Autoja joihin jälkiasennus xenonit voi asentaa huoletta?

biilimies82

Jälkiasennus xenonsarjoja on nykyisin saatavilla melkein joka varaosaliikkeessä ja halpakaupoissa ja niiden laillisuudesta on väännetty kättä monet kerrat. Kysynkin nyt tässä, että mihin automerkkeihin tai malleihin on laillista asentaa jälkiasennus xenonit huoletta ilman muutostöitä? Eli tarkoitan, että mistä automerkeistä tai malleista löytyy vakiona jälkiasennus xenoneille vaadittavat varusteet, eli xenon hyväksytyt umpiot sekä automaattinen valojen korkeuden säätö ja valojen pesurit?

39

14456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puavo123

      ei missään

    • rahalla saa

      Vaihdat hyväksytyt umpiot ja asennutat autom. korkeudensäädön, sillä saat laillisiksi.

    • 8+8

      Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
      suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
      1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
      käyttöönotetuissa autoissa.

      Eli ostat ennen 1.10.2000 rekisteröidyn auton, hommaat siihen HYVÄKSYTYT xenon umpiot. Lampun pesuri täytyy myös näissä vuosimalleissa olla.

      Noin siis katsastuksen kannalta. Kannattaa huomioida että umpioiden hinta vaihtelee törkeästi automerkeittäin/malleittain. Muistaakseni ainaki 3b passatteihi löytyy erittäin edullisesti hyväksytyt xenon umpiot.

      • ainoa järkevä

        Tai ostaa auto jossa on kunnollliset valot vakiona.


    • jykl-

      Ja h kantaiset eivät ole iknä lailliset.Oikeat tyyppihyväksytyt on d kantaisia,esim d1,d2,d3,d4

    • C5

      Itselläni on 2005:n C5 Citroenissa tuollaiset jälkiasennetut Xenonit, sekä lyhyet, että pitkät. Niistä ole ollut ongelmaa katsastuksessa. Valokuvio on ok, umpoista löytyy tarvittavat merkinnät, pesurit toimivat ja koko auto on varustettu korkeussäädöllä. Näin on menty jo neljät katsastukset. Eikä kyse ole siitä, etteivät olisi huomanneet. Kerran totesivat asennuksenkin siistiksi.

      Alkujaan vaihdoin nuo siksi, että halogeenit paloivat vähän väliä, eikä vaihto ole niitä helpoimpia hommia. Nyt näillä on ajeltu noin 100.000, ja kohta voisi vaihtaa uudet polttimot ainakin lyhyisiin valoihin.

      Seuraavassa autossa xenonit tulevat olemaan jo alkuperäisinä.

      • 'ö gyftkjl

        Mutta c5 autossakaan ne kiinan setit ei ole lailliset.Mut jos siinä kunnon linssiumpiot,niin kaasunestejousituksen kans ei mikään ilmatorjunta valo.Eli tuskin ulkoa voinu huomata orginaalit vai jälkkärit.


      • c52007
        'ö gyftkjl kirjoitti:

        Mutta c5 autossakaan ne kiinan setit ei ole lailliset.Mut jos siinä kunnon linssiumpiot,niin kaasunestejousituksen kans ei mikään ilmatorjunta valo.Eli tuskin ulkoa voinu huomata orginaalit vai jälkkärit.

        Ei siiä mitään linssiumpioita tarvita,vaan normaalit umpiot on hyväksytty myös xenoneille.


      • C5
        'ö gyftkjl kirjoitti:

        Mutta c5 autossakaan ne kiinan setit ei ole lailliset.Mut jos siinä kunnon linssiumpiot,niin kaasunestejousituksen kans ei mikään ilmatorjunta valo.Eli tuskin ulkoa voinu huomata orginaalit vai jälkkärit.

        Riitttää, että niissä "kiinan setissä" on E-hyvähsyntä. Silloin niitä voi käyttää Suomessakin, kunhan muutkin ehdot täyttyvät. Kannattaa tarkastaa enne ostoa, että merkinnät löytyvät.

        Omassa C5:ssani on heijastinumpiot, joissa on tarvittavat merkinnät alunperin. Eli kun kaikki ehdot täyttyvät, ne ovat lailliset.


      • kmäL.
        C5 kirjoitti:

        Riitttää, että niissä "kiinan setissä" on E-hyvähsyntä. Silloin niitä voi käyttää Suomessakin, kunhan muutkin ehdot täyttyvät. Kannattaa tarkastaa enne ostoa, että merkinnät löytyvät.

