En enää pärjää yksin

jaeae

Olen kuntoutustuella oleva mielenterveyskuntoutuja, 35-vuotias nainen. Olen tullut jonkunlaiseen umpikujaan.

Viime kesänä sairastin ensimmäisen psykoosini, enkä sen jälkeen ole oikein päässyt jaloilleni. Diagnoosini on vaihdellut kaksisuuntaisesta epävakaaseen persoonallisuuteen, vakavaan masennukseen sekä viimeisimpänä mahdollisesti skitsoaffektiiviseen. Kärsin myös jonkunlaisesta syömishäiriöstä. Lääkityksestä (kokeiltu vaikka ja mitä) ei ole koskaan ollut mainittavaa hyötyä. KELAn tukeman terapian olen käyttänyt jo kymmenen vuotta sitten loppuun.

Sukulaiseni asuvat parinsadan kilometrin päässä ja omalla paikkakunnallani mulla on kaksi ystävää (joita en määräänsä enempää voi kuormittaa). Olen hoitosuhteessa psykiatrian poliklinikkaan. Käyn myös työkuntoutuksessa.

En enää tiedä mitä tekisin, miten selviytyisin. Arki tuntuu aivan liian raskaalta, en jaksa harrastaa mitään, en innostua mistään. En ole varsinaisesti ahdistunut, mutta täysin elämänhaluton. Nukun paljon, jotta aika kuluisi ja välttyisin "kituuttamiselta". Siltä valveillaoloaika tuntuu, nimittäin.

Koen olevani sosiaalisesti taidoton, eli uusiin ihmisiin tutustuminen on mahdotonta. Viihdyn yksin, mutta viikonloput ovat tuskallisia. Niissä jotenkin kulminoituu avuttomuuteni ja turvattomuuteni. Parisuhteessa olen viimeksi ollut kymmenen vuotta sitten. Tukihenkilöä olen hakenut, mutta vielä ei ole sopivaa löytynyt.

Viime aikoina olen suoraansanottuna toivonut, että olisin jälleen lapsi ja tällä kertaa saisin huolehtivat vanhemmat. En kykene kantamaan aikuisuuden vastuuta tällä hetkellä jostain syystä. Olen aivan voimaton.

Vinkkejä tai neuvoja kaipaisin. Miten saada elämästä taas kiinni? Mistä saisin tarvitsemaani tukea?

6

1853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Latvainvalidi

Sinulle voisi olla hyvä päästä vaikka päiväsairaalan vähän lepäilemään.

Tai miten olisi Kelan kuntoutuskurssi?

Puhu lääkärisi kanssa.

Onko paikkakunnallasi mielenterveysyhdistys yms.,? Mene sinne mukaan?

Miten niin et saa muka Kelan kuntoutuspsykoterapiaa, minkäkin olen saanut sitä kahteen otteeseen. Välissä on ollut 15 vuotta.

Sitä paitsi kotikuntasi tehtävä on hoitaa ja kuntouttaa sinua.

• Höh...

Ei jaksa noin pitkiä ikinä lukee vaikka pitäs. Kiinnostaahan pöpipäät ku itte oon sellanen. Mielenterveyshäiriöt on vitun kiinnostava aihe.

• Höh...

Luin kuitenkin. Sähän oot aika samanlainen ihminen. Vaihdetaa ajatuksia, tossa maili [email protected]. Mä oon vaa selvinpäin täysin epäsosiaalinen mut ryyppään usein : D

• Höh...
        Höh... kirjoitti:

Luin kuitenkin. Sähän oot aika samanlainen ihminen. Vaihdetaa ajatuksia, tossa maili [email protected]. Mä oon vaa selvinpäin täysin epäsosiaalinen mut ryyppään usein : D

Kerään alkoholilla mielenterveys-ongelmia. Ja pidän yllä niitä, täysin pöpi.

• Höh...

Lue toi BadTaste viesti.

• !!

Heh, femuapina keskustelee täällä itsensä kanssa. Painuhan v*ttuun siitä niinku ois jo, hopi hopi!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe