Vyötärönympärys vs. BMI?

omenao

En tiedä olisiko tämä enemmän laihdutus-puolelle kuin tänne, mutta kysynpä onko teistä BMI:n mukaan normaalipainoinen (BMI alle 25) lihava jos vyötärö on naisilla 80cm? Yli 80cm menevähän tietää lievää terveydellistä riskiä ja yli 90cm jo huomattavaa riskiä. Minun vyötärönympärys kun nimittäin on 95cm vaikka painoindeksini on 23. Onko minulla siis noita mainittuja merkittäviä terveysriskejä, koska vyötäröni mitta on yli 90cm vaikka painoindeksin mukaan en ole ylipainoinen?

Muita ajatuksia aiheesta Vyötärönympärys vs. BMI?

8

405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti-ihminen

Ensimmäinen ajatukseni on että oletko nyt mitannut ihan oikein? Hurjalta kuulostaa tuo mitta. Mutta kyllä, koska vyötärönympärys kertoo sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrästä, se kertoo myös terveysriskeistä.

Itselläni on BMI 26.2 ja vyötärö 84 cm, eli molemmat hiukan yli suositusten.

• pullukka

Mulla vyötärö 75-76cm ja BMI 24,7 Eli molemmilla juuri ja juuri alle ylipainoisen

• virhemittaus

Ei voi olla sinulla vyötärö 95 cm. Ehkä vatsanympärys on, mutta silti kuulostaa paljolta. Todennäköisimmin olet mitannut lantion.

Itse olen todella tankki keskivartalolta ja BMI on 26, vy kuitenkin "vain" 88 cm.

• virhemittaus

Tulikin heti mieleen, että oletkin mies. Jotenkin ajattelin vain naista. Jos olet mies, niin sitten onkin uskottavaa, että vyötärösi on tuon mittainen tuolla painoidenksilukemalla.

• omenao

Ei, kyllä minä olen nainen ja uskon mitan olevan oikea. Juuri navan yläpuolelta mitattuna, eikös? Olen tosiaan mitannut kymmeniä kertoja ja aina näyttää samaa, 95cm. Minulla on vähän kuin hoikan naisen jalat, reidet, rinnat, hartiat jne, mutta vatsassa on ylimääräistä rasvaa selvästi. Ilmeisesti tämä vatsan seudulle kertynyt rasva kertoo juuri siitä sisäelinten ympärille kertyneestä rasvasta, joka tulisi saada vähenemään. Ei se auta kuin alkaa laihduttamaan.

• Helan går

Tuollainen vartalotyyppi on tyypillistä naisille, joilla on maksakirroosi ja vatsaontelo täynnä nestettä.

• ohjeistusta

Vyötärönmitta mitataan niin, että tunnustelemalla etsitään lantioluut ja niiden yläpuolelta alimmat kylkiluut ja mitataan näiden väisestä pehmeästä kohdasta napakka mitta. Siis lantioluu ei saa tulla mittaukseen mukaan. Hoikilla ihmisillä vyötärö erottuu selvästi kapeimpana kohtana, mutta lihavammilla saattaa olla tässä kohtaa ylimääräinen makkara ja esim. rinnanalusmitta voi tällöin olla pienempi kuin vyötärö.

• Pulloreisi

oletko lyhyt?

lyhyt selkä saa rasvan tunkemaan lyhyemmälle alueelle joten se pullistuu siitä nopammin kuin pidemmällä ihmisellä.

Olen juuri pänvastainen aloittajan kanssa, paksut sääret ja reidet, oikeat pulloreidet! Lihon aina jaloista ja käsivarsistakin niin että normaali naisenmuoto säilyy ylipainoisenakin. Vyötärö 85cm pituus 175 ja paino n.85kg. Olisi varaa pudottaa mutta nämä on semmoiset vakiomittani. Kaksi kertaa olen käynyt 70 kilossa, jopa alle, mutta olin niillä kerroilla vakavasti sairas. Siksi tyytyväinen näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4396
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2501
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2314
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      20
      1807
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1542
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      1331
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe