papilloomatoosi rinnassa

epätietoinen

Onko keltään leikattu rinnasta papilloomatoosia? Patti rinnan sisällä. Itseltäni sellainen leikattiin jo teini-ikäisenä, onko kokemuksia uusiutuuko se helposti ja tietoa onko hormoniehkäisyn käyttö suositeltavaa

23

16778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä

      muutama kuukausi sitten juuri tuollainen.Minulle sanottiin että joskus saattavat uusiutua mutta ei ole kovin tavallista.Vaikka uusiutuisikin niin ei ole vaarallinen.Tästäkin lääkärit olivat eri mieltä siitä tarviiko leikata vai ei,onneksi leikkasivat sillä se oli ollut jo mulla pitkään ja alkoi todella vaivata monella tavalla.Nyt olen iloinen että se on poissa,mutta en voi olla ajattelematta toisinaan sitä ja pelkään että joudun vielä uudestaan leikkaukseen.

      • epätietoinen

        Kiitos vastauksestasi, se helpotti minua paljon, sillä kun papilloomatoosi leikattiin minulta olin vasta 17 enkä silloin tajunnut kysellä mikä se on, ja onko se vaarallinen, nyt 30 vuotiaana alkoi vaivata. Valuiko sinulta silloin rinnasta eritettä? Minulta valui runsaasti keltaista eritettä ja teki pahkuran joka leikattiin, muistelen että se tarkoitti jotain että rintatiehyen sisään kasvaa jotai syylämäistä nystyä? oliko näin?


      • Täällä
        epätietoinen kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, se helpotti minua paljon, sillä kun papilloomatoosi leikattiin minulta olin vasta 17 enkä silloin tajunnut kysellä mikä se on, ja onko se vaarallinen, nyt 30 vuotiaana alkoi vaivata. Valuiko sinulta silloin rinnasta eritettä? Minulta valui runsaasti keltaista eritettä ja teki pahkuran joka leikattiin, muistelen että se tarkoitti jotain että rintatiehyen sisään kasvaa jotai syylämäistä nystyä? oliko näin?

        valui sellaista keltaista eritettä siitä rinnasta ja oli kanssa kasvattanut sellaisen pahkuran joka siis oli se joka leikattiin.Sanoivat myös mulle että se on tupsumainen kasvain joka kasvaa rintatiehyeiden sisällä,eli näyttää siltä että meillä on ollu samat oireet.Jouduitko sinä leikkausta seuraavina vuosina käymään seurannassa? minä joudun ainakin taas ensi vuonna menemään tutkimuksiin.


      • epätietoinen
        Täällä kirjoitti:

        valui sellaista keltaista eritettä siitä rinnasta ja oli kanssa kasvattanut sellaisen pahkuran joka siis oli se joka leikattiin.Sanoivat myös mulle että se on tupsumainen kasvain joka kasvaa rintatiehyeiden sisällä,eli näyttää siltä että meillä on ollu samat oireet.Jouduitko sinä leikkausta seuraavina vuosina käymään seurannassa? minä joudun ainakin taas ensi vuonna menemään tutkimuksiin.

        minulle ei määrätty mitään seurantoja, mitä ihmettelin kovasti, olen kyllä tämän jälkeen käynyt kerran mammossa ja ultrassa kun rintaa tuntui pistelevän, mitään ei kuitenkaan näkynyt. Puhuiko lääkäri sinulle mitään että onko se vaarallista, uusiutuvaa ja lisääntyykö rintasyöpäriski? Minulle ei sanottu mitään, asia jäi vain siihen. Onkohan se todellakin vaaratonta. Tekevätkö ne seurannassa sulle ihan tavallisen mammografia tutkimuksen?


      • epätietoinen
        Täällä kirjoitti:

        valui sellaista keltaista eritettä siitä rinnasta ja oli kanssa kasvattanut sellaisen pahkuran joka siis oli se joka leikattiin.Sanoivat myös mulle että se on tupsumainen kasvain joka kasvaa rintatiehyeiden sisällä,eli näyttää siltä että meillä on ollu samat oireet.Jouduitko sinä leikkausta seuraavina vuosina käymään seurannassa? minä joudun ainakin taas ensi vuonna menemään tutkimuksiin.

        oletko muuten minkä ikäinen, ajattelin vain että onko muitakin kun minä jolle se tuli jo 17-vuotiaana? Onko sinulla se seuranta vuosittain vai vain yhden kerran nyt leikkauksen jälkeen? Minusta on outoa ettei minulle määrätty seurantaa


      • Täällä
        epätietoinen kirjoitti:

        oletko muuten minkä ikäinen, ajattelin vain että onko muitakin kun minä jolle se tuli jo 17-vuotiaana? Onko sinulla se seuranta vuosittain vai vain yhden kerran nyt leikkauksen jälkeen? Minusta on outoa ettei minulle määrätty seurantaa

        nyt 28-vuotias,ja se tuli minulle ilmeisestikin jo noin pari vuotta sitten koska oireita minulla alkoi olemaan jo silloin.Vuosi sitten tutkimuksissa totesivat ettei ole mitään mitä tarvis leikata,mutta nyt sitten leikkasivat kuitenkin,no oli se kyllä muuttunutkin aika paljon vuodessa.
        En vielä tiedä joudunko vuosittain seurantaan mutta ainakin ensi vuonna taas.Sain sen käsityksen että tää olis vaaraton mutta olen käynyt monen eri lääkärin luona ja kaikki puhuivat siitä vähän eri tavalla,tämä viimeisin joka sitten leikkasi oli alan spesialisti ja hän kyllä sanoi ettei ole vaarallinen,mutta toinen lääkäri jolla kävin aiemmin sanoi taas että voi muuttua pahaksi jos ei leikkaa,ota nyt sitten noista puheista selvää..
        Jäikö sinulle millainen arpi siitä leikkauksesta?
        Onko sulla nyt ollut jotain uusia oireita vai oletko muuten vain huolissasi?


      • epätietoinen
        Täällä kirjoitti:

        nyt 28-vuotias,ja se tuli minulle ilmeisestikin jo noin pari vuotta sitten koska oireita minulla alkoi olemaan jo silloin.Vuosi sitten tutkimuksissa totesivat ettei ole mitään mitä tarvis leikata,mutta nyt sitten leikkasivat kuitenkin,no oli se kyllä muuttunutkin aika paljon vuodessa.
        En vielä tiedä joudunko vuosittain seurantaan mutta ainakin ensi vuonna taas.Sain sen käsityksen että tää olis vaaraton mutta olen käynyt monen eri lääkärin luona ja kaikki puhuivat siitä vähän eri tavalla,tämä viimeisin joka sitten leikkasi oli alan spesialisti ja hän kyllä sanoi ettei ole vaarallinen,mutta toinen lääkäri jolla kävin aiemmin sanoi taas että voi muuttua pahaksi jos ei leikkaa,ota nyt sitten noista puheista selvää..
        Jäikö sinulle millainen arpi siitä leikkauksesta?
        Onko sulla nyt ollut jotain uusia oireita vai oletko muuten vain huolissasi?

        olen varmaan tullut ihan vainoharhaiseksi, kun tuntuu että rinta kipuilee, se on varmaankin hormonaalista kun ei kuitenkaan ultrassa mitään näkynyt. jospa se sitten olisi vaaraton kun ei kerta mullekkaan kontrollia määrätty.


      • epätietoinen
        Täällä kirjoitti:

        nyt 28-vuotias,ja se tuli minulle ilmeisestikin jo noin pari vuotta sitten koska oireita minulla alkoi olemaan jo silloin.Vuosi sitten tutkimuksissa totesivat ettei ole mitään mitä tarvis leikata,mutta nyt sitten leikkasivat kuitenkin,no oli se kyllä muuttunutkin aika paljon vuodessa.
        En vielä tiedä joudunko vuosittain seurantaan mutta ainakin ensi vuonna taas.Sain sen käsityksen että tää olis vaaraton mutta olen käynyt monen eri lääkärin luona ja kaikki puhuivat siitä vähän eri tavalla,tämä viimeisin joka sitten leikkasi oli alan spesialisti ja hän kyllä sanoi ettei ole vaarallinen,mutta toinen lääkäri jolla kävin aiemmin sanoi taas että voi muuttua pahaksi jos ei leikkaa,ota nyt sitten noista puheista selvää..
        Jäikö sinulle millainen arpi siitä leikkauksesta?
        Onko sulla nyt ollut jotain uusia oireita vai oletko muuten vain huolissasi?

        niin piti vielä kysyä että näkyikö ne muutokset ihan tavan ultraäänitutkimuksessa vai mammografiassa ja käyttivätkö varjoainetta? Mulla viimeksi näkyi vasta varjoainetta kun oli laitettu niin sitten, ilman varjoainetta mammografiassa ei näkynyt mitään!


      • Täällä
        epätietoinen kirjoitti:

        niin piti vielä kysyä että näkyikö ne muutokset ihan tavan ultraäänitutkimuksessa vai mammografiassa ja käyttivätkö varjoainetta? Mulla viimeksi näkyi vasta varjoainetta kun oli laitettu niin sitten, ilman varjoainetta mammografiassa ei näkynyt mitään!

        ultrassa mutta laittoivat kanssa varjoainetta ennen mammoa.Ei sulla varmaan mitään hätää ole jos ei kerta ultratessa mitään näkynyt.


      • epätietoinen
        Täällä kirjoitti:

        ultrassa mutta laittoivat kanssa varjoainetta ennen mammoa.Ei sulla varmaan mitään hätää ole jos ei kerta ultratessa mitään näkynyt.

        jotenki vaan epäilen sen ultran luotettavuutta, kun edellisellä kerralla ei tavan mammografiassakaan näkynyt mitään, ennen kuin laittoivat varjoainetta, ilman varjoainetta kuvat olivat ihan kun mitään ei olisi ollutkaan! En muista tehtiinkö silloin edes ultraa, mutta jos kerta sinulla näkyi jo ultrassa, kaipa se minullakin olisi näyttävä, toisaalta imetän ja maito rinnoissa haittaa näkyvyyttä.


    • Täällä

      Ennen leikkausta kun kyselin pillereistä lääkäri kyllä sanoi ettei näillä asioilla pitäisi olla mitään yhteyttä toisiinsa.

    • täh

      onko se niinkuin hyvänlaatuinen kasvain? Mulla oli fibroadenooma mutta leikattiin silti, onneksi

      • epätietoinen

        joku rintatiehyen sisällä oleva kasvain muistaakseni, olin vasta 17 kun minulta se leikattiin ja asia on nyt 30 vuotiaana ruvennut tosi paljon vaivaamaan, että olenko riskiryhmässä esim. saamaan syövän!


    • dddddddd

      syöpäyhdistyksestä tarkistettua tietoa ettei papilomatoosin pitäs lisätä rintasyöpäriskiä ja että esim. pillereitä pitäs voida käyttää tästäkin huolimatta ettei lisää sairastumisriskia

    • Kipa

      Multa leikattiin rinnasta papillomatoosia ensimmäisen kerran 17 vuotiaana. Sitten fobroadenomaa toisesta rinnasta 23 vuotiaana ja 30-vuotiaana mulla alkoi tulla vasemmasta rinnasta verta ja jälleen diagnoosina oli papillomatoosia. Lisäksi vastauksena oli että jonkinlaista "kasvua" kasvaimessa ja se suositeltiin heti poistettavaksi. Käyn kahden vuoden välein mammografia- ja uä-kontrolleissa. Viimeisin kasvain tuli heti sen jälkeen kun olin syönyt vajaan vuoden ehkäisypillereitä. Olen sitä mieltä, että hormonivalmiste kohdallani vaikutti. Äitini kuoli 42 vuotiaana rintasyöpään ja hän sai myös hieman ennen sairastumistaan hormoonivalmistetta!!!! Hormoonivalmisteita en siis suostu enää itse syömään.

      • minä

        näkyikö sinulla papilloomatoosi ultrassa? Monet lääkärit sanovat että se on vaaratonta, onkohan näin? Tuliko sinulle kyhmy myös rintaan joka sitten leikattiin vai miten?


      • Kipa
        minä kirjoitti:

        näkyikö sinulla papilloomatoosi ultrassa? Monet lääkärit sanovat että se on vaaratonta, onkohan näin? Tuliko sinulle kyhmy myös rintaan joka sitten leikattiin vai miten?

        Kaksi ensimmäistä oli kyhmyjä, jotka löysin itse. Kolmannella kerralla tuli verta rinnasta ja ultrassa paljastui herneenkokoinen kyhmy syvällä rinnassa. Myös kaksi ensimmäistä kasvainta näkyivät ultraäänessä.
        Papillomatoosi diagnoosien kohdalla ei minulla ole koskaan sanottu, että se olisi vaaratonta, vaan että se voi muuttua pahanlaatuiseksi myöhemmin. Lisäksi patologi on ohutneulanäytteen lausunnossa suositellut, että pitää poistaa. Olen ollut myös perinnöllisyystutkimuksissa mahdollisen perinnöllisyyden takia. Syöpäosaston gynekologi antoi tällöin lausunnon ja hänen mielestään kontrollit kahden vuoden välein ovat paikallaan.


      • sss
        Kipa kirjoitti:

        Kaksi ensimmäistä oli kyhmyjä, jotka löysin itse. Kolmannella kerralla tuli verta rinnasta ja ultrassa paljastui herneenkokoinen kyhmy syvällä rinnassa. Myös kaksi ensimmäistä kasvainta näkyivät ultraäänessä.
        Papillomatoosi diagnoosien kohdalla ei minulla ole koskaan sanottu, että se olisi vaaratonta, vaan että se voi muuttua pahanlaatuiseksi myöhemmin. Lisäksi patologi on ohutneulanäytteen lausunnossa suositellut, että pitää poistaa. Olen ollut myös perinnöllisyystutkimuksissa mahdollisen perinnöllisyyden takia. Syöpäosaston gynekologi antoi tällöin lausunnon ja hänen mielestään kontrollit kahden vuoden välein ovat paikallaan.

        saisinkohan jostain ilmaisen lähetteen sitten mammoihin, minulle kun ei silloin määrätty mitään seurantaa ja omalla kustannuksella pitäs käydä


    • Papis

      Vanha ketju. Onko kellään tuoreita kokemuksia? Millä aikataululla leikattu? Miten oireili?

      • Erittävä_kyhmy

        Vuosi sitten havaitsin selvästi erottuvan kyhmyn nännin alapuolella. Ultratessa läpimitaksi saatiin 2 cm ja neulanäytteen tuloksesta selvisi että kyseessä on papillomatoosi. Lääkärin mukaan on vaaraton eikä edellytä toimenpiteitä. Viime kesänä sama rinta alkoi erittämään kirkasta tai hieman kellertävää eritettä. Yöpaidasta huomaa että rinta erittää lähes joka yö, muuten vuotamisesta ei ole harmia. Hakeuduin jälleen lääkärille, joka uuden oireen takia teki lähetteen jatkotutkimuksiin. Mammografiassa ja ultrassa papillomatoosi todettiin että kyhmy on tarkkarajainen eikä se ole kasvanut. Röntgenlääkäri ei katsonut tarpeelliseksi ottaa uusia näytteitä, kun mikään ei viitannut pahanlaatuisuuteen. Soittoaika lääkärille on vasta tulossa, eikä leikkauksesta ei ole toistaiseksi ollut mitään puhetta.


      • Anonyymi

        Huomasin pienen kyhmyn n.6 vuotta sitten nännin yläpuolella makuuasennossa. Lääkäri tunnusteli ja epäili ylikasvanutta rauhasta, koska oli pehmeä.

        Tänä vuonna huomasin sen selvästi kasvaneen, tunsin sen rinnassa ihan missä asennossa vain. Menin lääkärille, se tunnusteli rintaa. Lähetti minut mammografiaan ja ultraan. Sain peruutusajan niin seuraavana päivänä jo pääsin noihin tutkimuksiin.

        Ultrassa näkivät, että oli tarkkarajainen hyvälaatuinen kasvain. 2-3cm kokoinen. Nimi taisi olla papillooma. Koska kasvain oli kasvanut 6 vuoden aikana, lääkäri suositteli sen kymyn leikkuuta. Sain leikkaukseen ajan n. kuukauden päästä tutkimuksista. Eli viikon päästä pääsen jo leikkaukseen.


      • Anonyymi
        Erittävä_kyhmy kirjoitti:

        Vuosi sitten havaitsin selvästi erottuvan kyhmyn nännin alapuolella. Ultratessa läpimitaksi saatiin 2 cm ja neulanäytteen tuloksesta selvisi että kyseessä on papillomatoosi. Lääkärin mukaan on vaaraton eikä edellytä toimenpiteitä. Viime kesänä sama rinta alkoi erittämään kirkasta tai hieman kellertävää eritettä. Yöpaidasta huomaa että rinta erittää lähes joka yö, muuten vuotamisesta ei ole harmia. Hakeuduin jälleen lääkärille, joka uuden oireen takia teki lähetteen jatkotutkimuksiin. Mammografiassa ja ultrassa papillomatoosi todettiin että kyhmy on tarkkarajainen eikä se ole kasvanut. Röntgenlääkäri ei katsonut tarpeelliseksi ottaa uusia näytteitä, kun mikään ei viitannut pahanlaatuisuuteen. Soittoaika lääkärille on vasta tulossa, eikä leikkauksesta ei ole toistaiseksi ollut mitään puhetta.

        Kai olet käynyt jo uudelleen tarkastuksessa, mammografiassa ja ultraäänikuvauksessa? Vaadi poistoa, koska vaikka lääkäri sanoisi, ettei ole syytä huoleen, niin myöhemmin siitä voi tulla iso huoli ja murhe!


    • Anonyymi

      PSYKIATRIA TUIJA KAUPILLE EHDOTUS TUTTU OPTIAN AJAT, ALKAA JÄRJESTÄÄ PARISUHEDE SEKSINEUVONTAA, KYSELY KAAVAKKEIN, PARIKUNNILLE, aNNNELI LAUKKANEN PYHÄJÄRVI VOI JATKAA ALEMANTASON PERHETERAPIAA, MILLOIN SAA ANTAA OTTA KÄTEEN JNE .
      pOLIISIN PERHETERARIA NÄKYVÄ KYTTI JOHDATUS
      2023

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe