Ajattelin nyt kevättalvella suorittaa saaristo- ja rannikkolaivuritutkinnot. Asiasta on varmaankin jo palstalla keskusteltu, mutta miten hyödylliseksi moiset kurssit oikein koetaan? Lueskelin läpi materiaalit, ja minusta siellä on ihan hyödyllisiä tietoja, mutta osa on aika pitkällemeneviä, enkä ainakaan ihan suoraan näe, että niitä tarvtiaan lähivesillä.
Mutta onko näistä kursseista apua/hyötyä/iloa? Olen kuullut väitteitä puolesta ja vastaan.
Olen itse harrastanut veneilyä saaristomerellä ehkä n. 20 vuotta, josta retkipurjehdusta viimeiset 7 vuotta aktiivisesti. Osaan siis navigointia kyllä jonkun verran (pimeässäkin vähän), mutta haluaisin kurssille mennä sen takia, että asiat tulee kerrattua, tulee opittua varmasti uutta ja saa ikäänkuin "virallisemman" pohjan taidoille, jos sellaisista voi puhua.
Kokemusvuodethan nyt eivät sinänsä kerro kenenkään veneilystä vielä mitään; toisilla kausi voi olla paljonkin pitempi kuin toisilla (veneen lasku voi olla huhtikuun puolella tai vasta kesäkuussa ja nosto voi olla jo syyskuun lopulla tai vasta marraskuulla), ja toisten veneily voi olla aktiivisempaa merelläliikkumista kuin toisten (vrt kesälomapurjehduksella toinen veneilijä purjehtii 8 h päivässä, toinen joka toinen päivä 3 h).
Laivurikurssit.
30
607
Vastaukset
- f43t44
Toihna on sama kuin jos olis lukenut 20 vuotta ja sitten menisi kouluun opetelemaan lukemista. Ei siis mitään järkeä kuten ei koko kursseisakaan. Kaikki tieto löytyy kirjoista ja merenkuklua ei opi luokkahuoneissa vaan vesillä.
Jos on moottoriveneillyt 20v väyliä pitkiin, uusi avaus on siirtyä purjehtimaan väylien ulkopuolella. Jo pelkkä väylää pitkin kryssiminen saaren rannasta toiseen asettaa eri tasolle navigointitaidot kuin ajella suoraan väylä keskilinjalla.- 14+19
"Toihna on sama kuin jos olis lukenut 20 vuotta ja sitten menisi kouluun opetelemaan lukemista."
Niin, näen kyllä mitä kirjoitit ja ymmärrän mitä tarkoitat, mutta mistä minä itse voin tietää ennenkuin olen kurssia käynyt että asia on juuri noin? Mieluummin totean tämän itse kuin uskon ulkopuolisia ja jätän kurssit käymättä. Kurssien hinta ei ole mahdottoman paha, ja aikaakin se vie vain luokkaa muutamia kymmeniä tunteja. Vesillä itse tekemällä asiat tietysti oppii parhaiten, mutta tähän aikaan vuodesta se ei ole vaihtoehto ;-). Siis jos ei matkusteta jäittömille vesille...
Tähän asti olen mieluummin käyttänyt väyliä kuin oikonut....mutta se voisi tietysti olla mielenkiintoista. Tosin kun väylien ulkopuolella alan kulkemaan pitänee arvioida mukaan muitakin tekijöitä, kun veneen hinta/vakuutukset/käytettävät varat. Vararahastoa kun saa vähän olla jos paljon meinaa oikoa tuntemattomilla vesillä, varsinkin pimeässä;-)
- positiivinen oli
Kurssien vähättelystä huolimatta suosittelen niitä. Itseopiskelussa tulee helposti omaksuttua ainaostaan sellaista tietoa, jota ajattelee tarvitsevansa. Kurssilla asioiden painotus voi olla toinen.
Itse olin veneillyt aktiivisesti yli 20 vuotta, kunnes vaimoni seuraksi menin rannikkolaivurikurssille - vaimokin oli alkanut kiinnostua navigoinnista, mutta ei kehdannut mennä kursseille yksinään. Oli yllätys huomata, etten ollut osannut meriteiden sääntöjäkään kuin hyvin pintapuolisesti. Kurssin vetäjä oli kokenut merenkulkija, jota kuunteli mielellään. Tentti oli helppo, mutta osa tehtävistä olisi jäänyt ratkaisematta ilman kurssia. Tentti ei tietenkään ollut pääasia, mutta kiva oli testata tietonsa!
Minun mielestäni kurssin käymisestä on ollut käytännön hyötyä. Esimerkkinä tule mieleen vaikkapa valomerkkien tunteminen pimeänavigoinnissa, navigointi liikennejakovyöhykkeillä....
Jos aikaa löytyy, mikset kävisi omaan harrastukseesi liittyvää kurssia?
Oleellista kai on, että jokainen vesillä liikkuja tuntee yhteiset "pelin säännöt" eli colregsin ja osaa navigoida.- r134tt
No mikä on suomen leijonan valotunnus itämerellä?
Ei kursseilla opittu aisa kauaa päässä pysy, sitä varten katsatussäänötkin käskevät pitämään sääntöpumaskat mukana. Onneksi eudirektiivi ei käske. - kokenut veneilijä
r134tt kirjoitti:
Ei kursseilla opittu aisa kauaa päässä pysy, sitä varten katsatussäänötkin käskevät pitämään sääntöpumaskat mukana. Onneksi eudirektiivi ei käske.Luuletko tosiaan että kursseilla opetetaan Suomen leijonan valotunnus? Tai muidenkaan majakoiden valotunnuksia?
Mielipidettä vaan pukkaa vakkei ole aavistustakaan kursseista. - r134tt
kokenut veneilijä kirjoitti:
Luuletko tosiaan että kursseilla opetetaan Suomen leijonan valotunnus? Tai muidenkaan majakoiden valotunnuksia?
Mielipidettä vaan pukkaa vakkei ole aavistustakaan kursseista.Istuin kaverin seuraksi teininä saaaristolaivurikurssin, mutta en viittinyt maksaa jo silloin 1980-luvulla kallista tutkintomaksua.
Olen nelivuotiaasta saakka toiminiut purjealuksen kipparina (optari 1. vene), joten oli todellakin turha kurssi teininä, jolloin jo sain toimia yksin faijan purkkarin kipparina. Tämä oikeus mulle annettiin ollessani 14 vee ja kavereiden kanssa olikin hauska bilettää faijan paatilla. Joten teinit ja muut, osallistukaa navigointiin ja veneen hallintaan kurssien sijaan, kannattaa. - kokenut veneilijä
r134tt kirjoitti:
Istuin kaverin seuraksi teininä saaaristolaivurikurssin, mutta en viittinyt maksaa jo silloin 1980-luvulla kallista tutkintomaksua.
Olen nelivuotiaasta saakka toiminiut purjealuksen kipparina (optari 1. vene), joten oli todellakin turha kurssi teininä, jolloin jo sain toimia yksin faijan purkkarin kipparina. Tämä oikeus mulle annettiin ollessani 14 vee ja kavereiden kanssa olikin hauska bilettää faijan paatilla. Joten teinit ja muut, osallistukaa navigointiin ja veneen hallintaan kurssien sijaan, kannattaa.Istuit kursseilla etkä edes oppinut ettei siellä edes opeteta Leijonan valotunnusta?
- +öl222
Istuit kursseilla etkä edes oppinut ettei siellä edes opeteta Leijonan valotunnusta?
Oletpa kokenut veneilijä, 1980-luvun alussa ei ollut edes koko suomen leijona majakkaa. Se valmistui 1987.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_leijona_(majakka) - kokenut veneilijä
+öl222 kirjoitti:
Oletpa kokenut veneilijä, 1980-luvun alussa ei ollut edes koko suomen leijona majakkaa. Se valmistui 1987.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_leijona_(majakka)jaaha. no mistas on peräisin tietosi että nyt kursseilla opetettaisiin leijonan valotunnus?
PS. ei siellä opeteta majakoiden rakennusvuosiakaan. - tenttimaksu nykyään?
r134tt kirjoitti:
Istuin kaverin seuraksi teininä saaaristolaivurikurssin, mutta en viittinyt maksaa jo silloin 1980-luvulla kallista tutkintomaksua.
Olen nelivuotiaasta saakka toiminiut purjealuksen kipparina (optari 1. vene), joten oli todellakin turha kurssi teininä, jolloin jo sain toimia yksin faijan purkkarin kipparina. Tämä oikeus mulle annettiin ollessani 14 vee ja kavereiden kanssa olikin hauska bilettää faijan paatilla. Joten teinit ja muut, osallistukaa navigointiin ja veneen hallintaan kurssien sijaan, kannattaa.Kävit siis kurssin, mutta et viitsinyt maksaa "jo silloin 1980-luvulla kallista tutkintomaksua".
Oliko kurssi ilmainen? Mikä oli tutkintomaksun suuruus silloin, vieläkö jaksat muistaa? Mikä se on nykyisin? - t3t345
jaaha. no mistas on peräisin tietosi että nyt kursseilla opetettaisiin leijonan valotunnus?
PS. ei siellä opeteta majakoiden rakennusvuosiakaan.Eikä näköjään hankkimaan alan kirjallisuutta alukseen. Jotta ihan kurssilla pitää istua. Taisit pitää kansa/peruskoulusta hyvinkin paljon. Jos noin paljon koulunpenkit kiinnostaa, lue vaikka tohtoriksi. Mulle riiti DI tutkinto ja senkin istumisen luennoilla koin turhaksi.
- wgf44
tenttimaksu nykyään? kirjoitti:
Kävit siis kurssin, mutta et viitsinyt maksaa "jo silloin 1980-luvulla kallista tutkintomaksua".
Oliko kurssi ilmainen? Mikä oli tutkintomaksun suuruus silloin, vieläkö jaksat muistaa? Mikä se on nykyisin?Kurssi silloin oli ilmainen ,tentti muistaakseni 50-100 fim tai jotain.
- kokenut veneilijä
t3t345 kirjoitti:
Eikä näköjään hankkimaan alan kirjallisuutta alukseen. Jotta ihan kurssilla pitää istua. Taisit pitää kansa/peruskoulusta hyvinkin paljon. Jos noin paljon koulunpenkit kiinnostaa, lue vaikka tohtoriksi. Mulle riiti DI tutkinto ja senkin istumisen luennoilla koin turhaksi.
koetapa nyt vaan kertoa mitä tekemistä leijonan valotunnuksella on laivurikurssien kanssa. ja mitä tekemistä majakoiden valmistumisvuosilla on veneilykokemuksen kanssa.
oletko muuten huommannut etten ole kirjoittanut mitään laivurikurssien hyödyllisyydestä tai hyödyttömyydestä? kunhan vaan ihmettelen kommenttiesi tyhmyyttä. - HeKo
r134tt kirjoitti:
Ei kursseilla opittu aisa kauaa päässä pysy, sitä varten katsatussäänötkin käskevät pitämään sääntöpumaskat mukana. Onneksi eudirektiivi ei käske.Vastauksesta jo huomaa ettet ole kurssia käynyt. Kurssin käynyt tietäisi että valotunnushan katsotaan loistoluettelosta!
Jos asiat vähääkään kiinnostaa niin suosittelen käymään noilla luennoilla vaikka täällä 99% porukasta on saanut synnyinlahjanaan jumalalliset veneilytiedot sekä -taidot. - oklkk22
HeKo kirjoitti:
Vastauksesta jo huomaa ettet ole kurssia käynyt. Kurssin käynyt tietäisi että valotunnushan katsotaan loistoluettelosta!
Jos asiat vähääkään kiinnostaa niin suosittelen käymään noilla luennoilla vaikka täällä 99% porukasta on saanut synnyinlahjanaan jumalalliset veneilytiedot sekä -taidot.Vastauksestasi huomaa, ettet tiedä merikartoista mitään, majakoiden valotunnuksia on merikartoissa. Loistoluettelosta löytyy majakan korkeus, ulkonäkö yms tietoja.
- 0ik333
koetapa nyt vaan kertoa mitä tekemistä leijonan valotunnuksella on laivurikurssien kanssa. ja mitä tekemistä majakoiden valmistumisvuosilla on veneilykokemuksen kanssa.
oletko muuten huommannut etten ole kirjoittanut mitään laivurikurssien hyödyllisyydestä tai hyödyttömyydestä? kunhan vaan ihmettelen kommenttiesi tyhmyyttä.Koeta nyt kertoa, mitä kursseilla on sellaista jota merenkulun kirjallisuudessa ei ole.
Kyllä on avutonta porukkaa kaikki kurssien kannattajat, jos eivät osaa itse opiskella. On tainnut jäädä lukio väliin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980629
"Lisäksi koulutuksen tulee tukea opiskelijoiden edellytyksiä itsensä kehittämiseen elämänsä aikana.
"
Kursseilla istuminen ei kehitä mitään. - kokenut veneilijä
0ik333 kirjoitti:
Koeta nyt kertoa, mitä kursseilla on sellaista jota merenkulun kirjallisuudessa ei ole.
Kyllä on avutonta porukkaa kaikki kurssien kannattajat, jos eivät osaa itse opiskella. On tainnut jäädä lukio väliin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980629
"Lisäksi koulutuksen tulee tukea opiskelijoiden edellytyksiä itsensä kehittämiseen elämänsä aikana.
"
Kursseilla istuminen ei kehitä mitään.et tunnu osaavan edes lukea. eikö silloin olisi parempi että joku kertoo sinulle asiat?
- junangegga
Sillä aikaa kun odottelemme tämänkin asian ratkaisematta jäämistä täällä niin ota joku vanha tentti navigaatioliiton sivuilta (http://www.suomennavigaatioliitto.com/tent.htm). Jos ei suju, lue opintomateriaali. Jos ei vieläkään suju, mene kurssille.
- 1+6
Itse kävin viime talvikaudella suorittamassa saaristo- ja rannikkolaivurikurssit. Jonkin verran veneilleelle nuo eivät mielestäni hirveästi antaneet. Erittäin teoreettiset kurssit ovat kyseessä. Eli jos veneilykokemysta on jo 20 vuoden ajalta, niin anti jää aika pieneksi. Ihan kiva talviharrastus tosin.
Luulen, että monelle (aloittelevalle) veneilijällä jokin käytännönläheisempi kurssi, jossa käsiteltäisiin esim. solmut, veneen oikean kiinnitys yms. oli huomattavasti hyödyllisempi.- kokenut veneilijä
Sellaisiakin kursseja on. Itse kukin voi valita meneekö jommalle kummalle kurssille, molemmille vaiko ei kummallekaan.
- Reikä päässä
Suosittelen veneenkuljettajan ja venepäälikkökursseja. Ne ovat sisällöltään aika paljon järkevämpiä kuin Navigaatioliiton kurssit aloittelevalle veneilijälle. Ei laivurikursseissakaan mitään vikaa ole, jos on kiinnostunut navigoinnista, mutta tosiaan aloittelevalle veneilijälle on parempiakin.
nim. molemmat tarjonnat käynyt
- Ja silleen
Jos on jo kokemusta navigoinnista ja veneilystä, sehän antaa hyvän mahdollisuuden kurssilla syventää tietoja.
Ja onhan sekin harrastamista. - navikate
Saaristolaivurikurssilla on perusasiaa, mutta toisaalta hyvän opettajan johdolla eri aiheista syntyy hyviä ja antoisia keskusteluja. Minusta kurssi oli hyödyllistä ja mukavaa tekemistä keskellä talvea.
Rannikkolaivurikokeeseen opiskelin omin päin ja siinähän on paljolti vuorovesien liittyvää laskentaa. Enpä ole niitä taitoja tarvinnut, mutta oli mielenkiintoista syventyä, miten ne jutut menee.
Avomerikoe oli tarkoitus suorittaa, mutta ilmeni, että läheskään joka paikassa sitä ei voi suorittaa, kun ei ole tutkinnon vastaanottajia. Voikohan sen suorittaa etänä ilman, että matkustaa esim. Helsinkiin? - Kurssilainen
Itse olen harrastanut veneilyä enemmän tai vähemmän aktiivisesti 30 vuotta. Saaristolaivurikurssin kävin 15, rannikon 10 vuotta sitten. Mielestäni molemmat kurssit olivat ihan mukavia talviharrasteita varsinkin, kun molemmilla kursseilla sattui olemaan kokeneet merenkävijät opettajina. Varsinaista uutta asiaa tuli aika vähän mutta jotain nyt kumminkin.
Kurssien jälkeen hain kansainvälisen huviveneen kuljettajan lupakirjan, jota ainakin luulin tarvitsevani Turkissa veneen vuokraamiseen. Esittelimme (skipper ja co-skipper) lupakirjamme vuokraajalle mutta en osaa sanoa, olisimmeko saaneet venettä ilman lupakirjoja. Ja juu, tiedän, että nuo kurssit eivät ole ehdoton välttämättömyys lupakirjan saamiseen mutta kurssin käyneille lupakirja kai tupsahtaa melko automaattisesti (toki todistus veneilytaidosta ja EA-kurssi pitää lisäksi olla). - itseopppinut
10 vuotta ensin perheen kanssa, ja sitten omilla veneillä 20 vuotta veneiltyäni, kävin suorittamassa saaristolaivurin tutkinnon ihan mielenkiinnosta, näyttötutkintona eli ilmoittauduin vain kokeeseen. Luin muutamaan kertaan kyseistä tutkintoa käsittelevän kirjan, jonka kävin ostamassa kirjakaupasta. Matematikkaa oli koko kirja enimmäkseen eri muodoissa, eksymää, erantoa ja sortumaa jauhettiin sivukaupalla ja suuntiman laskeskelua. Kokeet oli samaa sorttia, ja kokeessa olleita tietoja en ole tarvinnut juurikaan käytännössä en ennen kurssia enkä kurssin jälkeenkään.
Merellä kuljetaan karttojen, päättelykyvyn ja maalaisjärjen avulla, ei taskulaskimen, lyijykynän ja viivottimen kanssa toisin kuin kirja ja tutkinto antoi ymmärtää. Merimerkit, vilkkuvalosarjat ja kieltotaulut oppii nopeasti, taisin oppia ne alunperin itseasiassa venemessuilla jaettavista tarroista teini-iässä. Oli niistä ostamassani kirjassakin mainittu ohimennen.
Lisään tähän viellä sellaisen kurioositeetin, että kun veneilen, viihdyn erityisesti väylien ulkopuolella ja upeimmat ankkuripaikat löytyy kaikkein inhottavimpien karikkoalueiden keskeltä. Silti, en ole veneellä karauttanut pohjasta muualle kuin kullankeltaiselle hiekkarannalle hymy naamalla. Sanon ihan suoraan, että en suosittele kurssia, mutta tutkintoa sen verran suosittelen, että ei ole kuin vuosista kiinni ja tässä maassa runnotaan läpi jonkinlainen "tutkintopakko" tai "pakko osoittaa jokin tutkinto" venepoliisien yllätysratsiassa, vähän niin kuin mopokorttikin.
Parhainta oppia on, jos pääsee jonkun konkarin kanssa muutamalle venematkalle ja pyytää valottamaan ja opettamaan perusniksejä .
Veneilijäksi kasvetaan, e ilueta tai valmistuta, ja tätä on monen vakea ymmärtää.- ei noinkaan
En ollenkaan hämmästele, että joku veneilee vuosikymmenet tarvitsematta laivurikurssin oppeja. Sinne hankaliimpiin kivikkoihinkin pääsee ilman niitä. Sillä perusteella ei kuitenkaan voi sanoa, että opit olisivat turhia, se riippuu vain veneilytottumuksista ja kulkualueesta.
Nykyään gps plotteri tekevät sen, mitä ennen tehtiin karttatyökaluilla. Minullakin suuntimakompassi, joka vanhastaan oli suorastaan käytöstä kulunut, on pysynyt vuosikaudet karttapöydän laatikon perällä. Ilman sitä ja taitoa käyttää sitä en silti lähtisi vakio viikonloppukohteita kauemmas. Niistä osaan kotiin vaikka käsikopelolla ja muistissa olevilla kompassisuunnilla.
- testaa osaamisesi!
Tästä linkistä kannattaa tsekata, miten kukin hallitsee pimeällä merellä näkyvien valojen merkityksen:
http://www.usboating.com/testlights.asp
Tehtävien läpikäynti ei vie paljon aikaa, mutta näyttää onko merenkulkuoppi hallinnassa vai pitäisikö kenties vähän kerrata ennen ensi kesää. Jos kaikki tehtävät meni oikein, kurssi voi olla turha.- CEVNI
Linkin kysymysten seassa on paljon amerikkalaisia sisävesisääntöjä, joita ei muualla maailmassa tunneta.
Jos jotain uutta ja taatusti erilaista haluaa opetella, niin euroopan sisävesisäännöt, eli CEVNI tarjoaa pureskeltavaa:
http://www.unece.org/trans/main/sc3/sc3res.html
http://www.sailtrain.co.uk/cevni/index.htm - musta kolmio ;)
CEVNI kirjoitti:
Linkin kysymysten seassa on paljon amerikkalaisia sisävesisääntöjä, joita ei muualla maailmassa tunneta.
Jos jotain uutta ja taatusti erilaista haluaa opetella, niin euroopan sisävesisäännöt, eli CEVNI tarjoaa pureskeltavaa:
http://www.unece.org/trans/main/sc3/sc3res.html
http://www.sailtrain.co.uk/cevni/index.htmSisävesisääntöihin kannattaa tietysti perehtyä. Matkapurjehtijan kannalta muutama fiksu pointti on mm. Ruotsin ja Englannin sisävesisäännöissä. Siellä ei vaadita mustaa koneajomerkkiä alle 12-metrisille purjealuksille, jotka ajavat koneella. Suomessa vaaditaan .....ja myös nipotetaan sen puuttumisesta.
- Nice to know
Itse olet itsellesi tähän kysymykseen paras vastaaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892128Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361776- 1801326
- 241794
- 67732
- 59718
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </340514