Roibos, hitto kun sitäkään ei saa juoda!

Tulle

Tästä on näköjään ollut keskusteluakin aiemmin ja moni sanonut, että ok juoda raskauden aikana, mutta kun kävin neuvolassa viikko sitten ekan kerran, neuvolan täti antoi uudistetun listan vältettävistä ruuista (siis ihan paperilla olevan, kaikille jaettavan) ja siellä on myös roibos ei suositetavien listalla, mainittu ihan erikseen.

Samoin vältettävien listalle on ilmestynyt pehmeät, pastöroidusta maidosta tehdyt juustot (esim. vuohenjuusto, brie, gorgonzola) paitsi jos ne kuumentaa 'kuplivan kuumiksi'. Itse olen kyllä satunnaisesti syönyt chevreä kylmää salaatissa, jos on ollut merkintä pastöroidusta maidosta.

Toi roibos mua harmittaa eniten, ennen tuli juotua joka ilta iso muki päivällisen jälkeen, mutta nyt en taida uskaltaa.

51

2538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä hä???

      Mitä on roibos-juoma? en ole ikinä kuulut.

    • nautinruuasta

      ne on sit suosituksia :) ei ehkä kannata ottaa liian vakavasti varsinkin kun naiset on synnyttäny terveitä lapsia maailmaan aika pitkään ennen tätäkin hetkeä...

    • Tulle

      Roibos on Etelä-Afrikasta tuleva tee, joka on tehty punapuun pensaan lehdistä. Kofeiiniton ja terveellinen:

      Rooibos-tee sisältää monia terveydelle hyödyllisiä antioksidantteja, fenolihappoja ja mineraaleja sekä runsaasti C-vitamiinia. Kaksi kuppia Rooibos-teetä vastaa jo päivän C-vitamiinitarvetta (60 mg).
      Sen sisältämä sinkki edistää ihon ja hiusten terveyttä ja magnesium on välttämätöntä terveelle hermo-järjestelmälle. Rooibos-teessä oleva rauta imeytyy hyvin siinä olevan kuparin ja C-vitamiinin ansiosta. Lisäksi siitä saa myös kalsiumia, mangaania ja fluoria.

      • afsasdasfas

        Mitä ihmettä? Eiiiii! Miksi se on ei-suositeltavien listalla D:


    • kohtuus, kohtuus

      Se on siinä listalla just sen takia, kun se sisältää noita kaikkia ESIM. kuparia.

      Niiden vaikutusta ei ole testattu kunnolla, mutta eipä se pienesti, silloin tällöin nautittunu ole ainakan minulle tai juuri viikko sitten syntyneelle vauvalle tehnyt mitään :) .Eli siis silloin tällöin voi ihan vapaasti sitä juoda :) ..kohtuus kaikessa :)

    • vähäisesti voi juoda

      Yhden Rooibos kupillisen mineraalisisältö
      (3 grammaa rooibos teetä 200 milligrammaan vettä)

      0,07 mg rautaa
      0,22 mg fluoria
      7,12 mg kaliumia
      1,09 mg kalsiumia
      0,07 mg kuparia
      1,67 mg magnesiumia
      0,04 mg mangaania
      6,16 mg natriumia
      0,04 mg sinkkiä


      Eli tuossa on muutamia syitä, miksi se on siinä listalla.

      Mutta silti siitä sanotaan toisessa paikassa myös näin: "Rooibostee voi lievittää vauvojen koliikkia ja myös aikuisten vatsa- ja ilmavaivoja. Lisäksi tee auttaa hillitsemään virusinfektioita."

    • .............

      No mäkin sain hetki sitten neuvolasta listan eikä siinä mitään tollasia mainita. Joten mä kyllä juon rooibosta ja syön pastöroituja pehmeitä juustoja.

      • Tulle

        Tosi outoa jos neuvoloiden jakamat ravinto-ohjeet vaihtelevat paikkakunnittain! Sen nyt vielä tajuaa, että maittain, mutta että kotimaassakin! Outoa!

        Mun lista on näköjään päivitetty lokakuussa 2011. Neuvolatäti mainitsi erikseen, että suositukset ovat muuttuneet (mulla oli aiemmassa raskaudessa saada listakin tallella, eikä siinä tosiaan roibosta ole). Itse asun pääkaupunkiseudulla. Olisko mahdollista, että sait vahingossa vanhan listan?


      • pilkunviilari

        Tarkoitat kaiketi ei-pastöroituja pehmeitä juustoja.


      • ...............
        pilkunviilari kirjoitti:

        Tarkoitat kaiketi ei-pastöroituja pehmeitä juustoja.

        Eikun pastöroituja pehmeitä juustoja. Ei-pastöroituja en syö kun ovat "kiellettyjen" listalla.


      • ...............
        Tulle kirjoitti:

        Tosi outoa jos neuvoloiden jakamat ravinto-ohjeet vaihtelevat paikkakunnittain! Sen nyt vielä tajuaa, että maittain, mutta että kotimaassakin! Outoa!

        Mun lista on näköjään päivitetty lokakuussa 2011. Neuvolatäti mainitsi erikseen, että suositukset ovat muuttuneet (mulla oli aiemmassa raskaudessa saada listakin tallella, eikä siinä tosiaan roibosta ole). Itse asun pääkaupunkiseudulla. Olisko mahdollista, että sait vahingossa vanhan listan?

        No kyllähän se on ollut tiedossa että vaihtelevat kunnittain. Itse sain listan Espoossa. Ne ovat vain suosituksia, tervettä järkeä sa käyttää.


    • 7+19

      Eeeeei! Meille ei sitten tule enempää lapsia! D: Tätä raskautta on jäljellä niin vähän, etten kyllä aio päivittäisestä rooibos-teekupposestani luopua. Jos jotain vahinkoa on tapahtuakseen, se on jo tapahtunut.

    • ei kupillinen haitta

      No ei se kupillinen mitään haittaa tee :D .Ei ainakaan minulle ja kahdelle lapselleni ole tehnyt..kaksoset :) .
      Koko raskauden ajan sitä join, juuri sen kupillisen päivässä.
      Se tarkoittaa lähinnä sitä, että ei nyt ihan älyttömiä suositella, kuten melkein joka asiassa, mitä ei suositella raskauden (tai imetyksen) aikana.

    • mausteidenystävä

      Minä olen kova käyttämään kaikenlaisia mausteita, ja neuvolassa toruttiin muutamien mausteiden käytöstä..siis ei nyt heti aluksi niistä ollu puhetta, mutta sitten myöhemmin, kun olin jo viikoilla 25 :D .
      Kuulemma mausteneilikka on yksi todella paha, samoin kuin pipar- ja viherminttu, (tähti)anis, oregano, sinappi ;D , fenkoli, basilika...ja niitähän oli aika paljon kaikenlaisia.
      Mutta silti käytin niitä koko raskauden ajan, en nyt kaikki yhtä aikaa, ja joskus oli viikkokin väliä, etten käyttänyt mitään niistä mausteena.
      Eikä mitään vahinkoa ole sattunut :) .Lapsi on terve ja minä olen terve :) .
      Eli kuten jo tuolla on sanottu, kohtuudella, kohtuudella..ja se maalaisjärki on hyvin sallittua tässäkin :)

      • Tulle

        Argh, tätä en olis halunnut kuulla. Mä käytän myös paljon mausteita ja kun kokkaan monesti intialaista yms, on keitoksissani usein vaikka mitä mausteita - ja ihan kunnon määriä. Sanottiinko mausteneilikan määrästä jotain suositusta? Just olen tänäänkin laittamassa sitä keittoon...


      • joka päivä käytän
        Tulle kirjoitti:

        Argh, tätä en olis halunnut kuulla. Mä käytän myös paljon mausteita ja kun kokkaan monesti intialaista yms, on keitoksissani usein vaikka mitä mausteita - ja ihan kunnon määriä. Sanottiinko mausteneilikan määrästä jotain suositusta? Just olen tänäänkin laittamassa sitä keittoon...

        kaippa sitä pitäisi siis syödä aiva syömällä, että jotain vahinkoa voisi tehdä. Siis yleensä mausteet.

        Minäkin käytän TODELLA paljon mausteita, olen aina käyttänyt, eikä ne mitään vahinkoa ole tehneet. Siis tuolla todella paljon, tarkoitan joka päiväistä käyttämistä ruuassa.

        Ja samalla vastaan tuolle kirjoittajalle gggggggggggggggggg. Minulla vanhin on ekalla luokalla, ja oppi myös laskemaan ja lukemaan reilusti ennen koulun alkua.
        Joten ihan puppua tuo tommonen, että mausteet vaurioittaisivat.
        Monessa maassa kaikki käyttävät mausteita enemmän kuin suomalaiset yhteensä, eikä niissä mitenkään ole lapset mausteiden takia vaurioituneita.


      • eijeijei...
        Tulle kirjoitti:

        Argh, tätä en olis halunnut kuulla. Mä käytän myös paljon mausteita ja kun kokkaan monesti intialaista yms, on keitoksissani usein vaikka mitä mausteita - ja ihan kunnon määriä. Sanottiinko mausteneilikan määrästä jotain suositusta? Just olen tänäänkin laittamassa sitä keittoon...

        No herranjestas, suomalaiset syö niin mautonta ruokaa, että sitä ei suurin osa maailman kansalaisista suostuisi edes suuhunsa pistämään. Mites tuolla Aasiassakin ihmiset lisääntyy, eikä ole mitään maustehaittoja huomattu? Ja ihan pienet lapsetkin syö siellä todella mausteista ruokaa? Ihan höpönlöpöä tuo mausteiden "vaarallisuus", kannattaa muistaa, että tässä maailmassa eletään muuallakin kuin Suomessa.


      • joka päivä käytän
        eijeijei... kirjoitti:

        No herranjestas, suomalaiset syö niin mautonta ruokaa, että sitä ei suurin osa maailman kansalaisista suostuisi edes suuhunsa pistämään. Mites tuolla Aasiassakin ihmiset lisääntyy, eikä ole mitään maustehaittoja huomattu? Ja ihan pienet lapsetkin syö siellä todella mausteista ruokaa? Ihan höpönlöpöä tuo mausteiden "vaarallisuus", kannattaa muistaa, että tässä maailmassa eletään muuallakin kuin Suomessa.

        kenelle vastasit? koska juuri sitä ainakin minä tuossa kirjoituksessa tarkoitin,että muualla maailmassa syödään tosi mausteista ruokaa, eikä ole mitään haittoja.


      • eijeijei...
        joka päivä käytän kirjoitti:

        kenelle vastasit? koska juuri sitä ainakin minä tuossa kirjoituksessa tarkoitin,että muualla maailmassa syödään tosi mausteista ruokaa, eikä ole mitään haittoja.

        Tullelle yritin vastata ja käsittääkseni vastasinkin.


      • joka päivä käytä
        eijeijei... kirjoitti:

        Tullelle yritin vastata ja käsittääkseni vastasinkin.

        ok :) .Ajattelin vaan, kun ei ollut mitään kenelle oli osoitettu ja sattui nyt minun kirjoituksen alla olemaan.. :)


      • eijeijei
        joka päivä käytä kirjoitti:

        ok :) .Ajattelin vaan, kun ei ollut mitään kenelle oli osoitettu ja sattui nyt minun kirjoituksen alla olemaan.. :)

        Nykyään täällä vastaukset tulee allekkain vastausjärjestyksessä. Jos vastaus olisi osoitettu sinulle, niin vastauslaatikko olisi ollut piirun verran oikealla, eikä samassa linjassa sinun vastauksesi kanssa. :) Kieltämättä ei kovin selkeä systeemi, mutta tarkasti katsottuna näistä kyllä erottaa, kenelle milloinkin on vastattu. :)


      • joka päivä käytän
        eijeijei kirjoitti:

        Nykyään täällä vastaukset tulee allekkain vastausjärjestyksessä. Jos vastaus olisi osoitettu sinulle, niin vastauslaatikko olisi ollut piirun verran oikealla, eikä samassa linjassa sinun vastauksesi kanssa. :) Kieltämättä ei kovin selkeä systeemi, mutta tarkasti katsottuna näistä kyllä erottaa, kenelle milloinkin on vastattu. :)

        joo, huomasin kun aloin tarkemmin katsomaan :D .


    • gggggggggggggggggg

      maustevauvojen vauriot näkyykin vasta kouluiässä, ei opi lukeen jos äitee on imeny sinappia ootellessaan

    • jus joo :D :D

      :D :D :D Joopa joo! Itse olen aina käyttänyt mausteita, en nyt syömällä syönyt, kuten tuskin kirjoittaja mausteidenystäväkään. Mutta aina olen niitä joka päiväisessä ruuassa käyttänyt.
      Molemmat lapseni ovat koulussa, toinen neljännellä ja toinen ensimmäisellä luokalla.
      Molemmat ovat (meidän sukuun verrattuna) erittäin fiksuja. Vanhemmallakin tulee todistukseen ja kokeista pelkkiä 9 tai 10.. nuorimmalla sama homma, siis pärjää myös todella hyvin koulussa.
      Kummallakaan ei ole ollut ikinä mitään vaurioita.Päin vastoin.
      Että kyllähän se on puppua,että mausteista voisi johtua :D .

      • jsut joo :D :D

        niin ja lisään vielä, molemmat lapseni oppivat lukemaan ja laskemaan jo reilusti ennen koulun alkua :D .Eli siis tuo on täyttä puppua, että mausteet jotain vaurioita aiheuttaisivat..tietysti jos niitä pelkästään syö, eikä mitään muuta, mutta kuka järkevä nyt niin tekee :D .


      • just joo :D :D
        jsut joo :D :D kirjoitti:

        niin ja lisään vielä, molemmat lapseni oppivat lukemaan ja laskemaan jo reilusti ennen koulun alkua :D .Eli siis tuo on täyttä puppua, että mausteet jotain vaurioita aiheuttaisivat..tietysti jos niitä pelkästään syö, eikä mitään muuta, mutta kuka järkevä nyt niin tekee :D .

        ja kovaas kiireessä ei näköjään kannata kirjoittaa, kun nimimerkkissä on virheitä :D ..
        Onneksi lapset ovat fiksumpia :D :D ;)


    • Tulle

      Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneile, sen verran haluaisin vielä sanoa, että kun monesta suunnasta tulee ohje, että 'tervettä järkeä saa käyttää', niin ensimmäistä lasta toiseen kertaan odottavana, alkuraskauden keskenmenon kokeneena, on mielestäni aika vaikea lähteä päättelemään mitä neuvolan suosituksista pitäisi noudattaa ja mitä ei ja missä määrin - ne ovat kuitenkin ammatti-ihmisten laatimia ohjeistuksia ja toivon mukaan he tietävät asioista enemmän kuin kaltaiseni kokemattomat odottajat. Täytyyhän 'maalaisjärjellä' ajateltunakin olla niin, että jonkinasteinen riski ruokiin, jotka ovat 'kiellettyjen'/'vältettävien' listalla, sisältyy.

      Itse olisin todennäköisesti paljon rennompi ruokailu suhteen, jos keskenmenoa ei olisi taustalla. En todellakaan usko, että sen aiheutti mikään ruoka-aine, mutta sen myötä kyllä tajuaa, että alkio on hauras olento ja koska haave omasta lapsesta on suuri ja ikääkin jo riittävästi, haluan varjella pikkuista sen minkä voin. Jos tälläkin kertaa käy huonosti, tai syntyvä lapsi ei olekaan terve, ei tarvitse ainakaan ajatella, että olisi omine tietoisine valintoineen vaikuttanut tähän jotenkin.

      En aio noudattaa neuvolan listaa ihan orjallisesti, koska tuskin satunnaisilla roibos-kupposilla tms. on paha vaikutus, mutta päivittäisesti kupillisesta olen kyllä luopunut.

      Mutta kukin tyylillään. Oma linjani ei mielestäni ole mitenkään parempi tai järkevämpi kuin jonkun toisen, se vain sopii itselleni paremmin.

    • kaksi kesk.menoa

      On minullakin keskenmenoja, siis kaksi, takana päin. Silti olen esim. käyttänyt mausteita saman verran kun aina ennenkin (siis aika runsaasti kun olen tottunut käyttämään), juonut kahvia...yms. Mutta en minäkään esim. mausteita nyt pelkästään syö.
      On minulla jo yksi täysin terve tyttö ja toinen lapsi tulossa.
      Ja voin minäkin sen neuvon antaa, että maalaisjärki mukana, niin hyvin menee,

    • Millä perusteella?

      Kertoivatko neuvolassa, miksi mausteita pitäisi välttää? Siis onhan niin, että monella maustekasvilla, esim. salvialla, on myös rohdosvaikutuksia. Yleensä tavallisessa ruuan maustamisessa käytetään kuitenkin pienempää määrää kuin lääkitsemisessä. Mutta onko muitakin syitä? Se "terveen järjen" käyttäminen tässä tapauksessa tarkoittaa kai lähinnä määrän kohtuullisena pitämistä, kun ei kuitenkaan ole kyse mistään tartuntavaarasta tms. Kun raskauteni olivat jo ohitse, kuulin muuten jopa varoituksia valkosipulista, jota olin pitänyt niin hyvänä flunssan torjujana.

      Se, onko jokin vahingollista vauvalle vai ei, voi näkyä vain prosentteina suuremmissa ihmismäärissä, tai sitten jonain päällepäin näkymättömäna "suurempana riskinä" jollekin vaivalle. Vaikea kysymys siis odottajan päätettäväksi. Yleensähän sitä koittaa tehdä parhaansa vauvan puolesta, ylihysteerikon maineen uhallakin.

    • esim. neilikka....

      Esimerkiksi neilikka voi neuvolan sanojen mukaan käynnistää synnytyksen, jotkut kun kuulemma tekevät siitä teetä,eli hauduttavas ison määrän kupillisessa vettä.
      Niin tuo ei kuulemma ainkaan ole hyväksi raskauden aikana..ja kuulemma jotkut ovat herkempiä kuin toiset. Eli joillekkin se "normaalikin" määrä voi tehdä jotain.

    • 14+17

      Rohdoskirjassa oli mintut mainittu keskenmenon aiheuttajina.Mutta luultavasti saa aika isoja olla annokset.

    • syömällä syödä

      No joo, se tarkoittaa sitä, että pitäisi syömällä syödä sitä, siis minttua, ja pahin oli muistaakseni piparminttu, sitten tulee viherminttu...
      Neilikassa sama homma, siis pitäisi syömällä syödä.
      Tokihan jotkut reagoi herkemmin..mutta yleensä oireet ovat jotain esim. iho oireita.

      Onhan niitä muitakin mausteita, mitä ei suositella raskaana oleville..mutta suurin osa, siis lähes kaikki niitä kuitenkin käyttää.

    • pari linkkiä...
      • tarkennus vaan...

        Huomauttaisin vain, siltä varalta että joku tulkitsee jotain muuta, että noiden mausteiden haitallisuus on tosiaan tosiasia vain eteerisinä öljyinä, ei normaalissa maustekäytössä ruuanlaitossa...


      • pelkät mausteetkin!
        tarkennus vaan... kirjoitti:

        Huomauttaisin vain, siltä varalta että joku tulkitsee jotain muuta, että noiden mausteiden haitallisuus on tosiaan tosiasia vain eteerisinä öljyinä, ei normaalissa maustekäytössä ruuanlaitossa...

        Kyllä ne ihan maustekäytössäkin ovat haitallisia..tai no haitallisia ja haitallisia.
        Mutta siis kun niitä laitetaan esim. keittoon tai joistain haudutetaan teetä, kuulemma jotkut laittaa esim. leivän päälle sellaisenaan...mutta mutta...en nyt oikein jaksa edelleenkään uskoa, että mitään haittaa tekevät, jos ei pelkästään ja syömällä syö,
        Itsekkin kun käytän aika paljon mausteita, eikä ole mitään ongelmia ollut.
        Minulle on kyllä myös neuvolasta huomautettu siitä ...


      • edell.
        pelkät mausteetkin! kirjoitti:

        Kyllä ne ihan maustekäytössäkin ovat haitallisia..tai no haitallisia ja haitallisia.
        Mutta siis kun niitä laitetaan esim. keittoon tai joistain haudutetaan teetä, kuulemma jotkut laittaa esim. leivän päälle sellaisenaan...mutta mutta...en nyt oikein jaksa edelleenkään uskoa, että mitään haittaa tekevät, jos ei pelkästään ja syömällä syö,
        Itsekkin kun käytän aika paljon mausteita, eikä ole mitään ongelmia ollut.
        Minulle on kyllä myös neuvolasta huomautettu siitä ...

        Kirjoitin, että "normaalissa maustekäytössä ruuanlaitossa". Siihen ei minun mielestäni sisälly yrteistä haudutetut teet tai jonkun mausteen ylenmääräinen käyttö leivän päällä.


      • 4+14
        edell. kirjoitti:

        Kirjoitin, että "normaalissa maustekäytössä ruuanlaitossa". Siihen ei minun mielestäni sisälly yrteistä haudutetut teet tai jonkun mausteen ylenmääräinen käyttö leivän päällä.

        Voisi kuvitella,että minttuhyytelön ja teen jättäisi väliin,mutta yksi piparminttupurukumi ok.Jossain pitsamausteessakin voi olla minttua,mutta eihän se ole kuin pieni määrä mausteseoksessa.Itselläni rehotti pihalla piparminttupuska,mutta en uskaltanut keitellä teetä siitä odotusaikana,kamomillateenkin jätin pois,mutta ruusunmarjateetä jopa suosittelivat neuvolassa.Siis marja tai hedelmäteet ovat sopivia.Eihän se niin pitkä aika raskaana ole olla tarkkana syömisistään,joillakin voi olla koko elämän pituinen ruoka-aineallergia ja siihen vain pitää sopeutua.Ja vaikea on keskenmenon syytä tietää,jos sellainen sattuu.Vauva-lehdessä joku kysyi,tuliko keskenmeno korvasienien syönnistä ja vastasivat,että ei,vaikka ovathan korvasienetkin neuvolan kiellettyjen listalla.


      • pelkät mausteetkin!
        edell. kirjoitti:

        Kirjoitin, että "normaalissa maustekäytössä ruuanlaitossa". Siihen ei minun mielestäni sisälly yrteistä haudutetut teet tai jonkun mausteen ylenmääräinen käyttö leivän päällä.

        HUOM!! : "..ihan maustekäytössä" ..ja ..."esim. keittoon..." ja siis mainitsin nyt vain tuon teen ja leivän päälle laiton esimerkkeinä.
        Keittoon ei nyt yleensäkkään mausteita laiteta kuin ihan vain pikkusen, ja siitäkin kuulemma on silti varoiteltu..mutta edelleen, tuskin siitä mitään haittaa on,
        kuten jo kirjoitin, jos ei syömällä syö.


      • no järki käteen nyt
        4+14 kirjoitti:

        Voisi kuvitella,että minttuhyytelön ja teen jättäisi väliin,mutta yksi piparminttupurukumi ok.Jossain pitsamausteessakin voi olla minttua,mutta eihän se ole kuin pieni määrä mausteseoksessa.Itselläni rehotti pihalla piparminttupuska,mutta en uskaltanut keitellä teetä siitä odotusaikana,kamomillateenkin jätin pois,mutta ruusunmarjateetä jopa suosittelivat neuvolassa.Siis marja tai hedelmäteet ovat sopivia.Eihän se niin pitkä aika raskaana ole olla tarkkana syömisistään,joillakin voi olla koko elämän pituinen ruoka-aineallergia ja siihen vain pitää sopeutua.Ja vaikea on keskenmenon syytä tietää,jos sellainen sattuu.Vauva-lehdessä joku kysyi,tuliko keskenmeno korvasienien syönnistä ja vastasivat,että ei,vaikka ovathan korvasienetkin neuvolan kiellettyjen listalla.

        No voi jessus... Aivan taatusti on ihan ok syödä sitä minttuhyytelöä ja vaikka se kupponen minttuteetäkin. Isoja määriä pitäisi todella syödä, että jotain vaikutusta olisi. Keskenmenoja sattuu alkuvaiheessa paljon, mutta yleensä niihin ei äiti voi millään lailla itse vaikuttaa, vaan alkiossa on alunperinkin ollut jotain vikana. Jos se noin tarkkaa olisi syömisten kanssa, että joku aivan tavallinen maustekasvi vähän käytettynä aiheuttaisi keskenmenon, niin mitäs luulette, eikö siitä varoitettaisi? Suomessa on muutenkin erittäin tarkat nuo suositukset, joten ei tuollaiset sieltä pois olisi jääneet.

        Tässä maailmassa liikakansoitus on ongelma, jota ei olisi, jos minttuhyytelöä syömällä voisi aiheuttaa itselleen keskenmenon. Eli vielä selkeämmin: jos niin mitättömät asiat vaikuttaisivat raskauden jatkumiseen, ei ihmisiä syntyisi siihen tahtiin kuin syntyy. Suurin osa kuitenkin syntyy vieläpä maissa, missä mitään länsimaista terveydenhuoltoa ja tarkkoja ohjeita ei ole olemassakaan...


      • minttutee, NAM!
        4+14 kirjoitti:

        Voisi kuvitella,että minttuhyytelön ja teen jättäisi väliin,mutta yksi piparminttupurukumi ok.Jossain pitsamausteessakin voi olla minttua,mutta eihän se ole kuin pieni määrä mausteseoksessa.Itselläni rehotti pihalla piparminttupuska,mutta en uskaltanut keitellä teetä siitä odotusaikana,kamomillateenkin jätin pois,mutta ruusunmarjateetä jopa suosittelivat neuvolassa.Siis marja tai hedelmäteet ovat sopivia.Eihän se niin pitkä aika raskaana ole olla tarkkana syömisistään,joillakin voi olla koko elämän pituinen ruoka-aineallergia ja siihen vain pitää sopeutua.Ja vaikea on keskenmenon syytä tietää,jos sellainen sattuu.Vauva-lehdessä joku kysyi,tuliko keskenmeno korvasienien syönnistä ja vastasivat,että ei,vaikka ovathan korvasienetkin neuvolan kiellettyjen listalla.

        Minä tein minttuteetä ja paljon muutakin teetä, käytin kaikenlaisia mausteita yms. koko raskauden ajan, kunnes vasta hyvin loppuraskaudesta tuli puhetta neuvolassa, flunssa aika kun oli.
        Kauhistui kovasti, mutta kun mitään oireita ei ollut, ei siis mitään, niin neuvolantäti sanoi,että "eihän sitä nyt voi varmasti sano,että se vahinkoa tekisi.Luultavasti pitää olla jollain tavalla yliherkkä/allerginen, että tekisi jotain".
        Terve lapsi minulla on.


      • Ajatella...
        no järki käteen nyt kirjoitti:

        No voi jessus... Aivan taatusti on ihan ok syödä sitä minttuhyytelöä ja vaikka se kupponen minttuteetäkin. Isoja määriä pitäisi todella syödä, että jotain vaikutusta olisi. Keskenmenoja sattuu alkuvaiheessa paljon, mutta yleensä niihin ei äiti voi millään lailla itse vaikuttaa, vaan alkiossa on alunperinkin ollut jotain vikana. Jos se noin tarkkaa olisi syömisten kanssa, että joku aivan tavallinen maustekasvi vähän käytettynä aiheuttaisi keskenmenon, niin mitäs luulette, eikö siitä varoitettaisi? Suomessa on muutenkin erittäin tarkat nuo suositukset, joten ei tuollaiset sieltä pois olisi jääneet.

        Tässä maailmassa liikakansoitus on ongelma, jota ei olisi, jos minttuhyytelöä syömällä voisi aiheuttaa itselleen keskenmenon. Eli vielä selkeämmin: jos niin mitättömät asiat vaikuttaisivat raskauden jatkumiseen, ei ihmisiä syntyisi siihen tahtiin kuin syntyy. Suurin osa kuitenkin syntyy vieläpä maissa, missä mitään länsimaista terveydenhuoltoa ja tarkkoja ohjeita ei ole olemassakaan...

        Jos syömiset on yhdentekeviä,tuskin niistä varoitetaan.Otapa huomioon,että kaikki eivät ole niin hedelmällisiä,kuin sinä.Joku saattaa kokea useita keskenmenoja,eikä syy ole alkiossa vaan äidin kehossa.Turha on itkeä kaatunutta maitoa.Sitäpaitsi vähemmän kehittyneissä maissa tunnetaan mausteet ja yrtit ja niiden vaikutus,kuten Suomessakin ennen aikaan,toisin kuin nykyään,kun kaikki haetaan kaupan tai apteekin hyllystä.


      • Munkkitipat
        4+14 kirjoitti:

        Voisi kuvitella,että minttuhyytelön ja teen jättäisi väliin,mutta yksi piparminttupurukumi ok.Jossain pitsamausteessakin voi olla minttua,mutta eihän se ole kuin pieni määrä mausteseoksessa.Itselläni rehotti pihalla piparminttupuska,mutta en uskaltanut keitellä teetä siitä odotusaikana,kamomillateenkin jätin pois,mutta ruusunmarjateetä jopa suosittelivat neuvolassa.Siis marja tai hedelmäteet ovat sopivia.Eihän se niin pitkä aika raskaana ole olla tarkkana syömisistään,joillakin voi olla koko elämän pituinen ruoka-aineallergia ja siihen vain pitää sopeutua.Ja vaikea on keskenmenon syytä tietää,jos sellainen sattuu.Vauva-lehdessä joku kysyi,tuliko keskenmeno korvasienien syönnistä ja vastasivat,että ei,vaikka ovathan korvasienetkin neuvolan kiellettyjen listalla.

        Piparminttua ei suositella annettavaksi alle kolmevuotiaille.Nostaa verenpainetta mm.Jotkut yrtit,esim.persilja voi supistaa kohdun lihaksia,siitä keskenmenoriski.Eli yrtit voivat aiheuttaa voimakkaitakin reaktioita odottajan kehossa,mutta se on hyvin yksilöllistä.


      • Järki käteen nyt
        Ajatella... kirjoitti:

        Jos syömiset on yhdentekeviä,tuskin niistä varoitetaan.Otapa huomioon,että kaikki eivät ole niin hedelmällisiä,kuin sinä.Joku saattaa kokea useita keskenmenoja,eikä syy ole alkiossa vaan äidin kehossa.Turha on itkeä kaatunutta maitoa.Sitäpaitsi vähemmän kehittyneissä maissa tunnetaan mausteet ja yrtit ja niiden vaikutus,kuten Suomessakin ennen aikaan,toisin kuin nykyään,kun kaikki haetaan kaupan tai apteekin hyllystä.

        No voi yhden kerran... Joo, mutta kun ne määrät! Normaalisti kukaan ei käytä tavallisia maustekasveja niin paljoa, että niistä voisi olla haittaa!!! Ihan mielelläni kuulisin, jos jollekin lapsettomuudesta kärsivälle on sanottu, että "jätä se minttu pois, se nämä sinun keskenmenot aiheuttaa". Niin, eipä ole taidettu sanoa, kun yleensä sanotaan, että ei tarvitse huolehtia, koska äiti itse ei näihin asioihin voi juuri vaikuttaa. Eteerisinä öljyinä mausteet eivät tee hyvää, mutta älkää sotkeko asioita keskenään.


      • saa antaa...
        Munkkitipat kirjoitti:

        Piparminttua ei suositella annettavaksi alle kolmevuotiaille.Nostaa verenpainetta mm.Jotkut yrtit,esim.persilja voi supistaa kohdun lihaksia,siitä keskenmenoriski.Eli yrtit voivat aiheuttaa voimakkaitakin reaktioita odottajan kehossa,mutta se on hyvin yksilöllistä.

        Miten niin ei saa antaa alle 3v lapselle?
        Meillä ainakin neuvolassa sanottiin, että voi hyvin tehdä minttuteetä (minä kun olen innokas kasvattamaan yrttejä) ja käyttää muutenkin flunssa aikana lapselle. Se oli 2v neuvolassa se.
        Siis eihän sitä nyt älyttömiä saa syöttää/juottaa..rajansa kaikella ja maalaisjärki mukana, kuten yleensä, mutta ESIMERKIKSI kaksi-kolme kupillista päivässä teetä ei kuulemma tee mitään.
        Sama raskaana olevalle.


      • Munkkitipat
        saa antaa... kirjoitti:

        Miten niin ei saa antaa alle 3v lapselle?
        Meillä ainakin neuvolassa sanottiin, että voi hyvin tehdä minttuteetä (minä kun olen innokas kasvattamaan yrttejä) ja käyttää muutenkin flunssa aikana lapselle. Se oli 2v neuvolassa se.
        Siis eihän sitä nyt älyttömiä saa syöttää/juottaa..rajansa kaikella ja maalaisjärki mukana, kuten yleensä, mutta ESIMERKIKSI kaksi-kolme kupillista päivässä teetä ei kuulemma tee mitään.
        Sama raskaana olevalle.

        Nimenomaan piparmintun mentoli on pienille lapsille liian voimakas.Aiheuttaa suurina määrinä vatsakipua,huumaantumista,verenpaineen nousua ,hengenahdistusta.Puhtaan piparminttuöljyn hengittäminen voi aiheuttaa kurkunpään kouristuksen,siis lapselle.Kannattaa lukea yrttien sivuvaikutuksista vaikka itse kasvattaakin,oikeammin ne yrtit ovat rohdoksia.Lisäksi vaikuttavien aineiden pitoisuudet voivat vaihdella suuresti esim.tuoreessa piparmintussa.Onhan joitakin luontaistuotekaupan yrttejä siirretty apteekin hyllyyn,juuri niiden voimakkuuden takia,esim.virmajuuri.Yrteissä raja on melko häilyvä,ovatko ne vain mausteita vai onko niillä lääkkeen kaltaisia vaikutuksia.Eihän kukaan suinpäin syö muutenkaan kaikkea,mitä luonnossa kasvaa,asioista kannattaa ottaa selvää.


      • saa antaa...
        Munkkitipat kirjoitti:

        Nimenomaan piparmintun mentoli on pienille lapsille liian voimakas.Aiheuttaa suurina määrinä vatsakipua,huumaantumista,verenpaineen nousua ,hengenahdistusta.Puhtaan piparminttuöljyn hengittäminen voi aiheuttaa kurkunpään kouristuksen,siis lapselle.Kannattaa lukea yrttien sivuvaikutuksista vaikka itse kasvattaakin,oikeammin ne yrtit ovat rohdoksia.Lisäksi vaikuttavien aineiden pitoisuudet voivat vaihdella suuresti esim.tuoreessa piparmintussa.Onhan joitakin luontaistuotekaupan yrttejä siirretty apteekin hyllyyn,juuri niiden voimakkuuden takia,esim.virmajuuri.Yrteissä raja on melko häilyvä,ovatko ne vain mausteita vai onko niillä lääkkeen kaltaisia vaikutuksia.Eihän kukaan suinpäin syö muutenkaan kaikkea,mitä luonnossa kasvaa,asioista kannattaa ottaa selvää.

        Niin, SUURINA määrinä..mutta nimen omaan kirjoitin : "eihän sitä nyt älyttömiä saa syöttää/juottaa..rajansa kaikella ja maalaisjärki mukana, kuten yleensä," .

        Niin, ja lääkäri määräsi aikoinaan lapsellemme, joka oli tuolloin vajaa 1v, Sir Ephedrin Paediatr-yskänlääkettä, pitkittyneeseen ja kovaan yskään. Menin alunperin tarkistamaan vain,ettei korvissa tms. ole mitään..mutta otin reseptin vastaan.
        Lääkäri sanoi kuitenkin, että parempaa nuo minun kotona tekemäni minttuteet yms. (kuten myös esim. valkosipulijuoma tai pelkkä valkosipuli) on, kuin tuo yskänlääke..tai yleensäkkään mitkään reseptillä määrättävät lääkkeet.
        Että jos saan kotikonsteilla yskän lähtemään, niin ainahan se on parempi. Painotti myös, että määrät eivät saa toki olla mitään isoja (vaikka sen jo tiesin!), niin kuin eihän missään lääkkeissäkään saa olla, mutta kuitenkin saa antaa ESIM. juuri tuota (pipar)minttua.
        Yskänlääkettä ei tarvinnut koskaan lapselle antaa, koska yskä tosiaan lähti kotikonstein, eikä mitään tulehduksia tms. tullut. Tuota yskänlääkkettä sain (lääkärin luvalla tietysti!) käyttää myöhemmin itse.

        Ja olen kyllä aikoinani ottanut selvää, mitä puutarhassani kasvatan :) .Siitä ei sinun tarvitse murehtia :) .


      • saa antaa...
        saa antaa... kirjoitti:

        Niin, SUURINA määrinä..mutta nimen omaan kirjoitin : "eihän sitä nyt älyttömiä saa syöttää/juottaa..rajansa kaikella ja maalaisjärki mukana, kuten yleensä," .

        Niin, ja lääkäri määräsi aikoinaan lapsellemme, joka oli tuolloin vajaa 1v, Sir Ephedrin Paediatr-yskänlääkettä, pitkittyneeseen ja kovaan yskään. Menin alunperin tarkistamaan vain,ettei korvissa tms. ole mitään..mutta otin reseptin vastaan.
        Lääkäri sanoi kuitenkin, että parempaa nuo minun kotona tekemäni minttuteet yms. (kuten myös esim. valkosipulijuoma tai pelkkä valkosipuli) on, kuin tuo yskänlääke..tai yleensäkkään mitkään reseptillä määrättävät lääkkeet.
        Että jos saan kotikonsteilla yskän lähtemään, niin ainahan se on parempi. Painotti myös, että määrät eivät saa toki olla mitään isoja (vaikka sen jo tiesin!), niin kuin eihän missään lääkkeissäkään saa olla, mutta kuitenkin saa antaa ESIM. juuri tuota (pipar)minttua.
        Yskänlääkettä ei tarvinnut koskaan lapselle antaa, koska yskä tosiaan lähti kotikonstein, eikä mitään tulehduksia tms. tullut. Tuota yskänlääkkettä sain (lääkärin luvalla tietysti!) käyttää myöhemmin itse.

        Ja olen kyllä aikoinani ottanut selvää, mitä puutarhassani kasvatan :) .Siitä ei sinun tarvitse murehtia :) .

        niin ja lisään vielä..enkä minä mistään puhtaasta ja pelkästä piparminttu ÖLJYN antamisesta ole puhunut. Vaan ihan kuivatusta mintusta. Vaikka sama kasvi, niin öljyn ja kuivatun vaikutuksissa on kuitenkin eroa.
        Niin ja no, ovathan jotkut herkempiä kuin toiset, mutta tuskin kukaan nyt itselleen tai etenkään lapselleen mitään tuollaista antaakaan, jos tietää itse olevansa tai lapsen olevan yliherkkä.


      • Keskustelijat?
        saa antaa... kirjoitti:

        niin ja lisään vielä..enkä minä mistään puhtaasta ja pelkästä piparminttu ÖLJYN antamisesta ole puhunut. Vaan ihan kuivatusta mintusta. Vaikka sama kasvi, niin öljyn ja kuivatun vaikutuksissa on kuitenkin eroa.
        Niin ja no, ovathan jotkut herkempiä kuin toiset, mutta tuskin kukaan nyt itselleen tai etenkään lapselleen mitään tuollaista antaakaan, jos tietää itse olevansa tai lapsen olevan yliherkkä.

        Älä ota henkilökohtaisesti kaikkea.Ei täällä tarvitse selitellä omia syömisiään ja juomisiaan.Faktat on vain hyvä tietää ja ei neuvolan ohjeet ole tuulesta temmattuja.Ja kyllä on ihmisiä,jotka osaavat mennä liiallisuuksiin,jos jotain kuulevat hyväksi kehuttavan vaikka flunssaan,omassa tuttavapiirissäkin löytyy.Anoppini esimerkiksi alkoi ahmimaan persiljaa,kun kuuli sen rautapitoisuudesta,odottajalle sellainen persiljan ahmiminen voisi olla kohtalokasta.


    • 25udojip

      No juupajuu. Ja kahvi on tietenkin sitten olevinaan ihan ok? vai onko?

      • kahvia ja PALJON

        No minulle valitettiin oikein urakalla neuvolassa siitä, kun juon niin paljon kahvia, minä kun menin sen möläyttämään.
        Kuulemma siitäkin jotain haittaa..ja kakat sanon minä. Minulla on jo yksi lapsi, joka on niiiin mahdottoman hyvä oppimaan ja tekemään kaikenlaista, että neuvolassakin ovat ihmetelleet, kun on enemmänkin edellä ikäisiään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe