Jeesuksen kuoleman aikaa pohdin, kun siitä ei ole mitään varmaa tietoa. Se on ihme, kun kyseessä on sentään mies, joka oli puhunut suurille kansanjoukoille, ja ruokkinut ihmeellisesti ainakin 10 000 ihmistä parilla kalalla. Tuon lukumäärän ajattelin olevan, jos lasketaan mukaan lapset ja naisetkin.
Mutta Jeesuksen kuoleman aikana tapahtui Raamatun mukaan niin paljon asioita, että ihme on kun ei tiedetä milloin se kaikki tapahtuikaan.
Oli ylimmäinen pappi Kaifas, maaherra Pilatus, ruhtinas Herodes, sadanpäämies, hallitusmiehet, ja kansa katseli, oli myös ohikulkijoita pilkkaamisineen, enkeleitä.
Ja "aurinko pimeni", "suuri maanjäristys", kuolleita nousi haudoistaan kävelemään, Jeesus nousi luolasta elävien kirjoihin, ja lopulta nousi taivaaseen istumaan Jumalan oikealle puolelle.
Tuossa on mielestäni niin paljon seikkoja, joista pitäisi ajankohdan olevan selviö. Viimeistään, kun nousi taivaaseen, olihan se varmaan mieleenpainuva näky. Mikä tämän selittää, oliko Jeesus kuitenkin aivan merkityksetön, kun ei kirjattu mitään minnekkään kuin vasta kymmeniä vuosia myöhemmin?
Jeesuksen kuoleman aika
31
229
Vastaukset
jokkeri sanoi :
Mikä tämän selittää, oliko Jeesus kuitenkin aivan merkityksetön, kun ei kirjattu mitään minnekkään kuin vasta kymmeniä vuosia myöhemmin?
_______________
Kyllä Hänestä kirjoitettiin ja paljon.
Tuon aloitukseesi oman vaatimattoman panokseni eli nikodeemuksen
evankeliumin :
http://www.apokryfikirjat.com/nikkis.htm
MUISTELMIA HERRASTAMME JEESUKSESTA KRISTUKSESTA PILATUKSEN AJALTA
Esipuhe
Minä Ananias, lainoppinut pretoori, tunnistin kirjoituksista Herramme Jeesuksen Kristuksen ja uskon kautta lähestyin häntä ja minut katsottiin pyhän kasteen arvoiseksi: ja minä etsin muistiinpanot, jotka oli tehty mestarimme Jeesus Kristuksen aikana, jonka juutalaiset tappoivat Pontius Pilatuksen kanssa, ja löysin muistiinpanot hepreaksi ja Herran hyvän tahdon avulla käänsin ne kreikaksi tiedoksi kaikille niille, jotka huutavat avuksi Herran Jeesus Kristuksen nimeä: Flavius Theodosiuksen 17. hallitusvuotena, ja Flavius Valentinianus kuudennen yhdeksäntenä vuotena. {Käännetty kreikaksi n.425 AD}
Siksi kaikki, jotka luette tämän ja käännätte (tai kopioitte) muille kielille, muistakaa minua ja rukoilkaa, että Herra olisi armollinen minulle ja antaisi anteeksi synnit, jotka olen häntä vastaan tehnyt.
Rauha teille, jotka luette ja kuulette nämä asiat ja teidän palvelijoillenne. Aamen.
Keisari Tiberiuksen, Rooman keisarin, 15. hallitusvuotena ja Herodeksen, Galilean kuninkaan, 19. hallitusvuotena huhtikuun kandeksantena, joka on 25. maaliskuuta Rufuksen ja Rubellion ajanlaskulla, neljäntenä vuotena 202. olympiadista, Joosef joka on Kaifas on juutalaisten ylin pappi:
Nämä ovat asiat, jotka Herran ristiinnaulitsemisen ja kärsimyksen jälkeen Nikodeemus tallensi ja jakoi ylipapille ja muille juutalaisille: ja sama Nikodeemus kirjoitti ne hepreaksi.- dikduk
Ei ole Pilatuksen ajalta tuon hölmö sepitelmä . Uskotko ihan kaiken minkä netistä löydät?
- hepskukkuu
Mitä ei kirjattu. Eikös sulla oikein kalenterissa ole tuo Jeesuksen syntymäpäivä.
- hepskukkuu
siis jos nyt ei aivan päivä, niin ainakin historian ajanlasku muuttui niin, että se sinunkin kalenteris määrittää. Tälläkö nyt ajattelit Jeesuksen päiviltä saada .heh
- dikduk
Ei sitä päivää ole kenenkään kalenterissa,eivät edes ensimmäiset Jeesusliikkeen jäsenet merkinneet sitä ylös tai muistaneet tai edes muistelleet. Vuodet alettiin merkata oletusta syntymävuodesta joskus vuoden 500 tienoilla. Krisnuko oli silloin jo pitkään ollut Rooman valtakunnan valtauskonto .
Helsinkijokkeri, esiti mielenkiitoisen kysymyksen, miksi roomalaisissa historiankirjoissa ei mainita noita evankeliumeissa mainittuja tapahtumia? Minulle ainoa selitys on, ettei noita tapahtumia koskaan tapahtunut.
Koska tilanne on, mikä on, on noilla evankeliumeissa kerrotuilla tapahtumilla oltava jokin muu merkitys. Itse uskon, monien raamatuntutukijoiden tapaan, että nuo evankeliumissa kerrotut tapahtumat kertovat jotain siitä, mitä ensimmäiset kristityt tulkisivat Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemisen tarkoittavan. Tämä on minusta kaikkein loogisin tapa ajatella. Kyse on siis ylösnousemususkon ymmärettäväksi tekemisestä. Heti en pysty kertomaan, mitä mikin tapahtuma voisi merkitä, mutta otan asiasta selvää ja palaan asiaan.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- Jatka lisää
"miksi roomalaisissa historiankirjoissa ei mainita noita evankeliumeissa mainittuja tapahtumia? Minulle ainoa selitys on, ettei noita tapahtumia koskaan tapahtunut. "
Eikö sinulle riitä, että Uusi testamentti mainitsee niiden tapahtuneen? Sinunko uskosi vaatii vahvikkeeksi sen, että sen ajan pakanallisetkin lähteet mainitsevat ne tapahtuneeksi? Mihin sinä tarvitset Raamattua, kun sinä kuitenkin luotat maallisiin lähteisiin Jeesuksesta enemmän?
"mitä ensimmäiset kristityt tulkisivat Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemisen tarkoittavan."
No mitä ensimmäisiin kristittyihin lukeutuva Paavali kertoo meille Jeesuksen ylösnousemuksen merkityksestä uskolle? - juutas.
"miksi roomalaisissa historiankirjoissa ei mainita noita evankeliumeissa mainittuja tapahtumia? Minulle ainoa selitys on, ettei noita tapahtumia koskaan tapahtunut. "
Parahin Hannu,
Rehellistä puhetta. Samanlaiseen päätelmään olen itsekin tullut. Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen liittyvät tapahtumat ovat mitä ilmeisemmin täyttä sepitettä.
Mitä Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkitykseen tulee, niin hyvinkin mahdollista mielestäni on, että tuntemattomille evenkeliumien kirjoittajille ja Paavalille oppilaineen pääasia on ollut idea ylösnousseessta Jeesuksesta, eikä todellinen Jeesus. He ovat halunneet ja tarvinneet ylösnousseen Jeesuksen, joten sellainen on sitten kirjoitettu ja se on sitten ollut heille "tosi uskomus", ihan kuin nyt sinullekin. Tamä kaikki riippumatta siitä, onko mitään todellista henkilöä ollutkaan ja miten hän mahdollisesti on syntyntyt, elänyt tai kuollut, vai onko ollut fyysisesti olemassa ollenkaan. Se on ollut heille yhtä totta kuin Angry Birdsit nykyihmiselle konsanaan.
Tämä virtuaalijeesus on käytännössä tehnyt todellisen henkilön tarpeettomaksi, ja hahmolla on sitten ratsastettu ja rahastettu seuraavat pari vuosituhatta. Ja käyty verisiä sotia toisten virtuaalihahmojen kannattajien kanssa.
Ja mikäs on sitten virtuaalijeesuksella ratsastaessa jatkossakin, jos siltä tuntuu,. Nykyiseen virtuaalitekniikkaanhan sen voi ajatella sopivan kuin nyrkki silmään. Virtuaalikirkko netissä virtuaalijeesuksineen. Halleluja.
Ironista kyllä, sama tekniikka luo ennennäkemättömät mahdollisuudet keskustella ja kyseenalaistaakin tuon virtuaalijeesuksen olemuksen.ja alkuperän. Ja kilpailu angrybirdsien ja muiden virtuaalihahmojen kanssa voi olla kovaa. Pitäisköhän kirkon vihjata vaikka Roviolle liikeideasta niin tulisi lisätukea...Mobiilipeleissä pahuutta vastaan seikkaileva supersankarijeesus ikuisen elmän antavine bonuspalkintoineen voisi olla kova juttu...
hepskukkuu, taidat olla hieman ottanut? Ei kalentereissa ole Jeesuksen syntymäpäivää, koska se ei ole tiedossa. Edes vuosi ei ole tiedossa, joten se entinen "tieto" muutettiin, ettei enää oo "jälkeen kristuksen". Ei oo mun juttu, että Jeeus pitää saada pois päiviltä. Selvyys asiaan kyllä pitäisi saada, kun jo 2000 vuotta on odotettu.
Pertsa. Tuo sun linkkisi asiat ovat kai v 29? Mutta sitä ei ole sitten pidetty luotettavana, koska Jeesusken kuoleman ajassa on yhä 10 vuoden haarukka.
Mukava nähdä Hannu Lehdeskosken paluu. Nuo Raamatussa kerrotut tapahtumat Jeesuksen kuoleman yhteydessä eivät ole poikineet mitään varmaa tietoa ajankohdasta. Ja kun siinä on mukana myös mullistuksia ja merkkihenkilöitä, on varsin selvää, ettei niitä ole todellisuudessa tapahtunut. Olen kanssasi samaa mieltä, Hannu.
Itse olen miettinyt, että Jeesus on haluttu esittää parempana kuin olikaan. Siksi on niin runsaasti yliluonnollisia asioita, kuten enkelit, Jumala, Pyhä Henki, kun Jeesusta pantiin alulle!- dikduk
Pertsan liittämät asiat ovat myöhemmän ajan mielikuvituksen tuotetta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nikodeemuksen_evankeliumi
"Yliluonnollisia" tarinoita liitettiin muinoin aina merkkihenkilöinä pidettyjen syntymään ja kuolemaan, niin ihmisten kuin jumalien, Jeesushan ei ollut ainoa tuon ajan jumalinkarnatio tai ainoa ihminen joka muuttui jumalaksi kuoltuaan .
- Kristinuskon kirja.
helsinkijokkeri ja Hannu Lehdeskoski.
Hyvät ja realistiset käsitykset kummaltakin ainakin minun mielestäni.
Otan yhden esimerkin. Johanneksen evankeliumi on kirjoitettu ajattelulla Jeesuksen merkityksestä. Siinä ei, voipi sanoa, ole yhtään realistista, totuudenmukaista, Jeesuksen lausumaa eikä tapahtumaa. " Vaimo, mitä itket. " Tarua, tarkoittanee Jeesuksen ja Maria Magdakeenan avioliittoa.
Raamattu Jeesuksen tuoman ilmoituksen perusteella roskakoriin ja uusi Kristinuskon kirja kyvykkäiden teologian tutkijoiden toimesta liikkeelle. Itse olen jo suoriitanut avauksen siihen suuntaan maailman arvostettujen eksegetiikkojen tutkimusten perusteella.
Jeesus on Korkeimman ilmoituksen välittäjä !- Kukapa se
Psariko se täällä nikittään kirjoittelee?
- Niin käyneekin
"Raamattu Jeesuksen tuoman ilmoituksen perusteella roskakoriin ja uusi Kristinuskon kirja kyvykkäiden teologian tutkijoiden toimesta liikkeelle."
Noin luultavasti tulee lopunaikojen lähestyessä tapahtumaankin. Raamattu todellakin sysätään syrjään ja porttokirkko kirjoittaa omansa tilalle. Ken siihen kirjaan uskoo, ei ole kristitty. - PSARI
Kukapa se kirjoitti:
Psariko se täällä nikittään kirjoittelee?
Kukapa se,
harvinaisen paljon huomenta sinulle!
Minä en käytä mitään muuta nikkiä kuin PSARI, jonka olen rekisteröinytkin.
Missäpä se sinun mielipiteesi on asiasta, vai onko sanavarastosi vähäinen ja liahanlainen.
Minä laitoin tuohon alle tietoni ja mielipiteeni. - PSARI
Niin käyneekin kirjoitti:
"Raamattu Jeesuksen tuoman ilmoituksen perusteella roskakoriin ja uusi Kristinuskon kirja kyvykkäiden teologian tutkijoiden toimesta liikkeelle."
Noin luultavasti tulee lopunaikojen lähestyessä tapahtumaankin. Raamattu todellakin sysätään syrjään ja porttokirkko kirjoittaa omansa tilalle. Ken siihen kirjaan uskoo, ei ole kristitty.Niin käyneekin,
olet väärässä, sillä Raamatun tekstit ovat jo täysin väärennettyjä siitä, mitä alkuperäistekstit ovat. Raamattuun pitäisi laittaa jokaisen jumala arvonimen omaavan hallitsijan nimi arvonimen perään. Esimerkkinä Jumala Jahven nimi on aivan Raamatun alkulauseessa. Hänestähän alkutekstit kertovat, kuinka hän uudisasukkaana raivasi peltonsa ja kasvatti kotieläimiä sekä rakensi uudisrakennuksensa.
Kristityt todennäköisesti pitävät kiinni edelleen tuosta väkisin muutetusta teoksesta, johon uskovat kivenkovaan, vaikka se on harhaanjohtava teos.
Historiankirjat todistavat sen, että kristittyjen lahko on Serapis kultti. Ensimmäisen ja toisen vuosisadan kirjoittajilla ei ollut mitään syytä kirjoittaa valheellista tietoa tuosta kultista, sillä heidän aikanaan oli paljon erilaisia uskonsuuntauksia, joten he vain mainitsivat kristittyjen lahkostakin ikään kuin ohimennen.
Plinius nuoremman kirje keisari Trajanukselle viittaa selkeästi hänen olleen sitä mieltä, että kristittyjen lahkon katsottiin olleen kreikkalaisegyptiläisen Isiksen ja Serapiksen palvontaan liittyvä kulttiuskonto. Monet muut kirjoittajat ovat samaa mieltä hänen kanssaan.
- oolallaaaa
Lehdeskoski/helsinkijokkeri/kristinuskon kirja/PSARI
Siinäpä tämän palstan samanmielisimmät. Loistavaa. - PSARI
helsinkijokkeri,
sinulla on monta kysymystä, joihin vastaamiseen menisi monta päivää, joten lue oheisesta kotisivujeni linkiistä, miten kukin asia on historialliselta näkökulmalta. Kunkin otsakkeen alla on tietoa kustakin asiasta.
http://www.psari.info/romap.html
Lisäksi voit lukea kirjastani Jesus Chrestus kyseisistä asioista, josta linkki google-kirjoihin ohessa
http://books.google.fi/books?id=9YBLvn9qvLMC&printsec=frontcover&dq=Jesus Chrestus&hl=fi&sa=X&ei=_4EWT6CWN-LP4QS39a2EBA&ved=0CDYQ6AEwAA#v=onepage&q=Jesus Chrestus&f=false
jatkuu- PSARI
jatkoa
Raamattua lukiessa pitää erottaa kaksi asiaa. Toinen on se, että alun pitäen juutalaisten yhdestä kantaisästä Aabrahamista kertovia heimokirjoja ei aiottu ottaa mukaan Raamatun teksteihin, mutta lahkossa olleet juutalaiset vaativat näin tekemään. Tästä on todisteena Galatalaiskirje Raamatussa. Tuolloin yhdistettiin juutalaisten tekstit kristittyjen lahkon teksteihin.
Juutalaisten tekstit muokattiin yhteen roomalaisten teksteihin, jolloin evankeliumit tehtiin väkisin siihen muotoon, mitä ne ovat. Evankeliumitekstit kertoivat alun pitäen eri Jeesuksista. On huomattava, että Markuksen evankeliumiteksti poikkeaa huomattavasti kolmesta muusta tekstistä jopa maantieteellisesti, koska kyseinen teksti on kirjoitettu Roomassa.
Markuksen evankeliumi sisältää 150 kirjoitusta Van-hasta testamentista. Virheellistä tekstiä on maantieteessä että kulttuurissa ja ne osoittavat, että nämä kohdat on lisätty tekstiin sekä alkuperäinen evankeliumi on muutettu Roomaa koskevasta Juudeaa koskevaksi. Lisäykset on saatettu tehdä Roomassa henkilön taholta, joka ei tuntenut Juudeaa maantieteellisesti, eikä juutalaisuutta. Alkuperäistekstissä juutalaisuudesta ei ole ollut mitään tietoa.
Evankeliumin 622:sta jakeesta 406 on Matteuksesta ja Luukkaasta, 145 Matteuksesta, 60 Luukkaasta ja vain 51 jaetta sen omia.
Jeesus Kristus karkotettiin Galileasta ja hän pakeni Roomaan juutalaissiirtolaisten keskuuteen. Näitä oli jopa kymmeniä tuhansia yhdellä Rooman kukkuloista. Jeesus Kristus perusti sinne oman lahkonsa ja lahkon jäseniä kutsuttiin Kristuksen eli Chrestuksen nimen mukaisesti Chrestuksen seuraajiksi ja tästä vakiintui nimi kristityt. Tosin on olemassa myös historiallista tietoa, että Serapis kultin jäseniä olisi kutsuttu nimellä kristityt jo ennen ajanlaskun alku, kun Serapis kultti syntyi.
Useat historioitsijat ovat kirjoittaneet Isis temppelistä ja kristittyjen lahkosta, joista Josephus eniten.
Historioitsija Josephus kirjoitti oman aikansa tapahtumista ensimmäisellä vuosisadalla. Hän osoittaa selkeästi teksteillään, että kristinuskoon liittyvät tapahtumat koskevat Roomaa, jossa Jeesus Kristus oli ja perusti kristittyjen lahkon:
Roomassa oli mies, joka oli Juutalainen, joka oli ajettu pois omasta maastaan syytteiden mukaisesti. Hän rikkoi juutalaisten lakeja ja häntä syytettiin irstailusta. Hän oli kaikin puolin paha mies ja häntä pelättiin. Herodes Antipas karkotti hänet. Hän siis eli Roomassa ja rabbina opetti juutalaissiirtolaisten keskuudessa Mooseksen lakeja. Hän korjautti Isiksen temppelin ja palkkasi sinne kolme muuta miestä, ja laittoi heihin oman merkin itsensä kanssa kumppanuuden merkiksi.
Jeesus oli viisas mies, jos häntä oli luvallista kutsua edes mieheksi, sillä hän teki upeita tekoja ja hän oli opettaja opettaen totuuden iloa. Hän veti luokseen niin monia siirtolaisjuutalaisia sekä pakanoita. Hän oli Kristus (Chrestus). Pilatus tuomitsi hänet ristille tärkeiden miesten kehotuksesta. Monet, jotka rakastivat häntä, eivät aluksi hylänneet häntä. Ja kristittyjen heimo, joka sai nimensä häneltä, ei ole kuollut sukupuuttoon tänäkään päivänä.
Josefun kirjoittaa: ”Samoihin aikoihin tapahtui myös ikävä onnettomuus Roomassa Jesus Chrestuksen johtamassa Isis temppelissä, joka saattoi siirtolaisjuutalaiset hämminkiin.
Paulina Fulvian mies Saturninus valitti Jeesuksen toimista keisari Tiberiukselle, jolloin Tiberius Claudius määräsi tutkimaan asian perusteellisesti pappien keskuudessa, ja määräsi heidät ristiinnaulittavaksi. Hän myös tuhosi Isiksen temppelin, ja patsaat heitettiin Tiber-jokeen. Tämä tilanne oli Isis temppelissä Roomassa ja koski Jeesusta pappeineen. Olen nyt kertonut, mitä on tapahtui juutalaissiirtolaisten keskuuudessa Roomassa, kuten olen aiemmin sanonut teille haluni kertoa tästä.”
Keisari Claudius määräsi, että kaikki juutalaiset on karkotetettava Roomasta, jolloin konsuli luetteli 4000 nimeä, jotka olivat siirtynee kristittyjen lahkoon ja lähetti heidät Sardiniaan sotilaskoulutukseen, jolloin nämä levittivät kristinuskoa osaltaan niihin maihin, joihin joutuivat roomaalissotilaina.
Claudiuksen säädökset 18:2: "Juutalaisten aiheuttaessa jatkuvasti häiriöitä, joihin heitä yllyttää Chrestus, minä Rooman keisari Claudius karkotan heidät Roomasta.” Juutalaisia vainottiin eritoten Roomassa v. 41-48 välillä ja uskonnolliset toimitukset oli kielletty, jolloin kristittyjen lahkon jäsenet piiloutuivat katakombeihin pitämään siellä kulttiseremonioitaan, rikkomaan hautojen sinettejä sekä syömään ruumiita uhrimenoissaan.
Kristinuskon perustaja Jesus eli Isus Chrestus eli Kristus perusti kristinuskonsa Isis temppeliin Roomaan kaikkien historiallisten todisteiden pohjalta. Isiksen palvontaan kuului isona osana naispapittaret, joita oli myös Jeesus Kristuksen perustamassa kristittyjen lahkossa Roomassa hänen ja hänen palkkaamien 3 miespapin lisäksi. Varsinkin papittaret toimivat kätilöinä ja parantajina.
- PSARI
helsinkijokkeri,
laitanpa sinulle vielä tietoa Pontius Pilatuksesta ja Jeesuksesta.
Johanneksen evankeliumi antaa ymmärtää, että roomalaissotilaat pidättivät Jeesuksen Getsemanessa Sanhedridin ja ylipappi Kaifaan käskystä. Muiden evankeliumien mukaan tekijänä oli miekoin ja seipäin aseistautunut miesjoukko, jonka olivat lähettäneet ylin papisto sekä vanhimmat ja lainopettajat. Kyse on kahdesta eri Jeesuksesta ja jopa kahdesta eri maasta.
Juudeassa lakia valvoi roomalaismiehittäjä, joten siellä roomalaissotilaat ovat voineet hyvinkin vangita Jeesus Bar Abbaksen eli Barabbaan syytettynä murhasta ja kapinoinnista 30-luvun alussa, jolloin Juudean provinssin prefektinä oli Pontius Pilatus, ja jonka tuomittavaksi Jeesus joutui.
Juutalaisia oli viety Roomaan orjien asemaan palvelemaan roomalaisylimystöä. Yhdellä Rooman monista kukkuloista oli kymmeniätuhansia juutalaissiirtolaisia ja nämä asuivat omana ryhmänään. Heillä oli omat uskonnolliset lakinsa ja käytäntönsä, siksi heitä vieruksittiin tavallisten roomalaisten taholta.
Roomassa juutalaiset vainosivat Jeesus Kristuksen eli Jesus Chrestuksen kristittyjen lahkoa ja sen johtajaa Jesusta, joten siellä miesjoukko on voinut piirittää ensin Jeesus Kristuksen ja saattaa hänet iljettävyyksistäään tuolloin prokuraattorina Rooman siirtolaisjuutalaisten asioista vastanneen Pontius Pilatuksen tykö tuomittavaksi.
Pontius Pilatuksen kohdalla on teksteissä mainittu kaksi eri nimikettä eli prefekti ja procurator eli maaherran virka ja sittemmin työtehtävä ilman virkaa.
Pontius Pilatuksen appiukko keisari Tiberius jotui onnettomuuteen Caprin saarella, jossa maanjäristyksessä majakka sortui hänen päälleen. Keisari Tiberius vietiin laivalla Miseniumin satamakaupunkiin Lucius Luculluksen taloon hoidettavaksi. Lääkäri Charicles kokeili vain keisarin pulssia, oliko tämä jo kuollut. Hän sanoi hengityksen olevan vaikeaa ja keisarin kuolevan kahdessa päivässä. Pilatuksen tullessa paikalle, 78-vuotias Tiberius oli kuollut.
Tiberius kuoli ehkä tyynyn avustamana ja uudeksi keisariksi nousi Caligula. Syyrian kuvernööriksi vasta nimitetty ja myös Juudean asioista vastannut Lucius Vitellius määräsi kiireellä Pontius Pilatuksen tilalle Juudeaan uudeksi prefektiksi Marcelluksen Pilatuksesta tehtyjen valitusten takia. Pilatus oli koko virkakautensa ajan prefektinä ja se oli virkanimike, eikä hän voinut jatkaa Juudeassa enää vuoden 37 jälkeen, koska Vitellius määräsi Pilatuksen karkotettavaksi Roomaan, jonne hänet nimitettiin prokuraattoriksi hoitamaan siirtolaisten riita- ja rikosasioita vuoden 37 jälkeen.
Tiberius, josta Pilatiuksen yhteydessä tämän jälkeen puhutaan, ei ole kuollut keisari, vaan myös Tiberiukseksi kutsuttu Claudius eli Tiberius Claudius, joka nousi keisariksi v. 41 jaa. Hän tuomitsi Jeesus Kristuksen eli Jesus Chrestuksen eli Kristuksen ristille hänen senaatin jäsen Saturninuksen vaimolle aiheuttaman skandaalin ja Kristuksen perustaman kristitty-jen lahkon ehtoolliskäytännön vuoksi. Isis temppeliin perustetun kristittyjen lahkon jäsenet kävivät rikkomassa katakombien sinettejä ja syömässä kuolleitten ruumiita.
Pontius Pilatusta ennen siirtolaisten asioista vastasi prokuraattorina Publius Lentulus, joka kirjoitti Jeesus Kristuksen ulkonäöstä. Publius Lentuluksesta on sanottu, ettei hän voinut olla mitenkään Pontius Pilatusta ennen prefektinä Juudeassa kuten väärennetyissä kirjeissä väitetään erheellisesti, mutta jos hän oli prokuraattorina Roomassa ja Pilatuksen tutkinta ja tuomio koski siellä juutalaissiirtolaisten keskuudessa asunutta Jeesus Kristusta eli Jesus Chrestusta, Lentulus ei ole silloin kuvitteellinen hahmo, vaan ollut senaatin alaisena ja hänen kirjoittamansa teksti Jeesus Kristuksesta on aivan totta. Tämä kirje löytyy Roomasta Jeesuksen ajan senaatin papereista.
Erehdys tässä asiassa saattaa johtua siitä, että Lentuluksen kirjeen kopioijat ovat uskoneet Jeesuksen eläneen ja vaikuttaneen ainoastaan Juudeassa. Kirjeessä mainittu Iudaea sana tarkoittaa juutalaisia, ei Juudeaa. Lentulus kirjoitti Jeesuksen ulkonäöstä ja toiminnasta. - PSARI
helsinkijokkeri,
laitan tuosta auringonpimennyksestä vielä tekstiä sinulle historiallisesta näkökulmasta.
Tarkkaa aikaa Raamatussa ei ole määritelty ristiinnaulitsemiselle, mutta Rooman tapahtumat voidaan ajoittaa tarkkaan Jeesus Kristuksen kohdalla v. 52 jaa., jolloin Roomassa tapahtui suuri maanjäristys, ja jolloin noin 25 km päässä Roomasta sijainnut tulivuori pölläytti tuhkapilven ilmaan 5,6 Richterin asteikon maanjäristyksen seurauksena, jolloin siitä seurasi auringonpimennys ristiinaulitsemisen kanssa samaan aikaan.
Africanus teki 5-osaisen Maailman historian n. v. 220. Hän käsittelee siinä 3 tunnin pimeyttä, joka tapahtui Kristuksen kuoleman aikaan ja kirjoitti: "Mitä pelottavin pimeys painosti koko maailmaa, maanjäristys järkytti kallioita ja monet paikat juutalaisten ja muilla alueilla sortuivat.
Samarialainen Thallus kirjoitti noin vuodesta 52 lähtien Lähi-idän historiasta. Thalluksen teokset eivät ole säily-neet, mutta useat kirjoittajat viittaavat häneen kuten Eusebius ja Africanus. Thallus kirjoitti pimeydestä, joka liittyi ris-tiinnaulitsemiseen Roomassa. Hän kirjoitti kreikaksi n. v. 50-100 välillä, mutta asui ja työskenteli Roomassa.
Julius Africanus kirjoitti n. v. 221 Jeesuksen ristiinnaulitsemisen yhteydessä olleesta pimeydestä: "Historianteoksensa kolmannessa osassa Thallus tulkitsee pimeyden auringonpimennykseksi.” Africanus on toista mieltä ja väittää, että auringon pimentyminen ei voinut tapahtua täyden kuun aikaan, joka on juutalaisten pääsiäisaikaa.
Africanus kertoi vastustavansa Thalluksen tietoa auringonpimennyk-sestä, ja ettei pimennys voinut tapahtua täyden kuun aikaan, jolloin Jeesus kuoli juutalaisten pääsiäisenä. Africanus väitti, että Thallus oli yrittänyt selittää yliluonnollista tapahtumaa luonnollisena. Thalluksen aikaan kiistetltiin voimakkaasti keisarillisessa kaupungissa Roomassa heti 50-luvulla Jeesuksen kuolemaan liittyvistä asioista.
Thallus oli oikeassa, koska Jeesus ristiinnaulittiin Roomassa, jossa samanaikaisesti tapahtui maanjäristys ja sitä välittömästi seurannut läheisen tulivuoren purkaus, joka pimensi auringon syöstessään tuhkapilven auringon eteen. Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikaan on kirjoitettu maan vavahdelleen ennen 3 tunnin pimeyttä. Tätä ei voinut tapahtua Jerusalemissa, koska siellä ei ole ollut sedimenttitutkimuksien mukaan maanjäristyksiä tuohon aikaan. Roomassa tapahtui 5,6 Richterin asteikon maanjäristys v. 52, jossa kuoli paljon ihmisiä ja italaialaistekstien mukaan sydänhalvauksiin säikähdyksistä. Maanjäristysten sarja oli harvinaisen pitkä, koska sitä kesti jopa seuraavaan yöhön saakka.
Julius Africanus viittaa myös toiseen historioitsijaan Phlegoniin, jonka mukaan Tiberiuksen (Tiberius Claudiuksen) hallituskaudella täyden kuun aikaan oli täysi auringonpimennys, joka kesti kuudennesta hetkestä yhdeksänteen. Africanus uskoi Phlegonin kirjoittavan samasta pimeydestä kuin Thallus.
Monet historioitsijat ovat kirjoittaneet useista maanjäristyksistä, joita on tapahtunut ensimmäisellä vuosisadalla. Tacitus mainitsee Apameassa Syyriassa tapahtuneesta järistyksestä v. 53. Seneca kirjoitti v. 58: "Kuinka usein onkaan Aasian ja Kreikan Achaean kaupungeissa tapahtunut äkillinen kuolemaan johtanut sokki! Näitä monissa kaupungeissa on nähty sekä Syyriassa, ja kuinka monta Makedoniassakin! Kuinka usein Kyprokseen rakennusten rakentaminen on mennyt hukkaan tämän onnettomuuden takia! Kuinka usein Paphos joutunut perikatoon! Maanjäristyksestä tulleet uutiset ovat usein tuoneet meille tietoja järistyksessä kokonaan kerralla tuhoutuneista kokonaisistaa kaupungeista. "
jatkuu- PSARI
loppupätkä...
Ennen Jerusalemin suuren temppelin tuhoa vuonna 70, oli maanjäristyksiä Kreetalla vuonna 46 tai 47, Smyrnassa, Miletosissa, Samoksen saarella, Laodikeassa Fryygiassa vuonna 60, Hierapolisissa, Colosseassa, Campaniassa Pompeijin maanjäristys, jossa koko kaupunki oli pahoin vaurioitunut järistyksessä. Se tapahtui 5. päivä helmikuuta vuonna 63. Lisäksi maanjäristyksiä on ollut Juudeassa ja Roomassa. Jeesus Kristuksen ristiinnaulitsemisen yhteydessä Roomassa tapahtunut maanjäristys on dokumentoitu nuoren Neron miehisyyden merkiksi toogaan pukeutumisen aikaan vuonna 52 jaa.
Antiikin historioitsija Plinius vanhempi kuvailee vuonna 77 suurta maanjäristystä, joka tuhosi suuren osan Turkin aluetta Vähä-Aasiassa vuonna 17. Maanjäristys oli niin tuhoisa, että Rooman keisari keskeytetti tuon tuhoutu-neen alueen veronkannon viideksi vuodeksi, jotta kansalaiset pystyivät korjaamaan maanjäristyksen tuhoja. Plinius kirjoitti järistyksen olleen suurin maanjäristys, mitä ihmiset muistivat. Kaksi pientä maanjäristystä tapahtui vuonna 33 ja 48, joista jälkimmäinen aiheutta pientä tuhoa Jerusalemin temppelille.
Matt. 27:51 Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat,
Raamattu kertoo useista eri maanjäristyksestä eri aikakausina, mutta Qumranin maanjäristyksestä Raamattu vai-kenee. Tiedemiehet ovat tutkineet Kuolleenmeren sediment-tikerroksia, joiden mukaan vuonna 31 eaa. Qumranissa on ollut iso maanjäristys, joka vaurioitti pahoin luostariyhteisön rakennuksia ja kallioon hakattuja portaita ja kylpyaltaita, joita käytettiin parannettaessa sairaita ja rituaalinomaisiin puhdistautumisiin. Maanjäristyksiä on ollut usein Jerikon ja Jordanvirran vajoamassa. Josephus kirjoitti Qumranin alueen maanjäristyksen aiheuttaneen 30 000 miehen kuoleman ja vain 9 miehen jääneen eloon.
Masadan linnoituksen läheltä Wadi Ze'elimin alueel-ta paljastuneessa sedimenttinäytteessä voidaan nähdä sama maanjäristyksen jättämä kerrostuma kuin Qumranin näytteissä vuodelta 31 eaa. Näytteistä erottuu myös 65 vuotta myöhemmin tapahtunut noin 5,5 Richterin asteikon maanjäristys Kuolleenmeren vajoamassa, joka osuu noin vuodelle 33. Maanjäristys on tuntunut hyvin heikkona myös ehkä Jerusalemissa.
jokkeri
______
Tuossa sinulle Jeesuksen syntymästä ihan kirkon omilta sivuilta :
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Jeesus
Jeesus Nasaretilainen on kristinuskon keskushenkilö ja kristittyjen tunnustama maailman Vapahtaja. Hän syntyi Palestiinassa, Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien mukaan Betlehemissä Herodes Suuren hallituskautena. Tutkimus on ajoittanut tapahtuman vuosiin 7–4 eKr. Jeesuksen syntymä on 500-luvulla alkaneen kristillisen ajanlaskun lähtökohta. Sitä ennen pakanallinen ajanlasku laskettiin Rooman perustamisesta.- PSARI
pertsa2012,
tutkijat ovat sitä mieltä, että nasaretilaisuus syntyi saddukeuslaisuuden rinnalle jo noin 130-135 vuotta eaa. Tässä oikean Jeesus Nasaretilaisen tarina.
Antiokhoksen syyrialaiset joukot eli seleukidit valtasivat Juudean ja he palvoivat epäjumalia. Tätä juutalaispapit eivät hyväksyneet, ja tämän seurauksena ylipappi Mattatias pakeni 5 poikansa kanssa Qumraniin. Mattatias kuoli ja Juudas Makkabealainen valtasi Jerusalemin v. 166 eaa. Alcemus oli kuvernööri/ylipappi v. 162-159 eaa. vailla valtaa. Ylipappi/kuvernööriksi tuli Yohannan = JOHANNAN v. 159-153 eaa. Jostain syystä tätä tietoa ei löydy suomeksi. Juudas Makkabealainen halusi liittoutua roomalaisten kanssa ja laittoi Roomaan lähetystön ja veljensä Johannanin. Jonathan Makkabealainen oli viimeinen seleukidi-kuvernööri/ylipappi v. 153-143 eaa.
Johannan Makkabealaiseen liittynä historiallinen tarina, joka on liki samanlainen kuin on kristinuskon Joosef, Maria ja Jeesus tarina. On arveltu, että Johannan Makkabealaisen poika Jeesus HaNotzri eli Jeesus Nasaretilainen olisi oikea Jeesus Nasaretilainen ja nasaretilaisuus alkanut jo noin vuonna 133-134 eaa.
Johannan oli naimisissa Miriamin kanssa, joka oli pääsiäisjuhlilla eksyttyään miehestään käytyään kampaajalla. Roomalaissoti-laat 1. kohortin jousimiehet, Pantira ja Stada, veivät raskaa-na olleen tytön sivukadulle raiskattavaksi. Puuseppä Pappos ben Yowself = Jowself pelasti hänet. Mustasukkainen Johannan ei uskonut, ettei Miriamia oltu raiskattu ja hylkäsi vaimonsa. Pappos kihlasi tytön, mutta huomattuaan raskauden aikoi hylätä hänet. Stada ja Pantira vietiin Sanhedriniin ja miehet tuomittiin kivitettäviksi ja hirtettäviksi.
Miriamin synnytettyä kätilö yritti varastaa lapsen (s. v. 159 eaa.) viedäkseen temppeliin uhrattavaksi. Pappos sai naisen kiinni ja palautti kuvernöörin pojan, jota kutsuttiin äpäräksi ja huo-ran lapseksi = Jeesus ha-notsriy = Ha-Notzri.
Jeesus oli älykäs ja opiskeli lyhyessä ajassa rabbiksi isänsä tuella. Ptolemaios tapatutti vävynsä Hyrkanoksen avulla Johannanin ja Simonin v. 134 eaa. ja hänestä tuli Juudean kuningas v. 134-104 eaa. Toinen Jeesus syrjäytti Jeesus HaNotzrin ylipappeudesta ja hän pakeni Qumraniin perustaen Ha-Notzri- eli Nasaret-haaran sinne ja näin syntyi nasaretilaisuus jo noin 130 vuotta eaa. Kylläpä sä PERTSA oot epätoivoinen. Nyt kertakaikkiaan TEET MITÄ JEESUKSESI sanoi seuraajiensa TEKEVÄN: juo myrkkyjuomaa, et takuulla tuu miksikään, koska Jeesuksesi, Pyhä Jumala niin sinulle ja muille vakuutti Markus 16:ssa. Samalla saat itsekin vahvistuksen uskollesi.
En tosin usko, että sä ihan niin paljon luotat Raamatun kiirjoituksiin, joten myrkkyjuoma jää juomatta kuten muiltakin Jeesuksen seuraajilta. Ei se mitään vaikka Daavid ja Paavali ja kumppanit ovat Raamatussa pelastuneet Jumalan avulla. Sehän oli vain Raamatussa, ei uskovat oikeasti mee edes leijonien syötäväksi, vaikka Jumala "käskisi".
Vaikka mitä linkkejä syydät , ei tuokaan todista muuta kuin, että Jeesus on kristinuskon keskushenkilö. Tehkää hyvänen aika niitä Jeesuksen tekoja, niin muutkin uskovat! Muuten huutelette tuuleen.helsinkijokkeri kirjoitti:
Kylläpä sä PERTSA oot epätoivoinen. Nyt kertakaikkiaan TEET MITÄ JEESUKSESI sanoi seuraajiensa TEKEVÄN: juo myrkkyjuomaa, et takuulla tuu miksikään, koska Jeesuksesi, Pyhä Jumala niin sinulle ja muille vakuutti Markus 16:ssa. Samalla saat itsekin vahvistuksen uskollesi.
En tosin usko, että sä ihan niin paljon luotat Raamatun kiirjoituksiin, joten myrkkyjuoma jää juomatta kuten muiltakin Jeesuksen seuraajilta. Ei se mitään vaikka Daavid ja Paavali ja kumppanit ovat Raamatussa pelastuneet Jumalan avulla. Sehän oli vain Raamatussa, ei uskovat oikeasti mee edes leijonien syötäväksi, vaikka Jumala "käskisi".
Vaikka mitä linkkejä syydät , ei tuokaan todista muuta kuin, että Jeesus on kristinuskon keskushenkilö. Tehkää hyvänen aika niitä Jeesuksen tekoja, niin muutkin uskovat! Muuten huutelette tuuleen.jokkeri sanoi :
Kylläpä sä PERTSA oot epätoivoinen.
_____________________
Siinä linkissä oli sinulle tieto Jeesuksen syntymästä.
Sitähän sinä yritit sijoittaa Herodeksen kuoleman jälkeiseen aikaan.
Nyt olet viisastunut jälleen kerran.
Tutkimus on ajoittanut Jeesuksen syntymän kirkon mukaan vuosiin 7–4 eKr.
Eli Jeesus on voinut olla Egyptissä Herodesta paossa hänen eläessään.
____________________________________________________________
jokkeri sanoi :
En tosin usko, että sä ihan niin paljon luotat Raamatun kiirjoituksiin, joten myrkkyjuoma jää juomatta kuten muiltakin
_____________
Matteus :
4:5 Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
4:6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"
4:7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'"
Joo PERTSA. Herodes kuoli vuonna 4 tarkalleen. Miksi käännät selvän Jeesuksen ilmoituksen, että MINUN SEURAAJANI voivat juoda myrkkyjuomaa vahoingoittumatta ihan muuksi? Sehän oli Markuksessa ihan Jeesuksen testamentti seuraajilleen. Ei se ole kiusaamista. Mutta sulle se on sitä. Sun uskottavuus on jo täysi NOLLA. Vedit mukaan aivan toisen asian, joka liity Jeesuksen seuraajilleen anatamaan julistukseen millän lailla.
Tosin Jeesus oli ehkä syntynyt silloin kun Herodes oli vielä elossa, mutta muut Matteuksen jutut ovat aivan epäuskoyttavia. Eli tekemällä tehtyjä "profetoita" Jeesksesta. Siinä meni Matteuksenkin uskottavuus NOLLAAN. Ehkä sun on jo parasta luovuttaa. Kukaan ei enää usko sun uskoon Jeesukseen.- rautalangasta
Hiukan suuria sanoja helsinkijokkeri :)
Meitä Jeesukseen uskovia on vielä miljoonia.
Ja Jeesuksessahan ei ole oleellisinta hänen kuolemisensa, vaan että hän on elossa. - luminarsku
helsinkijokkeri,
osuiko ja upposi, kun piti poistattaa viestini, vai olitko se sinä? Jankkaat ja jankkaat samoja vääriä käsityksiäsi, joihin olet saanut monesti oikaisuja. Myrkyn juominen on yksi näistä vakiojankkauksistasi. Pyysin ajattelemaan järjellä, että kun Jeesuksen pääsanoma oli rakkauden sanoma, käskisikö Hän seuraajiaan juomaan myrkkyä? Järkeä pitää käyttää ja kun kirjoituksistasi saa sen käsityksen, että olet päästäsi ihan pyörällä, ei sen sanominen ole vastoin palstan sääntöjä, itse kirjoittelet välillä paljon törkeämmin henkilöön menevää tekstiä.
"Jos he juovat jotakin kuolettavaa" sanotaan Raamatussa eli huomaa: JOS. Jos sattuu juomaan vahingossa, ei meitä käsketä juomaan tahallaan myrkkyä.
Totuus ei pala tulessakaan eikä häviä viestien poistattamisella. luminarsku kirjoitti:
helsinkijokkeri,
osuiko ja upposi, kun piti poistattaa viestini, vai olitko se sinä? Jankkaat ja jankkaat samoja vääriä käsityksiäsi, joihin olet saanut monesti oikaisuja. Myrkyn juominen on yksi näistä vakiojankkauksistasi. Pyysin ajattelemaan järjellä, että kun Jeesuksen pääsanoma oli rakkauden sanoma, käskisikö Hän seuraajiaan juomaan myrkkyä? Järkeä pitää käyttää ja kun kirjoituksistasi saa sen käsityksen, että olet päästäsi ihan pyörällä, ei sen sanominen ole vastoin palstan sääntöjä, itse kirjoittelet välillä paljon törkeämmin henkilöön menevää tekstiä.
"Jos he juovat jotakin kuolettavaa" sanotaan Raamatussa eli huomaa: JOS. Jos sattuu juomaan vahingossa, ei meitä käsketä juomaan tahallaan myrkkyä.
Totuus ei pala tulessakaan eikä häviä viestien poistattamisella.luminarsku. En oo poistattanut sun viestejä koskaan. Vähän taas saivartelua, mutta ihan konkeeettisesti Jeesuksen seuraajat Mark 16 parantavat sairaita, nostavat käsin käärmeitä ym. Ja eikö voi ajatella myrkkyjuomaa voivan juoda kuin vahingossa, ettei se vahingoittaisi Jeesuksen seuraajaa? Tahallaan juominen tappaisi? No, saataahan se noinkin olla, jos asiaa pyörittelee parhain päin.
Ikävä kuulla, että sun mielestä mä oon "päästäni pyörällä". Itse olen tietysti eri mieltä.- luminarsku
helsinkijokkeri kirjoitti:
luminarsku. En oo poistattanut sun viestejä koskaan. Vähän taas saivartelua, mutta ihan konkeeettisesti Jeesuksen seuraajat Mark 16 parantavat sairaita, nostavat käsin käärmeitä ym. Ja eikö voi ajatella myrkkyjuomaa voivan juoda kuin vahingossa, ettei se vahingoittaisi Jeesuksen seuraajaa? Tahallaan juominen tappaisi? No, saataahan se noinkin olla, jos asiaa pyörittelee parhain päin.
Ikävä kuulla, että sun mielestä mä oon "päästäni pyörällä". Itse olen tietysti eri mieltä.Muistatko Aadamin apu -keskustelua, jossa takerruit yhteen sanaan, joka sinulle oli merkittävä ymmärryksesi synnyssä siinä kohtaa: "NIIN Jumala... rakensi vaimon" eli yksi sana NIIN on ollut johtamassa sinua siihen käsitykseesi, että Jumala tarkoitti ensin eläimen Aadamin avuksi. Mutta ei mennä nyt siihen.
Nyt pitäisi olla yhtä tarkka yhden sanan suhteen eli JOS. Se antaa kyllä osviittaa siihen, ettei meitä käsketä tieten tahtoen myrkkyä juomaan. Kyllä Jumalalla on paremmatkin tavat koetella meidän uskoa kuin myrkyn juottaminen.
Totta kai myrkkyä voi juoda tahallaankin, mutta kukaan kristitty tuskin juo eli kyseessä on aina vahingossa tapahtunut. Tietenkin voi olla joku ihan uuno ummartamaton kristittykin, joka on ymmärtänyt kohdan tarkoittavan, että voi juoda eikä se vahingoita. Olen kuullut vastaavanlaisesta (ei tosin myrkyn juojasta) uskovan hölmöilystä, jossa laittoi kätensä tahallaan jonkun laitteen sisään sillä ajatuksella, että koska hän on uskova, ei se voi häntä vahingoittaa. Kätensä vahingoittumisen seurauksena oppi, että järkeä kannattaa uskovankin käyttää. :)
"rautalangasta", tarkoitinkin että Pertsan usko Jeesukseen on heikonlaista.
PERTSA. Jeesuksen syntymästä on erilaisia arvioita, mm. 7-2 eaa, sitten tuo 7-4 eaa. Herodes kuoli v 4 eaa. On fifty-fifty, olivatko nämä herrat elossa saamaan aikaan. Eli voin joustaa siten, että Matteuksella tämä pako Egytiin voi olla tottakin.
Mutta sitä pitää silti suuresti epäillä, koska Matteus kirjoitti niin paljon paikkaansa pitämätöntä asiaa. Siksi kaikki voi olla puuta heinää. Eihän kukaan muu edes tiennyt, että Jeesus oli ollut Egyptissäkin. Se voi olla Matteus- sedän kiehtovaa satuilua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278