Matka unelmaan!

Se on takana, matka maahan josta haaveilin koko lapsuuteni.
Maahan joka on erittäin ristiriitainen.
Äärimmäisen karu ja toisaalta erittäin kaunis.
Surullinen ja iloinen.
Ääripäitä siellä oli vaikka kuinka paljon.
Paljon kerkesin näkemään mutta vielä paljon enemmän jäi näkemättä.
Joskus vielä haluan mennä sinne takaisin mutta en enää yksin.
Seuraavalla kerralla on mukanani ihminen, jonka kanssa kulkea ja jakaa paikan päällä asioita.
Se ei ollut helppo maa, eikä helppo matka.
Mutta.....
Minä tein sen, toteutin unelmani johon en uskonut vielä muutama vuosi sitten.
Matkan Egyptiin.

Kun nyt istuskelen tässä kotonani Suomalainen kahvi kupissani olen erittäin onnellinen.
Matka auttaa varmaan myös kohtaamaan taas tulevan kevääni paremmin.
Sillä matkalla oli monta vaikutusta elämääni, jotka ei näy välttämättä ulospäin, ne on sisäisiä asioita.

Kehotan muitakin toteuttamaan unelmiaan, juuri tässä iässä on hyvä tehdä niin.
Eikä sen unelman koolla tai millään muullakaan ole väliä.
Kunhan ei ajattele että kaikki on jo koettu. Se ajatus voi olla itseään toteuttava ennuste.
Tässä iässä on kaikki mahdollista vielä......ainakin melkein.

51

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omasta klulttuurista hyppäys toiseen, tuntemattomaan voi olla rankka paikka.
      Olen nähnyt ihmisiä jotka panikoi, kun tajuavat etteivät tajua.
      Mut kaikki menee aikanaan ohi ja se sopeutuu joka niin haluaa...
      Kultturishokiksikin sitä nimitetään.
      Mutta kaikki rankka on kans antoisaa.
      Kuinka yks ihminen tällä valtavalla pallolla, vois kaiken kokea ;)) ei siihen ikä ihmisen riitä ;)

      • Mietin tota kulttuurishokkia otsikoks, mutta se on jotenkin sellainen sana etten tykkää.
        Varsinkin kun on alkanut sen kokemisen vasta lähellä viittäkymppiä niin aika ei taatusti riitä.
        Mutta jäähän jotain sitten myös "seuraavaan elämään" :))


      • tulisilla kirjoitti:

        Mietin tota kulttuurishokkia otsikoks, mutta se on jotenkin sellainen sana etten tykkää.
        Varsinkin kun on alkanut sen kokemisen vasta lähellä viittäkymppiä niin aika ei taatusti riitä.
        Mutta jäähän jotain sitten myös "seuraavaan elämään" :))

        Nyt on aikas ihme, portaali konttaa kaikenaikaa, mikään vastauksist ei tule perille.

        Parempi sana tuolle kulttuurishokille on sopeutumattomuus.
        Se että tajuaa että on maassa jossa asiat ei toimi niinkuin kotona.
        Se aiheuttaa jonkinlaisen paniikkihäiriön ja ihminen saattaa mennä todella pois tolaltaan.
        Monesti olen matkoillani tän nähnyt.

        Karmein esimerkki oli Thaikuissa muuan kuuluisan purjehtian avokki joka meni todella paniikkiin.
        Onneks hällä oli lähtö kotiin muutaman päivän sisällä.

        Sen voi laukaista mikä tahansa pikkunen asia, et taksikuski huijaa, että kauppias huijjaa...joku ihan mitätön, muutaman euron menetys ja tieto, ettei tajua miten pitäsi toimia...
        Tunne ettei pärjää.

        Kun pitäis omaksua uus tapa toimia.
        Mut sen siedätykseen on parhaita maita arabit, Intia ja thaikut, Vietnamkin ;)
        Pitää osata....sopeutua


      • anjaniina_ kirjoitti:

        Nyt on aikas ihme, portaali konttaa kaikenaikaa, mikään vastauksist ei tule perille.

        Parempi sana tuolle kulttuurishokille on sopeutumattomuus.
        Se että tajuaa että on maassa jossa asiat ei toimi niinkuin kotona.
        Se aiheuttaa jonkinlaisen paniikkihäiriön ja ihminen saattaa mennä todella pois tolaltaan.
        Monesti olen matkoillani tän nähnyt.

        Karmein esimerkki oli Thaikuissa muuan kuuluisan purjehtian avokki joka meni todella paniikkiin.
        Onneks hällä oli lähtö kotiin muutaman päivän sisällä.

        Sen voi laukaista mikä tahansa pikkunen asia, et taksikuski huijaa, että kauppias huijjaa...joku ihan mitätön, muutaman euron menetys ja tieto, ettei tajua miten pitäsi toimia...
        Tunne ettei pärjää.

        Kun pitäis omaksua uus tapa toimia.
        Mut sen siedätykseen on parhaita maita arabit, Intia ja thaikut, Vietnamkin ;)
        Pitää osata....sopeutua

        Voi kamalaa mikä kultuurishokki onkaan huomenna edessä.
        Pitäis alkaa työt, kuinkahan siihen sitten taas sopeutuukaan.
        ÖÖÖ ja nyt tuli mieleen yks juttu mikä pitää mennä tarkistamaan.


    • Tervetuloa kotiin, olipa mukavaa kun sait unelmiesi matkan toteutettua.
      Sinulla riittää ajattelemista ja muistelemista pitkäksi aikaa, seuraavaan matkaan saakka.
      Ja varmasti matkalla on vaikutuksia jotka jäävät elämääsi, kokemuksista saat uutta voimaa ja väriä sisäiseen elämääsi.
      Elämässä tulee aina eteen uutta, niinhän sitä tuli minunkin elämääni kuluneella viikolla. :)

      Vastasin tänne, kun tiesin että aloituksen aiheesta teet.

      • Kiitos! Kotona on ihanaa olla, paras paikka maailmassa.
        Ja nyt täällä on jo ihan talvikin.
        Kun läksin niin silloin vielä tuli vettä taivaan täydeltä.

        Meillä on molemmilla uutta elämässä, ja se on kivaa :)))


    • Tervetuloo takas kot suomeen ja pakkasiin! Sisäiset asiat rikastuttavat tätä elämän polkua kuljettaessa. Niistä voit ammentaa voimia arkeen. Tosin niistä tulee myös ulospäin näkyviä asioita.
      Onnittelut unelman toteutumisesta ja sit vaan suunnittelee seuraavaa kertaa:)))

      • Kiitos, pakkaset huomattavasti mukavampi kun se jatkuva sade. Jääkukkaset on tosi kauniita ikkunassa, kohta alkaa aurinko lämmittää ja tämäkin aika on mennyttä ja tulee kesä.

        Seuraava kerta ja seuraava maakin odottavat jossain vähän tuonnempana.
        Nyt odottelen sitten Suomen suvea ja niitä paikkoja joihin täällä pääsen.
        Josko nyt taas onnistuis systerin kanssa tehtävä kesämatka. Se on parina viime kesänä jäänyt aina jostain syystä jolloin ei ole kohdanneet meidän vapaat ja rahat toisiaan.


      • Kiitos paljon!
        Itse olin Hurghadassa.
        Siellä en nähnyt tuliaseita mutta kyllä kauppiaiden tai taksien keskinäisen välienselvittelyn keskellä tietä.
        Siellä käytettiin tosi kovaa ääntä ja nyrkkejä.
        Olin sen verran kaukana että eivät osuneet minuun.


    • Hei kun keikuskelen

      Vaude-vaude-vaude:) Mahtavan-mahtavaa, jos oli hyvä reissu.
      Heti tuli mieleen yli-monta kysymystä.
      Jos saanen osan tähän tällätä.
      Mikä oli kaikkein kivointa? Mikä tulee ensteks mieleen?
      Entä toiseks? Kolmanneks.... heh ja sitä rataa:)

      Kerro vähä tarkemmin. Olisi TOSI mukavaa lukea.

      Olitko uimassa? Mitä nähtävyyksiä kattelit?
      Heittikö aurinko sun naamaas väriä? Kuljeskeletko kotisi ympäristöä nenä pystyssä, kun on naama ruskeempi, ku muilla?

      Niin ja mitä tuliaisia ostit itsellesi? Oliko sielä halpaa ja pitikö urakalla tinkiä.

      Kerro siis sukkelaan. Jään ooteskelemaan.

      • Ekaks tulee mieleen että se on niin erilainen kulttuuri, että vaikka osasinkin siihen varautua niin en kuitenkaan osannut ja paljon tuli yllätyksiä.

        Hauska tilanne tuli eteen heti ensimmäisenä iltana kun olin palaamassa hotellille toiselta hotellilta jossa oli tälläinen tervetuloa tilaisuus.
        Kävelin kaikessa rauhassa kun yhtäkkiä kulman takaa lönkyttää kameli jonka selässä on kaksi miestä.
        Siellä on ihan hirveä liikenne, ja säännöt jos niitä on ovat rikkomista varten.
        Eli omalla vastuulla lähtee ylittämään tietä.
        No eikös nämä miehet sillä kamelilla mene sinne autojen keskelle. Kaistojen välissä koroke, ei mikään leveä. Siihen se pysähtyi odottamaan että pääsee toiselle puolelle.
        Se oli tosin metkan näköinen siinä seistessään ja kun lähti lönkyttämään yli niin en voinut kun nauraa.
        Meteli on hirveä ja tiet tosi tukkoisia.
        Jos ei kaistojen välissä olis sitä "jalkakäytävää" niin en olis koskaan mennyt tien yli.

        Olin uimassa, vesi oli lämmintä mutta kun nousi ylös niin alkoi hyrisyttämään. Siellä tuuli lähes joka päivä.
        Illat oli kylmiä piti olla pitkähihaista että ei palellut

        Pikkasen sain väriäkin, mutta kun mieluummin palan kun rusketun niin olin tarkkana sen auringössa olon kanssa ja sitten oli pilvisiä päiviä muutama jolloin ei aurinkoa näkynyt.

        Luxorissa käytiin siellä on monta paikkaa Kuolleiden laaksossa, siellä ei saanut kuvata.
        Karnakiksen temppeleillä ja Hatsetsupin temppelillä.
        Siellä ei ollut aikaa enempään matkaan edes takaisin meni koko päivä.
        Lähdettiin klo 5.30 ja takaisin oltiin 22.30.

        Sitten kävin sellaisella puolisukellus veneellä katsomassa koralleja ja kaloja..
        Snorklaamaan en mennyt kun silloin sairastuin flunssaan kun piti mennä ja ilma oli muutenkin kylmä. Mutta siitä flunssasta selvisin parissa päivässä paikallisten lääkkeiden avulla.
        Vatsatautia en saanut.

        Muuten voin sanoa että varsinaista seikkailua oli koko matka.
        Itselleni ostin sellaisen papuryksen johon on kuvattu skarapee eli pyhä pillerin pyörittäjä, ja sitten sellaisen pitkaän hameen jossa on kuvattuna kaikkia faaraoita ja muita siniselle pohjalle.

        Tinkiminen alkoi loppuvaiheessa jo kiehuttamaan. Siellä on turisteja paljon vähemmän kuin vuosi sitten. Joidenkin mukaan 30 prosenttia vähemmän ja toiset taas sanoo että jopa 80 prosenttia vähemmän joten se kauppaaminen on tosi rankkaa ja kun yksin liikuskelin niin herrrrrrrmo meinas mennä ja kun pääsin takas hotellille niin henkäilin pitkään että sain taas rauhan itseeni.

        Eli kaikkeaa siellä sai kokea ihanaa, hauskaa ja myöskin ärsyttävää.


      • Hei kun keikuskelen
        tulisilla kirjoitti:

        Ekaks tulee mieleen että se on niin erilainen kulttuuri, että vaikka osasinkin siihen varautua niin en kuitenkaan osannut ja paljon tuli yllätyksiä.

        Hauska tilanne tuli eteen heti ensimmäisenä iltana kun olin palaamassa hotellille toiselta hotellilta jossa oli tälläinen tervetuloa tilaisuus.
        Kävelin kaikessa rauhassa kun yhtäkkiä kulman takaa lönkyttää kameli jonka selässä on kaksi miestä.
        Siellä on ihan hirveä liikenne, ja säännöt jos niitä on ovat rikkomista varten.
        Eli omalla vastuulla lähtee ylittämään tietä.
        No eikös nämä miehet sillä kamelilla mene sinne autojen keskelle. Kaistojen välissä koroke, ei mikään leveä. Siihen se pysähtyi odottamaan että pääsee toiselle puolelle.
        Se oli tosin metkan näköinen siinä seistessään ja kun lähti lönkyttämään yli niin en voinut kun nauraa.
        Meteli on hirveä ja tiet tosi tukkoisia.
        Jos ei kaistojen välissä olis sitä "jalkakäytävää" niin en olis koskaan mennyt tien yli.

        Olin uimassa, vesi oli lämmintä mutta kun nousi ylös niin alkoi hyrisyttämään. Siellä tuuli lähes joka päivä.
        Illat oli kylmiä piti olla pitkähihaista että ei palellut

        Pikkasen sain väriäkin, mutta kun mieluummin palan kun rusketun niin olin tarkkana sen auringössa olon kanssa ja sitten oli pilvisiä päiviä muutama jolloin ei aurinkoa näkynyt.

        Luxorissa käytiin siellä on monta paikkaa Kuolleiden laaksossa, siellä ei saanut kuvata.
        Karnakiksen temppeleillä ja Hatsetsupin temppelillä.
        Siellä ei ollut aikaa enempään matkaan edes takaisin meni koko päivä.
        Lähdettiin klo 5.30 ja takaisin oltiin 22.30.

        Sitten kävin sellaisella puolisukellus veneellä katsomassa koralleja ja kaloja..
        Snorklaamaan en mennyt kun silloin sairastuin flunssaan kun piti mennä ja ilma oli muutenkin kylmä. Mutta siitä flunssasta selvisin parissa päivässä paikallisten lääkkeiden avulla.
        Vatsatautia en saanut.

        Muuten voin sanoa että varsinaista seikkailua oli koko matka.
        Itselleni ostin sellaisen papuryksen johon on kuvattu skarapee eli pyhä pillerin pyörittäjä, ja sitten sellaisen pitkaän hameen jossa on kuvattuna kaikkia faaraoita ja muita siniselle pohjalle.

        Tinkiminen alkoi loppuvaiheessa jo kiehuttamaan. Siellä on turisteja paljon vähemmän kuin vuosi sitten. Joidenkin mukaan 30 prosenttia vähemmän ja toiset taas sanoo että jopa 80 prosenttia vähemmän joten se kauppaaminen on tosi rankkaa ja kun yksin liikuskelin niin herrrrrrrmo meinas mennä ja kun pääsin takas hotellille niin henkäilin pitkään että sain taas rauhan itseeni.

        Eli kaikkeaa siellä sai kokea ihanaa, hauskaa ja myöskin ärsyttävää.

        Voi että, kun oli kiva lukea. Kiiiiitos sulle.
        Voin kuvitella, että silmäs levis talterikiksi, kun ekana iltana nurkan takaa tuli kameli:)

        Tinkiminen on munkin mielestä To-del-la tympeetä ja hermostuttavaa. Ja se, kun myyjät väen väkisin kauppaa jos jotakin. Turkissa myyjät oli niin hyökkääväisiä, että niitä ihan pelekäs.

        Sulla on pitkäksi aikaa muistelemista ja kun rupee muisti pätkimään(heh), niin sitte lähdet uudelle reissulle ja alat sitte sitä muistelemaan:)


    • piipiloo

      Unelmia on monenlaisia,itsellä se on ollut myös matkustelu.Kuta useimmin menee muualle,aina vaan enemmän tekee mieli lisää.

      Ja vielä aina uuteen paikkaan,uutta näkemään.On paikkoja joissa olen käynyt useamminkin,niihin on helppo mennä,kun on jo tavallaan tuttuakin.
      Nyt odottaa Azorit,sen luontonähtävyydet ja olosuhteet,matka on kohta.

      Kaikkia unelmia ei lähestulkoonkaan voi toteuttaa,mutta mieli on vapaa,sinne mahtuu paljon toteutumattomiakin unelmia.

      Mutta niitä kohti on hyvä kulkea,mitkä on vielä mahdollisuuksien päässä ja voi toteuttaa.

      • Matkoille on kiva lähteä mutta onneksi myös kotiin on kiva tulla.
        Itsellä ollut aika ajoin mielessä Islanti. Se on paikka jonka haluaisin nähdä.
        ja onhan niitä vaikka kuinka paljon. Peruunkin olis kiva joskus päästä.

        On mulla sitten sellaisiakin unelmia jotka tuskin koskaan toteutuu mutta eihän sitä tiedä.
        Ihmeitä maailmassa tapahtuu.
        On minullekin taphtunut monta ihmettä tämän elämän aikana.


    • ...

      Too late.

      Nuorempana oli paljonkin matkasuunnitelmia, kaatuivat kokolailla järjestelmällisesti rahoitusvaikeuksiin, elikkäs rahapulaan. Interrail kiinnosti ja ja ehkä olisi ollut varaakin, mutta se kaatui siihen, että ei uskaltanut lähteä yksin, eikä olut kiinnostunutta kaveria. Matka Kiinaan melkein onnistui, tuli muuta rahanmenoa.

      Tokikin jotain matkoja tullut tehtyä ja ulkomailla asuttuakin. Vaan ei ole oikein innostusta reissaamiseen enää.

      Maailma on nyt muuttunut paljon. Enää ei ole rautaesirippua, diktatuureja kaatunut, sakasan muuria ei ole, japani ei kiinnosta, kuuba on muuttunut suosituksi turistikohteeksi hintansa takia jne.

      Tässä sekin, ennen ulkomaista ei tiennyt kovin paljon. Telkkarista tulee matkailuohjelmia jatkuvasti, netistä saa vaikka mitä tietoa ja Mäkkäri on kai jokaisessa maapallon maassa. Itteä kiinnostais uudet asiat, ei käydä katsomassa jotain vinoa pylvästä, joka oli kai jo koulun historian kirjassa kuvana.

