Skodat LÄMPIMIÄ talviautoja.

kokemusta on

Täällä on joku ihme provoilija vauhdissa joka monissa jutuissa väittää virheellisesti että Skodassa olisi jotain ongelmaa lämmityksen kanssa.

Toivottavasti kaikki tajuavat, että kyseessä on provoilija, ja mitään todenperäisyyttä ei hänen kirjoituksissaan ole.

Skodan lämmöt riittävät kovimmissakin Suomen pakkasissa. Sisälämpötilat kovillakin pakkasilla saadaan Skodissa helposti hetkessä yli 20 celsiusasteen.

73

3146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgfffhgf

      Mutta vain silloin kun se Skoda on sisällä huoltohallissa.

      • 1.8 TSI

        Skoda on lämmin. Tietämättömät Provo-Petterit luulevat, että Skoda on yhtä kylmä kuin volkkari...


    • osssss

      Tuulilasi ja autobild on sitten täysin pihalla testeissä.Viimeisin tuulilasi 5/12 2011 totesi TSI golf kylmä auto?Ja onhan tuo TM myös todennut saman asian monesti.
      Ilmeisesti omistajat ei kuitenkaan valita kuluttajavirastoon kun parannuksia ei tule.
      Ottais konserni kaasupoljin hommasta esimerkkiä ja laittais asian kuntoon niinkuin tojota valmistajana.

      • Nyt terapeutille

        "Valittaa kuluttajavirastoon" jos auto ei lämpiä yhtä nopeasti tai hyvin kuin joku muu malli tai merkki.
        Voiko ja pitääkö valittaa kuluttajavirastoon jos lihapullat ei ole yhtä hyvänmakuisia kuin toisen valmistajan saman näköiset lihapullat?
        Nyt osssssss on seonnut ihan tosissaan.


      • osssss
        Nyt terapeutille kirjoitti:

        "Valittaa kuluttajavirastoon" jos auto ei lämpiä yhtä nopeasti tai hyvin kuin joku muu malli tai merkki.
        Voiko ja pitääkö valittaa kuluttajavirastoon jos lihapullat ei ole yhtä hyvänmakuisia kuin toisen valmistajan saman näköiset lihapullat?
        Nyt osssssss on seonnut ihan tosissaan.

        Ei voine valittaa jos ominaisuus kerrotaan jo autoa ostaessa.Issekin koeajoin 1,4 tsi ja se lämpeni mielestäni hyvin -15 kelissä.Lieneekö siinä oli webasto esittely autossa.


      • kyklä näi o
        Nyt terapeutille kirjoitti:

        "Valittaa kuluttajavirastoon" jos auto ei lämpiä yhtä nopeasti tai hyvin kuin joku muu malli tai merkki.
        Voiko ja pitääkö valittaa kuluttajavirastoon jos lihapullat ei ole yhtä hyvänmakuisia kuin toisen valmistajan saman näköiset lihapullat?
        Nyt osssssss on seonnut ihan tosissaan.

        .

        Nyt karautamme terapeutille

        Caramba!!!!!!!!!

        .


    • totta toinen puoli..

      Mulla 1.8 tsi dsg elegance combi-10. Kyllä auto lämmin on mutta hittaasti lämpiää. Pakkasilla lämpömittari nousee normaali asentoon paljon hitaammin kun edellisessä autossani mazda6. Eikä auta vaikka syyläri on muurattu umpeen pahvilla. Ja takaikkunat on umpijäässä kun pakkasta on 10 tai enemmän.
      Eli autossa kyllä tarkenee kun ajaa tarpeeksi pitkään, n.30min. tosin takalasit kyllä on jäässä vaikka ajaisit 2h.
      On se vaan kumma juttu että japanissa osataan paremmat talviautot tehdä kun täällä talvisessa euroopassa.

      • uusavuttomuutta taas

        Vai takalasi jäässä, ei pitäsi olla, ei ainakaan mulla. Toiset ei vaan osaa käyttää ilmanvaihto/lämmityslaitteita oikein. Lue huolella ja ajatuksella ohjekirja niin johan elämä kirkastuu.


      • osssss
        uusavuttomuutta taas kirjoitti:

        Vai takalasi jäässä, ei pitäsi olla, ei ainakaan mulla. Toiset ei vaan osaa käyttää ilmanvaihto/lämmityslaitteita oikein. Lue huolella ja ajatuksella ohjekirja niin johan elämä kirkastuu.

        Tuulilasi 5/12 2011 golf plussan lämpiävyys huono.Taas meriittiä.


      • pakkomielteinen??
        osssss kirjoitti:

        Tuulilasi 5/12 2011 golf plussan lämpiävyys huono.Taas meriittiä.

        ossssss herää, väärä merkki. Oot muuten uskomaton jankuttaja.


      • totta toinen puoli
        uusavuttomuutta taas kirjoitti:

        Vai takalasi jäässä, ei pitäsi olla, ei ainakaan mulla. Toiset ei vaan osaa käyttää ilmanvaihto/lämmityslaitteita oikein. Lue huolella ja ajatuksella ohjekirja niin johan elämä kirkastuu.

        Autossahan on automaattiilmastointi jonka pitäisi hoitaa homma iha ite ja ilman ohjekirjoja. Ainakin mazda6 automaattiilmastointi osasi. Ja siis takasivuikkunat. Ja kyllä, automaatti on sillä isommalla asennolla.
        Tännään oli 20 astetta pakkasta ja olo ollut 2tuntia lämmityksessä, kesti 15 km ja n.10 min. ennenkuin lämpömittari oli normiasennossa. Onko sekin uusavuttomuutta, häh?


      • osssss
        pakkomielteinen?? kirjoitti:

        ossssss herää, väärä merkki. Oot muuten uskomaton jankuttaja.

        Sama tekniikka?


      • Viileä on
        totta toinen puoli kirjoitti:

        Autossahan on automaattiilmastointi jonka pitäisi hoitaa homma iha ite ja ilman ohjekirjoja. Ainakin mazda6 automaattiilmastointi osasi. Ja siis takasivuikkunat. Ja kyllä, automaatti on sillä isommalla asennolla.
        Tännään oli 20 astetta pakkasta ja olo ollut 2tuntia lämmityksessä, kesti 15 km ja n.10 min. ennenkuin lämpömittari oli normiasennossa. Onko sekin uusavuttomuutta, häh?

        Ja vielä.30 ast pakkasessa jäätyy etusivu ikkunatkin ja tuulilasin ylälaita hieman huurussa kun ocussa 5 henkilöä kyydissä ja nyt lämpö ei meinaa riittää enää mitenkään.


      • <sgbity5

        Auton moottorin hyvä hyötysuhde = huono lämpiäminen. kumpaakin vaikea saada.


      • Kyl se siitä

        kun ajaa untuvatakki päällä ja karvareuhka päässä ja välillä pysähtyy hankaamaan suolapussilla ikkunoita. Vanhemmat veteraanit saattaa muistaa ajoilta ennen takalasin lämmityslankoja 60-70 luvuilta sen sellaisen takaikkunan sisäpintaan liimattavan muovisen "tuplaikkunan" joka sisällään piti näkökenttää sulana. Skoota kun on tällainen vintage-retroauto muutenkin niin voisi ottaa tän tuplaikkunan uudelleen käyttöön.


      • terapeutille mars!
        osssss kirjoitti:

        Sama tekniikka?

        Miksi Skoda lämpiää paremmin, taitaa jotain osata paremmin Tsekeissä??
        Pysy sie ossssss siellä Volkkari palstalla, kun et itsekkään pääse tuosta merkistä eroon vaikka kuinka valitat kurjuutta ja kylmyyttä. Oletko tyhmä?


      • herää todellisuuteen
        Viileä on kirjoitti:

        Ja vielä.30 ast pakkasessa jäätyy etusivu ikkunatkin ja tuulilasin ylälaita hieman huurussa kun ocussa 5 henkilöä kyydissä ja nyt lämpö ei meinaa riittää enää mitenkään.

        Taitaa suurin osa autoista huurtua jos kyydissä on viisi immeistä. Riippu paljon kuinka paljon kantavat lumta sisälle yms.


      • todettu juttu
        <sgbity5 kirjoitti:

        Auton moottorin hyvä hyötysuhde = huono lämpiäminen. kumpaakin vaikea saada.

        No ei pelkästään noinkaan, kyllä autoon saadaan silti hyväkin lämmitys, se vaan vaatii suunnittelua ja ehkä hieman kalliinpaa. Nyt on verotuksen ja viherryksen takia kaikki tarmo laitettu päästöuihin ja kulutukseen.


      • kulunut jo loppuun
        Kyl se siitä kirjoitti:

        kun ajaa untuvatakki päällä ja karvareuhka päässä ja välillä pysähtyy hankaamaan suolapussilla ikkunoita. Vanhemmat veteraanit saattaa muistaa ajoilta ennen takalasin lämmityslankoja 60-70 luvuilta sen sellaisen takaikkunan sisäpintaan liimattavan muovisen "tuplaikkunan" joka sisällään piti näkökenttää sulana. Skoota kun on tällainen vintage-retroauto muutenkin niin voisi ottaa tän tuplaikkunan uudelleen käyttöön.

        Voit jo lpettaan tuon melkein hauskan vitsin toistamisen.


      • :.:
        kulunut jo loppuun kirjoitti:

        Voit jo lpettaan tuon melkein hauskan vitsin toistamisen.

        Viestisi oli osoitettu Skodan tehtaille?


    • Skudaaa

      Onko aloittajan aikayksikkö "hetki" kenties yli 20 minuuttia?

      Minulla menee tämän verran työmatkaani, eikä ainakaan minun bensa-fabiani vm 2005 lämpeä tuossa ajassa lähellekään mitään 20 astetta, ja ainakin puoleenmatkaan auto on helvetin kylmä, vaikka on ollut letkun päässä lähtöön asti.

      • hypotermix

        Tuulilasin testissä skoda lämpeni himpun verran nopeammin kuin golf, mutta molemmat kuitenkin törkeän hitaasti. Suulakkeesta tuleva ilma oli 45 asteista, kun se muilla tavallisilla autoilla oli 60-70 asteista. Ei tuollaisella lehmän henkäyksellä voikkaan edes etuikkuna pysyä huurteettomana, puhumattakaan sivuikkunoista.
        Vaha kuplavolkkarin perintö on edelleen voimissaan. Eli kun maantietaipaleen jälkeen ollaan kaupungissa, niin kaikille jääraapat kateen ja ankara raaputus että kuski näkee edes hiukan sivuille. Sellaista se on VW-konsernissa.


    • talviautot

      joku tuossa ihmetteli näin: "On se vaan kumma juttu että japanissa osataan paremmat talviautot tehdä kun täällä talvisessa euroopassa."

      Ei se mikään kumma ole, pohjois-Japanissa on samanlainen talvi kuin täällä Suomessa.
      Pohjois-Euroopassa taas ei tehdä autoja, ja lisäksi on vähän asukkaita (eli potentiaalisia autonostajia vähän), niin että mitäpä niistä väliä-näin kai ne autonvalmistajat ajattelevat.
      Niin- ja rengasäänet olisi myös helppo eristää paremmin, mutta taas maksaa vähän enemmän...

      • Päivitä tietosi

        Japanin talvi ei ole ollenkaan samaa luokkaa kuin Suomen. Japanilaiset eivät ole koskaan osannet tehdä hyviä talviautoja koska päämarkkinat ovat muualla. No eivätpä nuo osaa tehdä autoja kesäisiinkään olosuhteisiin.


      • Lehmä lentää
        Päivitä tietosi kirjoitti:

        Japanin talvi ei ole ollenkaan samaa luokkaa kuin Suomen. Japanilaiset eivät ole koskaan osannet tehdä hyviä talviautoja koska päämarkkinat ovat muualla. No eivätpä nuo osaa tehdä autoja kesäisiinkään olosuhteisiin.

        Päivitä nyt omat tietosi idiootti !
        Japanin Sapporossa on juuri nyt yhtä kylmä kuin Helsingissä eli siinä -10,
        ja pohjoisemmassa vielä kylmempää !

        Valehtele autoista mitä tykkäät, mutta viralliset säätiedot ovat faktaa !
        http://weather.yahoo.com/japan/hokkaido-prefecture/sapporo-shi-1118108/

        Ja vielä tiedoksi idiootille, että 14 F tarkoittaa fahrenheit asteikolla -10 C, mutta tästä varmaan ymmärrät yhtä vähän kuin autoista


      • Japani lämpimämpi
        Lehmä lentää kirjoitti:

        Päivitä nyt omat tietosi idiootti !
        Japanin Sapporossa on juuri nyt yhtä kylmä kuin Helsingissä eli siinä -10,
        ja pohjoisemmassa vielä kylmempää !

        Valehtele autoista mitä tykkäät, mutta viralliset säätiedot ovat faktaa !
        http://weather.yahoo.com/japan/hokkaido-prefecture/sapporo-shi-1118108/

        Ja vielä tiedoksi idiootille, että 14 F tarkoittaa fahrenheit asteikolla -10 C, mutta tästä varmaan ymmärrät yhtä vähän kuin autoista

        OT, mutta:
        Japanin talvi ei ole ollenkaan samaa luokkaa kuin Suomen talvi. Älä usko mihinkään satuihin, Japani ei ole nähnytkään mitään 33 asteen pakkasia, jollaisia löytyy jopa Itä-Euroopasta ja Ukrainasta.


      • lapsille tiedoksi
        Japani lämpimämpi kirjoitti:

        OT, mutta:
        Japanin talvi ei ole ollenkaan samaa luokkaa kuin Suomen talvi. Älä usko mihinkään satuihin, Japani ei ole nähnytkään mitään 33 asteen pakkasia, jollaisia löytyy jopa Itä-Euroopasta ja Ukrainasta.

        Japanissa yli 30 asteen pakkaset normaaleja pohjoisessa, kovin mitattu pakkanen -41 astetta.

        http://web-japan.org/kidsweb/explore/nature/q6.html


    • Perat

      Ja paskat, ei ainakaan tiiselit. Maanantaina ajoin 2011 mallisekak ocuttimella, kilsoja 3000 mittarissa. Koneen lämmöt maantieajossa jotain 50 astetta (100 km siivu) ja sisälle tuleva hönkäys ei ollut kyllä lämmintä. Ovista hohkasi kylmyys. Tulee ikävä sitä 2litran turbosaappia, siitä ei lämpö loppunut.

      • osssss

        Kaikki vaatimaan webasto jo ostettuihin autoihin!.Kuluttajavirasto varmaan antaa ohjeita jos ostohetkellä ei ole selvästi mainittu TSI ominaisuudesta.Siinä on myyty tuote puutteellisilla tiedoilla.Tuotteessa voidaan myös tulkita olevan virhe.


      • ossss ikäsi?
        osssss kirjoitti:

        Kaikki vaatimaan webasto jo ostettuihin autoihin!.Kuluttajavirasto varmaan antaa ohjeita jos ostohetkellä ei ole selvästi mainittu TSI ominaisuudesta.Siinä on myyty tuote puutteellisilla tiedoilla.Tuotteessa voidaan myös tulkita olevan virhe.

        Vai on tuotteessa virhe jos se ei lämpiä yhtä lämpimäksi kuin vanha Saab.
        Mikä witun sosiaali tapaus olet, eikö Kela korvaa kaikkea?


    • Ni

      Enpä osaa tuohon sanoa muuta kuin että, tänään lähdin aamulla liikenteeseen Superbilla 1.8 TSI DSG7 Ambition, vuosimalli -10 ajettu 100 tkm. Pakkasta oli klo 5.00 aamulla -26 celsiusta. Käyntiin kuin palmun alta. Vaihde manuaalille, kierrokset 3 tonnissa. Moottori 90 käyntilämpötilassa 6 minuutissa, jolloin täytyi ruveta säätää lämpöä pienemmälle, ettei tarvitse t-paidalle riisua.

      • Olen tyytyväinen

        Omassa 1.8 TSI:ssä joudun myös vähentämään lämpöä viimeksi tänään aamulla työhön ajellessa. N. 15 minuutin päästä lähdöstä. Sisälämpötila autossa oli kohonnut yli 20 asteen. Tosin minulla oli ollut 2 tuntia ennen lähtöä Defan lohkolämppäri päällä.

        Erikoista, kun jotkut Skodat lämpiää hyvin ja jotkut ei. En oikein usko noiden "ovat kylmiä" -viestien todenperäisyyteen. Ovat joko provoja, tai sitten kuskit eivät osaa käyttää oikein lämmitysjärjestelmää.

        (Sitähän käytetään niin, että ensimmäiset n. 4 minuuttia siinä ei pidetä puhallinta kuin kaikkein pienimmällä teholla. Voidaan jopa hetki pitää kokonaan ilman puhallusta. Sitten kun moottorin lämpö on vähän noussut, n. 4 minuutin päästä, laitetaan puhallin joko suurimmalle, tai toiseksi suurimmalle teholle. Istuimen lämmitys laitetaan tietysti täysille, Ocussa tämä on 3-portainen teholtaan.)

        Jos lämmityslaitetta käyttää väärin, toki auto silloinkin lämpiää, mutta ei noin nopeasti, kuin yllä kuvasin.


      • Rosterix
        Olen tyytyväinen kirjoitti:

        Omassa 1.8 TSI:ssä joudun myös vähentämään lämpöä viimeksi tänään aamulla työhön ajellessa. N. 15 minuutin päästä lähdöstä. Sisälämpötila autossa oli kohonnut yli 20 asteen. Tosin minulla oli ollut 2 tuntia ennen lähtöä Defan lohkolämppäri päällä.

        Erikoista, kun jotkut Skodat lämpiää hyvin ja jotkut ei. En oikein usko noiden "ovat kylmiä" -viestien todenperäisyyteen. Ovat joko provoja, tai sitten kuskit eivät osaa käyttää oikein lämmitysjärjestelmää.

        (Sitähän käytetään niin, että ensimmäiset n. 4 minuuttia siinä ei pidetä puhallinta kuin kaikkein pienimmällä teholla. Voidaan jopa hetki pitää kokonaan ilman puhallusta. Sitten kun moottorin lämpö on vähän noussut, n. 4 minuutin päästä, laitetaan puhallin joko suurimmalle, tai toiseksi suurimmalle teholle. Istuimen lämmitys laitetaan tietysti täysille, Ocussa tämä on 3-portainen teholtaan.)

        Jos lämmityslaitetta käyttää väärin, toki auto silloinkin lämpiää, mutta ei noin nopeasti, kuin yllä kuvasin.

        Mitä manuaalia sää ruuvaat? Mun autossa on automaattinen ilmastointi joka hoitaa lämmityksen ihan mitään räpläämättä. Ai niin ja auto ei ole sohlo


      • automatique'
        Olen tyytyväinen kirjoitti:

        Omassa 1.8 TSI:ssä joudun myös vähentämään lämpöä viimeksi tänään aamulla työhön ajellessa. N. 15 minuutin päästä lähdöstä. Sisälämpötila autossa oli kohonnut yli 20 asteen. Tosin minulla oli ollut 2 tuntia ennen lähtöä Defan lohkolämppäri päällä.

        Erikoista, kun jotkut Skodat lämpiää hyvin ja jotkut ei. En oikein usko noiden "ovat kylmiä" -viestien todenperäisyyteen. Ovat joko provoja, tai sitten kuskit eivät osaa käyttää oikein lämmitysjärjestelmää.

        (Sitähän käytetään niin, että ensimmäiset n. 4 minuuttia siinä ei pidetä puhallinta kuin kaikkein pienimmällä teholla. Voidaan jopa hetki pitää kokonaan ilman puhallusta. Sitten kun moottorin lämpö on vähän noussut, n. 4 minuutin päästä, laitetaan puhallin joko suurimmalle, tai toiseksi suurimmalle teholle. Istuimen lämmitys laitetaan tietysti täysille, Ocussa tämä on 3-portainen teholtaan.)

        Jos lämmityslaitetta käyttää väärin, toki auto silloinkin lämpiää, mutta ei noin nopeasti, kuin yllä kuvasin.

        Mitenkäs se ikkunoiden huurtuminen, jos pitää puhallinta asennolla 1 tai jopa 0.
        Eihän sinne voi mennä väki sisälle lainkaan vai seisooko matkustajat ulkona sen ekan 4 minuuttia.


      • näin.on
        automatique' kirjoitti:

        Mitenkäs se ikkunoiden huurtuminen, jos pitää puhallinta asennolla 1 tai jopa 0.
        Eihän sinne voi mennä väki sisälle lainkaan vai seisooko matkustajat ulkona sen ekan 4 minuuttia.

        Kyllä sitä puhallinta on pakko pitää päällä jos pitää liikenteeseen lähteä. Mutta tuossa voi olla eroa autoissa että ei kannata pitää kovin suurella ainakaan aivan aluksi.

        Jossakin vanhassa hiacessa sai tukkeentuneesta järjestelmästä vähän lisätehoa kun laittoi manuaalisesti ilmankierron sisäkierrolle, tosin ei voinut kauaa pitää kun alkoi haistaa pakokaasun hajua


    • Skodilac

      Siinä tuli tämän ketjun törkein vale! Totuus taisi olla se että moottorin lämpötila ei ollut noussut juuri ollenkaan.

    • Hehheh,

      kotir*ssät kärvistelee kylmissä kajuutoissaan. Olis ehkä kannattanut valita vuoden 2011 talviauto, kelpaa ajella T-paidassa..

      • TALVIAUTO RULEZ

        Mikähän mahtoi olla vuoden talviauto 2010?

        Skoda Yeti.

        Mikähän mahtoi olla vuoden talviauto 2009?

        Skoda Superb.

        Kelatkaa sitä!


    • Tehty idän

      kylmyydessä karaistuneille asiakkaille. Perinteet velvoittavat. Mossekin oli aikoinaan niin legendaarisen kylmä että takapenkillä kersat riisui kengät jalasta ja polvillaan istui jalkojensa päällä kun varpaita paleli muuten niin pirusti, ja emäntä skrapasi välillä laseja sisäpuolelta.

      • Ei tuo mitään:.

        .

        kaverin collie sai kuplavolkkarissa yskän!

        .


      • voi vanhusta....

        >Mossekin oli aikoinaan niin legendaarisen kylmä että takapenkillä kersat riisui kengät jalasta ja polvillaan istui jalkojensa päällä kun varpaita paleli muuten niin pirusti, ja emäntä skrapasi välillä laseja sisäpuolelta.
        ------
        Otan osaa kun olet niin vanha että tällaisia puhelet.

        No kohtahan elämä on osaltasi ohi, yritä siihen saakka pärjätä vaikka Skodaa myydäänkin todella paljon, ja niitä näkee paljon joka puolella.


      • Hjuu, meinaan
        voi vanhusta.... kirjoitti:

        >Mossekin oli aikoinaan niin legendaarisen kylmä että takapenkillä kersat riisui kengät jalasta ja polvillaan istui jalkojensa päällä kun varpaita paleli muuten niin pirusti, ja emäntä skrapasi välillä laseja sisäpuolelta.
        ------
        Otan osaa kun olet niin vanha että tällaisia puhelet.

        No kohtahan elämä on osaltasi ohi, yritä siihen saakka pärjätä vaikka Skodaa myydäänkin todella paljon, ja niitä näkee paljon joka puolella.

        kokemus antaa perspektiiviä. Ei ole Skoodassa paljoa uutta verrattuna Moskwich Eliteen kun puhutaan näistä oikeasti merkittävistä perusasioista.


      • Ja vielä tämäkin
        Ei tuo mitään:. kirjoitti:

        .

        kaverin collie sai kuplavolkkarissa yskän!

        .

        ... joo ja Koistisen labradorinnoutaja tuli hirveen kipeeks vaikkei se ollut autossa mukana ollenkaan!


      • Kapenee horisonttiin
        Hjuu, meinaan kirjoitti:

        kokemus antaa perspektiiviä. Ei ole Skoodassa paljoa uutta verrattuna Moskwich Eliteen kun puhutaan näistä oikeasti merkittävistä perusasioista.

        Elitessä oli hienouksia jotka tämän päivän autoista puuttuu. siinä oli jäähdyttimen säleikön kaihdin (käsisäätöinen tosin) siinä oli voitelyöljypumpussa vipu josta sai käsin kierrättää koneeseen öljyä, siinä oli nokalla veiville reikä josta sai pyörittää konetta.

        Merkittäviä perusasioita silti ovat kääntyvät etupyörät ja vaihdelaatikko. Niitä ilman olisi autolla aika inhottavaa ajella. Onneksi nämä on olleet autoissa alusta lähtien ja varmaan niin kauan kuin autoja valmistetaan.


      • Kertovat että
        Kapenee horisonttiin kirjoitti:

        Elitessä oli hienouksia jotka tämän päivän autoista puuttuu. siinä oli jäähdyttimen säleikön kaihdin (käsisäätöinen tosin) siinä oli voitelyöljypumpussa vipu josta sai käsin kierrättää koneeseen öljyä, siinä oli nokalla veiville reikä josta sai pyörittää konetta.

        Merkittäviä perusasioita silti ovat kääntyvät etupyörät ja vaihdelaatikko. Niitä ilman olisi autolla aika inhottavaa ajella. Onneksi nämä on olleet autoissa alusta lähtien ja varmaan niin kauan kuin autoja valmistetaan.

        Kuulemma Oktaavissakin on eturekisterikilven alla puskurissa veiville reikä.


      • Mutkatietänäkymättöm
        Kertovat että kirjoitti:

        Kuulemma Oktaavissakin on eturekisterikilven alla puskurissa veiville reikä.

        Oletko itse tarkistanut huhun todenperäisyyttä? No etpä taida olla.


    • viluine

      >Suksi kuuseen lämmityslaitteen tehoilla. Diesel Octavia on kylmä ja silllä hyvä. Minulla on sellainen kylmän kalsea Skoda .Meidän Ocussa nuukuutani ei ole lisälämmitintä ja kulmän kalseaa on, se on totuus. Muuten auto yoimii, kuin ihmisen mieli ja 20 km:n jälkeen lämmityslaitteestakin tulee kohtuulämmintä. Oli aikamoinen yllätys, kun vanha 900 Saab puhalsi lämppäristä sellaista hönkää, että käsi ei kestänyt, vaikka -30 asten lukemissa ja tämä Sokopaani ei lämpeä, vaikka mitä tekisi. No polttoaineen kulutuskin on vähän toista turbo Saab vei talvella sellaiset 8-11 litraa bensaa ja tämä Sokopaani sellaset 5 litraa naftaa, jotta kumartaessa toiselle pyllistää toiselle. Hyvä sokopaani, mutta kylmä. (OMA VIKA)

      • ei.hukkalämpöä

        No sehän on tuo taloudellisuuden kääntöpuoli että dieselissä ei juuri hukkalämpöä synny eikä lämpene jos vain käyttää moottoria tyhjäkäynnillä.


    • kylmissään

      Ei se mikään provo ole. >Minulla on on diesel Octavia ja se on matkustajille aika kylmä kulkupeli. Muuten kyllä hyvä auto ja talviautoksikin kohtuuhyvä. Hansikkaat kädessä ajellaan. Lämmityslaite voisi olla parempi.

      • jiäkylmee

        Kun on tullut ajeltua työn puolesta useita VW-groupin kulkineita, niin täytyy todeta, että Ocu lämpenee jonkin verran paremmin kuin Golf. Liekö paremmat eristeet vai onko laitettu paksumpi lämppärin kenno.
        Lämpeneehän ne toki, mutta selkeästi hitaammin kuin monet muut automallit.
        Tämä on siis itse koettua monen talven aikana.
        Edelleen tämän totesi ensin saksalainen Auto-bild-lehti labrakokeessa ja vuotta myöhemmin myös Tuulilasi suomessa. ERO muihin on kiistaton.

        Surkein lämpeniä oli VW Transporter, mikä vaatii pitkän maantietaipaleen lämmetäkseen eli ainakin 20-30 km. Lisäksi se jäähtyy heti, kun tulee taajamaan tai kone pudotetaan tyjjäkäyntikierroksille.
        MInäkin kyllästyin niin että jätin asiakaskäynnillä Transporterin käymään pihalle, että edes paluumatkalla olisi kohtuullisen lämmin


      • osssss
        jiäkylmee kirjoitti:

        Kun on tullut ajeltua työn puolesta useita VW-groupin kulkineita, niin täytyy todeta, että Ocu lämpenee jonkin verran paremmin kuin Golf. Liekö paremmat eristeet vai onko laitettu paksumpi lämppärin kenno.
        Lämpeneehän ne toki, mutta selkeästi hitaammin kuin monet muut automallit.
        Tämä on siis itse koettua monen talven aikana.
        Edelleen tämän totesi ensin saksalainen Auto-bild-lehti labrakokeessa ja vuotta myöhemmin myös Tuulilasi suomessa. ERO muihin on kiistaton.

        Surkein lämpeniä oli VW Transporter, mikä vaatii pitkän maantietaipaleen lämmetäkseen eli ainakin 20-30 km. Lisäksi se jäähtyy heti, kun tulee taajamaan tai kone pudotetaan tyjjäkäyntikierroksille.
        MInäkin kyllästyin niin että jätin asiakaskäynnillä Transporterin käymään pihalle, että edes paluumatkalla olisi kohtuullisen lämmin

        Asialinja jep.Ostaessa tietää dieselin kylmäksi mutte se että TSI testeissä kylmempi.
        Hyvää tuotekehitystä?


    • Mulle kelpaa

      Kylmiä on kaikki Octaviat TSI moottoriset kun lämpötila putoaa alle -20 asteen ei edes 1.8TSI ole niin lämmin kuin täällä mainostetaan, olin toissapäivänä työkaverin kyydissä 2011 mallin 20000 km ajetussa Octaviassa eikä se 30 kilometrin ajossa kun kylmästä lähdettiin liikkeelle lämminnyt yhtää paremmin kuin minun 1.4TSI 2010 malli ajettu 20700 km.

      Voitte väitellä keskenänne minä toin oman osuuteni esiin ja sen vielä sanon ettei 1.2TSI lämpeä juuri sen kummemmin sellainen on toisella työkaverilla vuosimalli 2012.

      • osssss

        Niinpä.Tuulilasin testissä Audi A4 1.8 koneella yhtä kylmä kuin pienemmät.Eli monikossa voidaan puhua.40 asteista ilmaa suuttimista kun saman lehden testissä opel pukkaa yli 80 asteista?
        Testaajat totesi ykskantaan huonoksi LÄMPIÄVYYDEN.Tuulilasi 10/2010.


      • Uskokaa topia
        osssss kirjoitti:

        Niinpä.Tuulilasin testissä Audi A4 1.8 koneella yhtä kylmä kuin pienemmät.Eli monikossa voidaan puhua.40 asteista ilmaa suuttimista kun saman lehden testissä opel pukkaa yli 80 asteista?
        Testaajat totesi ykskantaan huonoksi LÄMPIÄVYYDEN.Tuulilasi 10/2010.

        Uskokaa nyt topit että dieselin sisälämpö syntyy vaan lämpimästä moottorista. Laittakaa sinne maski taa kunnollinen viimasuojaus ja tulette hämmästymään eroa! Uskokaa ny hem...tin uusavuttomat. Minulla on ollut myös tojod4d ja citikan 1.9d ja nekin tarvitsivat viimasuojaa alle-10 pakkasilla.


      • kylmä skoda
        Uskokaa topia kirjoitti:

        Uskokaa nyt topit että dieselin sisälämpö syntyy vaan lämpimästä moottorista. Laittakaa sinne maski taa kunnollinen viimasuojaus ja tulette hämmästymään eroa! Uskokaa ny hem...tin uusavuttomat. Minulla on ollut myös tojod4d ja citikan 1.9d ja nekin tarvitsivat viimasuojaa alle-10 pakkasilla.

        On se vaan kummaa, että sisälle ei suulakkeista tule lämmintä, vaikka moottorin lämpö mittarin mukaan nousee jopa normaalilämpöön. Onko niissä kennoissa jokin rakenteellinen ongelma vedenkierrossa vai onko pumppu kelvoton.


      • Nykymoottorit
        kylmä skoda kirjoitti:

        On se vaan kummaa, että sisälle ei suulakkeista tule lämmintä, vaikka moottorin lämpö mittarin mukaan nousee jopa normaalilämpöön. Onko niissä kennoissa jokin rakenteellinen ongelma vedenkierrossa vai onko pumppu kelvoton.

        Nykyajan moottorit ovat taloudellisempia mitä entisajan koneet. Varsinkin pienet dieselmoottorit eivät tuota pakkasella ylimääräistä lämpöä.
        Lämmön tuottoon vaikuttaa ratkaisevasti moottorin koko. Esimerkiksi nykyisissä pakettiautoissa, kuten Citroen, Opel, Fiat, Renault ja mitä kaikkia näitä onkaan, käytetään aivan yleisesti vebastoa lämmityslaitteena. Moottorin lämpö ei riitä lämmittämään juuri lainkaan ohjaamoa.

        Vaikka moottori tuntuukin mittarin mukaan riittävän lämpimältä, ei sitä ylimääräistä lämpöä ole. Termostaatti sulkee vesikiertoa ja pyrkii pitämään moottorin käyntilämpöisenä, näin lämmityslaitteen kenno jää haaleaksi kovilla pakkasilla. Se on kuin lehmän henkäys.

        Moottorin lämpötaloutta auttaa jäähdyttimen eteen asennettava suoja, joka estää ajoviiman liiallista jäähdyttävää vaikutusta. Lämpötila nousee tuntuvasti. Se pitää muistaa leutojen säiden tultua avata tai ottaa pois, muuten moottori alkaa lämmetä liikaa.

        Nykyautoja ei tehdä Suomen oloihin, eikä muualla maailmassa juuri ole sellaisia sääolosuhteita talvisaikaan. Autot tehdään mahdollisimman halvalla päämarkkina-alueille, eikä Suomi ole mikään suuri markkina-alue.


      • Kuskia harhautetaan
        kylmä skoda kirjoitti:

        On se vaan kummaa, että sisälle ei suulakkeista tule lämmintä, vaikka moottorin lämpö mittarin mukaan nousee jopa normaalilämpöön. Onko niissä kennoissa jokin rakenteellinen ongelma vedenkierrossa vai onko pumppu kelvoton.

        Tiedoksi sellainenkin asia, että se lämpömittarihan valehtelee. Saksalainen viisas insinööri on ohjelmoinut sen niin, että vaikka moottorin lämpö seilaa jossain missä lie, niin lämpömittarin viisari jököttää tyytyväisenä normaalin lämmön kohdalla.


      • vinkki?
        Kuskia harhautetaan kirjoitti:

        Tiedoksi sellainenkin asia, että se lämpömittarihan valehtelee. Saksalainen viisas insinööri on ohjelmoinut sen niin, että vaikka moottorin lämpö seilaa jossain missä lie, niin lämpömittarin viisari jököttää tyytyväisenä normaalin lämmön kohdalla.

        Ostakaa Volvo niin ei tarvitse palella, ainoa auto mikä on suunniteltu pohjolan oloihin.


      • Oculisti
        Nykymoottorit kirjoitti:

        Nykyajan moottorit ovat taloudellisempia mitä entisajan koneet. Varsinkin pienet dieselmoottorit eivät tuota pakkasella ylimääräistä lämpöä.
        Lämmön tuottoon vaikuttaa ratkaisevasti moottorin koko. Esimerkiksi nykyisissä pakettiautoissa, kuten Citroen, Opel, Fiat, Renault ja mitä kaikkia näitä onkaan, käytetään aivan yleisesti vebastoa lämmityslaitteena. Moottorin lämpö ei riitä lämmittämään juuri lainkaan ohjaamoa.

        Vaikka moottori tuntuukin mittarin mukaan riittävän lämpimältä, ei sitä ylimääräistä lämpöä ole. Termostaatti sulkee vesikiertoa ja pyrkii pitämään moottorin käyntilämpöisenä, näin lämmityslaitteen kenno jää haaleaksi kovilla pakkasilla. Se on kuin lehmän henkäys.

        Moottorin lämpötaloutta auttaa jäähdyttimen eteen asennettava suoja, joka estää ajoviiman liiallista jäähdyttävää vaikutusta. Lämpötila nousee tuntuvasti. Se pitää muistaa leutojen säiden tultua avata tai ottaa pois, muuten moottori alkaa lämmetä liikaa.

        Nykyautoja ei tehdä Suomen oloihin, eikä muualla maailmassa juuri ole sellaisia sääolosuhteita talvisaikaan. Autot tehdään mahdollisimman halvalla päämarkkina-alueille, eikä Suomi ole mikään suuri markkina-alue.

        Mun 14-vuotias Ocu 1.6l on kyllä lämmin, kun bensaa menee vähän enemmän kuin näissä TSI-vehkeissä. Silti jos kovalla pakkasella lämppärin laittaa puhaltamaan liki täysillä, alkaa moottorin lämpö laskea. Pahvi on jäähdyttimen edessä talvisin ja toinen jäähdyttimen putki vain haalea pienen kierron takia. Ihan fysiikkaa tuo on, jos lämppärin tehoa vaan kasvatetaan niin veden lämpö vaan laskee jos ei ajeta talla pohjassa. Taajamaliikutteluun riittää muutama kW eli pitäisi saada jostain lisähäviöitä lämppärin veteen.


      • nesteen.taso
        Oculisti kirjoitti:

        Mun 14-vuotias Ocu 1.6l on kyllä lämmin, kun bensaa menee vähän enemmän kuin näissä TSI-vehkeissä. Silti jos kovalla pakkasella lämppärin laittaa puhaltamaan liki täysillä, alkaa moottorin lämpö laskea. Pahvi on jäähdyttimen edessä talvisin ja toinen jäähdyttimen putki vain haalea pienen kierron takia. Ihan fysiikkaa tuo on, jos lämppärin tehoa vaan kasvatetaan niin veden lämpö vaan laskee jos ei ajeta talla pohjassa. Taajamaliikutteluun riittää muutama kW eli pitäisi saada jostain lisähäviöitä lämppärin veteen.

        Mulla ainakin on eroa siinä onko paisuntasäiliön neste se rajamerkin ylä- vai alapuolella. Nyt pidän n. puoli cm merkin yläpuolella.


    • jyrcelö

      Mulla on octavia 1.4 tsi koneella joka lämpenee hitaasti mutta sen jälkeen tarkenee hyvin, viimasuoja nopeuttaa lämpenemistä.

      • Sori vaan

        Onhan se lämmin auto kun muistaa lähtiessä pukea pilkkihaalarit päälle. Ei jumalauta viimasuojaa enään nykyautoissa tarvitse käyttää. Sitä paitsi TSI on osoittautunut epäluotettavaksi koneeksi joten vaihda merkkiä kun vielä kerkiät, Skoda on yhtä kuin Lada, valitettavasti.


      • Kallis kokemus
        Sori vaan kirjoitti:

        Onhan se lämmin auto kun muistaa lähtiessä pukea pilkkihaalarit päälle. Ei jumalauta viimasuojaa enään nykyautoissa tarvitse käyttää. Sitä paitsi TSI on osoittautunut epäluotettavaksi koneeksi joten vaihda merkkiä kun vielä kerkiät, Skoda on yhtä kuin Lada, valitettavasti.

        Juu, näitä samanmielisiä "ei viimasuojaa tarvitse nykyautoissa käyttää" -autoilijoita näkee hätävilkut päällä näinä päivinä jälleen tuolla teiden pientareilla. Tuurista kiinni kellä huohotin jäätyy ja tulee öljyt, ja mikä vielä pahempaa, pullahtaa kampiakselin stefat pihalle. Pätkäajajat ottaa suurimman riskin kun öljyihin tiivistynyt vesi ei ehdi haihtua. Eli todellakin pilkkihaalarit mukaan, kylmä kangistaa nopeasti -25C:ssä apua odotellessa ...


    • jahvool

      Itselle tulee hiki skodassa, joutuu vähentämään lämpöä n. varttin päästä lähdöstä. Ja penkinlämmitintä joutuu vähentämään tai poistamaan päältä. Todella hyvä ja lämmin talviauto.

      • Sori vaan jälleen

        Niin varsinkin jos on tutustunut satoihin kertomuksiin Skodan epäluotettavasta tekniikasta; DGS, jakopää ynm en yhtään ihmelle jos hikiä pukkaa.


    • Vanhojen automiesten

      konsti: Laita ohuen sukan sisälle suolaa, pyyhi sisäpuolelta jäätyviä ikkunoita tällä suolapussilla.

    • seatVWskodaudisama

      kyllä skodaVW lämpiää kun 30 min ajaa maantiellä

    • Sarkasmi.sakari

      Kylmä kuin Skodan helvetissä, sanotaan.

    • Simply.Clever

      pidä skodasi sisäpuolella kätesi ulottuvilla jääskrapa jolla voit laseja puhdistaa ajon aikana, HUOM. on sallittua mutta ole varovainen auton liikkuessa, tapaturmavaara!!!

    • Vepukka

      skoda: alimitoitettu akku ja lämmitysjärjestelmä, ylimitoitettu vesitila, falskaavat mm. ovitiivisteistä (kiero kori), kosteus muhii sisätiloissa -> skoda on kylmä talvihelvetti.

    • Anonyymi

      koska-kesällä?

    • Anonyymi

      Kamiakki vai karonkiko(?) se oli joka jäi vimpaksi talvitestissä jonka Corolla voitti!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2244
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      988
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      952
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      853
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe