Voisko joku vähä kertoo mulle hevosten ruokinnasta kun en oikein tiiä siitä kauheesti...
Monta kertaa päivässä hevonen/poni ruokitaan ja kuinka paljon paljon rehuja annetaan? Ja entä nää lisärehut (tarkotan leseitä ja semmosii)?
Ja tiiän et ruokinta riippuu hevosen koosta ja rasituksesta... Mut antakaa esimerkkejä vaik jos teil on oma heppa ni paljon sille annatte ruokaa
Hevosten ruokintaa
11
2106
Vastaukset
- Seepra
Sille pitää koko päivän syöttää reikäleipiä. Aina välillä ämpärillinen vettä, niin se voi hyvin.
- Horses_rlz
Mut mä luulen jos heppalla ratsastetaan nii ei pelkällä leivällä ja vedellä pärjää... Kyl se ny heinää tarvii!!! Ja varmasti kauroja...
- tyttö
Horses_rlz kirjoitti:
Mut mä luulen jos heppalla ratsastetaan nii ei pelkällä leivällä ja vedellä pärjää... Kyl se ny heinää tarvii!!! Ja varmasti kauroja...
ei se heppa todellakaan pelkäl leiväl ja vedel selvii mulla oli joskus poni siis settis ni mä annoin sille aamul heinää pari siivuu ja pari kourallista kauroja päiväl sai pelkkää heinää ja illal taas pari siivuu heinää ja kauroja sekä 1dl lesettä näin meillä
- ravuri
tyttö kirjoitti:
ei se heppa todellakaan pelkäl leiväl ja vedel selvii mulla oli joskus poni siis settis ni mä annoin sille aamul heinää pari siivuu ja pari kourallista kauroja päiväl sai pelkkää heinää ja illal taas pari siivuu heinää ja kauroja sekä 1dl lesettä näin meillä
meillä on ravuri ja se saa 3l kauraa aamuin illoin ja 3 siivua heinää kolme kertaa päivässä. kauroihin sekoitetaan kilparehua n 2dl ja 0.5l lesettä. tietysti sellainen hevonen joka ei saa paljon liikuntaa ei tarvitse kaura kun 1,5 litraa 2 kertaa päivässä plus vitamiinit ja kivennäiset. shettikset on taas asia erikseen koska niille ja muillekkin poneille tulee helposti kaviokuume liiallisen valkuaisen takia,joten jos on poni jota liikutetaan päivittäin se ei tarvii kauraa kun muutaman desin. meidän shetu ei saa kauraa ollenkaan ainoataan vitamiinit, koska sitä ei liikuteta juuri ollenkaan. heinää tietysti voi antaa oman mielen muklaan se ei ole vaarallista=)
- Mirma
on paljon huomioitavaa.
hevosten pitäisi saada ruokaa tasaisesti koko päivän ajan, pienissä erissä ja useasti. Se ei pysty säätelemään sapen eritystä, sen takia sappea tulee myös tyhjään vatsaan, mikä ei hyvää tee. Siksi mutusteltavaa olisi hyvä olla koko ajan saatavilla. Mutta 3-4 kertaa päivässä riittää, tasaisesti liikunnan kanssa lomittain.
Hevonen syö laitumella koko ajan. Se lepää ja nukkuu aina välillä, mutta se kuluttaa n. 16 tuntia syömiseen. Eli sille on luonnollista syödä usein.
Hevonen pysyy syödessä myös lämpimänä. talvella kovilla pakkasilla on pihattohevosilla hyvä olla paljon heinää saatavilla, koska ne pysyvät hyvin lämpiminä syödessään. Näin toimittiin talvi-sodassa, kun ei saatu hevosia lämpimään talliin.
Ruoka-aikojen pitäisi olla säännölliset. Kun joka päivä hevonen saa samaan aikaan ruokaa, sen elimistö rupeaa valmistautumaan etukäteen ravinnon saamiseen esimerkiksi lisäämällä syljen eritystä. Sama tapahtuu ihmisellä.
Mitä karkeampaa rehu on, sitä enemmän sylkeä erittyy. Mitä kuivempaa rehua, sitä kauemmin pureskelu kestää. Hevosen syljen erityksen kannalta on parempi, ettei hevoselle syötetä kovin märkää ruokaa, ei mitään "puuroja". Normaalisti hevonen erittää sylkeä n. 15-25 litraa päivässä.
Rehun hauduttaminen,litistäminen ja rouhiminen parantaa rehun sulavuutta. Rehun sulavuutta suolistossa voidaan myös edistää liikuttamalla hevosta kevyesti heti ruokinnan jälkeen (käyntiä). ravilla ja laukalla on päinvastainen vaikutus sulamiseen.
Karkearehun (heinä,olki) pureskeleminen kuluttaa hevosen hampaita tasaisesti. Jos hampaat kuluvat epätasaisesti, hevoselle tulee pureskeluvaikeuksia, mikä vaikuttaa rehun hyväksikäyttöön.
Hevosen nielu saattaa tukkeutua, jos sille syöttää esim. pilkkomattomia omenoita. itse kylläkin syötän kokonaisina, mutta hevoseni halkaisee ne automaattisesti.
Jos hevosta ruokitaan liikaa, se saa ylimääräistä energiaa,siitä tulee ylivireä ja se lihoaa, kun käyttämätön energia varastoituu eripuolille elimistöä rasvana. Lihava hevonen tarvitsee enemmän energiaa tekemäänsä työhön kuin sopivakuntoinen hevonen. Rasva myös heikentää hevosen hikoilua, ja liiasta energiasta voi saada kaviokuumeen.
Imettävät tammat ja kasvavat varsat tarvitsevat paljon valkuaisaineita,jolloin niille syötetään erilaisia valkuaislisiä. Valkuaisainetta on esim. heinässä, kaurassa, tuoreessaruohossa.
Kun osista pystytään kokoamaan hevoselle sopiva kokonaisuus, on ruokinta taloudellista. jotta ruokinta olisi monipuolista, sen pitää koostua monista erilaisista rehuista.
Rehut jaetaan karkea- ja väkirehuihin. karkearehuja ovat ruoho,heinä,säilörehu,viher- ja heinäjauhopelletit sekä olki. Väkirehuja ovat mm. viljat, teolliset väkirehut (tiivisteet ja täysrehut), vehnälese,melassi ja melassileike sekä juurekset ja hedelmät.
Heinä on hevosen tärkein rehu. Siinä on kaikkia hevosen tarvitsemia ravintoaineita.Homeinen ja pölyinen heinä aiheuttaa hevoselle hengitystie-ja suolistosairauksia. Laidunruoho on hevosen luonnollisinta rehua. Hevonen on syytä totuttaa tuoreruohoon ennen laidunkauden alkamista,koska hevosen ruoansulatuksen mukautuminen uuteen rehuun kestää n. kaksi viikkoa. Sama totuttelu sisäruokintaan täytyy tehdä laidunkauden loppuessa.
Oljella voidaan korvata heinää. Ravintoarvoltaan se tosin on huonoa rehua. Kaura taas on väkirehuista käytetyin.Se on hyvin kuitu-ja rasvapitoinen. Se on hyvä syöttää kokonaisena,jotta hevonen joutuu erittämään riittävästi sylkeä, sekä pureskelemaan riittävästi.
hevoselle voi myös syöttää perunoita,juureksia sekä hedelmiä. Pellavanseimentä käytetään hevosen ruokinnassa lähinnä pitämään suoliston kunnossa. Se parantaa myös hevosen karvan kuntoa.
Hevonen on ruokittava vähintään kolme kertaa päivässä. Päivällä ruokintojen välillä pitäisi olla korkeintaan 6-7 tuntia väliä, ja yöllä korkeintaan 10-12 tuntia. Hevosen pitäisi saada ruokailla ja lepäillä yhteensä 2-3 tuntia ennen liikutusta. Nyrkkisääntö on pitää tunnin väli ennen ja jälkeen rasituksen. Eli ruokailu, lepo,rasitus,lepo,ruokalu jne. Äkillisiä ruokinnan muutoksia tulisi välttää.
hevoselle on aina annettava ruokarauha!
Osa tekstistä on "hevosen ruokinta,kasvatus ja hoito"-nimisestä kirjasta. Suosittelen.
Asiaa aiheesta riittäisi enemmänkin, koitin karsia turhat selostukset pois.- *NeNNuLi*
Siinä oli asiaa oikein juurta jaksain! Tuollaiset vitsiniekat, jotka käskevät syöttää hevoselle pelkkää leipää ja vettä, ovat kyllä melko lapsellisia tyyppejä!
Sulle, joka alunperin kysyit hevosen ruokinnasta, suunnista kirjastoon, ja hanki tieto ammattilaisten kirjoittamista tietokirjoista, vaikkapa juuri tuosta Mirman mainitsemasta "hevosen ruokinta, kasvatus ja hoito". Ite olen kanssa sitä joskus lueskellut, ja vaikutti ihan hyvältä! :)
- höperö
moi! Ei se hevonen pelkällä vedellä, leivällä ja heinällä elä!!! Yhellä tallilla missä mä kävin joka oli yksityinen, nii suokkari sai päivässä: heinää n.paalullisen, melassia ihan vähäsen, kivennäis aineita, kauraa ja leipää tietenki vihanneksia: kurkkua, porkkanaa, jne... vettä...sitä pitää olla aina hepalla!!! Riippuu paljon hevosesta, et kuinka paljon se tarvii heinää muita ruokia...!
- ninnu
paljo sä liikut sun hevosen kaa???
jos paljon nii, aamul joskus 7-8 aikaa:kaurat ja heinät,12 mais päiväheinät ja 20 mais iltakaurat ja heinät. siin vähä vinkkii mun hevonen saa kaurojen kanssa rehuu, merilevä jauhetta ja öljyy. - angeli
moi mulla on lämminveri ratsu joka saa litran kauraa aamulla ja illalla saman verran... mutta sit meujän ravuri suokki saaa 3l aamulla ja illalla 4l... ja heinää siihen päälle
- Anonyymi
Mulla on kaksi raviponia, jotka liikkuu 5krt viikossa. Niillä on pari kovempaa ajoa ja sitten kolme jotain vähän löysempää liikutusta. Mä ainakin annan niille 2,5dl rehua (turvotettuna) kaks krt päivässä. Ja sitten laitan vielä 5ml vitamiinia, biotiinia, ripauksen suolaa. (elektrolyyttiä aina liikutuksen jälkeen iltaruokaan 15ml. ) ja päivisin ne saa aina noin 1kg heinää (eli 500grammaa per poni) ja tietysti saman verran aamuisin ja iltaisin rehujen kanssa. ja aina heti ajon jälkeen annan 2,5dl mashia vetenä. Niin ja ainakin meillä ponien ruokintojen välillä on aina n.5-7h.
- Anonyymi
Oho en kattonu et tää on laitettu 2004😂😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741349Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2401237Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1511051Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2531026- 51755
- 64714
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62707Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39678Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44641- 30597