Taksialan työehtosopimus

Mistäs johtuu ettei alalla ole kunnollista, toimivaa työehtosopimusta?

Taksiliikenteen Työnantajaliitto on kuulemma olemassa ihan sitä varten että taksaneuvotteluihin saataisiin palkat, siellä ei kai edes yritetä saada alalle toimivaa työehtosopimusta?

Olisi sekä autoilijoiden että kuljettajien etu että saataisiin sovittua selvät pelisäännöt palkkojen maksamiseen. Nyt jos yrittää kuljettajille tarjota sellaista prosenttia jolla ylityö- ja sunnuntaikorvausten maksaminen työaikalain mukaan olisi mahdollista, ei kukaan suostu tulemaan. Kun on alalla totuttu kiinteään prosentiin.

59

4478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha isäntä

      älä kirjoita paskaa, ei sulla ole varaa maksaa sunnuntailta 100% korotettua palkkaa.

      • gdfhjklölkjhgfd

        En ole aloittaja mutta olen maksanut sunnuntailta 100%:lla korotettua palkkaa yli kymmenen vuotta. Silti kuljettajien saaminen töihin on ihan yhtä vaikeaa kuin kaikilla muillakin.


      • HOLAA OLAAA
        gdfhjklölkjhgfd kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta olen maksanut sunnuntailta 100%:lla korotettua palkkaa yli kymmenen vuotta. Silti kuljettajien saaminen töihin on ihan yhtä vaikeaa kuin kaikilla muillakin.

        HEI JÄRJESTETÄÄN ESPANJASSA HISPPAANOLEIDEILLE SUOMEN KIELEN KURSSI JA OTETAAN TÖIHIN....NIINHÄN SAIRAANHOITAJIAKIN


    • tapsa m

      "nyt jos yrittää tarjota sellaista prosenttia"???
      mikset tarjoa TES:en prosenttia ja sunnuntailta tuplat, varmaan saat kuljettajia jos noudatat TES:a

      kyllä sinä voit noudattaa nytkin TES:a jos vaan haluat,

      autoilijoistahan se on kiinni ei kuljettajista.

      • Lue se tessis

        "kyllä sinä voit noudattaa nytkin TES:a jos vaan haluat,
        autoilijoistahan se on kiinni ei kuljettajista. "

        Jos nyt ottaisit järjen käteen ja kysyisit asiaa oikeilta kuljettajilta, ei siis niiltä jotka vaan haluaa olla jossain töissä, vaan niiltä jotka haluavat myös tienata omaan tahtiin. Kukaan heistä ei vaihtaisi esim. 40% liksaansa moiseen vessapaperiin mikä kyseinen rakastamasi TES on. Kai sinäkin tajuat, että kyseinen 100% korotus ei tarkoita, että ajetaan TES 32% arkisin ja 64% sunnuntaisin. Ei se sitä todellakaan tarkoita.


      • EX lasku
        Lue se tessis kirjoitti:

        "kyllä sinä voit noudattaa nytkin TES:a jos vaan haluat,
        autoilijoistahan se on kiinni ei kuljettajista. "

        Jos nyt ottaisit järjen käteen ja kysyisit asiaa oikeilta kuljettajilta, ei siis niiltä jotka vaan haluaa olla jossain töissä, vaan niiltä jotka haluavat myös tienata omaan tahtiin. Kukaan heistä ei vaihtaisi esim. 40% liksaansa moiseen vessapaperiin mikä kyseinen rakastamasi TES on. Kai sinäkin tajuat, että kyseinen 100% korotus ei tarkoita, että ajetaan TES 32% arkisin ja 64% sunnuntaisin. Ei se sitä todellakaan tarkoita.

        Ei se sitä tarkoitakkaan, vaan sitä että lasketaan keskitunti ansio näille normipalkka päiville ja pyhät, yöt ja sun muut tulee sitten sen lisä prosentin mukaan jos prosentti palkka ei nouse suuremmaksi . Ja harvoin se on pyhäisin yhtään sen isompi kuin arkisin.
        kuskit jotka ovat lopettamassa uraansa, liittykää liitoon ja liitto hakee sitten takakäteen kahden vuoden ajalta nuo kaikki maksamatta jääneet lisät pois.
        Ja kaverit jotka jää eläkkeelle saavat aika mukavan nousun tuohon eläkkeeseen


      • Johannes
        Lue se tessis kirjoitti:

        "kyllä sinä voit noudattaa nytkin TES:a jos vaan haluat,
        autoilijoistahan se on kiinni ei kuljettajista. "

        Jos nyt ottaisit järjen käteen ja kysyisit asiaa oikeilta kuljettajilta, ei siis niiltä jotka vaan haluaa olla jossain töissä, vaan niiltä jotka haluavat myös tienata omaan tahtiin. Kukaan heistä ei vaihtaisi esim. 40% liksaansa moiseen vessapaperiin mikä kyseinen rakastamasi TES on. Kai sinäkin tajuat, että kyseinen 100% korotus ei tarkoita, että ajetaan TES 32% arkisin ja 64% sunnuntaisin. Ei se sitä todellakaan tarkoita.

        "Kai sinäkin tajuat, että kyseinen 100% korotus ei tarkoita, että ajetaan TES 32% arkisin ja 64% sunnuntaisin. Ei se sitä todellakaan tarkoita."

        Tuota, Mitäköhän se sadalla prosentilla korotettu palkka sitten tarkoittaa?


      • Renki vain.
        Lue se tessis kirjoitti:

        "kyllä sinä voit noudattaa nytkin TES:a jos vaan haluat,
        autoilijoistahan se on kiinni ei kuljettajista. "

        Jos nyt ottaisit järjen käteen ja kysyisit asiaa oikeilta kuljettajilta, ei siis niiltä jotka vaan haluaa olla jossain töissä, vaan niiltä jotka haluavat myös tienata omaan tahtiin. Kukaan heistä ei vaihtaisi esim. 40% liksaansa moiseen vessapaperiin mikä kyseinen rakastamasi TES on. Kai sinäkin tajuat, että kyseinen 100% korotus ei tarkoita, että ajetaan TES 32% arkisin ja 64% sunnuntaisin. Ei se sitä todellakaan tarkoita.

        Minä kyllä vaihtaisin heti. Ainoastaan siksi, että palkkani nousisi. Tosin eipä olisi tässä vaiheessa enää kuljettajapulaakaan.

        Jos asia kerta on yhdentekevä, miksei voi valita useammasta palkkamallista? Jokuhan tässä on esteenä ja kaikki kyllä tietävät mikä se este on.


      • K.O.
        Johannes kirjoitti:

        "Kai sinäkin tajuat, että kyseinen 100% korotus ei tarkoita, että ajetaan TES 32% arkisin ja 64% sunnuntaisin. Ei se sitä todellakaan tarkoita."

        Tuota, Mitäköhän se sadalla prosentilla korotettu palkka sitten tarkoittaa?

        Ai jaa. Minä ajan Helsingissä invataksia. Palkka on arkena 35% alv 0 kassasta ja sunnuntaina ja arkipyhinä 70% alv 0 kassasta. Olen ollut alalla vasta alle puoli vuotta mutta kuukausipalkaksi on vakiintunut pelkästään päivätyöllä 44 viikkotunnilla noin 2900-3100 e/kk brutto.


      • hggghhfg
        K.O. kirjoitti:

        Ai jaa. Minä ajan Helsingissä invataksia. Palkka on arkena 35% alv 0 kassasta ja sunnuntaina ja arkipyhinä 70% alv 0 kassasta. Olen ollut alalla vasta alle puoli vuotta mutta kuukausipalkaksi on vakiintunut pelkästään päivätyöllä 44 viikkotunnilla noin 2900-3100 e/kk brutto.

        .-)


    • taksiaasi

      Hassu juttu mutta töitä tehdään ja ainakin omassa yrityksessäni rengit ovat varsin tyytyväisiä palkkaan & siihen miten se ansaitaan.

      Miksi provosoida täällä pyytämään kuuta taivaalta... Ahneus on pahasta ja kyllä sen jokainen osaa laskea mihin pystytään näillä ajoilla/kuluilla.


      Ei oman yritykseni tavoite tosin olekkaan työllistää ketään mutta näin on vuosien varrella käynyt & kaikki mikä on omin käsin aloitettu voidaan myös lopettaa...

      • Aasitaksi

        Noinhan se menee, mutta kun on olemassa laki, niin sitä pitäisi noudattaa.
        Eli sinun logikalla ei tarvitse maksaa lain vaatimaa. Mutta sittenhän se on yhtä oikeutettua ottaa kassasta päältä aina viisikymmentä viiva sata euroa päältä pois ennen tilitystä


      • Emmää vaan tiiä
        Aasitaksi kirjoitti:

        Noinhan se menee, mutta kun on olemassa laki, niin sitä pitäisi noudattaa.
        Eli sinun logikalla ei tarvitse maksaa lain vaatimaa. Mutta sittenhän se on yhtä oikeutettua ottaa kassasta päältä aina viisikymmentä viiva sata euroa päältä pois ennen tilitystä

        Jos ne renginkutaleet vaikka ottaakin ne eurot ennen tilitystä, koska ovat varsin tyytyväisiä palkkaansa.


      • ahne isäntä

        kukahan se ahne mahtaa olla?


    • Sipoon käki

      Riippuu vähän siitä, että keneltä kysyy. AKT:n mielestä taksialalla on olemassa hyvä työehtosopimus, ja useinmiten se on jopa yleissitova, mikäli uskotaan virallista ilmoitusta kaikista aloista. AKT vaan valitettavasti usein unohtaa taksien olemassaolon ja sen, että taksien sopimus ei ole koskaan ollut yleissitova.
      AKT ei ole tehnyt mitään asian parantamiseksi.

      Taksiliikenteen työnantajat ry:n mielestä sopimus on hyvä.

      AKT ei aja kuljettajien asiaa.
      Taksiliikenteen työnantajat ry. ei aja autoilijoiden asiaa.

      Näiden järjestöjen toimesta sopimus laaditaan.

    • Riistokapitalisti.

      Minun kuljettaja on tyytyväinen että saa olla poissa kotoa, en minä sille mitään palkkaa oo ikinä maksanu....haittaakse ?

    • 16+1

      Jos alalle työehtoja ruvetaan latelemaan, niin se on pulkasta etulamppu nopeasti aina sunnuntaisin rikki.

      • taksitaksimpitaksein

        Niin ja sitten jos kunnon työsopimus olisi niin maksaisit palkan joka tapauksessa. Ei kaupan omistajakaan voi kieltäytyä maksamasta palkkaa vuorossa olevalle myyjälle sillä perusteella, että vesijohto puhkesi ja kioski piti pistää kiinni eikä tule myyntiä. Sen sijaan kaupan omistaja voi seistä itse tiskin takana sunnuntaisin ja välttää silloin ainakin omalta osaltaan maksamasta pyhälisiä, ja niin varmaan tapahtuisi taksialallakin, että isännät ajaisivat itse sunnuntaina. No sitten seuraava kysymys olisi se riittäisikö renkejä jos ei palkka riittäisi esim. stadissa asumiseen. Näitä asioita joutuu suunnilleen jokainen yrittäjä pohtimaan, paitsi tietysti taksit, joilla on ihan omat sääntelytalouden lakinsa.


      • jepjep
        taksitaksimpitaksein kirjoitti:

        Niin ja sitten jos kunnon työsopimus olisi niin maksaisit palkan joka tapauksessa. Ei kaupan omistajakaan voi kieltäytyä maksamasta palkkaa vuorossa olevalle myyjälle sillä perusteella, että vesijohto puhkesi ja kioski piti pistää kiinni eikä tule myyntiä. Sen sijaan kaupan omistaja voi seistä itse tiskin takana sunnuntaisin ja välttää silloin ainakin omalta osaltaan maksamasta pyhälisiä, ja niin varmaan tapahtuisi taksialallakin, että isännät ajaisivat itse sunnuntaina. No sitten seuraava kysymys olisi se riittäisikö renkejä jos ei palkka riittäisi esim. stadissa asumiseen. Näitä asioita joutuu suunnilleen jokainen yrittäjä pohtimaan, paitsi tietysti taksit, joilla on ihan omat sääntelytalouden lakinsa.

        jos mennään tessin mukaan niin aikapallkka on aina taattu vaikka ajaisit provikalla. tarkoittaa siis sitä että jos teet kahteen viikkoon paskan kokonaiskassan niin saat silti se tuntipalkan mukaan.


    • AKT osaa.....

      Taksialalla on juuri niin hyvä työehtosopimus kun AKT työntekijöiden edustajana on neuvotellut, eli täysin paska mutta virallinen. Kyseisellä sopimuksella ei varmaan aja yksikään kuljettaja mutta virallinen se on :) Itse työnatajan roolissa en saisi yhtään työntekijää jos iskisin moiset ehdot pöytään. Neuvotelkaa järjestöjyrät itsellenne kunnon sopimus joka takaa teille esim. nyt kuljettajilleni maksamani 40% palkan lomarahat ja työterveyshuollon. Ennen moista sopimusta on turha valittaa ettei kukaan sitä noudata.

      • 5+9

        Kummasti näillä keskustelupalstoilla aina kaikille maksetaan se 40% mutta sitten kun joku kurssilta valmistunut menee kyselemään työtä, niin ei puhettakaan tuollaisista prossista edes koeajan jälkeen. Provikassa kuten ei urakkapalkassakaan kun ei pitäisi mitään ikälisiä olla.


      • 20 v alalla
        5+9 kirjoitti:

        Kummasti näillä keskustelupalstoilla aina kaikille maksetaan se 40% mutta sitten kun joku kurssilta valmistunut menee kyselemään työtä, niin ei puhettakaan tuollaisista prossista edes koeajan jälkeen. Provikassa kuten ei urakkapalkassakaan kun ei pitäisi mitään ikälisiä olla.

        Kylläpä vaan provikassa on ikälisät. Enpä oo sellasta hullua tavannu, joka harjoittelijalle maksas yli 35 % palkkaa, kun ei ole vielä mitään tietoa, miten hyvin kuljettaja tekee tulosta.


      • 2+14
        20 v alalla kirjoitti:

        Kylläpä vaan provikassa on ikälisät. Enpä oo sellasta hullua tavannu, joka harjoittelijalle maksas yli 35 % palkkaa, kun ei ole vielä mitään tietoa, miten hyvin kuljettaja tekee tulosta.

        Niin tarkoitus olikin sanoa, että ei pitäisi olla ikälisiä. Sehän on sellainen taksialan erikoisuus kuten moni muukin "maan tapa".


      • 20 v alalla
        2+14 kirjoitti:

        Niin tarkoitus olikin sanoa, että ei pitäisi olla ikälisiä. Sehän on sellainen taksialan erikoisuus kuten moni muukin "maan tapa".

        Siis anteeksi mitä? Taksialan erikoisuusko on se, että kokeneemmalle maksetaan enemmän kuin aloittelijalle? Eipä taida paljon olla kokemusta työelämästä, eikä tuolla älyllä tule koskaan olemaankaan.


      • 7+1
        20 v alalla kirjoitti:

        Siis anteeksi mitä? Taksialan erikoisuusko on se, että kokeneemmalle maksetaan enemmän kuin aloittelijalle? Eipä taida paljon olla kokemusta työelämästä, eikä tuolla älyllä tule koskaan olemaankaan.

        Yleensä joo kun palkka maksetaan tuloksen mukaan niin ikälisiä ei ole käytössä. Jossain myyntialalla, jossa on pohjapalkka niin voi olla siinä pohjapalkassa ikälisät, mutta provikat menevät prosenttina myynnistä ja sillä ei ole mitään väliä onko se myynnintekijä ollut alalla vuoden vai kymmenen. Ja jos menet urakalla vaikka purkamaan kontteja tai kantamaan tiiliä, niin edelleen palkka menee konttien tai tiilien lukumäärän mukaan. Siellä ei kukaan yritä selittää, että kun Jake valmistui amiksesta 3 vuotta aikaisemmin, niin se saa samasta määrästä työtä enemmän liksaa.

        Sun ehkä kannattaisi ite kokeilla sen pirssihomman lisäksi muita duuneja niin oppisit miten maailma toimii sisäsiittoisen ja sisäänpäinlämpiävän taksialan ulkopuolella. Kaikkea kun ei opi siellä lentoaseman kahvilassa.


      • *___________*
        5+9 kirjoitti:

        Kummasti näillä keskustelupalstoilla aina kaikille maksetaan se 40% mutta sitten kun joku kurssilta valmistunut menee kyselemään työtä, niin ei puhettakaan tuollaisista prossista edes koeajan jälkeen. Provikassa kuten ei urakkapalkassakaan kun ei pitäisi mitään ikälisiä olla.

        Joo kyllähän se niin menee, että alkuun on ihan ok maksaa vähän pienempää prossaa kun harjoitellaan, mutta sitten kun se tulos nousee sinne normaalitasolle niin pitäisi provikankin olla sama. Jos tallissa on vaikka 4 renkiä ja jokainen ajaa samat euromäärät tunnissa samoilla vuoroilla niin prossankin pitäisi olla sama. Toki siis jokainen neuvottelee sen prossansa ite että ei se mistään listalta tule, mutta on ihan älytöntä yrittää selittää että olisi jotenkin väärin vaatia samaa prosenttia kuin muilla koska ne muut on ajanut kauemmin. Tulospohjaisen palkan idea on just siinä että tuloksesta maksetaan eikä mistään istuskelusta tai virkaiästä niin kuin valtiolla.


      • rahansaperinyt

        ei kai vaan kyse D1 duuneista?sitähän voidaan kysyä käräjäoikeudesta?arvaas kumpi voittaa alipalkkaustapauksessa?kun puuttuu lisät?

        voipi männä luvat kun oot niin vitun pihipaska.Ei moni omistaja uskalla mainostaa maksavansa tuntiliksaa akt sopparin mukaan,muutenhan kaikki sitä pyytää....


      • 0 v alalla
        20 v alalla kirjoitti:

        Kylläpä vaan provikassa on ikälisät. Enpä oo sellasta hullua tavannu, joka harjoittelijalle maksas yli 35 % palkkaa, kun ei ole vielä mitään tietoa, miten hyvin kuljettaja tekee tulosta.

        "Enpä oo sellasta hullua tavannu, joka harjoittelijalle maksas yli 35 % palkkaa, kun ei ole vielä mitään tietoa, miten hyvin kuljettaja tekee tulosta." Mitä väliä sillä on vaikka maksaisi 60 % aloittelijalle, joka ei tee tulosta. Eihän sitä silloin tarvitse maksaa mitään.


    • aikaonhynää

      Hahhha mitä vääntämistä,D1 kuuluu yleissitovan TES,piiriin.


      AKT sivuilla selvät sopimukset.


      Muillakin aloilla 100% tunteja lisineen.


      Paras on tämä 80h ylimenevät ekat12h 50% loput 100% ymmärsikö taxidaiju nyt varmasti?siis ei, noo tee vaan ILMAISEKSI TÖITÄ.

      • 2+8

        Jos D1:llä ajetaan taksimaista liikennettä, ei se kuulu linja-autoliikenteen työehtosopimuksen piiriin. Toki sen pitäisi kuulua, mutta ei vaan kuulu. Asiasta on parikin työtuomioistuimen päätöstä. Googleta vaikka työtuomioistuimen tuomio tapauksessa Airport Taxi. Löytyy kyllä netistä.


      • lnsdlkndfkln
        2+8 kirjoitti:

        Jos D1:llä ajetaan taksimaista liikennettä, ei se kuulu linja-autoliikenteen työehtosopimuksen piiriin. Toki sen pitäisi kuulua, mutta ei vaan kuulu. Asiasta on parikin työtuomioistuimen päätöstä. Googleta vaikka työtuomioistuimen tuomio tapauksessa Airport Taxi. Löytyy kyllä netistä.

        Ja näin näppärästi kierretään lain ja asetuksen henkeä. Taksilupien määrää rajoitetaan, mutta sitten joukkoliikenneluvilla kilpaillaan ilman joukkoliikennelupiin normaalisti kuuluvia rajoitteita (esim. tes). Onpa järkevä systeemi, joo. Vapaaksi vaan koko ala niin loppuu tällainen pelleily!


    • Addddiio

      taxi contract? I signed one last february with taksiassentit, but it was revoked before my first gig, "too difficult" beardedbear dogmatized.

      Well, I left the cowntry with a different opinion now. Addio

    • renkix

      Ei näissä työehtosopimuksissa ole tällä alalla mitään hyötyä.

      Auto liikkuu & kuski isäntä tyytyväisiä.


      Toista on muilla aloilla missä hyvä tulos ei merkkaa mitään vaan se insinööri Timo saa aina sen vakiot 2600€ tilille/kk

      Ainoa jota asia sylettää on juuri tuo Timo insinööri kuka ei voi käsittää miksi taksirenki X tienaa 3500€ kk & tykkää vielä työstään.

      • 9+11

        40 %:lla 3500 euroa kuukaudessa tarkoittaa 8750 alvitonta kassaa eli 9615 euron edestä ajoja kuukaudessa. Tuo jaettuna sillä insinööri-Timon tyypillisellä 165 h kuukausityömäärällä tarkoittaa 58 euroa tunnissa jokaisena tuntina. Tämä taas kääntyy esim. kahdeksi 29 euron matkaksi, mikä päivävuorossa Helsingissä olisi vaikkapa Mellunmäestä keskustaan ja siitä heti jatko Olariin. Ajoon menee tuossa kuviossa hieman liikennetilanteesta riippuen n. 45-50 minuuttia eli näiden kahden keikan kyttäämiseen saisi mennä maksimissaan 15 minuuttia, jotta tuntituotto säilyisi. Onhan se mahdollista, mutta kuitenkin aika epätodennäköistä, että tuo tahti säilyisi ihan jokaisena kuukauden tuntina, jolloin auto on tien päällä.


      • Dildo Baggins
        9+11 kirjoitti:

        40 %:lla 3500 euroa kuukaudessa tarkoittaa 8750 alvitonta kassaa eli 9615 euron edestä ajoja kuukaudessa. Tuo jaettuna sillä insinööri-Timon tyypillisellä 165 h kuukausityömäärällä tarkoittaa 58 euroa tunnissa jokaisena tuntina. Tämä taas kääntyy esim. kahdeksi 29 euron matkaksi, mikä päivävuorossa Helsingissä olisi vaikkapa Mellunmäestä keskustaan ja siitä heti jatko Olariin. Ajoon menee tuossa kuviossa hieman liikennetilanteesta riippuen n. 45-50 minuuttia eli näiden kahden keikan kyttäämiseen saisi mennä maksimissaan 15 minuuttia, jotta tuntituotto säilyisi. Onhan se mahdollista, mutta kuitenkin aika epätodennäköistä, että tuo tahti säilyisi ihan jokaisena kuukauden tuntina, jolloin auto on tien päällä.

        Älä sotke matematiikkaa tähän keskusteluun. Realismille ei ole tilaa kun puhutaan taksialan palkoista.


    • hsrys

      Realiteetti: 34% ja hyvää lamaa.

    • HKI liitteen haltija

      Eikö kirjallinen TES:siä noudattava sopimus ole aika hankala käyttää, jos ottaa esimerkkinä kuljettajan, joka ajaa hyvin epäsäännöllisesti isännälle. Minun mielestäni jokaisella alalla lähdetään alemmasta palkkauksesta ja kun kokemusta tulee niin ansiot kasvaa taidon karttuessa.

      Toki kirjallinen työsopimus on ehdoton työsuhteessa varsinkin pidemmässä sellaisessa. Kuitenkin taksialalla taitaa herrasmiessopimukset toimiva samalla lailla kuin joku kirjallinen sopimuskin. Ainahan yleissitovaa sopimusta noudatetaan ymmärsin näin, jos ei kuulu liittoon.

      35 - 40 % tuntuu olevan sellainen peruslähtökohta missä liikutaan toki kokeneet kuskit voivat tienata enemmän kun kerran kyse on paljonko tuotat vuorojen aikana tuloja isännälle.

      Itse pidän tuota 35 % aloittelijan palkkana hyvänä ja kun ei ole liikaa lakia sotkemassa asioita ja säätämässä se antaa molemmille osapuolille hyvinkin vapaat kädet. En usko, että kukaan tahallaan jättää noudatta hyviä pelisääntöjä, sillä eihän meillä olisi taksikuskejakaan.

      Itse lähdin opiskelemaan taksin ja D1 -kuljettajan koulutusta sen vuoksi, että näin tämän alan hyvät mahdollisuudet tienata kohtuullisesti ajamalla ja vapaiden kanssa ollaan joustavampia kunhan työntekijäkin on valmis joustamaan.

      En ole varma vielä kumpaa tekisin haluaisin tehdä jonkun palveluksessa niin D1 ajoa kuin henkilötaksikuljetustakin.

    • ExKuski

      Kauhiaa itkua, tarjotkaa tessin mukainen aikapalkka ja johan löytyy kuskeja, itsekkin ajoin 2,5 vuotta tuntipalkalla, olisin vapaana, kun edellinen yritys meni konkurssiin, eli tulen ajamaan sillä n 13e tuntipalkalla plus lisät, rentoo hommaa täällä sivupaikkakunnalla tuo taksikuskin työ, pahimmillaan 3 tuntia voi mennä tolpalla odotellessa asiakkaita ja kun sunitti piippaa, sitä monesti oikein pelästyy =)

    • kamelikameli

      No miksihän se meni konkurssiin se edellinen?

      • kemelikemeli

        Olisi siis pitänyt ilmaiseksi päivystää,vai?


      • KameliKameli
        kemelikemeli kirjoitti:

        Olisi siis pitänyt ilmaiseksi päivystää,vai?

        Ilmaiseksihan se yrittäjäkin siellä olisi päivystänyt. Nyt vain tuli takkiin jos istut siellä 13 e / tunti brutto eli pelkät palkat maksaa 19 e/h auton kulut päälle.
        Eli jos 3 tunnin välein keikka niin sen pitän olla tunnin parin keikka ja 80-100 e että edes sun palkat tulis maksettua. Siis palkat, muista kuluista vielä tappiota....

        Eihän tollasessa oo mitää järkeä, vaikka ajovelvotetta hoidettaisi. Jos kysyntä on tuota ei sitä omistajan itse ajamilla vuoroilla paikata ikinä. Vaihtoehdot on että ei palkkakuljettajia tai ajaa itse mitä ajaa.

        Ja kyllä olen Hki:ssä ollut töissä 50mk brutto palkalla päivää 12h ja euroissa pahimmat tunnit 2e/h bruttoa. Silloin vaan auto tallin ja pois. Maalla tietysti mukavampaa ootella keikkaa kopilla, missä sohvat, kahvit, vessat, tv:t, pleikkarit, kuin autossa tolpalla.


      • 10v yrittäjänä ollut
        KameliKameli kirjoitti:

        Ilmaiseksihan se yrittäjäkin siellä olisi päivystänyt. Nyt vain tuli takkiin jos istut siellä 13 e / tunti brutto eli pelkät palkat maksaa 19 e/h auton kulut päälle.
        Eli jos 3 tunnin välein keikka niin sen pitän olla tunnin parin keikka ja 80-100 e että edes sun palkat tulis maksettua. Siis palkat, muista kuluista vielä tappiota....

        Eihän tollasessa oo mitää järkeä, vaikka ajovelvotetta hoidettaisi. Jos kysyntä on tuota ei sitä omistajan itse ajamilla vuoroilla paikata ikinä. Vaihtoehdot on että ei palkkakuljettajia tai ajaa itse mitä ajaa.

        Ja kyllä olen Hki:ssä ollut töissä 50mk brutto palkalla päivää 12h ja euroissa pahimmat tunnit 2e/h bruttoa. Silloin vaan auto tallin ja pois. Maalla tietysti mukavampaa ootella keikkaa kopilla, missä sohvat, kahvit, vessat, tv:t, pleikkarit, kuin autossa tolpalla.

        Tämän alan yrittäjät eivät sitten millään ymmärrä yrittäjän ja palkansaajan statuksien eroa. Jos kahvilassa ei juuri jonain tuntina kahvi käy kaupaksi, on yrittäjän siltikin maksettava siltä ajalta palkka. Piste.

        Minä myyn palkan saajana aikaani, ota tai jätä. Itse yrittäjästatuksella ollessani taas en toimi näin. Hyvin simppeliä, jotkut vain ovat tahalleen "ymmärtämättä" asiaa.

        Lisäksi, jos ja kun olen suoritepalkalla, jossa työsuorite mitataan mittarin näyttämästä kassasta, en todellakaan ala pesemään autoa tai tekemään muuta huoltotyötä vapaa-ajallani, vaan sitten voidaan napsauttaa mittari odotustaksalle ja puunataan vaikka koko päivä.


      • kemelikemeli
        KameliKameli kirjoitti:

        Ilmaiseksihan se yrittäjäkin siellä olisi päivystänyt. Nyt vain tuli takkiin jos istut siellä 13 e / tunti brutto eli pelkät palkat maksaa 19 e/h auton kulut päälle.
        Eli jos 3 tunnin välein keikka niin sen pitän olla tunnin parin keikka ja 80-100 e että edes sun palkat tulis maksettua. Siis palkat, muista kuluista vielä tappiota....

        Eihän tollasessa oo mitää järkeä, vaikka ajovelvotetta hoidettaisi. Jos kysyntä on tuota ei sitä omistajan itse ajamilla vuoroilla paikata ikinä. Vaihtoehdot on että ei palkkakuljettajia tai ajaa itse mitä ajaa.

        Ja kyllä olen Hki:ssä ollut töissä 50mk brutto palkalla päivää 12h ja euroissa pahimmat tunnit 2e/h bruttoa. Silloin vaan auto tallin ja pois. Maalla tietysti mukavampaa ootella keikkaa kopilla, missä sohvat, kahvit, vessat, tv:t, pleikkarit, kuin autossa tolpalla.

        Yrittäjällä on yrittämisen riskit.Jos joku palkataan töihin niin hänelle maksetaan siitä työssäoloajasta palkka.On yrittäjän työ hommata niitä kyytejä että pärjää.


      • yhä yrittäjänä
        10v yrittäjänä ollut kirjoitti:

        Tämän alan yrittäjät eivät sitten millään ymmärrä yrittäjän ja palkansaajan statuksien eroa. Jos kahvilassa ei juuri jonain tuntina kahvi käy kaupaksi, on yrittäjän siltikin maksettava siltä ajalta palkka. Piste.

        Minä myyn palkan saajana aikaani, ota tai jätä. Itse yrittäjästatuksella ollessani taas en toimi näin. Hyvin simppeliä, jotkut vain ovat tahalleen "ymmärtämättä" asiaa.

        Lisäksi, jos ja kun olen suoritepalkalla, jossa työsuorite mitataan mittarin näyttämästä kassasta, en todellakaan ala pesemään autoa tai tekemään muuta huoltotyötä vapaa-ajallani, vaan sitten voidaan napsauttaa mittari odotustaksalle ja puunataan vaikka koko päivä.

        aika omituinen asenne..ei oo tästä maailmasta toi


      • KameliKameli
        kemelikemeli kirjoitti:

        Yrittäjällä on yrittämisen riskit.Jos joku palkataan töihin niin hänelle maksetaan siitä työssäoloajasta palkka.On yrittäjän työ hommata niitä kyytejä että pärjää.

        Kysyin että miksi menit konkkaan.

        Vastasit että ilmaiseksiko olisi pitänyt istua.

        Kerroin paljon maksaa pelkät palka jos istut 3h keikan välillä keikka.

        Ihmettelet ettei sulla ole töitä, entinen on konkassa muut ei palkkaa noilla ehdoilla taikka muita takseja ei ole paikkakunnalla. Onko tullut mieleen ettei paikkakunnalla ehkä ole riittäävää pohjaa henkilöliikenteenharjoittamiseen.

        niin.

        Toinen asia sitten on että ilman yrittäjää (ihan sama minkä alan) ei ole minullakaan töitä. Siksipä hommaa painetaan ihan samoin kuin yrittäjäkin. Tekisi kaikille aloille hyvää että maksettaisiin vain suoritteesta. Toki yrittäjän pitää arvostaa työntekijää että heiluu tuolla radalla samalla tavalla.

        Tollasesta 13e/h makaamisesta ei tule kuin pahaa VERTA.

        I


      • AP.
        yhä yrittäjänä kirjoitti:

        aika omituinen asenne..ei oo tästä maailmasta toi

        99% työstä ja kaupankäynnistä ympärillämme tapahtuu tältä pohjin ja tällä asenteella. Se puuttuva 1%, jota taksialakin edustaa, ei ole tästä maailmasta.


      • wanhus muistelee
        AP. kirjoitti:

        99% työstä ja kaupankäynnistä ympärillämme tapahtuu tältä pohjin ja tällä asenteella. Se puuttuva 1%, jota taksialakin edustaa, ei ole tästä maailmasta.

        raha ratkaisee eikä palkanmaksutapa. olen maksanut kuljettaj(i)alle provisiopalkkaa 15 vuotta, ja toki näen, että vuositulot on olleet vain hiukan alemmat kuin suomalaisten keskitulot .
        itse maksoin aikanan kuljettajan palkalla asuntolainaa, ostin kesämökin, kävin lomilla ulkomailla jne, eli ihan normielämää ja palkkaa oppimattomalle miehelle


      • kemelikemeli
        KameliKameli kirjoitti:

        Kysyin että miksi menit konkkaan.

        Vastasit että ilmaiseksiko olisi pitänyt istua.

        Kerroin paljon maksaa pelkät palka jos istut 3h keikan välillä keikka.

        Ihmettelet ettei sulla ole töitä, entinen on konkassa muut ei palkkaa noilla ehdoilla taikka muita takseja ei ole paikkakunnalla. Onko tullut mieleen ettei paikkakunnalla ehkä ole riittäävää pohjaa henkilöliikenteenharjoittamiseen.

        niin.

        Toinen asia sitten on että ilman yrittäjää (ihan sama minkä alan) ei ole minullakaan töitä. Siksipä hommaa painetaan ihan samoin kuin yrittäjäkin. Tekisi kaikille aloille hyvää että maksettaisiin vain suoritteesta. Toki yrittäjän pitää arvostaa työntekijää että heiluu tuolla radalla samalla tavalla.

        Tollasesta 13e/h makaamisesta ei tule kuin pahaa VERTA.

        I

        Et nyt selvästikään halua ymmärtää yrittäjän ja työntekijän eroa.Työntekijä ei ole yrittäjä eikä hänellä siis ole yrittäjän riskiä.
        Jos palkataan ajamaan niin ei ole työntekijän vika jos ei ole mitä ajaa mutta palkka maksetaan ajasta jonka ajaja on ollut valmiina ajamaan mahdolliset kyydit.
        Jos taas ei ole ajoja niin täytyy olla aika tyhmä yrittäjä kun ei aja itse.

        Enkä ole vielä henkilökohtaisessa konkassa niinkuin kirjoitit,en mistä senkin repäisit.


      • KameliKameli
        wanhus muistelee kirjoitti:

        raha ratkaisee eikä palkanmaksutapa. olen maksanut kuljettaj(i)alle provisiopalkkaa 15 vuotta, ja toki näen, että vuositulot on olleet vain hiukan alemmat kuin suomalaisten keskitulot .
        itse maksoin aikanan kuljettajan palkalla asuntolainaa, ostin kesämökin, kävin lomilla ulkomailla jne, eli ihan normielämää ja palkkaa oppimattomalle miehelle

        "Kauhiaa itkua, tarjotkaa tessin mukainen aikapalkka ja johan löytyy kuskeja, itsekkin ajoin 2,5 vuotta tuntipalkalla, olisin vapaana, kun edellinen yritys meni konkurssiin, eli tulen ajamaan sillä n 13e tuntipalkalla plus lisät, rentoo hommaa täällä sivupaikkakunnalla tuo taksikuskin työ,..."

        Tuostahan tuo on revitty. Olisit vapaa, mutta kukaanpa ei palkkaa, kun 13e/h pitäisi maksaa. Eikä kukaan täysijärkinen taksiin palkkaakkaan jos keikkojen väli on 3h paikkakunnalla.

        Ja kyllä olen palkkatyössä työntekijänä, ajan taksia useille yrittäjille ja olen osakkaana työllistävässä yrityksessä muulta alalta.


      • kemelikemeli
        KameliKameli kirjoitti:

        "Kauhiaa itkua, tarjotkaa tessin mukainen aikapalkka ja johan löytyy kuskeja, itsekkin ajoin 2,5 vuotta tuntipalkalla, olisin vapaana, kun edellinen yritys meni konkurssiin, eli tulen ajamaan sillä n 13e tuntipalkalla plus lisät, rentoo hommaa täällä sivupaikkakunnalla tuo taksikuskin työ,..."

        Tuostahan tuo on revitty. Olisit vapaa, mutta kukaanpa ei palkkaa, kun 13e/h pitäisi maksaa. Eikä kukaan täysijärkinen taksiin palkkaakkaan jos keikkojen väli on 3h paikkakunnalla.

        Ja kyllä olen palkkatyössä työntekijänä, ajan taksia useille yrittäjille ja olen osakkaana työllistävässä yrityksessä muulta alalta.

        Lue nyt paremmin,ajaako yrittäjä tuntipalkalla vai?


      • KameliKameli
        kemelikemeli kirjoitti:

        Lue nyt paremmin,ajaako yrittäjä tuntipalkalla vai?

        No ei nähtävästi ajanut kun sinä ajoit, etkä aja enää kun firma meni nurin.
        Ilmeisesti silloin sulle ei maksettu edes tuota 13e/h.


      • kemelikemeli
        KameliKameli kirjoitti:

        No ei nähtävästi ajanut kun sinä ajoit, etkä aja enää kun firma meni nurin.
        Ilmeisesti silloin sulle ei maksettu edes tuota 13e/h.

        Älä nyt sönkötä sen lukihäiriös kanssa.


      • KameliKameli
        kemelikemeli kirjoitti:

        Älä nyt sönkötä sen lukihäiriös kanssa.

        No tässä vielä kerra tuolta ylhäältä tuo mitä sanoit
        "Kauhiaa itkua, tarjotkaa tessin mukainen aikapalkka ja johan löytyy kuskeja, itsekkin ajoin 2,5 vuotta tuntipalkalla, olisin vapaana, kun edellinen yritys meni konkurssiin, eli tulen ajamaan sillä n 13e tuntipalkalla plus lisät, rentoo hommaa täällä sivupaikkakunnalla tuo taksikuskin työ, pahimmillaan 3 tuntia voi mennä tolpalla odotellessa asiakkaita"

        Olisit vapaana koska edellinen meni konkkaan kun ajojen välit kolmea tuntia. Nyt tulet töihin jos joku maksaa 13e/h palkkaa. (ilmeisesti brutto)

        Tästä sitten kerroin että ei pysty tällä taksalla koska neljän tunnin pelkät palkkakulut on n. 80 euroa. Aika vaikea on tällä taksalla saada kannattavaksi.

        Sitten seuraava kohta oli että pitäisikö istua ilmaiseksi. Ei tarvitse, saat provikan ajetuista keikoista ja näin pitää menetellä jos haluaa että on tuo työpaikka säilyy eikä käy kuten tuon edellisen.


      • kemelikemeli
        KameliKameli kirjoitti:

        No tässä vielä kerra tuolta ylhäältä tuo mitä sanoit
        "Kauhiaa itkua, tarjotkaa tessin mukainen aikapalkka ja johan löytyy kuskeja, itsekkin ajoin 2,5 vuotta tuntipalkalla, olisin vapaana, kun edellinen yritys meni konkurssiin, eli tulen ajamaan sillä n 13e tuntipalkalla plus lisät, rentoo hommaa täällä sivupaikkakunnalla tuo taksikuskin työ, pahimmillaan 3 tuntia voi mennä tolpalla odotellessa asiakkaita"

        Olisit vapaana koska edellinen meni konkkaan kun ajojen välit kolmea tuntia. Nyt tulet töihin jos joku maksaa 13e/h palkkaa. (ilmeisesti brutto)

        Tästä sitten kerroin että ei pysty tällä taksalla koska neljän tunnin pelkät palkkakulut on n. 80 euroa. Aika vaikea on tällä taksalla saada kannattavaksi.

        Sitten seuraava kohta oli että pitäisikö istua ilmaiseksi. Ei tarvitse, saat provikan ajetuista keikoista ja näin pitää menetellä jos haluaa että on tuo työpaikka säilyy eikä käy kuten tuon edellisen.

        Ei riitä edes lukihäiriö,nyt on jo melko paha karsastuskin vielä.
        Missä olen tuollaista kirjoittanut?


      • KameliKameli
        kemelikemeli kirjoitti:

        Ei riitä edes lukihäiriö,nyt on jo melko paha karsastuskin vielä.
        Missä olen tuollaista kirjoittanut?

        9.3. 06:38 nimimerkillä ExKuski

        Tuosta viestistähän tässä on keskusteltu


      • kemelikemeli
        KameliKameli kirjoitti:

        9.3. 06:38 nimimerkillä ExKuski

        Tuosta viestistähän tässä on keskusteltu

        Sun pitää sitten jatkaa keskustelua sen nimimerkin kanssa,urpo.


      • KameliKameli
        kemelikemeli kirjoitti:

        Sun pitää sitten jatkaa keskustelua sen nimimerkin kanssa,urpo.

        No eipä ole vastannut, ellet ole sitten vaihtanut tähän Kemeliin, joita myös Asema-aukiolla on. Jännä ettet sitten halunnut keskustella asiasta johon kommentoit aktiivisesti.


    • Ecomies

      www.ecoclean.fi

    • invakuski

      Taksi alalla, jos ei noudateta AKT tessiä, työnantajan riskit on siirretty työn tekijälle,
      palkka pitää maksaa työajasta ei jostain asiakkaan kyydissä olemisesta, olisi aika outoa jos kaupassa maksettaisiin palkka vain silloin kun asiakas on kassalla.
      Kyllä alalle pitää tulla tes yleis-sitovaksi. Nykyinen tes on tietysti minimi toki enemmän voi maksaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8133
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6379
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3683
    4. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      72
      2529
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2450
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2263
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2176
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2024
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      89
      1927
    10. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      48
      1585
    Aihe