Suomenpuoliverinen

bööööööööööööööööööö

Moi!
Oon 13 vee tyttö . Olisin ehkä hankkimassa suomenpuoliveristä tai vuonohevosta. Asutaan maalla, ja olis tilaa laitumellekkin. Meilä on navetta pihalla, ja siellä on 3 isoa karsinaa. Oon 3 vuotiaasta lähtien touhuillut hevosten parissa, ja 5 vuotiaana alotin ratsastuksen. Perhe (paitsi veli jota kiinnostaa vaan kaupungilla hengailu jne) osaa hevosia. Tai äiti osaa TODELLA paljon. Ja isä osais viljellä heinää jne. Äidillä on ollut nuoruudessaan yhteensä 3 omaa hevosta, mut sitten alko ne opiskeluvuodet ja semmoset. Joten äiti ainakin osaa auttaa jos apua tarvitaan . Ja suomen puoliverisiä on tullut 3 vuotta hoidettua (naapuritallin hevosia). Olisinko valmis suomen puoliveriseen? Vai kumpi ois ehkä parempi : Vuonis vai pv?

11

1570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      rodulla ei ole mitään merkitystä hevosta ostaessa. Kaikki hevoset vaativat sen saman taidon ihan rodusta riippumatta.

      Sinä et ole valmis yksin omistamaan hevosta, mutta jos äitisi kerran tietää hevosista niin kyllä sinä äitisi avustuksella voisit hevosta pitää.

      Pv ja vuonis ovat hyvin eri tyyppisiä rotuja. Puoliveriset sopivat hyvin ihan kilpakäyttöön kuten harrasteluunkin. Vuoniksista harvemmin ihan kilpahevosta (alue-kansalliselletasolle) tulee. Muuten eroa ei sinänsä ole.

    • :3

      Sinuna ottaisin ehkä suomalaisen puoliverisen, koska ne ovat isompia. Muutaman vuoden kuluttua saattaa tulla vastaan pituuskysymys, joten parempi olla heti sopiva hevonen tuleville vuosille.

      Pv on myös parempi vaihtoehto kisoihin. Itselläni on lämppäri ja olen ikionnellinen ettei minulla ole mitään junttaa vuonohevosta, mutta makunsa kullakin ;)

    • JJuulii

      Mun mielestä oot ihan pätevä ottaan oman hevosen, ja oon samaa mieltä ton yllä olevan viestin kanssa että kannataa ottaa suomen puoliverinen sen koontakia :)

      Mullakin on oma Ruotsalainen puoliverinen joka on 8 vuotias sain sen ku olin 12 ja nyt oon 15 eli se on ollut mulla nyt 3 vuotta.

      Olin ratsastanut 7 vuotta enenkuin sain oma hevosen:)

      Lisäksi mun pienimällä siskolla on oma Connemaranponi ja mun sisko on nyt 10
      vuotias ja oli ratsastanut 4 vuotta ennen kuin sai kanss oman, sekä mun isosiskolla on nyt 2 omaa hevosta yksi Mecklenburg ja kans Ruotsalainen puoliverinen jolla alotin ratsastuksen :)

    • Alku K

      No, mun kaveri sano näin kun kerroin siitä pv:estä :
      - Ai suomalaisen pv? Ekaksi hevoseksi!! ISON? Sä et ikinä pärjäis sille!! Suosittelen jotain pikkusempaa SULLE! ota vuonis, mäkin haluisin sellasen. Ostaisin sille sinisen riimun ja loimen, ja sen talliväri on sininen! Mut sulla ei saa olla samanlaisia tarvikkeita kun mulla!
      Mut en tosiaan oo ottamassa kilpailemisesta mitään niinsanottua "uraa", mut joihinkin perus - kisoihin ehkä välillä... Ja mä RAKASTAN esteitä yli kaiken! Ja eikös vuonikset oo vähän sellasia "pyöreitä", niinku 'ei niin' este hevosia? Mut tykkään kans tosi paljon maastoilusta.... kumpi rotu sopii siihen paremmin?

    • aikUINENhnainen

      Vuonis sopii paremmin. ne tykkää aina esteistä. Puoliveriset ei niinkään sovi esteille, koska ne ei oikeen tykkää hypppiä. ja vuonisilla saa mennä myäskin maastossa. oon 27 vuotias, ja on ollut sekä norja Vuonohevonen ja puoliverinen. Vuonikset osaa paljon paremmin esteitä kun puoli veriset. mut oot liian nuori ostamaan hepan!!!!

      • Wpb

        Se riippuu siitä onko hepoa hypytetty liikaa nuorena ja kyllästynyt tiedän yhden kolomi vuotiaan orin joka on todella lahjakas estellä ja vuotisen raja on suunnilleen siinä metrissä jos haluat vain elin ikäisen ystävän ota vuonis ja jos haluat hevosen jonka kanssa kehittymä eteen päin(enemmän kuin seura tasolle) ota pv
        Ps. Welsh part bredit on tosi näppäriä yleensä hyviä hyppäämään ja ovat kuin hevosia pienempiä ja ponimaisempia vain.


      • hei hallloo

        Hei jos kerta olet sinun mukaan aikuinen nii eiköhän sinun pitäisi käyttäytyä kuin aikuinen? Se on jokaisen oma asia minkä ikäisenä saa oman hevosen, ja hänen mukaan äitikin voi auttaa. Vielä mielenavarrukseksi sinulle, että puoliveriset ovat jalostettu erityisesti esteratsastukseen ja kouluratsastukseen, vuonikset maastoon ja muuhun harrastuskäyttöön!


    • jo§§uuu

      "Vuonikset osaa paljon paremmin esteitä kun puoli veriset." puolliveriset, yhteen! se on yhdys-sana!! Ja aikuinen on oppinut että lause alkaa isolla kirjaimella. "ja vuonisilla saa mennä myäskin..." Vuonisilla? myÄskin? huoh. Ja pv:t osaa esteitä paremmin kuin vuonohevoset.
      Tuli vaan mieleen.. ootko nyt sittenkään 27 vuotias?

    • pvvuonis

      Tiedän, on ihan älyttömän vanha ketju ja hevosenkin oot varmaan jo saanu. Mutta mun mielestä olet silti hyvin valmis hevosen omistamiseen, koska sinulla on osaava äiti(xD). Kaverisi kuulostaa mustasukkaiselta, koska eivoi itse ehkä saada hienoa puoliveristä TAI sitten kaverisi on viisas etkä oikeasti osaa toimia hevosten kanssa. Jotenkin vain veikkaan ensimmäistä.
      Kyllä mäkin oisin kateelline koska en koskaan tuu saamaa hevosta, mut kyl silti vähintäänki esittäisin ilosta mun kaverin puolesta.

    • E.L.A

      Meillä ois myynnissä vuonis tamma jos kiinnostut käy kattoo torista ja asutaan kainuussa. Hintaa ois reilut 4300 mutta voi pikkasen tinkiä. Vuoniksella voi ratsastaa koko perhe eli voisit pitää sitä aikuseks asti :)

    • 1ssu

      luonne on tärkeempi ku rotu.älä katso rotua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe