Perämoottorin jäähdytysongelma

AnttiKangas121

Terve.
Tuossa tulin ostaneeksi perämoottorin vuosimallia -99, ja nyt syksyllä aloin huomaamaan, että perämoottori aluks pissaa kunnolla pari minuuttia, jonka jälkeen pissaaminen lakkaa kokonaan. Katsoin vesipumpusta siipipyörän jo, mutta se näytti ihan ehjältä, ehkä vähän väljältä, joten ajattelin nyt varmuuden vuoksi sen vaihtaa. Mitään ideoita missä vika voisi olla? Jotenkin kummallista että eka pissaa hyvin ja sitten se vaan lakkaa. Termostaatti vois olla kans yks missä vika vois olla, mut sit taas lukenut juttuja, että termostaatti hajotessaan tekee juuri päinvastaista, ettei lopettaiskaan veden pumppaamista ja moottori kävis liian kylmänä.
-Antti

10

13474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No voi

      prkle...kerro nyt ihmeessä merkki ja malli !!!

    • Ykä2

      Varmistitko, että kone lämpenee liikaa, eli vedenkierto on todellakin heikko, vai meneekö vain pissareikä tukkoon? Onko koneessa hälytyksiä tai kierrosrajoitinta ylikuumenemisen varalle? Laitteen yksilöiminen tarkemmin on apuna kun tällaisia kysymyksiä tulee eteen. Konetyypin omistajat voivat tuntea oireen paremmin kuin näin yleisellä tasolla vastaaja.

      Termostaatista: Kun se aukeaa putoaa paine vedenkierrossa, joten osittain tukossa oleva pissareikä tai huonoa painetta antava vesipumppu ei enää pystykkään ylläpitämäänä kunnolista merkkisuihkua.

    • AnttiKangas121

      Mariner 2.5M, 2 tahtinen, 2.5hp
      Ykä2: Ekalla kerralla kun konetta käynnistelin ja järvelle lähdin huristeleen niin yht'äkkiä alko kone hyytymään ja kokeilin varovasti koneen läheltä niin aivan tulikuumahan se oli. Noh, sitten perämoottori vaan pihaan ja aloin tutkiin et mites se noin tekee ja huomasin suihkun katoavan täysin. Eli ilmeisesti kuumenee liikaa kun noin sammuu kesken kaiken. Varmaan joku varmistus ylikuumenemisen varalle siinä on.

      Pissareiän letkun kokeilin että se on ainakin toimiva, tiedä sit mitenkä siellä koneen sisällä asiat on, varmaan jotain WD-40 tai CRC :tä pitäis sinne ruiskuttaa ja hautua siel hetken aikaa jos paskat irtois. Tossa vesipumppua avatessani huomasin myös et vaihteistoöljyt oli aika vähissä, voisko se aiheuttaa tämmöstä? Perkele kun pääsee vasta keväällä testaan koneen toimintaa.
      -Antti

      • Båt-Jobbari

        Selvä hommahan tuo on. Kannentiiviste tai pakopuolen tiiviste vuotaa ja puhaltaa painetta vesitilaan ja silloin vedenkierto häiriintyy ja kone kuumenee kunnes lämpöleikkaa siinämäärin että hyytyy ja sammuu. Kylmempänä taas pyörii herkemmin ja käy. Jos se on niin kuumaksi ajettu että kättä poltaa ja sylki sihisee niin siloon on mäntäkin jo ruvella.

        Peräöljyn määrä ei vaikuta siihen kuseeko kone vettä.


    • AnttiKangas121

      Kiitos vastauksesta!

      Vielä jos jotkut ohjeet löytäisi tuon vaihtamiseen niin olis jees. Ei varmaan mikään monimutkainen operaatio ole ja itse haluan vaihtaa niin osaa sitten seuraavallakin kerralla.
      -Antti

    • on se

      En ensimmäisenä kyllä lähtis kantta aukaseen, puristukset ainakin kannattaa mitata ensin.

      Itselläni oli yhdessä käytettynä ostetussa jampsun 40:ssä saman tyylinen ongelma kylmänä näytti merkkivettä tulevan vaan kun ajeli kaasu auki jonkun aikaa alkoi lämmetä ja merkkiveden tilalla tuli höyryä . Kone ei kyllä sammunut mutta tehot tuntuivat tippuvan. Termostaatin otin pois kokonaan ja vaihdoin siipipyörän, ei auttanut.

      Vika löytyi rikiputken sisällä menevästä kupariputkesta, entinen omistaja oli vaihtanut siipipyörän eikä ollut huomannut kaivata vanhan siipipyörän paloja ja puuttuvaa siipeä jotka olivat tukkineet putken osittain, mistä huono vesikierto johtui.

      Paineilmalla on helppo koittaa onko vesikierto tukossa. aukaisee perän pois tieltä ja laittaa sopivan kokoisen esim. kasteluletku / paineilmapyssy / teippi virityksen kupariputkeen joka on rikin sisällä ja koittaa onko vesikierrossa jotain shaibaa. Näin talvella kun ei oikeen viitsi veden kanssa pelata. Vaarana tietysti että mahdollinen tukos vain siirtyy hankalampaan paikkaan, joten oman harkinnan mukaan..

      tuolta voisi mahdollisesti löytyä räjäytyskuvia:

      http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/parts.html

      Kirjoittele ihmeessä mikä oli vikana kun saat selville.

    • liitin

      Terve, Minulla on Mariner 3.3 2t perämoottori.
      On toiminut aina hyvin mutta.. Menin taydellä kaasulla normaalisti kalapaikoille ja uistelin jonkun puol tuntia. Ja lähdin paikan vaihtoon , Kone nyki ja röpötti täydellä kaasulla ja ei enään käynyt tyhjäkäyntiä. Sitten vähän ajan päästä rupes täys kaasu toimimaan ja myös uistelu vauhti, mutta piti kaasaria säätää ruuvveista, eikä ollut samoilla asetuskilla kun ennen nykimistä. Sitten huomasin että kone käy kuumana vaikka kone kusee ihan normaalisti. Vauhti pyörän koppa oli kuuma. Kun ajoi täydellä kaasulla ei merkkivesi ollut niin kuumaa, mutta kun laski kierrokset tuli 5sek kuumaa vettä. Ja kone tuntuu tavallista kuumempana.

      Kohta varmaan leipoo?
      termostaatissa vissiin vikaa?

    • liitin

      http://kaks-tahti.blogspot.fi/


      Tuossa linkki missä näkyy kone ilman katteita. . Ei ole termostaattia?
      En kyllä ymmärrä mikä voi olla vikana kun kumminkin jäähytys vesi kiertää.
      Mutta kun koneen käynnistää piennimmillä mahollisilla kierroksilla kestää uiseita sekuntteja että vesi rupeaa kiertää kunnolla.
      Ja joissain koneissa vissiin vesi ei mene ollenkaan termostaatin kautta vaan näyttää että siipipyörä jaksaa pumpata.
      Mutta tässä koneessa vesi selvästi lämpenee.
      Pitää käydä mylly pihaan ja katsoa.
      Mitä kannattaa käydä läpi?
      1% seoksellä menty tcw3 luokituksella.

      Kiitos etu käteen!

    • liitn

      Eli jos koneessa ei olem termostaattia ja vesipumpun siipipyörä on ok ( kohta tarkistan) niin sit se on normaali lämpö? ja ei syytä huoleen?

    • Anonyymi

      Sain vanhan 5hp hondan . vettå tuli joutokäynnillä suihkuna. kierroksilla tippumalla.syyksi päättelin rikiputkeen syntyvän pakopaineen joka voitti vesipumpun tuottaman paineen.Porasin rikiputken yläpäähän reiän 12 mm kupariputkelle. 90 asteen vesijohtomutkalla ja 2-pulttisella kiristimellä kiinni ja alaspäin kavitaatiotason läpi taaksepäin taivutettuna. Homma toimi! vettä tuli täysilläkin ja kone jäähtyi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6938
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2046
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1248
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1108
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1006
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      253
      961
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      939
    Aihe