Työttömän sivutoiminen opiskelu

oikeaa tietoa?

Kävin tänään työkkärissä keskustelemassa "työllistymissuunnitelmistani".

Olen ollut työtön kohta kaksi kuukautta. Olen hakenut koulutukseen joka on sivutoimista iltaopiskelua muutamana päivänä viikossa.

Näin minä OLETIN asioiden olevan:

Koska olen yli 25-vuotias, minulla olisi oikeus päivärahalla tuettuun opiskeluun, mikäli opiskelu olisi päätoimista ja työllisyyttä edistävää. Koska ko. koulutuks ei kuitenkaan ole päätoimista, oletin että työkkärillä ei varsinaisesti kiinnosta mitä opiskelen sivutoimisesti, vähän niinkuin harrastuksena. Työnhakuni jatkuisi normaalisti, saisin päivärahaa/työmarkkinatukea ja hakisin koko ajan työtä ihan normaalisti ja kaikki muutkin työnhaun pelisännöt koskisivat minua ihan samalla tavalla kuin aiemminkin. Saisin työpaikkaosoituksia niinkuin muutkin työnhakijat.

Työkkärissä neuvottiin kuitenkin näin:

Ensin kysyttiin, meinaanko hakea työttömyysturvaa tämän koulutuksen tueksi. Sanoin, että en tietenkään, sehän on sivutoimista. Kerroin jatkavani työnhakuani normaalisti ja että ottaisin työtä vastaan jos sellaista löytyy tai sellaista tarjottaisiin.

Setä oli sitä mieltä, että saan työttömyysturvaa vain, jos opiskelu on tarpeeksi "pienimuotoista", eli sellaista mikä ei estä minua ottamasta vastaan kokoaikaista työpaikkaa. Tästä minun pitää tehdä työkkärille selvitys.

Jos opiskelu vaikuttaa työnhakuuni, se katsotaan työkkärin kannalta päätoimiseksi opiskeluksi, jolloin minun tulee kuulemma hakea opintotukea Kelalta, enkä siis ole oikeutettu päivärahaan.

Itse olen ymmärtänyt niin, että opintotukea ei saa sivutoimisiin opiskeluihin, siis sellaisiin jotka VIRALLISESTI eivät ole päätoimisia, huolimatta siitä kuinka ison osan ajasta ne opiskelijalta syövät. Näin ollen, selvityksestäni huolimatta, en voi saada opintotukea ko. koulutukseen..

Jolloin, eikö se tee minusta työttömän työnhakijan, kun en virallisesti ole opiskelija? Jolloin minun kuuluisi saada työttömuusturvaa?

Tai jos työkkärissä minut katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi, miksi en voisi siinä tapauksessa saada työttömyysturvaa opintojen tueksi...?

En tajua.

44

9041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsssirp

Tässä on kyse kahdesta kokonaan eri asiasta. Päätoimista opiskelua voidaan tietyin edellytyksin tukea työttömyyspäivärahalla. Tämä ei sinällään ole mikään uusi juttu, nimi vain on vaihtunut, sillä tätä tukea kutsuttiin aiemmin koulutuspäivärahaksi. Tällaisen opiskelun aikana olet statukseltasi päätoiminen opiskelija, eli työvoiman ulkopuolella etkä ole velvollinen ottamaan vastaan työkkärin tarjoamaa työtä.

Sivutoiminen opiskelu ei tietyissä tilanteissa estä työttömyysturvan saamista, mutta silloin opiskelun täytyy olla todella pienimuotoista, "harrastusluonteista" tms. Tällaisessa tilanteessa statuksesi on työtön ja olet velvollinen ottamaan vastaan työkkärin tarjoamaa työtä.

Näiden kahden välille jää SUURI "harmaa" alue, ts. lainsäätäjä ei ole tarkoittanutkaan, että kaikkeen opiskeluun saisi jompaa kumpaa tukea. Eli jos opiskelusi ei täytä kummankaan ehtoja, niin työttömyysturvaa ei saa. Tämä on kaikkein yleisin tilanne, sillä sekä päätoiminen että sivutoiminen opiskelu työttömyysturvalla ovat poikkeuksia.

• aloittaja ihmettelee

Ensimmäinen ja toinen kappale oli asiaa, mutta kolmas on hieman epäselvä. Miten sellainen opiskelu määritellään, joka ei ole sivutoimista, eikä päätoimista?

Jos on 25-vuotias, kouluttamaton ihminen joka opiskelee tätä "harmaa alueen koulutusta", millainen on esimerkkitilanne siitä, ettei ko. opiskelija ole oikeutettu kumpaankaan tukeen?

• 2+14

"Jolloin, eikö se tee minusta työttömän työnhakijan, kun en virallisesti ole opiskelija? Jolloin minun kuuluisi saada työttömuusturvaa?"

Yhteiskunnassamme on myös muita ryhmiä kuin opiskelijat, työttömät ja työelämässä olevat. Mm. eläkeläiset. Ja sitten on se porukka, joka voittaa lotossa ja haluaa elää ilman työtä tai te-toimiston häirintää ja jättäytyy täysin systeemin ulkopuolelle. Sinun tapauksessasi olisit työkkärin kannalta tässä kategoriassa, jos byrokraattien tulkinnat menevät ennakoidulla tavalla.

Ei kenenkään ole pakko olla työtön työnhakija vaikka ei duunissa olisikaan. Sen takia ensin ilmoittaudutaan työnhakijaksi ja vasta sitten haetaan tukia KELAsta, joka on täysin erillinen instanssi. Työttömän työnhakijan status on siis hakemuksesta annettu eikä tule automaattisesti jokaiselle, jolla ei ole tuloja.

• Ennakkopäätös

Tuo kannattaa toteuttaa käytännössä siten, että opinahjossa laaditaan opintosuunnitelma, jossa ilmenee opintoviikkojen määrä.

Jos opintoviikot jäävät tietyn rajan alle, niin silloin opiskelu katsotaan sivutoimiseksi, eivätkä estä päätoimista työnhakua.

Useissa aikuisopistoissa osataan laatia opintosuunnitelma siten, että se täyttää nuo työkkärin ehdot. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että opintosuunnitelmasta karsitaan pois ylimääräisiä aineita.

Työvoimalautakunta tekee sitten päätöksen siitä, onko opiskelu päätoimista vai ei ja antaa siitä ennakkopäätöksen.

Ei kannata masentua työkkärin byrokratiasta vaan toimia sen ehdoilla.

• Kelan mela

Mites kun työvoimalautakunta on tehnyt päätöksen, että on sivutoimista, niin voiko Kela vielä tehdä eri päätöksen?

• Kelan mela

Vastaan omaan kysymykseeni, jos joku joskus etsii vastausta samaan asiaan: Kela ei voi tehdä eri päätöstä.

• aloittaja vastaa

Mutta jos KELA ei voi tehdä eri päätöstä kuin työkkäri, niin miten yllä "tsssirp"-nimimerkin kirjoittama "harmaa-alu" on mahdollinen? Jos työkkäri toteaa minut päätoimiseksi opiskelijaksi, enkä sen takia saa työttömyysturvaa, niin silloinhan KELAnkin on todettava minut päätoimiseksi opiskelijaksi, ja saan opintotukea. Jos taas molemmat toteavat minut sivutoimiseksi opiskelijaksi, saan työttömyysturvaa. Näinhän se menee jos kerran sekä työkkärin että KELAn on annettava sama lausunto.

Minusta onkin hankala uskoa tuohon harmaaseen alueeseen. On voitava olla joko työssäkäyvä, työtön työnhakija tai päätoiminen opiskelija. Tokihan voi olla vain työtönkin, mutta se on silloin oma valinta.

• Liiannuoriavoimeen
        aloittaja vastaa kirjoitti:

Mutta jos KELA ei voi tehdä eri päätöstä kuin työkkäri, niin miten yllä "tsssirp"-nimimerkin kirjoittama "harmaa-alu" on mahdollinen? Jos työkkäri toteaa minut päätoimiseksi opiskelijaksi, enkä sen takia saa työttömyysturvaa, niin silloinhan KELAnkin on todettava minut päätoimiseksi opiskelijaksi, ja saan opintotukea. Jos taas molemmat toteavat minut sivutoimiseksi opiskelijaksi, saan työttömyysturvaa. Näinhän se menee jos kerran sekä työkkärin että KELAn on annettava sama lausunto.

Minusta onkin hankala uskoa tuohon harmaaseen alueeseen. On voitava olla joko työssäkäyvä, työtön työnhakija tai päätoiminen opiskelija. Tokihan voi olla vain työtönkin, mutta se on silloin oma valinta.

Voit olla päätoiminen opiskelija esim. Avoimen puolella, muttet silti ole oikeutettu opintotukeen, koska et ole tutkinto-opiskelija.. itselläni tämä tilanne eikä mistään tipu rahaa vaikka opiskelu on kokopäiväistä ja vie todella suuren osan ajastani. Tämä on uskomatonta, miten omaehtoisesta opiskelusta rangaistaan..

• Byrokratiaa lisää

Minulta löytyy henkilökohtaisesti kokemusta samanlaisesta kusisesta tilanteesta.Täysin saman virren sain te-keskusessa, kuin mitä aloittajalle kerrottiin.

Sanotaan tähän väliin, että ikää on 31v ja koulutuksena vain ja ainoastaan peruskoulutus. Olen 18v alkaen ollut tähän ikään asti koko ajan töissä (työt loppui heinäkuussa 2011).

Halusin lähteä suorittamaan aikuislukioon opintojani loppuun, onhan niistä enää noin 50% suorittamatta.

NOH, koska aikuislukiossa opiskelu ei ole päätoimista siittäkään huolimatta, että opiskelisin 8-9h/päivä kotona tehtävä työ niin opintotukea ei saa! Koulu ei kuulu opintotuen piiriin. Te-keskus ilmoitti, että ns. harrastuksena voin opiskella, mutta kokoaikainen työ pitää olla valmis ottamaan jos sitä tarjotaan.

Sos.huollosta sanottiin, että he eivät opiskelua tue vaan pitää hakea ensisijainen etuus eli esim. opintotuki. Koska kouluni ei kuulu opintotuen piiriin ja en saa mitenkään siellä ollessa opintotukea ja jos en voi saada samaan aikaan työttömyyskorvausta niin sos.huoltokaan ei anna rahaa.

Kuitenkin TE-keskuksessa sanottiin, että jos lähdenkin opiskelemaan edes harrastuksenomaisesti iltaisin niin heille pitää tehdä ilmoitus ja he päättävät onko se niin sivutoimista, että voin sitä tehdä.

Pahimmillaan siis seuraa rahojen maksuun katkeaminen ja joudun eroamaan koulusta jne. Hyvin vaikeaksi on tilanne tehty!

Te-keskuksessa sanottiin, että ammatillinen koulutus kävisi EHKÄ heille jos se on työllistävältä alalta. No mutta kun minä en ammattilliseen kouluun halua vaan haluan lukio-opinnot loppuun jotta pääsen jatko-opintoihin missä lukio-opinnot vaaditaan.

Valitseppas siinä sitten mitä teet?

• ytyeytytytyyyy

Aikuislukiossa voit opiskella sivutoimisesti työttömyysturvalla, kunhan ilmoitat olevasi ko. aikana työmarkkinoiden käytettävissä.

Voisitko käydä lukion loppuun päivälukiona?

• sdlfvhdslhbf

"Aikuislukiossa voit opiskella sivutoimisesti työttömyysturvalla, kunhan ilmoitat olevasi ko. aikana työmarkkinoiden käytettävissä.

Voisitko käydä lukion loppuun päivälukiona? "

Lukion suorittamiseen kuluu 20 vuotta jos saan käyttää aikaa 2h/ilta.Huomioidaan siis matkakulut (n.1h suuntaansa) koululle ja takaisin.Tämä 2h on yhden kurssin verran jaksossa.Päivällä en uskalla kursseja hamstrata sillä jos työhönosoitus tulee joudun ottamaan paikan vastaan ja koulukurssit keskeytyy siihen paikkaan.Ja sitä riskiä en ota että opiskelen ns.salaa ja jään siitä kiinni.TE-keskuksen viesti nimenomaan oli se että SIVUTOIMISESTI ja harrastuksenomaisesti (esiml.yksi uusi kieli) opiskelu onnistuu.Jos alan viettämään 8-10h/päivässä aikaa koulussa niin se katsotaankin jo päätoimiseksi opiskeluksi sain samaan aikaan työtajouksia tai en.

• 52v
        sdlfvhdslhbf kirjoitti:

"Aikuislukiossa voit opiskella sivutoimisesti työttömyysturvalla, kunhan ilmoitat olevasi ko. aikana työmarkkinoiden käytettävissä.

Voisitko käydä lukion loppuun päivälukiona? "

Lukion suorittamiseen kuluu 20 vuotta jos saan käyttää aikaa 2h/ilta.Huomioidaan siis matkakulut (n.1h suuntaansa) koululle ja takaisin.Tämä 2h on yhden kurssin verran jaksossa.Päivällä en uskalla kursseja hamstrata sillä jos työhönosoitus tulee joudun ottamaan paikan vastaan ja koulukurssit keskeytyy siihen paikkaan.Ja sitä riskiä en ota että opiskelen ns.salaa ja jään siitä kiinni.TE-keskuksen viesti nimenomaan oli se että SIVUTOIMISESTI ja harrastuksenomaisesti (esiml.yksi uusi kieli) opiskelu onnistuu.Jos alan viettämään 8-10h/päivässä aikaa koulussa niin se katsotaankin jo päätoimiseksi opiskeluksi sain samaan aikaan työtajouksia tai en.

Mulla on kokemusta tästä rumbasta. Kävin onneton 6-7 vuotta iltalukiota joka oli vain parina iltana viikossa. Koko ajan sain taistella työkkärin ja ytk-kassan kanssa siitä että olenko kokopäiväinen opiskelija vai sivutoiminen. Rehtori meinas jo repiä p**seensä näitten kahden puljun takia kun ei ne millään uskonut eikä ymmärtänyt mitään. Jokainenhan voi harrastaa iltaisin vaikka mitä.
        Joka hiton vuosi tuli sama kaavake jossa epäiltiin minun olevan täysipäiväinen opiskelija.
        Yo-lakki tuli vihdoinkin mutta millä riidalla. Mä oon ihan väsynyt raakki tästä höykytyksestä.

• kustaan niskaan

Sen vaan sanon että elä ihmeessä aloittele mitään kouluja salaa!TE-keskukselle palaa aina kiinni ja sitten kusihana aukee!

• Työtöntyötön

Mulla on samanlainen tilanne. Kyseessä on 25 op noin vuoden aikana, kuulemma yleensä onnistuu, mutta kannattaa käydä näyttämässä opintosuunnitelmaa etukäteen. Päätöksen tekee JÄLKIKÄTEEN (miten idioottimaista) joku työkkärin lautakunta. Ilmeisesti pitää olla alle 5op/kk että katsotaan sivutoimisiksi. Saa nähdä, miten tässä käy.

• trendyy

Mielestäni tuo sivutoimisuus on sikäli hyvä, että myös kesäkuukaudet lasketaan, mitä taas opintotuessa ei lasketa.Eli kesäkuut lasketaan mukaan alle 5 op x 12. Näin olen käsittänyt.

• joko-tai-vai
        trendyy kirjoitti:

Mielestäni tuo sivutoimisuus on sikäli hyvä, että myös kesäkuukaudet lasketaan, mitä taas opintotuessa ei lasketa.Eli kesäkuut lasketaan mukaan alle 5 op x 12. Näin olen käsittänyt.

Onko niin vai? Haittaako, jos kuukausissa tulee eri op määrä, jos keskiarvo on alle 5 op/kk? Jostain kursseista saa enemmän opintopisteitä. Jos uusii hyväksytyn tentin, lasketaanko pvm sen mukaan?

• aloittaja taas

Koululta pyysin selvityksen tuntimääristä ja opintopisteistä, kun pyysivät sitä työkkärissä. Koululta tuli kahdenlaiset selvitykset; toinen oli heidän vapaamuotoinen todistus, jossa luki tuntimäärät koko vuodelta ja kuinka kauan koko koulutus yleensä kestää. Toinen oli työkkärin oma pohja, se millä haetaan työttömyysturvaa koulutuksen ajalle.

Koulun omastä selvityksestä kävi ilmi, että opiskelu on sivutoimista. Työkkärin pohjaan oli (vahingossa?) merkattu että se olisi päätoimista. Jos olisin saanut todistukset päivää aikaisemmin, olisin toimittanut päätoimisuuden puolesta puhuvan selvityksen työkkäriin, ja olisin luultavasti saanut työttömyysturvan koulutuksen ajalle.

Mutta koska opiskelut olivat jo kerenneet alkaa, heitin työkkärin pohjan takkaan ja toimitin sivutoimisuuden vahvistavan selvityksen. Näin siksi, että kaikissa ohjeissa, myös valtakunnallisessa työkkärin neuvontapuhelimessa painotettiin, että hakemus on toimitettava ENNEN opiskelujen alkamista työkkäriin, muuten ei saa tukea.

Varmistin samaiselta neuvontalinjalta rapsahtaako karenssi jos nyt lopetan ko. koulutuksen jos se katsotaankin päätoimiseksi ja menetän työttömyysturvan. Asiakaspalvelija ilmoitti selvittelyjensä jälkeen että ei tule karenssia. Ilmeisesti sen takia, että olen jo 25 vuotta ja käynyt vuoden kestävän koulutuksen josta sain jonkin tutkinnon.

Sivutoimiseksihan he sitten koulutukseni katsoivat, mutta jouduin lopettamaan iltaopiskeluni kun osoittivat minulle iltatyön. Kyllä ne siellä sitten osaa...

Ja muuten. Tästä on aikaisemminkin ollut puhe täälllä, mutta ei kannata aloittaa työtä loppukuusta. Siinä häviää rahaa. Jos olet viisi päivää loppukuusta töissä ja tienaat 300 euroa, KELA laskee sinun tienanneen 300:5= päivän palkka, tämä kerrotaan 21,5, eli koko kuun arkipäivillä, jolloin KELAN mielestä olet tienannut 1290 euroa ko. kuussa. Tällöin työttömyysturvastasi vähennetään 50% tuosta summasta, eli 645 euroa. Eli suomen kielellä, saat vajaa 30 euroa työttömyysturvaa, ja palkkaakin vain 300 euroa. Jos et olisi mennyt töihin, olisit saanut työttömyysturvaa 674 euroa.

Itse siis aloitin tuon opiskeluni estävän iltatyön loppukuusta ja sain tuta rahapussissani KELAn omintakeisen logiikan...

• Ennakkopäätös

Tilanne on tosiaan parin vuoden aikana muuttunut siten, että työkkäristä ei enää saa ennakkopäätöstä sivutoimisesta opiskelusta ennen opintojen aloittamista. Nyt siis pitää aloittaa opinnot omalla riskillä, ja sitten lopettaa ne, jos eivät ole työkkärin mieleen.

• opiskelija30

Nyt tulee sitä oikeaa infoa, jolla ei voi mennä pieleen:

1. Selvitä jo hakiessasi, ilmoittaako opinahjo koulutuksen sivutoimiseksi seuraavilla rajoilla: "Opiskelu on sivutoimista. Opiskelua etätyöskentely mukaan lukien on alle 25 tuntia viikossa ja alle 3 opintoviikkoa kuukaudessa."

2. Kun saat varmistuksen opiskelupaikasta, ilmoita työkkäriin, että opiskelet sivutoimisesti.

3. Aloita opiskelu

4. Työkkäri pyytää koululta liitteen, jossa edellä mainittu sivutoimisuus todetaan (sitä ei voi todistaa muuksi kun nuo rajat eivät täyty).

5. Toivo, ettet ole se yksi miljoonasta, joka saa työkkäristä "osoituksella" töitä. Vaikkakin jopa siinä tapauksessa opinahjot yleensä joustavat ja antavat etätehtäviä, mikäli työvuorot osuvat opiskeluiltoihin.

6. Etsi jo koulutuksen aikana opiskelemasi alan töitä, jotka voisit aloittaa mahdollisimman pian. Erityisesti kohdan 5 tapauksen jälkeen erittäin suositeltavaa.

Jos joku menee noilla pieleen, niin sitten on kyllä omaa vikaa.

• en ymmärrä

Opiskelun pitäisi aina kannattaa.

En ymmärrä tuota TE -lausuntokäytäntöä, miksi työtöntä joka omaetoisesti hakeutuu koulutukseen ja näin pyrkii parantamaan työllistymistään, rangaistaan kouluttautumisesta ?

Sain 3 op:een opiskelupaikan avoimesta ammattikorkeakoulusta eli opiskeluhan on selkeästi sivutoimista. Ilmoitin asiasta TE -keskukseen ja hain lausuntoa asiasta. Opiskelusta en ole saanut lausuntoa, vaan sain lausunnon jossa ilmoitetaan että Maksaja harkitsee keskeytetäänkö etuuden maksatuksen käsittelyn ajaksi.

Ennen tuota koulutukseen pääsyn varmistumista olin jo melko masentunut. Koulutukseen pääsy piristi ja elämä rupesi näyttämään hieman valoisammalta
        Nyt en tiedä pitäisikö minun ilmoittaa oppilaitokseen että en ota opiskelupaikkaa vastaan vai mitä teen ? Päivärahan menettämiseen minulla ei ole varaa.

On täysin turhauttavaa olla työtön koska kaiken aikaa törmää tällaisiin epänäkökohtiin ja organisaatioihin joiden toimintatapoja ja järjestelmiä pitäisi kehittää, jotta ne vastaisivat tämän päivän tarpeita. Mielelläni tarttuisin kehitystöihin välittömästi, olen siis työmarkkinoiden käytettävissä. Kyllä päätökset pitäisi saada ennen koulutuksen aloittamista ! Työttömyys on masentavaa ja ellei koulutuspaikkojakaan voi ottaa enää vastaan TE -toimiston lausuntojen vuoksi en ihmettele lainkaan mistä syystä tässä maassa on niin paljon työkyvyttömiä (masennuksen vuoksi).

• En ymmärrä 2

Itselläni sama tilanne kuin edellisellä kirjoittajalla.

Sain koulutuspaikan ja ilmoitin siitä sitten tv-toimistolle. He katkaisivat saman tien päivärahan käsittelyn ajaksi. Mitään ennakkotietoja ei tietenkään ole ja koulutuskin on jo alkanut. On sanomatta selvää, että opintotukea siihen ei saa, joten vielä näin työttömänä ollessani olen todellakin päivärahan varassa.

Täysin ei voi siis vielä iloita koulutuspaikasta, vaikka pitäisi ja kaiken järjen mukaan myös tv-toimiston siihen pitäisi kannustaa ja ehkäpä saada jopa lisärahaa kun se on työllistymistä edistävää. Sitä kuitenkin kai saavat he, jotka ovat pahasti kouluttamattomia ja jotka suorastaan osoitetaan kurssille, eritoten työvoimatoimiston omille kursseille. Oma-aloitteisuudesta ei kiitosta heru, vaan saa pelätä, että tukia ei enää tule. Mistään. En usko saavani sossustakaan, ja noin periaatteesta jo inhottaa ajatus, sillä olen silti pääsääntöisesti työtön ja työn hakija ja työmarkkinoiden käytettävissä. Työt eivät silti noin vain napsahda, mutta tämä voisi edesauttaa!

• OdlTrout

Kyllä tuo viranomaisyksikkö tulisi jo saada paljastettua, että mikä ja kuka on tuo työttömien opiskelua vastustava yksikkö. Niin SAATA NALLI SELTA se on kuulunut, vaikuttanut ja kytännyt työttömien omia pyrkimyksiä päästä työllistymään oikeaan palkkatyöhön, mista maksetaan palkkaa osaamisen perusteella. Nostamaan itseänsä suosta omin avuin eikä viranomaisten pakkopullakurssituksilla ja karenssin uhalla potkimisilla.

• hoplaaa

Mielenkiintoinen keskustelu. Kerronpa oman tarinani alun, kun päätös tulee kerron miten kävin. Olen ollut vuosia kokopäivätyössä alanvaihto mielessä. yksittäisiä 3-5op suorituksia olen tehnyt avoimeen amk:hon muutaman viime vuoden aikana. Sain opiskelupaikan haluamalleni alalle, mutta tippuisin nuorten opintotuelle n.350e/kk, jos otan paikan heti vastaan. Päätin lykätä aloitusta ja yrittää hakea omaehtoisenopiskelun tukea ensi vuonna. Töissä alkoi huhu kiertää, ettei määräaikaisille enää töitä riitä, minä siis myös määräaikainen.

Olin ollut jo keväällä kouluun yhteydessä, että jatkan taas avoimen opintojani. Soitin työkkäriin kun työtilanne selvisi, että perunko opinnot koska jään työttämäksi. Opinnot alkoivat 22.8, työt loppui 30.9. Aloitin opinnot,koska te-toimistossa neuvottiin opiskelemaan. Sanottiin kunhan alle 5op/kk. No mulla tulee 4op/kk. Kun olen opinnot aloittanut kokopäivätyön ohella, voidaan todeta ettei se häiritse työnhakua/vastaanottoa. No nytpä tein lisäselvitystä opiskelustani ja odotan päätöstä. Periaatteessa kaikki mennyt pykälien mukaan, mutten usko ennen kun nään päätöksen...

• ei omatoimisuudelle

hei.

toivottavasti sinulla menee pykälien mukaan ja oikein tämä päivärahahakemus. minun kohdalla sattui virhe opiskelupaikan puolesta, opinto-ohjaaja ynnäili opintopisteet minulle ilmeisesti väärin. ilmoitin opintosuunnitelmani te toimistolle, ja sieltä tuli kieltävä päätös päivärahalle. opon kanssa todettiin, että ei mithään, vähennämmä vain näitä opintopisteitä, tämähän on vain suunnitelma sinun opinnoista. uusi opintoselvitys te toimistolle, ja vastausta odottamaan. tässä odottelussa meni yli 1,5 kk ja mitään rahaa en ole saanut. enkä tule saamaan. minusta tuntuu, että te toimisto on tehnyt jonkin virheen minun kohdallani...

en tiedä saisinko enää työttömyyspäivärahaa vaikka lopettaisin avoimen amk:n opiskelut. olen ollut työttömän kirjoilla toista vuotta. nyt on alettava äkkiä töihin jotta saan rahaa. tee oma hakemuksesi huolellisesti. hyvä kun korostit, että opiskelu ei estä sinua ottamasta työtä vastaan. ehkä tuo auttaa sinua.

• Laske-rahat-ensin

"Olin ollut jo keväällä kouluun yhteydessä, että jatkan taas avoimen opintojani. Soitin työkkäriin kun työtilanne selvisi, että perunko opinnot koska jään työttämäksi. Opinnot alkoivat 22.8, työt loppui 30.9. "

Opintotuessa se on vain vajaa 300 € /kk. Siis mieti asian näin: mikä on tärkeintä juuri nyt elämässäsi sinulle. Opintojen siirto voi joskus huono, mutta ei aina. TE-neuvojat ja papit ovat äkäisiä, jos työttömyysturva loppuu tiedonpuutteessa. Nuori, terve reipas pääsee joskus eteenpäin tekemällä vaikka nyt L & T:llä kuukauden siivouksia 5 t/ pvä, mutta se on kyllä niin raskasta että palautuminen kestää 2 vrk, silti näinkin toimitaan.

Yleensä siivoustyössä ei jaksa opiskella, joka vaatii keskittymistä. Kuitenkin ero työttömyysturvasta voi onnistua siihen asti, että saa opintotuesta jotain varmempaa tietoa.

Onko kotiväellä rahojesi tarve, jos ei sitten voit tienata vajaat 500 € ja pärjäät. Itse joudun siirtelemään ostoksia tai olemaan esim. ilman mitään vuosia, mutta pärjään nettotulolla kotona 300 €/kk enkä voi silloin matkustella.

• hoplaaaa

Tänään tuli päätös... Tein selvityksen opiskeluistani korostaen etten valmistu avoimesta amk:sta mihinkään ja että olen opiskellut kokopäivätyön ohella ja aion niin tehdä jatkossakin mikäli töitä löytyy. Ja lausunto oli "työttömyysetuuden maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä". Eli kyllä noita pykäliä seurailemalla voi opiskella myös työttömänä sivuutoimisesti, tarkkana vaan :)

• opiskeleminen

Ihan kaikkia viestejä ei tullut luettua, mutta jotenkin voisi päätellä että aika hankalaksi tehty tuo työttömänä opiskeleminen Suomessa.
      Harmillista.

• Onkomustatulevaisuus

Miten, jos opiskelee tutkintoon johtavaa opintoa, mutta opintopisteiden määrä on kolmen vuoden aikana n. 65? Voiko työttömyyskorvaus lähteä tästä? Opinnot eivät todellakaan estä työnhakua.

Tilanteeni on sellainen, että saatan joutua terveydellisistä syistä (toistuva työuupumus) lähtemään nykyisestä työstäni. Tämä on sitten toinen prosessi, jota olen selvittänyt. Niin paljon on työterveyden ym. psykiatrin kirjauksia, kolmikantaneuvotteluja ym. että karenssi pitäisi olla vältettävissä terveydellisistä syistä. Tässä on toimittu niin kuin pitää. Valitettavasti vain tässä joutuu ensin lähtemään työstään, toimittamaan lääketieteelliset selvitykset ja sitten jännäämään, tuleeko 3kk karenssi vai ei.

Nyt sitten mietin, miten työllistyisin terveydelleni sopivaan työhön, ja nuo alussa mainitut opinnot voisivat mahdollistaa sen. Mutta voiko tutkintoon johtava opinto olla esteenä, vaikka se on TODELLA hidastahtista?

Yritän todella ratkoa tätä tilannettani. En halua joutua eläkerumbaan. Käyn terapiassa, ja terapeuttini pitää pohtimaani ratkaisuvaihtoehtoa realistisena terveyteni kannalta. Voisin jatkossa pystyä työhön, ja kuluttaisin vähemmän yhteiskunnan rahoja.

• Opintohaukka

Pääsääntö: Jos olet opinahjossa sisällä tutkinto-opiskelijana, ett saa tyött.turvaa.
        Paitsi jos olet samaan aikaan töissä ja tutkinto-opiskelijana ja opinnot etenee. Sivutoimisesti voit opiskella alle 5op/kk ja saada tyött.turvaa, kunhan et ole tutkinto-opiskelija ja voit vastaanottaa ja hakea töitä.
        Jaksamista Sinulle!

• hjghk

Mistä tuo tutkintojuttu tulee? Onko tosiaan tutkinto esteenä, jos opinnot on muuten hidastahtisia ja niitä suoritetaan normisti työn ohella?

• hhjjjhk525

Ei se tule mistään erityisesti, niiden on pitänyt vaan tehdä rajoitus ja yleensä ses vedetään jotenkin näin. Tutkinnon jälkeen saa enemmän työtä, on liikaa etua tukea nyt. Alunperin haluttiin rajata määrää, joka on sitoutunut opiskeluun, koska hanttihommiin ei ollut tekijöitä, nyt on maailmalta valuneita.

Ne ehdot ovat siis entisen tupo-neuvottelun peruja, siihen sitä lakia yms. on tehty. Elinkeinoelämän keskusliitto ja ay-liike ovat kantona kaskessa, ne on ehdollistettuja tukia, eli rajat tehdään itse, mistä keksitään. Rahoitus on raja, siitä puhuu mm. talousasiantuntijat, että EU-maissa on sosiaalituet, se on tavallaan laajentumista, kun tuetaan kaikkia muualtakin tulevia. Ja näin se koko sossuturva, myös terveydenhoito on talouden kannalta investointia, joka ei useinmiten ole kannattavaa, raha ei poiji. Siitä oli kai joku saksalaisproffa hiljattain valittanut, eu:n sossuturva on sijoitus, joka ei tuota lähestulkoon mitään realistisessa ajassa, se on vain velkaa.

• Opintohaukka

Kyllä se ihan laista tulee, olisko 2§?
        Jos olet töissä, etkä tarvi tyött.turvaa lainkaan, voit tehdä mitä lystäät! Myös opiskella.
        Jos tarvit tyött.turvaa, kaikki on mutkiskasta.
        Nuo 2012 kaikki jutut ei enää pidä paikkaansa. Työkkärit (ja tädit) ovat erilaisia eikä suullisiin juttuihin pidä luottaa.

• Irti_ilmaisrahoista

Samantapaista on rajoitus, jos on virassa ja lähtee ulkomaille töihin, stipendiaatiksi tai vaikka opiskelemaan omilla varoillaan. Virkavapaata ei voi varata aina, raja vedetään jonnekin, milloin virka pannaan auki ja hakuun.

Opiskella saa, jos itse maksaa. Silloin ei tietenkään kannata olla TE-toimistossa minkään sortin asiakas, ettei ne saa syytellä mistään myöhemminkään. TE-toimisto voi joutessaan kaivaa jopa vanhat asiat, että parempi pysyä erossa liiasta tuesta, joka on täysin ilmaista rahaa itselle. Opintotuki ei ole ihan täysin ilmaista, laina maksaa, eikä nyt ole isot korot. Korot voi tietenkin nousta. Avoimeen saa opintotukea jollain ehdoilla.

• Alun.perin

"Kyllä se ihan laista tulee, olisko 2§?"

No, mistä se laki lähti liikkeelle? Siitäkö, että elinkeinoelmän keskusliitto ja ay-liike ovat kartoittaneet tilanteita ja ehdottaneet niitä? Laki tulee ihmisten kokemuksista ja ajatuksista, ei kirjasta.

• uuyiiiiy5522

Tukia voi tietenkin ensin ottaa, katsoa, mitä seuraa, jos ei ole hyvä homma, sitten lopettaa. Takaisin maksu on pienempi, jos on vähän aikaa tuettu. Pieni riskin otto, ei täällä voin täydellistä sponssausta kukaan odottaa. Lukioikäinen tai noin 25 v. on terve, saa töitä kaupan kassalta, jos haluaa, sen jälkeen siirtyy opintotuelle.

• fvcjj
        Opintohaukka kirjoitti:

Pääsääntö: Jos olet opinahjossa sisällä tutkinto-opiskelijana, ett saa tyött.turvaa.
        Paitsi jos olet samaan aikaan töissä ja tutkinto-opiskelijana ja opinnot etenee. Sivutoimisesti voit opiskella alle 5op/kk ja saada tyött.turvaa, kunhan et ole tutkinto-opiskelija ja voit vastaanottaa ja hakea töitä.
        Jaksamista Sinulle!

Miten kauan pitäisi sitten olla työssä ja opiskella? Jos opinnot on olleet käynnissä 2kk, riittääkö tämä?

• tgg85fj

Itse kävin aikoinaan iltalukion n puolentoista vuoden aikana mutta en ilmoittanut te-toimistolle, sossulle enkä kelalle mitään vaan nostin kylmän rauhallisesti työttömyystukia samalla.

Yo-todistuksen vein vasta 2 vuoden päästä te-toimistoon varmuuden vuoksi mutta mitään kyselyjä ei tullut. Vaikka samantekevää jos olisi tullutkin, luottotiedoton voi maksaa takaisinperintöjä jos haluaa.

Sanonnan mukaan tuurilla laivatkin seilaa...

• 89809909009

Iltalukiossa opiskelu ei ole päätoimista opiskelua.

• YmmärtäkääJo

Älkää yrittäkö tehdä tässä maassa MITÄÄN. Ei ainakaan opiskella.

• Hullu_akka_muka_kiva

Niin, työttömyysturvan kanssa en lähtisi mitään yrittämään. Sieltä saa vain haukut, kovat ukaasit, karenssin. Mutta se on varmaa, että en erehdy toista kertaa elämssä työttömyysturvan varmaan.

Nyt sallitaan enemmän, mutta ei kannata kuvitella liikoja. EK ja AY-liike ovat olleet luomassa ehtoja työttömyysturvalle, ne on ehdollistettu näillä aikarajoilla ja TE-viranomaiset valvovat, en muista lakia. Lait ovat liian tulkinnan varaisia, sanalliset merkitykset ovat eri akan suusta erit kuin toisen akan suusta. Jos yksi inhoaa sinua, vaikka et tee mitään erityistä, mutta et lavertele, se vetää aina vesiperän, eli karenssia tulee. Meikäläisellä on yksi akka te-toimistossa asianhoitaja se tunki aina itse tarjoamaan, että hänen toimistohuoneeseen voi tulla. Kohtelu näennäisen kivaa, kuitenkin taustalla on ajatus, että tositteet on oltava saatavissa. Miehille meni kaikki helpommin, että sekin vielä.

• Josko-itse-palkkaisi

Jos ei pelkää julkisuuttaa, Oikopolulle saa nyt laittaa osaamisprofiilin. Näyttää hyvältä, mutta näillä on hieno työtausta tai koulutus. Joskus itse pitäinyt julkista, mutta ei sillä tule aina töitä. Yhteydenotto pitäisi olla hyvä, mä tarttisin siihen "sihteerin", joka hoitaisi sähköpostin, kun inhoan sitä niin paljon ; ). Sihteeri ei vaan suostu sitä tekemään, jos en maksa sille eläkettä, sairausvakuutusta, lomakorvausta, tuntipalkkaa ja sen selllaista. Palkkaisin heti tuollaisen sivutoimisen opiskelevan henkilön, jos pystyisin. Minun kanssa ei voisi tietenkään alkaa kinata, mutta jotkut rajat olisi mistä maksaisin ;).

Eikös oo huvittavaa, työn tarjoaminen olisi noin helppoa, jos sitä ei olisi sidottu työlakeihin. Että voisi ottaa sähköposteja ja muuta asiakaspintaa hoitelemaan jonkun esim. 8 tuntia viikossa. Jos joku tarjoaa tuota palveluna, siihen väliin puuttuu maan peijakkaasti byrokratiaa. Kuitenkin tuo olisi mahdollista, toinen saisi sen muutaman puuttuvan satasen ja voisi opisekella, kunnes saa opintotuen. Toinen voisi hakea työtä tai tehdä muuta.

Osaajaprofiili
      https://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle

Tässä on työpaikkoja.
      https://tyopaikat.oikotie.fi/?sort_by=publication_time&utm_source=is.fi&utm_medium=keybox&utm_campaign=avainpaikka&utm_term=position_1

• Reunapuolenkulkija

Tämä on taas harvinaisen naftaliinista kaivettu ketju.

Täältä löysin nykytietoa 1/2017:
      http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/opinnot_tyottomyysetuus/index.html

Teksti on vaikeaselkoista, jos ei tiedä nykyisistä koulutussysteemeistä mitään: mitkä opintopisteet, mitkä opintoviikot, mitkä osaamispisteet? Tavallinen tallaaja on pyörällä päästään.

Olen ymmärtänyt karkeasti, että 1 opintopiste tai 1 osaamispiste on muka noin 27 tuntia opiskelua tavalla tai toisella.
      1 opintoviikko oli muka 40 tuntia opiskelua tavalla tai toisella eli nykyisin = 1,5 osaamispistettä.

Itse ei tarvitse tietää, kysyy vaan koulusta että montakos opinto/osaamispistettä tää juttu on.

• Anonyymi

Miten, jos amk 5opintopisteen suorittaminen jakautuu useammalle kuulle. Opintohan ei ole 1 kuun sisällä suoritettavissa, koska useimmiten kurssit kestävät kauemmin. Kuinka monta 5 opintopisteen kurssia voi silloin ottaa lukukaudelle. Tarkistetaanko tilanne jälkikäteen vai kuukausitasolla suoritteista tai jostain, että onko oikeus tukeen vai ei?

• Anonyymi

Mihin on kadonnut omaehtoisen koulutuksen tuki? Itse opiskelin yli kymmenen v sitten sillä ammatin. Homma eteni niin,että suunnitelmaan kirjattiin ensin hakeutuminen opintoihin.
      Sitten oppulaitokseen ilmoitus,ja maksu että ottaa paikan.
      Ja vasta sitten vahvistus työkkärille koulun lapulla.
      Työkkäri teki etuuden maksajalle puoltolausunnon omaehtoisen koulutuksen tuesta.
      Täyspäiväiset,työllistymistä edistävät opinnot.
      Maksussa oli enimmäusaika,ei täyttynyt.
      Ylu kymmenen vuotta jo töitä ollut,jatkuu.
      Tuo kannattaa hyödyntää,jos voi. Ekana työkkäriin suunnitelmaan tieto.
      Edellytys on että opinnit lisäävät työllistymismahdollisuutta rutkasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      352
      2816
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1058
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe