Epiduraalista...

Liian vähän aikaa...

Tämäkin tietysti on yksilöllistä mutta kysymykseni kuuluukin että viekö epiduraali kivun alapäästä vauvan ulos tullessa? En siiis ole ensikertalainen, minulla lähestyy kolmas synnytys. Edellisestä kerrasta ei ole kovin pitkään ja täytyy sanoa että aika ei ole kullannut muistoja. Kummallakaan aikaisemmalla kerralla minulla ei ole ollut käytössä epiduraalia, mutta kivut ovat olleet kamalia! Joten olenkin miettinyt vaadinko itselleni tällä kertaa epiduraalin, kestän muut kivut ihan ok, koska synnytykseni ovat ainakin tähän asti olleet nopeita, mutta loppu onkin sitten karmiva kokemus... Eli jos siitä on apua myös loppuhuipennuksessa niin kiitos tiedosta :)

11

346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fisutt

Itselläni ei ole puudutuksista kokemusta, mutta sukulaisellani oli ainakin ensimmäisessä synnytyksessään vaikea ponnistusvaihe juuri epiduraalin takia, koska ponnistuksen tarvetta ei tuntunut lainkaan. Itselläni toinen synnytys piakkoin edessä ja mietityttänyt myös tuo ponnistusvaihe, joka edellisellä kerralla oli kivulias. Olisikohan esim. kohdunkaulanpuudutuksesta parempi hyöty juuri ponnistusvaihetta ajatellen?

• ljnglehilg78574

Minulla ainakin epiduraalin tiputtaminen (pitkä synnytys) lopetettiin hyvissä ajoin ennen ponnistusvaihetta ja kivut palasivat kuin salaman iskusta.

• mmm.lllll,...

Itselläni ainakin laitettiin spinaali joka vei kaikki kivut pois en edes tuntenut supistuksia vaan piti oikeen käyrältä katsoa koska saa ponnistaa.Minun mielestäni mulle laitettiin joku kohdunkaulan puuduten,oisko ollu joku pudentaalipuudutus tai mikä lie spinaalin lisäksi..

• SummerBaby

Olen vasta kesällä synnyttämässä mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin noista puudutuksista että sattuuko niitten laittaminen? Ja mitkä on kaikista tehokkaimpia kivunlievittäjiä?

• jdlsjflkdjzlsf

Epiduraali saattaa pitkittää synnytystä. Usein uudelleen synnyttäjälle laitetaan spinaali.

• olen saanut

kaikissa kolmessa synnytyksessä epiduraaliin eikä vienyt ponnistuskipua pois(vaikka uusintasatsi annettiin hiukan ennen ponnistusta),viimeisessä synnytyksessä ei viennyt kipua pois missään vaiheessa.En usko että pitkitti synnytystä,kaikki lapset syntyneet noin 12 h lapsivesien menosta.

• .............

Epiduraali annetaan supistuskipuihin ennen kun olet täysin auki. Ponnistusvaiheessa tavoitteena on, ettei kivunlievitystä anneta jolloin tunnet supistukset ja oikean hetken ponnistaa. Helvetillistä, etten sanoisi... Ja koska jokainen synnytys kun on erilainen, saattaa joskus kivunlievityksessä kätilö tehdä virhearvion ja antaa epiduraaliin kivunlievitystä juuri ennen ponnistusvaihetta jolloin sekin tietysti helpottaa siihen kipuun, ehkä vaikeuttaa ponnistamista.

• minä sain spinaalin vähän ennen ponnistusvaihetta. (ilmeisesti aukesin kokonaan yllättävän nopeasti) Olin tunnottomana koko ponnistusvaiheen. kätilöt vain totesivat että hyvin osasin ponnistaa aina kun käskettiin

• ed

ei todellakaa vie kipua pois ponnistusvaiheessa. mulla ei auttanut epiduraali ollenkaan,missään vaiheessa synnytystä vaikka lisäsatsin sain. pitkitti vaan synnytystä, enää en ota, jos joskus veilä uskallan synnyttää. spinaalia en huoli myöskään, siitä tulee jumalaton spinaali päänsärky, ainaki mulla.

• ..........

mulla epiduraali vaikutti vielä ponnistaessa, eikä suurempaa kipua vauvan syntyessä ollut. Ainoastaan jumalaton paineen tunne, muttei muuta. Muistan, että ponnistaessa odotin koko ajan, että milloin alkaa sattumaan, muttei sattunut. Episiotomia tehtiin, mutte koska se puudutettiin vielä paikallisesti ei sekään sattunut.

Mulla epi ei ainakana hidastanut synnytystä. Päinvastoin...kahdeksan tuntia kesti avautua neljään senttiin, jolloin sain epin, ja siitä vajaat kaksi tuntia ja vauva oli jo syntynyt. Ponnistus kesti vain 7 minuuttia, eli ponnistelu puudutteissa onnistui hyvin.

• werrew123

Itse sain spinaalin, eikä ponnistusvaiheessa sattunut lainkaan! Sain puudutteen vasta kun olin jo 9 cm auki. Avautumisvaihe meni tosi nopeasti sitten kun lähti avautumaan. Ponnistusvaihe mulla kesti 45 minuuttia. Mulle tehtiin myös episiotomia, se ei sattunut yhtään. Ei sattunut myöskään tikkaaminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4048
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      864
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe