Euroalueen talous taantuu ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Se painaa euron kurssin laskuun ja ajaa Italiaa ja Espanjaa kohti kuilua. Saksassa kysymys Kreikan tukemisesta on poliittisesti tulenarka. Täydellinen myrsky on vielä edessä, Saxo Bankin osakestrategi arvioi.
Tanskalaisen Saxo Bankin osakestragi Peter Garnry näkee Euroopan osakemarkkinoilla olevan mahdollisuuksia hyviin sijoituksiin, vaikka euroalueen velkakriisi onkin painanut odotuksia taloudesta alaspäin.
Tähän vaikuttavat monien suuryhtiöiden suhteellisen alhaiset arvostustasot ja kohtuulliset osingot. Suomalaisosakkeista hän nostaa esille Sammon ja etenkin Orionin.
Ylipäätään edessä on kuitenkin kovia aikoja, sillä Saxo Bank näkee eri tekijöistä olevan kehkeytymässä "täydellisen myrskyn", joka voi johtaa eurokriisin syvenemiseen entisestään.
Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä euroalueen kasvu jää miinusmerkkiseksi. Näkymien heikentyminen on näkynyt myös euron kurssissa ja Garnry uskoo yhteisvaluutan olevan vuoden lopussa enää 1,16 dollarissa.
Taloustiedot
Kaiken taustalla on Lehman Brothersin kaatumisen jälkeinen kriisi, joka pakotti Euroopan maiden hallitukset laajamittaiseen elvytykseen, jota varten niiden oli pakko ottaa massiiivisesti velkaa talouskasvun hyytyessä. Tämä on johtanut julkisten vajeiden paisumiseen ja hallitusten taloutta kuristaviin säästöohjelmiin.
Nyt velkakriisi on levinnyt Kreikasta muualle. Suuri kysymys on Garnryn mukaan, saako se otteeseensa myös Italian ja Espanjan, jossa työttömyys on noussut kestämättömälle tasolle, joka voi johtaa poliittiseen murrokseen.
– Kysymys on siitä, jatkaako Saksa Kreikan tukemista ja osallistuuko Saksa muiden maiden rahoittamiseen, Garnry sanoi Taloussanomille.
Tämä voi aiheuttaa myös Saksassa poliittisia ristiriitoja, kun euroalueella tarvittaisiin yhtenäisyyttä.
– Nyt voidaan pohtia sitä, onko Eurooppa suuntaamassa kohti jonkinlaista amerikkalaistyylistä Chapter 11 - menettelyä, jossa velat on järjestettävä uudelleen.
Garnry arvioi, että velat menevät uudelleenjärjestelyyn Kreikassa, Portugalissa ja Irlannissa. Kreikan on saatava tehtyä sopimus lainaajiensa kanssa ja lainoja voidaan joutua Saxo Bankin arvion mukaan leikkaamaan 70 prosentilla.
"Täydellinen myrsky vielä edessä"
Luki.
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812946Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka582338Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151747
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261709Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661327
- 591263
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781203