Liian korkea vuokra, mutta halvempaa ei tarjota

Vuokralaiset

Kyselimme aluksi VVO:lta suoraan sähköpostitse onko mahdollista vaihtaa asuntoa, kun vuokra tuntuu nousevan niin korkealle ettei sitä pysty maksamaan. Emme ole asuneet vielä vuotta, joka on VVO:n ehdoissa asunnon vaihtamiselle. Asuntoa olisimme kuitenkin vaihtamassa tietysti VVO:n sisällä. Sitten he kehtoittivat tekemään vaihtohakemuksen ja perustelut miksi vaihaa asuntoa.
Tärkeimpänä perustelunamme olivat liian korkea vuokra. Toisena oli liian korkea vuokra myös asunnon kuntoon ja sijaintiinkin nähden.

Meihin ei otettu minkäänlaista yhteyttä eikä edes sen jälkeen kun olin ensimmäistä kertaa lähettänyt sähköpostia heille. Toisen kerran kirjoitin vähän kärjistetymmin ja he vastasivat: " Kuten olemme vastanneet tiedusteluunne, perustelluista syistä vaihdamme
ennen sitä.
Esimerkkinä perustellusta syystä; hissitön talo ja muuttunut tilanne
esimerkiksi portaiden kulkua rajoittavan liikuntarajoitteen kautta."

Voiko vuokranantaja tällaisessa tilanteessa pakottaa maksamaan kyseistä vuokraa? Jos asuntoa ei siis vaihdeta toiseksi vaihtoehdoksi jäisi asunnottomaksi jääminen jos asunto irtisanotaan
Laillista?
Emme usko, että alueella on suurempaa kilpailuakaan nimittäin tässäkin talossamme on tietääkseni 2 tai 3 tyhjää asuntoa ollut jo pitkään sekä VVO:n sivuilla on useita asuntoja vapaana.

12

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuka mitä häh

      Miksi teitte sopimuksen jos ette pysty maksamaan vuokraa? Tai jos asunnon kunto on huono vuokraan nähden. Nuo eivät ole oikeasti perusteita millekään vaihdolle vuokranantajan kannalta.
      Voitte irtisanoa vuorasopimuksen ja muuttaa muualle, toistaiseksi voimassaolevissa sopimuksissa irtisanomisaika on 1 kk.
      Jos alueella ei kerta ole suurempaa kilpailua, niin uusi halvempi asunto löytynee helposti.

    • 15+3

      Tää on kyllä mainio: aloittaja kysyy, onko laillista, että vuokranantaja perii asunnosta vuokrasopimuksen mukaista vuokraa!!!

      • asdfghjklöuopåyråååå

        Joo. Kyllä ne kaikki sieltä vuokrasopimuksesta löytyy, tai ainakin pitäisi löytyä. Esim. se jos on sitoutunut asumaan vähintään 1 vuoden, niin kyllä sen kanssa vaan on mentävä.


    • Nalle Kekkonen

      Ei ole kyllä oikein.

      Jos vaikka ostat maitopurkin Prismasta ja muutaman lasillisen jälkeen tuumaat että se olikin liian kallis, niin tottakai niiden on pakko vaihtaa se halvempaan purkkiin!

      Ei edes meillä omistusasujilla ole noin rankkaa! Jos lainanhoitokulut alkaa tuntumaan liian isoilta niin voi soittaa pankkiin että en maksa enää!

    • paskassa asuva

      eikö tuota työtä pelkäävän asuntoministerin tehtävänä olisi jo aika erota, kun vitun vvo ja saatanan sato saavat mylveltää mielensä mukaan .Minä voisin astua tilalle saisivat paskat maksaa takautuvasti ylivuokrien "8Kk vuokrat tällä hetkellä" takaisin .sen minkä ovat suomen lakia rikkoneet. "kohtuuhintaisia" momentin niin ja niin mukaisesti. asunto ministeri on täysi paska hoitaakseen sitä ainutta virkaa johon kansa hänet on valinnut(jättäneet valitsematta).Vuokrat lähetetään ministeriöön ellei ala saamattomat kävelemään.Saton ja VVO johto vaihtuisi uuteen kun vanhat istuisivat törkeästä petoksesta 9 vuotta.3 miljardin uhka sakot että kaupunki pystyy ostamaan firmat pois vääristä käsistä (ilmaiseksi)

      • Kaikki on suhteellis

        Tuo "kohtuuhintainen" on aika epämääräinen käsite ja saattaahan se ministerin liksoilla elävälle tuntua kohtuuhintaiselta... ministereiden ja muiden päättäjien todellisuudentaju oikeasti vähävaraisina ja pienituloisina elävien "kohtuuhinnasta" on melkoisen hämärtynyt..


    • Kalja maistuu???

      >>>Tärkeimpänä perustelunamme olivat liian korkea vuokra. Toisena oli liian korkea vuokra myös asunnon kuntoon ja sijaintiinkin nähden.

      Eli otitte ahneuksissanne kämpän vastaan koska muutakaan ette saaneet... JA ALUSTA SAAKKA olette tienneet ennen vuokran suuruuden ja vuokrasopimukseen kirjatun vuokrankorotuksen... ja sitten tuleekin itku kun ihan oikeasti pitäisi maksaa sitä SOVITTUA VUOKRAA?!?!?!?!

      Ja nyt koitatte laistaa vastuusta kun tajuatte että ihan oikeasti vuokraa pitää maksaa sen mitä sopimuksessa lukee ja teillä ei ole mitään TODELLISTA syytä vaatia vuokran alennusta???? Esim. asumista haittaavat remontit, terveydelliset syyt jne.

      Miten voi olla noin vastuuttomia ihmisiä jotka pokkana ottaa kämpän vastaan eikä suostu velvoitteitaan hoitamaan vedoten että on liian kallista??? Voinko minäkin jättää tuolla perusteella pienen osan vuokrasta maksamatta "kun ei vain nappaa"???

    • Otetaan talousopin kertausta tähän väliin:

      Vantaalla (esimerkkinä Vantaa, koska sitä on perattu tuolla asuntojen hinnat -palstalla) keskimääräinen vuokra 13,5€/m2 , eli 3h k n. 70m2 keskimäärin yli 900€ ja halvimmillaan 800€ (nämä ns. muovimatto-asuntoja)

      Muovimatto-asunnon voi ostaa omaksi hintaan 130tuhatta€ Tästä lainasta (täyslaina) lyhennys korko on 682€ ja vastike n. 200€
      Eli ihan karkeasti laskettuna, jos sinulta löytyy 82€ ylimääräistä, loppuu se nousevien vuokrien maksaminen.
      Muistutan, että korko on nyt todella alhaalla ja nousupainetta on viimeistään silloin kun talous elpyy kunnolla.
      Vastike nousee varmasti, arvio on se 3% vuosikorotus, joka on vuokrissakin.
      Kuukausierä sensijaan ei nouse, jos laina-ajan annetaan elää.
      Huomautan, että alkuun kannattaa valita tämä vaihtoehto, jos tulot on pienet.
      Muistutan, että tulotaso nousee yleensä inflaation verran, 1-3% vuodessa ja 10v päästä tällainen 682€ vastike 250€ kuukausierä saa hymyn nousemaan omistajan kasvoille kun vuokra vastaavasta on 1000€
      Lisäksi lyhennystä on kovemmillakin koroilla jo kertynyt mukavasti, eli arviolta n. 40-70 tuhatta euroa, sekä asunnon arvo on noussut luokkaa 1-30%

      Tällähetkellä pankki vaatii omarahoitusta yleensä 10% eli 13000€ esimerkin asunnosta. Lyhennys / kk on näinollen pienempi myös, n. 50€ vähemmän kuussa.
      Voi olla, että jotkut pankit tapauskohtaisesti antavat "täyslainaa" jos on henkilötakaus, esim. vanhemmat.

      Jos tuntuu, että on vaikea maksaa vuokraa, miten siinä samalla säästää omarahoitusta varten?
      Suosittelen laittamaan oman talouden kuntoon karsimalla kaikki turhat menot kunnes omarahoitus on kasassa. (jotkut tekevät kahta työtäkin)

      Nämä ilmaiset vinkit tarjosi Laupias.

      • kaikkea sitä on!

        Olen minäkin asunut monessa vuokra-asunnossa. Jo siinä vaiheessa kun olen hakenut, olen rajannut vuokran siihen minkä olen pystynyt maksamaan. Eikä minulle ole mistään sitten tarjottukaan sellaista asuntoa, joka olisi kalliimpi kuin hakemani. Siksi minä ihmettelen aloittajan kirjoitusta. Asian vielä ymmärtäisi, jos olisivat asuneet kauan ja vuokraa olisi korotettu kohtuuttomasti. Mutta kirjoituksesta päätellen vuokra on alkuperäisen hintainen. Mitä ihmettä näiden ihmisten mielessä liikkuu? Kannattaisi hieman tutustua huoneenvuokralakiin!


      • Niskasta kiinni
        kaikkea sitä on! kirjoitti:

        Olen minäkin asunut monessa vuokra-asunnossa. Jo siinä vaiheessa kun olen hakenut, olen rajannut vuokran siihen minkä olen pystynyt maksamaan. Eikä minulle ole mistään sitten tarjottukaan sellaista asuntoa, joka olisi kalliimpi kuin hakemani. Siksi minä ihmettelen aloittajan kirjoitusta. Asian vielä ymmärtäisi, jos olisivat asuneet kauan ja vuokraa olisi korotettu kohtuuttomasti. Mutta kirjoituksesta päätellen vuokra on alkuperäisen hintainen. Mitä ihmettä näiden ihmisten mielessä liikkuu? Kannattaisi hieman tutustua huoneenvuokralakiin!

        Miksi ihmeessä jengi oottelee täällä aina jotain "tarjotaan, annetaan, yms" -asuntoja? Eiköhän tuota jokainen voi etsiä itsellensä sopivan hintaisen ja kokoisen kämpän, eikä se ole edes vaikeaa. Uusavuttomuudestako kyse?

        Kuinka paljon se asunnon vuokra sitten saa olla? Laske paljonko tulot on, laske paljonko muut menot on, se mitä jää, saa olla maksimivuokra. Yleensä asumisen kohtuullisena hintana pidetään NOIN 1/3 NETTOTULOISTA, eli jos tienaat nettona 1200€, kohtuullinen vuokra sulle on 400€ ja jos tienaat nettona 1500€, niin kohtuullinen vuokra sulle on 500€....


        Ai niin ja jos ei ole varaa asua sillä ALUEELLA, missä nyt asuu, niin sillon pitää muuttaa asumaan sellaiselle alueelle, jossa oikeasti on varaa asua...


      • Niskasta kiinni kirjoitti:

        Miksi ihmeessä jengi oottelee täällä aina jotain "tarjotaan, annetaan, yms" -asuntoja? Eiköhän tuota jokainen voi etsiä itsellensä sopivan hintaisen ja kokoisen kämpän, eikä se ole edes vaikeaa. Uusavuttomuudestako kyse?

        Kuinka paljon se asunnon vuokra sitten saa olla? Laske paljonko tulot on, laske paljonko muut menot on, se mitä jää, saa olla maksimivuokra. Yleensä asumisen kohtuullisena hintana pidetään NOIN 1/3 NETTOTULOISTA, eli jos tienaat nettona 1200€, kohtuullinen vuokra sulle on 400€ ja jos tienaat nettona 1500€, niin kohtuullinen vuokra sulle on 500€....


        Ai niin ja jos ei ole varaa asua sillä ALUEELLA, missä nyt asuu, niin sillon pitää muuttaa asumaan sellaiselle alueelle, jossa oikeasti on varaa asua...

        Niskasta nimenomaan kiinni.
        1500€ nettotuloilla on hieman vaikeaa päästä omaan asuntoon kiinni pk-seudulla, ellei ole omarahoitusta kunnolla.
        Puolison kanssa onnistuukin jo, tai ostamalla kimppakämppä puoliksi vaikkapa ystävän kanssa.


    • Hohhoijaa

      No jos se kämppä on ihan paska murju niin kyllä saakin vaatia vuokran alennusta!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      575
      15281
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      44
      12378
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      362
      8995
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      3917
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3827
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2657
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2157
    8. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      130
      1928
    9. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      194
      1633
    Aihe