Lisätankki autoon jälkikäteen?

Suusostaja..

Kuka tietää, miten ja mihin autoon saa kivuttomasti lisätankin.Kiinteän. Katsastus? Missä tehdään?

9

772

Vastaukset

  • Haluatko normaalille tankille jatkotankin, joka siis syöttää bensaa vakiotankkiin esim. painovoimaisesti, vai vaihtoehtoisen tankin, joka valittaisiin jotenkin käyttöön?

    Ruiskuautoissa ja common rail dieselissä polttoainepumppu sijaitsee tankin sisällä, ja tuottaa painetta, joten mitään vanhanmallisia hanavirityksiä ei voi enää tehdä.

    Tuo 2 tankkia, ja valittavissa kumpaa käytetään systeemmi pitää todennäköisesti tehdä välitankilla, jossa pääpumppu, ja sitten näissä molemmissa tankeissa omat siirtopumput.

    Venäjälle mennessä nämä ovat sitten laittomia kaikki.

    • Veikkaan, että käytännössä mahdottomuus laillisesti bensa-autoon, koska muovitankin läpi hitaasti tihkuva bensahöyry sekä tankin tuuletusaktiivihiilikanisterin kautta tulevat bensahöyryt ovat tyyppikatsastuksessa vaadittavia asioita (ns. VOC-päästöt). Niitten mittausmahdollisuuttakaan ei Suomessa liene kenelläkään, joten muutoskatsastus lienee aika mahdoton ajatus.

      Mahtaako vakuutuskaan olla voimassa jos tekee omia tankkeja?

      Kuorma-auto voisi olla helpompi, katsastusmies tietänee minkäkokoisen ja minkälaisen dieseltankin saa kuorma-auton rungon kylkeen panna.


    • Tuskin onnistuu kirjoitti:

      Veikkaan, että käytännössä mahdottomuus laillisesti bensa-autoon, koska muovitankin läpi hitaasti tihkuva bensahöyry sekä tankin tuuletusaktiivihiilikanisterin kautta tulevat bensahöyryt ovat tyyppikatsastuksessa vaadittavia asioita (ns. VOC-päästöt). Niitten mittausmahdollisuuttakaan ei Suomessa liene kenelläkään, joten muutoskatsastus lienee aika mahdoton ajatus.

      Mahtaako vakuutuskaan olla voimassa jos tekee omia tankkeja?

      Kuorma-auto voisi olla helpompi, katsastusmies tietänee minkäkokoisen ja minkälaisen dieseltankin saa kuorma-auton rungon kylkeen panna.

      Tuossahan se tulikin, eli jos hakee polttoainetta, kannattaa käydä venäjällä vanhalla kuormurilla, niiden tankkeihin mahtuu tavallisesti pienen auton vuosikulutuksen verran ainetta, ilman lisätankkeja. Saas nähdä koska ralli alkaa, viranomaisilla kiire taas keksiä uusia rajoituksia.


  • Kuten muutkin ovat arvelleet, mielessä on varmaan bensan hakeminen Venäjältä. Ja sitähän sai tuoda tullitta ja veroitta moottoriajoneuvon tavanomaisessa polttoainesäiliössä sekä 10l varakanisterissa.

    Tullin mukaan se tavanomainen tarkoittaa sitten juuri sen merkin ja mallin alkuperäistä polttoainesäiliötä. Esimerkiksi auton valmistajan lisävarusteena myymä lisätankki ei ole "tavanomainen polttoainesäiliö" jos se ei ole kyseisen auton varusteluversion tehdasvaruste.

    Eri asia sitten on se, jääkö tuollaisesta kiinni. Tullimiehet ovat erityisen kiinnostuneita amerikkalaisista pakettiautoista joihin näitä lisävarustetankkeja on melko yleisesti saatavana. Ja veroa paukkuu.

  • Nimimerkille "Suusostaja" voi ilman viiveittä vastata, ettei sellainen on laillista.

    Vaatisi joka tapauksessa autolle tehdyn uuden tyyppikatsastuksen, mihin viranomaiset suhtautuvat nyreästi. Et pystyisi järkisyillä perustelemaan hanketta.

  • Autoon saa laittaa ja voi katsastaa lisätankin auton kantavuuden rajoissa.Kysyin kerran katsastus asemalta ja vastaus oli tämä.Eli Vaniin olisi saanut laittaa jopa 400l tankin alkuperäisen jatkoksi .
    Mutta kysyjä ilmisesti meinaa käydä Venäjällä joten Tulli ei hyväksy lisätankkia vaikka olisi merkattu rekisteriotteeseen.Tietysti voihan sitä yrittää selittää että lisätankki on Webastolle. :)

    • Perinteisesti tulli on hyväksynyt senkokoisen tankin kuin autoon on voinut uutena saada. Vanhoja Vaneja on myyty jonnekin Australian aavikoille aikanaan suht isoilla tankeilla. Valmistajalta tieto pitäisi saada


    • 3245tr kirjoitti:

      Perinteisesti tulli on hyväksynyt senkokoisen tankin kuin autoon on voinut uutena saada. Vanhoja Vaneja on myyty jonnekin Australian aavikoille aikanaan suht isoilla tankeilla. Valmistajalta tieto pitäisi saada

      No minä jälkiasensin itse Opel Astra -bensafarmariini 600 litran lisätankin (tarkoitettu kuorma-autoon, hahhah). Autossa vakiona 50 litran tankki. Tankkia ei ole katsastettu eikä muutenkaan ole lupaa tähän. Tankki vie älyttömästi tilaa, mutta on sen arvoinen. Noin 2,5 x 1,5 x 1,0 m kokoarvio. Auton katsastus ja jättitankin "ohitus" hoituu toisella täysin identtisellä ja värisellä normaalitankkisella autolla, jonka katsastettuani laitan kilvet tähän isotankkiseen ja eikun reissuun. VIN-numero on myös tehty siirrettäväksi.

      Tavaratila autossa on mennyttä, samoin takapenkit. Etupenkille saa tavarat hyvin, yksin kun elelee. Tankeilla (50 600 ltr) ajaa noin 11400 kilsaa, nätillä ajolla. Stabilointiainetta laitan pakosti, sillä tankkaan ehkä kerran 2 vuodessa, niin ei bensa pääse vanhenemaan. Ajomäärä on noin 5000 kilsaa vuodessa. Onneksi, sillä tankki täytteen maksaa noin tuhat euroa. Auton oma bensamittari ei liiku mihinkään vielä 6000 km ajon jälkeenkään, sitten vasta alkaa vähän pudota, tankit siis yhdistetty toisiinsa ja tuo iso syöttää aika kauan pientä. Huolto-asemilla usein ihmetellään, että paljon se sinne oikein tankkaa sitä ainetta. Moni katsellut huuli pyöreenä, kun edellinen tankkaus näkyy mittarissa johon seuraava asiakas tulee, mutta katselkoot. Luulee varmaan piilokameraks.

      Piti jotain kehittää kun kyllästyin tuohon 50 litran onnettomaan tankkiin, vaikka en paljon ajakaan. Aina oli aine lopussa liian nopeasti ja mittari huusi, mutta eipä ole enää tätä ongelmaa ! Kyllä kannatti, vaikka pientä hulluutta tuossa hommassa onkin. Niin ja jos joku haluu hommata niin hinta oli jotain 1600 euroa ja kuorma-auto liikkeistä voi ainakin kysellä, ja kyselee suoraan niitä isoimpia niihin tarkoitettuja. Vaikenen.


  • eikös noilla mitoilla tilavuus ole jo lähempänä 4000 litraa siis 2500mm 1500mm 1000m kanteilla.

    1660mm / 840mm / 810mm noilla mitoilla saa jo 600litran tankin aikaseks

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.