Fretti 12 vuotiaalle?

TheFrettiGirl

Hei!

Olen jo pitkään halunnut frettiä ja olen lukenut niistä jonkinverran mutta minua mietityttää se että sopiiko fretti 12 vuotiaalle?

Ja mulla ois myös muutama kysymys fretistä:

1. Kumpi olisi parempi ostaa? Naaras vai Uros?

2. Voiko fretti elää 2 koiran kanssa? (toinen labbis ja toinen sekarotuinen jossa on villakoiraa ja cavalieria)

3. Olen lukenut että fretti voisi asua kerrostalossa mutta pitääkö se oikeasti paikkansa?

4. Pureeko fretti sähköjohtoja ym.?

5. Onko freteillä joku oma ruokavalio? Myydäänkö frettien ruokaa ihan normaaleissa k-marketeissa jne.?

6.Moni sanoo että fretti maksaa 170-350 e. Niin mikä se normaali hinta yleensä pennusta on?

:)

3

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heips!

      1. Kumpi olisi parempi ostaa? Naaras vai Uros?

      Oma kokemukseni on että urokset ovat leppoisampia kuin naaraat, mutta tämä ei ole mikään yleispätevä ohje.

      2. Voiko fretti elää 2 koiran kanssa? (toinen labbis ja toinen sekarotuinen jossa on villakoiraa ja cavalieria)

      Fretti on todella utelias eläin, eikä ymmärrä pelätä juuri mitään.
      On täysin eri asia miten koirat suhtautuvat näätiin, joissain perheissä kaikki on sujunut hyvin, muualla ei niin hyvin.
      Itse en kyllä varmaan pitkään aikaan (ei välttämättä ikinä) uskaltaisi valvomatta jättää koirat ja fretin kotiin ilman valvontaa.

      3. Olen lukenut että fretti voisi asua kerrostalossa mutta pitääkö se oikeasti paikkansa?

      Miksi et usko että fretti voisi asua kerrostalossa?
      Asuuhan kerrostaloissa kissoja ja koiria ja ihmisiäkin!
      Parasta fretille on että se liikkua perheenjäsenenä asunnossa, ja olla vapaana 24/7.
      Jos tämä ei onnistu on toiseksi paras ratkaisu oma huone joka on täysin frettiturvallinen.
      Jos tämä ei onnistu on ratkaisuna tarpeeksi iso häkki johon mahtuu hiekkalaatikko, virikkeitä, riippumatto ja tietysti ruoka ja juomaa.
      Häkki kuitenkin kiinni VAIN silloin kun kukaan ei voi olla kotona valvomassa koiria.

      4. Pureeko fretti sähköjohtoja ym.?

      On todella harvinaista että fretti purisi sähköjohtoja.
      Fretti puree kuitenkin mielellään kaikkea muuta, esim kaukosäädin (ihanat pehmeät kumiset napit), sukkia, varpaita, käsiä, kengistä pohjalliset jne jne jne...
      Kun fretti saapuu pentuna on kasvattaja jo tehnyt jonkin aikaa työtä puremisen kanssa, ja on todella tärkeää että KOKO perhe osallistuu kouluttamiseen.
      Fretillä on terävät hampaat, ja voi vaatia paljon aikaa ja kärsivällisyyttä ennenkuin pureminen loppuu.
      Samaa kärsivällisyyttä tarvitaan kun opetetaan hiekkalaatikolle, ja ei riitä että on yksi laatikko, vaan mielellään yksi melkein joka nurkassa.

      5. Onko freteillä joku oma ruokavalio? Myydäänkö frettien ruokaa ihan normaaleissa k-marketeissa jne.?

      Monet kasvattajat ovat raakaruokinta-linjalla, ja toivovat että uudet kodit jatkavat raakaruokintaa.
      Jos ei halua eikä pysty löytyy laadukasta frettikuivaruokaa, Totally Active, jota saa tilattua esim zooplussan kautta.
      Jotkut eläinkaupatkin myyvät tätä.
      Eläinkaupassa maksaa 1,75kg pussi n20e, ja 7,5kg säkki n50e.

      6.Moni sanoo että fretti maksaa 170-350 e. Niin mikä se normaali hinta yleensä pennusta on?

      350e on hinta pennuista tällä hetkellä.
      Hintaa kuitenkin kertyy siitä enemmänkin, on pakko rokottaa ja leikata/asentaa implantit.
      Ei ole mitenkään harvinaista että fretin kanssa joutuu lähtemään päivystykseen parikin kertaa vuodessa esim suolitukoksen takia, jolloin sitä hintaa taas tulee.
      Fretti on kaikkea muuta kuin halpa eläin.

      LIsään tähän kaikkeen vielä, että 12v voi hankkia fretin jos koko perhe on hankinnassa mukana, ja koko perhe ottaa selvää millainen otus on tulossa.
      Parasta olisi jos teillä on mahdollisuus käydä jossain missä on frettejä.
      Millä seudulla asutte?

      Kannattaa ottaa yhteyttä kasvattajiin, löytyvät täältä
      http://frettiliitto.fi/page3.php

      ÄLÄ osta frettiä kiertolaisena, on yleensä syy miksi frettejä myydään eteenpäin ja ensimmäiseksi fretiksi tuskin sopii fretit josta toinen on luopumassa eri syiden takia.
      Älä myöskään osta frettiä paikasta jossa et voi vierailla itse.

    • mieti tarkkaa

      Sinun kannattaa lukea viellä paljon freteistä. Sairaudet, ruokinnat yms. Ja rahaakin kannattaa kerätä :) Tuo ruoka ei ole halpaa eikä ole eläinlääkäri käynnitkään. Minulla on n.11kk vanha fretti tyttö johon on uponnut jo n.1500e (sillä hinnalla oisi tehnyt jo paljon muuta kun ostaa kallista ruokaa ja ravata eläinlääkärissä) mutta on fretti sen arvoinen :) Nyt vaan lukemaan ja hankkimaan paljon tietoa! sopiva kasvattaja mistä kannattaisi ottaa ensi fretti.

      Elä ota viron tuontia ainakaan ekana koska virosta tuodaan tarha hillereitä joita ei ole käsitelty muutakin kiinni otto hetkenä, ne puree tosissaan ja siinä on työ saada kunnon eläin. että tulee kaiken maailman bakteereja, sairauksia yms.

    • agyw0å

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe