Venesähkö ongelmia

veneprojekti

Tervehdys

Ostin veneen josta edellnen omistaja oli repinyt kaikki sähköjohdot ja taulut pois tarkoituksenaan uusia koko veneen sähköjärjestelmä.
Tarkoitus olisi uusia talven aikana kaikki, mutta nyt olisi mieli vesille väliaikaisilla kytkennöillä.
Olen suunnitellut vetäväni akulta miinuksen suoraan koneenrunkoon(perkins) ja plussa suoraan akulta startin navalle. Laturi saa tällöin miinuksen koneen rungosta ? Laturilta viedään plussa suoraan akun plus navalle eikö ? Ja merkkilampun piuha latausvalolle ? Laturi on uusi vaihtovirtalaturi jossa tasasuuntaus ja jännitteensäätö sisänrakennettu.

Tarvitseeko startin kaapeleihin asentaa sulaketta ? jos tarvitsee niin laitetaanko se plus vai miinus johtimeen ?

Löytyykö jostain venesähköön liittyvää juttua ?

16

15894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä

Mulla voisi olla sähkökuva, jos kaipaat ?

• Jussi

Homma ei aivan noin yksinkertainen ole. Hanki ensin Perkinsin sähkökytkentäkaava, josta selviää johdotus. Koneeseen sai aikoinaan ostaa (20 V siiten)valmiin johtosarjan, koska koneet toimitettiin ilman sähköjä. Perkins on yksinkertainen hyvä kone, mutta perusmittarit ja hälytysvalot ovat välttämättömät ennen koneen käyttöönottoa.

• pekka

Mulla on perkins 4.236:n manuaalit ja kaavioita sähköistyksestä.

• JJW

Hei,

vieläkö sulla on Perkins 4236 manuaali ja sähkökaaviot?

• Perkins 4.236M
        JJW kirjoitti:

Hei,

vieläkö sulla on Perkins 4236 manuaali ja sähkökaaviot?

Laita yhteystietosi niin laitan paperikopion tai skannatut sivut.

terveisin Pekka

[email protected]

• Sähkökuvia

Löytyiskö keltään Perkins 4.108 koneeseen sähkökaavioita tai jopa koneen korjaamokirjaa räjäytyskuvineen.

• perkins

Pistä sähköpostiosoitteesi, laitan kuvan.

• tepi
        perkins kirjoitti:

Mulla "pikku" sähköongelmia perkings 4.10kasissa. Lähetäkkö mulle kuvan please! [email protected]

• perkins
        perkins kirjoitti:

Etsikellessäni perkinssin räjäytyskuvia törmäsin myös tähän sivuun ja kuin hukkuva toivon saavani ne tästä osoitteesta! KIITOS!

• perkins
        perkins kirjoitti:

Etsikellessäni perkinssin räjäytyskuvia törmäsin myös tähän sivuun ja kuin hukkuva toivon saavani ne tästä osoitteesta! KIITOS!

Moi, voitko laittaa kuvien linkin,jos löytyy netistä!? vai mailaatko minulle kuvat?
        kiitos!

• pauli
        perkins kirjoitti:

Moi, voitko laittaa kuvien linkin,jos löytyy netistä!? vai mailaatko minulle kuvat?
        kiitos!

ei niitä kuvia ole löytynyt mistään,löytyi asentaja

• tomape

• Beikku

Aquamatic nimisestä firmasta Turussa sain ihan ilmaseks hyviä neuvoja sähköjen kytkennästä ja jopa sunnuntaina. Soita sinne, löytyy Googlella.

• Avance <24

Kauan sitten olet kirjoittanut. Olen myös kauan miettinyt ettei näitä venesähkön korjaajia taitaa olla olemassakaan. Tähän asti olen kymmenen vuotta yrittänyt itse tulla toimeen. Tänä vuonna (2011) prakasi mastovalot ja sulakkeita paloi.
      Nyt ei toimi sähkötaulu mastovalon sulakkeillakaan.

Helsingin seudulta löysin hakusanall "vene sähkön korjaaja Helsingistä" ainoastaan yksi ja hänellä oli kädet täynnä juhannuksen yli. Taitaa olla markkinarako jollekin kätevälle sähkömiehelle.

Telakoilla saattaa olla tietoja, mutta silloin täytyy aina itse ajaa sinne.
      Haluaisin henkilö, joka tulisi korjaamaan kuten TV:n korjaaja paikan päälle.
      Joutunee ajamaan vain päiväsaikaan tänä kesänä !

Puhelinnumero 0405034464

• Rane xxxxx
    • R K-S

Veneen sähköt on aika yksinkertaiset.
      1. Punainen akkukaapeli (esim. 35 mm2) akulta päävirtakytkimeen ja sieltä startin napaan.
      2. Musta akkukaapeli akulta koneen runkoon.
      3. Latausjohto laturista startin napaan (samaan kuin akkukaapeli)
      4. Näihin johtoihin ei sulaketta yleensä laiteta.
      5. Samasta startin navasta sitten johto virtalukolle. Siinä on hyvä olla iso n. 50 A sulake.
      6. Virtalukolta latausvalon kautta herätevirta laturille.
      7. Samasta virta myös mittareille ja varoitusvaloille.
      8. Mittareiden ja varoitusvalojen maadoitus antureiden kautta.
      9. Käytä eri värisiä johtoja.

Tämä olis siis moottorin sähköt. Itse vene on sitten erikseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1366
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      122
      1170
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe