Olen 23 vuotias nuorin nainen. Olin koko lapsuuteni ja teiniikäni todella hoikka. Ongelmaa ei tuolloin ollut syömisen kanssa. 20 vuotiaana masennuin.
En ala tässä erittelemään masennuksen syitä sain pysikatrista hoidon lisäksi myös lääkehoitoa aloin syömään ahdistukseen kaikkea herkkua ja paino nousi...
Painoindeksin mukaan 6kg pudottamaalla olisin normaali painossa. Ylimääräiset kilot eivät aiheuttaneet suurta aihustusta. Masennus ja ahdistus selätettiin, pystyin hyvästelemään liika kilot, ja vielä kun työpaikan vaihto lisäsi työmatkaa kilot karisi aivan huomaamattani.
Ongelma?
Minua ahdistaa olla taas normaali painoinen vartalo ei tunnu omalta. Kun ei ole semmoista pömppö-mahaa enää. Olen taas alkanut ahmimaan herkkuja.
Tällä viikolla mennyt jo sipsejä ja suklaata. Tiedän ettei tämä ole tervellistä (Haluan täsmentää että en siis oksenna herkuttelun jälkeen). Eikä herkkumäärät ole loppujen lopuksi suuria.
Nyt parissa viikossa on taas kaksi kiloa lisää ja ahdistus helpottuu Miten voisin olla onnellin normaali painoisena.
Kilot kumminkin heittelee vaan noin pahimmilla 7kg väliä eli isoista luvuista ei ole kyse. Miten voin siis selättää ahdistuksen ja painon nousun ennen kuin ollen taas pömppömaha.
Painon nousua ja laskua
3
155
Vastaukset
- misät kenkä puristaa
Olet sortunut kontrolloimaan masennustasi keskittymällä hallitsemaan ruumistasi. kun saat itsei normaalipainoiseksi, liiku ja syö kohtuullsien terveellsiesti. Sinun ongelmasi syy on nyt muualla, sielun sopukoissa. Siihen pitäsi sinun nyt saada apua: Ei tilanne ahmimalla ja laihduttamalla parane.
Kerro hieman menneisyydestäsi: onko sinulle sattunut jotakin ikävää viime aikoina ja vuosina? - saapasjalkakissa2
Mulla on vähän samanlainen tarina.. Muutama vuosi sitten olin hieman ylipainoinen ja silloin kärsin ahdistuksesta sekä masennuksesta, mitä myös hetki hoidettiin lääkkeillä.
Sitten piristyin ja aloin lenkkeilemään. Tuli juostua puolimaratonit sun muut ja paino tippui normaali painon alarajoille. Söin myös hirmu terveellisesti.
Nyt vuoden aikana nuo kilot ovat tulleet takaisin ja mieli taas ihan maassa. Tänäänkin tuli ahmittua, mikä lisää tätä ahdistusta ja itseinhoa. Varmaan jotain apua tähän pitäisi hakea...? - ensin mieli kuntoon
Kyllä syy on teillä molemmilla psyykeen puolella. Pyritte hallitsemaan käsittelemättömiä tunteita siirtämällä ruumiin tarkkailuun ja ulkoiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse764558Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093793Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1483516Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.431997Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1261074
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381000- 57943
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847