940 talvella

volvo-ville

Moi, nyt kun koko suomessa taitaa olla talvi, niin ajattelin kysyä 940 omistajilta/ sillä ajavilta, että miten on auto toiminut talvisäässä.
Lämpiäminen, lämmön riittäminen, ajettavuus, yms. Kertokaa kokemuksia!

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

9

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halpisautoilija

      Lämpöähän riittää ihan tarpeiksi, kuumaa tulee ja nopeasti kiitos riittävän heikon moottorin hyötysuhteen ;)

      Ajettavuuskin hyvä takavetoiseksi. Jos perä lähtee luistoon, on kuskilla reippaasti aikaa reagoida. Joku 300-sarjan Volvossa olikin sitten liukkaalla kabiini täynnä käsiä koko ajan. Huonoa on liikkeellelähtökyky tosi liukkaalla kelillä, niinkuin aina takavedossa.

    • Vanhavolvo

      Käynnistyminen on yksinomaan akusta kiinni. Näin talvella kun ajan enimmäkseen lyhyttä pätkää kaupungissa, akku pitää joskus ladatakin. -26 asteesta kokeiltu onnistuneesti kylmiltään, mutta normaalisti käytän tietenkin lohkolämmitintä pakkasella.

      Varsinkin tolpasta lähtiessä Volvo lämpiää nopeasti ja sitten kyllä pärjää pakkasellakin. Huurteenpoistossa se ongelma on. Sivuikkunoiden aukipito on nimittäin jotenkin vaikeaa kohtuullisilla lämpötasoilla. Kyllähän ne auki saa kun pistää säätimeen punaista, mutta sitten on kuskilla pian hiki.

      Ajettavuus on vankka, vakaa ja tasapainoinen. Renkaista riippuu paljon kuten aina takavetoisilla. Muistelen kauhulla ensimmäisiä talvikokemuksia auton mukana tulleilla kymmenvuotiailla kivikovilla Michelineillä. Niillä piti ajaa tarkasti, kun liukkaalla saattoi perä lähteä vastamäessä viitosvaihteella kahdeksankympin vauhdista luisuun. Hyvillä renkailla pärjää mainiosti eikä liikennevaloissa tarvitse hävitä etuvetoisille.

      Ensi kertaa kuuteen vuoteen meni katsastus uusiksi, kun löytyi väljä raidetangon pää. Helppo juttu korjata, mutta alkuperäisosan heikkous yllätti, kun vasta 332000 km on takana. :)

    • Moi, aika kestävä raidetangonpää, eikö niitä mene nykyautoissa vähän väliä?

    • Taka-akseli

      ratkaisee. Jos on Multilink, ei ole mitään heikkoa. Jäykällä akselilla tilanne on hankalampi.

    • justihin kust###n

      jepajee... itsellä volvo 940 laiskalla fd:n koneella ja käynnistyy kovallakin pakkasella (viimmetalven huippupakkasillakin n-25c-30c) jos akku on hyvä, nimittäin sahata saa aika kauvan mutta lopulta lähtee iloisesti käyntiin.... kuitenkin aina kun mahdollista roikan päässä, eihän se mukavalta tunnu kun 480tkm sisäänajettu vanhus pitää laittaa kylmilteen käyntiin.... ajettavuus 90-luvun parhaimmistoa voittaa saksalaiset "laatu" autot mennen tullen, vakaa ja turvallinen. itselläni alla 5v vanhat nokian hakka 4:set ja olen ollut tyytyväinen....

    • B230

      2.3 matalapaineturbo anakin on talvella siitä kätevä että liikkeelle saa aina lähteä kakkosella ja samantien kun auto liikkuu saa heittää kolmosen sisään ja melkein samantien nelosenkin.
      Jos lähtee ykkösellä niin paikalleenhan se jää sutimaan mutta väännöllä lähtee hienosti liikkeelle kakkosella. Ja kierroksia ei saa paljoa antaa.

    • volvo-sale

      -95 2.3 farkku 940nen:oikein hyvä ja lämmin talvi auto.tuulilasin päällä aina vanha matto,ettei tarvi rapata kun on uusi tuulilasi.muut lasit pysyy tosi hyvin auki.lämpöä on piisannu.jos jollain volvo ukolla,ka miksei akallakin sattuu löytyyyn ylim.snowcap,niin kiinnostaisi kovasti.

    • sula lasi

      Sekoita 1 osa etikkaa ja 3 osaa vettä. Suihkuta tuulilasiin spray-pullolla niin pysyy 3 viikkoa lasi sulana.

    • Moi, oma kokemus diesel - ja bensa volvosta, kun pakkanen menee yli 15 asteen, bensavolvo osoittautuu selvästi lämpimämmäksi.
      Esim. bensavolvon voi laittaa ilman lohkolämmitystä käyntiin ja se alkaa puhaltaa heti hailakan lämmintä ilmaa, kun on ajanut vajaat 2 km, auto on nostanut lämmöt normaaliin ja sisälle tulee lämmintä ilmaa.
      Sen sijaan diesel volvo ei 15 asteen pakkasella lämpiä kovin hyvin, lämpöä alkaa tulla siitäkin muutaman kilometrin ajamisen jälkeen, ja lämmöt nousee mittarissa normaaliin, mutta ei pärjää bensavolvolle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      275
      4699
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3040
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2877
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      34
      2871
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1816
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1664
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      60
      1429
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      215
      1190
    Aihe