kilpirauhasen vajaatoiminta(??)

oireita, oireita..

Voiko siis raskaana olla kilpirauhasen vajaatoimintaa?
Eikö se yleensä aiheuta lapsettomuutta? Eli ei käsittääkseni pitäisi raskaana ollessaa tulla, etenkään, kun viikkoja on jo 38 2.

Oireet minulla ovat :
- palelu ihan kuin olisi kuumetta, mutta on alilämpöä
- kuiva iho (vaikka rasvaisi jatkuvasti) ja todella karhea etenkin kämmenistä ja sormista.
-todella väsyny olo..vaikka nukkuisin miten paljon tahansa, niin koko ajan väsyttää ja tekisi mieli vain nukkua, nukkua ja nukkua...
-jaloissa on turvotusta (tämä nyt voi kyllä muutenkin liittyä raskauteen)...
-paino noussut viikossa keskimäärin n.3kg (nyt siis viimeisen kk aikana)
-todella huono/heikko olo
- ummetusta
- ajatukset eivät vain kulje kunnolla..ajatus katkoiksi voisi sanoa ennemmin

Nämä oireet ovat olleet jo n.1½kk ..mutta nyt vasta oli kaiksita puhetta ystäväni kanssa, ja hän sanoi, että oireet viittaisivat kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Mitä siinä tapauksessa tehdään, siis jos on tuota. Käynnistetäänkö synnytyst..vai mitä? Vai voiko raskaana ollessa tosiaan edes olla tuota? Kokemuksia?

Kiitos :)

14

1570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjdksöa

Vaadi heti, että sinulta otetaan asiaankuuluvat verikokeet. Monille puhkeaa raskauden aikana tuo sairaus, mutta siis sinällään ei ole vaarallista sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa raskauden aikana, kunhan on lääkkeet. Jos tyroxiini taso laskee liian alhaiseksi, on vaarana lapsen kehityshäiriöt, huom. raskausviikkojen merkityksestä en osaa sanoa. Käynnistää ei tarvitse, kunhan saat vaan lääkkeet.

• raskaus teettää

Ennemmin epäilisin raskausmyrkytystä. Ovatko verenpaineet normaalit ja eihän pissassa ole proteiinia? Nuo kovat turvotukset ja väsymys ja ylipäätään kaikki muutkin oireesi kyllä kuulostavat ihan raskauteen liittyviltä.

• oireita, oireita..

Verenpaineet on täysin normaalit, eikä ole prot. pissassa.

Mutta onko kenelläkään hen.koht. (tai jollain läheisellä ollut) kokemusta..siis onko ollut kilpirauhasen vajaatoimintaa raskauden aikana?

• arvot ottamaan

No, siinä tapauksessa sitten vaan pyydät, että ottavat tarvittavat kilpirauhaskokeet eli TSH ja T4-V. Helppo verikoe, käyt vaan aamulla labrassa ja olet sitä ennen sen 12 tuntia syömättä.

• vajismamma34+2

No toki voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta raskaana ollessa, itse olen sairastunut _ennen_ raskauksia, raskautunut ihan normaalisti (arvot olleet kohdillaan lääkityksen ansiosta). Käyn rask.aikana useimmin verikokeissa ja lääkitystä on räätälöity raskauksien aikaan pariin eri otteeseen.

Ja raskauden aikana voi tietysti puhjeta sekä vajaa- että liikatoiminta! (siinä kuin mikä muukin sairaus, kys. on autoimmuniisairaus, mm. reuma on autoim.)

Ja sinne labraan sitten ennen kello aamukymmentä, se on tärkää. Ja syödä toki saa ennen verikokeita (kilpirauhaslääkitystä sen sijaan ei saa ottaa, mutta se nyt ei ajankohtainen ole sinulla). Eli ei tarvitse olla ravinnotta!

• arvot ottamaan

Oho, vaihteleekohan nämä paikkakunnittain, minun käskettiin olla syömättä ennen kilpirauhaskokeita... Ehkä sain väärät ohjeet.

• oireita, oireita..

Ok. Kiva kun kirjoittelee joku, jolla on henk.koht. kokemusta..Eli siis ei ole mitään syytä paniikkiin, siis ei vaikuta vauvaan vaikka olisikin vajaatoimintaa? Eli ei tarvitse vielä käynnistellä?
      Minä kun olen niitä, jotka eivät hätäile, vaan ajattelen,että se syntyy, kun on valmis :) .En tahtoisi,että vauvaa väkiste yritetään syntymään.

Eli jos huomenna aamusta soittelen neuvolaan tai lääkärille, ja pyydän lähetettä verikokeisiin, niin voin mennä samantien, kerta ei tarvi olla syömättä.

Saako ne kokeiden tulokset sitten nopeastikkin? Vaikka se varmasti nyt selviää huomennakin :) , mutta kysynpä nyt kuitenkin.

• fjdksa

Muutama päivä siinä menee.

• vaj. täälläkin23+3

Kyllä ne saa nopeammin kuin muutaman päivän kuluttua (en tiedä miten julkisella sektorilla, käyn yksityisellä endokrinologilla, käynyt koko sairauteni ajan).

Ja tosiaan, ennen aamukymmentä tulee ottaa verikokeet, se on tärkeää.

Soittele aamusella neuvolaan ja pyydä labraan lähete. (ja niihin viitearvoihin ei sitten saisi pelkästään tuijottaa, vaan ottaa huomioon ne oireetKIN, itse voisin todella, todella huonosti esim. sellaisella TSH-arvolla joka on tk:ssa kuulema viiterajan yläraja, se olisi minulle aivan, aivan liian paljon)

• ..........

Mulla iski kilpparin vajaatoiminta molempien synnytysten jälkeen. Ekan jälkeen vajaatoiminta korjaantui itsekseen kun synnytyksestä oli noin 1,5 vuotta, mutta nyt toisen jälkeen taitaa olla jäänyt päälle, kun aikaa kulunut jo kohta 2 vuotta. Kaikki oireet löytyi alusta alkaen. Pari kk synnytysten jälkeen alkoi tajuton lihominen. Siinä oli ensimmäinen oire. Ekalla kerralla laihduin ilman syytä takaisin entisiin vajaatoiminnan korjaantuessa. Mtn muutoksia ruokavaliossa tai liikuntatottumuksissa ei ole vuosiin ollut.

Raskausaika ja varsinkin synnytys saattaa tosiaan laukaista vajaatoiminnan. Usein se on ohimenevää, mutta saattaa jäädä pysyväksikin.

Jos sinulla tuo todetaan, lääkitystä tuskin aloitetaan ennen synnytystä eikä myöskään ole mitään syytä käynnistykseen.

• oireita, oireita..

Hei "vaj. täälläkin23 3".
      Mitkä ne viitearvot sitten sinulla olivat/ovat? jos saan kysyä:) .Kaikilla tietysti voi olla henk.kohtaista..mutta olisi kiva tietää edes suurinpiirtein, jos alkavat vähättelemään neuvolassa tai lääkärissä.

Hyvä jos ei ole mitään syytä käynnistykseen..siis JOS tämä nyt tuota vajaatoimintaa on.
      Minä kun oikeasti haluan, että vauva saisi mieluiten olla loppuun asti tuolla :) .

Oli työn takana nousta näin varhain, pitää saada aivonsa liikkeelle jotenkin :D ,enne kuin soittelen ja pyytelen lähetettä.

Kiitos tähän astisista vastauksista! :)
      Saa toki vielä vastailla, jos on omia kokemuksia...aina se on parempi, mitä useamman kokemuksen saan..tietää paremmin, mitä neuvolassa tai lääkärissä vaatii.

• ....................

"Oireet minulla ovat :
      - palelu ihan kuin olisi kuumetta, mutta on alilämpöä
      - kuiva iho (vaikka rasvaisi jatkuvasti) ja todella karhea etenkin kämmenistä ja sormista.
      -todella väsyny olo..vaikka nukkuisin miten paljon tahansa, niin koko ajan väsyttää ja tekisi mieli vain nukkua, nukkua ja nukkua...
      -jaloissa on turvotusta (tämä nyt voi kyllä muutenkin liittyä raskauteen)...
      -paino noussut viikossa keskimäärin n.3kg (nyt siis viimeisen kk aikana)
      -todella huono/heikko olo
      - ummetusta
      - ajatukset eivät vain kulje kunnolla..ajatus katkoiksi voisi sanoa ennemmin"

Palelu ja kuiva iho menee ihan vaan kylmän talvi-ilman piikkiin....

Jos oikein turpoaa suoli ei toimi muu raskauteen liittyvä painon nousu lihominen- ei 3kg viikossa ole mitään ennen kuulumatonta

väsymys ja heikotus... no, sellaista raskaana oleminen on toisinaan.

väsyttää ja heikottaa. ei ihme ettei ajatus kulje?

ei aina kannata tehdä kärpäsestä härkästä. Ja netistä lueskelu ei auta asiaa.

terv. "kilpparin vajaatoimintaan lääkitystä syövä odottaja, jolla vajaatoiminta todettiin kokeissa, ilman mitään näitä em. oireita"

• oiteita, oireita...

Kuka on sanonut,että olen oireet netistä katsonut? Siis kun ystäväni minulle sanoi,että oireet sopivat siihen ja SITTEN VASTA katsoin netistä ja kirjoitin tänne.
      Ja kyllä se nyt siihen muutes viittaa, että vajaatoimintaa on.

Ja kyllä minä tiedän, että normaalistikkin voi raskaana ollessa olla noita oireita ja että kylmä talvi, tai talvi muutenkin vaikuttaa ihoon ja palelemiseen. Ja lääkärin mukaan tuo 3kg viikossa on IHAN liikaa. Samoin noin kova turvotus, mitä minulla on.

• bgfeaöougnwg

Kannattaa todellakin mittauttaa arvot ja vaikka tapella itselle lääkitys.
      Ei ole enää kyse sinun elämästä, vaan sinun ja lapsen!
      Raskaana olevan naisen T4Vn tulee olla korkeampi kuin normaalin T4Vn, itse nostaisin lääkitystäni varmasti raskaana ollessa vaikka arvot olisi viitteiden keskellä. www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe