Ota riski,rakastu suomenkieliseen.

tacksam

Haavisto har dammat av HBLs gamla slogan och bytt ut ordet "svenskspråkig " mot finskspråkig.Vi blir kära över språkgränsen,gifter oss och skaffar barn.Alla mina 4 barn har hittat sina kära bland den finskspråkiga befolkningen,alldeles som deras mamma.Alla barn barn klarar sig på båda språkena.Det är lätt att lära sig språk enligt "naturmetoden".

10

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fru virtanen

Jag kan rekommendera,finnar är underbara när man lär känna dem.

• bra sak

Sedan lär sig hela den finskspråkiga partnerns släkt att svenskspråkiga är trevliga alldeles vanliga människor och inga "bättre folks" monster.

• nöd och lust
        bra sak kirjoitti:

Sedan lär sig hela den finskspråkiga partnerns släkt att svenskspråkiga är trevliga alldeles vanliga människor och inga "bättre folks" monster.

Den finska äkta hälften har mycket nytt och positivt i bagaget.Nya författare,nya maträtter,ny musik m.m.Det enda som jag inte gillar efter 25 år är humppa,nej tack.

• rautaako?

"Jag kan rekommendera, finnar är underbara när man lär känna dem. "

Det är ganska svårt att undvika att lära känna dem även om man inte gifter sig med en (vilket jag alltså gjorde). Finnar skulle tycka att vi är underbara om de bara kände oss. Men vi är för få för att alla skulle kunna lära känna oss, och då förlitar man sig på fördomar. Och fördomarna om ioss är ju inte alla gånge så smikrande.

• inga bättre folk
        rautaako? kirjoitti:

"Jag kan rekommendera, finnar är underbara när man lär känna dem. "

Det är ganska svårt att undvika att lära känna dem även om man inte gifter sig med en (vilket jag alltså gjorde). Finnar skulle tycka att vi är underbara om de bara kände oss. Men vi är för få för att alla skulle kunna lära känna oss, och då förlitar man sig på fördomar. Och fördomarna om ioss är ju inte alla gånge så smikrande.

Jag har för mig att många som skriver på den här debatten aldrig har gjort någon närmare bekantskap med någon svenskspråkig,därför har de så många negativa åsikter om oss.

• magic flower
        inga bättre folk kirjoitti:

Jag har för mig att många som skriver på den här debatten aldrig har gjort någon närmare bekantskap med någon svenskspråkig,därför har de så många negativa åsikter om oss.

Sällan skriver någon här t.ex. något illa om finskatalande,ok,om någon provocerar men inte annars.Vi svenskspråkiga har ju den fördelen att de flesta av oss har finskspråkiga arbetskamrater och vänner.Vi lär känna dem och vet att i grund och botten är vi alla lika bra eller dåliga,det är inte fast i språket som man talar.

• RAKASTAN SINUA
        magic flower kirjoitti:

Sällan skriver någon här t.ex. något illa om finskatalande,ok,om någon provocerar men inte annars.Vi svenskspråkiga har ju den fördelen att de flesta av oss har finskspråkiga arbetskamrater och vänner.Vi lär känna dem och vet att i grund och botten är vi alla lika bra eller dåliga,det är inte fast i språket som man talar.

Varför skulle någon skriva skit,mina finskspråkiga vänner tror inte att det är sant när jag någon gång har visat vad nettifennot skriver om oss svenskspråkiga.De flesta finskspråkiga är OK.

• Haaviston ihastus!

Pekka KAKSIKIN kertaa on maininnut mieluisammaksi toimintakumppaniksi ulkomaan tehtävissä Ruotsin kruunuprinsessa Victorian!?

Luulin ensin sitä pilaksi, mutta hän toisti sen. Kuinka tuollaista tyyppiä voi kukaan ottaa tosissaan?

Ps. Ja älkää nyt vaan kommentoiko, kuinka hyvä poliitikko Vickan on....

• störst är kärleken

Vad har nu Vickan med att göra om han fllaggar för kärlek över språkgränsen i Finland ?

• TRESPRÅKIG
        störst är kärleken kirjoitti:

Vad har nu Vickan med att göra om han fllaggar för kärlek över språkgränsen i Finland ?

Då när man blir förälskad har det ingen betydelse vilket språk den andra talar.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4537
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3769
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3473
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      118
      1035
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      129
      950
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      925
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe