Kun teen ruokaa jossa käytän viiniä niin viinistähän haihtuu alkoholi pois mutta postuuko samalla myös alkoholin tuottamat kalorit? Jos poistuu niin paljon kaloreita tulee viinistä jossa on 90kcal/100ml alkoholin haihduttua?
Viini ruuan valmistuksessa ja kalorit
4
586
Vastaukset
- Syömämies
Riippuu viinin makeusasteesta. Viinissä oleva sokeri sisältää energiaa alkoholin tavoin.
Haihtuvan alkoholin sisältämä energia haihtuu luonnollisesti taivaan tuuliin.
Punaviini on lähtökohtaisesti kuivaa tai lähes kuivaa, sokeria korkeintaan muutama gramma litrassa. Joitakin poikkeuksia löytyy (sokeria joitakin kymmeniä grammoja litrassa), mutta minun mielestäni ne ovat juomakelvottomia enkä erehdy sellaisia ostamaan.
Valkoviineissäkin suosin kuivaa linjaa, joten ruuanlaitossa käyttämäni valkoviinit ovat aina varsin kuivia.
Koska en ole muutenkaan kalorikauhuinen, en edes mieti ruuanlaitossa käyttämäni viinin vaikutusta ruuasta saamaani energialatinkiin. - Kalamiestre
Onko tietoa paljon kaloreita lähtee pois kun 7,5dl pullosta haihtuu alkoholi pois esim. 13% viinissä?
- Syömämies
Alkoholia pullosta löytyy 0,13 × 0,75 l = 0,0975 l.
Etanolin ominaispaino on 0,79 => 0,0975 litraa 13-prosenttista viiniä sisältää 0,077 kg eli 77 grammaa alkoholia.
1 gramman energiasisältö on noin 7 kcal.
Viinipullossa olevan alkoholin energiasisällöksi saadaan 77 × 7 kcal = 539 kcal.
http://www.alko.fi/fi/F88C20057A5114AAC22572A4002636B0?opendocument&src=3,3
Kun energiantarpeeni on noin 3600 kcal / vrk, pitää minun juoda noin 6,7 pulloa viiniä päivässä saadakseni energiantarpeeni tyydytetyksi – jos ihan pelkälle viinidieetille rupean! Mitenkähän kauan maksa kestäisi?
- Reijo1962
Eli ruuanvalmistuksessa käytetyssä viinisssä tuskin hirveästi kaloreita on kun tuo 539 palaa siitä pullosta pois.
6.7 pulloa viiniä on jo kovemmillekkin juomareille iso määrä saati että sen joisi joka päivä kun olisi edellisestä päivästä jo kännissä vielä :D
Menisi 3vrk alkoholin poistumisessa kokonaan kehosta isommallakin miehellä vaikka joisi vain yhtenä päivänä tuon määrän.
5 pulloa tosin olen juonut about 13% viiniä muutaman kerran ja olen ollut silloin aivan tolkuttomassa humalassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2944781Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353066Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k522983Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281541Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271242- 471189
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.7996Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu78991Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58981Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52979