Totaalinen umpikuja! Läheinen kärsii pahasta masennuksesta, ja vielä pahemmasta sosiaalisten tilanteiden pelosta. Hän käyttää alkoholia reippaasti helpottaakseen oloaan. Ja hän yrittää salata kaikkin ongelmansa sukulaisilta, mutta arvaahan tuon, että kaikki ei ole ollut kunnossa pitkiin aikoihin, koska aina peruu sovitut tapaamiset ja nykyään ei enää edes vastaa puhelimeen.
Puoliso on myös ns.moniongelmainen ja käyttää viinaa myöskin välillä reippaasti, silloin saattaa soitella ja pyytää apua. Mutta sitten jos yritämme asian tiimoilta mennä vaikka käymään heidän luonaan, emme pääse sisälle tai tapaaminen perutaan viestillä. Kumpikaan heistä ei käy töissä, puoliso on sairaseläkkeellä ja masentunut on pitkäaikaistyötön, joka ei ole edes työkkärin kirjoilla enää.
Masentunut häpeää suunnattomasti omaa huonommuuttaan, eikä suostu mihinkään yhteistyöhön, ei myönnä, että on ongelmia.
Onko mitään tehtävissä? Ei taida olla!! Sinnepä taitavat mädäntyä omaan pesäkoloonsa molemmat! : (
läheisen masennus ja eristäytyminen
8
663
Vastaukset
- adadsads3
Todella hienoa että sä välität! Se on hieno asia tässä meidän nykyisessä "hyvinvointi"valtiossa.. Mutta tee ihmeessä jotakin, älä vaan katso vierestä! Ole mahdollisimman paljon yhteydessä heihin, koita houkutella ulos vaikka lenkille ja leffaan ja keskustelee asioista. Koita jotenkin saada heitä vähän tuulettumaan..
Tai sitten jos näyttää että asiat pahenee, niin yhteyttä paikallisiin avustusjärjestöihin / terveydenhuoltoon.. :/ - itse tuhoilija
Kyllähän toivoa on aina niin kauan kuin on aikaa, mutta omasta tahdosta niiden suunnanmuutosten kai aina pitäisi lähteä... Se halu voi kuitenkin löytyä monin tavoin; vaikka joidenkin parempien sattumusten kautta tai aikansa ongelmia edestakaisin jauhettua. Miten milloinkin.
Ulkopuolelta voi kai aina yrittää kysyä vointeja ja tarjota sitten mahdollisesti apuaan. Joku yhteys pitäisi tietysti ensin saada. Hyvä on varmaan joka tapauksessa se, jos voi olla lähettyvillä ja tavoitettavissa.
Voisin itse masennuksesta kärsivänä ja toisinaan sitä alkoholilla "hoitavana" kuvitella, että jos humalassa hetkellisesti sosiaalistuneena tulee sopineeksi jostain puhumisista ja tapaamisista, niin niitä voi olla hankala toteuttaa sitten selvin päin. Ehkä asiat kannattaa yrittää ottaa puheeksi sitten myöhemmin tilaisuuden tullen.
En osaa mitään tämän parempia vinkkejä heittää, mutta kenties joku muu osaa... - Vanhempi ihminen
Paikallinen mielenterveysyhdistys ja työttömien yhdistys voisi auttaa. Niissä on kaikenlaista toimintaa eikä tarvi hävetä.
Ei kyllä tee ollenkaan hyvää masentuneelle masenutunuut ja alkoholisointunut puoliso. Pikemminkin todellista haittaa, jonka läheisesi pitäisi tajuta. Se on sitten toinen juttu miten.
Miksi hän ei ole työkkärin kirjoilla, jos on työtön? Koska hän on masentunut hänellä on oikeus ammatilliseen kuntóutukseen, joten hänen pitäisi mennä työkkärin kuntoutusosastolle. - Masentunu mies
Vittu mitä paskaa tää elämä. En itsekkään ole edes työkkärin kirjoilla enkä edes millää sairaspäivärahoilla. Koen olevani täysin kyvytön tekemään mitään vaikka olen vasta nuori ihminen. Unirytmikin menee kokoajan vaan pahemmin sekasin enkä jaksa tehdä yhtää mitään. Pelkkä sängystä ylös pääseminenkin on melkein ylivoimaisen vaikeaa.
En mä voi koskaan onnistua missään jos tää elämä näin jatkuu ja masennus vaan pahenee. En jaksaisi enää edes hakea apua itselleni. Olen siis kärsinyt pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta jo monia vuosia ja sen takia eristäytynyt kotiin. Kaikki asiat elämässä jää tekemättä ja kokematta tän pelon takia. Ei mikään ihme että mielessä käy melkein jatkuvasti että helpompi olis vaan kuolla pois kuin jatkaa kärsimistä.- ylämäki
Masentunut mies, kuulostaa niin tältä läheiseltäni! Tsemppiä vain sullekin! Oikea lääkitys auttaa, sitä vain pitäisi saada se ensiaskel otettua itse, jotta apua voisi antaa!
läheisestäni vielä, ei häntä voi minnekään lenkille saada, täysin mahdoton ajatus, ellei sitten murtaudu taloon ja köytä pulkkaan. Ei 150% varmuudella lähde lääkäriin, ei ole tainnut koskaan käydä, koska on vielä niin juntti, että eihän sitä lääkäriin voi mennä, joku pian näkee hänet. Työkkäriin ei lähde, jos pian joutuu vaikka töihin ja ihmisten ilmoille. Ei käy edes kaupassa! On vain kotona. Täytyy vain koettaa pommittaa tekstiviesteillä aika ajoin, joskus vastaavat, yleensä eivät! Tietääpähän, että jos vastaus tulee, niin hengissä ainakin vielä ollaan. Kiitosksia vastauksista, kiva, että jaksoitte miettiä ratkaisuja tähän ongelmaan!
- Masentunu mies
Niin en mäkään pysty käymään kaupassa kuin joskus harvoin koska sekin tuntuu liian ahdistavalta. On mulla niin paha ongelma näiden pelkojen ja ahdistuksen kanssa että sitä on vaikea ymmärtää kuin toisen samanlaisen ihmisen. Itse olen hakenut apua ongelmaani mut pieleen meni ainakin ensimmäisellä yrittämällä. Kiitos kuitenki tuesta.
- jatketaan sitten
Tunnen monia masentuneita ja kun itsetunto on maassa, niin tuntuu että ei uskalla näyttää naamaansa kenellkään, koska kuvittlee että pahaolo näkyy ulospäin. Ei se teitenkään jokaiselle näy, ja mikä sitten jos joku lähimmäinen näkeekin. Ei ole sellaista ihmistä. joka ei olisi koskaan ollut masentunut. Hyvä juttu etttä nykyään voi purkaa näin kirjoittelmalla tuntemuksisaan toisten kanssa. Voitko kirjoittaa enemmän, milloin pelkotilasi ovat alkaneet, millainen oli lapsuutesi ym.
- Vanhempi ihminen
Kyllä sinne työkkärin kuntoutusosastolle pitäisi päästä vaikka jonkun ystävän tai läheisen avustama ja saattamana. Jos jäät kotiin makaamaan, niin mikään ei muutu ja kierre on valmis. Sitä enemmän pelottaa kodin ulkopuolelle meneminen.
Toinen juttu on kunnon hoito. Psykoterapia pitäisi olla muutenkin nuorempien ihmisten ensisijainen hoito.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265