HURTH ja RH potkuri

Pakillaeteenpäin

Yanmar 4jm-te ja HURTH kytkin. Kone pyörii vastapäivään takaa katsoen kuten myös laatikko (laippa) kun vipu on kytketty eteenpäin, mutta, mutta.. kun kaupoissa tuli RH potkuri mukana eli pitäis pyöriä myötäpäivään vaihteen ollessa eteen.

Joku sanoi että hurtin kanssa käytetään aina rh-potkuria, pitääkö paikkansa, eli silloin ajelen vipu taaksepäin pakki päällä, että menisin eteenpäin??

10

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yanmarilla

      Muistaisin, että Yanmarin vaihdevipu liikkuu taakse, kun vaihde on eteen. En nyt viitsi mennä varmistamaan jäiseen paattiin, mutta vaihdoin joulukuussa uuden Morse kaukosäätimen, niin mun Yanmarissani on vetävä kaasukaapeli ja työntävä vaihdekaapeli, vaihde eteen. Eli kyllä se niin on. Onko sulla pelkkä Hurth, mulla on 4JH2-DTE:ssä kyltti missä lukee Kanzaki-Hurth

    • Näin se on

      Kun välitys on kytketty eteenpäin, potkuriakseli pyörii vastakkaiseen suuntaan kuin moottori.

      • Bler0

        Niin. Onko sillä väliä. Ajelet vain pakilla kun haluat päästä eteenpäin ja sitten eteenpäin kun haluat pakittaa. Tiukassa paikassa voi kyllä tulla sekaannuksia...


      • On väliä.
        Bler0 kirjoitti:

        Niin. Onko sillä väliä. Ajelet vain pakilla kun haluat päästä eteenpäin ja sitten eteenpäin kun haluat pakittaa. Tiukassa paikassa voi kyllä tulla sekaannuksia...

        Toiseen suuntaan voima kulkee ylimääräisen ratasparin kautta, jota ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.


    • Yanmarilla

      Mulla oli ed. veneessä IRM 220 A-kytkin http://www.simplicity-marine.com/ZF/ZF220A/Description.htm , sillä sai ajaa kummankin kätisellä potkurilla, siinä oli kytkinpakka kummallakin akselilla mutta Yanmarin kytkin ei ole sellainen. Kun vaihdoin potkuria, myyjällä oli vain eri kätinen kuin vanha. Vaihdoin vain kaukon kaapelin työntäväksi, sillä sipuli. OT.Helppo tapa selvittää kumman kätinen potkuri on, jos se on irtonainen, tarttuu siitä vaan kiinni siten, että potkurin napa on kämmenen pohjassa. Se kummalla kädellä saa mukavammin potkurista kiinni, sen kätinen se on. Vas kädellä saa huonomman otteen RH-potkurista, kuin LH-potkurista.

    • R K-S

      Se sinun Hurth kytkimen asennus siihen Yanmariin ei ole alkuperäinen tehdasasennus.
      Jos löytäisit sen Hurthin tyyppikilven tai muuten voitaisiin selvittää mikä Hurth kytkin sinulla on, niin olisi helpompi selvittää ne vaihteen suunnat ym. En suosittlel, että ajetaan pakilla eteenpäin.

      • Hurth ?

        Eikös nämä pienet alennusvaihteet ole yhdellä ratasparilla, elikkä sisääntulo- ja ulosottoakselit eri tasossa mallista ja merkistä riippumatta, joten pyörintäsuunta akseleilla on toisiaan vastakkaiset.


    • Hurth 250

      Minulla on HURTH 250 (M25). Huollatin sen vuosi sitten ja tiedustelun silloin samaa asiaa. Kytkin on tosiaan sellainen, että vivun mennessä taka-asentoon niin se kulkee eteenpäin. Kytkin on tyypiltään sellainen, joten ei ajeta pakilla eteenpäin.

    • pakilla eteenpäin

      Luin näitä vastauksia tuohon kysymykseeni vasta nyt. Eli ei löydy kuin yksi tyyppikilpi, toinen on ilmeisesti irronnut koska paikka on tyhjä, toisessa kilvessä lukee: Öl-wie ATF-A. Kyljessä lukee lisäksi HURTH Munchen West-Germany. Välitykset kokeilin pyörittämällä: Pyöritin konetta 3 täyttä kierrosta niin laatikon laippa pyörähti 1 täyden 1/6 osaa kierroksen verran eli miten se
      välitys sitten ilmaistaan tuosta laskien: (kone :
      laatikko) 2,6 : 1 tai 1 : 0,38 (??)

      • R K-S

        Välityssuhde on siis 2,6:1. Se tarkoittaa sitä, että kun moottorissa on esim. 2.600 rpm, niin potkurikaseli pyörii 1.000 rpm.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe