Kuinkahan suureksi elää ja kumpikohan nimi on se oikea, minulla on yksi akvaariokaupan mukana tullut mutta en tiedä siitä kalasta yhtään mitään ja googlenpaskasta ei löytynyt tietoja, ihan kuin sitä ei olisi olemassakaan, joten jos jollakin on ja vieläpä muistaa mitä vettä vaatii, mikä ruokinta ja kuinka suureksi kasvaa? niin olisin kiitollinen tiedosta!
Alumiinikissamonni tai kissamonni?
3
547
Vastaukset
- Jokke
Ns. alumiinimonnista on ollut jonkin verran juttua netissä, eikä tarkasta lajista ole päästy kai vielä yhteisymmärrykseen. Eri lajeja kun myydään Suomessa ties millä nimillä... Alumiini(kissa)monnin nimellä on voitu myydä vaikka mitä...
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?id=9311
Tuossa linkissä on tietoa alumiinikissamonnista (Chrysichthys longipinnis, eng. Aluminum catfish). Jos kyseessä on tämä kala niin se voi kasvaa 70 cm pitkäksi ja on siis täysin sopimaton tavalliseen kotiakvaarioon.
Katso vielä tämän linkin 6. kuva, näyttääkö samalta otukselta? Kyseessä on Aluminium Catfish (Chrysichthys Stappersi) joka kasvaa 40-senttiseksi.
http://www.thegoldfishbowl.co.uk/atlas.cgi?a=Tropical&f=Bagridae
Kuten huomaat niin lajeja joita kutsutaan alumiinimonneiksi on erilaisia, äskeisissä linkeissäkin oli erilaiset latinalaiset nimet vaikka englanninkielinen nimi oli melkein sama.
Kannattaisi varmaan etsiskellä vastausta muiltakin palstoilta. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta näistä kaloista, nuo linkitkin löysin vain googlesta...
Kuvaa näkemättä on asiantuntijankin (jota minä en siis ole :D) lähes mahdoton sanoa mikä kala on kyseessä, mutta veikkaisin kuitenkin, että joku niin suuri, ettei sitä voi alle 500-litraisessa pitää...- Mepa
Vielä kun tietäisi mitä ne syö... pitääpä katsoa tarkemmin, eiköhän se sieltä löydy! 40 cm:ksi se kasvaa ja mulla on 500 litrainen, joten eiköhän se siellä pärjää :) Kunhan ei delaa, aika arka kala, se on aina piilossa jossain purkissa tai kannossa, joskus vaivautuu tulemaan katsastamaan ulos. Tarkkailija tyyppi... ja harmiton symppis, todellakin kissan piirteitä, ehkä silmät tm.
Kiitos paljon!!! - Miimu
Mepa kirjoitti:
Vielä kun tietäisi mitä ne syö... pitääpä katsoa tarkemmin, eiköhän se sieltä löydy! 40 cm:ksi se kasvaa ja mulla on 500 litrainen, joten eiköhän se siellä pärjää :) Kunhan ei delaa, aika arka kala, se on aina piilossa jossain purkissa tai kannossa, joskus vaivautuu tulemaan katsastamaan ulos. Tarkkailija tyyppi... ja harmiton symppis, todellakin kissan piirteitä, ehkä silmät tm.
Kiitos paljon!!!Jos vain jaksat, niin kysy asiaa monnitietäjiltämme. www.aqua-web.org ja sieltä palsta monnit ja nuoliaiset. Saatat saada oikean lajinkin selville ja sitä myöten ruokailunkin.
40 cm pitkä kala tarvitsee noin kolmimetrisen altaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254849- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483185- 542677
- 2082662
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091575