Miten se kroppa hakeutuu siihen? Mulle on sanottu, että painoa nostaessa se paino ei nouse hallitsemattomasti tai loputtomasti, vaan pysähtyy kyllä siihen alimpaan mahdolliseen, jossa keho voi toimia normaalisti. Onko juttu näin?
Lähtötilanteeni on bmi 25 puolella (mikä tosin johtui elämäntavoista, söin mitä sattui, en harrastanut liikuntaa yhtään) ja nyt olen bmi 17,jotakin puolella. Olen saanut ravitsemusterapiaa ym. niin oppimalla terveellisen syömisen ja liikunnan pysyvänä elämäntapana, voinko vaikuttaa biologiseen normaalipainooni? En tosiaan haluaisi sen löytyvän lähtötilanteen lähtettyviltä...
Olen viiden kilon päässä alimmasta mahdollisesta normaalipainostani. Tuleeko se paino tasaisesti esimerkiksi kiinteänä lihaksena? Pelkään läskiä ja sitä, että muutun jotenkin kömpelöksi ja suurikokoiseksi...Tai että se näkyy ratkaisevasti. Kaikki hokevat, ettei se näy paljon mutta jossain se toki näkyy. Haluan olla hoikka...Pelkään, että muutos orisi niin suuri, että ihmiset alkaisivat kommentoida. Mutta viisi kiloa melko normaalista painosta ei kai niin näkyisi...Monien lähtötilanne on paljon alempi, itse olen keikkunut tossa bmi 17 tienoilla kauan.
Sitten tuo syöminen. Miten ihmeessä saitte itsenne syömään? Mä huomaan jättäväni aterioita väliin koko ajan, koska se pienikin painonnousu ahdistaa valtavasti.
Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan...
Biologinen normaalipaino.Parantuneilta apua!
4
494
Vastaukset
- Evanee
Meidän elimistö on melko fiksu: se lähettää nälkäsignaaleja jos energiasta on vajetta, ja syömisen jälkeen terve elimistö sanoo olevansa kylläinen. Jos energiaa on tullut yhtenä päivänä huomattavasti enemmän kuin mitä elimistö vaatii, se vähentää ruokahalua jolloin ei tee mieli syödä yhtä paljoa. Ollessaan biologisen painonsa alapuolella nälkä on usein jatkuvaa ja tuntuu ettei auta vaikka söisi yhtenä päivänä kuinka paljon.
Yksinkertaistettuna elimistö hakeutuu biologiseen painoonsa siis nälkä- ja kylläisyyssignaalien avulla. Tämä vaatii, että nälkä- ja kylläisyyssignaalit ovat yhä tallella, sillä usein pitkään jatkuneessa aliravitsemuksessa (tai ylisyömisessä) nämä signaalit usein häiriintyvät tai katoavat kokonaan. Käsittääkseni signaaleja - ja koko kehono tasapainoa siinä samalla - saa korjattua säännöllisellä syömisellä.
Itsensä syömään saaminen oli eräänlaista siedätyshoitoa, samoin kuin painoa takaisin saaneeseen kehoon tottuminen. Ahdistusta ei pidä pelätä, se on vain tunne. Terapiassa opin että ahdistuksen yläpuolelle voi mennä jo tiedostamalla että ahdistus on vain tunne. Sitten kun vielä käsittää, että ahdistuksen syy on melko järjetön, on noussut jo aika paljon oman sairautensa yläpuolelle.
Mikään ei tapahdu itsekseen. Parantuminen tapahtuu syömällä - yksi haarukallinen kerrallaan, sillä kehon täytyy saada tasapainonsa kuntoon ennen kuin sairaudesta irti päästäminen tapahtuu. Aliravitsemus kun aiheuttaa mm. serotoniinin (aivojen välittäjäaineen) puutosta, joka altistaa masennukselle. Olen kuullut myös pakko-oireiden helpottavan kunhan keho tervehtyy. :) - Sylillinen <3
Syömishäiriöliitto-SYLI ry - Tietoa syömishäiriöön sairastuneelle
www.syomishairioliitto.fi/syomishairiot/sairastuneelle6.html
Tuolta saat hyvää infoa! - toipilas..........
nostelen, kun oikeastaan juuri samat kysymykset kaihertaa koko ajan mielen päällä..:/
- minä
Komppaan täysin Evaneen kommenttia!
Tsemppiä kaikille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254