      Ja siinä suhteessa interreilaaminen tai omatoimi matkailu kiinnostaisi vähän edelleenkin. Mua ei turistikohteet ole ikinä kiinnostaneet. Enenpi paikallinen ihmiset, kulttuuri ja etenkin paikalliset pöperöt ja virvokkeet:D

      Mutta ongelma edelleen vähän sama, budjetti. Nyt ei enää jaksaisi nukkua rautatieasemilla, mieluummin hotelleissa. Eikä junassa istuminen kiinnosta, paljon kivempi lentää. Ja kun kuntokin on mitä on, ei jaksaisi tallustella pitkiä matkoja, eikä terveyskään ole välttämättä tarpeeksi hyvä.

      Mutta on mulla yks haave. Lähettäkää rahaa, niin varaan avaruusmatkan.

      =DW=

      • Mulle sanottiin että hullu oot kun yksin lähdet.
        Ehkä olinkin mutta ei löytynyt mistään myöskään ihmisiä jotka olis sanoneet että lähtevät mukaan.
        Ennen en lähtenyt kun pelkäsin, milloin mitäkin.
        Toisaalta myös tuo raha juttu on aina ollut yks syy.

        Tiedän ihmisiä joilla on niin kova vietti matkustamiseen että keräävät pulloja ja milloin mitäkin pientä.
        Itse laitan toiselle tilille pienen summan joka tilistä, en yhdellä sivuun laitetulla pääse edes helsinkiin asti mutta kun niitä sinne pikkuhiljaa kertyy niin jossain vaiheessa alan matkaa katsomaan.
        Ja elän taas kotona ollessa tosi pienellä budjetilla.

        Noita matkatoimistoja käytän sitten taas juuri siksi kun yksin kuljen niin on joku turva ja tuki.
        Voihan niidenkin matkoilla lähteä kuljeksimaan omaan nimeen ei ole pakko ottaa osaa matkatoimiston tekemiin matkoihin. Mutta mulle se on turva jos jotain tapahtuu.


      • qq
        tulisilla kirjoitti:

        Mulle sanottiin että hullu oot kun yksin lähdet.
        Ehkä olinkin mutta ei löytynyt mistään myöskään ihmisiä jotka olis sanoneet että lähtevät mukaan.
        Ennen en lähtenyt kun pelkäsin, milloin mitäkin.
        Toisaalta myös tuo raha juttu on aina ollut yks syy.

        Tiedän ihmisiä joilla on niin kova vietti matkustamiseen että keräävät pulloja ja milloin mitäkin pientä.
        Itse laitan toiselle tilille pienen summan joka tilistä, en yhdellä sivuun laitetulla pääse edes helsinkiin asti mutta kun niitä sinne pikkuhiljaa kertyy niin jossain vaiheessa alan matkaa katsomaan.
        Ja elän taas kotona ollessa tosi pienellä budjetilla.

        Noita matkatoimistoja käytän sitten taas juuri siksi kun yksin kuljen niin on joku turva ja tuki.
        Voihan niidenkin matkoilla lähteä kuljeksimaan omaan nimeen ei ole pakko ottaa osaa matkatoimiston tekemiin matkoihin. Mutta mulle se on turva jos jotain tapahtuu.

        Juu, minulle sanottiin myös että olen hullu. Olin välinpitämätön siitä mitä minulle tapahtuu, halusin pois Suomesta ja olin sitä vuosia. Reissullani joka hieman venähti kävin 11 maassa. Tutustuin paikalliseen väestöön, en turistikohteisiin useinkaan mutta satunnaisesti kyllä.

        Täytyy sanoa että kyllä se opetti kun näkee erinlaisia elämän ajatuksia, tyylejä elää ja olla, jopa rakastaa.

        Nykyisin jopa mietin muuttamista kokonaan pois Suomesta.
        Osittain ikävä niitä kokemuksia ja ihmisten välitöntä ystävällisyyttä. Tiivistä kanssakäymistä toisten ihmisten kanssa.


      • qq kirjoitti:

        Juu, minulle sanottiin myös että olen hullu. Olin välinpitämätön siitä mitä minulle tapahtuu, halusin pois Suomesta ja olin sitä vuosia. Reissullani joka hieman venähti kävin 11 maassa. Tutustuin paikalliseen väestöön, en turistikohteisiin useinkaan mutta satunnaisesti kyllä.

        Täytyy sanoa että kyllä se opetti kun näkee erinlaisia elämän ajatuksia, tyylejä elää ja olla, jopa rakastaa.

        Nykyisin jopa mietin muuttamista kokonaan pois Suomesta.
        Osittain ikävä niitä kokemuksia ja ihmisten välitöntä ystävällisyyttä. Tiivistä kanssakäymistä toisten ihmisten kanssa.

        Noh mulla ei oo sitä kokonaan suomesta pois halua.
        Tykkään asua täällä ja tuntu tosi hyvältä taas nähdä tuttuja kasvoja.

        Mulle noi reissut tulee täyttämään sitä tyhjiötä joka tulee siitä kun muuten elän hyvin pientä elämää.
        Kaikki on ihan kävelymatkan päässä.
        Joskus sitten hyppään bussiin ja lähden jonnekin vähän kauemmas.
        Mutta suurimman osan aikaani kulutan pienessä ympyrässä.

        Enkä koskaan ole oikeastaan tuntenut tunnetta että täällä ei olis hyvä asua.

        Mutta hulluudesta mua on kyllä "syytetty" aina silloin tällöin kun teen jotain mitä haluan mutta jota muut ei kenties ymmärrä.
        Kerran muutin ihan korpeen exäni kanssa siellä oli kannettavat vedet ja puilla lämmitettävä talo.
        Mutta se oli meille silloin ihana ratkaisu.
        Vähän pitää välillä omaakin maailmaa muuttaa tai pienesti järisyttää.


    • rygseck

      Noh... =)
      Se suuri simpukka, sekö sulle kuiski tuosta jatkosta (tulevasta matkasta), mitä ??

      Ihanaa ku oot takasi ja että matka täytti odotukset =)

      • Niih, kyllä sitä luvattiin täällä että jotain suurta simpukkaa pitäis kuunnella mutta kun sitä ei ollut mailla ei halmeilla, vaikka kuinka kuikuilin.
        Pieniä vaan ja ne kuiski niin hiljaa ettei mitään selvää saanut vaikka korvaan työnsin.
        Yks rannalla kysyi että mikäs sun korvassas on kun sitä pitelet?
        Vastasin noh simpukka tietty mutku se ei sano mitään.
        Lähti sitten tuo ihminen vaan päätään puistellen pois, mietti varmaan että taas joku turistien kummajaisuus :))

        Kiitti, kyllä se täytti ihan jopa ylikin.
        Mutta oma koti paras koti.


      • rygseck
        tulisilla kirjoitti:

        Niih, kyllä sitä luvattiin täällä että jotain suurta simpukkaa pitäis kuunnella mutta kun sitä ei ollut mailla ei halmeilla, vaikka kuinka kuikuilin.
        Pieniä vaan ja ne kuiski niin hiljaa ettei mitään selvää saanut vaikka korvaan työnsin.
        Yks rannalla kysyi että mikäs sun korvassas on kun sitä pitelet?
        Vastasin noh simpukka tietty mutku se ei sano mitään.
        Lähti sitten tuo ihminen vaan päätään puistellen pois, mietti varmaan että taas joku turistien kummajaisuus :))

        Kiitti, kyllä se täytti ihan jopa ylikin.
        Mutta oma koti paras koti.

        Heh =)
        Meet ny sinne merimuseoon ja otat sieltä vitriinistä yhden... ei sitä ny toisellepuolen maapallo olis tarttenu mennä kuunteleen :O

        Mut toisenkin kerran meet..?
        Senkö rannallakyselijän kans..?

        Mää mikää utelias oo =)


      • rygseck kirjoitti:

        Heh =)
        Meet ny sinne merimuseoon ja otat sieltä vitriinistä yhden... ei sitä ny toisellepuolen maapallo olis tarttenu mennä kuunteleen :O

        Mut toisenkin kerran meet..?
        Senkö rannallakyselijän kans..?

        Mää mikää utelias oo =)

        No en sen rannallakyselijän kanssa.
        Mutta joku joka on kiinnostunut Egyptistä samoin niin sellaisen kanssa, jolla on samantapainen ajatus kun minulla siihen maahan.

        Yhden kanssa on jo sovittu että jos toinen saa lottovoiton niin silloin mennään yhdessä.
        Kun pienellä eläkkeellä elävän on paha säästää sitä matkaa.


    • Olen toteuttanut unelmia ja matkustellut.

      Yksin matkustin vuonna 2005 Prahan kevättä ihastelemaan. Tosin lunt tuli ja oli pakkastakin ; ) mutta ei se haitannut. Heti lentokoneessa tutustuin naiseen, joka myös matkusti yksin. Meistä tuli kaverit ja kiertelimme kahden eri paikoissa. Helsinki-Vantaalla tiemme erosivat, enkä ole hänestä sen koommin kuullut mitään.

      Nykyään matkustelen Petzen kanssa, tykkäämme kumpikin tutustua erilaisiin kohteisiin. Jos löydät samanhenkisen kaverin, matkustaminen on aina kaksin antoisampaa.

      Tervetuloa takaisin, kevät aurinko on jo horisontin yläpuolella. Maaliskuun alkupäivinä alkaa minun kevääni Hollannissa ; )

      • Kiitos, ihana ilma ja talvi on täällä nyt. Toisin kun silloin kun lähdin.

        Luotinkin siihen että sielläkin löytyisi joku yksinäinen kulkija.
        Aina ja kaikkialla minne ennen olen yksin mennyt on ollut muitakin yksinäisiä.
        Nyt ei ollut edes yksinkulkevaa miestä, naisista puhumattakaan.
        Pareja oli kaikki ja niin kiinni toisissaan etten viittinyt ripustautua remmiin.
        Ehkä ihmisillä on jonkinlainen pelko Egyptiä kohtaan vielä, ja nuo lehtijutut jonka Henrji linkitti niin varmasti lisäävät sitä.
        Olihan lentokone molempiin suuntiin menessä melko tyhjä. Mennessä oli tosi monta penkkiriviä ihan tyhjillään ja tullessakin tosi paljon tyhjää.
        Ehkä sekin vallankumouksen vuosipäivä 25.1 oli yksi syyllinen.
        Tosin nyt ei mitään ihmeellistä ollut sen tiimoilta.


    • Upea asia että unelmasi täyttyi!

      Joskus saattaa käydä niin etteivät ennakko-odotukset toteudu ja jos on niihin liiaksi sitoutunut niin saattaa johtaa pettymykseen.
      Omat pettymykseni ensimmäisellä oikealla matkallamme, autolla kuukausi Välimeren pohjoista rantaa kierrellen oli v 1971 muutamalta osin pettymys.
      Meri ei ollut niin lämmin, eivätkä yötkään, kuin olin kuvitellut.
      Niin yksinkertaisia olivat asiat silloin meille.

      Tuon jälkeen olemme liikkuneet ennakkoluulottomammin.

      En ole kokeillut Egyptissä paikallisia, kansan käyttämiä kulkuneuvoja kuten en myöskään Kiinassa, Albaniassa enkä Kuubassa mutta kuvittelen paikkakuntien välisen kiertelyn vaativan aikaa ja kärsivällisyyttä.

      Pallon kiertäminen rinkka selässä jäi suunnittelun asteelle.
      Sekin oli tavoite, ei unelma.

      Itse en viitsi lähteä reisuun kuin vaimon kanssa.
      Hän puolestaan tarvitsee omille matkoilleen kaverin.
      Viimeeksi joulukuussa tyttöjen matkalla Dresdenin joulumarkkinoilla ja seuraavaksi suunnittelevat Madeiran ( Funchalin ) matkaa karnevaaliaikaan.

      Egyptistä minulla on hyvin yksipuolinen kuva.
      Viikon risteily Niilillä ja toinen mokoma Hurgadassa.

      Kiinasta Marokkoon välin tyrkkykulttuuri on minusta epämiellyttävää.

      Kun tuo "rinkkapalloilu" on lopullisesti laskuista pois niin muita toteutumattomia tai reunaehtojen puitteissa olevia reisuja ei olekaan.
      Reunaehdot ovat estolääkitykset.
      Perusrokotteet ovat kunnossa mutta tropiikin lisäestoja ei vaimoni voi ottaa.

      • Kiitos :)
        Ilman ennakko odotuksia on kyllä viisainta lähteä maailmalle, varsinkin oudompiin kulttuureihin.

        Mutta oli tämä sellainen kokemus että pois en antaisi.
        Tosin enemmän olisi siitä saanut kun olisi toinen ihminen ollut kaverina.
        Olisi ollut rohkeutta kulkea toisella tapaa.
        Kun mikään itsemurha matka ei tämä ollut niin olin varovainen esim. siinä mihin aikaan kaupungille lähdin.
        Ja se kauppojen käyminen olisi varmaan ollut helpompaa kun olisi kaveri mukana ollut.
        Nyt oli paarhaassa tapauksessa kolme miestä perässäni yhtäaikaa ja samasta liikkeestä.

        Kyllä sitten välillä tuntui olevan tulikivenkatkuisia heittoja kun en suostunut liikkeeseen menemään. Onneksi en ymmärtänyt mitä he huusivat. Niskakarvat vaan nousi pystyyn siihen malliin ettei varmaan mitään kaunista.

        Toinen puoli sitten näissä ihmisissä oli huumorintaju.
        Pieniä tilanteita pitkin matkaa joka suun erittäinkin hymyyn. Välillä sellaista tilannekomiikkaa.
        Joskus tuli mieleen että kun egyptiläinen jotain sanoo on vastuu kuulijalla. Vähän sellaista totisella naamalla sanottua mutta sitten se ilme kertoo ettei se nyt taas ole ihan tosissaan.
        Välillä sai jossain tilanteessa revetä nauruun, ei voinut mitään.

        Sulla on varmaan noi tavoitteet niitä mun unelmia, Käytetään vaan eri sanaa.
        Mutta kyllä unelman toteuttamiseen pitää tehdä ihan samoin työtä ja harkita asioita puolesta vastaan kun tavoitteiden kanssa.
        En ole unelmaani koskaan päässyt tosta noin vaan, vaan paljonkin olen saanut tehdä asioita ennen kun ne toteutuu.


      • joskususku

        Minä olen käynyt Marokon Marrakechissa muutaman kerran omatoimilomalla. Sinne tahdon joskus vielä mennä. Se eri aikakausien yhteensulautuminen isossa kaupungissa, se oli upeaa. Maalaiset aasilla kulkien, toisaalta paljon nykyaikaisempaa kuin täällä koti-Suomessa.


    • tomppa2006

      Upea tunne, kun haaveesta tulee totta. Onneksi olkoon ja hienoa, että pääsit sen tekemään. Olen itse aikamoinen reissumies ja samaa mieltä, että kaikki on mahdollista keski-ikäiselle suomalaiselle.

      • Kiitti!
        On todella hieno tunne kun joku kauan haaveiltu juttu toteutuu vihdoin.
        Reissaaminen on välillä tosi mukavaa, sitten raas arvostaa omaa elämää ihan toisella tavalla.


    • Unelman toteuttaminen ja siitä viellä unelman aikana nauttimnen ja jälkimuistelus ovat selkeä napakymppionistuminen. Uskon täysin sen että kotomaamme kylmä, mutta auringonsäteiden poskialämmittävä valo ja luminen kirkkaus ovat extrahöysteenä kaikelle. Varohan vilustumasta.

      Ovatko egyptiläiset rakenteeltaan viellä niin suunnattoman kauniita ja linjakkaita kuin mitä varsinkin naispuoliset faaraosarjalaiset ovat olleet?

      • Unelman toteutumiseen liittyy monta vaihetta, jo ennen kun se alkaa ja sitten vielä kun sen on tehnyt.
        Jotkut unelmat voi olla sellaisiakin että niihin jää loppuelämäksi elämään, tämä tosin ei sellainen ollut. Mutta sellainen kyllä mitä voi jatkaa aina välillä.

        Kunnolla en päässyt Egyptiläistä naista näkemään. heitä liikkui siellä aika vähän ja olivat hyvin vaatetettuja. Mutta parit hymyt kyllä sain silmistä päätellen kun vastaan käveli.
        Egyptiläisissä miehissä kyllä löytyi erittäinkin komeita ja sitten taas vähemmän. Ihan niinkun täällä kotosuomessakin :)


    • Teretulemast takaisin kotomaan kylmään arkeen, kauniiseen sellaiseen:))

      On se ihanaa kun pääsee maistamaan niinkin toisenlaista elämäntyyliä. Napakasti toteutit sitä mistä olet unelmoinut, niin se pää aukeaa, varmasti helpompaa toteuttaa seuraavakin unelma:)))

      Kiva oli lukea siun matkasta:))

      • Kiitos!
        En nyt tuosta napakkuudesta tiedä, kun lapsesta asti siitä haaveilin ja pitää ylittää viidenkympin raja enenkuin uskaltaa toteuttaa.
        Mulla vaan tuli sen viidenkympinkohdalla se tunne etten halua sitten kun on myöhäistä, sairauden tai muun syyn takia itkeä sitä etten tehnyt mitään.
        Mulla on toi viidenkympin villitys ollut sellainen että olen alkanut miettiä mitä haluan vielä.
        Ja kun nää välit saa elää tälläistä tavallista, onnellista, elämää niin mikäs tässä.
        Tää onni tulee just siitä että näkee ja kokee just sen oman elämän oikeeks itelle, muillehan sen ei tarviikaan sitä olla.


      • tulisilla kirjoitti:

        Kiitos!
        En nyt tuosta napakkuudesta tiedä, kun lapsesta asti siitä haaveilin ja pitää ylittää viidenkympin raja enenkuin uskaltaa toteuttaa.
        Mulla vaan tuli sen viidenkympinkohdalla se tunne etten halua sitten kun on myöhäistä, sairauden tai muun syyn takia itkeä sitä etten tehnyt mitään.
        Mulla on toi viidenkympin villitys ollut sellainen että olen alkanut miettiä mitä haluan vielä.
        Ja kun nää välit saa elää tälläistä tavallista, onnellista, elämää niin mikäs tässä.
        Tää onni tulee just siitä että näkee ja kokee just sen oman elämän oikeeks itelle, muillehan sen ei tarviikaan sitä olla.

        Parempi myöhään kuin ei milloinkaan:)
        Onnellinen olo on just sitä mikä itestään tuntuu hyvälle ja oikealle. Vaihtelu elämässä syventää tuntemuksia ja avartaa näkemään ulkopuolista sekä sen mikä on tuttua ja turvallista.:)))


    • Zinnia

      Niilin kiertely haaveissa itsellänikin, mutta ajankohta on sitten joskus. Eiköhän Kheopsin pyramidi pysy vielä jonkun vuoden paikallaan...

      Ollut varmasti upea kokemus! Piditkö matkapäiväkirjaa kirjoittaen tai valokuvaten?

      Meillä suunnitelmissa näin ensialkuun jokin Keski-Euroopan matka sitten, kun nuorison murkkuiät ovat voiton puolella ja heidät voi jättää keskenään kotiin. Avasimme miesystävän kanssa yhteisen unelmien toteutus -tilin vuoden alussa. Eli ensimmäinen askel matkahaaveisiin on otettu =)

      Kun yksi haave toteutuu, on aika luoda uusia haaveita. Tai vaikka haaveilla uudesta matkasta samaan paikkaan.

      • Niilille pääsin sen verran että ylitettiin se moottoriveneellä. Mutta voin sanoa että on Niilillä oltu.
        Kairo ja pyramidit jäi vielä tällä reissulla kokematta mutta seuraavalla kerralla sitten joskus hamaassa tulevaisuudessa meinaan sinnekin mennä.
        Egyptissä on niin mielettömän paljon näkemistä ja kokemista.

        Kirjoittelin ihan kynällä vihkoon ajatuksia ja sitten kuvailin joka puolella paljon.

        Toi unelmien toteutus tili on hyvä, ilman sitä en minäkään mihinkään menisi koska se määrä rahaa jonka tienaan menisi hyvin äkkiä muualle.
        Mutta kun vähänkin aina säästää toiselle tilille niin ykskaks siellä onkin matkan verran.
        Sitten se pitää laittaa matkaan tai muuten se on kohta mennyt jonnekin muualle. Kyllä niitä rahan reikiä aina jostain löytyy.
        Eli valintaa, sitä tässä saa tehdä.


      • Murkkuikäiset talonmiehinä.

        Penskamme olivat 12 ja 13 vanhoja jäädssään ensimmäisen kerran kolmesksi viikoksi talonmiehiksi.
        Ainoana varotoimena kiersin lieden sulakkeen irti.
        Pakasteessa valmiita kotiruoka-annoksia ja vaimon työmarkettiin sovittu päivittäistavaroiden ostamisesta tilille.

        Koulun jälkeen tulivat kotiin anopin kautta.

        Ei tullut yllätyksiä.

        Tuota ennen olimme kuskanneet penskamme mukana Keski- ja Etelä-Euroopan vuosiitaisilla automatkoilla.

        Jos penskat ovat oppineet vastuun ottamiseen ja arkisten askareiden tekemiseen niin melko nuorena ne hoitavat hommat luotettavasti.


      • laiska-lasse kirjoitti:

        Murkkuikäiset talonmiehinä.

        Penskamme olivat 12 ja 13 vanhoja jäädssään ensimmäisen kerran kolmesksi viikoksi talonmiehiksi.
        Ainoana varotoimena kiersin lieden sulakkeen irti.
        Pakasteessa valmiita kotiruoka-annoksia ja vaimon työmarkettiin sovittu päivittäistavaroiden ostamisesta tilille.

        Koulun jälkeen tulivat kotiin anopin kautta.

        Ei tullut yllätyksiä.

        Tuota ennen olimme kuskanneet penskamme mukana Keski- ja Etelä-Euroopan vuosiitaisilla automatkoilla.

        Jos penskat ovat oppineet vastuun ottamiseen ja arkisten askareiden tekemiseen niin melko nuorena ne hoitavat hommat luotettavasti.

        Ei ole aikuisia apuja lähellä, enkä ison siskon huoleksikaan viitsi jättää... Murkut ovat juuri siinä keksivässä iässä, ettei takuuseen uskalla mennä mistään. Jos eivät itse keksi, niin kaverit sitten...

        Pojat tekevät ruokaa (joskus jopa minulle), leipovat, ulkoiluttavat koiran, siivoavat nurkkansa ja joskus jopa keittiöstä jälkensä, mutta silti... Kun 15 ja 16-vuotiaani lyövät kekseliäät päänsä yhteen, ei seurauksista ole takeita =))

        Kyse ei ole luotettavuudesta, vaan hetken mielijohteista, joilla voi olla ikävät seuraukset!


      • zinnia.sp kirjoitti:

        Ei ole aikuisia apuja lähellä, enkä ison siskon huoleksikaan viitsi jättää... Murkut ovat juuri siinä keksivässä iässä, ettei takuuseen uskalla mennä mistään. Jos eivät itse keksi, niin kaverit sitten...

        Pojat tekevät ruokaa (joskus jopa minulle), leipovat, ulkoiluttavat koiran, siivoavat nurkkansa ja joskus jopa keittiöstä jälkensä, mutta silti... Kun 15 ja 16-vuotiaani lyövät kekseliäät päänsä yhteen, ei seurauksista ole takeita =))

        Kyse ei ole luotettavuudesta, vaan hetken mielijohteista, joilla voi olla ikävät seuraukset!

        Samoilla linjoilla kanssasi. Oma jälki kasvu on jo päässyt murrosiän jälkeiseen elämään. Monenmoista tuli koettua omien ja vieraiden nuorten kanssa. Olin kai sellainen kylän "vara vanhempi" .Nuorisoa oli enempi ja vähempi nurkissa aika ajoin. Vanhemmat joskus soittelivat aamuyöstä tiedustellakseen onko tietoa missä mennään. Monenlaista käytiin läpi rajoja kokeiltiin oikein olan takaa. Kaikista on kuitenkin tullut kelpo kansalaisia ja onnen hetkiä saa kokea kun puhelin viestii tai soi. Mikä vuoro voidaanko tulla käymään:) Ja kun täytin pyöreitä joku aika sit nää samat nuoret halus ehdottomasti päästä kahville:)))Rajoja ja rakkautta rajattomasti sitä ne nuoruus vaatii.


    • Lämmin tervetulotoivotus munkin puolesta tänne ei niin lämpimään koto Suomeen.
      Tosi hieno lukea sun kokemuksia, ja aistia into ja elämykset kirjoituksestasi.
      Olet monella tapaa rohkea nainen.

      • Kiitos!
        Hullukshan mua moni sanookin :)
        Mutta kait mun elämääni on aina kuulunut eräänlainen hulluus.
        Jossain vaiheessa rauhoituin paikoilleni mutta tuntuu että taas se nostaa päätään.
        Ei elämässä tapahdu uusia asioita jos ei anna niille lupaa.
        Ja tään matkan ansiosta mulla on tunne että jotain on tapahtumassa tänä vuonna. Jotain muutosta sellaista sisäistä, se vaan kutiaa jotenkin :))


    • Zinnia

      Ihana, joku muukin käyttää vielä perinteisiä muistiinpanovälineitä!

      Egyptissä on totta totisesti paljon nähtävää. Itse inspiroiduin aikanani luettuani Sinuhen tarinaa. Ja kun luin se toissa kesänä kolmannen (ellei peräti neljännen) kerran, ajattelin, että tuonne pitäisi joskus päästä....

      • No päiväkirjaa mun mielestä on kiva kirjoittaa kynällä.
        Siinä kerkiää hyvin ajatella, ja jotenkin se kynä vaan sopii paremmin kun miettii elämäänsä.
        En varmaan koskaan lakkaa kirjoittamasta kynällä, ja vihkoja pitää aina olla, mihin aloittaa vaikka jotain uutta. Jonkun uuden jutun tiimoilta.
        Esim. yhdessä vaiheessa kirjoittelin aamuisin niitä asioita mitkä tuli päähän, se oli mielenkiintoista.
        Sen opin Julia Cameronin kirjan kirjan kautta KULTASUONI: Matka luovuuden lähteille.
        Siinä kirjassa on paljon mielenkiintoisia ehdotuksia ja ajatuksia.


      • tulisilla kirjoitti:

        No päiväkirjaa mun mielestä on kiva kirjoittaa kynällä.
        Siinä kerkiää hyvin ajatella, ja jotenkin se kynä vaan sopii paremmin kun miettii elämäänsä.
        En varmaan koskaan lakkaa kirjoittamasta kynällä, ja vihkoja pitää aina olla, mihin aloittaa vaikka jotain uutta. Jonkun uuden jutun tiimoilta.
        Esim. yhdessä vaiheessa kirjoittelin aamuisin niitä asioita mitkä tuli päähän, se oli mielenkiintoista.
        Sen opin Julia Cameronin kirjan kirjan kautta KULTASUONI: Matka luovuuden lähteille.
        Siinä kirjassa on paljon mielenkiintoisia ehdotuksia ja ajatuksia.

        Kiitti vinkistä, pitääpä lukea.

        Multa luonnistuu nykyisin hyvin kirjoitusten aloittaminen vihkoon, mutta.... äitini luki päiväkirjani aikanaan ja kommentoi niistä aika ikävästi. Sen jälkeen en ole osannut päiväkirjaa kirjoittaa. Runovihot ovat tallessa vuodesta 1972 saakka. Museotavaraa...
        Ja muutama matkapäiväkirjan tapainen on tullut tehtyä. Yhdistelmä matkan kokemuksista ja niiden herättämistä tunnoista.

        Jossain oli juttua, että ihminen on luovimmillaan iltapäivästä ... väsyneet aivot yhdistelevät asioita erilailla kuin virkeät aivot.
        _ _ _

        Enpä sitten osannut kirjoitella tänne rekkautumatta.... jotenkin turvallisempi olo, kun ei tarvitse jälkikäteen muistella, kirjoitinko tuon itse vai en.


    • Rattus sp.

      Tätä oli ihan pakko vilkaista ja käydä toivottamassa tervetulleeksi takaisin Suomeen. Täälläkään ei myöskään urauduta eli olen kuukauden sisällä muuttamassa yli 300 kilometrin päähän entuudestaan tuntemattomalle alueelle :). Asunto on hakusessa ja pakkaus on jo käynnissä. Paljon vielä tehtävää ennen maaliskuun alkua.

      Aurinkoista kevättä ja kesällähän sinäkin olit menossa merelle tuttavan veneellä?

      • Kiitoksia.
        Sullahan on jännät paikat edessä.
        Uudelle paikkakunnalle on jännä mennä varsinkin jos ei tunne ketään.
        Olen useinkin muuttanut silleen ja ei aikaakaan kun mut on löytäneet nää kylän tietotoimiston asukkaat, puheisiin vaan ja kauaa ei tartte ihmetellä yksin.
        Mutta jos kääriytyy salaperäisyyden verhoon niin voi olla että ihan omineen saa jäädä.

        Mulla on kesällä tiedossa venereissua ja saareen menen ja systerin kanssa puhuttiin viikonloppuna että tehdään taas joku siskosten välinen autolenkki, ihan ilman mitään määränpäätä. Eikä varata mitään majotuksia.
        Aina kun kesäisin on näin tehty niin on ollut upeita maisemia ja hauskoja reissuja.

        Sulle kans oikein mukavaa kevättä ja kiva päästä kevään korvalla uusia paikkoja tutkiman :))


      • Itse katselin Nepalin sivustoja, en niinkään etsi kuningattaria.
        Vaikka ens kesänä olis suunnitelma mennä katsomaan työläisiä.
        Meinaan yhdelle hunaja tilalle meinaan mennä käymään, mutta ei varmasti siellä sitä kuningatarta tapaa :))


    • nuukkumaatti

      Onpa ylevää.

      • Ylevää?? Mikä ??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe