SKODA 120 L Takatuuppari

Skeida

SKODA 120 L oli 2*huonompi kulkuneuvo, kuin Lada 120 L ja Lada oli sitä paitsi ihan oikea auto Skoda 120 L verrattuna.

Siitä syystä silloinen Skoda sai monta lempinimeä, joista tässä muutama:
- Skeida, joka on Stadin slangia ja tarkoittaa esim. jalkakäytävän reunassa olevaa koiran tai puliukon Pas?aa. Siis pas?a on yhtäkuin skeidaa ja skeida on yhtäkuin Skoda.
- Köntsä on yhtäkuin skeida, mutta kovemmassa jäätyneessä olomuodossa.
- Rukkanen siinä Skoda 120 L mallin ratissa on samanlainen kuva, kuin rukkasessa, joka on heitetty ilmaan. Taitaa olla Skodan logo vielä nykyäänin ja kuvaa ilmeisesti lentävää kyyhkyä siivet pystyssä.

Sen moottori oli niin huonosti koneistettu, että kun painoi kaasua niin se otti verkkaisesti kierroksia ja ääni kuulosti tältä tuurrrr turrrr.
Eli se turisi koska kirtokangen laakeri kaulat eivät olleet samanpaksuisia keskenään, mutta liukulaakeri levyt olivat, joten kiertokangen, joka toinen kaula saattoi olla useita kymmenytosa millejä väljempi ja jäi siten ilmaan ja aiheutti kiertokangen värinää.
Samassa uudessa moottorissa saattoi olla 3 eri kokoa olevia mäntiä koska sylinterit olivat koneistettu eri kokoisiksi.

Zekkoslovakkialainen laatu olikin vielä 80 täysin hanurista, eli aivan Skeidaa, Kunnes VW osti Zsekki tehtaan ja siellä alettiin valmistaa Skoda Oktaavia mallia, joka oli tekniikaltaan täysi Volkkari ja laadullisesti hyvä auto sellainen.
Se oli Zekkiläiselle Skodalle samanlainen hyppäys tulevaisuuteen, kuin meillä metallin koneistuksessa oli hyppäys 70 luvun manuaalikoneista 90 luvun CNC-koneisiin.
Eli koneistettavien osien pinnanlaatu parani 90% koneistus tarkkuus kasvoi 90% koneistukseen = sorvaus, jyrsintä, poraus, avarrus ja hionta käytettävä aika pieneni 100 kertaisesti. Joka takasi paremman laadu nopeammassa ajassa.

1995 jälkeen ei metallin koneistuksessa ole kyetty tekemään enää parannuksia, koska kaikki koneistukseen käytettävät terä materiaalit on jo löydetty ja työstökoneiden ohjausjärjestelmät eivät pysty enää nopeampaan työskenteleen, eikä terät sitä kestäisikään. Siis silläkin rintamalla on menty jo tämän maailman tappiin.

16

3654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyhjäisi tyhjästä

      Huhhuh, paljon tekstiä, mutta pointtia ei ole. Lämpimikseen kirjoittelee ja tyhjät tynnyrit vaan kumisee....

    • Felisia

      80 luvulla ajelin Skodalla jokkista ja pokkaileenkin pääsi melko usein,useemman koneen purin ja kokosin en löytäny eripari mäntiä joita oli 68mm ja 72mm. Skoda 110 oli hyvä lähteen viivalta eikä siinä koneessa 3vuoden kehittelyn jälkeen ollut omaa kuin lohko ja kampirauta

    • Eriävä mielipide

      Moottorin koneistuksella ei tosiaankaan ollut mitään tekemistä huonoon kierrosten ottamiseen, vaan yksinkertaisesti juttu oli se, että kaasupolkimen liike välitettiin edestä taakse vaijerilla, jolloin kaasarin läppä seurasi komentoja vähän laiskasti.

      Tarttis vähän sentään miettiä mitä kirjoittelee.

      Sitäpaitsi kirjoittaja ei näemä tiedä mitään Skodasta, 40-luvun Superb oli huippuautoja ja 60-luvun Octavia myös kova luu, jolla päästeltiin menestyksekkäästi ralliakin.

    • tyhjää asiaa

      Todella kiinnostavaa ja ajankohtaista asiaa aloittajalla. Mitähän oikein haluat kertoa tuosta Neuvostoajan ihmeestä?

    • kalle kustaa

      Muitakin takamoottorisia urheilautoa on

      Porsche 911
      Audi R 8
      De Lorean DMC-12
      Hillmann imp
      Corvair Monza
      Fiat x 1/9

    • tohotori kimmel

      Suomalainen rallilegenda.

      http://moto.wp.pl/kat,73756,title,Historyczne-zwyciestwa-Skody,wid,14174362,wiadomosc.html?ticaid=1dc41

      Repikääs tästä jos kehtaatte

      Hirvoselle ja Latvalalle terveisiä;)

    • skoda man

      Takatsu skodat kohtaa abc asemilla.
      Skoda-Miesten lempi on kuumaa.
      Maaseudun ja lähiönmies saa toteuttaa itseään skodana, villinä ja vapaana takatuupparina.

    • Teknistätakamatkaa

      Tänään leimasin vuosi sitten ostetamani Skoda 120L, pyöreälamppuinen Skodan vihreä - todella ruma vaikka ehjä, todella huono ajaa vieläkin. Mutta todella hauskaa ajella, kun ei ole kiire ja eikä haittaa jos matka jää kesken. Joten anteeksi muut tielläliikkujat!

      • 120LS

        Tosiaan hauska ajaa kylki edellä. Sopivasti vaan kaasua jyrkässä hitaassa mutkassa. Eikä tarvii edes olla hirveen liukasta. 120 L ja 120 LS historian parhaita Skodia mitä luonteeseen tulee.


      • Anonyymi
        120LS kirjoitti:

        Tosiaan hauska ajaa kylki edellä. Sopivasti vaan kaasua jyrkässä hitaassa mutkassa. Eikä tarvii edes olla hirveen liukasta. 120 L ja 120 LS historian parhaita Skodia mitä luonteeseen tulee.

        Niin on / oli - jos vielä jostain löytäis takatuupparin; paras semiliukkailla! Kiva heittää kylkimyyryyn!


    • Skodamengele

      Viritettynä tollainen takatuuppari skeida kyykyttää tarvittaessa nykyiset, pikkuturbo-moottoriset etuveto ritsa-skeidat

      • Taksirenkien-kauhu

        Joo ja mikään ei ole muuttunut yli 30 vuodessa ainakaan klappisen ohjauksen suhteen. Samalla tavalla skeidat, uudetkin , "hakevat" ajolinjaa jatkuvasti niin että koko ajan täytyy rattia vemputtaa. Jotta kippanan saa kulkemaan suoraan. Tuttu taksirenki ajaa superbia ja kiroaa että tuntuu kuin olisi ajanut 26 tuntia putkeen yhden 13 tunnin vuoron jälkeen. Toi ohjauksen jatkuva korjailu on pidemmillä matkoilla tosi rasittavaa. Kauppakassina tuommoinen heppoinen itäsämpylä toki menee, matka-ajossa kertakaikkiaan kärsimystä ja tuskaa.


    • HOLISTI74.91

      Kaunis klassikko. Takaosa ehkä automaailman kaunein

    • Anonyymi

      Viinaa vai muuta pönttöön laitettua?

    • Anonyymi

      Skoda 120 L oli vielä aitoa konstailematonta itäautokulttuuria. Nykyskodistit häpeää itäautotaustaa ja yrittää peittää sitä johonkin VAG-omistysjuttuun. Ollaan toverit nyt vihdoin ihan rehellisesti itäautoilijoita eikä hävetä sitä!

      • Anonyymi

        No heh heh. Ei minua ole koskaan hävettänyt se itäautotausta, vaan olen tyytyväisenä ajanut Skodalla jo vuodesta 2005 lähtien. Skodalla menee hyvin. Näillä trolleilla on vaan jäänyt päälle se levy, ikäänkuin historialla olisi jotain vaikutusta nykytilanteeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      246
      4502
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2949
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2712
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      78
      1689
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1532
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1251
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      89
      1185
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      46
      1017
    10. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      1003
    Aihe