Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Astmalääkkeet + verenpaineennousu

astma täällä on joo

Minulla astmalääkkeet nostavat sekä sykettä että verenpainetta. Ja esimerkiksi sellaisena päivänä kun on saanut vaikkapa pahan astmakohtauksen mihin on joutunut ottamaan usemman annoksen avaavaa niin koko illan saattaa olla aivan kauhean nopea syke. Minulle ei tunnu sopivaa lääkettä löytyvän, sellaista mikä ei aiheuttaisi mitään ylimääräisiä meinikejä myöskin pumpulle.

Joten mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, astmalääkitystä ei voi vähentää, astma pahenee radikaalisti ja joku pitkäkestoinen avaava lääke on pakko olla käytössä aivan jatkuvasti. Esimerkiksi beetasalpaajia astmaatikkona ei voi syödä, se on harmi koska ne auttaisivat sekä verenpaineeseen että takykardiaan.

Mitään huuhaahoitoja on sitten turha tyrkyttää, kaikki on jo kokeiltu ja jonotan erikoissairaanhoitoon, mutta tämä pumppuasia pitää varmaan hoitaa jo sitä ennen kun välillä pumppu niin sekaisin.

11

8877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Symbicort Forte..eee

      Onko sulla käytössä yhdistelmälääke astman hoidossa?

      • astma täällä on joo

        Joo, minulla on seretide 50/500 eli vahvimmalla annostuksella. Vähemmällä lääkityksellä astma ei pysy hoitotasapainossa... En sitten tiedä, onko sellaista pitkäkestoista avaavaa olemassakaan joka ei nostaisi verenpainetta.


      • teofyllinisti,montel
        astma täällä on joo kirjoitti:

        Joo, minulla on seretide 50/500 eli vahvimmalla annostuksella. Vähemmällä lääkityksellä astma ei pysy hoitotasapainossa... En sitten tiedä, onko sellaista pitkäkestoista avaavaa olemassakaan joka ei nostaisi verenpainetta.

        Onko käytössäsi muita astman hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä, kuten montelukasti tai teofylliini?
        Lisähoitona ne saattaisivat helpottaa?
        Onko kokeiltu?


      • astma täällä on joo
        teofyllinisti,montel kirjoitti:

        Onko käytössäsi muita astman hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä, kuten montelukasti tai teofylliini?
        Lisähoitona ne saattaisivat helpottaa?
        Onko kokeiltu?

        Apulääkkeistä montelukast ja accolate on testattu, kumpikaan ei sovi minulle. Teofylliiniä ei ole testattu. Vaikuttaako se verenpaineeseen?


    • teofyllinistinistiu

      Lukaisepa Retafyllin googlettamalla. Ei tosin suositella verenpainetautisille tai sydämen vajaatoimintaa sairastaville.
      Vanha astmalääke, jolla on runsaasti sivuvaikutuksia, mutta omakohtaisesti olen saanut siitä apua astman lisälääkkeenä.
      Taitaa tosiaankin olla aiheellista mennä sinne erikoislääkärin juttusille...

      • astma täällä on joo

        Juu, tekevät monia keuhkojen toimintaa mittaavia tutkimuksia mitä ei terveyskeskuksissa pystytä tekemään! Harmi vaan, että tutkimuksiin ja lääkäriaikaan on vielä kuukausia, koska minua ei luokitella kiireelliseksi potilaaksi... Välillä tuntuu ettei tämä sairastaminen helpota koskaan!


    • astma täällä on joo

      Tänäänkin oli verenpaine korkea, yläpaine 140 ja alapaine 100...

    • mulla kans

      hei mulla kans astmalääkkeet aiheuttavat sykkeen nousua. kokeilin muutaman kerran propralia mutta en uskalla käyttää jatkuvasti kun on allergialääkkeetkin menossa. vaiva on tosi kiusallinen ja valvottaa. mulla on beclomet varsinaisena lääkkeenä ja bricanyl avaavana lääkkeenä. olen kuitenkin huomannut sykkeen nousua lähinnä ottaessani kortisonivalmistetta, beclometia iltaisin. jos joudun ottamaan avaavaa lisäksi ei mulla kyllä sydän lyö sen lujemmin kuin pelkän kortisonivalmisteen otettuani. onkohan sulla oikea avaava lääke?

      • astma täällä on joo

        Oho! Minulla kaikki kokeillut avaavat aiheuttavat välittömästi tykytystä. Tietekin nuo kortisonijohdannaiset myös nostavat sykettä, jos joutuu annostusta nostamaan. Ei ole minulle vielä sellaista avaavaa löytynyt josta ei tykytyksiä tai rytmihäiriökohtauksiakin tulisi.


    • astma täälläkin

      Astmalääkärin mukaan verenpaineeseen ja pulssiin olisi sellainen lääke kun verpamil. Silloin voisi käyttää avaavia astmalääkkeitä, kun tuo lääke alentaa pulssia ja verenpainetta (ei tule tykytyksiä).

      • painevammailija

        Hei kiitos vastauksesta! Hyvä kuulla että on tällaisiakin verenpainelääkkeitä olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe