Kääk, en kyllä tiennyt että näitäkin pitäisi välttää! Metwurstivoileipiä olen vedellyt joka lukuisia siivuja masussa.
Vältettäviä ruokia
Kinkku, kalkkuna, meetvursti ja salami. Nämä tuotteet saattavat sisältää listeria monocytogenes -bakteeria, joka voi aiheuttaa muun muassa keskenmenon. Näitä tuotteita ei saisi ikinä syödä, ellei niitä ole kypsennetty kunnolla.
from Helistin
Kinkku, kalkkuna, meetvursti ja salami...
10
7099
Vastaukset
- ei tarvi kokonaan
No mutta noihan syödäänkin yleensä kypsennettyinä? Harva mitään raakaa kinkkua vetelee, kun ei se oo terveellistä kenellekään.
Tietty meetvursti ja salami ainakin tuo mukanaan vaaran korkeaan kolesteroliin ja verenpaineen nousuun, jos paljon vetelee. Ja turvotus myös saa vauhtia niiden suolamääristä.
Mutta muuten - sanoisin että ihan ok syödä - ap
Mä tulkitsin kyllä että viitataan leikkeileisiin yleisesti.
- .............
Anteeks mut onks sulla kaikki ihan kotona?
- äly hoi...
Siis syötkö sä raakaa lihaa??!! Totta kai raaka liha on kielletty raskausaikana.
- ajatuksesi sekaisin?
Hyvä aloittaja, Kinkku, kalkkuna, meetvursti ja salami syödään yleensä kypsennettynä, vai meinaatko että se leivällesi laittama kalkkunasiivu tai meetvursti on raakaa? :D Ja meillä myös esim, joulukinkku Jja kalkkuna käy uunissa ennekuin se syödään :D Olet tainnut käsittää lukemasi väärin :)
- no ei ihan niinkään
Itse asiassa meetvursti ja salami valmistetaan yleensä kylmäsavustamalla (lämpötila alle 30 astetta), joten niissä loisten ja bakteerien säilyminen on aivan mahdollista. Tosin listeriaa todennäköisempi olisi kyllä toksoplasmoosi, joka Etelä-Euroopassa on paljon yleisempi maaperän bakteeri kuin meillä. Sieltä tulevissa lihajalosteissa (esim. ilmakuivattu kinkku ja salami), on tuo toksoplasmariski olemassa. Meilläpäin harvalla ihmisellä myöskään on vastustuskykyä toksoplasmalle, koska sen harvinaisuuden takia sitä kovin moni ei ole sairastanut. Kotimaisessa meetvurstissa riski nyt ei kovin kummoinen ole.
Kinkku- ja kalkkunaleikkeleet sen sijaan valmistetaan ihan kuumissa lämpötiloissa kypsentämällä, joten niissä nyt ei ole mitään arveluttavaa.
- ap
Sorry jos oli epäselvä viesti ja pahoittelut teille jotka veditte herneen nenään (kantsisko kokeilla pyykkipoikaa sieraimiin?), mutta viittasin siis just näihin leikkeileisiin, joita ei kypsennetä kovin hyvin, kuten salamit, prosciutto kinkut (ilmakuivatut) jne. joita meidän perheessä syödään aika usein. Eli jonkunnäköinen, teoreettinen riski saattaa niissä piillä. Kiitos ed. vastaajalle aikuisesta, asiallisesta vastauksesta.
- no ei ihan niinkään
Eipä kestä. Tosiaan kaikki kypsennetyt leikkeleet ovat täysin ok ja varmasti se riski noissa ilmakuivatuissakin aika teoreettinen on, mutta tosiasia on, että Etelä-Euroopassakaan ei niitä suositella odottajille. Vaikka siellä tosiaan on se tilanne, että melkein kaikilta löytyy vasta-aineet tuohon toksoon.
- ...............
Niin tuolla aikasemmin kyllä sanoit että sun mielestä viitataan leikkeleisiin ihan yleisesti. Ja mainitsit esim. kalkkunan..
- ..............
............... kirjoitti:
Niin tuolla aikasemmin kyllä sanoit että sun mielestä viitataan leikkeleisiin ihan yleisesti. Ja mainitsit esim. kalkkunan..
Siipikarjahan on aina oltava hyvin kypsennetty. Mutta saahan sitä jälkeenpäin väittää että tarkotinkin jotain ihan muuta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354173- 552885
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut462806- 302553
Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82515Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3212471- 382109
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t541835Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461663- 1411517