Tarkoituksena on lakata veneen sisäosat keväällä.
Suunnitelmani on;
- hionta
- kirkas lakka lantattu 50%
- kirkas lakka lantattu 30%
- kirkas lakka lantattu 10%
- kirkas lakka x kertaa ?
- puolihimmeä lakka
Lakkausten välissä aina välihionta 240 paperilla
Paljonko pitäisi seinissä olla kerroksia kirkkaalta lakalla, ennen puolihimmeää?
Lakkaus
18
5599
Vastaukset
- kova vai pehmeä?
Yksi oleellinen kysymys: mikä lakkalaatu, kova vai pehmeä? Ekan kerroksen jälkeen hiotaan pystyyn nousseet puun syyt alas, mutta sen jälkeen vedetään useampi kerros ennen välihiontaa. Välihionnassa ei enää mitää kohtaa saa hio puhki. Eikä ohennustakaan tarvitse noin porrastaa.
- Puuveneiliä_
Itse tekisin esim. seuraavasti:
- Vanhan lakan poistaminen kokonaan ja huolellinen hionta. Tähän hommaan paras välinen on kuumailmapuhalllin ja skraba. Jos nykyinen lakka on hyvin kiinni niin tämä ei ole välttämätöntä.
- Puun kyllästäminen hionnan jälkeen. Kun kyllästät, pysyy lakka siinä hyvin kiinni. Jos et poista vanhaa lakkaa, ei kyllästystä voi tehdä.
- Sen jälkeen puolihimmeää lakkaa suoraan (ensimmäinen kerros ohennettuna. Katso ohjeet lakkapurkista).
- Uskoisin, että sisälle 4-5 kerrosta riittää hyvin. Välihiontojoja jaksamisen mukaan. Jokaista kerrosta en lähtisi hiomaan. Mutta ennen viimeistä kerrosta huolellinen hionta.
- Investoi kunnon pensseliin.
Muistaakseni Rylardilla oli hyvä sisälakka ja siihen sopiva kylläste.- 20+7
"Puun kyllästäminen hionnan jälkeen"
Purjeveneiden yleisimmät sisustuspuulajit, siinä veneiden ikäluokassa joita nyt lakataan sisältä uusiksi ovat tiikki ja mahonki.
Tiikkiä ei kyllästetä, enkä ole vakuuttunut mahongin kyllästämisen tarpeellisuudestakaan.
Tiikillä päinvastoin, ennen lakkausta pyyhkiminen rasvanpoistoaineella, koska kyseessä on niin rasvainen puulaji, että lakka imeytyy huonosti. - Puuveneilijä_
20+7 kirjoitti:
"Puun kyllästäminen hionnan jälkeen"
Purjeveneiden yleisimmät sisustuspuulajit, siinä veneiden ikäluokassa joita nyt lakataan sisältä uusiksi ovat tiikki ja mahonki.
Tiikkiä ei kyllästetä, enkä ole vakuuttunut mahongin kyllästämisen tarpeellisuudestakaan.
Tiikillä päinvastoin, ennen lakkausta pyyhkiminen rasvanpoistoaineella, koska kyseessä on niin rasvainen puulaji, että lakka imeytyy huonosti.SIsätilojen lakkaus on suhteellisen iso homma, joka kannattaa tehdä huolellisesti kun sen kerran tekee. Fakta on se, että lakka pysyy paremmin kiinni kyllästetyssä puussa kuin kyllästämättömässä. Voi olla, että onnistuu, vaikka ei kyllästäkään. Kyseessä kuitenkin niin pieni homma, etten ottaisi riskiä. Jos tekee huolellisesti niin voi olla varma, ettei tarvitse vuosikausiin asiaan palata.
Usein myös puuta halutaan petsata (esim. syventää mahongin väriä) ennen lakkausta. Itselläni on onnistunut parhaiten, kun olen lisännyt petsiväriä kyllästysaineeseen. (Kannattaa testata johonkin muuhun vastaavaan puuhun etukäteen). Toinenvaihtoehto on lisätä petsiä ensimmäiseen lakkakerrokseen.
Harvempi sistustus on tiikkiä, joten oletan, että kyseessä on mahonk tai muu täyspuu. Jos tiikki, niin silloin on tosiaan tärkeää saada tiikissä oleva luontainen kyllästysaine pyyhittyä pois esim. asetonilla ennen lakkausta (tai liimausta). - 20030
Puuveneilijä_ kirjoitti:
SIsätilojen lakkaus on suhteellisen iso homma, joka kannattaa tehdä huolellisesti kun sen kerran tekee. Fakta on se, että lakka pysyy paremmin kiinni kyllästetyssä puussa kuin kyllästämättömässä. Voi olla, että onnistuu, vaikka ei kyllästäkään. Kyseessä kuitenkin niin pieni homma, etten ottaisi riskiä. Jos tekee huolellisesti niin voi olla varma, ettei tarvitse vuosikausiin asiaan palata.
Usein myös puuta halutaan petsata (esim. syventää mahongin väriä) ennen lakkausta. Itselläni on onnistunut parhaiten, kun olen lisännyt petsiväriä kyllästysaineeseen. (Kannattaa testata johonkin muuhun vastaavaan puuhun etukäteen). Toinenvaihtoehto on lisätä petsiä ensimmäiseen lakkakerrokseen.
Harvempi sistustus on tiikkiä, joten oletan, että kyseessä on mahonk tai muu täyspuu. Jos tiikki, niin silloin on tosiaan tärkeää saada tiikissä oleva luontainen kyllästysaine pyyhittyä pois esim. asetonilla ennen lakkausta (tai liimausta).Minun mielestä tiikistä saa aika tiiviin sisustuksen, joten harvempi sisustus ei ole tiikkiä ;) Ja onneksi tiikki on yleinen sisustusmateriaali purkkareissa (itsellä on nykyisessä, ja on ollut kahdessa edellisessä) - nättiä, vaaleaa ja helppohoitoista.
Mahonkia en kyllä missään tapauksessa haluaisi petsata (on kokemusta mahonkiveneestä myös) - se on niin tumma puulaji, joten "värin syventäminen" on turhanpäiväistä tummentamista. Eikä mahonkia tarvitse kyllästää, kyllä siinä lakka pysyy kiinni sisäolosuhteissa. Ulkopinnoissa mahongille tärkeää on hyvä lakkaus, muuten ei kestä pitkään. Jep, se mahonkikokemus oli paitsi sisustus, myös runko ja ruffi joita hoidin parikytä vuotta. Tuli kokemusta, eikä ikinä ollut ongelmia sisätilojen lakkauksen kanssa ;)
Ennen kun kukaan ehtii kommentoimaan, niin pitänee vielä muistuttaa että "mahonki" on yleisnimitys tietyn tyyppisille puulajeille, jotka eivät välttämättä kasvitieteellisesti ole edes samaa sukua. Mahongissa on moneksi, mutta yleensä kaikki ovat tummia (punaruskeita) verrattuna tiikkiin http://www.puuveneveistajat.fi/Lehti/Veneenveistaja3/32.pdf - Puuveneilijä_
20030 kirjoitti:
Minun mielestä tiikistä saa aika tiiviin sisustuksen, joten harvempi sisustus ei ole tiikkiä ;) Ja onneksi tiikki on yleinen sisustusmateriaali purkkareissa (itsellä on nykyisessä, ja on ollut kahdessa edellisessä) - nättiä, vaaleaa ja helppohoitoista.
Mahonkia en kyllä missään tapauksessa haluaisi petsata (on kokemusta mahonkiveneestä myös) - se on niin tumma puulaji, joten "värin syventäminen" on turhanpäiväistä tummentamista. Eikä mahonkia tarvitse kyllästää, kyllä siinä lakka pysyy kiinni sisäolosuhteissa. Ulkopinnoissa mahongille tärkeää on hyvä lakkaus, muuten ei kestä pitkään. Jep, se mahonkikokemus oli paitsi sisustus, myös runko ja ruffi joita hoidin parikytä vuotta. Tuli kokemusta, eikä ikinä ollut ongelmia sisätilojen lakkauksen kanssa ;)
Ennen kun kukaan ehtii kommentoimaan, niin pitänee vielä muistuttaa että "mahonki" on yleisnimitys tietyn tyyppisille puulajeille, jotka eivät välttämättä kasvitieteellisesti ole edes samaa sukua. Mahongissa on moneksi, mutta yleensä kaikki ovat tummia (punaruskeita) verrattuna tiikkiin http://www.puuveneveistajat.fi/Lehti/Veneenveistaja3/32.pdfSuurin osa mahonkiruffiveneistä on petsattu ja myös kyllästetty. Kyllästys antaa lakalle parhaat mahdolliset olosuhteet kiinnittyä. Näitä hommia tosin tehdään niin monella otteella - harvempi meistä kun tavoittelee flyygelitasoa. (Itse tosin kuulun niihin). Mahonki vaalenee auringossa ajan myötä. Ainahan voit vetää puulle ja ottaa punaruskean värin esille. Mutta liikaa hiomalla on monet veneet pilattu ja petsaaminen takaa tasaisen kauniin värin pitkään. SIsällä tilanne on toki hieman toinen, mutta aurinko pääsee vaalentamaan mahongin myös sisältä ikkunoiden reunoilta. Tiikin suhteen voi miettiä myös öljyn käyttöä vaihtoehtona - helppo lisätä. Riippuu toki mistä osista puhutaan.
Itselläni on koko sisusta mahonkia, kuten koko venekin. Harvemmassa mahonkiiveneessä olen nähnyt tiikkisisustusta. Itse asiassa ei tule nyt mieleen yhtään. Lasikuituveneissä tilanne sitten ihan toinen.
Myös tiikki on punaruskeaa kun sen hioo. - 6+10
Puuveneilijä_ kirjoitti:
Suurin osa mahonkiruffiveneistä on petsattu ja myös kyllästetty. Kyllästys antaa lakalle parhaat mahdolliset olosuhteet kiinnittyä. Näitä hommia tosin tehdään niin monella otteella - harvempi meistä kun tavoittelee flyygelitasoa. (Itse tosin kuulun niihin). Mahonki vaalenee auringossa ajan myötä. Ainahan voit vetää puulle ja ottaa punaruskean värin esille. Mutta liikaa hiomalla on monet veneet pilattu ja petsaaminen takaa tasaisen kauniin värin pitkään. SIsällä tilanne on toki hieman toinen, mutta aurinko pääsee vaalentamaan mahongin myös sisältä ikkunoiden reunoilta. Tiikin suhteen voi miettiä myös öljyn käyttöä vaihtoehtona - helppo lisätä. Riippuu toki mistä osista puhutaan.
Itselläni on koko sisusta mahonkia, kuten koko venekin. Harvemmassa mahonkiiveneessä olen nähnyt tiikkisisustusta. Itse asiassa ei tule nyt mieleen yhtään. Lasikuituveneissä tilanne sitten ihan toinen.
Myös tiikki on punaruskeaa kun sen hioo.Tietysti mahonkiveneen sisustus on mahonkia, niin oli minullakin. Mutta harvempi purjevene on mahonkipurjevene, tiikkisisustettu lasikuituvene on paljon yleisempi tapaus.
Tosiaan, parinkymmenen vuoden kokemuksella voin kertoa että sisustus ei juurikaan vaalentunut auringonvalon vaikutuksesta. Ulkopinnat kylläkin. Suuri ero on myös siinä miten lakkapinta kestää ruffissa ja rungossa sisä- tai ulkopuolella,
Aika lailla iäisyysasioita nuo lakkaustavat, lueskelkaa valmistajien ohjeita ja käyttäkää tervettä järkeä jos suositeltu 12 lakkakerrosta tuntuu myynninedistämisen vuoksi laaditulta ohjeelta ;) Veneen sisätiloissa myös makuasioita. Itse en tykkää kiiltävistä pinnoista, enkä tummista pinnoista ja jos ruffi ei vuoda niin lakka pysyy kiinni ilman ongelmia vuosikymmenet ilman poppakonsteja.
Älyttömän suurien maali- tai lakkamäärien lotraaminen on tietysti maalinvalmistalle hyväksi ja maalien ohjeet sen mukaiset. Esim. pehmeät myrkkymaalit, Plimsoll aikoinaan mahonkipaatille, sitten Biltema kunnes kiellettiin ja nyt Blakes Cruising. Kaikkien ohjeissa neuvotaan vetämään pari kerrosta joka kevät, kun käytännössä riittää se kun ensimmäisenä vuotena vetää kerroksen lantraamattomalla ja sen jälkeen reilusti lantratulla, 30% lantrinkia niin maalin menekki menee kolmasosaan, eikä ole silti ollut ikinä ongelmia pohjan kasvustojen vuoksi. Minäkin maalinmyyjänä suosittelisin vähintään parikytä kerrosta lakkaa puuosiin, pohjaan kymmenen kerrosta epoksipriimeriä ja puolenkymmentä kerrosta antifoulingia - heh, heh, kauppa se on joka kannattaa :)
- A_33
Suositukset vaihtelevat, mutta kun lakkakerroksia on kaikkiaan 7-8 ei lisäkerrosten vaikutusta käytännössä huomaa. Itse tein tuollaisen skeeman mukaan, mutta en ole ihan tyytyväinen puolihimmeän lakan (Spinnaker yms) tuottamaan pintaan. Tavoittelin silkinhimmeää (samantapaista kuin uusissa veneissä tyypilisesti on, tai joka saadaan esim tiikkiöljyllä), mutta pinnasta tuli mielestäni liian matta, vakka sekoïtin kiiltävää joukkon jopa 70%. Pinta vaikutti myös muovimaiselta.
Seuraavaksi aion kokeilla pinnan hiomista erittäin hienolla teräsvillalla (tai sopivalla hionta-aineella) tai sitten spraylakkaa viimeiseski kerrokseksi. Saa nähdä mitä tulee.
Neuvot kelpaavat..- Puuveneilijä_
En nyt muista Spinnakerin koostumusta, mutta jos se on öljylakka/osittain öljylakka niin se on suhteellisen pehmeää. Sen päälle ei pitäisi laittaa enää mitään kovaa/joustamatonta lakkaa. Toisinpäin kyllä voi olla. Veikkaan että spraylakat ovat moderneja kovia lakkoja.
Itse olen lakannut usein telalla ja sitten tasoittanut tasoitinpensselillä/vaahtomuovilla. Tällöin saa tasaisen kerroksen ja pinnan sileäksi. Vaarana tässä on se, että tekee telalla liian ison alueen, jolloin lakka ehtii jo hieman kuivua ennen tasoitusta. - 12+19
Homman työmäärä ja vaikeusaste riippuvat lähtötilanteesta: mikä puulaji, millainen lakkapinta.
Suurin moka on lakata kiitävällä lakalla vanhaa kunnostamatonta puupintaa. Kaikki pienetkin virheet pohjassa näkyvät. Mutta OK, jos jaksaa hioa puulle, paklata sävytetyllä pakkelilla ja taas hioa ja sitten lakata sen reilut puolenkytä kertaa. Siltikin, itse viihdyn paremmin himmeällä lakatussa (tai öljytyssä, jos kyse tiikistä) veneessä kuin peilailevien vanereiden keskellä, vaikka kiiltävä lakkaus olisi viimeisen päälle onnistunut ilman yhtään pölyhiukkasta tai pohjan epätasaisuutta.
Spinnakerilla on kaiken tyyppisiä lakkoja, pelkän valmistajan nimen perusteella on vaikea arvioida mistä tuotteesta on ollut kyse. Ilmeisesti tarkoitit Eggshelliä.
Spinnaker Eggshell tai vastaava himmeä eli täysmatta lakka on hyvä. Tiikillä se antaa "öljytty tiikki" näköisen mutta helppohoitoisemman pinnan - helposti, ainakin oman kokemukseni mukaan. Lähtötilanne ei kyllä ollut kovin paha, suht ehjät tiikkipinnat, jonkun verran kolhuja ja naarmuja sekä vanhuuttaan halkeillut lakkapinta joka oli pääosin tiukasti kiinni, ei kosteusvaurioita. Kevyt hionta, pölynpoisto ja yksi kerros lakkaa. Olin todella tyytyväinen tulokseen, himmeä lakka peitti pohjan virheitä, mm. alle jääneen lakkapinnan halkeamat eivät erottuneet kuin tarkastelemalla lähietäisyydeltä. Muutaman vuoden sitä katselin ihaillen omaa taitoani :) kunnes vaihdettiin venettä.
Miten pinta voi olla enemmän matta kuin öljytty? Ehkä muovimaisuus tuli sekaan sotketun kiiltävän lakan ansiosta? Olivatko sekaan lisätty kiiltävä edes samantyyppinen eli pu-lakka kuten Eggshell?
- täten näin tälleen
Itse käytän venelakkaa. Joko unica tai jotain muuta. Kiiltävää. Myös sisätilloihin.
Jos pinnat ovat ehjät, puhdinstan tinnerillä tai vastaavalla kosteaksi kastellulla rätillä, varmistan että pinnat puhtaat ja (vedestä) kuivat.
Levitän lakan pensselillä, ensimmäinen kerros yleensä n 20%-30% ohennettu. Tämä tarttuu pintaan hyvin, uppoaa kuivan puun tai vanerin sisään vähän. Toinen kerros, monesti ohennan 5% tai en lainkaan. Tämä riittää usean vuoden kestäväksi siistiksi lakkapinnaksi.
Kiiltävä lakka on juuri hyvä mahonki ym vanereille.
Penselillä levitettäessä laita lakkaa reilusti, ja vedä pitkillä vedoilla. Kun lakka on levitetty pensselillä kohtuu tasaiseksi, lakka levittyy kyllä tasaiseksi omasta luonnostaan, tarjkoitan pintaan ei jää pensselinjälkiä. - puolihimmeää sisälle
Mä korvaisin pari viimeistä kirkasta puolihimmeällä, jotta puolihimmeätä tulisi enemmän kuin yksi kerros. Ohennan viimeiset kerrokset aina sen mukaan miten se levittyy parhaiten.
- 10+7
Miksi ne alemmat kerrokset pitää lakata kiiltävällä, jos pinta tulee matalla?
- H.e.Mpel
10+7 kirjoitti:
Miksi ne alemmat kerrokset pitää lakata kiiltävällä, jos pinta tulee matalla?
kiiltävä lakka on kestävämpää kuin himmeä. Aloittaja ajatteli käyttää 240 paperia hiontaan. Se on mielestäni aivan liian hienoa. Se on heti tukossa kun karvoja otetaan pois. 180 sopii paremmin. Välihionta ei ole tarpeen toisen, kolmannen ja neljännen kerroksen välissä, jos ne tehdään aina vuorokauden välein ja pinta on muuten ok (ei valumia tai karvoja ..).
- 15+11
H.e.Mpel kirjoitti:
kiiltävä lakka on kestävämpää kuin himmeä. Aloittaja ajatteli käyttää 240 paperia hiontaan. Se on mielestäni aivan liian hienoa. Se on heti tukossa kun karvoja otetaan pois. 180 sopii paremmin. Välihionta ei ole tarpeen toisen, kolmannen ja neljännen kerroksen välissä, jos ne tehdään aina vuorokauden välein ja pinta on muuten ok (ei valumia tai karvoja ..).
Mitä se kiiltävä siellä alla kestää paremmin kuin matta? Kulutusta vai pysyy paremmin kiinni puussa? Miksi näin on?
- Tumpelo
Mun lakkaukset ei ole kaskaan onnistuneet, niin että olisin ollut tyytyväinen.
Koko puuha on ilmeisesti ammattilaisten hommaa, tai sitten ole tumpelo.- 11923
Älä käytä kiiltävää lakka niin johan alkaa Lyyti kirjoittelemaan ;)
- renselit ja henkseli
Itse lakkaan vain kiiltävällä, ja laitan toisen kerroksen 1 vrk kuluessa, ennen kuin aiempi on täysin kuivunut. Stick!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1794757Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä402536- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161719- 811348
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321193Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451180Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887