BMW 540i E39

Sakari

Nyt olis kokemukset kyseisestä autosta tervetulleita! Esim. Ryöstäytyykö käytännön kulutus helposti tuonne jonnekin sfääreihin, vai onko sillä edes mitään käytännön mahdollisuutta päästä edes maantieajossa alle 15l???

Vaihtoehtoina mulla olis 528i vai 540i. Ainakin ajossa nää kaks tuntu aivan eri autoilta. Toki 540i:n tapauksessa joutuis tyytymään viime vuosituhannen versioon, mutta eipä tuo haittaa.

Eli, kaikki mahdollinen tieto 540i:stä otetaan kiitollisena vastaan. Älkää pihtailko mahd. tyyppivika -tiedoissanne! On kuitenkin aika isot rahat kyseessä, niin olis ihan kiva tietää, mitä voi olla tulossa...

47

33367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eee

      Ostat minkä E39:n tahansa, niin katso, että se on ainakin -99 malli. Tuolloin tuli paljon uudistuksia autoon, jotka fiksasi paljon pikkuvikoja

      • Marko

        Yllätyksiä voi tulla esim. huoltohinnoissa, vaikka mitään vikaa olisikaan. Mitähän mahtaa maksaa esim. huolto jarrupalat jakohihnan vaihto? Veikkaanpa, että hinta on reilusti päälle 2000 euroa. Taitaa tulla itku silmään sellaisella, joka miettii ko. auton bensankulutusta


    • EX ex ex

      ..sellaiset vaihtoehdot että ei noista enää autot voi paljon kummemmaksi muuttua..Vaatimattoat sektorit 528..540 heh heh ;)

      • Sakari

        ...tulee oikeita vastauksia. Ilmeisesti täällä ei olekaan niin paljon näiden autojen omistajia? M3 ja M5 -malleja näyttää kyllä nimimerkeistä päätellen olevan...

        Asiaan: Mitä tulee tuohon koneen kokoon, niin kyllä, hulluutta se on edes ajatella V8 -koneita näillä bensan hinnoilla, mutta kun saksasta sen ajattelin noutaa, niin mielestäni on turha tuoda mitään jokapojan 520i:tä

        Ja koska köyhän ei kannata ostaa huonoa, niin siksi kyselin mitä kyselin. Jos vaikka 540i:llä pääsis siihen kympin pintaan satasella, niin ei tuo nyt enää niin mahdoton lukema ole. 90 hv 316 1,8 kaasari vie aina vähintään sen. Kyyti kuitenkin olis vähän toisenlaista tuossa nelikymppisessä.

        Että näillä eväillä jatketaan. Toivottavasti joku asiantuntijakin vielä vastaa.


      • Ihmettelijä
        Sakari kirjoitti:

        ...tulee oikeita vastauksia. Ilmeisesti täällä ei olekaan niin paljon näiden autojen omistajia? M3 ja M5 -malleja näyttää kyllä nimimerkeistä päätellen olevan...

        Asiaan: Mitä tulee tuohon koneen kokoon, niin kyllä, hulluutta se on edes ajatella V8 -koneita näillä bensan hinnoilla, mutta kun saksasta sen ajattelin noutaa, niin mielestäni on turha tuoda mitään jokapojan 520i:tä

        Ja koska köyhän ei kannata ostaa huonoa, niin siksi kyselin mitä kyselin. Jos vaikka 540i:llä pääsis siihen kympin pintaan satasella, niin ei tuo nyt enää niin mahdoton lukema ole. 90 hv 316 1,8 kaasari vie aina vähintään sen. Kyyti kuitenkin olis vähän toisenlaista tuossa nelikymppisessä.

        Että näillä eväillä jatketaan. Toivottavasti joku asiantuntijakin vielä vastaa.

        Jos kerran haluat ajaa niin, että kotterosi vie alle 10L/100km, miksi et aja niillä jokapojan 2-litrasilla? Iso kone vie nopeammin mutta kuluttaa enemmän, sen ymmärtää jopa Nykäsen Matti.


    • BMW

      ...minun 98 vuosimallin 528IA kulutus on reippaalla ajotyylillä sekaajossa alle 11 litran ja matkassa 140 vakionopussäädin säädettynä 8.5 litraa..Ja tuskin 540 kuluuttaa matkaajossa paljoa sen enempää vääntöä kumminkin on aikalailla niin se ei koville joudu..Itselläni kun on 100km/h vauhti niin n.1600 kierroksia..

      • Alex

        Moi !

        tuo v8 alkaa kuluttaa PALJON jos ajelee pääasiassa lyhyehköjä (esi-)kaupunkipätkiä. Silloin 20/100km on varsin lähellä. Pitkällä matkalla menee siististi ajellen alle 10.

        --


    • E39 540iA

      Kulutus matka-ajossa noin 9l/100km, kaupungissa 20. Talvella kylmänä tykkää myös imeä kiitettävästi menovettä.

      Yleisimpiä vikoja löydät oheisesta linkistä: http://www.540i6.com/probsfixes.html

    • 528iA

      Kuten jo joku mainitsi, kannattaisi ottaa 9/98 jälkeen valmistettu (siis nimenomaan valmistettu eikä ensirekisteröity) malli, otit sitten 528 tai 540.

      540 kyllä kuluttaa selvästi enemmän ja siinä on myös erilaisia (kalliimpia) osia kuin 520-528 malleissa, siis moottorin lisäksi eroa on alustassa ja ohjauksessa. 540 mallissa ohjaus on eri tavalla tehty ja siksi tuntumaltaan huonompi kuin 520-528 malleissa. Lisäksi 540 taitaa aiheuttaa vaan turhautumia Suomen nopeusrajoituksilla, 528:lla kyllä ehtii aivan riittävästi (ja vähän liikaakin...).

      Eipä silti, kyllä minä itsekin samaa asiaa mietin, mutta 540:n yliarvostus autoverotuksessa ratkaisi asian. Hankintahinta Saksassahan ei ole kovinkaan paljon suurempi. Jos 540:n otat, niin hanki sitten malli jossa on kaikki, niissäkin on karvalakkiversioita tarjolla.

      Sinun kannattaisi tutkia myös mitä 2000 mallinen 530i maksaisi, niidenkin hinnat alkaa jo laskemaan ja se olisi tehokkaampi kuin 528 mutta kulutus olisi silti kohtuullisempi kuin 540:ssä.

      • ohoh

        E39 528:eille näyttää tulli mätkäyttävän melko tarkkaan samoja veroja kuin 540:ille samalta vuodelta. Sama koskee myös Saksassa myynnissä olevia malleja hinnoiltaan, usein 540:sen saa jopa halvemmalla kuin 528:in.

        Jos ajattelee saavansa kohtuuhyvän -96 540:sen veroineen noin 21 k€:lla, niin eroa uudempaan -99 530:seen jää noin 15 k€. Siinä sitten voikin miettiä, milloin se on maksanut itsensä takaisin pienemmällä kulutuksella (ja pienemmillä tehoilla ja vähemmällä väännöllä). Joillekin se auton tuoreus on tietysti rahassa mittaamatonta.


    • jee39

      Joo tosiaan tuotin viimevuoden maaliskuussa -96 540:n mallin. Olen ajanut nyt autolla noin 40 000
      vuoden keskikulutus on 11,2l/100. Tällä hetkellä kulkee maantiellä alle 10, jos ei runttaa usein ohituksissa...Pienin kulutus on ollut jotain 9l/100. talvella tosiaan vie hieman enemmän noin litran. Mutta auto lämpiää jo 400m ajon jälkeen!! Eli lämppäristä tulee lämmintä ja koneen lämmöt on normaalissa noin kilometrin jälkeen, vaikka pakkasta olisi -20.
      Tuosta vioista en osaa sanoa jotain pientä on ollut, kampiakselin asentotunnistimen vaihdoin ja etupäähän vaihdatin nivelet samalla suunnattiin pyörät. Jotkut kehuu konetta pommin varmaksi(mahtaako tarkoittaa räjähtämistä?) Kuitenkin öljyä ei kulu ja miellyttävästi on vääntöä.Joa hankit 528 tulee saman vuoden auto-96 veroineen ja kaikkineen 300-500 euron tarkuudella saman hintaiseksi. Mun kaverin auto(528)on ilman nahkoja, Cd vaihtajaa, TV:tä, parkkitutkaa jne. ja hankinta oli samaa luokkaa:/
      Myyntihinta olisi kuitenkin varmasti eri.
      Joku puhui ohjauksen erillaisuudesta, siihen en osaa kommentoida mitään.
      Katsele osien hintoja varaosakirjoista, niistä löytyy yllättävän paljon.
      Malta mielesi, kun tiedät minkä haluat. Mun autoa etsittiin yli 2kk. Vain merkkiliikkeestä kannatta ostaa;)
      Että tälläinen vuodatus.

      • 528iA

        Tuossa pari linkkiä joissa juttua ohjauksen eroista ja miksi 528 on parempi... ;-)

        http://www.bmwworld.com/models/e39.htm

        "The six cylinder cars use rack and pinion steering, while the V8's use a re-circulating ball system. The six cylinder cars handle better than the V8's due to the steering differences and lighter weight. All models have about a 50/50 weight distribution, although the V8s are heavier in the front."

        http://www.unixnerd.demon.co.uk/suspension.html

        "For example the six cylinder E39 five series models use rack and pinion but the V8s use worm and sector, it's often been said the 528i is the best handling E39 as a result of this and it's superior weight distribution. Both systems have two end tie rods but worm and sector also has centre tie rod taking the place of the rack. One end of this centre tie rod is connected to the steering box and other to an idler arm."


      • meitsi

        mitkä nivelet sä laitoit vaihtoon? Täristikö auto?

        Itsellä 528 ja auto täristää... luulisin, että se johtuu vuotavasta etuiskarista, sillä toinen etuiskari on jo vaihdettu(saksassa).
        Vuotava iskari on menossa vaihtoon, mutta ajattelin kysyä noista nivelistä siltä varalta, että jos se täristys ei sitten katoakaan...


      • jee39
        meitsi kirjoitti:

        mitkä nivelet sä laitoit vaihtoon? Täristikö auto?

        Itsellä 528 ja auto täristää... luulisin, että se johtuu vuotavasta etuiskarista, sillä toinen etuiskari on jo vaihdettu(saksassa).
        Vuotava iskari on menossa vaihtoon, mutta ajattelin kysyä noista nivelistä siltä varalta, että jos se täristys ei sitten katoakaan...

        Moi
        Mulla ei täristänyt, oli vaan muuten hieman levoton(joskus pientä kolinaa kuopissa). Vaihtoivat paikalllisessa BMW huollossa(raidetangon, alapallot,koiranluut ja vielä joitain muita yht.1000€;)), jos auto täristää normaalissa ajossa voi vika olla kartaanin laakerissa..kuulemma. Isäukon 525dsl on tänää huollossa, vaihtavat juuri tuon laakerin. Ilmoittelen huomenna jos auttoi.
        ps. Joku laittoi hyvät linkit tuosta ohjauksesta, täytyy tutkia kun ehtii:)


      • Ville
        jee39 kirjoitti:

        Moi
        Mulla ei täristänyt, oli vaan muuten hieman levoton(joskus pientä kolinaa kuopissa). Vaihtoivat paikalllisessa BMW huollossa(raidetangon, alapallot,koiranluut ja vielä joitain muita yht.1000€;)), jos auto täristää normaalissa ajossa voi vika olla kartaanin laakerissa..kuulemma. Isäukon 525dsl on tänää huollossa, vaihtavat juuri tuon laakerin. Ilmoittelen huomenna jos auttoi.
        ps. Joku laittoi hyvät linkit tuosta ohjauksesta, täytyy tutkia kun ehtii:)

        Tuo kardaanin laakeri josta mainitset lienee kardaanin kannatinlaakeri. Se ei minun nähdäkseni aiheuta varsinaista tärinää, mutta sellaisen rapisevan äänen määrätyllä kierrosalueella. Ehkä se voi myös täristää, mutta silloin tosiaankin seurataan kierroksia, ei nopeutta tai tien pintaa.


      • e38
        Ville kirjoitti:

        Tuo kardaanin laakeri josta mainitset lienee kardaanin kannatinlaakeri. Se ei minun nähdäkseni aiheuta varsinaista tärinää, mutta sellaisen rapisevan äänen määrätyllä kierrosalueella. Ehkä se voi myös täristää, mutta silloin tosiaankin seurataan kierroksia, ei nopeutta tai tien pintaa.

        voi johtua myös aurauskulmista. Minulla tärinä loppui niiden säädön jälkeen.


      • meitsi
        e38 kirjoitti:

        voi johtua myös aurauskulmista. Minulla tärinä loppui niiden säädön jälkeen.

        Täytyy kokeilla säädättää aurauskulmat... jään myös odottamaan juttua siitä kardaanin tukilaakerista.

        Hommahan menee niin, että tärinä alkaa siinä satasen nopeudessa ja se ei riipu moottorin kierrosluvusta. Itse olen syyttänyt vuotavaa iskaria, mutta saa nyt nähdä..


      • jee39
        jee39 kirjoitti:

        Moi
        Mulla ei täristänyt, oli vaan muuten hieman levoton(joskus pientä kolinaa kuopissa). Vaihtoivat paikalllisessa BMW huollossa(raidetangon, alapallot,koiranluut ja vielä joitain muita yht.1000€;)), jos auto täristää normaalissa ajossa voi vika olla kartaanin laakerissa..kuulemma. Isäukon 525dsl on tänää huollossa, vaihtavat juuri tuon laakerin. Ilmoittelen huomenna jos auttoi.
        ps. Joku laittoi hyvät linkit tuosta ohjauksesta, täytyy tutkia kun ehtii:)

        Moi
        Sory tulin juuri kotiin ja soittelin oliko auttanut laakerin vaihto kartaaniin, oli tullut väärä laakeri. Huomenna pitäis tulla oikea, auto on -99 malli jossa on kahdenlaisia kuulemma...
        Ajelin tänää 615km, josta noin 320km satasen alueella, nopeudella 105-107kmh(vähän ylinopeutta) ja loput motaria 130kmh..kulutus oli mittarin mukaan 8,9l/100km joten kokemukseni mukaan todellinen kulutus on välillä 9,2-9,4l/100km. Muutamia kovempia kiihdytyksiä oli matkalla, ei kovin monta ohitusta. Pienin kulutus näyttö oli menomatkalla ilman imastointia 8,7.


      • meitsi
        jee39 kirjoitti:

        Moi
        Sory tulin juuri kotiin ja soittelin oliko auttanut laakerin vaihto kartaaniin, oli tullut väärä laakeri. Huomenna pitäis tulla oikea, auto on -99 malli jossa on kahdenlaisia kuulemma...
        Ajelin tänää 615km, josta noin 320km satasen alueella, nopeudella 105-107kmh(vähän ylinopeutta) ja loput motaria 130kmh..kulutus oli mittarin mukaan 8,9l/100km joten kokemukseni mukaan todellinen kulutus on välillä 9,2-9,4l/100km. Muutamia kovempia kiihdytyksiä oli matkalla, ei kovin monta ohitusta. Pienin kulutus näyttö oli menomatkalla ilman imastointia 8,7.

        Jep erehdyksiä sattuu... Itsellä -96 528i ja tuosta tärinästä tuli vielä mieleen, että se tuntuis vähentyvän kun on jo ajanut useita kilometrejä esim maantieajoa, eli jolloin iskari pääsee lämpenemään niin rupeaisivat toimimaan paremmin ja vähentävän tärinää kenties(?). Aika ajoin tosin tuo tärinä tuntuu ratissakin kunnolla...

        Kävin tuossa lukemassa lauantai-hesarin(19.06.2004) auto&liikenne -liitteen ja siellä oli kuntokokeessa -96 523ia. Siinäkin jutussa mainittiin ravistus 90km/h vauhdissa, eli olisko jopa tyyppiviasta kyse...

        Ps: pieniin lukemiin pääset isolla koneella, siitä onnittelut!


      • Automaatti
        meitsi kirjoitti:

        Jep erehdyksiä sattuu... Itsellä -96 528i ja tuosta tärinästä tuli vielä mieleen, että se tuntuis vähentyvän kun on jo ajanut useita kilometrejä esim maantieajoa, eli jolloin iskari pääsee lämpenemään niin rupeaisivat toimimaan paremmin ja vähentävän tärinää kenties(?). Aika ajoin tosin tuo tärinä tuntuu ratissakin kunnolla...

        Kävin tuossa lukemassa lauantai-hesarin(19.06.2004) auto&liikenne -liitteen ja siellä oli kuntokokeessa -96 523ia. Siinäkin jutussa mainittiin ravistus 90km/h vauhdissa, eli olisko jopa tyyppiviasta kyse...

        Ps: pieniin lukemiin pääset isolla koneella, siitä onnittelut!

        Viimekesänä saksasta autoa hakiessani koeajoin muutaman E39:n ja yhdessä esiintyi kovaa tärinää ratissa n. 80 ja 160km/h nopeuksissa. Tärinän aiheuttaja on siis jossain etupyörien ripustuksissa, mukaanlukien jouset ja iskarit.

        Voimakkuudeltaan tärinä oli sietämätöntä. Parinkymmenen kilsan motatrilenkin jälkeen kädet olivat turtana.


      • Alex
        Automaatti kirjoitti:

        Viimekesänä saksasta autoa hakiessani koeajoin muutaman E39:n ja yhdessä esiintyi kovaa tärinää ratissa n. 80 ja 160km/h nopeuksissa. Tärinän aiheuttaja on siis jossain etupyörien ripustuksissa, mukaanlukien jouset ja iskarit.

        Voimakkuudeltaan tärinä oli sietämätöntä. Parinkymmenen kilsan motatrilenkin jälkeen kädet olivat turtana.

        Moi !

        voisiko syy olla epätasapainossa olevat renkaat?

        --


      • meitsi
        Alex kirjoitti:

        Moi !

        voisiko syy olla epätasapainossa olevat renkaat?

        --

        Renkaat on tasapainotettu useaan kertaan ja sitten on kokeiltu eri vanteita renkaita.
        Eli itse sulkisin renkaat pois listalta, mutta edelleenkin mietin sitä vuotavaa etuiskaria, joka menee vaihtoon piakkoin.


      • DOCTOR..
        meitsi kirjoitti:

        Renkaat on tasapainotettu useaan kertaan ja sitten on kokeiltu eri vanteita renkaita.
        Eli itse sulkisin renkaat pois listalta, mutta edelleenkin mietin sitä vuotavaa etuiskaria, joka menee vaihtoon piakkoin.

        ...Vanteessa tasapainoitus ei auta jos Esim perus 215/17r45 vanteella ajetaan hiemankaan kovempaa monttuisilla teillä niin heti alkaa pystyheittoa löytymään saa hieman kompensoitua pyöräyttämällä kumia vanteella eri kohtaan..näkee silmällä parhaan kohdan helposti..


      • jee39
        jee39 kirjoitti:

        Moi
        Sory tulin juuri kotiin ja soittelin oliko auttanut laakerin vaihto kartaaniin, oli tullut väärä laakeri. Huomenna pitäis tulla oikea, auto on -99 malli jossa on kahdenlaisia kuulemma...
        Ajelin tänää 615km, josta noin 320km satasen alueella, nopeudella 105-107kmh(vähän ylinopeutta) ja loput motaria 130kmh..kulutus oli mittarin mukaan 8,9l/100km joten kokemukseni mukaan todellinen kulutus on välillä 9,2-9,4l/100km. Muutamia kovempia kiihdytyksiä oli matkalla, ei kovin monta ohitusta. Pienin kulutus näyttö oli menomatkalla ilman imastointia 8,7.

        Tere taas
        Tärinät kuulemma häipyi sen laakerin vaihdon mukana. Osan hinta oli 200 ja työ oli 180 erkkiä. Tunti oli kuulemma kulunut vian hakuun, joten en pidä kovana hintana.
        Sitten toinen asia mikä tuli mieleen, mielestäni vika oli kuitenkin enemmän jonkun moinen vapina(välillä resonointi ääni) ja se lisääntyi melkoisen nopeasti sen jälkeen kun vika oli ilmennyt. Viikon sisällä ajaminen muuttui inhottavaksi ja tuntui niin kovalta, että ei kiinnostanut ajaa yhtään:(
        Joten melkein hakisin vikaa niistä etupään nivelistä. Olen kuullut niiden olevan vaihtokunnossa noin 150 000km:n kohdalla, painava etupää tekee tehtävänsä. Tosin ajotapa ja renkaat vaikuttavat kulumiseen paljon.


      • meitsi
        jee39 kirjoitti:

        Tere taas
        Tärinät kuulemma häipyi sen laakerin vaihdon mukana. Osan hinta oli 200 ja työ oli 180 erkkiä. Tunti oli kuulemma kulunut vian hakuun, joten en pidä kovana hintana.
        Sitten toinen asia mikä tuli mieleen, mielestäni vika oli kuitenkin enemmän jonkun moinen vapina(välillä resonointi ääni) ja se lisääntyi melkoisen nopeasti sen jälkeen kun vika oli ilmennyt. Viikon sisällä ajaminen muuttui inhottavaksi ja tuntui niin kovalta, että ei kiinnostanut ajaa yhtään:(
        Joten melkein hakisin vikaa niistä etupään nivelistä. Olen kuullut niiden olevan vaihtokunnossa noin 150 000km:n kohdalla, painava etupää tekee tehtävänsä. Tosin ajotapa ja renkaat vaikuttavat kulumiseen paljon.

        Elikkä seuraavaksi alan miettimään tuota kardaanin laakeria... Kiitti neuvoista!


      • Ville
        meitsi kirjoitti:

        Elikkä seuraavaksi alan miettimään tuota kardaanin laakeria... Kiitti neuvoista!

        Näytti olleen aika kallis alkuperäisenä????
        Ohessa Motonetin sivuilta hinta ja vaihdosta voisi kuvitella 2 tunnin työtä, eli kustannus noin 150 euron luokkaa?

        KARDAANIN TUKILAAKERIT/-KUMIT BMW 500-SARJA E39 96--03
        Hinta / 1 kpl
        E39 520 Tukikumi laakeri (ei Autom). . . . . . . . . . 18-4205 35.00 ???
        E39 520 Tukikumi laakeri/Automaatit --98. . . . . . . . . 18-4207 44.00 ???
        E39 520 Tukikumi laakeri/Automaatit 99--. . . . . . . . . . 18-4205 35.00 ???
        E39 523/528 Tukikumi laakeri --96. . . . . . . . . . . . . 18-4207 44.00 ???
        E39 523/528 Tukikumi laakeri 97--. . . . . . . . . . . . . 18-4205 35.00 ???


      • Speed
        Ville kirjoitti:

        Näytti olleen aika kallis alkuperäisenä????
        Ohessa Motonetin sivuilta hinta ja vaihdosta voisi kuvitella 2 tunnin työtä, eli kustannus noin 150 euron luokkaa?

        KARDAANIN TUKILAAKERIT/-KUMIT BMW 500-SARJA E39 96--03
        Hinta / 1 kpl
        E39 520 Tukikumi laakeri (ei Autom). . . . . . . . . . 18-4205 35.00 ???
        E39 520 Tukikumi laakeri/Automaatit --98. . . . . . . . . 18-4207 44.00 ???
        E39 520 Tukikumi laakeri/Automaatit 99--. . . . . . . . . . 18-4205 35.00 ???
        E39 523/528 Tukikumi laakeri --96. . . . . . . . . . . . . 18-4207 44.00 ???
        E39 523/528 Tukikumi laakeri 97--. . . . . . . . . . . . . 18-4205 35.00 ???

        Ja laatu on varmaan orkkistasoa. Enpä usko.


      • Säästäjä
        Speed kirjoitti:

        Ja laatu on varmaan orkkistasoa. Enpä usko.

        KL-varaosissa on laakereissa sama hintaluokka ja siellä myydään ja saa tilattua alkuperäisiä BMW-osia (mutta asia kannattaa tietysti varmistaa osakohtaisesti ennen ostoa). Ero Laakkosen hintoihin on kuitenkin aika selvä.

        http://www.kl-varaosat.fi


      • Ukko
        meitsi kirjoitti:

        Täytyy kokeilla säädättää aurauskulmat... jään myös odottamaan juttua siitä kardaanin tukilaakerista.

        Hommahan menee niin, että tärinä alkaa siinä satasen nopeudessa ja se ei riipu moottorin kierrosluvusta. Itse olen syyttänyt vuotavaa iskaria, mutta saa nyt nähdä..

        Tärinä voi myös johtua huonosta renkaan painotuksesta. Jos se alkaa täristämään vasta 100 jälkeen niin silloin se voi olla hyvinkin renkaista kiinni. Helppohan tuo on tarkistaa kun ajaa vain lähimmälle huoltiksella ja kattoo onko paineet kunnossa


      • Ville
        Speed kirjoitti:

        Ja laatu on varmaan orkkistasoa. Enpä usko.

        Mulla kesti alkuperäinen laakeri 17 vuotta ja 285000 kilometriä. Jos motonetin laakeri kestäisi vaikkapa "vain 100000 km" se riittäisi minulle.
        Sitä paitsi vaihto on noin 3 tunnin työ jos itse tekee, eli kyllä siinä palkkansa tekee


    • Sakari

      Iso kiitos kaikille vastaamaan vaivautuneille, ja erityisesti teille, linkinlaittajat!

      Valinnan vaikeushan tässä pukkaa päälle väkisinkin. Hyviä argumentteja on tullut kaikkien mallien puolesta ja vastaan.

      Aika näyttää, miten käy. Ehkä sitten raapustan omaa tarinaani autosta tännekin.

      Kiitos!

      -Sakke-

    • Keke (bmw)

      540 tuntuu jotenkin jämäkämmältä joka suhteessa kuin 528. 540:ssä tosin urheilualusta, joka on aika suositeltava painavaan autoon. Ja sitten vielä se, että kun on nyt ajanut jonkin aikaa 540:llä niin kun kokeilin 528:ia niin tuntui kuin se olisi ollut jollain tapaa "rikki". Kun painoi poljinta siellä 1500-2500 aluella ja odotti kuulevansa mukavaa murinaa ja reipasta kiihtyvyyttä niin pettymys oli suuri kun ei oikeastaan tapahtunut mitään... Kaasua joutui runttaamaan kick downiin asti. Kyllä tuo V8:sin vääntö on aika murhaavaa. Siitä kannattaa jokunen euro maksaa, usko pois! Keskikulutus nyt 11.8. Maantiellä enkka 8.6 ja kaupungilla "huonoin" 17.

    • Vero%

      www.tulli.fi yksilölliset veroprosentit BMW:lle. Esim vuonna 2000 rekisteroidylle 528i:lle vero% on 26, mutta 540i:lle se on 36. Eli jos tulli vaikkapa arvioisi molempien autojen käyväksi markkinahinnaksi alennusten jälkeen Suomessa 30.000 Ekee (hatusta vedetty arvo) niin 540i:stä maksat 3000 Ekee 22%ALV enemmän veroa =3660 Ekee.

      • Speed

        ..kunnes itsekin aloin mielenkiinnosta katsella hintoja.
        Tosiaan: Tulli arpoo melkein samoja hintoja (ok 540 voi olla vähän kalliimpi) kuin 528, vaikka uutena hintaero taisi olla melkoinen.
        Mutta tuo veroprosenttijuttu kannattaa pitää mielessä. Siksihän esim tiettyjen ikäisiä 523 automaatteja ei kannata tuoda, mutta vastaava 528 kyllä.
        Samoin, esim bmw.de sivuilta katsottuna saa 540:iä vain vähän kovemmalla hinnalla kuin 528. Tosin varusteet noissa kasikoneisissa on aina vähintäänkin kohdallaan.

        PS itselläni on 528 automaati ja kaupunkikulutus on mielestäni melko kova, jopa 15 l/100km. Veikkaan, että kasikoneinen vie vielä ainakin litran enemmän.


    • 123322

      Ostaisin itse 540 tai 530. kulus maantiellä on varmaan melko sama kuin pienemmillä koneilla. sen minkä väännöstä ja tehosta maksaa se kannattaa maksaa. V8 on varmaan vaikeampi myydä kuin esim. 530 .

      • Tuskinpa aloittaja enää kolmentoista vuoden jälkeen asiasta haaveilee.


    • sijoutuskymppi

      älä nyt , nythän vasta homma kiinnostaa kun noi 30 oooe hinnat on silleen että 528 saa hekea trailerilla pihasta kun vie kossupullon ja noita 540 jämiä ei huoli edes romuttamot...….tu että naurattaa nää aiemmat jutut, olis laittanu rahat vaikka uusiin farkkuihin silloin 2004 ni olis enemmän mazziz mitä hässiä , taitaa muuten noiden 96 alun autojen suurimmat huolet koskea vähän muuta kuin kulutusta tai pientä tutinaa...……….jos saa pihasta hinattua käyntii saa olla onnellinen jos isollakaan tutinalla pysyy tiellä...…..

      • Kkkdkdkddl

        Pöpi hei, kukaan ei yllä ajatellut ostavansa autoa sijoitukseen.

        Sellaista se nyt vaan on, että autot ovat kulutustavaraa, eikä varmaan monikaan tuolloisista kirjoittajista ole yllättynyt, ettei noilla autoilla enää arvoa juurikaan.


    • Ostoa_harkinnut_itsekin

      Sorry, jos sekoitan kun hieman aiheen vierestä...mutta koeajoin kymmenisen vuotta sitten E60 540i:n. Samoin E90 335i:n samoihin aikoihin. 540i tuntui käytännön ajossa hitaalta ja kömpelöltä 335i verrattuna. Oletko harkinnut 330i, 335i tai jopa 335d?

    • NAAPURINSILMÄTERÄ

      nyt 300tkm aj. 540 2.800e . M-alustalla ja nahoilla. EI PAHA. MALLIA -96

      • Anonyymi

        Yritä jaksaa.. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä jaksaa.. :)

        Yritä sinäkin...Vanha saitti jo, kuten VW:n ongelmatkin niiden tultua heti julki.,,,....

        Yritä vaan nyt kestää sympatiasi saksalalisiin....


    • Anonyymi

      Minkä helvetin takia otat mielummin Saksan Ladan kun olis vanhempi Mersu tarjolla, toki molemmat täysiä paskoja, mut jos rahaa on korjaa, Mersussa enemmän voimaa, tilaa ja ajettavuus paljon parempi.

      • Anonyymi

        sää et kyl autoista mitään tiedä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sää et kyl autoista mitään tiedä

        Puhuu bemari mies joka ei ole oikeaa autoa koskaan edes nähnyt, itsellä on kokemusta kaikista saksalais premiumeista jotka olleet muutaman vuoden ikäisiä ja voin kertoa suoraan että bemarin listaan häntäpäähän. Tehoa vähemmän, rengasmelua enemmän, ajettavuus tuntuu keinotekoiselta, huono äänentoisto, sekä ahtaat tilat, haluatko lisää argumentteja? Niitä kyllä löytyy.


    • Anonyymi

      Kalliiksi tulee kuule tuo lysti jos sen tuot, sen verran olen minäkin asiantuntija.
      Jumalaton määrä sähkövikoja ja pelkästään ilmajousen uusiminen maksaa toista tuhatta euroa ja ne hajoavat suomen olosuhteissa todella herkästi.
      Lisäksi huoltohinnat törkeen kovat jos merkkihuoltoon viet.
      Mutta jos rahaa on niin mikäs tollasella on körötellä.

    • Anonyymi

      Aahhh lempi musiikkiani on persaukisten ulina terv. mersu mies

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe