:) käännyttävänsä uskovaiset näillä saarnoillaan.
Luuleeko ateistit oikeasti
16
113
Vastaukset
- ht
Ei ketään voi käännyttää ateismiin, koska ateismi ei ole uskonto.
Riittää, että huomaat sen itse.
Huomaat, että et oikeasti usko minkäänlaisten jumalien olemassaoloon. Et sellaisiin, joista sinulle on lapsena kerrottu. Et sellaisiin, joita muut uskonnot kautta aikojen ovat esitelleet. Etkä myöskään sellaisiin, joita tullaan joskus tulevaisuudessa keksimään.- meri-anne
olenko ateisti kun erosin kirkosta?
kuitenkin uskon Jumalaan.
luen raamattua, rukoilen ja yritän elää Jeesuksen Kristuksen Herramme lain mukaan. Erosin kirkosta, koska kirkonpalvelijat eivät tee niinkuin raamattu kehottaa. - A.
meri-anne kirjoitti:
luen raamattua, rukoilen ja yritän elää Jeesuksen Kristuksen Herramme lain mukaan. Erosin kirkosta, koska kirkonpalvelijat eivät tee niinkuin raamattu kehottaa.Ei, et sinä meri-anne ole ateisti, mutta helpostikin voit uskoa Jeesukseen jotenkin väärin, kun niitä uskon suuntia on niin paljon, eli helvetissä tävataan. :)
- EL. a.K:IM
meri-anne kirjoitti:
luen raamattua, rukoilen ja yritän elää Jeesuksen Kristuksen Herramme lain mukaan. Erosin kirkosta, koska kirkonpalvelijat eivät tee niinkuin raamattu kehottaa.meri-anne
Et ole ateisti.
Ei Jeesuskaan kuulunut kirkkoon. Temppeliinkin vain hatarasti.
Ei tosiaan voi "käännyttää", mutta itse vaan pidän ihmisiä vähän tyhminä, kun ovat uskoneet jo 3000 eri jumalaan ihmiskunnan historiassa. Onhan niitä nykyisinkin riittämiin. Siitä vaan, jos siitä ihmiset saavat jumalistaan jotain, mitä mä en ymmärräkään.
- ??
Kerrotko kaikille muillekkin, jotka ovat eri mieltä kanssasi jostakin asiasta, että he ovat tyhmiä. Saanko minäkin kutsua sinua tyhmäksi, koska ajattelet ilmeisemmin eri tavalla. Sekö sinusta on sitä suurta avaruutta, johon ihmiset haluat johtaa.
?? kirjoitti:
Kerrotko kaikille muillekkin, jotka ovat eri mieltä kanssasi jostakin asiasta, että he ovat tyhmiä. Saanko minäkin kutsua sinua tyhmäksi, koska ajattelet ilmeisemmin eri tavalla. Sekö sinusta on sitä suurta avaruutta, johon ihmiset haluat johtaa.
Eikös helsinkijokkeri vain sanonut pitävänsä "ihmisiä" vähän tyhminä? Eli koko ihmiskuntaa? Multinikkinä lähdet hirveällä tarmolla hyökkäämään vastaan, etkä viitsi sen vertaa hengähtää, että ehtisit ymmärtää lukemasi...
Mitä se kertoo sinusta ;o)?? kirjoitti:
??. Pääsääntöisesti en pidä kollektiivisesti kaikkia eri mieltä olevia tyhminä. Mun on vaan tosi vaikea käsittää, miksi on pitänyt olla tuhansia jumalia. Mua saat pitää tyhmänä aivan vapaasti, jos pidät mua tyhmämä sen vuoksi, etten usko yhteenkään jumalaan. Sä varmaan pidät viisaina kaikkia heitä, jotka uskovat edes johonkin jumalaan?
Mä ainakin avarruin ja vapauduin, kun pääsin uskosta irti. Nykyään voin vaikka pieraista Raamatulle, eikä Jumala anna siitä mitään rangaistusta. Jumalahan surmasi Raamatun mukaan esim. kaikki ne, jotka halusivat 40 vuoden erämaavaelluksella lihaakin sen mannan lisäksi. Jumala osaa rankaista välittömästi. Sen Raamatun mukaan. Ja ihna mielivaltaisesti. Minun tappaminen olisi Jumalalle pikkujuttu, jos sellainen sattuisi olemaan.
Mutta ei niin ainakaan mulle tapahdu vaikka mitä tekisin. Ja sen tiesin heti, kun luovuin uskosta. Mutta en voi vaatia kaikkia vapautumaan.
Voitko esim. linkittää johonkin "saarnaan", niin on helpompi vastata kysymykseen...
- herttainenhertta
Ymmärtääkseni ihmiset keskustelevat keskustelupalstoilla tarkoituksenaan vaihtaa ajatuksia, jakaa tietoa ja mielipiteitä, saada tietoa sekä lukea muiden näkemyksiä asioista. Käännyttämisestä ei puhuta juuri muiden aiheiden kuin uskonnon yhteydessä. Se on puhtaasti uskonnollinen termi ja käännyttäminen eri taktiikoineen on perinteisesti uskovaisten tapa olla vuorovaikutuksessa eri tavalla ajattelevien kanssa.
Kaikenlainen manipulointi, uhkailu, emotionaalinen kiristäminen, valehtelu ja henkisesti kehittymättömän mielen hyväksikäyttö ovat minusta eettisesti arveluttavia käännytystaktiikoita, mutta käännyttäminen ei sinänsä ole epäeettistä. Minä luen näitä palstoja aivan vapaaehtoisesti, ja jos törmään viestiin, jossa joku selostaa, kuinka dianetiikka on ainoa järkeenkäypä tapa lähestyä ihmismielen saloja, voin lukea sen tai olla lukematta, uskoa tai olla uskomatta.
Samoin sinä luet ateistien saarnoja aivan vapaaehtoisesti ja voit vakuuttua tai olla vakuuttumatta. Jos joku onnistuu vakuuttamaan sinut, tuskin käyt hänen kimppuunsa, kun hän niin törkeästi esitti vastaanpanemattoman argumentin, jonka johdosta jouduit vasten tahtoasi muuttamaan käsityksiäsi. Jos et vakuutu, voit esittää vasta-argumenttisi, pilkata typerää attea tai pelkästään painaa peukkua alaspäin. Kenenkään oikeuksia ei siinä loukata.
Suurin osa mielipiteistä, arvoista tai käsityksistä ei ole sellaisia, joiden suhteen ihminen kokee kääntymyksen siksi, että hänet on käännytetty. Olen eri mieltä monesta asiasta nyt kuin kuin olin viisitoista vuotta sitten, äänestän eri tavalla, luen erilaisia kirjoja ja tärkeysjärjestykseni arvojen suhteen on hieman erilainen. Se johtuu siitä, että kaikki, minä luen, koen ja näen vaikuttaa ajatteluuni, joka on koko ajan muutoksen tilassa.
Yksi asioista, joka on muuttunut, on se, että en enää usko Jumalaan. Kukaan ei yksittäinen ihminen, mikään yksittäinen kirja, keskusteluviesti tai artikkeli ei käännyttänyt minua, vaan kyseessä oli hidas muutos, joka tapahtui melkeinpä huomaamattani. Joidenkin jumalusko on kadonnut yhden tapahtuman, kohtaamisen tai lukukokemuksen perusteella, mutta arvelen, että useimmiten kyseessä on prosessi, joka on suurelta osin tiedostamaton.
Joten vastatakseni kysymykseesi: Ei, en kuvittele että käännytän saarnoillani ketään. Jos niiden lukeminen on joillekin osa prosessia, joka lopulta johtaa uskon loppumiseen, niin hyvä. Mutta se ei ole päällimmäinen syy, miksi osallistun näihin keskusteluihin. Osallistun, koska täällä keskustellaan minua kiinnostavista asioista ja asioista joita pidän tärkeinä. Menetin jumaluskoni, kun havaitsin sen olevan ristiriidassa omaksumieni uusien ajatusten kanssa. Uudet ajatukset tulivat päähäni sen ulkopuolelta lukemisen ja keskustelujen kautta.
Ei ateismi tarvitse muuta kuin uskon puutteen jumaliin. Saarnat ovat siis turhia. Ja kääntyminen tapahtuu ihmisen omasta tahdosta ja päätöksestä. Itselläni riitti se että näin liikaa irvokkaita ristiriitoja Raamatun ja todellisuuden sekä eettisten arvojen välillä.
- AntiChrisu
Ei ateismiin ei voi kääntyä, ateismiin synnytään. Kerran teisti aina teisti. Voit toki vähentää mielisairauttasi luopumalla taikauskoisista toimintatavoistasi mutta takaraivostasi uskontoloinen ei katoa se vain muuttaa muotoaan.
- M@k3
Kyllä, tosin joidenkin aivopesu on todella tiukassa.
- Kysyn vaan
Me uskikset ollaan täällä tuomassa evankeliumin ilosanomaa, kun Jeesus meille antoi tämän tehtävän. Mutta ovatko ateistit täällä sielunvihollisen asialla?
"Mutta ovatko ateistit täällä sielunvihollisen asialla?"
Mielikuvitusleikeissä voi kehitellä tuollaisenkin ajatuksen. Sehän voi jopa syventää tunnetta jumaluskon tarpeesta ja sitä kautta tukea ajatusten pitämistä fantsujen tarinoiden maailmoissa.
Ateistille jumalien ja sielunvihollisten asiat edustavat uskovaisten päässä jyllääviä kuvitelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604686Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362159Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti511678- 1781659
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1651537Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2781372Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1981219- 871142
- 2041136
- 651094