lapsen parasta ajtteleva mielensä pahoittaja

lop0304

Haluan kuulla mielipiteitä ja kokemuksia ja vihjeitäkin niiltä isovanhemmilta, jotka ovat pahoittaneet mielensä ristiriitatilanteessa jossa lapsen hyvinvointia ajatellen uskaltautuvat kertomaan mielipiteensä lapsen nuorille vanhemmille.Tyttäreni kokee moitteena hyvää tarkoittavat neuvoni .Tätä on nyt jatkunut lähes lapsen syntymästä saakka 2 vuotta.Esim puristavat sukat, joita nykyään äidit pitävät potkuhousujen sijaan niin että varpaat puristuvat niissä samoin tiukat kuminauhat vyötäröllä.Pieneksi käyneet kengät , niistä olen itkun kanssa puhunut jne.
Turvaistuin : selkä on kyllä menosuuntaan hyvä, mutta lapsi nukkuu usein autossa tunnin tai enemmänkin pystyasennossa niin että pää retkahtaa rintaa vasten tai on on taaksetaipuneena epäluonnollisessa asennossa.
Ulkoilupuku: Sisäpusero kaksinkerroin ranteesta siihen lapaset ja kinttaat päälle ja koko paketti vedetään tiukan hihan läpi.Ranteessa syvät vaot painuneena lapasista.Ja kädet kylmänä kun tullaan ulkoa.Jalat myös ovat kylmänä kun mahtuu vain se sisäsukka.
Tässä ensi hätään näitä ahdistuksen aiheita.Paljon on muutakin kertynyt matkan varrella.Niistä lisää. . . .

51

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yxmuzi

      Jatkan päivittelyä:

      Pikkuvauvoja kuljetetaan kesäaikana ulkona tuulisessa säässä ja talvipakkasilla vetoisissa hehtaarihalleissa ja autoissa ilman minkäänlaista päähinettä. Ohut puuvillamyssy pitäisi vauvoilla olla päässä aina kun liikutaan kodin ulkopuolella, ja sen päällä toinen päähine tarpeen mukaan.

      • Kiukuttaa :)

        Minua kiukuttaa sideharsot vaunujen kuomuissa. Lapsi ei saa kesäkuumallakaan raitista ilmaa.
        Mutta sanopa se äidille!


      • no johan
        Kiukuttaa :) kirjoitti:

        Minua kiukuttaa sideharsot vaunujen kuomuissa. Lapsi ei saa kesäkuumallakaan raitista ilmaa.
        Mutta sanopa se äidille!

        Sinäkö se sitten kuuntelet lapsen itkua, kun ititkat ovat pureskelleet ihon kutiaville paukamille?

        On teillä muoreilla vaikeaa....miten ennen onkin pärjätty niin paljon paremmin!
        Kuka tämän sukupolven oikein kasvatti?


      • Kiukuttaa :)
        no johan kirjoitti:

        Sinäkö se sitten kuuntelet lapsen itkua, kun ititkat ovat pureskelleet ihon kutiaville paukamille?

        On teillä muoreilla vaikeaa....miten ennen onkin pärjätty niin paljon paremmin!
        Kuka tämän sukupolven oikein kasvatti?

        Ennen pärjättiin ilman sideharoa silmillä!
        Kaduilla eii paljon ole itikoita nähty, ei ole omakaan naama paukamilla.


      • mummu neljälle
        Kiukuttaa :) kirjoitti:

        Minua kiukuttaa sideharsot vaunujen kuomuissa. Lapsi ei saa kesäkuumallakaan raitista ilmaa.
        Mutta sanopa se äidille!

        Lapsenlapsillani on aina ollut vain itikkaharso vaunukopan suojana, aina se ei ole toiminut kun täälläpäin on sellaisia pieniä, muutaman millin kokoisia mäkäräisiä, ja ne purevat niin aikuiset kuin lapsetkin aivan mahdottomille paukamille.
        Silloin olisi tämä vaippaharso ehkä ollut tarpeen.

        Joskus ihmetyttää kun isommat lapset, jotka ovat työntökärryissä, ovat vuorattu paksun viltin kanssa aivan pimentoon.

        Toisaalta kauhistuttaa juuri nämä rattaat joissa lapset istuvat kasvot menosuuntaan täysin suojattomina. Ja äidit sekä isät tai lastenvahdit työntäessään heitä, joko kuuntelevat musiikkia korvillaan taikka puhuvat puhelimessa. Se on täydellistä henkistä väkivaltaa lapsia kohtaan.
        Vaikka eipä silti, kerran autolla ajaessani vastaani tuli isä? jolla siskoskärryissä kaksi pientä lasta. Hän pukkasi vaunuja potkimalla siihen vauhtia . Ajatelkaa miltä lapsesta tuntui kun iso kenkä vauhdilla tulee kasvojen eteen. Kyllä minua on harmittanut kun en pysähtynyt ja ottanut kännykkäkameraani kuvaa jota olisin voinut näyttää poliisille. Joillakin ei vain saisi olla lapsia.


      • ....................
        Kiukuttaa :) kirjoitti:

        Ennen pärjättiin ilman sideharoa silmillä!
        Kaduilla eii paljon ole itikoita nähty, ei ole omakaan naama paukamilla.

        Minä kans ihmettelen tuota sideharso hommaa, käytän omalla vauvallani ihan hyttysverkkoa.


      • neljä*äitee
        Kiukuttaa :) kirjoitti:

        Minua kiukuttaa sideharsot vaunujen kuomuissa. Lapsi ei saa kesäkuumallakaan raitista ilmaa.
        Mutta sanopa se äidille!

        Meillä on pidetty sideharsoa kuomun edessä, ei paista päivä suoraan sisään, eikä mene ötököitä. Vauvat tuoksuu hyvälle ja houkuttelevat ampiaisia ympärilleen.


    • mummu neljälle

      Eikö neuvolan henkilökunta ole ajan tasalla ja opasta vanhempia lasten pukeutumisessa ? Monestihan on niin etteivät meidän omat lapset kuuntele omien vanhempiensa neuvoja vaan neuvot olisi aina parempi tulla sivulliselta.

      Noihin vaate ja kenkä juttuihinhan on olemassa apu. Mummut ja papat voivat itse ostaa lapsenlapselleen sopivia. Nykyajan lapset kun ovat tarhoissa ja päiväkodeissa niin vanhemmille on iso rahareikä nämä lastenvaatteet ja tarvikkeet.

      Nykyään on olemassa puhallettava niskatuki pienillekin lapsille, se auttaa monesti kun ollaan liikenteessä. Pää ja niska saavat paremmin tukea.

    • yxmuzi

      Hirveää katseltavaa on myös se, että lastenvaunuja, joissa on lapsi, käytetään ikään kuin tankkeina, jotka työnnetään ensimmäisenä vilkasliikenteiselle kadulle, ihmisruuhkiin ja jonoihin, ja joiden auraamaan uraa usein kännykkään puhuva vanhempi sitten itse etenee.
      Samoin näkee katua ylittäviä vanhempia, jotka vetävät lasta perässään pulkassa edes vilkaisematta, onko vetonaru vaarassa katketa tai lapsi pudota pulkasta.

      • *reps*

        Miten itse lapsesi kuljetit jalan liikuttaessa, etenkin vauvan? Mietittekö koskaan mitään ennenkuin avaatte sanallisen arkkunne?


      • yxmuzi
        *reps* kirjoitti:

        Miten itse lapsesi kuljetit jalan liikuttaessa, etenkin vauvan? Mietittekö koskaan mitään ennenkuin avaatte sanallisen arkkunne?

        Erittäin varovasti. En raivannut tietäni lastenvaunuilla, vaan odotin, kunnes tie oli selvä. Katuja ja teitä ylittäessäni otin yleensä lapsen pulkasta syliini. Suosittelen muillekin samaa.
        Mietin toki.
        Mitä muuta haluaisit tietää?


    • äitiliini85

      Eihän sinun kuulu vain moittia lapsen tarvikkeita van hankkia hnelle uusia. Minun äitini aina huomattuaan epäköhdan kertoi siitä, mutta ymmärsi että esimerkiksi turvaistuimet ovat kalliita ei niitä nuin vaan ostella! Meillä oli yhteen väliin niin tiukkaa että äiti osti lapselle ulkoiluvehkeet, koska näki lapsella olevan liian pienet, kun meillä ei yksinkertaisesti ollut varaa parempiin. Ei hän vain kertonut miten asiat pitää olla vaan osallitui myös rahallisesti parempien hommaamiseen. Jos syy onkin tässä, eli tyttäelläsi ei le varaa iihen mitä vaadit.

      • istuinturva

        Miniä ilmoitti, että lapsi ei tule meille kylään eikä istu meidän autoomme, ennenkuin meillä on turvaistuin.
        Aika kallis hankinta muutamaa keikkaa varten. Onneksi löytyi penkkiä korottava istuin, joka oli edullisempi kuin kaukalo.
        Tyypillistä, että tätä tyynyä ei sitten koskaan tarvittu.


    • mummikka

      Vein tyttären tyttärelle hyviä ja isompia sukkia kun huomasin tuon saman asian. Kerroin tyttärelleni ystävällisesti tosiasian, että kenellä tahansa ihmisellä liian pienet sukat on sama kuin kulkisi liian pienissä kengissä, aiheuttaa vaivoja myöhemmin. Hän otti kyllä kiitollisena sukat ja tiedon vastaan ja olen ilokseni huomannut, että pikkuisella on aina sopivat sukat sekä kengät. Ne nuoret äidit eivät vain aina huomaa missä mättää ja meidän mummien tehtävä on aika vaikea, jos pitää puuttua asioihin, että emme loukkaisi.

      • jgsofdijgmiådofj

        Äidilläni taas on aina syytä huomautella, että ostan lapsilleni liian isoja varusteita, vaikka kengissäkin on aina se noin sentin kasvun vara, jota suositellaan. Teit niin tai näin, niin aina on jollekin väärinpäin.


    • eräs ajatus

      Ajan henki on , että isovanhemmat auttavat todella paljon taloudellisesti , Lapset reissaavat ulkomailla , ostelevat mitä mieleen juolahtaa , asunto pitää olla suuri ja kaikki vempaimet koko ajan uusinta mallia yms .,
      Ulkona syötiä yms , ja näissä ei yhtään mitään , mutta sitten kun pitää olla lapsella urheiluvälineet uudet ulkovaatteet , soittimet yms , ei olekkaan varaa , vaan niissä tunteellisesti käännytään isovanhempien puoleen .
      Lapsi saa aivan väärän mallin , vanhemmat ne lapset tarpeet taloudellisesti kuin henkisesti täyttävät ensi sijassa , isovanhemmat ovat siellä taustalla siinä määrin kun se kunkin perhekuvioon sopii .

      Toki nyt moni sanoo, että hirvee rahapula , ei noin elä .. no eläjiä on moneksi ja jos on monta vuotta kotona , kuten nyt mahdollista, luonnollisti tulot ovat alhaiset , eihän mikään yhteiskunta elätä niin hyvin kuitenkaan kuin Suomi , vrt esim paljon arvostettu Usa ..
      Monesta maasta itselläni kokemusta .

      • Teen sen itse

        Missäs päin se tuollainen ajan henki on? Itse en ole kyllä saanut mitään taloudellista tukea lasten isovenhemmilta, mutta taidankin tienata heitä huomattavasti paremmin- :) - enkä siis tarvitsekaan. Varaa on kyllä ostaa lapsille harrastusvälineet ja käydä säännöllisesti ulkona syömässä, matkustella jne.

        Ajatella, edes hoitoapuakaan emme tarvitse juuri koskaan, ehkä noin 1-5 krt vuosi ja siinäkin ehkä 1-3 h kerralla (luulisi, että tuon verran yhteistä aikaa lastenlasten kanssa olisi jopa suotavaa, hyvällä lykyllä jopa mielekästä, tosin tältä palstalta erinäisistä keskusteluista saa toisenlaisen kuvan). Ei pitäisi mitenkään olla vaivaksi arvon isovanhemmille. Mutta eipä niillä mitään sanomista olekaan mihinkään lastenhoitoon tai -kasvatukseen liittyviin asioihin.


      • Mummu kolmelle
        Teen sen itse kirjoitti:

        Missäs päin se tuollainen ajan henki on? Itse en ole kyllä saanut mitään taloudellista tukea lasten isovenhemmilta, mutta taidankin tienata heitä huomattavasti paremmin- :) - enkä siis tarvitsekaan. Varaa on kyllä ostaa lapsille harrastusvälineet ja käydä säännöllisesti ulkona syömässä, matkustella jne.

        Ajatella, edes hoitoapuakaan emme tarvitse juuri koskaan, ehkä noin 1-5 krt vuosi ja siinäkin ehkä 1-3 h kerralla (luulisi, että tuon verran yhteistä aikaa lastenlasten kanssa olisi jopa suotavaa, hyvällä lykyllä jopa mielekästä, tosin tältä palstalta erinäisistä keskusteluista saa toisenlaisen kuvan). Ei pitäisi mitenkään olla vaivaksi arvon isovanhemmille. Mutta eipä niillä mitään sanomista olekaan mihinkään lastenhoitoon tai -kasvatukseen liittyviin asioihin.

        Sinulla on aito asenne perheeseen ja sukuun. Tätä monet isovanhemmatkin varmasti toivovat, sillä perheen tulot ovat aina yhtä perhettä varten.
        Ne isovanhemmat, joiden eläkkeistä oletetaan riittävän avustuksia lapsenlapsien tarvikkeisiin ovat varmaan todella tiukilla.

        Monille isovanhemmille 1-5 krt/vuosi on ihan sopiva määrä lastenhoitoa. Läheisyys säilyy, eivätkä isovanhemmat väsy liikaa.

        Itse isovanhempana kunnioitan lasteni kasvatusvastuuta, enkä koskaan ole puuttunut heidän ratkaisuihinsa.


      • Kröhöm.
        Mummu kolmelle kirjoitti:

        Sinulla on aito asenne perheeseen ja sukuun. Tätä monet isovanhemmatkin varmasti toivovat, sillä perheen tulot ovat aina yhtä perhettä varten.
        Ne isovanhemmat, joiden eläkkeistä oletetaan riittävän avustuksia lapsenlapsien tarvikkeisiin ovat varmaan todella tiukilla.

        Monille isovanhemmille 1-5 krt/vuosi on ihan sopiva määrä lastenhoitoa. Läheisyys säilyy, eivätkä isovanhemmat väsy liikaa.

        Itse isovanhempana kunnioitan lasteni kasvatusvastuuta, enkä koskaan ole puuttunut heidän ratkaisuihinsa.

        En kyllä ymmärrä, mikä läheisyys säilyy, jos isovanhempi hoitaa 1h vuodessa, 15 h on myös vähän, ennemminkin mielestäni kertoo kyllä, ettei ole läheisiä välejä. Olettaen, etteivät isovanhemmat ole vaivaisia rollaattorissa tyyliin Putouksen Hieno-mummeli. Jos ajatellaan suht hyväkuntoista alle 6-kymppistä, työssäkäyvää mummelia tai pappaa, ennemminkin tuollainen hoitoavun määrä kertoo minusta kyllä jostain muusta kuin läheisyydestä.

        Mutta eriäviä mielipiteitä varmaankin löytyy.


      • No tuota....
        Kröhöm. kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä, mikä läheisyys säilyy, jos isovanhempi hoitaa 1h vuodessa, 15 h on myös vähän, ennemminkin mielestäni kertoo kyllä, ettei ole läheisiä välejä. Olettaen, etteivät isovanhemmat ole vaivaisia rollaattorissa tyyliin Putouksen Hieno-mummeli. Jos ajatellaan suht hyväkuntoista alle 6-kymppistä, työssäkäyvää mummelia tai pappaa, ennemminkin tuollainen hoitoavun määrä kertoo minusta kyllä jostain muusta kuin läheisyydestä.

        Mutta eriäviä mielipiteitä varmaankin löytyy.

        Meillä isovanhemmat eivät oel hoitaneet lastamme vielä, mutta usein olemme kyllä nähneet.
        Ovat siis läheisi vaikka lapsi ei ole hoidossa ollut kertaakaan.
        Ensimmäisen kerran lapsi saa mennä hoitoon näillä näkymin kun on 8kk ikäinen, koska menemme häihin mieheni kanssa.

        Aika hassu ajatus että aina pitäisi jättää hoitoon jotta välit lämpenisi=)


      • Kröhöm.
        No tuota.... kirjoitti:

        Meillä isovanhemmat eivät oel hoitaneet lastamme vielä, mutta usein olemme kyllä nähneet.
        Ovat siis läheisi vaikka lapsi ei ole hoidossa ollut kertaakaan.
        Ensimmäisen kerran lapsi saa mennä hoitoon näillä näkymin kun on 8kk ikäinen, koska menemme häihin mieheni kanssa.

        Aika hassu ajatus että aina pitäisi jättää hoitoon jotta välit lämpenisi=)

        Niin, ajattelepa sitten, kun lapsesi on isompi, vaikka 4-5 -vuotias -eikö mielestäsi olisi kuitenkin kiva, että isovanhempi joskus pyytäisi hoitoon tai vaikkapa lähtisi touhuamaan lapsesi kanssa jotain kahden kesken. Menisivät vaikka leikkipuistoon, limpparille tai jotain vain arkista olemista. Sinä saisit siinä kokonaisen yhden tunnin vuodessa "helpotusta" tai vapaata tai miten sitä nyt kutsuisi. Työpaikallani kyllä kuulen, kun 5-6


      • No tuota..
        Kröhöm. kirjoitti:

        Niin, ajattelepa sitten, kun lapsesi on isompi, vaikka 4-5 -vuotias -eikö mielestäsi olisi kuitenkin kiva, että isovanhempi joskus pyytäisi hoitoon tai vaikkapa lähtisi touhuamaan lapsesi kanssa jotain kahden kesken. Menisivät vaikka leikkipuistoon, limpparille tai jotain vain arkista olemista. Sinä saisit siinä kokonaisen yhden tunnin vuodessa "helpotusta" tai vapaata tai miten sitä nyt kutsuisi. Työpaikallani kyllä kuulen, kun 5-6

        Ei ne välit olet kuitenkaan hoitamisesta kiinni, vaan siitä miten usein vierailee.
        Toki jos on kyse siitä että näkee tunnin vuodessa on täysin eri asia, mutta sinä puhuit hoitamisesta.
        Toki on mukavaa jos lapsi voi olla vanhempana isovanhempien luona hoidossa, mutta se kyllä vaatii minusta sen että pidämme muutenkin niin paljon yhteyttä että isovanhemmat ovat lapselle tuttuja ja turvallisia aikuisia joiden luo mielellään jää.


      • mummi
        No tuota.. kirjoitti:

        Ei ne välit olet kuitenkaan hoitamisesta kiinni, vaan siitä miten usein vierailee.
        Toki jos on kyse siitä että näkee tunnin vuodessa on täysin eri asia, mutta sinä puhuit hoitamisesta.
        Toki on mukavaa jos lapsi voi olla vanhempana isovanhempien luona hoidossa, mutta se kyllä vaatii minusta sen että pidämme muutenkin niin paljon yhteyttä että isovanhemmat ovat lapselle tuttuja ja turvallisia aikuisia joiden luo mielellään jää.

        Nomuttahyvänenaikasentään, miksi isovanhempien pitäisi hoitaa lapsenlapsiaan ?? En ole koskaan hoitanut tai siis yökylässä pitänyt, kun ei ole ollut tarvetta. Pari kertaa ovat lapset olleet päivällä hoidossa hätätilanteessa kun minulla sattui vapaapäivä, mutta muuten kyllä vanhemmat hoitavat itse lapsensa, niinkuin kuuluukin. Olemme hyvin läheisiä lasteni ja lastenlapsieni kanssa. Asumme eri kaupungeissa, mutta matkaa on vain noin puoli tuntia, joten näemme toisiamme noin joka toinen viikonloppu. Kyllä varmasti läheisyys säilyy !!


      • Kröhöm.
        mummi kirjoitti:

        Nomuttahyvänenaikasentään, miksi isovanhempien pitäisi hoitaa lapsenlapsiaan ?? En ole koskaan hoitanut tai siis yökylässä pitänyt, kun ei ole ollut tarvetta. Pari kertaa ovat lapset olleet päivällä hoidossa hätätilanteessa kun minulla sattui vapaapäivä, mutta muuten kyllä vanhemmat hoitavat itse lapsensa, niinkuin kuuluukin. Olemme hyvin läheisiä lasteni ja lastenlapsieni kanssa. Asumme eri kaupungeissa, mutta matkaa on vain noin puoli tuntia, joten näemme toisiamme noin joka toinen viikonloppu. Kyllä varmasti läheisyys säilyy !!

        Miksi ei? Edes joskus? Joskus vaikka oma-aloitteisesti? Vaikka siksi, että vain haluaisi? Vaikka jopa siksi, että tarjoaisi omille lapsilleen pientä vapaa-aikaa ja helpotusta? Ihan ilosta?

        Ai joo, eihän se mummi itsekään aikoinaan saanut mitään apua.Eihän sitä voi antaa, kun ei ole itsekään saanut. Paitsi, jos omaa empaattisuutta.


      • mummi
        Kröhöm. kirjoitti:

        Miksi ei? Edes joskus? Joskus vaikka oma-aloitteisesti? Vaikka siksi, että vain haluaisi? Vaikka jopa siksi, että tarjoaisi omille lapsilleen pientä vapaa-aikaa ja helpotusta? Ihan ilosta?

        Ai joo, eihän se mummi itsekään aikoinaan saanut mitään apua.Eihän sitä voi antaa, kun ei ole itsekään saanut. Paitsi, jos omaa empaattisuutta.

        En tiedä, kenestä mummista puhut, mutta tämä mummi sai kyllä aikoinaan paljonkin apua omalta äidiltään, joka halusi lapseni luokseen ja tekemään kaikkea kivaa siksi, että hänen miehensä (isäni) oli hyvin sairas ja raskas hoidettava. Äitini halusi vastapainoksi tehdä lasten kanssa kaikkea mukavaa, kävivät uimassa (äitini on opettanut lapseni uimaan hyvin pieninä), hiihtämässä, luistelemassa, peffamäessä...ym... Älä kysy, missä minä olin silloin, aika usein mukana, useimmiten työssä, mutta mummilla oli arkisinkin työstään vapaapäiviä, joten hän hurvitteli lasten kanssa ja lapset tykkäs.

        Itse olen tehnyt selväksi, että ovet ovat avoinna milloin tahansa lastenlasten tulla, mutta tyttäreni ovat sitä mieltä, että haluavat olla kaiken vapaa-aikansa perheensä kanssa, tekevät niin valtavasti työtä ja opiskelevat, että yhteinen hereilläoloaika on hyvin vähäistä.

        Että nällä mennään, kyllä täällä on mummi valmiuksissa jos tarvitaan, mutta edelleenkin vastuu lapsista on heidän omilla vanhemmillaan.


      • Munmmu kolmelle
        Kröhöm. kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä, mikä läheisyys säilyy, jos isovanhempi hoitaa 1h vuodessa, 15 h on myös vähän, ennemminkin mielestäni kertoo kyllä, ettei ole läheisiä välejä. Olettaen, etteivät isovanhemmat ole vaivaisia rollaattorissa tyyliin Putouksen Hieno-mummeli. Jos ajatellaan suht hyväkuntoista alle 6-kymppistä, työssäkäyvää mummelia tai pappaa, ennemminkin tuollainen hoitoavun määrä kertoo minusta kyllä jostain muusta kuin läheisyydestä.

        Mutta eriäviä mielipiteitä varmaankin löytyy.

        Kröhöm.
        Suhteet säilyvät koko perheen kanssa ihan hyvin, vaikka ei kaiken aikaa olla yhteyksissä.
        Tietysti, jos vanhemmat eivät koskaan mainitse isovanhempia eikä heistä ole valokuvia, ei puhuta puhelimessa jne. niin läheisyys katkeaa. Katkeaa joka tapauksessa, jos isovanhemmat eivät merkitse mitään lasten vanhemmille.

        Minä pidän lastenlapsiin yhteyttä monin tavoin. Ei heidän tarvitse lähteä kotoaan yökyläilemään suhteiden säilyttämisen nimissä.


    • näinseon

      Minunkin äitini valitti jatkuvasti esim sukista joissa oli vähän tiukempi varsi..herranjestas sentään. Ja ei voi laittaa 2kk lattialle vielä ja voi kun sitä paleltaa kun vauva on toppahaalarissa ja hiessä. Ei ne isoäidit aina tiedä, oman järjen mukaan naiset ja isoäidit suut suppuun.

    • hyviä äitejä?

      Miniä oli himokylvettäjä vauva uitettiin kylvyssä joka päivä kunnes oli täysin rohtunut kaulasta alas vanteena koko vartalo..
      Rasvoja tai voiteita ei käyttänyt pylly vauvalla verillä..

      Vauvan vaunuissa pohjana ohut kangas jonka jälkeen pelti ei mitään patjaa..siihen laittoi vauvan makuulle ulkoiluun...

      Ostin kassillisen rasvoja ja öljyjä ja pyysin kokeilemaan. Vaunuihin laiton superlonlevystä patjan alle, heti kun sain ne käyttöön...
      Vauva ei suostunut iloisesti syömään eri ruokia, nyt on 2v.6kk eikä syö kuin leipää ja maitoa siinä ei äidistä ole mitään...
      On vanhempia ja Vanhempia.
      Yleisemmin huolimattomuus ajattelemattomuus ja tyhmyys ei tule esille..
      Äitiys vapaat ja pitkät äitiyslomat eivät kasvata vastuullisia osaavia lasten hoitajia/äitejä. Isät ovat töissä ja näkevät lapset hereillä 2-3 tuntia vuorokaudessa, vastuu on kotihoitajan.

      • 12+20

        Kyllä vastuu lapsesta on myös sillä työssäkäyvällä vanhemmalla. Parikin tuntia päivässä yhteistä aikaa vauvan kanssa riittää kyllä sen havainnoimiseen, onko lapsella kaikki kunnossa. Laaja-alaisesti rohtunut iho tai paha vaippaihottuma - luulisi vastuullisen isän huomaavan tällaiset asiat ja puuttuvan vauvan hoitoon, jos äiti ei oma-aloitteisesti ymmärrä tehdä asioille mitään. Jos ei huomaa eikä puutu, on ilmeisesti jättänyt kaiken lapseen liittyvän yksin äidin hartioille, mikä on täysin väärin sekä lasta että äitiä kohtaan. On siis tosiaan vanhempia ja Vanhempia. Kumpiakohan ne ovat, jotka eivät näe oman aikuisen lapsensa toimissa mitään moittimista, syyttävät vain miniää...


      • Rohtumat

        Eikä neuvolassakaan asiaa huomattu? Eikö lapsen tuskainen itku ja valitus häirinnyt äitiä? Ilmeisesti niin itsepäinen, että isälläkään ei ollut sanomista?

        Tyhmyyttä ei voi parantaa. Silloin nämä isovanhempien hoitoavut saattavat olla lapselle elintärkeät.

        Monet huonosti syövät lapset ovat osoitus vanhempiensa välinpitämättömyydestä. Ei viitsitä totutella lasta useampiin makuihin.
        Allergiatkin on vältettävissä, kun ajoissa aletaan syödä erilaista ravintoa.

        Monta kertaa ihailee lapsen kärsivällisyyttä ja kestävyyttä. He ovat kuitenkin vanhemmilleen uskollisia ja lojaaleja.


    • mäkättäjä mummot

      Kannattaa miettiä kaksi kertaa ennenkuin huomauttaa lapsen äidille lapsen vaatteista, syömisestä, hoidosta jne...Oma äitini puuttuu lapseni hoito asioihin ja hermostun siitä aina ihan totaalisesti.
      Liian paljon päällä, liian vähän päällä, liian vähän rintamaitoa, liian vähän sitä ja tätä, vääränlaiset kengät, vääränlaiset vaatteet, ei kävele tarpeeksi aikaisin, ei puhu tarpeeksi aikaisin jne... Aina löytyy jotain huomautettavaa. Hyvin on lapsi kumminkin voinut ja kasvanut iloiseksi lapseksi.
      Lapsen voi hoitaa niin monella tapaa, ja asiat, suositukset ja tarvikkeet lapsen hoidossa ovat täysin erilaiset kuin 40-50 vuotta sitten. Tarpeeksi kun "mummo" mäkättää loppuu lapsenlapsen tapaaminen siihen.

    • Äiti vain

      Lastenhoitsuna päiväkodissa olen huomannut trendin pikkuisilla lapsilla(heidän vanhemmillaan sen enempää yleistämättä), sukkahousujen päälle laitetaan vielä tiukat sukat. Miksi? Vaikka ulos mennessä laitamme ne villasukat jalkaan, on pikkuisten jalat, varpaat ihan kylmät. Ne sukat on ihan turhat, puristavat vaan nilkasta.

      Asiaan, on kaksi tapaa esittää nuo asiat lapsen äidille hyvä aloittaja: oikea ja väärä.
      VArmasti tarkoitat vain hyvää. Mutta jos esität asian syyllistäen, äidin roolin tavallaan jyräten niin et voi oikeasti saada lämmintä vastaanottoa avuillesi. Toivon, ettet toimi näin. Vaan lämpimästi ohjeistaen.

      Itse en aikoinaan ottanut äitini juttuja pahasta, olin ihan kuutamolla kaikesta. Kyllä se äidin vaisto ja lastenhoito siitä sitten kehittyi. Aina ei kuitenkaan kaikki ehkä ajattele, eivät ehkä ole niin hoivaavia persoonia ja siten voi jäädä asiat puolititehen.
      Neuvolaa tässä kohtaa peräänkuuluttaisin, puolueeton.

      Raha-asiat meilläkin oli pitkään tiukilla ollessani silloin 5v kotiäitinä omasta halustani olla kotiäiti, mutta saimme innostuneista isovanhemista paljon apua pyytämättä. Nykyään kun lapset ovat jo teinejä ja itse olin välillä pitkään työttömänä 320e /kk rahalla niin kyllä vaan pisti potuttamaan koulun vaateet luistimista ja suksista ja kun ei ollut rahaa, tämän päivän lapset ovat vaateliaita ilman että se olisi kotona opittua, se on leviävä trendi ja siinä koittaa vaan hengata mukana, perssä ja koittaa parhaansa mukaan.

      • Tossujakaan viitsi

        Minäkin puen omalle lapselleni sukkahousujen päälle vielä sukat (talviaikaan). En tosin tiukkoja vaan sopivan kokoiset. Sukkahousuissa kun ei (kaikissa ainakaan) ole liukuesteitä ja vilkasliikkeinen lapsi muksahtelee nurin liukkailla lattioilla. Likuestesukat korjaavat tilanteen. Uloslähtiessä riisun liukuestesukat pois ja laitan villasukat tilalle. Hoitolasten kohdalla (työskentelen päiväkodissa) toimin samoin, ei se niin iso homma ole.


      • Äiti vain
        Tossujakaan viitsi kirjoitti:

        Minäkin puen omalle lapselleni sukkahousujen päälle vielä sukat (talviaikaan). En tosin tiukkoja vaan sopivan kokoiset. Sukkahousuissa kun ei (kaikissa ainakaan) ole liukuesteitä ja vilkasliikkeinen lapsi muksahtelee nurin liukkailla lattioilla. Likuestesukat korjaavat tilanteen. Uloslähtiessä riisun liukuestesukat pois ja laitan villasukat tilalle. Hoitolasten kohdalla (työskentelen päiväkodissa) toimin samoin, ei se niin iso homma ole.

        Meidän päiväkodissa(jossa työskentelen) lapsilla on sisätossut pakolliset, eli ne liukuestesukat ovat aivan turhia.


    • Ei-täydellinen äiti

      Juu, sanoisin myös mummoille neuvoksi, että jos vaan millään voisi miettiä.,miten asiat esittää, niin ehkäpä ne menisivät perille maaliinsa paremmin.

      Itsellä on oikein esimerkillinen tilanne isovanhempien kannalta. Anoppi töksäyttelee suoraan kaiken miettimättä, miltä se tuntuu, ja oma äiti taivastelee kaikkea mahdollista, ja jokainen korjausehdotus alkaa "Kuule minä sinulle sanon kun minulla on kokemusta..." tai vastaavaa.

      Anoppi paasaa että lapsi on liian lihava, ("Kyllä se äiti sinua ainakin syöttää, taitaa äiti syöttää vähän liikaa" "rakkautta voi osoittaa muutenkin kun ruoalla"...jnejne..), ja oma äiti taas paasaa siitä, että voi herranjumala, kyllä se lapsi saa liian VÄHÄN ruokaa.

      Miettikää nyt kahdesti, millaista on olla lapsen ÄITINÄ tuossa tilanteessa! Etenkin kun ketään et halua loukata, ja ETENKIN kun tiedät ruokkivasi lasta oikein, monipuolisesti ja terveellisesti! Neuvolan mukaan poika kasvaa hienosti, ja olen tehnyt kaiken oikein. Miksi täytyy sitten saakeli soikoon syyllistää? En edes halua mennä anoppilaan, koska pelkään sanovani pahasti. olen jo sanonut suoraan, että lapseni on normaalipainoinen, ruokin häntä normaalisti ja nyt voidaan lopettaa tämä keskustelu. Eli kyse ei ole siitäkään, etten olisi kertonut että arvostelu häiritsee minua.

      Myös monet muut asiat ovat anopin ja äitini jutuissa ristiriidassa. Anoppi kehuu (kerrankin) kestovaippojen käyttöämme, kun taas äidiltäni kuulen jatkuvasti, että ei ne varmaan ole hyväksi, miten viitsit pestä niitä, jnejne. Neuvolasta taas on ihmetelty miten poikamme iho, etenkin vaippa-alueelta on aina niin siisti ja hyväkuntoinen.

      Niin, varmasti jotkut vanhemmat oikeasti tekevät virheitä, vaikkapa liian puristavat sukat jaloissa, mutta miettikää nyt MITEN asiaan puututte, ja etenkin OLETTEKO varmasti oikeassa!

      On pakko sanoa, että tuo isä joka potkaisi rattaisiin vauhtia, oli kyllä pohjanoteeraus syyttämisen saralla. Riippuen lapsen iästä, oletteko esim. nähneet miten lapsia naurattaa jos joku potkaisee keinuun vauhtia? Mikä sinun silmääsi on kauheaa, voi lapsen silmään olla hauskaa, koska se on EPÄTAVALLISTA, koska isä ei ehkä aina kuitenkaan potki vauhtia vaunuihin:)

      • Mummu neljälle

        Tästä potkaisusta rattaisiin. Siis isä ? oli pienten lastensa kanssa kävelyllä, lapset rattaissa, tulivat jalkakäytävää pitkin, vastaantulevan autokaistan puolella. Isän kasvot liikenteeseenpäin. Lapsilla kasvot isäänsä ? päin. Isällä goottiasu, nahkasaappaat , ei pitänyt käsillään kiinni rattaista. Hänen katseessaan ja kasvon ilmeessään ei ollut mitään humoristista.
        Toivottavasti lapsilla on kuitenkin hyvä olla.

        En ole itsekään ollut nuorena teiniäitinä maailman paras ja tein varmastikin montakin virhettä mutta joku roti on potkimisessa oltava ja siinä miten lapsia kohdellaan.


      • =D
        Mummu neljälle kirjoitti:

        Tästä potkaisusta rattaisiin. Siis isä ? oli pienten lastensa kanssa kävelyllä, lapset rattaissa, tulivat jalkakäytävää pitkin, vastaantulevan autokaistan puolella. Isän kasvot liikenteeseenpäin. Lapsilla kasvot isäänsä ? päin. Isällä goottiasu, nahkasaappaat , ei pitänyt käsillään kiinni rattaista. Hänen katseessaan ja kasvon ilmeessään ei ollut mitään humoristista.
        Toivottavasti lapsilla on kuitenkin hyvä olla.

        En ole itsekään ollut nuorena teiniäitinä maailman paras ja tein varmastikin montakin virhettä mutta joku roti on potkimisessa oltava ja siinä miten lapsia kohdellaan.

        Ja paljonko lyödään vetoa että jos olisi ollut siististi pukeutunut mies kävelykengissä niin et olisi kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, korkeintaan ajatellut että voi ku kiva isi ku käy lasten kaa ulkona?=)))


      • mummi

        Kurjalta kuullostaa ! Laitapa anopit seuraavan kerran pohtimaan keskenään näitä asioita. Sano ihan ystävällisesti, että kun toinen on sitä mieltä että ruokaa on liikaa ja toinen että liian vähän, niin keskustelkoot keskenään, mikä on sopiva määrä teidän lapsellenne. Mummelit saavat siinä sopivasti virikettä punnitakseen toistensa mielipiteitä ja sinä saat rauhassa syöttää lapsesi juuri sellaisilla hyvillä ja terveellisillä ruuilla, jotka neuvolakin on hyviksi todennut. Nyt ei auta kuin ottaa vähän huumoria mukaan, kun mummot taistelevat paremmuudestaan. Tsemppiä sinulle ja nauttikaa suloisesta lapsestanne.


    • Niinpä niin

      Onneksi nuo "murheet" ovat vielä hyvin pieniä, voi hyvänen aika, joku painunut sukka.... kengän on toki hyvä olla sopivan kokoinen. On paljon paljon suurempiakin huolenaiheita, mutta sinulla taitaa olla aikaa pohtia tuommoisia, kun et ilmeisesti suuremmista tiedä. Saivartelulta kuullostaa, enkä itse kyllä jaksaisi yhtään kuunnella tuommoista.

      • yxmuzi

        Maailman murheet eivät kuitenkaan huojennu sillä, että sukka puristaa jonkun lapsen nilkkaa.
        Itse asiassa maailman kokonaiskärsimystä voi hiukkasen vähentää vaihtamalla lapselle löysemmät sukat.


    • mukavaa yhdessä

      Minäkin mietin, että kyllä on pienet murheet valittaa.

      Eikö pääasia ole se, että lapsi on terve, nuoripari voi hyvin ja suhteet pelaa isovanhempien kanssa?

      Olen todennut lasteni vanhempien osaavan hoitaa jälkikasvunsa ja saavan infoa ihan riittävästi neuvolasta ja myös ystäviltään - nuorilta perheiltä.

      Me isovanhemmat olemme mukana apuna ja ilona. Useimmin auttaa talonpoikaisjärki, miksi sitä vaan olisi aina vaan neuvomassa ja moittimassa?

    • .

      Itselläni oli Riisitauti 2,5v. jalat ottivat melkein lattiaan kävellessäni.
      Neuvolasta neuvottiin kalanmaksaöljy ja sellaisia isoja peltitölkkejä oli keittiön ulkovarastossa melkoinen läjä minä olin ne syönyt ja jalat suoristuivat.
      Muistona on vielä muhkuraiset luut nivelissä ja vinossa olevat sääriluut sekä lautarinta joka ei antanut keuhkoille tilaa kasvaa oikeaan kokoon.
      Kyse ei ollut pelkästään "tietämättömyydestä" olin yksi yhdeksästä lapsesta ikä erot olivat 1-1,8 vuotta AINOA jolla oli Riisitauti, myös kolme oli syntynyt Syyskuussa joten mitään muista poikkeavaa syytä ei ollut.
      Äiti kertoi harmistuneena kun meinasin kuolla isorokkorokotukseen olin veltto ja aivan keltainen.. Sitten soittivat kuitenkin lääkärille joka käski antaa kanfertin tippoja ja niillä priskaannuin..

      En aivan varmasti enää tiedä miksi äiti toisti kertomustaa kuin risalevy. Lopulta sanoin "olisit antanut kuola ei sinua siitä olisi syytetty, olisi ollut yksi suu vähemmän ruokittavana."

      Olen suhteessa lapsenlapsiin tuuminut, nykyään saa tietoa terveellisestä ruuasta, neuvola palvelu toimii ihana ilmaisena..
      Minä ja lapseni aloimme vanhemmiksi vasta keski-iässä, eiköhän vastuu ja tiedon hankinta ole hallinnassa.

      Miniä tosin on huomattavan yksioikoinen..
      .

      • Joogalentäjän poika

        Minullakin melkein ottivat aikoinaan jalat lattiaan kävellessäni. Nykyään leijailen turvallisen 20cm korkeudella maankamarasta. Eläköön monivitamiinit!


    • allikalliolla

      Minä olen vasta lapsi,sinun kauttasi olen olemassa. älä hylkää minua,sillä minulla ei ole muita vanhempia.
      Älä turhaan moiti minua,sillä mitä enemmän minua moitit,sitä vähemmän sinun sanasi merkitsevät.
      Muista pyhittää aikaa myös minulle,sillä miten käytät aikasi,niin jaat sydämesi,ja jollet sinä minua rakasta,ei minusta koskaan tule ihmistä.
      Kunnioita poikaasi ja tytärtäsi,jotta myös he oppisivat kunnioittamaan elämää itsessään ja muissa olennoissa.
      Älä tapa tunteitani,ajatuksiani ja yrityksiäni,minulle suuria,vähättelemällä,välinpitämättömyydellä. Et sinäkään osannut pienenä kaikkea.
      Alä tee aviorikosta,sillä minä kärsin siitä eniten.
      Älä varasta elämääni asettamalla kannettavakseni sinun täyttymättömiä toiveitasi,kaunojasi tai harhojasi,sillä minun on tehtävä omat erehdykseni.
      Älä anna väärää todistusta todellisuudesta tyrkyttämällä omaa katsomustasi,sillä minun tulee saada uskoa,vaikket sinä uskoisi,toivoa vaikket sinä toivoisi,sillä varsin pian tulet huomaamaan,ettet sinä ole kaikkitietävä,eikä sinun arvoasi vähennä,jos olet antanut minulle mahdollisuuden.
      Älä himoitse asioita,jotka eivät ole sen arvosia,sillä sinun halusi eivät voi olla vaikuttamatta minun elämääni.
      Älä anna minulle kaikkea mitä minä haluan,sillä vapaamielisyytesi on niin usein vain välinpitämättömyyttä,anteliaisuutesi huonoa omaatuntoa,suvaitsevaisuutesi ihanttein sortumisesta syntynyttä voimattomuutta,taipuvaisuutesi tyhmää mielipideettömyyttä,joustavuutesi periaatteettomuutta ja mukavuudenhalua.
      Lapsen 10 käskyä vanhemmillev.-99 kouluttaja t.Ahokallio

      • Kitteen mummu

        Kiitos näistä sanoista, joita aion levittää!! Kerron kyllä lähteen. Olen huomannut, että olipa kysymys mistä tahansa, jokainen asettautuu puolustuakannalle käymään anopin, miniän, äidin ja tyttären asemasotaa. Samoin silloin, kun virittää keskustelua lapsen kotihoidosta ja päivähoidosta tai vanhempien vastuusta tai kun tehdään hyvä äiti -luetteloita. Kaikista puuttuu yksi asia: LAPSI!! Kuinka lapsi voi tällä sotatantereella, siitä ei välitä kukaan.


    • Sukupolvien ketjussa

      Meillä tytär on paljon tarkempi lapsensa hoitoon liittyvissä asioissa kuin minä olen ollut hänen kanssaan. Lapsenlapseni on iloinen, juttelevainen, syö hyvin ja leikkii minkä ehtii. Samanlainen oli äitinsäkin, joku voisi sanoa että hoidosta huolimatta.

      Ikinä ei tulisi mieleenkään arvostella lastenlasteni vanhemmille heidän perheensä asioita. Joku roti pitää yksityisyydessäkin olla!

    • näin on.

      Käy varmaa tähän ketjuun loppu kevennykseksi.

      Miniän mielestä 2 vuotias on saatava psykiatrille, koska syö huonosti ja yksi puolisesti.

      Eli lapsi syö, kun ruoka tungetaan suuhun lusikalla, mutta on päästään pipi, kun syö vain joitain ruokia.

      Lapsi pelkää ulostamista niin, että huutaa itkee hysteerisenä, kun vahinko sattuu.. Lapsi on kotihoidossa äiti äitiyslomalla ja vanhempi lapsi päiväkodissa päivät.

      • mummi

        Äiti hetipaikalla psykiatrille ja lapset jonnekin muualle hoitoon. Minun lapsenlapseni 3,5-v. on myös huono syömään, mutta vanhempansa ovat viisaasti kiinnittämättä huomiota asiaan, varmistavat vain, että jotain ravintoa saa ohimennen, kysyvät aina päiväkodissa, syökö lapsi, ja kuulemma syö, porukassa syöminen on kivaa. Nykyään lapsi käy jo vessassa ulostamassa, mutta silloin kun oli vielä vaippa, meni pöydän alle ja änkesi kakat siellä vaippaan, tapansa kullakin.

        Vuosia sitten olimme viikon lomalla ihanassa kylpylässsä, vanhempi lapsemme 15-v. ja pikkuinen 3-v. Teini nautti kaikista ihanista ruuista pihveineen ja kaikkine ihanine juttuineen, mutta tämä pikkuinen eli viikon pelkällä kurkulla ja tomaatilla, illalla isi paistoi hänelle makkaran. Hengissä se on vieläkin ilman pakkosyöttöä. Kyllä ne lapset sitten syö kun niillä on nälkä.


    • Kaikkiruokaiset

      Meille tuli naapurin lapsi viikonlopuksi mökille.
      Toi tullessaan hirveän määrän jugurttia ja lenkkimakkaraa. Minulla oli muuta ruokaa, ja tytön tuliaiset olivat jääkaapissa.
      En minä kiinnittänyt lasten ruokahaluun huomiota, koska oma lapsilauma söi aina paljon ja halulla ulkoleikkien päälle.
      Seur. iltana muistin lenkkimakkarat ja kysyin haluaako joku uunimakkaraa saunan päälle. Pikku vieras huusi innokkaasti haluaa haluaa. Ja silloin minulle selvisi, että lapsi ei ollut syönyt mitään eilisen jälkeen, koska hän ei siis syönyt mitään muuta kuin jugurttia ja lenkkimakkaraa!

      Vastaisuudessa asetin lapsien vieraille ehdon, että on syötävä kaikkea ruokaa, koska kesämökillä ei suurta valinnanvaraa ole. Onneksi tällä lapsella oli ne omat eväät. Söi ne kaikki tietysti, me muut emme niitä halunneetkaan.

      • mummi

        Meilläkin on ollut lapsivieraita mökillä ja heille on tehty selväksi ennen lähtöä, että ruokailun kanssa ei pelleillä, sitä syödään mitä tarjoillaan. Tietenkin ruoka oli sellaista helppoa, joka maistui kaikille. Oli niitä nirppanokkiakin, jotka näykkivät ruokaansa, niistä ei välitetty, ruoka alkoi maistumaan kun nälkää oli jatkunut jonkin aikaa.

        Jos lapsi ei kotonaan saa muuta kuin lenkkimakkaraa ja jogurttia, ei se osaa muuta syödäkään. Iltanuotiolla kyllä paistettiin makkaratkin. Letut muurinpohjapannulla olivat kaikkien herkkua.


    • mistermajorka

      Vauvoja ei saisi kuljetella joka päivä shoppailevan äidin mukava näyttöesineenä. Kuumassa autossa kesällä päivät pitkät ja sitten ostoskärryissä turvaistuimessa, hälyssä.
      Silloin tällöin tietysti ok,mutta paras paikka turvallisessa kodissa omassa rauhassa. Nykyään vaan liiallinen, shoppailu kavilakulttuuri ihan pienten lasten kanssa. Isommat lapset tietysti siitä jo osaavat iloita ja nauttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe