Teksti isommaksi canal+!!

Aikajo

Televisioiden kasvu ajaa Ylen vaihtamaan tekstityksen fonttia
30.1.2012 12:34 | 0 |
A A
Esa Mäkinen
HELSINGIN SANOMAT

Yleisradio vaihtaa televisio-ohjelmien tekstityksessä käytettävää kirjasintyyppiä.

Aikaisempi fontti on suunniteltu vanhanaikaisille, kuvaputkella varustetuille 28-tuumaisille televisioille. Uusi fontti on suunniteltu nykyaikaisille suurille tv-ruuduille.

Uusi fontti otetaan käyttöön Teemalla ja FST5:llä helmikuun 7. Muille kanaville uudistus tulee maaliskuussa.

Esimerkit uudesta ja vanhasta kirjasintyypistä löytyvät oheisesta linkistä Yleisradion nettisivuilta.

2

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fonttia ei voi muutt

Ja et sit voinut itse laittaa linkkiä tohon uutiseen ja noihin esimerkkifontteihin?

Niin ja tiedokses, Canal kanavilla ei käytetä DVB-tekstitystä (poikkeuksena Canal HD kanavat joissa DVB-teksti), vaan tekstitv-tekstitys joten lähettäjä ei voi päättää fontin kokoa ja ulkonäköä vaan se on vakiokoko eli sama mikä on tekstitv:ssäkin joten sen fontin ulkonäön ja koon "päättää" siis digiboksi itse Canal sd-kanavilla. Antenniverkossa Canal kanavissa on kiinnipoltettu teksti joka on otettu suoraan tekstitv-tekstityksestä, satelliitin, kaapelin ja IPTV:n puolella puolestaan tekstitys ei ole kiinnipoltettu joten sen saa halutessaan poiskin mutta edelleenkin siis tekstitv-tekstitys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      97
      3664
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      30
      3180
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      58
      3145
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      61
      2935
    5. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      63
      2788
    6. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      64
      2750
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2484
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2301
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2152
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2148
    Aihe