Lisäsuoritukset laskematta

Velassa ollut

Velkajärjestely päättynyt loppuvuonna 2010, velkoja ollut noin 19000 e, joista maksetuksi tuli maksuohjelman mukaan 99,5%, lisäsuoritukset laskematta koko viiden vuoden ajalta, tarvitseeko/kannattaako niitä edes laskea kun velka tullut melkein kokonaisuudessaan maksetuksi? Velkojat eivät ole lisäsuorituksia kysyneet koko aikana, johtuukohan siitä kun velat tulivat tosiaan melkein kokonaisuudessaan maksetuksi, velkojia oli noin 20, eli yhtä velkojaa kohden maksamatta oleva määrä ei tee useitakaan euroja....

Onko täällä muita joilla jääneet lisäsuoritukset laskematta ja miten on käynyt?

30

11193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasku tulee itse

Kyllä ne laskee ne lisäsuoritukset sun itsesi puolesta ja laittaa laskun perään säädetyn ajan kuluessa. Koska lopullinen verotuksesi valmistuu aina vuoden viiveellä, odottaa velkajärjestelyn lopullinen päättyminen sitä. Eli velkojilla on muistaakseni 2 vuotta aikaa tarkistaa sun viimeisimpien vuosien tienistit ja laittaa sitten niistä lisäsuorituksista lasku, jos laskevat että tarvii laittaa.

Teknisesti itse velkkis on siis jo päättynyt, mutta vielä pitää pari vuotta jännittää,että löytyykö liikaa tuloja siltä ajalta, että lasku pitää lähettää.

Itse sain velkkissuorituksen summan erittäin pieneksi pienipalkkaisessa työssä. Vaihdoin viimeisen 2 vuoden aikana kuitenkin työpaikkaa, jossa palkkaa tuli 1000 euroa enemmän nettona käteen. Tiesin että tästä seuraa lisämaksettavaa, ja niinhän sitä tulikin.

Aikani odoteltuani tuli lasku "liikaa" tienatuista rahoista, joiden osuus pitää tilittää velkojille. Sen osuuden ja laskun minulle lähetettiin ihan pyytämättä mutta ei yllättäen. Sovittelin senkin suorituksen sitten niin pieniin osiin, ettei tarvitse alkaa liikaa kiristämään vyötä vieläkään.

Odottele vaan rauhassa josko joku velkoja vielä innostuu jotain sulta nyhtämään. Voi olla että eivät enää ala hakemaan kun melkein kaikki on saatu, mutta voi olla että joku hakee tietysti loputkin, kun kerran siihen oikeus on. Saapa nähä.

• VelanVeli

Hei, Täytyykö tuo lisäsuoritusvelvollisuus laskea joka vuosi itse automaattisesti ja lähettää siitä kopiot jokaiselle velkojalle, vaikka lisämaksua ei kertyisi?

Itselläni eka vuosi takana ja laskemiseen tarvitsen velkaneuvojan apua, omien laskelmien perusteella ei lisämaksuja tulisi.

• ghgh567

On tuo velkajärjestely niin p....stä kuin olla ainakin voi!30-40 euron kuukausipalkan korotus antaa 5-vuoden ohjelmalla helposti monta tuhatta lisätilitettävää.

• dfhth566

No jos se on niin perseestä niin lopetetaan sitten koko homma ja laitetaan sinutkin maksamaan kaikki velka takaisin rankemman kautta, eli ulosotolla ja kovilla koroilla & kuluilla. Ja viimeistä senttiä myöten.

Onko nyt hyvä?

• Öllerö

no ei se 30-40 euron palkankorotus/kk vaikuta lisätilityksiin.
        Vuodessa saat tienata about tonnin extraa ( en ala kaivelemaan tarkkaa lukua) ennen kuin sen ylittävästä osasta pitää maksaa puolet lisätilityksinä.
        Eli jos tienaat vuodessa 2000 euroa extraa, niin maksat tonnista puolet eli 500 euroa: sinulle jää 1500 euroa. Ei paha.

• järjestelyssä
        Öllerö kirjoitti:

no ei se 30-40 euron palkankorotus/kk vaikuta lisätilityksiin.
        Vuodessa saat tienata about tonnin extraa ( en ala kaivelemaan tarkkaa lukua) ennen kuin sen ylittävästä osasta pitää maksaa puolet lisätilityksinä.
        Eli jos tienaat vuodessa 2000 euroa extraa, niin maksat tonnista puolet eli 500 euroa: sinulle jää 1500 euroa. Ei paha.

