Hei! Voisiko joku selittää minulle miksi Enervent Pingvin ilmastointilaitteemme alkaa pitää hakkaavaa ääntä kun pakkanen kiristyy. Nollakelissä ja pienellä pakkasella kaikki on vielä normaalia, mutta esim. nyt kun täällä Etelä-Suomessa on ollut 5-10 pakkasastetta se on taas alkanut pitää sellaista hakkaavaa ääntä, joka kovenee kun pakkanen kiristyy. Saama ongelma on joka talvi ja ääni loppuu sitten kun lämpenee. Rakensimme hirsitalomme (ympärivuotinen asuminen) n. kolme vuotta sitten ja se on kesäisin hyvin paahteisella ja kuumalla paikalla joten mitään rakennusvaiheen kosteutta talossa ei kyllä enää ole. Onko teillä muilla ollut samanlaisia ongelmia ja mitä selityksiä olette löytäneet/saaneet ? Eihän tällaista konetta voisi pitää Pohjois-Suomessa missä voi olla 20-30 pakkasastetta pitkiäkin aikoja. Eli onkohan LVI-miehemme asentanut sen väärin tai onko tämä Enervent Pingvin (muistaakseni 85 eco) huonolaatuinen laite ? Päivisin ääni ei haittaa, mutta öisin se kuuluu makuuhuoneeseen saakka ja häiritsee yöunia. Voihan sen sulkeakin, mutta kun talvisin ollaan paljon sisätiloissa olisi hyvä pitää se päällä.
Enervent Pingvinista hakkavaa ääntä pakkasella
15
5793
Vastaukset
- ÄLTEEÄR
samaa ääntä pitää LTR-sarjan masiina.... mikä kumma se on?
- LTR-3 AC
Oliskohan kyseessä Kiinassa tehdyt laitteet?
Avatkaa huoltoluukku koneen käydessä ja paikallistakaan mistä hakkausääni tulee, kun ette vaan työnnä sormia mihinkään puhaltimen siipiin ym.
Täällä on suomessa tehty kone vuodelta 2002 ja ei kuulu hakkausääniä, kerran on tarvinut poistopuhaltimen laakerit vaihtaa mutta niistä ei lähde hakkaavaa ääntä.- heja sverige
ostakaa laatua ! ruotsissa tehty pilppi vuodelta 2000 . kaikki alkuperäistä
laakereita myöten. ei rahise eikä kahise.ollut käytössä yli 12 vuotta 24/7.
- 4
Vastaavaa ääntä olen kuullut kuivausuunin poistopuhaltimesta.
-Vaikutti vesitilkalta, joka pomppi kotelon sisällä.
(Vrt pesukoneen poistovesi tyhjentyessään)- Uneton 2012
Eli oliko kellään mitään ideoita miten äänen saisi loppumaan ? Voimmeko itse tehdä asialle jotakin ?
- 3+13
Jos nyt ensin selvittäisit mistä se ääni tulee, luukku auki ja kuuntelemaan.
Pysäytät talteenottokennon, vaikuttiko ääneen?
Muutat puhaltimien nopeutta, vaikuttiko ääneen?
Sieltä mistä vika löytyy niin sen korjaa ja ääni loppuu. - ■
Tuosta just varoiteltiin kun olin konetta valitsemassa, onneksi valitsin toisen merkin.
- vinkki123456
Heitä se kuminauhaviritysskeidanlevittäjä metallikeräykseen ja hommaa hiljainen kuutiokone, niin ei tule susta samanalaista urveltajaa kuin monista enerventin omistajista.
- paritaloasuja
No vastataan nyt asiallisestikin tänne.
Eli mulla on tuo sama pingvin 85 ja tilannehan on se, että se kovilla pakkasilla tahtoo jäätyä. Hihna luistaa ennen jäätymistä, kun kenno ei pääse kunnolla pyörimään. Siitä tulee tämä ääni. Sulattele siis välillä ja voit laittaa uuden hihnankin. Lisäksi itse vaihdoin myös moottorin jossain vaiheessa, kun hajosi. Niitä löytyy ilmastointialan liikkeistä varaosina, jotain satasen maksoi.
Kyllähän tuon kanssa pärjää, kun ei oo pitkiä pakkasia. Ja toki saunominen ja kova kosteuskuorma sisällä vaikuttaa asiaan. - Qpo
Tuossa mallissa on se automaatti-iskuri mikä hakkaa jäätä kennosta kun sitä alkaa siihen kertymään.
- LTO1
Täällä saa vika. Meillä myös Pingvin ja heti kun ilma kylmenee ja kenno alkaa pyörimään niin töminä alkaa.... aloimme käyttämään konetta toukokuussa 2011 joten kesti pitkälle syksyyn kunnes ilmiö huomattiin.
Töminä/ hakkaus loppu heti kun kytkee LTO:n pois päältä asetuksista.. Lämmnötalteenotto on tosiaan pyrivä kenno/ lämmönvaihdin ja siinä kai yksi syys että hyötysuhde on kojkeampi kuin perinteisessä.
Makuuhuone, joka on teknisen tilan vieressä ja IV kone on makkarin vastaisella seinällä, kärsii tästä koska kuulostaa kuin joku tömmistelisi kämmenellä seinää ja yön hiljaisuudessa asia alkaa ärsyttämään.
En tiedä mistä tämä ilmiö johtuu mutta mielestäni se ei voi olla automaattinen jäänpoisto tai vastaava....- Jarmo V.
Mulla sama kone ja samat vaivat. Kun ostin koneen kyselin myyjältä vikaantumisherkkyyttä, myyjä antoi hyllystä ison pussillisen laakereita ja sanoi näitä tarvitaan jatkossa. Olen vuosittain joutunut vaihtamaan laakerit ja hyvin tuo on muuten pelannut.
- LTO1
Jarmo V. kirjoitti:
Mulla sama kone ja samat vaivat. Kun ostin koneen kyselin myyjältä vikaantumisherkkyyttä, myyjä antoi hyllystä ison pussillisen laakereita ja sanoi näitä tarvitaan jatkossa. Olen vuosittain joutunut vaihtamaan laakerit ja hyvin tuo on muuten pelannut.
Taisi meidän vika löytyä. Syynä oli liian löysä remmi, avasimme siirtimen päätylevyn ja laitoimme sen siirtimen sisällä valmiina olevan vararemmin joka oli heti paljon tiukempi. Ilmeisesti löysä remmi sutauisi välillä tyhjää ja tämä jotenkin aiheutti sen ärsyttävän töminältä kuulostavan äänen. Voi olla että siirrin on ollut lähellä jäätyä ja jos pyörintä on ollut "tiukoilla" niin remmi on löystynyt tässä vaiheessa. Näihin on kuulemma asennettu jälkikäteen etuvastuksia jäätymisen estämiseksi.
- 2+033
LTO1 kirjoitti:
Taisi meidän vika löytyä. Syynä oli liian löysä remmi, avasimme siirtimen päätylevyn ja laitoimme sen siirtimen sisällä valmiina olevan vararemmin joka oli heti paljon tiukempi. Ilmeisesti löysä remmi sutauisi välillä tyhjää ja tämä jotenkin aiheutti sen ärsyttävän töminältä kuulostavan äänen. Voi olla että siirrin on ollut lähellä jäätyä ja jos pyörintä on ollut "tiukoilla" niin remmi on löystynyt tässä vaiheessa. Näihin on kuulemma asennettu jälkikäteen etuvastuksia jäätymisen estämiseksi.
Joko palstalaiset uskovat, että kuutiokone on paras?
;-9 - c.a.s.a p.a.s.k.a.a
2+033 kirjoitti:
Joko palstalaiset uskovat, että kuutiokone on paras?
;-9Kyllä. Yksi remminvaihto on niin työläs ja kallis homma, että sen takia ei kannata pyöriväkennoista hankkia. Taidankin muuttaa saman tein kerrostaloon, että ei tarvitse ajaa nurmikkoa eikä tehdä lumitöitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293035- 1191245
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61047- 58961
- 66925
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26897Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38871Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu161851Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75784