Onko kellään maakaasuautoa? Nyt kun polttoainekustannukset ovat kovat niin maakaasuauto kiinnostaisi, mutta kannattaako sellainen ostaa?
Lähteekö käyntiin talvella? Onko aina huollossa? Onko mitä vikoja?
Kokemuksia maakaasuautoista?
16
3614
Vastaukset
- 82snt/litra
Kyllä
Kyllä
Kyllä
Ei
Ei - maakaasulla
Mistä maakaasuauto kannattaa hankkia? Suomi? Ruotsi? Saksa? Muu, mikä?
- kaasussa
Onkohan Ruotsissa maakasuvehkeitä? Meneeköhän sinne putki Venäjältä? Biokaasua siellä ainakin käytetään mutta varmaan aika pienissä määrin. Tästä syystä Ruotsin tarjonta voi olla aika vähäistä, kuten Suomessakin. Saksassa lienee valikoimaa kunhan ei mene vahingossa hakemaan nestekaasuautoa. Ja se muu, mikä on Italia. Siellä käytetään maakaasua aika paljon.
- CH4
kaasussa kirjoitti:
Onkohan Ruotsissa maakasuvehkeitä? Meneeköhän sinne putki Venäjältä? Biokaasua siellä ainakin käytetään mutta varmaan aika pienissä määrin. Tästä syystä Ruotsin tarjonta voi olla aika vähäistä, kuten Suomessakin. Saksassa lienee valikoimaa kunhan ei mene vahingossa hakemaan nestekaasuautoa. Ja se muu, mikä on Italia. Siellä käytetään maakaasua aika paljon.
Huh, joku trolli kenties?
Kannattaisiko nähdä hieman vaivaa itse, esim kirjoittaa Googleen hakusanaksi vaikka maakaasuauto tai biokaasu.
- cng
Siis, maakaasu ja biokaasu ovat sitä samaa metaania. Syntytapa on vain erilainen: maakaasu on on syntynyt maaan kerroksissa vuosisatojen/tuhansien kuluessa, kun taas biokaasua voidaan valmistaa mistä tahansa eloperäisestä aineksesta mädätysprosessilla biokaasulaitoksessa tai sitten se voidaan ottaa talteen kaatopaikalta. Ennen auton kaasutankkiin laittamista maakaasu ja biokaasu tulee puhdistaa ja jalostaa liikennekelpoiseksi.
Maakaasuautoja on meillä tuhatkunta ja naapurissa Ruotsissa noin 36000.
Kaasuautoilulla on monta etua, mutta on siinä niitä rajoitteitakin. Harvahko tankkausasemaverkosto tulee ensimmäisenä mieleen.
Aiheesta löytyy paljon tietoa kun vain jaksaa istua koneen ääressä:
Esim:
www.liikennebiokaasu.fi
www.biokaasuauto.fi - Kaasuautoilija
Maakaasulaitteiston voi asennuttaa lähes mihin tahansa autoon, tosin takakontin käytettävä tilavuus pienenee kaasupullojen vaatiessa tilansa. Itse laitatin kaasulaitteiston autooni muutama kuukausi sitten ja olen ollut varsin tyytyväinen. Ei mitään ongelmia ja tankatessa hymyilyttää, polttoainekulut ovat nyt puolet entisestä. Laitteiston hankintahinta (vajaa 3000 euroa) tulee kuoletettua alle vuoden ajoilla ja siitä eteenpäin se on sitten selvää säästöä. Ja kun sitten vaihdan autoa, voin siirrättää laitteiston siihen.
- yks kyytimies
Taksien ajomäärillä paremmin kannattavaa kilometrihintaa dsl. (bens.)/maakaasulla, jos ei tarvitse ajatella kokonaiskustannuksia, jotka muodostuvat huoltojen osalta vakiokoneita kalliimmiksi. Bensaversioillekin tulenee 2013 käyttövoimavero, joka myös syö osaltaan käyttökannattavuutta myös melko kattamattoman jakeluverkostonsa johdosta.
Todellinen kilometrihintahan selviää vasta jo uutenakin tuhansia euroja kallimman ostohinnan lisäksi vasta autosta luopumisen yhteydessä saatavasta hyvityshinnasta, joka jäänee normaalia diesel-autoakin huonommaksi vika-alttiutensa ja ostohalukkaiden vähyyden takia. - Kaasulla kaunihimmin
Ulkomailta voi hakea kaasukaaran lähes tavallisen bensa-auton hinnalla. Esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa on noita metaanitoimisia tarjolla pilvin pimein.
Itse hain Tukholmasta Volvon, joka oli aika paljon ajettu. Hyvin on toiminut. Kaasuauton moottorin pitäisi kuitenkin kestää, sillä metaanista ei tule karstaa koneeseen. Aika näyttää oliko tuo hyvä investointi. Käyttökulut ovat joka tapauksessa edulliset.- verolle pantava
Käyttövoimaverolle nuo maakaasuautotkin menevät v. 2013 alusta.
- Kaasuva
verolle pantava kirjoitti:
Käyttövoimaverolle nuo maakaasuautotkin menevät v. 2013 alusta.
Joku 200 egen vero ei paljon liikuta kun säästän melkein 2000 euroa vuodessa polttoainekuluissa.
- Kaasuta
Jotkut pyrkii säästämään polttoainekuluissa sekoittelemalla Re85:sta tavallisen bensan sekaan: Ehkä sittenkin kannattaisi hankkia oikea Flexifuel, jonka moottorinohjausjärjestelmä soveltuu etanolisekoituksille.
Tai miksei peräti maakaasuauto, jos tosissaan säästäminen on se ykkösjuttu! Etanolisekoituksilla voi säästää polttoainekuluissa 10-20 %, kaasumaisilla polttoaineilla 40-50 %. Ja kaasuautonhan saa lähes tavallisen bensa-auton hinnalla, ainakin jos hakee sen ulkomailta.- 106E85
kyllä tavallisen bensa-auton moottorinohjaus soveltuu etanolisekoituksille ... ei ihan 85% etanolille, mutta sanotaan 30-40% etanolia ei ole mikään ongelma.
- 106E85
"Etanolisekoituksilla voi säästää polttoainekuluissa 10-20 %"
Meidän kylällä E85 maksaa 1,185. Lämpöarvo on noin 35% bensiiniä heikompi joten vertailuhinta 95E:hen on noin 1,599.
95E maksaisi pumpulla 1,629.
Teoreettinen säästö etanolilla siis 2% - KaasuMersumies
106E85 kirjoitti:
"Etanolisekoituksilla voi säästää polttoainekuluissa 10-20 %"
Meidän kylällä E85 maksaa 1,185. Lämpöarvo on noin 35% bensiiniä heikompi joten vertailuhinta 95E:hen on noin 1,599.
95E maksaisi pumpulla 1,629.
Teoreettinen säästö etanolilla siis 2%-- Joo, ei pirtulla paljoa säästä. Täytyy taas suunnata katse tuonne Ruåtsin puolelle. Ovatten keksineet muuttaa näitä Flexifuel autoja kaasukäyttöisiksi, elikkä toimivat sitten kolmella eri polttoaineella. Kätevää, jos voi valita ajaako normaalisti bensalla, vaiko sitten sillä pirtulla tai vaikka kaasulla riippuen siitä, mikä kulloinkin on halvinta ja sopivasti saatavilla. Näin siis rakkaassa länsi-naapurissa. Eivät muuten joudu maksamaan mitään dieselveroa noista, kuten täällä hölmölandiassa joutuu.
- Kaasutellaan
Joo, se on nimeltään käyttövoimavero. Uskomatonta, että sellainen tuli myös biokaasuautoille vaikka biokaasun liikennekäyttöä luvattiin edistää. Toisaalta parinsadan lisämaksu ei heilauta kun säästää toista tonnia polttoainekuluissa...
Vielä kun laajentavat tankkausasemaverkostoa niin hyvä on!- KaasuMersumies
-- Niin, milloinkahan sitten nähdään sitä hallitusohjelmassa luvattua biokaasun liikennekäytön edistämistä? Epäilen vahvasti ettei milloinkaan. Nyt on vain heitelty kapuloita rattaisiin. Eihän se parisataa ketään kaada,mutta antaa ihmisille selvän signaalin, että älkää ostako näitä vähäpäästöisiä autoja, koska siitä rangaistaan. Ruotsissa em.autoista ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa ensimmäiset viisi vuotta rekisteröinnistä,eikä siellä ole myöskään mitään käyttövoimaveroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2455907Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k304334Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,212490Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E3112279Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast481461Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.1671346Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611329Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1331247- 351024
- 171964