        Omassa C5:ssani on heijastinumpiot, joissa on tarvittavat merkinnät alunperin. Eli kun kaikki ehdot täyttyvät, ne ovat lailliset.

        Ei riitä että e hyväksyntä.pitää olla automaattinen korkeus-säätö(pois lukien anttiiki vehkeet eli 99 kotain)sit pitää olla umpiossa hyväksyntä ja sit pitää olla oikeat xenon hyväksytyt polttimot.Yhtää h kantaista xenon tyyppihyväksyntää ei ole,joku epämääräinen h tyyppihyväksyntä ei ole sama asia.Eri asia on jos suikka mokaa ja laskee läpi


      • C5
        kmäL. kirjoitti:

        Ei riitä että e hyväksyntä.pitää olla automaattinen korkeus-säätö(pois lukien anttiiki vehkeet eli 99 kotain)sit pitää olla umpiossa hyväksyntä ja sit pitää olla oikeat xenon hyväksytyt polttimot.Yhtää h kantaista xenon tyyppihyväksyntää ei ole,joku epämääräinen h tyyppihyväksyntä ei ole sama asia.Eri asia on jos suikka mokaa ja laskee läpi

        Otetaanhan alusta. C5:ssa on automaattinen korkeudensäätö. Ei pelkästään valioille, vaan koko autolle. Siinä on vaadittavat ajovalojen pesurit. Umpiossa on tarvittavat merkinnät (DC lähivalo, DR kaukovalo). Käyttämäni Cobran sarja on saanut E-hyväksynnän. Lähivalojen polttimo on heijastinumpiolle tarkoitettu H7R, jolla saadaan oikea valokuvio ja heijastukset kuriin. Onko vielä jotain muuta oikeasti vaadittavaa, vai onko kyse vain mielipitestäsi?


      • CD5
        C5 kirjoitti:

        Otetaanhan alusta. C5:ssa on automaattinen korkeudensäätö. Ei pelkästään valioille, vaan koko autolle. Siinä on vaadittavat ajovalojen pesurit. Umpiossa on tarvittavat merkinnät (DC lähivalo, DR kaukovalo). Käyttämäni Cobran sarja on saanut E-hyväksynnän. Lähivalojen polttimo on heijastinumpiolle tarkoitettu H7R, jolla saadaan oikea valokuvio ja heijastukset kuriin. Onko vielä jotain muuta oikeasti vaadittavaa, vai onko kyse vain mielipitestäsi?

        Auton jousitus säätö ja valojen automaattisäätö KAKS eri asiaa.h tyyppihyväksyttyjä xenon umpioita ei ole,kiinan pojat painaa ihan omia hyväksyntiä.Miks osram,philips ja muut laatu valmistajat ei tee h kantaisia xenon polttimoita??No kun ne on h niin kuin halogeen.C5 on iältään auto issä automaattinen valojen säätöpakko,auton jousitus säätö ei ole sellainen.Se et joku suikka kertonu dc merkinnästä ja umpion valmistaja ne kaikkiin painaa(halvempaa,kun saman umpion taakse voi ruuvata joko h kannan tai sen oikean xenon eli D kannan)juuri siks nois DC ELI D=on xenon hyväksyntä,D polttimolle


      • C5.

        Nämä Cobran Xenonit olivat tuossa C5:ssa viitisen vuotta, eikä katsastuksessa koskaan valitettu valoista, ei muuten muustakaan. Ennen kuin vaihdoin auton uudempaan, vaihdoin tilalle kestävät Longlife Osramit. Olo oli vähän kuin parkeilla ajaisi. Mutta laillista toki.
        Uudessa autossa onkin valoasiat olleet kunnossa jo heti alkuun, mutta yhä jaksaa ihmetyttää Trafin nipotus. Lain mukaan on siis turvallisempaa ajaa sokkona, kuin hyvillä valoilla, joista puuttuu leima Suomessa. Noilla longlife polttimoilla en kyllä lähtisi ajamaan mökille pimeällä sateella, Valaistuissa taajamissa niilä voi sentään pörrätä.


    • Tosi helppo

      Mikä nyt oli lopputulos?

      Osta uusi auto niin kaikki ehdot täyttyy.
      Kätevältä käy kaikki.

    • Nykyään jokaisessa

      Jälkiasennusksenonit ovat H-tyyppisiä eikä niille valmisteta ksenon-hyväksyttyjä umpioita. Sorry vain. En ymmärrä miksei voi ostaa autoa, jossa on oikeat ksenonit... :O

    • vyknä

      Tuo c5 miesten(en usko kahta niin pahvia olevan)urputus on naurettavaa,miks citroen on sitten orkkis c5 xenoneihin laittanu VALOILLE AUTOMAATTISEN KORKEUDEN SÄÄDÖN.No ihan huvikseen varmaan.

    • seeeenoniitt

      tuossa lukiessa näitä juttuja voin kertoa oman kokemukseni after-market xenoneistaitellä on b mallin omega ja siihen saa ostettua umpiot joissa on xenon hyväksyntä ja kyselin sitte katsastuskonttorilta asiasta ja sielä sanottiin että voi asentaa ne xenonit kerran autossa on xenon hyväksytyt umpiot ja käsisäätöinenkorkeus säätö valoile ja lampunpesurit. Auto on 95 mallinen omega. Nyt paikoillaan cobran 35w xenonit ja xenon hyväksytyt umpiot nii eipä ollu inssimiehelä asiasta mitää moittimista vaan leima tulla läpsähti =) niin ja umpiot on linssiumpiot ja H1 xenonilla.

      • Romut paalaamoon

        Tuollainen vanha 20-vuotias autonromu on määräysten suhteen helpompi. Vähemmän vanhoissa romuissa vaaditaan lisäksi pesimet ja automaattinen korkeudensäätö. Onneksi nykyään autoissa on oikeat ksenonit vakiona niin ei tarvitse tuskailla näkemisen kanssa.


      • seeeenoniitt
        Romut paalaamoon kirjoitti:

        Tuollainen vanha 20-vuotias autonromu on määräysten suhteen helpompi. Vähemmän vanhoissa romuissa vaaditaan lisäksi pesimet ja automaattinen korkeudensäätö. Onneksi nykyään autoissa on oikeat ksenonit vakiona niin ei tarvitse tuskailla näkemisen kanssa.

        No ainaki tuo on oma ja maksettu ja sillä pääsee sinne minne pittääki =) nii ja ooha nuo uuetki melkosia romuja, enemmän niissä on teknisiä vikoja ko näissä vanhemmissa ja näilä vanhemmilla kun ajelee niin niile osaa itekki tehä jotaki eikä aina tarvi viiä korjaamo setäle korjattavaksi =) sekin vielä ettei näissä vanhemmissa ole näitä nykyajan hienouksia esim.. luistonesto.. ajohallintajärjestelmiä ym jotka pitäs helpottaa ajamista no joo miksei helpota mutta mitäs sitte kun ne menee rikki tai on pakko ajaa sellasella jossa niitä ei ole??? mettään mennään että pölisee kun ite ei osata ajaa =) niin ja näistä xenoneista vielä että kyllä näilä mitkä omassa on niin näkee iha riittävästi eikä ole kukaan valittanu niistä ei poliisi eikä katsastus =) joten tyytyväisenä jatkan ajelua omalla vanhalla autollani siinä missä muutkin isi/pankki leasing pullamössö miehet ja naiset uusilla hienoilla paljon maksavilla ns autoilla joista suurin osa alkaa olla jo kiinassa tehtyjä =) turvallisia kilometrejä kaikille =)


      • itseoppinut
        seeeenoniitt kirjoitti:

        No ainaki tuo on oma ja maksettu ja sillä pääsee sinne minne pittääki =) nii ja ooha nuo uuetki melkosia romuja, enemmän niissä on teknisiä vikoja ko näissä vanhemmissa ja näilä vanhemmilla kun ajelee niin niile osaa itekki tehä jotaki eikä aina tarvi viiä korjaamo setäle korjattavaksi =) sekin vielä ettei näissä vanhemmissa ole näitä nykyajan hienouksia esim.. luistonesto.. ajohallintajärjestelmiä ym jotka pitäs helpottaa ajamista no joo miksei helpota mutta mitäs sitte kun ne menee rikki tai on pakko ajaa sellasella jossa niitä ei ole??? mettään mennään että pölisee kun ite ei osata ajaa =) niin ja näistä xenoneista vielä että kyllä näilä mitkä omassa on niin näkee iha riittävästi eikä ole kukaan valittanu niistä ei poliisi eikä katsastus =) joten tyytyväisenä jatkan ajelua omalla vanhalla autollani siinä missä muutkin isi/pankki leasing pullamössö miehet ja naiset uusilla hienoilla paljon maksavilla ns autoilla joista suurin osa alkaa olla jo kiinassa tehtyjä =) turvallisia kilometrejä kaikille =)

        Pakko osallistua vanhaan ketjuun sen verran että nostan hattua edelliselle... Vielä on älyä ja järkeä joillakin. Itsekin samalla kannalla useista henk.koht. ja kavereiden huonoista kokemuksista viisastuneena että uudet autot lähestulkoon poikkeuksetta kauniissa paketissa tarjoiltua sutta, sekundaa ja silkkaa paskaa. Hienoja ominaisuuksia ja toimintoja kyllä piisaa, mutta perusasiat onkin sitten jätetty masentavalle tasolle (sähkövikoja joita edes merkkiliike ei pysty paikallistamaan saati korjaamaan, jakoketjut venyvät 15tkm aikana niin että kone sanoo poks jne jne jne jne jne).

        Vanhassa vara parempi ja sillä siisti. On vain ja ainoastaan järkevää tehdä pienellä budjetilla vanhasta autostaan parempi. Ihan oikeasti parilla tonnillakin saa jo sellaisen auton mikä antaa todella mukavan kyydin ja kestää/toimii takuuvarmasti vielä kymmenen vuotta senkin jälkeen kun kaikki tänä päivänä uutena hankitut kiinalaiset, ruostuvat, ylihintaiset, ja ennen kaikkea "kertakäyttöiset" vikapesäkkeet on paalattu ja kierrätetty.

        Ja sitten vielä sanottava että sylettää nuo itsekeskeiset ja ylimieliset kommentit. "Osta uus auto ni on kunnon valot"...voi vittu sanon minä... Ottakaa ne hopealusikat perseistänne ja kaivakaa niillä itsellenne helevetin syvät kuopat niin teette edes yhden päivän elämistänne oikeata työtä niin kuin esi-isämme, enkä tarkoita niitä isiä joilta peritte rahanne tai ne harhakäsitykset, ettei kukaan tienaa alle 4000e/kk


      • vali vali
        itseoppinut kirjoitti:

        Pakko osallistua vanhaan ketjuun sen verran että nostan hattua edelliselle... Vielä on älyä ja järkeä joillakin. Itsekin samalla kannalla useista henk.koht. ja kavereiden huonoista kokemuksista viisastuneena että uudet autot lähestulkoon poikkeuksetta kauniissa paketissa tarjoiltua sutta, sekundaa ja silkkaa paskaa. Hienoja ominaisuuksia ja toimintoja kyllä piisaa, mutta perusasiat onkin sitten jätetty masentavalle tasolle (sähkövikoja joita edes merkkiliike ei pysty paikallistamaan saati korjaamaan, jakoketjut venyvät 15tkm aikana niin että kone sanoo poks jne jne jne jne jne).

        Vanhassa vara parempi ja sillä siisti. On vain ja ainoastaan järkevää tehdä pienellä budjetilla vanhasta autostaan parempi. Ihan oikeasti parilla tonnillakin saa jo sellaisen auton mikä antaa todella mukavan kyydin ja kestää/toimii takuuvarmasti vielä kymmenen vuotta senkin jälkeen kun kaikki tänä päivänä uutena hankitut kiinalaiset, ruostuvat, ylihintaiset, ja ennen kaikkea "kertakäyttöiset" vikapesäkkeet on paalattu ja kierrätetty.

        Ja sitten vielä sanottava että sylettää nuo itsekeskeiset ja ylimieliset kommentit. "Osta uus auto ni on kunnon valot"...voi vittu sanon minä... Ottakaa ne hopealusikat perseistänne ja kaivakaa niillä itsellenne helevetin syvät kuopat niin teette edes yhden päivän elämistänne oikeata työtä niin kuin esi-isämme, enkä tarkoita niitä isiä joilta peritte rahanne tai ne harhakäsitykset, ettei kukaan tienaa alle 4000e/kk

        Jos sinäkin olisit koulussa oppinut, voisit hyvinkin tienata sen 4000e/kk, tai paljon ylikin. Palkkaa maksetaan kykyjen mukaan. Minä olen jo eläkkeellä, joten tulot jäävät jo alle tuon 4000e/kk, mutta en edelleenkään ymmärrä mitä hienoa on olla itseoppinut, jonka taidoista kukaan ei ole valmis maksamaan Jos niitä taitoja oikeasti on, miksi et perusta omaa menestyvää yritystä?


      • Anonyymi
        vali vali kirjoitti:

        Jos sinäkin olisit koulussa oppinut, voisit hyvinkin tienata sen 4000e/kk, tai paljon ylikin. Palkkaa maksetaan kykyjen mukaan. Minä olen jo eläkkeellä, joten tulot jäävät jo alle tuon 4000e/kk, mutta en edelleenkään ymmärrä mitä hienoa on olla itseoppinut, jonka taidoista kukaan ei ole valmis maksamaan Jos niitä taitoja oikeasti on, miksi et perusta omaa menestyvää yritystä?

        Olin vähän aikaa pikkupajalla pikkupomona. Yksi ammattikoulun käynyt asentaja ja pari "itseoppinutta" tai "tekemällä oppinutta". Nämä teki aina vain sutta, kerta toisensa jälkeen. Ei ne oppineet mitään, kun se teoriapohja puuttui. Kyllästyin ja vaihdoin alaa eikä ole tarvinnut katua. Nyt jos olisin palkkaamassa asentajaa tai muullekin alalle työntekijää, niin ilman ammattikoulun päästötodistusta olevien olisi turha norkoillakaan. Paitsi johonkin työhön, missä mitään ammattitaitoa ei tarvittaisi (mikähän työ se olisi?) ja siihenkin toisen toveriksi.
        Olen näitten aikojen jälkeen seurannut muutaman "itseoppineen" remontteja ja todella kalliiksi ne ovat tulleet. Asiakkaalle ja "itseoppineelle"!


    • A5 3,0 tdi q

      Ei sitä korkeuden säätöä tarvita kaikissa autoissa,esim jos autossa on DOT hyväksyntä umpioille ,tilalle voihaan vaihtaa DOT hyväksytyt xenonumpiot ilman korkeustunnistinta ta pesulaitetta.

    • tyhmäkysyy
    • tyhmäkysyy

      ja lisäisin viä että mistä löytäs umpioita?? En löydä oikee mistään tai sit en osaa ettii oikeilta sivuilta? :D

      • ....................

        Eipä taida moneenkaa vanhempaa autoo löytyä :D
        Tietenki autoihi, joihi on ollu lisävarusteena saatavilla xenonit...


      • krkrkkk

        Oletko kuullut sellaisesta kuin Google? KVG urpo.


    • raul22

      itsellä 2003 c5 ja zenonit nokalla ollut viisi vuotta ei mitään ongelmia hyvin näkee

    • AJELE.varovaisesti

      kaikkiin kun ne saa sopimaan, ei niitä kukaan enää tarkastele.

      Ainoa ongelma jos vastaantulija syyttää onnettomuuden osittainkin tapahtuneen valojen häikäisyn syystä. Silloin ei kyllä liikennevakuutus korvaa suuremmissa asioissa. Jos tulee pysyviä vammoja tai jos jopa perheen elättäjä vammautuu

      • eskotietää

        Ihan on homojen lamput, ajelevat pitkät päällä homorunkkari satulapummit! Mersun paskoissa tuplavalot, onko lailliset?


    • roskat_pois

      Laittomat viritykset pitäisi kieltää eli selvä ajokielto autolle jossa on laittomia viritelmiä.
      Kaikki tarvikekauppiaat eivät välitä mistään normeista vaan myyvät sitä mikä panee kassakoneen kilisemään.
      Miksi yleensä edes saadaan myydä laittomia laitteita ja osia? Miksi tavallisen autoilijan pitäisi olla kaikkien normien tekninen asiantuntija?
      Helpompaa olisi valvoa rajoitettua yrittäjien (varustekauppiaiden) lukumäärää.

      Reilu uhkasakko kaikille laittomien laitteiden myyjille, siitä se loppuisi tai ainakin vähentyisi. Väärä kauppatapa kuriin.

      • Puuhis-pete

        Samaa mieltä laittomien tai oikeastaan käyttäisin termiä, laittomasti toimivien, koska uudemmat tekniikat viallisina saattaa olla vielä pahempia..

        Mutta miksi myydään.. No siksi kun se on ihan laillista asentaa moniin lisävaloihin ja moniin ajovalo umpioihin. Näin kyseessä laillinen vapaa kauppa, valvonta on lain mukaan poliisin ja trafin valtuuttamien katsastus asemien, toki esim tullilla on oikeus puuttua.

        Eli oikea tapa ei ole kieltää myyntiä, saati rakennella uhlasakkoja, myyjiä löytyy maailmasta joitain satoja tuhansia, pikku kauppiaat päälle ollan miljoonissa.
        Enemmän ratkaisu olisi poliisille riittävät resurssit ja selkeä toimintamalli, rajatapaus lähetetään katsastukseen ja räikeä on kilvet pois.


      • hgfchgfhgf

        "Helpompaa olisi valvoa rajoitettua yrittäjien (varustekauppiaiden) lukumäärää."

        Hei, maailmassa on vielä parit valtiot joissa kaltaisellesi sääntelyfanille riittää tilaa, tai ainakin säännelty sellainen, yleensä pieni koppi missä jupista tyytyväisenä ja kippo riisiä. Mm Pohjois-Korea ja Venezuela.


    • ReetuSetä

      Muutossarjojen käyttö tieliikenteessä ei vain onnistu, sikäli mikäli normeja tarkkaan tutkitaan. Kaikkien ulospäin näkyvien valojen valonlähteiden (ts. polttimoiden) tulee myös täyttää normit, olkoon sitten eurooppalaisia tai amerikkalaisia normeja. Se, että polttimon hyväksyntämerkinnän tarkastaminen vaatii useimmissa tapauksissa polttimon irroittamisen, on johtanut siihen että muutossarjoilla varustettuja ajoneuvoja menee katsastuksista läpi ilman korjauskehoituksia / hylkyjä.

      Se muutossarjan ballastista mahdollisesti löytyvä E 10R ei sitten liity valonlähteisiin mitenkään. Kyseinen hyväksyntämerkintä kertoo tuotteen aiheuttamien radiohäiriöiden (sähkömagneettinen säteily) olevan niin vähäisiä, että asennus ajoneuvoon on sallittu. Edellyttäen siis, että tuote on todellisuudessa testattu, eikä valmistaja ole vain oma-aloitteisesti päättänyt merkintää tarraan laittaa. Voi käydä niinkin, että radio lakkaa kuulumasta kun ballastit pärähtää tulille..

      • hgfhfhfhgfhgf

        "Voi käydä niinkin, että radio lakkaa kuulumasta kun ballastit pärähtää tulille.."

        Tai niin että nalli napsahtaa väärällä hetkellä kun ajaa räjäytystyömaan ohi...


    • Anonyymi

      Mazda 6:n pystyy vaihtaan lyhyisiin h1 xenonit vaikka on h1 halogeenit koska umpio on hyväksytty myös xenonille eli DC merkintä löytyy. Tietysti tällöin pitää asentaa myös automaattinen korkeuden säätö jotta on laillinen tieliikenteeseen. Pesuri löytyy vakiona vaikka on halogeeni.

      • Anonyymi

        Umpion lasissa voi olla sekä halogeenin että xenonin leimat, jos samaa lasia käytetään molemmissa valaisintyypeissä. Halogeeniumpioon asennettava kiinanxenon on AINA laiton.

        Tosin nyt on tullut muutama muunnossarja, mitkä on Saksassa hyväksytty käytettäväksi tietyissä automalleissa. Nähtäväksi jää, miten suomen viranomaiset näihin suhtautuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Umpion lasissa voi olla sekä halogeenin että xenonin leimat, jos samaa lasia käytetään molemmissa valaisintyypeissä. Halogeeniumpioon asennettava kiinanxenon on AINA laiton.

        Tosin nyt on tullut muutama muunnossarja, mitkä on Saksassa hyväksytty käytettäväksi tietyissä automalleissa. Nähtäväksi jää, miten suomen viranomaiset näihin suhtautuvat.

        Eikai se noin mene, jos on projektori halogeeni jossa hyväksyntä xenonille, niin miksei se olisi laillinen kunhan vaan löytyy automaattinen korkeudensäätö?


    • Anonyymi

      Ei niitä mihinkään tieliikenteessä käytettävään autoon saa asentaa huoletta. Kyllä ne aina pitää asentaa huolellisesti!
      Sanoo wanha autosähköasentaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe