Tuulilasi lehti öljytestit/vertailut.

osssss

Ketonen totesi että ei ole varaa tehdä vertailuja.Ja jatkoksi antoi ymmärtää jotta sama mitä öljyä koneeseen kaataa kun täyttää valmistajan vaatimukset.
Ei muuta kun sen perusteella motonettiin halvinta motoxia hakemaan.
Vertailussa erot kuitenkin olisivat pieniä.
Mitenhän tuo vertailu niin kallista on?

57

21335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmintä kovaa

      Ainakin testeissä on saatu kovasti eroja öljyjen laaduissa samoilla luokituksilla.
      Kukahan ne luokitukset purkin kylkeen laittaa ja tutkii?

    • öljymaakari

      Tuolla http://www.mobil1.fi/akatemia/luokitukset.aspx oli asia esitetty aika kansantajuisesti. Ts. täytyy tietää millaiset luokitukset ko. autoon on suositeltu ja valittava öljy joka täyttää tai ylittää annetut speksit. Aika hyvä systeemi siksi että ihmiset oppii kaatamaan moottoreihin muuta kuin rallyvormulaa mikä on ominaisuuksiltaan yksi huonoimpia täyssynteettisiä öljyjä.

      • 54h46h4h4

        "muuta kuin rallyvormulaa mikä on ominaisuuksiltaan yksi huonoimpia täyssynteettisiä öljyjä."

        kummallista sitten kun toi rally formula päihitti TM öljytestissä joka kohdassa lähes kaikki täyssynteettiset 5w-40 öljyt. Ainoastaan mobil 1 5w-40 ja teboil diamond olivat kylmänä hiukan parempia, kuumana rally formulassa oli ylivoimainen öljypinnan leikkauskestävyys. Rally formula olis voinut helposti voittaakin tuon testin jos olis otettu mukaan loppuarvosteluun.


      • 24

        Rally Formula on hyvä öljy sellaiseen autoon johon se sopii. Ei tietenkään täytä Longlife-luokituksia pelkästään jo viskositeettinsä vuoksi. 10--15tkm vaihdettuna tämä öljy ajaa enemmän kuin asiansa. Kuumana vastaa SAE50 -öljyä joten paksuus keskimäärin noin 5 cSt paksumpaa kuin nykyaikaiset LL-öljyt. Tuo ero on pieni teoriassa ja käytänössä. 100C lämpöisenä, et ainakaan ilman labratestiä eroa näe liukkaudessa.


    • vilu2

      öljyn pitää olla notkeaa kylmänä ja kuumana luistavaaa

    • Näin se menee

      Automerkeissä tulee usein käyttää autonvalmistajan öljyluokituksen täyttävää öljyä. Oman VAG konsernin auton vaatimus on VW 504.00/507.00.

      Luettelo VW 504.00/507.00 luokituksen täyttävistä öljyistä:

      - Castrol SLX LongLife III 5W-30
      - Castrol Edge 5W-30
      - ELF Solaris LLX 5W-30 (VW 500.00/501.01/502.00/503.00/505.00/505.01/506.00/506.01/507.00)
      - Eurol Syntence 5W-30 (VW 504.00/507.00)
      - Liqui Moly TOP TEC 4200 5W-30
      - Mobil 1 ESP Formula 5W-30
      - Neste City Pro W LongLife III 5W-30
      - Shell Helix Ultra VX 5W-30
      - Sunoco Synturo Mistral 5W-30 (VW 504.00 VW 507.00)
      -Total Quartz Ineo 504-507 5W-30 (VW 500.00/501.01/502.00/503.00/505.00/505.01/506.00/506.01/507.00)
      - Valvoline SynPower XL-III 5W-30 (VW 503.00/504.00/506.00/506.01/507.00)
      - Teboil Diamond Carat III 5W-30 (VW 504.00 VW 507.00 (Longlife III))
      - Texaco Havoline Ultra V 5W-30 (VW 504.00 VW 507.00 (Longlife III))

      • osssss

        Teboil diamond diesel 5w-40 täyttää myös 505.01 vaatimuksen.Eli käy pumppusuutin koneisiin myös.28e 4l.Motonet


    • oiler

      Tämän päivän moottoreihin käy hyvin myös 0w-40 luokan öljyt. Kylmänä hyvin juoksevaa ja niin saavutetaan nopea voitelu.Lämmetessä sama kuin 5w-40 öljyt. Tosin esim Ford suosittelee 5w-30 luokan öljyä. Siinä kuumana viskositeetti ei aivan niin "paksu" jolloin saavutetaan bensankulutuksessa hieman etua.

      • osssss

        Motoksilla ajaessa kulutus 5,6l satasella ja TB diamondilla 5,2.
        Voiko olla ero näinkin suuri?


      • hissss
        osssss kirjoitti:

        Motoksilla ajaessa kulutus 5,6l satasella ja TB diamondilla 5,2.
        Voiko olla ero näinkin suuri?

        ei


      • osssss
        hissss kirjoitti:

        ei

        Diamondilla ajaen pääosin ainakin VW tdi koneet on kestänyt satojatuhansia km.Omakokemus paras..
        Vaan en voi verrata kun ei muista öljyistä kokemusta.


      • Lahtiin
        hissss kirjoitti:

        ei

        Kannattaisiko rengastaa kone? Kuinka autosi yleensäkään menee katsastuksesta läpi? Savuttaa varmasti ihan penteleesti!


    • ei TB/Lukoil

      En laittaisi venäläisen Lukoilin Trustivapaata öljyä koneeseen

      • 1271615141312

        Syystä että?


    • synt

      Lukijat tietty haluaa kuulla erioista, kun testi on kyseessä.

    • ex-pertti

      "Ja jatkoksi antoi ymmärtää jotta sama mitä öljyä koneeseen kaataa kun täyttää valmistajan vaatimukset."
      -Periaatteessa asia ei ole yhtään tuon monimutkaisempaa, vaikka siitä kyllä tulee hyvin nopeasti tarpeettomankin monimutkaista kun on kaikkia hienoja logoja, merkkejä, mainoksia ja mielikuvia.
      Tokihan nämä testit voivat olla mielenkiintoista luettavaa ja tuntuvat olevan "perinteinen" muutaman vuoden välein ilmestyvä artikkeli. Kuitenkin öljyjen laatuluokitusjärjestelmä antaa jo itsessään hyvin perustan vertailla öljyjen laatuja kaupassa. Sen lisäksi on vielä valmistajan tuoteseloste, mistä selviää lisätietoja öljyn koostumuksesta.
      Sen vuoksi en pidä öljyvertailuja mitenkään järkevinä edes tehdä, toisin kuin kesä-/talvirengasvertailuja, jotka antavat hieman edes suuntaa renkaiden keskinäiseen vertailuun. Renkaissa on vasta tulossa EU-merkintä, joka jotenkin yrittää nitoa yhteen renkaiden keskinäistä paremmuutta ja helpottaa vertailua - renkaat kuitenkin ovat välittömästi turvallisuuteen vaikuttavat elementti, joten hyvät renkaat ovat paljon tärkeämmät kuin mitkä öljyt on. Öljyt tuntuvat muutenkin olevan enemmän asennekysymys.

      Yksinkertaisesti öljyistä siis, eli ajoneuvon valmistaja antaa öljylle laatuvaatimusluokan, jonka täytyy täyttyä, esim API SL. Tällöin voi käyttää kaikkia niitä öljyjä, jotka täyttävät (tai ylittävät) kyseisen laatuluokan (myös mainitsemasi Motox).

      Seuraavaksi täytyy miettiä käyttöympäristöä, eli lämpötiloja, oletetaan että autolla ajetaan talvella, eli tarvitaan hyvä viskositeetti talveen, eli 0w/5w mieluiten. Kuuman pään viskositeetti yleensä 30/40, mutta jos auto syö öljyä huomattavasti voidaan kokeilla 50/60.

      Sen jälkeen on selvitetty minkä laatuluokan öljyä tarvitaan ja millä viskositeetilla. Sitten mennään kauppaan ja vertaillaan, normaaliin ajoon/vanhoihin autoihin voi mennä nämä edullisemmat perusöljyt (kuten motox) ja uudehkoihin autoihin/hyvin vaativiin olosuhteisiin sitten näitä kalliimpia. Toki eipä tavallisessakaan käytössä ole haittaa laittaa kalliimpaa, mutta on kyseenalaista saako siitä hyötyö sitten irti.

      Ja lopuksi sitten kaupassa valita itselleen sopiva hinta/laatusuhteen öljy.

      Periaatteessa öljy on oikea, kun laatuluokitus on kunnossa, viskositeetti on käyttöön nähden kohdallaan ja öljyä on moottorissa riittävästi (ja vaihdetaan ajallaan).

    • j.daimler

      lukoil onhyvä

      • j.daimler

        lukoilin miehet on käyttänyt öljyjä ennenkö olit tarhasa, sais vaan


    • öljyparooni

      Harmi, kun Saksassa on eri vaatimukset öljyille. Sieltä voisi Tuulilasi halvalla ostaa valmiin testiraportin. Yksi tapa selviytyä tästä ongelmasta olisi saksalaisten öljyjen tuonti Suomen markkinoille. Varustelekasta saa hyviä Bundeswehrin vaelluskenkiä, miksei saksalainen öljykin voisi olla hyvää?

      • OngelmiaEssonbaarissa

        Saksassa ei ole mitään "eri vaatimuksia" öljyille. Se että markkinaoikeus on päättänyt että täyssynteettisiksi lasketaan vain PAO ja esterit, ei liity moottoriöljyn lopulliseen "laatuun".

        Mikä se ongelmasi on josta täytyisi selviytyä? Millään nykyisin yleisesti myynnissä olevalla öljyllä ei ole osoitettu tapahtuneen minkäännäköistä kulumis- tai moottoririkkotrendiä joten ongelma taitaa olla korvien välissä.

        Kalliden ja halpojen, täyssynteettisten ja synteettisten tai semisynteettisten välillä ei ole havaittu merkittäviä eroja moottorin tuottamien kulumismetallien määrissä, ja pienetkin erot ovat menneet välillä niin päin että "huippuöljynä" pidetty on tuottanut niitä enemmän.

        https://www.blackstone-labs.com/Newsletters/Gas-Diesel/July-1-2017.php


        Ja mitä itse ketjun aiheeseen eli Tuulilasi-lehden öljyvertailuihin kuten TM:nkin tulee, taisi olla niin että asiaa ovat monet lukijat tiedustelleet mutta vastaus on ollut kaikille sama: Moottoriöljyjen erot ovat nykyisin niin häviävän pieniä että niiden vertaileminen on hyödytöntä.


      • öljyparooni

        Ongelma on se, että suomessa täyssynteettiseksi laskettu öljy ei olekaan sitä Saksassa.
        Veikkaan, että jos saisimme ostaa Saksassa myytäviä öljyjä, hintakin putoaisi reilusti.
        En halua maksaa lisähintaa meidän markkinoille tuotetusta huonolaatuisemmasta öljystä. Kyllä ne tuoteselosteet ymmärtää saksalaisesta Shell Ultra purkista yhtä hyvin. Voisihan öljypönikkään laittaa suomenkielisen tarran, jotta myynti voidaan sallia täällä.


      • kjhkhjhfkjwh
        öljyparooni kirjoitti:

        Ongelma on se, että suomessa täyssynteettiseksi laskettu öljy ei olekaan sitä Saksassa.
        Veikkaan, että jos saisimme ostaa Saksassa myytäviä öljyjä, hintakin putoaisi reilusti.
        En halua maksaa lisähintaa meidän markkinoille tuotetusta huonolaatuisemmasta öljystä. Kyllä ne tuoteselosteet ymmärtää saksalaisesta Shell Ultra purkista yhtä hyvin. Voisihan öljypönikkään laittaa suomenkielisen tarran, jotta myynti voidaan sallia täällä.

        Kyseessä ei ole mikään tekninen ongelma, sillä kukaan ei ole osoittanut perusöljyn tyypin olevan mitenkään merkittävä lopputuotteen laadun ja moottoreiden kulumisen suhteen.

        https://www.blackstone-labs.com/Newsletters/Gas-Diesel/July-1-2017.php


        Ongelmasi on psykologinen.


    • 4365765

      Itsekin ihmettelen miksei öljyjä voi vertailla, kyllä ainakin viime TM testissä saatiin selviä eroja öljyjen välille. Toki oikea luokitus ja huoltoväli ovat tärkeämpiä kuin öljyn merkki, mutta asia kuitenkin kiinnostaa lukijoita niin paljon että outoa kun ei voida testata.

      Vaikka nykyään onkin kymmeniä eri luokituksia varsinkin ACEA puolella, niin kertoisi se silti eroja öljymerkkien välillä vaikka otettaisiinkin vain yhden luokan öljyt testattavaksi. ACEA ja API ovat kuitenkin vain minimiluokituksia, kyllä laadukas öljy voi olla huomattavasti parempi kuin mitä ACEA/API vaatii. Eihän se nyt niin vaikeaa voi olla testata esim kylmäjuoksevuutta tai leikkauskestävyyttä kuumana jos muutaman päivän pääsee laboratorioon testaamaan.

      Jos selityksenä on tuollainen "että erot niin pieniä", niin miksi esim kesärenkaita testataan? Onhan niissäkin olemattomat erot käytännön ajossa.

      • stiignafuuliaa

        Eivät rengastestit ole verrattavissa öljytesteihin. renkaissa on merkittäviä eroja jotka ovat todennettavissa ja vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Öljyistä ei teknarin ja tuulilasin käytössä olevilla menetelmillä testata juuri muuta kuin ne kylmäjuoksevuudet ja leikkautumiskestävyydet, sekä haihtuvuutta, ja kukaan ei ole kyennyt todistamaan näiden erojen olevan missään määrin merkittäviä käytännössä eikä edes tilastollisesti jos tutkitaan moottoreiden rikkoontumisia, ja jopa testien loppukaneeteissa on todettu että erot ovat käytännössä merkityksettömiä.

        "kyllä laadukas öljy voi olla huomattavasti parempi kuin mitä ACEA/API vaatii"

        Juju onkin siinä että kukaan ei ole osoittanut mitään hyötyä saavutetun vaadittua luokitusta "paremman" öljyn käyttämisestä, jos ei psykologista ja hyvänmielenmomenttia oteta huomioon mutta teknisesti näillä ei ole merkitystä. Moottorit kestävät käytännössä hyvin vähän kuluvina ja tiiviinä satoja tuhansia kilometrejä nykyään riippumatta siitä mitä öljyjä on käytetty, poislukien selvistä suunnittelu- ja materiaalivirheistä kärsivät moottorit joita taas mikään öljy ei kykene pelastamaan.


      • 4365765
        stiignafuuliaa kirjoitti:

        Eivät rengastestit ole verrattavissa öljytesteihin. renkaissa on merkittäviä eroja jotka ovat todennettavissa ja vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Öljyistä ei teknarin ja tuulilasin käytössä olevilla menetelmillä testata juuri muuta kuin ne kylmäjuoksevuudet ja leikkautumiskestävyydet, sekä haihtuvuutta, ja kukaan ei ole kyennyt todistamaan näiden erojen olevan missään määrin merkittäviä käytännössä eikä edes tilastollisesti jos tutkitaan moottoreiden rikkoontumisia, ja jopa testien loppukaneeteissa on todettu että erot ovat käytännössä merkityksettömiä.

        "kyllä laadukas öljy voi olla huomattavasti parempi kuin mitä ACEA/API vaatii"

        Juju onkin siinä että kukaan ei ole osoittanut mitään hyötyä saavutetun vaadittua luokitusta "paremman" öljyn käyttämisestä, jos ei psykologista ja hyvänmielenmomenttia oteta huomioon mutta teknisesti näillä ei ole merkitystä. Moottorit kestävät käytännössä hyvin vähän kuluvina ja tiiviinä satoja tuhansia kilometrejä nykyään riippumatta siitä mitä öljyjä on käytetty, poislukien selvistä suunnittelu- ja materiaalivirheistä kärsivät moottorit joita taas mikään öljy ei kykene pelastamaan.

        Edelleen olen kyllä sitä mieltä että kesärengastestit ei sen tärkeämpiä kuin öljytestit. Ainakin pidon osalta koska kaikki kesärenkaat pitää sallituissa nopeuksissa tarpeeksi hyvin kunhan rengas tehty kumista. Erot lähinnä kulumiskestossa ja ohjaustuntumassa ja näistä ei edes kulumiskestoa testata. Talvirenkaissa sitten saadaan jo eroja pidossakin.

        Monissa öljyissä ei huomioitu pohjolan kylmäominaisuuksia kunnolla joten erityisesti niiden osalta olisi testaamisen tarvetta.


      • jkhsfgkhbfkjh
        4365765 kirjoitti:

        Edelleen olen kyllä sitä mieltä että kesärengastestit ei sen tärkeämpiä kuin öljytestit. Ainakin pidon osalta koska kaikki kesärenkaat pitää sallituissa nopeuksissa tarpeeksi hyvin kunhan rengas tehty kumista. Erot lähinnä kulumiskestossa ja ohjaustuntumassa ja näistä ei edes kulumiskestoa testata. Talvirenkaissa sitten saadaan jo eroja pidossakin.

        Monissa öljyissä ei huomioitu pohjolan kylmäominaisuuksia kunnolla joten erityisesti niiden osalta olisi testaamisen tarvetta.

        Sinä oletkin tunnettu siitä että olet jääräpäisesti kaikenlaista väärää mieltä vaikka sinut on oikaistu ja servattu toistuvasti. Rengastesteissä testataan liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita, kuten jarrutusmatkoja joissa on huomattavia eroja ja ne ovat siksi hyvin perusteltuja. Öljyjä läträämällä ei saada mitään sellaisia tuloksia joilla olisi todettu olevan mitään käytännön vaikutusta arkiautoilussa tehtävän ajosuoritteen puitteissa tai edes todettu mitään eroja moottoreiden kulumisessa. Nykyisillä autoilla ajetaan lähes poikkeuksetta satoja tuhansia kilometrejä öljymerkeistä riippumatta jolloin lopulta moottorit ovat ehjiä kun muu auto on jo loppu sen päätyessä paalaamoon. Kaikissa sopivan viskositeettiluokan öljyissä on riittävät ominaisuuden pohjolan olosuhteisiin, eikä mitään ylimääräistä kulumsta ole tilastoitu missään. Esson baarin poikien ja öljyjään pakkasella öljymerkistä riippumatta pihalle puhaltelevien suunnitteluvikaisten ranskisten omistajien kavereiden jutut voi jättää omaan olemattomaan arvoonsa.

        Öljyissä ei enää nykyään ole riittäviä eroja testien perustelemiseksi, näin ovat lehtien edustajat itse todenneet, eikä siihen vaikuta joillakin liki 30 vuotta vanhoilla romuilla ajelevien itkut vaikka heitä kiinnostaisikin se että mikä öljy siinä omassa siivilässä nyt pysyisi sisäpuolella.


      • JuokseForrestJuokse
        4365765 kirjoitti:

        Edelleen olen kyllä sitä mieltä että kesärengastestit ei sen tärkeämpiä kuin öljytestit. Ainakin pidon osalta koska kaikki kesärenkaat pitää sallituissa nopeuksissa tarpeeksi hyvin kunhan rengas tehty kumista. Erot lähinnä kulumiskestossa ja ohjaustuntumassa ja näistä ei edes kulumiskestoa testata. Talvirenkaissa sitten saadaan jo eroja pidossakin.

        Monissa öljyissä ei huomioitu pohjolan kylmäominaisuuksia kunnolla joten erityisesti niiden osalta olisi testaamisen tarvetta.

        Niin sä olet, eri mieltä, aina vaikka tuossa edellä on perusteltu asiat niin että et pysty millään argumentilla vastaan sanomaan. Silti palaat jankuttamaan samaa kulunutta mantraasi kuin papukaija tai rikkinäinen äänilevy. Kykysi olla oppimatta sinulle tarjotusta tiedosta on ilmiömäinen. Muistutat uskovaista ja sitähän sinä oletkin uskomuksinesi. Älä toki anna faktojen häiritä hyvää fiilistä.


      • HellMies

        Palstan Shell-mies nyt hermostunut kun joku kannattaa uusia öljytestejä, voisi jopa tulla esiin ettei Shellit sen parempia nytkään kuin vuoden 2006 heikot sijoitukset TM testissä missä erityisesti testattiin kylmäominaisuuksia.


      • MaaKutsuu
        HellMies kirjoitti:

        Palstan Shell-mies nyt hermostunut kun joku kannattaa uusia öljytestejä, voisi jopa tulla esiin ettei Shellit sen parempia nytkään kuin vuoden 2006 heikot sijoitukset TM testissä missä erityisesti testattiin kylmäominaisuuksia.

        Eiköhän sinun olisi parempi kertoa Shell-miehistäsi, kylmäominaisuuksistasi ja jäämisestäsi vuoteen 2006, ihan kuule ammattiauttajalle? Mielenterveysalan ammattilaiselle siis, ei öljyalan. Jälkimmäiseltä saisit todennäköisesti vain mehevät naurut.


      • piipaapiipaapiipaa
        HellMies kirjoitti:

        Palstan Shell-mies nyt hermostunut kun joku kannattaa uusia öljytestejä, voisi jopa tulla esiin ettei Shellit sen parempia nytkään kuin vuoden 2006 heikot sijoitukset TM testissä missä erityisesti testattiin kylmäominaisuuksia.

        Pitäisikö sinun ruveta pommittamaan vaikka Tuulilasin Ketosta viesteillä sen sijaan että itket täällä? Muista samalla kertoa että et saa rauhaa jähmepisteiltä, shelliltä ja shell-mieheltä. Tapsa varmaan ymmärtää.


      • Anonyymi
        MaaKutsuu kirjoitti:

        Eiköhän sinun olisi parempi kertoa Shell-miehistäsi, kylmäominaisuuksistasi ja jäämisestäsi vuoteen 2006, ihan kuule ammattiauttajalle? Mielenterveysalan ammattilaiselle siis, ei öljyalan. Jälkimmäiseltä saisit todennäköisesti vain mehevät naurut.

        Suosittelen oliiviöljyä verenkierron takia, josko tuo narsistinen vouhotus vähenisi samalla? Parhaat öljyt koneeseen ja lääkkeet kohdilleen heti aamusta!

        Ja niin moottoriöljyillä on valtavat erot keskenään käyttöalueiden ääripäissä kuluneilla moottoreilla. Siinä syytä öljykeskustelulle, ei siinä että uuden yritysliisingin öljyt ketään kiinnostaisi. ✌️


    • Ekke45

      Siksi oikeasti täyssynteettinen BP:n valmistama Visco 7000 = Aral Supertronic 0W . Juoksee -60C asteen pakkasessa ja kuumakesto on ylivoimainen. Ei tee SLUDGEA ylipitkilläkään vaihtoväleillä.

      Ylittää HC-mineraaliöjyn (VHVI ryhmä III) kestävyyden yli kolminkertaisesti.

      Ei tarvitse testata. Tämän tietää jokainen autoinsinööri Saksassa. Suomessa Mobilin myyntimiehet ja piiripäälliköt ajeli omilla autoillaan BP Visco 7000 öljyillä, kun Mobil lopetti PAO:n käytön moottoriöljyissä..

      Silti Mobil on lisännyt PAO:n myyntiä teollisuuteen. Sillä saavutetaan suuria energiasäästöjä ja laitteiston elinkaari pitenee. Mobil puollusti oikeudessa viimeiseen asti PAO:n käyttöä ja vetykrakatun mineraaliöljyn statuksen noston kieltämistä.

      Castrol voitti. Mobil siirtyi Castrolin käytäntöön. Saksa ja Japani ei hyväksynyt krakatun mineraaliöljyn synteettisyysväitettä.

      • BPCastrolAral

        Eikä pitäisi muidenkaan hyväksyä. Bp:n öljyistä tuo BP Visco 7000 on Itä-Euroopan markkinoille suunnattu nimi ja tuolla nimellä löytyy esim. Eestistä ja Aral saksankielisiin, sama tavara kuitenkin kyseessä.


    • 54334

      Auto ja öljyteollisuus vetää samaa köyttä. Ei tehdä liian hyvää. Autojen pitää kulua.

      • salaliittovarmaanjoo

        Kun autoilla ajetaan nykyään satoja tuhansia kilometrejä ilman moottoriongelmia, ja autojen keski-ikä suomessa on 15 vuotta, niin kuinka monta miljoonaa kilometriä tai kymmentä vuotta sinun mielestäsi autolla pitäisi voida päästellä? Ajelisitko mielelläsi vaikkapa vuoden -64 Simcalla tai Mossella tänä päivänä?

        Ei auton tavitse kestää käyttöikäänsä pidemmälle, ja silloinkin moottori on lähes poikkeuksetta ehjä kun auto päätyy romuksi. Kuluttajat tarvitsevat ja vaativat yhä parempia tuotteita, ja autot ovat koko ajan yhä parempia. Mitään auto- ja öljyteollisuuden salaliittoa ei siihen voi kuvitella kukaan muu kuin aivoiltaan pennuksi jäänyt.


      • Joopalisjoopali

        Se nyt on aivan varma että kuluttajat ei tarvitse, vaan valmistajat ja markkinointi keksii että kuluttajat tarvitsevat.


      • mobilistit.uikuttaa
        Joopalisjoopali kirjoitti:

        Se nyt on aivan varma että kuluttajat ei tarvitse, vaan valmistajat ja markkinointi keksii että kuluttajat tarvitsevat.

        Koskas sinä viimeksi ostit uuden auton? Minä ostin viime syksynä ja totesin sen olevan pirun paljon parempi kuin vanha. Sama ilmiö on toistunut joka kerta kun ostan uuden auton. Minä ostan ihan mielelläni uutta, joten tarvitsen sitä ihan markkinoinnista riippumatta.


      • Ruskeabasha
        mobilistit.uikuttaa kirjoitti:

        Koskas sinä viimeksi ostit uuden auton? Minä ostin viime syksynä ja totesin sen olevan pirun paljon parempi kuin vanha. Sama ilmiö on toistunut joka kerta kun ostan uuden auton. Minä ostan ihan mielelläni uutta, joten tarvitsen sitä ihan markkinoinnista riippumatta.

        Elämäsi on varmaankin aika pinnalista ja tyhjää jos vain uusi asia tuo sinulle tyydytyksen. Noh meitä on moneen junaan ja täytyykin olla, sillä ilman helposti narussa vietäviä jäisi moni heille uusia asioita keksivä ja valmistava ilman työtä.


      • taidat.olla
        Ruskeabasha kirjoitti:

        Elämäsi on varmaankin aika pinnalista ja tyhjää jos vain uusi asia tuo sinulle tyydytyksen. Noh meitä on moneen junaan ja täytyykin olla, sillä ilman helposti narussa vietäviä jäisi moni heille uusia asioita keksivä ja valmistava ilman työtä.

        Ei ole pinnallista vaan rikasta monessakin mielessä. Naurattaa vain tuollaiset persaukiset jotka omaksi lohdukseen kuvittelevat että toiset eivät tarvitsisi sitä minkä ovat ansainneet, tai että olisivat "narussa vietäviä" kun nauttivat oman yritteliäisyytensä hedelmistä silloin kun pitää tässä elämässä joka on ainoa. Mutta hei, piehtaroi sinä katkeruudessasi ja liity vaikka kommunistiseen puolueeseen, vaikka taidat kuuluakin siihen jo, ainakin henkisesti.


      • Amsterdamcool
        taidat.olla kirjoitti:

        Ei ole pinnallista vaan rikasta monessakin mielessä. Naurattaa vain tuollaiset persaukiset jotka omaksi lohdukseen kuvittelevat että toiset eivät tarvitsisi sitä minkä ovat ansainneet, tai että olisivat "narussa vietäviä" kun nauttivat oman yritteliäisyytensä hedelmistä silloin kun pitää tässä elämässä joka on ainoa. Mutta hei, piehtaroi sinä katkeruudessasi ja liity vaikka kommunistiseen puolueeseen, vaikka taidat kuuluakin siihen jo, ainakin henkisesti.

        En usko että yksikään rikas täällä päivystää, enkä usko sellainen olet sinäkään, wannabe voit olla mutta rikas et todellakaan, etkä millään tasolla. Jatka samaan malliin niin hyvä tulee, mutta muista ottaa välillä sormi pois bärseestä että Basha valuu välillä hiukan päästä alaspäin. Ei mulla muuta täytyy näet kiirehtiä tuohon lähtöportille 15, katsos HV5542 odottaa, Ciao.


    • ElämäOnKallista

      Eestissä saa aitoa synteettistä 54 egellä. Suomessa joutuu maksamaa satasen vastaavasta öljystä.

    • HyvinOnPelannut

      Champion ja 10-30W on parasta uuteen mersuun...50 tonnin vaihtoväli.

      • ohikulkija_vaan

        En näin yli 50 vuotta ajaneena ja 18 uutta autoa ostaneena ja 15 niistä on ajettu yli 200 000 km perheen omistuksessa,,,,,,,yksi 320 000 ja 18 vuotta,,,, että pitkällä öljynvaihtovälillä kannattaa kerskailla.

        Ainakin meidän autoissa joissa on 30 000-40 000 väli, niin jo kymppitonnin kohdalla kylmästarttaus on kankeampaa -25 asteessa, selvästi kankeampaa.
        (toki meillä on sekä polttoaine, että sähköllä 1500 w letkulämmittimet)

        lisäksi polttiaineen kulutus nousee jo kymppitonnissa.

        Öljynvaihto on niin halpaa ja helppoa. Meillä on joku 30 litran tynnyri katkaistu ja sisälle laitettu muoviputkenpätkä, ettei mee ryppyyn. Sitten laitetaan letku öljytilaan ja imetään tynnyriin alipaine, Puolen tunnin kuluttua saa kaataa 3-4 litraa uutta öljyä, joka maksaa 30 e.

        Voisin myös mainita, olen myös sitä mieltä että jos osaa ja on helppoa, sytytystulpat kannatta vaihtaa pulessa suositusajasta. Siis jos se on helppo homma.

        Voisin myös mainita, mitää erikoisen kallista ei kannata ostaa, vain laadukasta markettilaatua ja päiväystä voi katsoa, ettei ole 3 kk vanhempaa.


      • Studebaker1966

        "Champion ja 10-30W on parasta uuteen mersuun...50 tonnin vaihtoväli."

        saanen olla eri mieltä.
        en luota ko. öljymerkkiin. toiseksi itse en ole pitänyt mersuissa kuin 15-20 000 km öljyjä, mutta mullahan on kyllä 120-200 000 km ajettuja, ei uusia mersuja.


    • DCt
    • Marketinöljy

      Itse en ole liian paljon tuohon öljynvalintaan keskittynyt.

      Minulla on ollut ohjenuoranani, että öljyn tulee olla täyssynteettinen. Onko se todella sitä vai ei, se näyttää Suomessa olevan fuskattavissa.
      Käytän ns. markettiöljyjä, joita ostan Puuilosta tai Tokmannilta tms. paikasta. Nyt tarttui matkaan juuri Shell Helix Ultra 4W-40. Teboilia käytän usein myös ja Mobilia.
      Öljyt vaihdan noin joka toinen kerta itse. Öljynvaihtovälini on noin 8 000 km, koska ajan paljon taamaja-ajoa.

      Sitä vaan, että onko tuo öljyn merkki tosiaan ratkaiseva asia?
      Tuntuu oudolta, että tähän öjymerkin valintaan käytetään aikaa ja energiaa. Samaan aikaan auton pohja on suojaamaton ja lilluu suolamöhnän peitossa!?

      Eikö se auto "kuole" ennemmin peltien mätänemiseen kuin markettiöljyn käyttöön?
      Kannattavampaa minun mielestäni on käyttää öljymerkissä säästyneet eurot ruostesuojakäsittelyyn tai ainakin pohjan säännölliseen pesemiseen kolikkopaikalla.

    • Luulija

      Googlasin AMK:n insinööritöiden "öljyvertailu". Oli aika tuore, viime vuodelta. Siinä oli vertailtu parin ominaisuuden suhteen kilpa- ja kauppaöljyjä. Ihan valaiseva ja perustietoa öljyistä antava tutkimus. Todettiin myös, että markkinointibudjetilla vaikutetaan tosi paljon ostajien mielikuviin.

    • hjhjhgjjgh

      Turha enään odottaa mitään öljy tai sitten akkuvertailuja kun varmaankin lukijoita jo niin kädettöminä pidetään että kaikki sitten juoksuttaa autonsa merkkihuoltoon?
      Jokin tekniikan maailmakin jo enään irvikuva siitä mitä oli ennen kun vielä miehillä kädentaidot ja veneet ja kaiuttimet itse tehtiin ja nykyään vainlähinnä hömppälehti.

    • DCt

      Öljyn pesevyydellä lienee merkitystä näinä pakokaasun takaisin kierrätyksen aikoina . Imukanavat, kampikammio ja pakoputkessa olevat suodattimet ja varsinkin ERG- venttiili pyrkivät nokeentumaan. https://keskustelu.suomi24.fi/haku?keyword=egr

      • Anonyymi

        EGR-venttiilin tukkeutuminen ei kyllä liity öljyn pesevyyteen vaan polttoaineessa olevaan rikkiin. Eli pitäisi olla rikitöntä polttoainetta, niin EGR ei ole ongelma.

        Ja se pakoputkessa oleva suodatin eli hiukkassuodatin (diesel-moottoreissa PDF) menee tukkoon moottoriöljyssä olevista lisäaineista. Siksi hiukkassuodattimella varustetuissa autoissa pitää olla tarkkana sen öljyn kanssa. Esimerkiksi VAG-konsernin autoissa öljyssä pitää olla tyyppimerkintä "VW 507.00". Kun oikea öljyn laadun tyyppimerkintä löytyy purnukasta ja jouksevuus kylmänä on riittävän hyvä (0W tai 5W), niin ongelmia ei tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EGR-venttiilin tukkeutuminen ei kyllä liity öljyn pesevyyteen vaan polttoaineessa olevaan rikkiin. Eli pitäisi olla rikitöntä polttoainetta, niin EGR ei ole ongelma.

        Ja se pakoputkessa oleva suodatin eli hiukkassuodatin (diesel-moottoreissa PDF) menee tukkoon moottoriöljyssä olevista lisäaineista. Siksi hiukkassuodattimella varustetuissa autoissa pitää olla tarkkana sen öljyn kanssa. Esimerkiksi VAG-konsernin autoissa öljyssä pitää olla tyyppimerkintä "VW 507.00". Kun oikea öljyn laadun tyyppimerkintä löytyy purnukasta ja jouksevuus kylmänä on riittävän hyvä (0W tai 5W), niin ongelmia ei tule.

        TB öljyt niin 1.9 tdi kestää

        vaihtoväli 15000km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TB öljyt niin 1.9 tdi kestää

        vaihtoväli 15000km

        Tämä kommenttini ei liity suoraan tähän,mutta on sen verran haastavaa tämän päivän auton/oikean öljyn valinta,että väitän seuraavaa:

        Esim kuluttaja joka hakee ja itse valitsee marketista,halpahallista tai Motonetista
        uudehkoon autoon öljynsä,niin 10 asiakkaasta 8 valitsee väärän öljyn.

        Jos pyydät myyjältä apua,niin 10 asiakkaasta 5 saa silti väärän öljyn..

        Saa kommentoida..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommenttini ei liity suoraan tähän,mutta on sen verran haastavaa tämän päivän auton/oikean öljyn valinta,että väitän seuraavaa:

        Esim kuluttaja joka hakee ja itse valitsee marketista,halpahallista tai Motonetista
        uudehkoon autoon öljynsä,niin 10 asiakkaasta 8 valitsee väärän öljyn.

        Jos pyydät myyjältä apua,niin 10 asiakkaasta 5 saa silti väärän öljyn..

        Saa kommentoida..

        Kai nähin öljysuositushakuihin rekisterinumeron perusteella voi luottaa esim. Teboilin:
        https://teboil.lubricantadvisor.com/
        Tuon mukaan voin käyttää esim Silver 10W-40 Käyttöolosuhteet: Normaali tai esim. Diamond Plus 0W-40 Käyttöolosuhteet: Normaali


    • Anonyymi

      Välttäkää Motox-öljyjä kuin ruttoa.

      • Anonyymi

        Miksi pelkästään saksalaiset merkit tärkeitä öljyistä? Japseihin käy lähes mikä vain, ei erittelyitä


    • Anonyymi

      Miksi on niin vaikeaa ymmärtää mitä öljyä tulee autossa käyttää. Käyttöohjekirja. Ajakaa Niillä ja niin mahdollisimman pitkään että öljytikku ei enää kastu ihmetelkää sen jälkeen mikä olisi laadukkaampaa öljyä.

    • Anonyymi

      Total öljyjä käytän. Onneksi ne tuli myös Motonetin valikoimiin. Ja mitä ei Suomesta saa niin hankin muualta. Esimerkiksi venäjän markkinoille suunnattu Total quartz 9000 energy hks g-310 5w-30 API SL on tosi hyvä öljy vanhempiin bensakoneellisiin japseihin ja korealaisiin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      107
      1825
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1417
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1396
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1329
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1313
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1247
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1192
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1068
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      14
      1041
    Aihe