Se tarkka luku on 892€ jonka ylittävästä osasta menee puolet lisätilityksenä..tuo ainakin omassa 5-vuotisessä.

• Anonyymi
        dfhth566 kirjoitti:

No jos se on niin perseestä niin lopetetaan sitten koko homma ja laitetaan sinutkin maksamaan kaikki velka takaisin rankemman kautta, eli ulosotolla ja kovilla koroilla & kuluilla. Ja viimeistä senttiä myöten.

Onko nyt hyvä?

Asia on niin et ulosottoon kun velkoja maksat velat eivät juurikaan lyhene siitä pitää huolen ulosottovirkailijan provikat ja korot Siinä siitä riittää työsarkaa maksujen kanssa vuosikausia. Ulosottoon maksu on kallista puuhaa. Velkajarjesty ssa maksat oikeuden määräämän summan ja aika jonka maksat on 3-5 vuotta. Sen jälkeen olet vapaa veloista. Lisasuorite velvollisuus jos tulot nousevat velkajärjestelyn keston aikana niistä maksat lisasuoritteet noin puolet siita mitä palkka on esim noussut velkajärjestelija laskee ne

• VJ:ssä minäkin

Vuonna 2011 saaduista tuloista maksetaan 930€ yli menevistä puolet :) Eikös päätöksessä lue että velallisen on oma-aloitteisesti huolehdittava lisätilityksistä seuravan vuoden maaliskuuhun mennessä? Käytännössä kuitenkin monesti maksetaan kaikki vasta VJ:n päätyttyä.

• hesrue

Velkajärjestelyn lisäsuorituksia on pyydettävä ilman aiheetonta viivästystä velkajärjestelyn jälkeen. Nykyinen oikeuskäytäntö on kirjoitetun lain vastainen ja toimii velkojien leimasimena vielä 2 vuotta velkajärjestelyn maksuohjelman loppumisen jälkeenkin. Kannattaa olla passiivinen koska lisäsuorituksia tarvitsee maksaa vain vaadittaessa ja ketäpä kiinnostaa tehdä töitä velan perimiseksi yli odotettavissa olevan tuloksen.

• dryyy6

Kannattaa tosiaan olla varovainen.Voi tulla melko ylläri vastaan!Itsellä tuli n.6000 euroa lisätilitettävää vaikka tuloni oli noussut sen normaalin palkankorotuksen verran.Laki on siinäkin mielessä kivikaudelta,ettei siinä katsota lainkaan elinkustannusten nousua.Bensa,ruoka,vuokrat kaikki kallistuu.En olisi mennyt koko velkajärjestelyyn jos olisin tiennyt.Helpompi ratkaisu olisi ollut että odotan sen 15 vuotta niin velat vanhenee.Jatkossa rosvo-kapitalistit ei minua simputa!!

• Anonyymi
        dryyy6 kirjoitti:

Kannattaa tosiaan olla varovainen.Voi tulla melko ylläri vastaan!Itsellä tuli n.6000 euroa lisätilitettävää vaikka tuloni oli noussut sen normaalin palkankorotuksen verran.Laki on siinäkin mielessä kivikaudelta,ettei siinä katsota lainkaan elinkustannusten nousua.Bensa,ruoka,vuokrat kaikki kallistuu.En olisi mennyt koko velkajärjestelyyn jos olisin tiennyt.Helpompi ratkaisu olisi ollut että odotan sen 15 vuotta niin velat vanhenee.Jatkossa rosvo-kapitalistit ei minua simputa!!

On se pitkä reki vetää 15 vuotta ja palkasta ulosotto vie taatusti omansa

• Anonyymi
        dryyy6 kirjoitti:

Lainahan on kuitenkin itse vapaaehtoisesti otettu. Jos et ota velkaa, niin ei sitä sinulta pyydetä myöskään takaisin. Riistoluuserit ilmeisesti kokevat oikeudeksi käyttää ensin muiden rahoja kymmeniä/satoja tuhansia ilman vastiketta ja sitten oikeus valittaa, jos rahoja peritään takaisin.

• että sillee

"Kannattaa olla passiivinen koska lisäsuorituksia tarvitsee maksaa vain vaadittaessa". Juuri näin, omasta kokemuksesta voin sanoa. Maksakaa ne vain jos joku taho niitä vaatii. Meillä vaati verottaja ja sille maksettiin monta tuhatta mukisematta. Muillekin olisi pitänyt mutta kun eivät pyytäneet niin ei sitten, niiden osuus olisikin jäänyt todella pieneksi. Kaksi vuotta meni eikä vaatimuksia tullut, jos olis tullu niin toki olisimme maksaneet! Siitä on nyt monta vuotta, en tiedä mikä käytäntö nykyään on. Näin meillä.

Me ollaan maksettu n.10000€ lisätilityksiä 5 vuoden järjestelyn aikana, joka vuoden maaliskuuhun mennessä on edellisen vuoden lisämaksut maksettu. Järjestelystä enää 1kk jäljellä. Ensi kuussa loput normi suoritukset ja viime vuoden lisätilitykset :) Kun siihen kerta on sitouduttu niin miksi ei myös kaikki maksettaisi ilman erillisiä pyyntöjä. Kaikkihan on maksettava eikös juu...

• Velassa ollut

Se kiinnostaa että teidän kohdalla jotka olette lisäsuorituksia joutuneet maksamaan, lisäsuoritus laskelmissa katsotaan tietysti nousseet tulot, mutta otetaanko huomioon tai lasketaanko myös mahdolliset nousseet menot? Onhan kaikki elinkustannukset nousseet, esim. kun katsoin sähkölaskuja niin ovat ainakin meidän kohdalla paljon isommat kuin se mitä aikanaan laskelmissa otettiin huomioon, samoin mm. lääkekulut lisääntyneet, vakuutukset ja vesimaksut myös nousseet, eikö nämäkin pitäisi ottaa myös huomioon?
      Meillä velkajärjestelyn aikataulu päättynyt tavallisten velkojen kohdalla lokakuussa 2010, asuntolaina vielä jatkuu (asunnonsäästöohjelma). Kaikkia tavallisia velkoja emme ole pystyneet maksamaan loppuun tuohon 2010 lokakuuhun mennessä, vaan olemme saaneet niihin velkojilta lisää maksuaikaa, ne tulee maksetuksi tähän kevään aikana. Miten noiden velkojen kohdalta tuo kahden vuoden seuranta aika lasketaanko se alkavaksi tuosta lokakuusta 2010 vai siitä kun ne tulee todellisuudessa loppuun maksetuksi, eli tänä keväänä? Sillä tätä aikaa mietin kun nuo lisäsuoritus laskelmat on laskematta, että miten tuo kahden vuoden aika tulkitaan...

Meillä ei ainakaan huomioitu nousseita kuluja juuri ollenkaan, työttömyyskassa maksun hyväksyi lisätilityksen vähennyksenä toinen, toinen ei. Itse tein aina laskelman lisätilityksistä jonka velkojat sitten hyväksyi tai laittoivat omat muutoksensa siihen. Veropäätöksistä laitoin kopiot velkojille heti kun ne tulivat, vaikka saavat ne varmaan muutenkin. Haluan että tämä loppuu heti kun on viimeinen päivä eikä sitten tarvitse kahta vuotta pelko perseessä odotella postin tuovan lisämaksu lappuja :)

• näin on

Velassa ollut, tässä vastaus: velkajärjestely loppuu sinä aikana kun se on ilmoitettu eli teillä lokakuussa 2010. Ne maksut mitkä olet sopinut velkojien kanssa maksettavan myöhemmin, eivät vaikuta siihen.

• Velassa ollut

Käytiin velkaneuvojalla ja hän laskee meille laskelmat (meillä lisäsuoritus laskelmat laskematta koko velkajärjestelyn ajalta), ja siltä näyttää että lisäsuorituksia on tulossa.
      Se oli yllätys minulle että eivät laita niitä laskelmia velkaneuvonnasta velkojille vaan se jää itselle omaan harkintaan että laittaako vai ei, tai jääkö odottamaan että velkojat mahdollisesti itse kysyvät lisäsuorituksia. Meillä tulee tänä syksynä täyteen tuo kaksi vuotta tavallisten velkojen päättymisestä, ja tässä nyt sitten harkitaan että ilmoitetaanko itse velkojille vai menisikö niin onnekkaasti etteivät kyselisikään mitään...miehelle ei tuota lisäsuoritusta tule vaikka on tulot jonkin verran nousseet velkajärjestelyn alkuvuosina, siitä syystä kun velka tuli kokonaan maksetuksi, paitsi että velkaneuvoja puhui jostain mahdollisista koroista joita velkojat voivat vaatia, tämä ei mennyt oikein minun ymmärrykseen...ja omalla kohdallani sain velkoja "anteeksi" noin 4000 e, niin tuon verran ilmeisesti joudun maksamaan lisäsuorituksiakin,( ja lisäksi niitä mahdollisia korkoja joita voivat kuulema vaatia) kun tulotkin ovat sen verran nousseet järjestelyn aikana. Jäädäänkö odottelemaan että kysyykö velkojat vai ilmoitetaanko itse, kuinka tekisit??
      Ja mistähän revitään tuo rahamäärä, antaako velkojat maksuaikaa näiden lisäsuoritusten maksamiseen, onko kokemusta?

• 9+6

"Ja mistähän revitään tuo rahamäärä, antaako velkojat maksuaikaa näiden lisäsuoritusten maksamiseen, onko kokemusta?"

Tuohon olisi pitänyt varautua ennakkoon, silloin kun tulot lähtivät nousuun.

• Velassa ollut

Niinpä, näin itsekkin nyt jälkeenpäin ajattelen, mutta kaikki "ylimääräinen" raha on kyllä mennyt ihan normaaliin elämiseen, ja esim. silmälasien hankintaan, lasten opiskeluun jne...ja silloin kun velkajärjestely alkoi en edes tiennyt että tälläinen lisäsuoritus velvollisuus on, vaikka kyllä se siellä papereissa luki, mutta kukaan ei sitä selvittänyt ja itse olin silloin jo masennuksen takia sairaslomilla, enkä jaksanut yhtään perehtyä noihin papareihin, enkä niistä mitään ymmärtänyt, mies vielä vähemmän, elämä romahti myös henkisesti velkajärjestelyn takia, ja oli vain päivästä toiseen jotenkin hengissä selviytymistä...

• siilitär70

Kuule sinä Velassa ollut, älkää maksako tai ottako yhteyttä mihinkään tahoon. Odottakaa että ottavat yhteyttä tiehin. Olen sitä mieltä (ja vain minun mielipide) että jos lisäsuoritusta tulisi noin 4000e ja kun se pilkotaan osiin niin ei siitä paljoa kukaan velkoja kostu. Taitaa mennä kaikenmaailman toimisto ym kuluihin niin paljon että tuskin viitsivät noin pieniä perätä. Verottaja on ainoa joka aivan varmasti omiaan pyytää lisäsuorituksin, mutta heillähän on verotustiedot jo itsellään :) Muut velkojat joutuvat niitä sieltä pyytämään...
      Koroista en ole koskaan kuullut että olisi joutunut sellasia maksaman kun järjestely ohi. Velkojathan ovat jo aikanaan hyväksyneet ohjelmanne ja määrän jonka maksatte.
      Jos nyt kuitenkin sellaista tulee voi siihen tehdä maksusopimuksen tai sitten hakea pankista lainaa, nythän teillä on puhtaat luottotiedotkin.
      ja todellakin meilläkin meni kaikki raha järjestelyn aikana elämiseen, lapset esim. tarvitsevat erilaisia asioita, heillä on oikeus harrastaa edes jotain ja vaatteitakin tarvitsevat. Meillä se ratkaistiin niin että me aikuiset luovuimme kaikesta mahdollisesta mistä vaan ikinä voimme. Lomailimme tuetuilla lomilla jotka olivat meille todella ihania ja niistä on kivoja muistoja :)
      Kirpparit koluttiin (teen niin edelleenkin), ostettiin käytettynä kaikki mahdollinen, vaihtokauppaa tehtiin jne. Kummasti pärjättiin, en muista tuota aikaa kauhean tiukkana aikana, sitä edellisen ajan kyllä; kun puoliso oli ulos-otossa. Silloin ei ollut rahaa ikinä mihinkään, hyvä kun ruokaan ja vuokraan, joskus ei kunnolla niihinkään.
      Ja sen verran vielä että minulle myös tuli vakava masennus tuona aikana, olin osastohoidossakin. Syynä masennukseen ei ollut tuo järjestely, ehkä se enemmänkin oli se viimeinen pisara joka upotti veneen. Tai siis siten että kun siihen puoliso pääsi niin jotenkin sain luvan antaa periksi...en vaan jaksanut enää taistella vastaan vaikka kuinka koitin ja pitkään. Tällaisia asioita on todella vaikeaa hoitaa jos oma olotila on huono. Ihanaa kun olet kuitenkin selvinnyt tai ainakin pääsitte järjestelyyn ja nyt se on jo ohikin! Ei voi muuta sanoa kuin onnea teille :)
      Älkää pelätkö lisäsuorituksia, tuskin niitä tulee ja jos tulee on se kuitenkin aika paljon pienempi ongelma kun mitä on jo ollut!

• Toivoton

Minulle tuli nyt lisäsuoritus v.2005 lähtien joka on 10.132,06 euroa. En ole tehnyt minkäänlaista velkasovintosopimusta löysin allekirjoittamattomat kappaleet nyt jostakin kaapin syövereistä. Minulla ulosotto kesti 2010 vuoden lokakuulle eli maksoi varmaan ulosottoon 15-18 vuotta, olen siis takaajana lainassa mutta siinä ulosotossa oli 3 eri pankkia , en tiedä miten paljon meni minnekin pankkiin koska ulosotettavat oli silloin 2005 51.746 euroa. En ole saanut minkäänlaista dokumenttia mistään miten paljon olen maksanut. Mitä teen en maksa vapaa-ehtoisesti, ennenkuin tiedän mitä joudun maksamaan. Tuli voimaton olo kun sain kirjeen, oli 1,5 vuotta jo kuivilla.

• vissiin vapaa?

itsellä vj päättyi 11/2011. Joka vuosi laskettanut velkaneuvojalla lisätilitykset ja maksanut ne pois. Eilen maksoin viime vuoden lisätilityksen ja mitä minua on informoitu, niin ei tarvitse odotella enää mitään. Eli velkajärjestely on kohdallani päättänyt. Viiden vuoden urakka taottu loppuun, ylimääräistä maksettavaa n.6000. Tsemppiä vaan kaikille! Itsestä tuntui, että tämä viimeinen vuosi oli vaikein.

• tarkka

Ja pitäkää KAIKKI tulonhankkimis, ja muut muuttuneet elämisen kulut ylhäällä.
      Esim lisääntyneet työmatkakulut, hajonnut pesukone yms.

• tiedon haluinen

saneraus loppunnut 4/12 ja odottelen lisätilitystä varmaankin noin 15 tuhatta..mutta voinko saada laina pankista? kun saneerauskin on loppunnut vai onko pankin registerissä kuitenkin tieto saneerauksesta. jos jollakin olisi tietoa olisi hyvä homma...

• vaari67

Saneeraus loppu.lisäsuorituksia en ole maksanut.uutta velkaa 35000€ tuhlattu.laina erät hoidettu joten luotot kunnossa.jos tulee isot lisämaksut ,vedän kunnon pystyt kun vielä kerkee.

• Anonyymi

Onko kenelläkään kokemusta isojen lisätilitysvaatimusten sopimisesta velkojien kanssa? Ts antavatko järkeviä maksuohjelmia vielä näihin, oletteko saaneet ehkä pankista lainaa lisätilityksiä varten vai vetääkö vain suosiolla itsensä kiikkuun jos 15000 lisätilitysvaatimus kolahtaa postiluukusta vuoden jälkeen siitä kun on saanu velkajärjestelyn hoidettua....
      Nimim. 2 lapsen yh

• Anonyymi

Kiikku auttaa aina. Lapsetkin tykkää keinua. Tuliko lisämaksuja?

• Anonyymi

Justiisa tassa kyselen miten noi lisasuoritukset menee. Toivotaan et ei tuu mitään isoa maksua mutta en valita tästä sitä vaan eteenpäin. Velkajärjestely hyva homma 3 vuotta jäljellä sitte on homma hoidettu

• Anonyymi

Lisäsuoritukset kannattaa lasketuttaa aina vuoden lopussa ja laittaa maksuun ettei velkajärj.lopussa ilmene mitään yllätyksiä. Parempi maksaa aina vuosi kerrallaan niitäkin jos sellaiseen aihetta on tullut eli tulot lisääntyneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      350
      8878
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2581
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2358
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1401
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1347
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe