Isät antakaa äitien nukkua!

Väsymyksen kokenut

Erään tuttu mies lähti yöksi sukulaiselleen ja otti lapset mukaan ja vaimo sai jäädä kotiin ja nukkua kunnon yöunet. Hienoa! En tiedä oliko tämä kumman idea, mutta mies ainakin tuntui hyvin ymmärtävän, että vaimo on väsynyt ja tarvitsee unta.

Itse sain kerran nukkua päiväunet toisessa huoneessa, mies oli lapsen kanssa sen aikaa. Mutta sekään ei onnistunut ennen neuvolassa vinkkasivat. Itse olin kyllä ehdottanut sitä muutaman kerran. Silloin kun oltiin yhdessä päikkäreillä koko perhe, minä olin se joka nousin vauvan herättyä, mies jäi nukkumaan.

Jos vauva herättää monta kertaa yössä, eikä nuku oikein kunnolla
päiväuniakaan niin sitä alkaa olemaan todella sippi. Selkääkin voi särkeä imetyksestä ja muutenkaan ei saa unta kun unirytmi on sekaisin. Alkaa jo etukäteen pelätä, että mitä jos en taas saa nukuttua jne.

Monihan meistä on joskus vähän väsynyt. Mutta kuinka monella on kokemusta siitä, että on pitkään valvonut ja heräillyt useasti kesken unien ja on kuin puulla päähän lyöty. Ja on univelkaa. Kaikki ei ehkä ymmärrä miten kunnon väsymys voi vaikuttaa. Henkisesti ja fyysisesti. Kun saa levätä, on huomattavasti paremmalla päällä. Ja pelkästään jo siitä, että mies ottaa huomioon ja ymmärtää ja auttaa. Ja on turvallisempaakin hoitaa lasta, kun ei ole hirveän väsynyt. Väsyneenä pelkkä vaipan vaihtokin tuntuu ylivoimaiselta. Oma mieheni ihmetteli useita kertoja, kun olen vaisu tai kiukkuinen. Vaikka moneen kertaan selitin, että olen väsynyt. Tuli myös valitusta siitä, kun menin aikaisin nukkumaan, eikä yhteistä aikaa ollut. Jos valitin väsymystä, mies otti itseensä, että en arvosta sitä mitä kaikkea hän tekee.

Rakkaat miehet, antakaa äitien nukkua silloin tällöin. Sillä on suuri merkitys!
Itsellä on tilanne, että olen tosi onnellinen lapsestamme, mutta en haluaisi toista. Kun pelkään mm. yövalvomisia. Eihän se pitkä aika elämässä ehkä ole (meillä pahin aika oli 4-5 kk ikään saakka), mutta en tiedä jaksaisinko enää. Lapsemme on nyt vuoden ja herää enää kerran yössä (paitsi, jos on kipeä voi herätä useammin).

6

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • goljat10

      Johan oli asiaa. Voi, kun kaikki isät lukisivat tämän. Kiitokset, että jaksoit kirjoittaa tuon tänne. Antoi varmaan monelle toivoa ja voimia.

      (Tiedän, mitä on univelka ja nimenomaan pitempiaikainen, kun vauva heräsi kymmenen kertaa yössä (ei syömään), päiväunet menivät 10 min. pätkissä, ei sairauksia).

      Valvottamista on pidetty kidutuskeinonakin.

      Hyvää alkanutta vuotta ja toivottavasti saat nukuttua!

    • JK

      HYVÄ IIN

    • JK

      VAI IIN

    • JK

      ANTAKAA ÄITIENN NUKKUA

    • väsyminen väsyttää

      Mitäs sitten kun väsyminen jatkuu aina vaan, kohta 15 vuoden ajan? Kaiken mahdollisen olen koittanut äiteen yöunien eteen tehdä, mutta häntä väsyttää aina vaan...? Henk.kohtaisesti olen sitä mieltä, notta kyllä 8 tuntia aikuiselle ihmiselle PITÄÄ riittää

      • Yx kokenut mammeli

        Pahasti epäilyttää että äidin väsymykseen saattaa löytyä syytä puolisostakin .
        Todennäköisesti kuvio seuraava;
        Äiti kantaa vastuuta lapsista ja kotitöistä. Ilmeisesti käy siinä ohessa tienaamassa perheelleen elatustakin..
        Vastuu lapsesta ja perheestä ei lopu syntymään eikä imetysikään.
        Sille yhdelle äidille on yleensä niin paljon tarvitsijoita . Lapset kaikkine tarpeineen ,ruoanlaitto siivous,pyykit,tiskit ym ym ja sitten pitäis miehelleen olla vielä Nainen kaikkine herkkuineen ;aina ystävällinen , nöyrä ja hyvän näköinen , edustava ,taloudellinen,vaatimaton , sopeutuva ja miehensä tarpeet tyydyttävä.
        Itsellä lapset jo murkkuiässä ja aikuisuuden kynnyksellä.
        Edelleen vaan väsyttää ja välillä myös niin SUUTUTTAA!!.Niin tuttuja nämä kuviot ja miehen sokeus,rakkaudettomuus ,itsekkyys ja ymmärtämättömyys.

        Mene mies peilin eteen. Kysy siltä mieheltä milloin osoitti vaimolleen arvostusta ja kunnioitusta pyyteettömästi / Halasi häntä ihan vain sen vuoksi että tahtoi osoittaa hänelle hellyyttä ja kiitollisuutta että hän huolehtii kaikesta ja on hänelle tärkeä. Vaikka hän kaiken kiireen keskellä näyttäisikin välillä homssuiselta mammelilta.
        Milloin mies kertoi hänelle että hän on kaunis ja että olet onnellinen mies kun omistat hänenlaisensa naisen.
        Milloin se mies hemmoitteli häntä ja osoitti hänelle positiivista huomiota . Milloin mies hieroi vaimon väsyneitä jalkoja tai silitteli hänen hiuksiaan.
        Milloin se mies sulki vaimonsa syliinsä ja annoit hänelle turvaa arjen paineiden keskellä , siis pyyteettä - odottamatta siitä palkaksi esim seksiä.
        Milloin annoit vaimollesi vapaaillan ja esim taloudellista apuakin , mikäli rahaa ei käytettävissähänellä riittävästi ja pyysit häntä myös tekemään jotain mikä piristää mieltä?
        Milloin mies vietti aikaa perheensä kanssa yhdessä niin että kaikki saattoivat olla vapautuneita ja yhdessäolo olileppoisaa ja rentouttavaa.

        Tunteeko kaikenkaikkiaan puolisosi olonsa turvalliseksi ollessaan kanssasi.
        Onko hänellä mahdollisuutta toteuttaa itseään ja omia haaveitaan samoin kuin sinulla?
        Onko kotiintulosi hänelle mieluinen odotettu tapahtuma ?Onko hänellä mahdollisuutta avautua sinulle avoimesti tulematta torjutuksi tai joutumatta arvostelun kohteeksi? Saako sinulta rakkautta ansiotta vaan pitääkö se ansaita?
        Tätä listaa riittää kyllä. Samat jutut voi peilata kyllä toisinkinpäin.

        Väsymykselläkin on syynsä ja uskon että siitäkin voi päästä kun oikealla asenteella syitä lähdetään selvittämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe