kysymyksiä

teiniäidin sisko

Tahtoisin esittää kysymyksiä sekä näille aikuisille, että teinivanhemmille. Toki voi vastata molempiinkin. Tähän ketjuun en mielelläni haluaisi riitelyä ja toisten sovauksia, joten pyydän jos sheriffi viitsisi pitää ketjun asiallisena.

Teinivanhemmille
1. Mitä hyvää mielestänne on teinivanhemmuudessa?
2. Oliko raskautenne harkittu vai vahinko?
3. Poltatko tai juotko? Oletko joskus polttanut?
4. Poltitko raskauden aikana?
5. Mitä huonoja puolia on teinivanhemmuudessa?
6. Kuinka vanhana tulit raskaaksi?
7. Asutko vielä äidin ja isän luona, vai omillaan?
8. Oletko vielä lapsen isän kanssa yhdessä?
9. Suositteletko teinivanhemmuutta muille?
10. Miten mielestäsi teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö ollenkaan?
11. Onko teinivanhempana olo mielestäsi raskasta? Miksi/Miten?

Aikuisille
1. Mitä hyviä puolia näet teinivanhemmuudessa?
2. Mitä huonoja puolia?
3. Oletko itse äiti tai isä?
4. Kuinka vanhana sait ensimmäisen lapsesi?
5. Poltatko tai juotko? Poltitko raskauden aikana?
6. Miksi käyt palstalla?
7. Oletko vielä yhdessä lapsesi/lapsiesi isän kanssa?
8. Tunnetko teinivanhempia?
9. Millainen kuva itselläsi on teinivanhemmista?
10. Miten teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö?
11. Miten teinivanhempia pitäisi mielestäsi tukea?Vai pitäisikö tukea mitenkään? (Enkä tarkoita teinivanhemmuuteen yllyttämistä)
12. Jos oma lapsesi tulisi teini-ikäisenä vanhemmaksi niin miten suhtautuisit?

Kiitoksia jos jaksatte vastata. Toivon, että tällä kyselyllä pystyisin edes hieman oikaisemaan teinivanhempien käsityksiä aikuisista ja aikuisten käsityksiä teinivanhemmista. Näin ehkä huomaamme, että kaikki teiniäidit eivät ole huonoja äitejä, kaikki teiniäidit eivät polta, kaikki teiniäidit eivät ole täysin kakaroita ja lapsellisia. Ainakin toivon ettei näin ole. Ja please asiallisia vastauksia kiitos.

22

2303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jik

      Teinivanhemmille
      1. Mitä hyvää mielestänne on teinivanhemmuudessa? KAIKKI:))
      2. Oliko raskautenne harkittu vai vahinko? hmm..ei ainakaan vahinko,puoliksi tosissaan yritimme..
      3. Poltatko tai juotko? Oletko joskus polttanut? poltan.nykyisin en enää juo.
      4. Poltitko raskauden aikana? harvoin.
      5. Mitä huonoja puolia on teinivanhemmuudessa? ainakin meillä rahallinen puoli aika huonossa jamassa...
      6. Kuinka vanhana tulit raskaaksi? 19v
      7. Asutko vielä äidin ja isän luona, vai omillaan? ihan omillaan,kihlattuni kanssa:))
      8. Oletko vielä lapsen isän kanssa yhdessä? juu
      9. Suositteletko teinivanhemmuutta muille? 18v ylöspäin,kyllä.(jos sitä vielä teinivanhemmuudeksi sanotaan...hih)
      10. Miten mielestäsi teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö ollenkaan? enemmän pitäisi yläasteella vaikka terveydenhoitajan kertoa raskauteen ja lapsiin liittyvistä asioista.
      11. Onko teinivanhempana olo mielestäsi raskasta? Miksi/Miten? ei,ainakaan tähän asti. tietysti alussa otti päähän kun muut kaverit meni miten halusi,mutta siihen tottuu..

    • MöhöMaha

      1. teinivanhemmuudessa on kaikki hyvää =)
      2. Raskaus oli toivottu, mutta vahinko.
      3. en polta, enkä juo. Poltin ennen raskautta.
      4. Poltin muutaman viikon. Siihen asti kunnes sain tietää odottavani.
      5. Teinivanhemmuudessa huonoja puolia on varmasti, ainakin aluksi tiukka talous.
      6. Tulin raskaaksi tasan 22 viikkoa sitten ;)
      7. Asun mummullani tällä hetkellä.
      8. En seurustele lapsen isän kanssa.
      9. En suosittele mitään kenellekkään. Jokainen päättäköön itse.
      10. Jaa ehkäistä... En kommentoi.
      11. Minä vasta odotan ensi tapaamistamme.

      • *Emily*

        Minkäs ikänen sä oot? Aattelin vaan kysästä...


      • MöhöMaha
        *Emily* kirjoitti:

        Minkäs ikänen sä oot? Aattelin vaan kysästä...

        viikon päästä 17 vuotta.
        Entäs itse?


    • Äiti -60

      1. En tiedä, koska en itse ole ollut teinivanhempi
      2. katso edellinen vastaus
      3. olen äiti (varmaan nickikin sen kertoo)
      4. 28-vuotiaana
      5. en polta, enkä juo (tosi on), enkä tietenkään siis ole polttanut odotusaikoina
      6. mielenkiinnosta, käyn paljon muillakin palstoilla, jotka eivät juurikaan itseäni kosketa
      7. olen ollut lasteni isän kanssa yhdessä 25 vuotta ja olen edelleen
      8. tunnen
      9. Ensimmäinen teinivanhempi, jonka tunsin, oli serkkuni. Olen hänen tyttärensä kummitäti. Tämä serkkuni joi ja tupakoi odotusaikana, vauva syntyi keskosena ja elämä alkoi happikaapissa. Lapsella ei kuitenkaan onneksi todettu FAS-oireyhtymää. Serkkuni hoiti lastaan n. 2 kk (ristiäisiin asti), jonka jälkeen lapsi viettikin lapsuutensa ja nuoruutensa mummonsa luona. Nyt hän on itse teinivanhempi, mutta ei ole toistanut äitinsä virheitä, vaan on oikeasti hyvä äiti kahdelle lapselleen. Myös opiskelukaverini oli teinivanhempi ja hoiti lapsensa hienosti. Tunnen myös muita teinivanhempia, eikä heitä voi mitenkään niputtaa.Suurin osa on hyviä vanhempia, toiset selviytyvät kehnommin.
      10. Lasten vanhemmuutta pitäisi ehkäistä, sanotaan alle 17-vuotiaiden, koska heillä on taatusti vielä kypsyminen kesken. Epäkypsät vanhemmat eivät voi lapsilleen paljoa tarjota, enkä tarkoita ainoastaan aineellista hyvinvointia. Kouluterveydenhoito on avainasemassa.
      11. Neuvola, sosiaalitoimi tarvittaessa, vertaisryhmät, tukihenkilöt
      12. Varmaan järkyttyisin, mutta aborttiin en yllyttäisi. Teini-ikäinen poikani tosin sanoi, ettei ikinä hanki lapsia, kun on vierestä seurannut kohta 2-vuotiaan sisaruksensa menoa.

    • Anja

      Vastaan entisen teiniäidin ominaisuudessa. ;)

      Teinivanhemmille
      1. Mitä hyvää mielestänne on teinivanhemmuudessa?
      Opiskelu ja lapsenhoito on kohtuullisen helppo yhdistää, ainakin helpompi kuin lapsenhoito ja työelämä. Pystyin olemaan pois koulusta aina tarvittaessa, lisäksi oli pitkät lomat jotka sain olla lapseni kanssa. Päivätkin olivat lyhyempiä. Nyt työelämä ei jousta enää samalla lailla, mutta onneksi lapsenikin on jo isompi.

      2. Oliko raskautenne harkittu vai vahinko?
      Vahinko.

      3. Poltatko tai juotko? Oletko joskus polttanut?
      En kumpaakaan. Olen polttanut nuorempana.

      4. Poltitko raskauden aikana?
      Esikoisen raskauden aikana poltin 1-3 tupakkaa viikossa (vähensin siihen askista päivässä).

      5. Mitä huonoja puolia on teinivanhemmuudessa?
      Silloin joskus teiniäitinä olisin vastannut varmaankin, ettei mitään mitä aikuisempien äitienkään vanhemmuudessa. Nyt jälkikäteen ajateltuna vastaan, että teiniäitiys on raskasta siksi, että oma kehitys on kesken. Tavallaan pitää laittaa oma itsensä sivuun ja kasvaa aikuiseksi itsekseen ja huomaamatta, kun pitää keskittyä siihen pieneen ihmisentaimeen. Ei voi kapinoida perhettään vastaan, koska teiniäidin perhe ovat mies ja lapsi... Jos lapsen isä on yhtä keskenkasvuinen, voi tuloksena olla se, että molempien teini-iän uhma kohdistuu parisuhteeseen.

      Lisäksi teini-iässä on vaikea hahmottaa kovin pitkiä ajanjaksoja. Itselleni oli vaikeaa nähdä raskausaikana edes aikaan synnytyksen jälkeen. Näin asioiden syy-seuraussuhteet olivat hieman hämärän peitossa.

      6. Kuinka vanhana tulit raskaaksi?
      16-vuotiaana.

      7. Asutko vielä äidin ja isän luona, vai omillaan?
      Muutin pois kotoa raskausaikana.

      8. Oletko vielä lapsen isän kanssa yhdessä?
      En. Väleissä kuitenkin ja lapsi tapaa isäänsä usein.

      9. Suositteletko teinivanhemmuutta muille?
      Riippuu henkilöstä. Tarkoituksellista teinivanhemmuutta en suosittele kenellekään, mutta jos pitää valita abortin ja lapsen pitämisen väliltä, punnitsen asian tapauskohtaisesti.

      10. Miten mielestäsi teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö ollenkaan?
      Yläasteikäisille pitäisi antaa konkreettista ehkäisyvalistusta, lähestulkoon kädestä pitäen johdattaa ehkäisyneuvolaan. Äidit ovat tässä avainasemassa.

      11. Onko teinivanhempana olo mielestäsi raskasta? Miksi/Miten?
      Aikaisemmin kerroin jo teinivanhemmuuden vaikeista puolista, mutta jatketaan. Teinivanhempi joutuu tasapainottelemaan opiskelun, työn ja lapsenhoidon välillä. On tosi raskasta, jos sekä opiskelee että tekee töitä. Toisaalta se on melkein välttämätöntä monestikin siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa olla isompi, ja jos ammattia ei vielä ole. Vauvalla on pienet vaatimukset ja kulut, mutta 5-vuotias vaatii jo oman huoneen, polkupyörän, isot läjät vaatteita, syö paljon jne. Rahanmenoa on siis paljon, opintotuella sitä on vaikea kattaa.

      Teinivanhemman on myös vaikea kuulua mihinkään. Itse en 18-vuotiaana tuntenut olevani nuori enkä aikuinen, vaan jotain aivan erilaista kuin muut. Olin siksi yksinäinen. Ainoastaan toinen teiniäiti ymmärtää sen tunteen, ja toisista teiniäideistä ja nuorista äideistä olikin suurin apu tuossa vaiheessa.

      Olipas sepustus. Yritin hyvin pikaisesti tiivistää edes osan ajatuksistani tähän, joten varmasti joku jäi epäselväksi. Sopii kysyä lisää, mutta asiallisesti, jos joku tahtoo tietää enemmän.

      • Netta

        "Lisäksi teini-iässä on vaikea hahmottaa kovin pitkiä ajanjaksoja. Itselleni oli vaikeaa nähdä raskausaikana edes aikaan synnytyksen jälkeen. Näin asioiden syy-seuraussuhteet olivat hieman hämärän peitossa."

        Olen kohta 19-vuotias 1-vuotiaan pojan äiti, ja olen huomannut juuri saman asian itsessäni. En juurikaan ajattele päivää pidemmälle. On hankalaa ajatella millaisia arvoja aion opettaa lapselleni, ja miten aion hänet kasvattaa. (tokihan pientä lasta kasvatetaan koko ajan, vaikka sitä ei välttämättä huomaakaan) Kirjoituksesi tuntui hyvin tutulta. En myöskään koe itseäni teiniäidiksi, en nuoreksi äidiksi, vaan äidiksi. Ihan tavalliseksi äidiksi. Minulla ei ole tarvetta vakuuttaa miksi teiniäiti olisi parempi kuin "vanha" äiti. Uskallan myöntää sen, mitä monet eivät. Kyllä nuortakin äitiä väsyttää joskus. Ja vituttaa. Kaikkia äitejä väsyttää joskus. Ei ole enää mitään tarvetta esittää parempaakaa kuin onkaan. Eikä se iästä ole kiinni, jaksaako vai ei. Kyllä se mielestäni on ihan persoonallisuuskysymys. Joku ei jaksa nuorenakaan.
        1. Mitä hyvää mielestänne on teinivanhemmuudessa?
        Juuri tämä, että opiskelu ja lapsenhoito on helppo yhdistää.En tiedä muuta, mikä olisi parempaa teiniäitiydessä.
        2. Oliko raskautenne harkittu vai vahinko? Harkittu vahinko :)
        3. Poltatko tai juotko? Oletko joskus polttanut?
        Poltan. Juon erittäin harvoin.
        4. Poltitko raskauden aikana?
        Aluksi poltin 1-3 tupakkaa/päivä, sitten lopetin kokonaan, ja nykyään olen erittäin raskaudenaikaisen tupakoinnin vastainen.
        5. Mitä huonoja puolia on teinivanhemmuudessa?
        " teiniäitiys on raskasta siksi, että oma kehitys on kesken. Tavallaan pitää laittaa oma itsensä sivuun ja kasvaa aikuiseksi itsekseen ja huomaamatta, kun pitää keskittyä siihen pieneen ihmisentaimeen.

        Lisäksi teini-iässä on vaikea hahmottaa kovin pitkiä ajanjaksoja. Itselleni oli vaikeaa nähdä raskausaikana edes aikaan synnytyksen jälkeen. Näin asioiden syy-seuraussuhteet olivat hieman hämärän peitossa."
        Täysin samaa mieltä.
        6. Kuinka vanhana tulit raskaaksi?
        17-vuotiaana. Synnytin viikkoa ennenkuin täytin 18.
        7. Asutko vielä äidin ja isän luona, vai omillaan?
        Olen asunut omillani kohta 3 vuotta.
        8. Oletko vielä lapsen isän kanssa yhdessä?
        Olen.
        9. Suositteletko teinivanhemmuutta muille?
        En. Tuskin kukaan teiniäiti voi oikeasti kuvitella etukäteen millaista elämä lapsen kanssa on. Itse en kadu lapsentekoa, en todellakaan, mutta luulen, että monet eivät jaksaisi äitiyttä nuorena, ainakaan ilman vahvaa tukiverkkoa.
        10. Miten mielestäsi teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö ollenkaan?
        Pitäisi. Keinoja en tiedä. On lähinnä surullista, kuinka vastuuttomia nykynuoret ovat. Sitä en tiedä, miten sitä voisi ehkäistä.
        11. Onko teinivanhempana olo mielestäsi raskasta? Miksi/Miten?
        Huono taloudellinen tilanne.
        Teinivanhemman on myös vaikea kuulua mihinkään. "Itse en 18-vuotiaana tuntenut olevani nuori enkä aikuinen, vaan jotain aivan erilaista kuin muut."

        Allekirjoitan täysin. Lisäksi olen huomannut, että on kova tarve todeistella, että kyllä me pärjätään. Ei ilkiä kysyä isältä rahaa, vaikka olisi pakko. Emme ole kertaakaan kysyneet isovanhempia hoitamaan poikaa, vaikka olisi tervettä sekä lapsen että vanhempien kannalta laittaa vauva yökylään edes kerran vuodessa.


      • jellu

        Vastasin omani tuonne alas ja oli paljon sekavampaa tekstiä. En vieläkään osannut varmaan kovin selkeästi kantaani kertoa, mutta tässä oli pitkälle juuri samoja ajatuksia kuin itselläni teiniäitiydestä on.
        Edes toiseen lapseeni en ollut niin valmis kuin olisin ollut jo vanhempana, jos olisin malttanut odottaa vielä hetken. Silloinkin oli vielä tietynlaista uhmaa, jonka olen tiedostanut vasta nyt.
        Noh saapa nähdä mitä ajattelen taas kun tämä kolmas syntyy ja on kasvanut isommaksi.


    • vanhempana

      1 jaottelisin kysymyksen mielellään kahtoa
      a) lapset 12-16v ei mitään hyvää, fyysinen ja ennenkaikkea psyykkinen kehitys on kesken.
      b) 17-18v. jos tietoisesti haluaa lapsen ja valmis vastuuseen, voi tässä iässä olla hyvä sauma lapselle ennen varsinaisia ammattiopintoja ja työelämää

      2)teinit ovat vielä kovin lyhyt pinnaisia. kaikkea on saatva kokeilla heti, ja kun on kokeiltu ja saatu, halutaan muuta. lapsi on kuitenkin pitkäntähtäyksen projekti. jos murkku 12-16v jaksaa hoitaa edes lemmikkinsä niin hyvä. miksi koiraa ei suositella lapsen vastuulle, mutta omaa lasta kyllä?

      3)ole 4 lapsen äiti

      4) 32vuotiaana 10v. yrittämisen jälkeen 7v lapsettomuushoidoilla

      5) en ole koskaan polttanut. keskaria tai punaviiniä juon silloin tällöin. joskus viskiä

      6) lapseni ovat nyt murrosiässä. roikun sillointällöin näillä tämäntapaisilla palstoilla saadakseni selville mitä murkku ajattelee ja ymmärtääkseni heitä jotenkin paremmin

      7) olen edelleen 24v kasassa siitä 21 aviossa

      8) kiertäen kyllä: yksi vanha koulukaveri sai lapsen kirjoitusten jälkeen 19v ja yhden tutun tytär samoin

      9) valitettavan huono: tämä tuttavan tytär hankki lapsen vain päästäkseen vuokrajonossa ohi muiden. nyt on kolmaslapsi ja kolmas mies menosa tai tulossa ja lastenhoito kiikkuu ja kaakkuu huostaanoton rajoilla

      10) minusta 12-16 vuotiaille ehkäisynä olisi meidän, heidän vanhempiensa läsnäolo jo kauan sitten. nykyään lapsuus on juuri ja juuri 7 ensimmäistä ikävuotta. kun koulu alkaa, lapsi itsenäistetään omilleen ja niin murkusta voi tuntua, että kyllähän tässä pärjää kun on itsestään huotapitänyt jo 7v. siis lapsuuden pidentäminen. ei liikaa vapautta ennen 15v. synttäreitä ja sittenkin rajoitetusti. vastuuta ja vapautta oikeassa suhteessa

      16 vuotta on nykylain mukaan lähes täysi-ikäinen, kyllä hänen on sitten jo oltava kasvatettu vastuuseen oli se vastuuta sitten mistä tahansa vaikka lapsesta

      11) jos lapsi tulee raskaaksi tai vaikka nuori nainenkin ( se alle 20v), niin hän tarvitsee kaikkien tuen. myös yhteiskunta voisi järjestää lisättyä neuvola palvelua ja tuettua kasvatusapua. ensikodit käsittääkseni tekevät juuri tässä hyvää työtä.

      12) apua.. juuri siksi käyn tälläkin palstalla, jottei niin kävisi...

      mutta jos! se on aina ja kaikissa tilanteissa minun lapseni. yrittäkääpä sanoa siitä jotain negatiivista.

    • Reeda

      1. Mitä hyvää mielestänne on teinivanhemmuudessa?
      No sitä samaa mitä vanhemmuudessa yleensä, ei teinivanhemmuus ole sen kummempaa. Se, että on oma lapsi, joka rakastaa ja jota rakastaa.
      2. Oliko raskautenne harkittu vai vahinko?
      Vahinko
      3. Poltatko tai juotko? Oletko joskus polttanut?
      Poltan. Juon joskus.
      4. Poltitko raskauden aikana?
      Poltin 20:lle viikolle asti. Sitten ei hirveesti viittiny enää, kun ihmiset kuitenkin huomas, että mä oon raskaana ja ois alkanu moralisoida.
      5. Mitä huonoja puolia on teinivanhemmuudessa?
      Ei jaksa aina sitä kaikkea, mutta tuskin ne aikuisetkaan jaksaa...
      6. Kuinka vanhana tulit raskaaksi?
      15
      7. Asutko vielä äidin ja isän luona, vai omillaan?
      Asuin raskausajan ja ekan vuoden äitini luona. Tarkoitus muuttaa pois nyt elokuussa opiskeleen.
      8. Oletko vielä lapsen isän kanssa yhdessä?
      En oikeastaan.
      9. Suositteletko teinivanhemmuutta muille?
      No en välttämättä. Riippuu ihmisestä.
      10. Miten mielestäsi teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö ollenkaan?
      On ihan luonnollista, että vauvoja syntyy. Tietenkin kouluissa pitää käydä läpi kaikkia ehkäisyjuttuja, mutta ei teinivanhemmuutta sinänsä tarvis ehkäistä.
      11. Onko teinivanhempana olo mielestäsi raskasta? Miksi/Miten?
      Joskus. Ei voi olla hirveen kauan pois kotoa, pitää aina selitellä kaikkea ja se ajatus siitä, että on itellä kauhea vastuu tuntuu joskus ahistavalta.

    • "Isoksi kasvanut äiti...

      Teinivanhemmille
      1. Mitä hyvää mielestänne on teinivanhemmuudessa?

      En oikeastaan löydä hirveän monia "hyviä" puolia jos vertaan sitä aikuisen ihmisen vanhemmuuteen. Ehkä nuoruuden into leikkiessä.

      2. Oliko raskautenne harkittu vai vahinko?

      Vahinko.

      3. Poltatko tai juotko? Oletko joskus polttanut?

      Nykyään poltan tupakkaa, raskausaikana ja sitä ennen en ole polttanut. Alkoholia käytän joskus.

      4. Poltitko raskauden aikana?

      En.

      5. Mitä huonoja puolia on teinivanhemmuudessa?

      Niitähän löytyy useita. Ensimmäiseksi sanoisin ehkä sen, että on omalla tavallaan vielä lapsi. Ei teini-ikäisen ajattelumaailma tai yleensäkään maailmankuva ole lainkaan samanlainen kuin aikuisen ihmisen. Yleensäkin pidän absurdina ajatusta siitä, että teini-ikäinen tietäisi mitä haluaisi.

      Vanhemmuus voi liittyä myös omaan identiteettikriisiin ja seksuaalisuuteen. Ainakin omalla kohdallani tunnistan näitä piirteitä vaikkei raskaus ollutkaan harkittu. Äitiys on oiva tieä päästä eroon tästä kipeästä kasvuvaiheesta ja seksuaalisuuskin tuntuu löytyvän helposti.

      Identiteettikriisillä tarkoitan sitä, miten nuori ihminen hakee "omaa paikkaansa". Tuo oma paikka löytyy automaattisesti äitinä. Se toimii jonkin aikaa, mutta entäs sitten? Elämässä ei voi sivuuttaa kasvuvaiheita, jossain välissä ne puskevat esiin, ja yleensä lapsen kustannuksella. Itselleni tuo murrosvaihe tuli lapsen ollessa puolentoistavuoden. Silloin vasta aloin ymmärtää, että tässä minulla on lapsi ja elämä valmiina, mutta missä MINÄ olen? Kuka minä olen? Mitä minä elämältä haluan? Mistä asioista minä iloitsen?

      En tuntenut itseäni muutoin kuin äitinä. Vaikka näitä kahta asiaa ei voi täysin toisistaan ikinä erottaa, äitiyttä ja itseäni, silti niillä on eronsa. Minä olen minä, vaikka minä olenkin äiti. Oman persoonan hakeminen on tärkeä kehitysvaihe.

      Teini-ikäisenä on myös kaikki-mulle-heti-mentaliteetti. Kaikki on saatava mahdollisimman pian, myös vaikka se perhe. Teini-ikäinen on vielä lapsi. Ei empaattisuus ja toisen asemaan asettuminen ole täysin kehittynyt. Tilannetta voisi kuvailla näin: perheessä on kaksi lasta, jotka asettavat omat tarpeensa toisensa edelle. Kyllä teini on vielä siinä määrin lapsi, että hän tuntee vielä omat tarpeensa suurimmiksi, vaikka osaakin jo hoitaa lapsen ensin. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, ettei tuntisi katkeruutta siitä, että omia tarpeita ei täytetty ensin. Tällaista voi ilmetä mm. silloin kun teini-ikäinen saa pikkusisaren. Vauva saa kaiken äidiltä ja isältä, teini jää ulos ja kokee tilanteen loukkaavana ja hämmentävänä. Oman uskomukseni mukaan tämä pätee myös omaan lapseen.

      Toiseksi ehkä sanoisin sen, että sitä kasvaa kiinni lapseen. Kun on viettänyt yli puolet elämästään lapsen kanssa, on lapsesta varmasti tulevaisuudessa vaikea luopua. Lapsesta, sillä teini on lapsi, asti on tullut elettyä sille lapselle ja lapsen kanssa, mitä sitten kun lapsi on päästettävä maailmalle? Uskon että tämä on teiniäidille vaikea paikka tulevaisuudessa.

      6. Kuinka vanhana tulit raskaaksi?

      15

      7. Asutko vielä äidin ja isän luona, vai omillaan?

      Asuin jo raskaaksi tullessani omillani.

      8. Oletko vielä lapsen isän kanssa yhdessä?

      Emme.

      9. Suositteletko teinivanhemmuutta muille?

      En missään tapauksessa.

      10. Miten mielestäsi teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö ollenkaan?

      Pitäisi tietysti ehkäistä. Teinivanhemmuus on aina jollain tavalla epäkypsää vanhemmuutta, se ei ole aikuisen ja lapsen välinen suhde, vaan ennemmin kahden lapsen välinen suhde. Ehkäisykeinoja en osaa sanoa.

      11. Onko teinivanhempana olo mielestäsi raskasta? Miksi/Miten?

      Totta kai se oli raskasta. Ylempänä olen jo kertonut joitain syitä. Raskasta oli myös se toinen täydellinen riippuvaisuus, koko ajan oli oltava saatavilla ja käytettävissä, itsestään riippumatta.

    • Tiia

      että viimeinkin ollaan takaisin aiheessa. Mutta nyt näitä vastailuja, eli

      1.Elikkä mitä hyväää. No tietenkin se että jaksaa vielä kun on nuori ja esim. vartalo palautuu paremmin raskaudesta kun solukko ja elimistö on vielä nuoria.

      2.Elämäni ihanin ja paras vahinko.

      3.Olin ihan kakara kun jo tyhmänä aloitin tupakan polton. Ja yhätikin poltan. Alkoholia tulee joskus nautittua.

      4.Poltin raskauden aikana, mutta vähensin aika roimasti.

      5.Vaikka tällä palstalla on useaan otteeseen niin väitetty, en siltikään usko että teinivanhemmuus on riski lapselle. Onha tietty niitä teinivanhempia jotka sitten eivät kuitenkaan olleet valmiita vanhemmiksi ja siksi lapsi joutuu kärsimään, mutta ei sitä tule koko porukkaan yleistää.

      6.Olin 16 kun tulin raskaaksi, vajaa 17 kun lapsi syntyi ja nyt 18.

      7.Muutimme omaan asuntoon kun lapsi oli 5kk, mutta silti samaan kerrostaloon kuin missä vanhempani asuvat. Tässä me vieläkin asustellaan ja on tosi mukava kun mummila on niin lähellä. Aina tarvittaessa saa apua.

      8.En.

      9.En suosittele kenellekkeen lapsen yrittämistä teini-iässä, mutta jos vauva päättää tulla, niin ei sitten muuta kun sylillinen onnea ja jaksamista! =)

      10.Jos suoraan sanon, niin en tiedä.Kyllä mäkin oon koulussa kaikki seksivalistustunnit käyny ja suht hereilläkin ollut, mutta silti kävi niin kuin kävi.

      11.Aina aika ajoin on raskasta. Esimerkiksi koulun koeviikot ovat aika tuskaa, kun muutenkin on vähän stressii ja sitten yleensä ne korvatulehdukset osuvat samaan syssyyn. Mutta kyllä aina on elämä voittanut. =) Ja mulle oli viimeksi nyt juhannus aika kova paikka kun poikaystävä lähti kavereiden kanssa telttailemaan. Kyllä tuli monta kyyneltä aattona tirautettua kun lapsikin oli nukkumaan mennyt. Mutta kyl sekin sit iloks muuttu kun yöllä alkoi satamaan. Tuntu ihanalta nukkua sisällä lämpimässä ja kuivassa.... =)

      Kiitos triniäidin sisko aiheeseen palauttamisesta! =)

      • Äiti -60

        Tuohon ensimmäiseen vastaukseesi puuttuisin sen verran, että voitko sinä tietää, miten vanhempi äiti jaksaa tai palautuu raskaudesta? Minä tiedän, koska sain nuorimmaiseni 42-vuotiaana. Palauduin ihan yhtä nopeasti kuin ensimmäisen raskauden jälkeen - siis nopeasti - ja jaksamisessa ei ole mitään ongelmia. Mutta tämä jaksamisjuttuhan on juuri niitä kliseitä, joilla puolustellaan nuorena synnyttämistä. Eli ei voi yleistää tätäkään asiaa niin kuin ei monta muutakaan.


    • Isä itsekin

      Aikuisille (hassua kutsua itseään aikuiseksi, kun tavallaan yhdistää itsensä vielä nuorisoon, ikää 27v).

      1. Mitä hyviä puolia näet teinivanhemmuudessa?

      Ei ehkä ole muodostunut sellaisia rutiineja elämään, joiden murtuminen aiheuttaisi paineita. Ehtii todennäköisemmin näkemään myös lapsenlapsensa sekä lapsenlapsenlapsia :) Totuushan on että lapset ovat elämän suola ja lapsenlapset se sokeri.

      2. Mitä huonoja puolia?

      Joutuu taistelemaan ennakkoasenteita vastaan. Kaikkein nuorimmilla on ehkä nuoruus kokematta, joutuu aikuistumaan liian aikaisin. Taloudellinen tilanne ehkä huono.

      3. Oletko itse äiti tai isä?

      Olen isä.

      4. Kuinka vanhana sait ensimmäisen lapsesi?

      Täytin 26 vuotta pari viikkoa lapsen syntymän jälkeen.

      5. Poltatko tai juotko? Poltitko raskauden aikana?

      En polta ja alkoholiakin menee nykyisin aika vähän, ehkä 4-5 kertaa vuodessa. Avovaimoni lopetti tupakoinnin raskauden varmistuttua (on ollut polttamatta siitä lähtien... oma tupakoimattomuuteni vaikuttanee asiaan).

      6. Miksi käyt palstalla?

      Käyn katselemassa lähinnä Isien jutut-palstaa, mutta kun siellä on hiljaista, katson myös muut palstat ja tartun näppikseen mikäli on mielenkiintoista juttua. Tällä palstalla nyt sattuu välillä olemaan aika rajukin kirjoittelu menossa.

      8. Tunnetko teinivanhempia?

      Isoveljeni oli 19 ja tyttöystävänsä 16 heidän esikoisensa syntyessä. Ovat edelleen yhdessä, lapsia 2 kpl, molemmat jo töissä ja asuvat mukavaa rivaria.

      9. Millainen kuva itselläsi on teinivanhemmista?

      No itse tunnen tuon ex-teiniparin, jotka huolehtivat kyllä hienosti lapsistaan. Kuvani on lähinnä positiivinen, vaikka tiedänkin osalle teinivanhempia tulevan melkoisia ongelmia (juuri iästä johtuen).

      10. Miten teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö?

      Mielestäni teiniraskauksia tulisi ehkäistä, jotta ns. vahinkotapaukset vähenisivät. Keinona tietenkin ehkäisyneuvonta jne.

      11. Miten teinivanhempia tulisi tukea? Vai pitäisikö tukea ollenkaan?

      Teinivanhemille tulee antaa samat taloudelliset tuet kuin vanhemmillekin vanhemmille (taitaa toteutua jo?). Teinivanhempien omilta vanhemmilta toivoisin mukavaa asennetta ja reiluja vinkkejä ja apua nuorille vanhemmille.

      12. Jos oma lapsesi tulisi teini-ikäisenä vanhemmaksi niin miten suhtautuisit?

      Ensiksi keskustelisin siitä, kuinka toivottu ja haluttu lapsi on... sitten kysyisin lapseni aikeita asian suhteen ja tukisin siinä ratkaisussa, minkä hän päätyy tekemään.

      Mikäli lapseni pitäisi lapsen, pyrkisin olemaan sellainen helposti lähestyttävä taho, jolta voi kysyä apua (niin taloudellista, lapsenhoidollista kuin henkistäkin) mutta joka ei tuppaa väkisin.

    • Aurora

      Eli olen 24-vuotias, lapsi vasta haaveissa.

      1. en näe mitään erityisen hyviä syitä siihen miksi juuri teinivanhemmuus olisi parempaa kuin vanhemmaksi tulo "aikuisempana".
      2. huonoja puolia tapauksesta riippuen taloudelliset ongelmat, epävakaa (tai olematon) parisuhde, koulutus hankkimatta, oma identiteetti vielä kesken
      3. en ole vielä äiti, yritys on kova!
      4. -
      5. en polta, juon 2-3 alkoholiannosta/kk. Pärjäisin ilmankin
      6. Hmm, olen kai utelias tietämään mitä asioita nuoret äidit pohtivat. Aikuisten mollaava asenne harmittaa minuakin.
      7. -
      8. pari vanhaa koulukaveria ovat saaneet lapsen teini-iässä. Kummatkin yksinhuoltajia, en tunne heitä kovin hyvin. Toinen heistä kuitenkin roikkuu baareissa eksyneen näköisenä huolestuttavan usein...
      9. tapauskohtaista. Ymmärrän heitä joilla on käynyt vahinko, mutta itse myrskyisän nuoruuden eläneenä en tajua miksi kukaan haluaa hankkia lapsen vaikka itse ei ole edes täysi-ikäinen. Vastoinkäymiset olisivat olleet liikaa itselleni sen ikäisenä.
      10. alaikäisten vanhemmuutta pitäisi ehkäistä, juuri siitä syystä että nuori ihminen saisi kehittää oman identiteettinsä valmiiksi ensin. Samoin nuorilla vanhemmilla talous- ja koulutuspuoli on usein heikoilla. Valistusta yhä nuoremmille vanhemmuuden vaikeudesta, ilmaisia kondomeja...
      11. enemmän kannustusta kouluttautumiseen ja itsenäisesti pärjäämiseen.
      12. vaikea sanoa miten suhtautuisin, tietenkin tukisin parhaani mukaan ja yrittäisin ymmärtää. Syyn haluaisin tietää.

    • äippä86

      1.jaksaa paremmin touhuta lapsen kanssa kuin mitä ehkä vanhempana (esim. lähemmäs nelikymppisenä)
      2.tervetullut vahinko.. :)
      3. en juo enkä polta nykyään, ennen raskautta poltin vakituisesti n. 2 vuotta..
      4.en
      5.rahat tiukassa, toisten ihmisten ja yhteiskunnan asenteet nuoria vanhempia kohtaan
      6.14v.
      7.poikaystävän ja lapsen kanssa
      8.en
      9.jokaisen oma valinta, ei sitä voi varsinaisesti suositella :)
      10.ei pitäisi ehkäistä
      11. ei sen raskaampaa kuin 'aikuisena' vanhempanakaan oleminen :)

    • evian

      Itse olen parikymppinen lapseton nuori nainen.

      1. Mitä hyviä puolia näet teinivanhemmuudessa? *Riippuu siitä, tuleeko tyttö raskaaksi esim. 13- tai 18-vuotiaana. Vanhemman on osattava kantaa vastuunsa, mutta 14-vuotiaassa äidissä en näe mitään hyvää. Pojillahan tilanne on hieman toinen, kun suurimman vastuun kantaa kuitenkin aina tyttö. Poika voi aina juosta pakoon tilannetta, vaikka vastuu pitäisi olla kummallakin. Ikävä kyllä.

      2. Mitä huonoja puolia? *Sen, että lapsi saa lapsia, ongelmia toimeentulossa, huono parisuhde (jos sitä on ollenkaan), koulutuksen/työpaikan puute.. Jos nuori saa lapsen todella nuorena, voi hänellä olla vielä omakin murrosikä kesken mikä ei tosiaan ole hyvä asia. Se, että lapsi tai nuori ei saa olla sitä tarpeeksi kauan vaan on astuttava aikuisen kenkiin.

      3. Oletko itse äiti tai isä? *En vielä.

      4. Kuinka vanhana sait ensimmäisen lapsesi? *-

      5. Poltatko tai juotko? Poltitko raskauden aikana? *En ole ikinä polttanut enkä polta. En myöskään hyväksy polttamista raskaana tai muutenkaan lasten lähellä. Juon todella harvoin, ehkä pari kertaa puolessa vuodessa.

      6. Miksi käyt palstalla? *Aihe kiinnostaa ihan yleisesti, on mielenkiintoista lukea nuorten kokemuksia elämästä lapsen kanssa ja etenkin muiden suhtautumisesta ns. "teinivanhemmuuteen".

      Inhoan muuten tuota sanaa. Äiti on äiti ja isä on isä, oli vanhemman ikä mikä tahansa. Ei "normaalinikäisiäkään" vanhempia sanota esim. "vanhoiksi äideiksi ja isiksi", miksi siis nuoria nimitellään?

      7. Oletko vielä yhdessä lapsesi/lapsiesi isän kanssa? *Tulevien lapsieni isän kanssa kyllä.

      8. Tunnetko teinivanhempia? *En tunne lähemmin, tiedän kyllä useampiakin.

      9. Millainen kuva itselläsi on teinivanhemmista? *Toiset ottavat vanhemmuuden tosissaan, toiset taas eivät. Mutta näin on myös vanhempien ihmisten kohdalla.

      10. Miten teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö? *Esim. ehkäisy voisi olla jokaiselle ilmaista ja siitä pitäisi saada tietoa helpommin ja niin etteivät siitä kertovat aikuiset häpeilisi tai peittelisi asioita. Tietysti parasta olisi, jos nuoret saataisiin tajuamaan ettei seksi kuulu lapsille ja minkä vastuun se tuo. Mutta siihenhän on (lähes) mahdotonta puuttua, ei ketään voi pumpulissakaan kasvattaa.

      11. Miten teinivanhempia pitäisi mielestäsi tukea?Vai pitäisikö tukea mitenkään? *Samat tuet kuin muillekin, ei mitään erikoiskohtelua. Jokainen meistä kuitenkin tekee itse sen valinnan kun sänkyyn menee (poisluettuna väkivallanteot tms). Ja jos ei ole valmis kantamaan vastuutaan (oli se sitten abortti tai lapsen pitäminen), ei myöskään ole valmis harrastamaan seksiä.

      12. Jos oma lapsesi tulisi teini-ikäisenä vanhemmaksi niin miten suhtautuisit? *En osaa vastata tähän, minulla kun ei tosiaan vielä lapsia ole. Helppo se on nyt sanoa, että tottakai tukisin häntä joka tilanteessa. Mutta aika näyttää. Toivon kyllä etten koskaan tuollaiseen tilanteeseen joudu. Sekä itseni että nuoren kannalta.

    • äiti-83

      1. ei ole kaavoihin kangistunut. ehkä luovempi. osaa mukautua lapsen tuomiin muutoksiin. (paitsi silloin jos haluaa polttaa, juoda ja mennä) yli 18-vuotias nuori äiti on parhaassa synnytys iässä fyysisesti. jaksaa paremmin raskauden rasitukset, synnytyksen ja yö valvomiset.

      2. poikamme oli harkittu ja haluttu.

      3. en polta ja juominen on vähäistä. en ole juonut raskausaikana enkä tällä hetkellä koska imetän. poika on 10kk. joskus ole kavereitten seurassa polttanut muutaman tupakan. silloin olin 13-16- vuotta.

      4. en polttanut raskausaikana.

      5. oma murrosikä ja aikuistuminen menossa. ei ole elämänkokemusta. usein riippuvainen omista vanhemmista. omat tulot vähäiset.

      6. 19-vuotiaana.

      7. asun avomieheni kanssa.

      8. olen.

      9. en.

      10. koulujen seksivalistuksella ja vanhempien pitäisi puhua lastensa kanssa seksistä ja ehkäisystä.

      11. yhtä raskasta kuin kenellä tahansa äidillä ja isällä. eri asia on jos on paljon nuorempi.

    • jellu

      Miten määrittelet teinin ja miten aikuisen. Itselläni tulee mieleen teini 13-19, aikuinen 26-... Vastaan molempiin sillä olen molempia.

      Eli teininä:
      1. Jaksaa yövalvomiset paremmin, leikkii enemmän lapsensa kanssa, nuoruuden into
      2. Harkittu (ja harkitsematon)
      3. En polta, vain kokeillut. Juonut... kyllä 13-15 wee ja 19-19
      4. Ei taida tarvita vastata
      5. Menee eteen päin asenteella "kyllä minä tiedän, minulle ei käy noin", nuoruus jää elämättä, ei ole vielä sitä elämän kokemusta mikä olisi tarpeen, parisuhdetta ei välttämättä vielä osaa hoitaa niin hyvin kuin vanhempana, kun takana on jo muutama epäonnistunut suhde, miehet eivät ole yhtä kypsiä kuin vanhempana. Ja usein opiskelut jäävät kesken tai ainakin pitkittyvät.
      6. 16 ja 21
      7. Asuin opiskelijakämpässä
      8. En, mutta pakko puhua tytön takia
      9. En
      10. Pitäisi ehkäistä, mutta keinot on vähissä. Harva nuori kun haluaa lapsen, kuuntelee siinä asiassa vanhempia ihmisiä. Mutta jos joku tulee raskaaksi häntä pitää tukea, ei hylätä.
      11. Ei raskasta. Ei aluksi, eikä lopuksi. Mutta siinä 18 iässä kun erosimme, seurasin kuinka kaverit kävi baareissa ja reuhnas menemään... Aloin itsekkin sitä haluta. Ja niin vain kävi, että siellä baareissa seikkailin aika tiheään, kunnes löysin uuden ihmissuhteen ja meno rauhottui. Mutta menohalut jäivät ja tekivät välillä katkeriksi kuunnella kun muilla menee lujaa. Vaikka nuorena olinkin varma, ettei minua koskaan haluta mennä, ehkä joskus kokeilla, mutta ei sen enempää. Ja uskoin, että suhde pysyisi kasassa koko loppu elämän. Maailmaa katsoi 16 wee niin vaaleanpunaisten lasien läpi, ettei uskokkaan vaikka olo aikuiselta tuntuikin siinä vaunuja pukatessa...

      Ja aikuisena, vastauksia hieman muunnettu tilanteeseeni sopien:
      1-2. vastaukset jo yllä, mutta voisin lisätä että itellä opiskelut jäi kesken, joten nyt jos jään työttömäksi saan paljon huonompaa päivärahaa kuin mitä saisin jos olisin opiskellut.
      3-4. Sain toisen lapseni 21 wee, nyt olen 27
      5. Edelleenkään en polttanut raskausaikana. Juomisen olin lopettanut kokonaan.
      6. Luen teiniäitien ajatuksia, mietin kuinka lähelle menevät omiani. Kyllä välillä päivittelenkin. Pyydän harkitsemaan useampaan otteeseen jos joku 15 wee tai nuorempi haluaa äidiksi. Puolustan teiniäitiyttä ja vastustan teiniäitiyttä. Ehkä joku voisi oppia virheistäni. Ehkä joku kuuntelisi ja ottaisi todesta sen, ettei se kaikki ole niin yksinkertaista kuin ajattelee, eikä niin monimutkaista kuin joku ajattelee ( vaan se on paljon monimutkaisempaa). Mietin mitä oman tyttäreni päässä liikkuu, hän alkaa olee siinä iässä. Ja olen kuitenkin ehkä aikuiseksi kasvanut teiniäiti.
      7. Hävettää tunnustaa, mutten ole edes toisen lapseni isän kanssa enää.
      8. Siskoni 18, serkkuni 15, äitini 16, ex- mieheni nykyinen 18, joitakin muita välillä 17-19. Siis kunnolla... Ulkonäöltä tiedän muutamia lisää. Yh:n tapaamisissa on monia jo 30 ja ylikin jotka ovat ensimmäisensä synnyttäneet alle 18 wee, ja heistä tulee lisää ex-teiniäitejä joiden kanssa on tätäkin asiaa ruodittu.
      9. Eiköhän se jo ole tullut ilmi. EN SUOSITTELE, mutta jos vahinko on käynyt ANNAN SEN TUEN MINKÄ VOIN.
      10. Siihenkin vastaus tuli aiemmin
      11. Tuohon on vaikea vastata. Mutta esim. antamalla heille vanhoja vaatteita ja käyttökelpoista tavaraa vauvalle. Ne ovat kalliita ja niillä tuloilla jotka heillä on ei paljon uusia voida ostaa. Tarjota lapsenhoitoapua opiskelujen ajaksi, antaa heille mahdollisuus kasvaa eikä tuomita heti kättelyssä, keskustella... on monia tapoja auttaa
      12. En toivo sitä, teen parhaani että hän eläisi ensin nuoruutensa ja opiskelisi opiskelunsa. Mutta jos hän synnyttää nuorena, autan sen minkä voin ja tuen sen minkä kykenen. Hän hän on minun lapseni.

    • mami03

      1.jaksaa paremmin olla lapsen kanssa ja leikkiä ja puuhastella.;)
      2.harkittu
      3.en polta juon todella harvoin.olen ennen polttanu 4vuotta mut lopetin 1.5vuotta sit.
      4.ei olisi tullu mieleenkää polttaa raskauden aikana.
      5.ei oikeestaa mitää huonoja puolia ole paitsi rahaa ei ole niin paljoo tuhlattavaksi.
      6.olin juuri täyttäny 18
      7.olen asunut jätkäni kaa ennen lapsen syntymää
      8.tottakai! ;)
      9.se vähä riippuu henkilöstä onko valmis ottaa vastuuta niin pienestä ihmisestä ja onko valmis äidiksi/isäksi.jos on niin miks ei!
      10.kyl pitäisi jotenki ehkäistä ku nykyää jotku 13-14 vuotiaat saa lapsia.mielummin tekee siin 17-18 vuotiaan lapsia.
      11.on se joillekki varmasti raskasta jos joutuu yksin aamust iltaa hoitaa lasta ettei itse saa oikee levähdettyy.kyllä isänki kuuluu välil olla lapsensa kans et äidit saa hetken omaa aikaa.

    • teinimamma

      1. Elän kauemmin lapseni kanssa, esim. kun olen itse vasta 34, niin oma lapsi on 17.
      2. Harkittu.
      3. En polta, enkä juo. Poltin ennen raskautta, kunnes plussasin niin se loppui kuin seinään.
      4. Alussa kun en vielä tiennyt raskaudesta.
      5. Huonoja puolia ei ole muuta kuin että koulusta otin välivuoden, mutta eipä tuokaan mitään huonoa ole. Sitä kerkeää vaikka kuinka hyvin opiskelemaan elämässä.
      6. Olin juuri täyttänyt 17.
      7. Muutin omilleni juuri ennenkuin täytin 16.
      8. Olemme kihloissa lapsen isän kanssa.
      9. Jokaisen pariskunnan oma päätös, milloin ovat valmiita lapsia hankkimaan.
      10. Miksi sitä pitäisi ehkäistä? Ennen vanhaan lapset tehtiin nuorina.
      11. Ei ole, luulen että jaksan paljon paremmin nyt kun sit kun olisin vanhempi.

    • Vastauksia täältä

      Aikuisille
      1. Mitä hyviä puolia näet teinivanhemmuudessa? En mitään
      2. Mitä huonoja puolia? Kouluttautuminen hankaloituu, talous on epävarma, elämään jää elämättä
      3. Oletko itse äiti tai isä? Äiti
      4. Kuinka vanhana sait ensimmäisen lapsesi? 28-vuotiaana
      5. Poltatko tai juotko? Poltitko raskauden aikana? En polta, enkä juonut rakausaikana
      6. Miksi käyt palstalla? Sisareni on teiniäiti. Minä, isämme ja äitimme hoidimme hänen lapsensa, koska hän mieluummin biletti teinimiehensä kanssa
      7. Oletko vielä yhdessä lapsesi/lapsiesi isän kanssa? Olen
      8. Tunnetko teinivanhempia? En tunne muita teinivanhempia kuin sisareni
      9. Millainen kuva itselläsi on teinivanhemmista? Eivät ole kovinkaan vastuuntuntoisia ja heidän suhteensa omiin vanhempiinsa on jotenkin "pielessä"
      10. Miten teinivanhemmuutta pitäisi ehkäistä vai pitäisikö? Pitäisi siten, että vanhemmat kasvattaisivat lapsensa paremmin ja neuvoisivat ehkäisyä
      11. Miten teinivanhempia pitäisi mielestäsi tukea?Vai pitäisikö tukea mitenkään? (Enkä tarkoita teinivanhemmuuteen yllyttämistä) Kun vahinko on tapahtunut ja lapsi tulossa, syntyvän lapsen vuoksi turvaverkko eli suku on oltava vahvasti mukana. Täten teinivanhemmuuskierre ei jatku ja teinivanhempien lapsista voi tulla kunnon ihmisiä
      12. Jos oma lapsesi tulisi teini-ikäisenä vanhemmaksi niin miten suhtautuisit? Olisin järkyttynyt ja pettynyt itseeni vanhempana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1128
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      47
      916
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      69
      897
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe