Moi, nyt kun koko suomessa taitaa olla talvi, niin ajattelin kysyä 940 omistajilta/ sillä ajavilta, että miten on auto toiminut talvisäässä.
Lämpiäminen, lämmön riittäminen, ajettavuus, yms. Kertokaa kokemuksia!
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
940 talvella
9
956
Vastaukset
- Halpisautoilija
Lämpöähän riittää ihan tarpeiksi, kuumaa tulee ja nopeasti kiitos riittävän heikon moottorin hyötysuhteen ;)
Ajettavuuskin hyvä takavetoiseksi. Jos perä lähtee luistoon, on kuskilla reippaasti aikaa reagoida. Joku 300-sarjan Volvossa olikin sitten liukkaalla kabiini täynnä käsiä koko ajan. Huonoa on liikkeellelähtökyky tosi liukkaalla kelillä, niinkuin aina takavedossa. - Vanhavolvo
Käynnistyminen on yksinomaan akusta kiinni. Näin talvella kun ajan enimmäkseen lyhyttä pätkää kaupungissa, akku pitää joskus ladatakin. -26 asteesta kokeiltu onnistuneesti kylmiltään, mutta normaalisti käytän tietenkin lohkolämmitintä pakkasella.
Varsinkin tolpasta lähtiessä Volvo lämpiää nopeasti ja sitten kyllä pärjää pakkasellakin. Huurteenpoistossa se ongelma on. Sivuikkunoiden aukipito on nimittäin jotenkin vaikeaa kohtuullisilla lämpötasoilla. Kyllähän ne auki saa kun pistää säätimeen punaista, mutta sitten on kuskilla pian hiki.
Ajettavuus on vankka, vakaa ja tasapainoinen. Renkaista riippuu paljon kuten aina takavetoisilla. Muistelen kauhulla ensimmäisiä talvikokemuksia auton mukana tulleilla kymmenvuotiailla kivikovilla Michelineillä. Niillä piti ajaa tarkasti, kun liukkaalla saattoi perä lähteä vastamäessä viitosvaihteella kahdeksankympin vauhdista luisuun. Hyvillä renkailla pärjää mainiosti eikä liikennevaloissa tarvitse hävitä etuvetoisille.
Ensi kertaa kuuteen vuoteen meni katsastus uusiksi, kun löytyi väljä raidetangon pää. Helppo juttu korjata, mutta alkuperäisosan heikkous yllätti, kun vasta 332000 km on takana. :) Moi, aika kestävä raidetangonpää, eikö niitä mene nykyautoissa vähän väliä?
- Taka-akseli
ratkaisee. Jos on Multilink, ei ole mitään heikkoa. Jäykällä akselilla tilanne on hankalampi.
- justihin kust###n
jepajee... itsellä volvo 940 laiskalla fd:n koneella ja käynnistyy kovallakin pakkasella (viimmetalven huippupakkasillakin n-25c-30c) jos akku on hyvä, nimittäin sahata saa aika kauvan mutta lopulta lähtee iloisesti käyntiin.... kuitenkin aina kun mahdollista roikan päässä, eihän se mukavalta tunnu kun 480tkm sisäänajettu vanhus pitää laittaa kylmilteen käyntiin.... ajettavuus 90-luvun parhaimmistoa voittaa saksalaiset "laatu" autot mennen tullen, vakaa ja turvallinen. itselläni alla 5v vanhat nokian hakka 4:set ja olen ollut tyytyväinen....
- B230
2.3 matalapaineturbo anakin on talvella siitä kätevä että liikkeelle saa aina lähteä kakkosella ja samantien kun auto liikkuu saa heittää kolmosen sisään ja melkein samantien nelosenkin.
Jos lähtee ykkösellä niin paikalleenhan se jää sutimaan mutta väännöllä lähtee hienosti liikkeelle kakkosella. Ja kierroksia ei saa paljoa antaa. - volvo-sale
-95 2.3 farkku 940nen:oikein hyvä ja lämmin talvi auto.tuulilasin päällä aina vanha matto,ettei tarvi rapata kun on uusi tuulilasi.muut lasit pysyy tosi hyvin auki.lämpöä on piisannu.jos jollain volvo ukolla,ka miksei akallakin sattuu löytyyyn ylim.snowcap,niin kiinnostaisi kovasti.
- sula lasi
Sekoita 1 osa etikkaa ja 3 osaa vettä. Suihkuta tuulilasiin spray-pullolla niin pysyy 3 viikkoa lasi sulana.
Moi, oma kokemus diesel - ja bensa volvosta, kun pakkanen menee yli 15 asteen, bensavolvo osoittautuu selvästi lämpimämmäksi.
Esim. bensavolvon voi laittaa ilman lohkolämmitystä käyntiin ja se alkaa puhaltaa heti hailakan lämmintä ilmaa, kun on ajanut vajaat 2 km, auto on nostanut lämmöt normaaliin ja sisälle tulee lämmintä ilmaa.
Sen sijaan diesel volvo ei 15 asteen pakkasella lämpiä kovin hyvin, lämpöä alkaa tulla siitäkin muutaman kilometrin ajamisen jälkeen, ja lämmöt nousee mittarissa normaaliin, mutta ei pärjää bensavolvolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2754699Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343040Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442877Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k342871Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?771816Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061664Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601429
- 951292
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151190