yliliikkuvat nivelet

minä-86

Minulla on tämä vaiva ja lääkärit eivät ota tosissaan kipujani. Kipu tulee nivelten rasituksesta. Menin yksityiselle fysiatrille ja hän laittoi minulle puudutuspiikin selkään kipuja helpottamaan, mutta sen vaikutus kesti muutaman päivän. Onko mitään pysyvämpää apua? Minulle lääkäri sanoi että pitäisi laihduttaa. