Millä oikeudella englanninopettaja kiusaa luokan heikoiten menestyvää oppilasta, joka on lestadiolaisperheestä?
Poika putosi heti kärryiltä, koska englanninkieli tuli hänelle ihan uutena asiana. Muut osasivat jo englantia ja opetus lähti tältä tasolta. Opettaja otti lestadiolaispojan heti silmätikuksi ja vaatii poikaa toistamaan vaikeita sanoja yhä uudelleen ja uudelleen muun luokan tirskuessa.
Kerran opettaja oli naljaillut, että "katso telkkaria" ja koko luokka oli räjähtänyt nauruun. Sitten on tullut kokeiden palautuksen yhteydessä niinkin motivoivaa kommenttia, että "Jäät luokalle, jos et paranna." Kokeista tulee 4 ja 4½.
Toinen ikävä temppu oli ohjata poika eri luokkahuoneeseen siksi ajaksi, kun muut pitivät englanninkielisiä esitelmiä esineistä. Pojan piti suomentaa seuraavan vuosikurssin englanninkirjan kappale. Ilmeisesti opettaja tiesi, ettei poika selviytyisi esitelmän pitämisestä, koska ei puhu englantia. Saako opettaja edes jättää näin pientä yksi eri luokkahuoneeseen?
Vanhempien on vaikea auttaa, koska eivät itsekään englantia osaa eikä koulunkäynti heitä sillä lailla kiinnosta. Tukiopetusta piti toinen opettaja, mutta lopetti parin kerran jälkeen.
Pojan on vaikea saada kontaktia opettajaan, koska ei itse puhu englantia eikä opettaja enää puhu suomea oppitunnin aikana. Poikarukka istuu yksin mykkänä. Kukaan ei halua häntä pariksi. Eikä hän oikein ymmärrä englannin kielen oppikirjoitakaan, koska ne käsittelevät nuorisokulttuuria mistä lestadiolaisperheen lapsi ei oikein tunne...
Varmasti tulee todellisia ongelmia viimeistään yläasteella.
Mitä pitäisi tehdä?
Saako englanninopettaja kiusata poikaa?
27
608
Vastaukset
- Uskon voimin
Tilanne on selvästi jo pitkällä. Jos opettaja ei ymmärrä asennettaan ja rohkaise lasta niinkuin näyttää, kannattaa vanhempien etsiä lapselleen turvallinen kaveri, joka puhuu lapsen kanssa englantia leikin ohessa. Jos vanhemmat eivät jaksa nähdä tätä vaivaa, kuka silloin auttaa lasta? Miten pahasti kielitrauma tulee vaikeuttamaan tulevaisuuden työnsaantia, kun suuntana on että kaikki osaavat kansainvälistä kieltä.
Onko paikkakunnalla ulkomaalaisia, joilla on lapsia, ja joiden kieli on englanti? Onko alueella mitään urheilu/käsityö/luontoharrastusporukkaa, joka toimisi englanniksi? Lapsi oppisi kieltä nopeasti jos turvallinen ihminen hänen lähellään käyttäisi sitä kerran pari viikossa edes.
Tai tilatkaa uskonnolliseen näkemykseen sopivia DVD-ohjelmia lapselle katsottavaksi, sellaisia joissa mielenkiinto säilyy. Niin ne luokkakavereidenkin lapset ovat oppineet englantinsa tietokonepeleistä ja lastenkanavien englanninkielisistä animaatioista. Samaa materiaalia löytyy valtavasta englanninkielisestä kristittyjen tuotannosta ihan lestadiolaisellekin sopivasti.
Jos äiti ja isä eivät englantia osaakaan, löytyy seurakunnasta varmasti pari ihmistä jotka osaavat auttaa tällaisten ohjelmien tilaamisessa netin kautta. Eivät ne yleensä edes maksa paljoa, ja käytettyjäkin voi ostaa. Kun vain varmistaa että ovat Eurooppalaisille laitteille tehtyjä DVD:itä, ja tämä aina mainitaan DVD:n esittelyn yhteydessä.
Jos oma uskonto ei salli tv:n katselua, kannattaa tutkiskella olisiko se sallittua oppimisvaikeuden hoitokeinona rajatulla katseluajalla tällaisessa poikkeustapauksessa.- Herää!!!
Ei jumalauta oikeesti minkä helvetin takia kasvatatte lapsianne jossain vitu lestadiolais perheessä, ku ei siitä seuraa muuta kuin ongelmia, hankkikaa normaali elämä, ajatelkaa edes lastamme ja päästäkää hänet pois lestadiolaisista paskasta.
- Ammattikasvattaja
Tässäkään jutussa ei varmasti ole mitään totta.
Mistä näitä mielikuvitusrikkaita höpöttäjiä oikein siunaantuu? - Moi21435
Näistähän ne ongelmat alkaa. Lapset jotka ei ekalla kerralla menesty hyvin, otetaan yleensä aina silmätilkuksi eikä heille anneta mahdollisuutta oppia, vaan dumpataan jonnekkin erityisluokalle. Kaverini sisko on 9 erikoisluokalla ja he lukevat kutosluokan kirjoja. Ei mitään vammaa, vaikeudet ovat hänelläkin varmaan alkaneet juuri kusipääopettajasta.
- hyvien lasten äiti
Jos ysillä luetaan kuutosluokan kirjaa, se viittaa vahvasti siihen, että oppilas ei ole tehnyt omaa osuuttaan. Eli näitä kuutosluokan asioita ei vielä riittävästi osata. Oma osuus on kunnollinen tuntityöskentely ja läksyjen hoitaminen. Opettajahan menee eteenpäin heti, kun edelliset asiat osataan sen verran, että eteneminen on mahdollista.
Erityisluokilla olevilla oppilailla todellakin vain osalla erityisopetuspäätöksen syy on oppimisvaikeudet. Paljon yleisempää on työskentelytapojen ja -tottumusten vajavaisuus sekä se, että koti ei pysty koulunkäyntiä tukemaan. - Moi2415152
hyvien lasten äiti kirjoitti:
Jos ysillä luetaan kuutosluokan kirjaa, se viittaa vahvasti siihen, että oppilas ei ole tehnyt omaa osuuttaan. Eli näitä kuutosluokan asioita ei vielä riittävästi osata. Oma osuus on kunnollinen tuntityöskentely ja läksyjen hoitaminen. Opettajahan menee eteenpäin heti, kun edelliset asiat osataan sen verran, että eteneminen on mahdollista.
Erityisluokilla olevilla oppilailla todellakin vain osalla erityisopetuspäätöksen syy on oppimisvaikeudet. Paljon yleisempää on työskentelytapojen ja -tottumusten vajavaisuus sekä se, että koti ei pysty koulunkäyntiä tukemaan.Saatanan kukkahattutäti, Kaikki normaalien lasten ongelmat alkaa aina yleensä vanhemmista henkilöistä esim opettajasta, harvoin siitä ettei lasta kiinnosta.
Tottakai se perustuu siihen että on menestynyt huonosti koulussa, mutta mietippäs neiti näpsä mistä se on saanut alkunsa ? Opettajien huonosta osallistumisesta ja tukemisesta. (Asia on tietenkin eri jos oppilaalla on joku vamma.) - Ammattikasvattaja
Moi2415152 kirjoitti:
Saatanan kukkahattutäti, Kaikki normaalien lasten ongelmat alkaa aina yleensä vanhemmista henkilöistä esim opettajasta, harvoin siitä ettei lasta kiinnosta.
Tottakai se perustuu siihen että on menestynyt huonosti koulussa, mutta mietippäs neiti näpsä mistä se on saanut alkunsa ? Opettajien huonosta osallistumisesta ja tukemisesta. (Asia on tietenkin eri jos oppilaalla on joku vamma.)Onko muuten siis jokainen oppilaan ongelma aina opettajien syy?
- Erkkaopetar
Moi2415152 kirjoitti:
Saatanan kukkahattutäti, Kaikki normaalien lasten ongelmat alkaa aina yleensä vanhemmista henkilöistä esim opettajasta, harvoin siitä ettei lasta kiinnosta.
Tottakai se perustuu siihen että on menestynyt huonosti koulussa, mutta mietippäs neiti näpsä mistä se on saanut alkunsa ? Opettajien huonosta osallistumisesta ja tukemisesta. (Asia on tietenkin eri jos oppilaalla on joku vamma.)En oikein usko, että jokaisen alisuoriutujan takana olisi open huono osallistuminen ja tukeminen. Varmaan näitäkin tapauksia kyllä on, opettajalla kun on niin kovin monta näitä osallistuttavia ja tuettavia.
Niinno... Opella on luokassa yleensä vähintään kaksikymmentä oppilasta, erityisluokilla tietysti vähemmän. Vaikka kuinka haluaisin joka tunti panostaa jokaisen oppilaan mahdollisimman hyvään oppimiseen ja tukea ja kannustaa niin, että varmasti tuntee onnistuneensa ja myös etenee opinnoissa, aikani ei yksinkertaisesti millään riitä, ei millään. Kun istun Pekan vieressä ja väännän kulman puolittamista tai ruotsin sanajärjestystä, vaille huomiota jäävät Kiia, Pete, Bettina, Uffe, Tomi, Valtsu, Camilla, Tuuli ja Tero. Heidän vanhempansa ovat aivan oikeassa siinä, että lapsi ei ole saanut tarpeeksi huomiota eikä apua opelta. Minä olen silti tehnyt parhaani ja aika paljon enemmänkin, jäänhän koulun jälkeen vielä joksikin aikaa tarkistamaan, että edes jotakin on ymmärretty ja läksyt merkitty. Oma tyttö pitäisi kuitenkin jo hakea hoidosta, meni viime viikolla useana päivänä myöhäiseksi - ja niin näyttää käyvän tälläkin viikolla, isi kun on töissä iltaan asti.
- Lestadiolainen
Englanninkieli on yliarvostettua. Toivo Sukari ei osaa kuin kaksi tai kolme sanaa englantia ja on tehnyt miljoonia. Hänkin on lestadiolaisperheestä.
- Walsiistabgehaun
Kuulostaa niin lestadiolaisen ajatusmaailmalta! Nimittäin se, että on tehnyt miljoonia. Onko se todella tärkeää? Lessuille näyttää kylläkin olevan katkeamattoman lastenteon ohessa elämän tarkoitus, ihan sama, millaisia näistä urakalla tehdyistä lapsiparoista kasvaa!
- Miksi pakko opiskell
Ulkomaankielet ovat syvältä.
Terveisiä Kiimingistä! - Silmätikuksi
ottaminen on väärin, mutta kannattaisiko aloittaa sian pohtiminen vähän syvemmältä tasolta ja miettiä lapsen käytöstä koulussa.
- rekisteröitymätön**
Kannattaisiko jutella sen opettajan kanssa, sen sijaan, että täällä kyselee kuulopuheiden perusteella. MItä itse muistan omasta ala- asteiästäni, niin aika värittyneesti me vanhemmillemme kerroimme koulun tapahtumista...
Opettaja pistää oppilaan toistamaan asioita, että hän oppisi. Se, että muut lapset ovat niin kakaroita, että tämmöinen heitä naurattaa tai on heidän mielestään noloa, ei saisi vaikuttaa pedagogiikkaan.
Televisio-möläytys on tietenkin asiaton, mutta opettaja ei välttämättä tiedä että oppilas on lestadiolainen tai ei ole siitä siinä hetkessä muistanut. Suurin osa Nurmijärven oppilaista on kuitenkin normaaleista perheistä, joten television (englanninkielisten ohjelmien) katseluun kehottaminen on ihan asiallinen ohje. Sieltä minäkin olen englantia oppinut. Ja tietokonepeleistä ja internetin keskustelupalstoilta.
Jos joku nyt silmätikulta kuulostaa, niin opettajaparka. Lasten juttujen perusteella leimattu. Mutta niin, teidän mukulathan ei valehtele tai liioittele tai väritä juttujaan... - nhbfycdxsxdctfvgybh
Sukari on tyypillinen lessu, pölhö-kustaa, täysin hävettävä keissi.
- Saako olla tyhmä?
miten niin tuli englanninkieli uutena asiana? onko kyse kolmasluokkalaisesta, jolloin se periaatteessa tulee uutena jokaiselle?
vai onko kyse jostakin kielikoulusta?
selvennätkö kiitos! - äiskäKlakesta
Kun uusi kieli aloitetaan koulussa, niin oletuksena pitäisi olla, ettei sitä osata ja lähteä siltä tasolta. Jos oletetaan, että kieltä jo osataan, niin opettajan lähtöasetelma on jo valmiiksi pielessä. Itse menisin tuossa tilanteessa jututtamaan opettajaa. Jos se ei auta, niin sitten ylemmille tahoille.
Oma ala-asteen opettajani sai matematiikan opiskeluintoni tapetuksi sillä, että ei neuvonut. Luokkakoko oli pieni, joten ajanpuutteesta ei voinut olla kysymys. Epäpätevyydestä kylläkin, kuten jälkikäteen sain kuulla. Aikuinen, tässä tapauksessa opettaja, voi saada epäasiallisella käytöksellään ja virheellisellä opetusmetodilla melkoista vahinkoa aikaiseksi. - enkunope
Tekstissäsi ei ole mitään järkeä. Et ole selvästikään perillä siitä mitä siellä englannintunneilla tapahtuu. Ensinnäkin, opetus lähtee aina alkeista. Harva lapsi oikeasti osaa englantia vielä kolmannella. Toki ovat saattaneet oppia joitain sanoja tai pieniä lauseita ja kieli kuulostaa tutummalta, mutta että muka osaisivat englantia. Oppikirjatkin on suunniteltu niin että aivan alusta lähdetään ja kaikilla, myös lestadiolaisilla, on edellytykset pysyä mukana. Englanti tulee uutena asiana kaikille kolmasluokkaisille, ei vain lestadiolaisille. Eivät muutkaan ole johdonmukaisesti aiemmin kieltä opiskelleet ja se ehkä jo olemassa oleva sanavarasto on hyvin suppea.
Toki on totta, että koska lestadiolaislapset eivät katso telkkaria he eivät altistu englanninkielelle kuten muut lapset ja oppiminen on hitaampaa ja ääntäminen on lähes poikkeuksetta ala-arvoista. Tietenkin opettaja on tehnyt väärin, jos on laittanut vain yhden oppilaan toistamaan vaikeita sanoja ja vielä muiden kuullen. Opettaja olisi voinut tehdä tämän vaikka tukiopetuksessa, mitä lapsi selkeästi kaipaa. Ääntäminen on kuitenkin hyvin suuri osa vieraan kielen oppimista, sillä kieltä pitäisi pystyä puhumaan niin että tulee ymmärretyksi. Tosi asia vain on että nykypäivänä englantia tarvitsee niin työssä kuin työssä ja kaikkissa jatko-opinnoissa. Ihan sama miten hyvin Sukari on pärjännyt. Hän on sen verran vanhemman sukupolven edustaja. Nuorilta kielitaitoa odotetaan ja se on valtti työnhaussa.
En jaksa uskoa, että opettaja olisi laittanut lasta suomentamaan kappaletta joka on seuraavan vuosikurssin kirjasta. Opettaja on kyllä selkeästi huomannut pojan vaikeudet eli tässä ei olisi mitään järkeä. Pienten lasten kertomuksiin voi suhtautua tietyllä varauksella. Ehkä lapi muistaa väärin tai kirjoittaja on itse lisäillyt tapahtumiin asioita.
Kolmannella luokalla opettaja ei myöskään puhu tunneilla ainoastaan englantia. Vielä yläasteellakin opettaja puhuu välillä suomea, joten väitteesi on kummallinen. Eihän luokassa olisi yhtään lasta joka ymmärtäisi mitä ope puhuu. Ala-asteella opettaja sanoo monesti asiat ensin englanniksi ja tarvittaessa heti perään myös suomeksi.
Ja täytyy kyllä sanoa, että lapsella on kummalliset vanhemmat jos ei oman lapsen koulunkäynti kiinnosta. Opettajana joutuisin jopa pohtimaan onko aihetta lastensuojeluilmoitukseen. Ei vanhempien toki tarvitse osata kaikkia kouluaineita, mutta jos ei ylipäätään kiinnosta lapsen koulunkäynti. Huolestuttavaa!
Puhut pienestä lapsesta, mutta samalla puhut jo englannin esitelmistä. Ainakaan kolmannella luokalla tuskin pidetään esitelmiä jotka olisivat ainakaan kokonaan englanniksi. Lasten sanavarasto ei tähän yksinkertaisesti riitä. vielä viidennellä ja kuudennellakin luokalla englannintunneilla on paljon leikkejä ja pelejä joiden avulla opetellaan sanoja. Esitelmät tulevat kuvaan myöhemmin. Alaluokilla kirjat eivät kyllä käsittele vielä hirveästi nuorisokulttuuria. ainakin 3-5 luokilla kyseessä on täysin lastenkirjat joissa aletaan pikkuhiljaa siirtyä kohti nuorille tärkeitä asioita.
Siinä olet kyllä oikeassa ettei lasta saa jättää yksin ilman valvontaa. Oletko kysynyt lapselta oliko mukana avustajaa/apuopea? Opettaja on tehnyt virheitä, mutta muista että myös oppilaan ja sitä kautta vanhempien on tehtävä osansa. Ei se oppiminen aina tapahdu itsestään. Vanhemmat voivat auttaa lasta omien taitojensa mukaan, jos kyseessä on kolmasluokkalainen, kirjatkin ovat suhteellisen helpot ja vanhemmat saattaisivat siinä samalla oppia itsekin jotain. - Toopiia
Sopii myös kysyä että onko rikoksesta syytettynä oleva mies pärjännyt hyvin. Eikä ole tietoa miten on edes pärjännyt taloudellisesti, ainakin on suuri tarve näyttää että rahaa on. Usein juuri silloin sitä ei olekaan erityisen paljon.
- Me lapset
Yhden asian olen huomannut kun olen englannintunnilla. Jos meidän ope puhuisi vain englantia niin kukaan paitsi jotkut jotka osaavat hyvin englantia saisi tehtyä läksyä. En tiedä onko väite totta, mutta meidän koulussa tämä on: Mies opettajat saattavat olla tiukempia kuin nais opettajat. Opiskeleeko lapsenne mitä lukuvuotta? Jos hän on esimerkikisi 3 tai 4 niin opettajan pitäisi puhua koko ajan suomea jos hän on 5 tai 6 niin opettajan pitäisi selventää läksyt suomenkieleksi. Ja jos ei englanninope puhu suomea niin omalta opettajalta voi kysyä. Se on varmaa, että lapsen pitää olla mukana tunnilla eikä opettaja saa sanoa, että sä jäät luokalles jos et osaa paremmin. Hänen pitäisi kannustaa kympilla tätä kyseistä oppilasta.
- Erkkaopetar
Kyllä opettaja saa sanoa, että lapsi jää luokalle, jos ei osaa paremmin. Ei sitten tule yllätyksenä, kun on etukäteen varoitettu.
Onko äidinkielenopettajasi nainen, kun ei ole ollut sen verran tiukkana, että olisi vaatinut yhdyssanasääntöjen osaamista? Naisopettaja ja miesopettaja kirjoitetaan yhteen. Monessa muussakin kohdassa suomenkielentaitosi tarvitsisi harjoitusta.
- Me lapset
No voi anteeksi...
- Erkkaopetar
Ei mitään anteeksi. Et ole tehnyt minulle mitään pahaa. Mutta suomenkielesi on erittäin horjuvaa. Minkähän vuoksi?
- mikä vaiva ?
Erkkaopetar kirjoitti:
Ei mitään anteeksi. Et ole tehnyt minulle mitään pahaa. Mutta suomenkielesi on erittäin horjuvaa. Minkähän vuoksi?
"suomenkielesi" horjuu siis?
Sun Opettajuus se tässä horjuu. Hyvä ope ei vittuile. Kielioppiasiat ja muu halkominen tulee kaukana perässä.
- jaa?
Lestikset ( en tunne sitä porukkaa) ovat tyypillisesti hyvin ahkeraa sakkia. He ovat ahdasmielisiä ja heillä on oma omituinen ajattelutapansa, mutta en usko, että ketään lestistä kiusattaisiin erityisesti. Se mahtaa olla lestiksille vaikeaa, yhtäkkiä törmätä yhteiskunnan valta-arvoihin ja realiteetteihin, kun ennen tietokoneita he saivat elää omassa pienessä kuplassaan ja nyt hekin tietävät, mitä ihmiset ajattelevat - tietokoneiden ansiosta.
Puhut paskaa. Englanninkielinen opetuskin tulee vasta yliopistossa. - Me lapset
Kyllä meidänkin ope puhuu aikasen paljon englantia joskus se ei puhu koko tunnilla suomea joten puhut itse palturia.
- varma vastaus
Kun oikein tarkkaan miettii, niin tottakai saa.
- http://www.youtube.c
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990