Pian vuoden verran kaasuautoilua takana. Enää ei tarvitse koukata sitä edullisinta bensaa myyvän huoltoaseman kautta. 
Jätteistä valmistettu biokaasu maksaa Gasumin asemilla 92 senttiä per ekvivalenttilitra ja maakaasu 85 senttiä. Ekvivalenttilitra on siis bensalitraa vastaava kaasumäärä. Polttoainekulu pienenee samassa suhteessa kuin hinta on bensaa edullisempi.
Suurimmat rajoitteet ovat harva tankkausverkosto ja auton pienehkö toimintasäde. Autossani on kuitenkin myös normaali bensatankki, joten kaasun loppuessa jatketaan bensalla. Tankkausasemia on 17, joista 5 on kehä-3:n sisäpuolella. 
Monenlaista lisäjuttua aiheesta löytyy sivuilta
www.liikennebiokaasu.fi ja www.kaasuauto.fi
Aja bensaa 40-50 % edullisemmalla polttoaineella
17
588
Vastaukset
- LaaaaadastiJa merkki oli? 
- suo sille, vetelä...Tuo harva jakeluverkko on se, mikä hommaa rajoittaa. Ei ole kovin mielekästä käydä tankkamassa lähimmällä asemalla 50 km:n päässä. 
- ranskanpullaMielenkiintoinen ajatus mutta intoa laskee kaksi polttoainejärjestelmää joista toinen toimii 200 barin paineella. Ei ehkä ihan ideaali tee-se-itse miehelle joka ostaa muutaman satasen autoja. Säästää voi niinkin. 
- 106E85unohdit mainita vuoden päästä voimaan tulevan kaasuautojen käyttövoimaveron. 
 Mutta sinällään kehitys on oikea. Ajetaan kotimaisella ekopolttoaineella kun se vaan on mahdollista.
 Todennäköisesti seuraava autoni on kuitenkin flexifuel jossa polttoaineena toimii kotimainen ABC/ST1 E85 bensiini.- Get Your Facts RightUnohdit sinäkin mainita, että eihän tuo kaasuautojen käyttövoimaveron voimaantulo mitenkään varmaa vielä ole.... 
 Kaasukäyttöisille henkilöautoille on ESITETTY voimassa olevan energiaverotuksen mukaisesti käyttövoimaveroa AIKAISINTAAN vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. Voimaan tullessaan käyttövoimavero tulee olemaan 0,031 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassasta eli ylemmän keskiluokan henkilöautolla veron suuruus olisi n. 250 €/ vuosi. Vertailun vuoksi samanpainoista dieselkäyttöistä autoa verotetaan tällä hetkellä 0,055 €/ päivä eli n. 450 €/vuodessa. Joten mahdollisesta käyttövoimaverosta huolimatta tulisi kaasuautoilu säilyttämään kilpailukykynsä.
 Lisäksi ennen käyttövoimaveron voimaantuloa laki käy hyväksyttävänä EU-komissiossa. EU:n komission kanta on, ettei fossiilisten polttoaineiden käyttöä tueta. Nyt jos bensa-autoille, jotka voivat käyttää myös maa-, biokaasua mätkäistään käyttövoimavero, mutta pelkkää bensaa polttaville autoille mitään vastaavaa veroa ei tule niin sehän on bensiinin käytön tukemista jos mikä! Meidän ikioma hallituskin on vaihtunut tuon käyttövoimaveroesityksen jälkeen ja itse asiassa tämän hetkisen hallituksen viimekesäisiin neuvottelutuloksiin on kirjattu "biokaasun liikennekäyttöä edistetään".
- 12+11Get Your Facts Right kirjoitti:Unohdit sinäkin mainita, että eihän tuo kaasuautojen käyttövoimaveron voimaantulo mitenkään varmaa vielä ole.... 
 Kaasukäyttöisille henkilöautoille on ESITETTY voimassa olevan energiaverotuksen mukaisesti käyttövoimaveroa AIKAISINTAAN vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. Voimaan tullessaan käyttövoimavero tulee olemaan 0,031 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassasta eli ylemmän keskiluokan henkilöautolla veron suuruus olisi n. 250 €/ vuosi. Vertailun vuoksi samanpainoista dieselkäyttöistä autoa verotetaan tällä hetkellä 0,055 €/ päivä eli n. 450 €/vuodessa. Joten mahdollisesta käyttövoimaverosta huolimatta tulisi kaasuautoilu säilyttämään kilpailukykynsä.
 Lisäksi ennen käyttövoimaveron voimaantuloa laki käy hyväksyttävänä EU-komissiossa. EU:n komission kanta on, ettei fossiilisten polttoaineiden käyttöä tueta. Nyt jos bensa-autoille, jotka voivat käyttää myös maa-, biokaasua mätkäistään käyttövoimavero, mutta pelkkää bensaa polttaville autoille mitään vastaavaa veroa ei tule niin sehän on bensiinin käytön tukemista jos mikä! Meidän ikioma hallituskin on vaihtunut tuon käyttövoimaveroesityksen jälkeen ja itse asiassa tämän hetkisen hallituksen viimekesäisiin neuvottelutuloksiin on kirjattu "biokaasun liikennekäyttöä edistetään".Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281 
 11 §
 Käyttövoimavero
 Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:
 1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa käyttötarkoitukseltaan lähinnä henkilöautoa, 5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;
 2) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:
 a) 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö;
 b) 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini;
 c) 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;
 d) 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine;
 2 kohta tulee voimaan 1.1.2012.
- Get Your Facts Right12+11 kirjoitti:Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281 
 11 §
 Käyttövoimavero
 Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:
 1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa käyttötarkoitukseltaan lähinnä henkilöautoa, 5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;
 2) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:
 a) 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö;
 b) 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini;
 c) 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;
 d) 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine;
 2 kohta tulee voimaan 1.1.2012.30.12.2010/1401: 
 Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011, kuitenkin siten, että 11 §:n 1 momentin 2 kohta tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana.
 Päivää kohden kannettava veron määrä lasketaan lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti 31 päivään joulukuuta 2011.
 Lain 11 §:n 1 momentin 2 kohtaa sovelletaan ensimmäisen kerran laskettaessa veron päivää kohden kannettavaa määrää ajalta, joka alkaa vuoden kuluttua säännöksen voimaantulosta.
 Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.
 HE 147/2010, VaVM 51/2010, LiVL 12/2010, TaVL 24/2010, YmVL 18/2010, MmVL 20/2010, EV 256/2010
- bio 123Get Your Facts Right kirjoitti:Unohdit sinäkin mainita, että eihän tuo kaasuautojen käyttövoimaveron voimaantulo mitenkään varmaa vielä ole.... 
 Kaasukäyttöisille henkilöautoille on ESITETTY voimassa olevan energiaverotuksen mukaisesti käyttövoimaveroa AIKAISINTAAN vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. Voimaan tullessaan käyttövoimavero tulee olemaan 0,031 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassasta eli ylemmän keskiluokan henkilöautolla veron suuruus olisi n. 250 €/ vuosi. Vertailun vuoksi samanpainoista dieselkäyttöistä autoa verotetaan tällä hetkellä 0,055 €/ päivä eli n. 450 €/vuodessa. Joten mahdollisesta käyttövoimaverosta huolimatta tulisi kaasuautoilu säilyttämään kilpailukykynsä.
 Lisäksi ennen käyttövoimaveron voimaantuloa laki käy hyväksyttävänä EU-komissiossa. EU:n komission kanta on, ettei fossiilisten polttoaineiden käyttöä tueta. Nyt jos bensa-autoille, jotka voivat käyttää myös maa-, biokaasua mätkäistään käyttövoimavero, mutta pelkkää bensaa polttaville autoille mitään vastaavaa veroa ei tule niin sehän on bensiinin käytön tukemista jos mikä! Meidän ikioma hallituskin on vaihtunut tuon käyttövoimaveroesityksen jälkeen ja itse asiassa tämän hetkisen hallituksen viimekesäisiin neuvottelutuloksiin on kirjattu "biokaasun liikennekäyttöä edistetään".http://www.autobild.fi/artikkeli/17571/bensiini-ja-dieselhybridit-joutuvat-lisaverolle-1-1-2013/ 
 
- Russian PetrolMä ajan jo, nimittäin käyn Venäjällä tankkamassa ;) 
 Ps. Se vaan on tyhmää maksaa liikaa näille Nesteen kapitalisteille LOL:)- ihme sankarise venäjällä tankkaaminen hyödyttää varmasti 0.000001% suomalaisista 
 -> turha asia leuhkia / varsinkaan ottaa sitä asiapointiksi.
- rusihme sankari kirjoitti:se venäjällä tankkaaminen hyödyttää varmasti 0.000001% suomalaisista 
 -> turha asia leuhkia / varsinkaan ottaa sitä asiapointiksi.No eipä kiinnosta niiden muiden 9,99999% asiat oma suu tai tankki lähinnä :D 
 
- KokonaispottiEntäs ne auton hankintakulujen/välirahan huomioiminen niissä ajokustannuksissa? 
- paskaaks täsSe on ihan sama mikä nyt on halvin, kaikki kun ostaa sen halvimman mahdollisimman polttoaine tavan, niin sen polttoaine hintoja kumminkin aletaan nostaa niin saadaan taas pois rahaa meiltä...!!!! - -32*Aivan sama millä polttoaineella ajat kun alkaa olla menekkiä niin nostetaan hintoja 
 eli veroa ja sähköautot taitaa jäädä haaveiksi ainakin Suomen talvessa.
 
- KaasuKalleEhkä ei sittenkään kannata jäädä murehtimaan tuleeko joskus joku vero, joka tekee kaasuautoilusta kannattamatonta. Todennäköisesti puhtaimmalle mahdolliselle liikennepolttoaineelle on vaikea laittaa merkittäviä haittaveroja. 
 Ja etenkin biokaasun osalta yhteiskunnallisia etuja on roppakaupalla: Jätteiden hyötykäyttö, kotimaisen työllisyyden edistäminen, ravinteiden kierrätys ja huoltovarmuuden lisääminen. Ei ihme, että Ruotsi, Saksa, Sveitsi, Itävalta ja muutamat muut maat satsaavat biokaasuun tosissaan. Saksassa maakaasuverkkoon syötetään jo nyt noin miljoonan henkilöauton kulutusta vastaava määrä biokaasua.
 Liity edelläkävijöiden joukkoon ja ryhdy ajamaan 100%:sti kotimaisella liikennepolttoaineella!
 Lisätietoa aiheesta:
 www.gasum.fi
 www.liikennebiokaasu.fi
 www.kaasuauto.fi
 www.gasbilen.se
 www.gibgas.de- RautahansKaasussa on se hyvä puoli, että moottoriin ei kerry karstaa. Oljy on ölynvaihdossa yhtä kirkasta kuin uutena. Pakokaasu ei haise, se on hiilidioksidia ja vesihöyryä. Kaasun oktaaniluku on korkeampi, joten auton moottori käy kaasulla nätisti. 
 Itse olen hankkinut kaasulaitteet, mutta en ole vielä saanut katsastukseen vaadittavaa pakokaasupäästötodistusta Tüv:ltä. Hiilidioksidin määrä pitää tietää ja todistaa EU:n säädöten mukaan.
 Pohdin, miksi ajelemme edelleen autolla, jonka perustekniikka perustuu 1885 ottomoottoriin, jonka hyötysuhde on 20-25%? Autossa, jossa lisälaitteet ja voimansiirto vie tehosta osansa, menee kahdeksasta tankatusta litrasta vain yksi litra kilometreiksi.
 Miksi laajenevan kaasun energiaa ei voida hyödyntää vieläkään pyöriväksi liikkeeksi, vaikka materiaalit, tieto ja taito ovat jonkun verran kehittyneet 127 vuodessa? Ymmärrän kyllä puristussuhteen ja palamiseen tarvittavan hapen tarpeen, mutta en ole nähnyt Wankelia ja kaasuturbiinia lukuunottamatta ideoita pölttomoottorin kehittämiseksi. Auton hyötysuhde on 13%.
 "Henkilöauton polttoaineen energiasta jopa 87 % häviää moottorin alhaiseen hyötysuhteeseen, tyhjäkäyntiin, tai voimansiirtoon. "
 http://fi.wikipedia.org/wiki/Auto
 Ideaali moottori toimisi kaasulla, olisi tehokas, mutta pienikokoinen (vetoakselin ympärille rakentuva) ei tarvitsisi vaihteistoa, eikä välttämättä pakoputkea. Koko paketti mahtuisi auton alustaan, auton kori olisi käytössä hyötytarkoituksiin. Polttoaineena voisi käyttää metaanin ja vedyn seosta. Pakokaasu olisi lähinnä vesihöyryä. Hyötysuhteen ansiosta kaasusäiliö olisi pieni, noin 50litraa, mutta toimintasäde esim 1500km.
 Jotenkin hymyilen sarkastisesti, kun katselen automainoksia, joissa ylistetään auton tekniikkaa....
 
- Älä aja ollenkaan.On aivan sama, millä polttoaineella täällä sarvikuonojen maassa ajaa, kalliiksi se tulee kuitenkin. Ja veroa täällä voidaan määrätä vaikka polkupyörälle, jos niin halutaan. Esim. Venäjällä, Kiinassa ym. ajetaan miten, ja millä vaan, mutta tämä viisimiljoonainen hikipingokansa se on, joka pelastaa ilmakehän. 
 Eiköhän se ole niin, että verot määrätään rahankeruuta varten, ilmastoon sillä asialla on aika pieni merkitys. Jonkun on tietysti oltava se mallioppilas, ja tarvottava kymmenen vuotta esim. Ruotsin jäljessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset8410481
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1358727
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906047
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään604218
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut504210
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi804050
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503699
- Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntäKriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi673139
- Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliinja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73097
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k622930