Mulla on vähän väliä raskauden aikana vuotanu verta ikenistä ja ollu ientulehdusta ilmassa, alkuraskaudessa sitä oli koko suussa ja olihan se melko kipeä mutta sain sen pois kun vetelin vaan välit langalla usein ja purkuttelin..
Eilen alkoi paljon kovempi kipu jossain kahden hampaan välissä/ toisen hampaan alla ja menin sitten lääkärille, mutta eivät löytäneet muutakun pienesti tulehtuneen ikenen jossa ientasku, ja määräsivät sellaista Cordosyl-liuosta. Kipu on niin kovaa että se oikein säteilee syviin hermoihin eikä mulla ole ikinä ollu mitään näin kamalaa ientulehdusta, jos tää nyt sitä edes on! Pahinta siis se, että olen raskaana enkä voi lievittää edes kipuani lääkkeillä jotka auttais, kipu on sen verran kovaa että Panadol ei pahemmin mitään auta...
Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta raskauden aikana? Olo on kamala paitsi jatkuvan kivun, myös unenpuutteen takia. Onko panacod täysin poissuljettu vaihtoehto (olen rv33 )? Olen epätoivoinen ja ahdistaa todella paljon kun ei saa oloaan lievitettyä mitenkään!
TOSI KIPEÄ ientulehdus!!?
4
3355
Vastaukset
- hammaspeikko=)
joo täällä sama, kesken lauseen saattaa suu olla ihan veressä ja ikenet vuotaa kun seula. hampaan pesusta ei tule mitään, kun syljen tahnat suusta pois, näyttää kun olis ihminen teurastettu lavuaariin :D kipua mulla ei varsinaisesti oo.. mutta suosittelen että otat panadolia (siis ihan särkylääkettä)
- särkyä,itkua,pelkoa.
Kyllä panacod:a kuulemma saisi käyttää raskaus aikana, itse olen kärvistellyt ihan panadolilla ja ottanut sitä sen max määrän vuorokaudessa. Itsellä kans koko raskaus ajan erilaisia hammas vaivoja sekä limakalvo ärsytyksiä ja tulehduksia. Odotan kanssa innolla laskettua aikaa et saan hampaat parempaan kuntoon, kärsin hammaslääkäri pelosta ja yleensä käynkin operaatioissa rauhoittavien avuilla, nyt raskaana ollessa en ole niitä rauhoittavia voinut ottaa, joten hoito sessiot on ollut todella raskaita :( niin minulle, vauvalle kun hoitaville hammaslääkäreillekin. Mutta pakkohan se on vaan mennä sinne kärsimään ettei mitään suurempia tulehduksia syntyisi ja sitä kautta isoja ongelmia myös raskauteen. Onneksi olen saanut tukea ja ymmärrystä hammaslääkäriltä ja hänenkin olonsa varmasti parempi kun yhteinen sävel on löytynyt.
Itse olen nyt raskaus aikana todellakin välttänyt kaikkea mikä vähänkin voi laukaista nuo ien tulehdukset ja muut, hammaslääkärillä tehtiin myös todella hyvää työtä kun joka väli ja rako puhdistettiin hyvin. Ensikerran kun rupean vauvan teko puhiin käyn sitä ennen kyllä hoidattamassa hampaani, jotta näiltä ikäviltä rassauksilta säästyisin edes vähän.. Vaikkakin ongelma on todella yleinen raskaana oleville! - KivuliasRaasu:(
Hei!!
Tilanteen päivitystä! Eilen illalla siellä kipeässä kohdassa näkyi muutama valkoinen pikku afta (joita ei sitä ennen vielä ollut esillä, vaikka oireilikin jo tuskaisesti). Nyt on selvitty Panadolilla, sillä Corsodylillä (vai mikä olikaan), hampaiden lankauksella, aftagel-voiteella, tosi hyvin vienyt kipua pois se voide varsinkin. :)
Näitä aftoja ja muita suuongelmia kuulemma puhkeaa helpommin raskausaikana ja olen kans tosiaan havainnut sen saman. Mulla on paikattu tosi monta reikää raskauden aikana, varmaan yhtä monta kun yhteensä kaikkina vuosina ennen raskautta :D Voipi olla itsellekkin viisas valinta seuraavaa tehdessä käydä perustarkastuksessa ja hoidatuksessa jo ennen raskautta.
Tosi ikävää kuulla tuosta hammaslääkäripelosta, ei varmasti yhtään asiaa auttava lisä näille raskausajan suuongelmille. :( Itseäkin ahdisti eilen mennä umpiväsyneenä ja tuskissaan särkypäivystykseen, ja kun kaivelivat vaan tikulla suuta ja määräsivät jotain liuosta niin epätoivo iski. Vauvakin muuttuu hammaslääkärin pöydällä levottomammaksi, kun itse hermoilee... se on totta!
Eli ei ollutkaan ientulehdus vaan hampaiden väliin ja ihan viereen tulleet aftat. Todella veemäisiä tapauksia!! (mutta hyvä että löydettiin). Ei mulla normaali ientulehdus näin jumalattoman kipeä ole koskaan ollutkaan :) Olen kans ilonen että toistaseks näyttää siltä että selviää ilman Panacodia. Kipu oli kyl sen verran kova että mitään muuta en olis halunnut niin kovasti kun panacodia ottaa.. - pari vinkkiä
Heippa kaikille! Ihan vaan vastaisuuden varalle (jälkiviisaus kun ei auta, mutta jos joskus uudelleen suunnittelette raskautta), niin kannattaa niistä hammasväleistä pitää ahkerasti huolta jo ennen raskautta. Silloin eivät vuoda niin herkästi. Jos joka päivä lankaa tai käyttää sellaisia nypyläpintaisia muovisia hammastikkuja (karaisevat ikeniä ehkä vielä lankaustakin tehokkaammin), niin sen lisäksi, että tulehdukset pysyvät poissa, ien tottuu ja karaistuu kosketukseen. Toki näissä on hirmuisesti yksilöllisiä eroja, mutta ihan varmasti auttaa myös herkemmin vuoteluun taipuvaisilla tapauksilla. Kyllä minullakin ennen vuosi ikenet herkemmin, mutta sen jälkeen kun aloin noita tikkuja käyttää, ei sitä ongelmaa ole enää ollut. Edes nyt raskausaikana ei ole mitään ienongelmia tullut. Lisäksi jos reikiintyminen on ongelma, voi käyttää sellaista mietoa lapsille tarkoitettua purskuteltavaa fluoriliuosta iltaisin. Olen pitänyt sitä paljon parempana vaihtoehtona kuin esim. fluoritabletteja, jotka vaikuttavat koko kehoon ja luustoon. Mieto fluoriliuos vaikuttaa paikallisesti ja limakalvojen kautta imeytyvä määrä on niin mitätön, ettei sikiöllekään mitään haittaa käytöstä ole. Ja ei sitä tarvitse joka ilta käyttää, mutta suosittelen, suu tuntuu tosi puhtaalta purskuttelun jälkeen. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka983060GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24771