yökylä

jaana

Minkä ikäisenä voisin päästää poikani
kaverille yökylään?

11

1447

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiina

on lapset olleet tutussa perheessä 4-5-vuotiaana yökylässä. Vieraampaan perheeseen olen päästänyt n. 10-vuotiaana.

Yläasteikäisille taas on kotiintuloaika myöhäisempi, mutta yökylät "harvennettu".

• Sami

Meillä oli nurimmalla ensimmäisen kerran naapurin tyttö yökylässä ja nämä on 5 vuotiaita. Alle koluikäiset eivät vieraile yleensä juurikaan muualla kuin perhetuttujen luona vanhempiensa kanssa, joten eivät he muualle haluakkaan yökylään. Vasta koululaisilla on kontakteja sellaisiin koteihin, joita vanhemmat ei tunne.

On meiltä kyllä joskus "karannut" yökylästä 8-vuotiaskin, kun on tullut koti-ikävä nukkumaan mennessä :)

• höh

Miksi lasten pitäisi mennä yökylään? Meidän lapset on 7- ja 9-vuotiaita eivätkä ole ikinä olleet edes sukulaisten luona yötä ilman meitä. Enkä itse millään ilveellä huolisi vaivoikseni ketään vierasta lasta meille yöksi! Siitähän riesa tulisi jos vieras esim sairastuisi.

• kahden tytön isä

että se on lapsille
        a) virikkeellistä
        b) hyvä kokemus oppia suhtautumaan, sopeutumaan ja suvaitsemaan toisen yhteisön (toisen perheen) tapoihin ja sääntöihin
        c) hauskaa sekä yökyläilijän, että kyläilijän pikku emännän/isännän mielestä

Jos joku kysyy, että miksi pitäisi olla hauskaa, niin on aika ikävä ihminen. Tottakai siitä on vaivaa vanhemmille, mutta eiköhän se kuulu osana vanhemmuuteen.

• höh
        kahden tytön isä kirjoitti:

että se on lapsille
        a) virikkeellistä
        b) hyvä kokemus oppia suhtautumaan, sopeutumaan ja suvaitsemaan toisen yhteisön (toisen perheen) tapoihin ja sääntöihin
        c) hauskaa sekä yökyläilijän, että kyläilijän pikku emännän/isännän mielestä

Jos joku kysyy, että miksi pitäisi olla hauskaa, niin on aika ikävä ihminen. Tottakai siitä on vaivaa vanhemmille, mutta eiköhän se kuulu osana vanhemmuuteen.

Minusta vanhemmuuteen kuuluu omista lapsista huolehtiminen ja virikkeiden tarjoaminen. Ei pientäkään mielenkiintoa vieraiden lasten hyysäämiseen.
        Enpä ole itsekään ollut lapsena/nuorena yökylässä, ehkäpä siksi olenkin niin ikävä ihminen... Järjestetyt leirit on eri asia.

• Sami
        höh kirjoitti:

Minusta vanhemmuuteen kuuluu omista lapsista huolehtiminen ja virikkeiden tarjoaminen. Ei pientäkään mielenkiintoa vieraiden lasten hyysäämiseen.
        Enpä ole itsekään ollut lapsena/nuorena yökylässä, ehkäpä siksi olenkin niin ikävä ihminen... Järjestetyt leirit on eri asia.

Huomaa kyllä tekstistäsi ihan nimimerkkiä myöten että sosiaalisten taitojen harjoittelu on jäänyt aika vähälle.... Onko teillä edes koskaan lapsia kylässä tai käyvätkö lapsenne koskaan muiden kotona?

Kuten edellä mainittiin, niin on hyvä että lapsi näkee ettei kaikki ole jokapaikassa ihan samalla tavalla kuin kotona. Siinä sitä oppii sosiaalisia taitoja, muiden huomioimista ja avarakatseisuutta, kun joskus uskaltaa poiketa tutuista rutiineista.

Tietenkin kyläpaikka pitää tietää turvalliseksi kun puhutaan lapsista. Minkään juoppohullun kotiin en lapsiani laskisi, en varsinkaan viikonloppuisin yöksi. Enkä myöskään ota meille lapsia yöksi, jos olen lähdössä aamulla töihin tms.

• höh
        Sami kirjoitti:

Huomaa kyllä tekstistäsi ihan nimimerkkiä myöten että sosiaalisten taitojen harjoittelu on jäänyt aika vähälle.... Onko teillä edes koskaan lapsia kylässä tai käyvätkö lapsenne koskaan muiden kotona?

Kuten edellä mainittiin, niin on hyvä että lapsi näkee ettei kaikki ole jokapaikassa ihan samalla tavalla kuin kotona. Siinä sitä oppii sosiaalisia taitoja, muiden huomioimista ja avarakatseisuutta, kun joskus uskaltaa poiketa tutuista rutiineista.

Tietenkin kyläpaikka pitää tietää turvalliseksi kun puhutaan lapsista. Minkään juoppohullun kotiin en lapsiani laskisi, en varsinkaan viikonloppuisin yöksi. Enkä myöskään ota meille lapsia yöksi, jos olen lähdössä aamulla töihin tms.

Kyllä lapsilla jonkin verran kavereita käy ja he käyvät kavereiden luona, mutta vain päiväsaikaan. En käsitä mitä kallisarvoista opittavaa yöllä olisi?! Meillä ei ikinä ole ollut kiistaa eikä vaikeutta nukkumaanmenoaikojen kanssa...ehkä pitäisikin laittaa lapset yökylään että oppisivat valvomaan iltamyöhään ja parhaassa tapauksessa kiukuttelemaan nukkumaanmenoajoista.

Lapsemme muuten viettivät kaikki päivähoitovuotensa perhepäivähoidossa, joten siinä saivat tutustua toisten kotien erilaisiin tapoihin (2 eri vakipaikkaa ja muutama varahoitopaikka). Minusta juuri tämä teki perhepäivähoidosta paljon paremman vaihtoehdon kuin liukuhihnalaitos (=päiväkoti).

• Jooh
        höh kirjoitti:

Kyllä lapsilla jonkin verran kavereita käy ja he käyvät kavereiden luona, mutta vain päiväsaikaan. En käsitä mitä kallisarvoista opittavaa yöllä olisi?! Meillä ei ikinä ole ollut kiistaa eikä vaikeutta nukkumaanmenoaikojen kanssa...ehkä pitäisikin laittaa lapset yökylään että oppisivat valvomaan iltamyöhään ja parhaassa tapauksessa kiukuttelemaan nukkumaanmenoajoista.

Lapsemme muuten viettivät kaikki päivähoitovuotensa perhepäivähoidossa, joten siinä saivat tutustua toisten kotien erilaisiin tapoihin (2 eri vakipaikkaa ja muutama varahoitopaikka). Minusta juuri tämä teki perhepäivähoidosta paljon paremman vaihtoehdon kuin liukuhihnalaitos (=päiväkoti).

Voi jessus sentään, tätä asiaa on kyllä sinulle mahdotonta selittää. Tosiasia on, että riistät lapsiltasi jotain arvokasta. En usko, että syy siihen on laiskuutesi tai toisten "kakaroitten hyysäämisen" pelko. Et vain hahmota jutun jujua ja hauskuutta.

Meillä on yökylässä naapurin lapsia tai serkkulapsia harva se viikonloppu ja näin loma-aikana viikollakin. Siellä ne tytöt kikattavat ja pojat reuhkaavat usein yömyöhäänkin huoneissaan tai teltoissaan puutarhassa. Mitä elämisen riemua! Joskus meteli on melkoinen ja saatan välillä polttaa päreeni, mutta töihin lähtöä ei ole vielä sillä varjolla tavinnut siirtää :D.

Mutta kuten sanottua, kaikki ei sovi kaikille. Ruuvaa kuitenkin pipoa pari kierrosta vastapäivään.

• maire
        höh kirjoitti:

teillä lapset ole kateellisia toisille lapsille jotka saavat olla yökylässä.Meillä on välillä lattialla monta patjaa ja siskonpedissä saattaa nukkua 4-5 kaveria.Pelailevat myöhään lautapelejä,kertoilevat vitseja.Meillä poika nyt 17v ja kaverit ovat lähteneet opiskelemaan eri paikkoihin,mutta vieläkin pojat kokontuu meille välillä yöksi.Mikä minusta on parasta olen aina tuntenut poikani kaverit ja näin ollen olen voinut luottaa heihin.Itse nuo on petinsä tehneet jo pienestä asti ja jäljet korjanneet.Ovat myös saaneet itse aamiaisenkin eteensä.Ei niitä tarvitse passata.jos ei halua.

• Sami
        höh kirjoitti:

Aamu- ja iltarutiinit helpottaa elämistä, mutta joskus niistä on hyvä poiketa, jotta lapsi oppii että elämä on vaihtoehtoja eikä ole yhtä ainutta oikeaa tapaa tehdä jotain.

Yökylä on kiva tapa poiketa rutiinesta.

• Täti

Hei

Veljeni tyttö oli alle 3-vuotias kun hän lähti matkassani 630 km päähän kotoaan viikoksi. Hyvin meni ja hauskaa oli.
      Nyt tyttö on 14 vuotias. Tälläkin hetkellä hän on luonani; on ollut jo 2,5 viikkoa ja on vielä 2 viikkoa.
      Maximi aika jonka hän on ollut luonani on 7 viikkoa.

Huomioitavaa:
      Olen ollut tänä aikana sekä naimisissa että sinkku. Minulla ei ole omia lapsia. Exmieheni lapset asuivat myös kaukana, samoin nykyisen mieheni lapset. Lapsiseuraa ei siis ollut eikä näin lyhyessä ajassa ole oikein voinut syntyä tänne Helsinkiinkään.

Näin meillä.

En tarkoita kirjoitustani malliksi kaikille; tämä vain on sopinut meille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1435
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1321
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1215
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      319
      1045
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      54
      1003
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1003
    Aihe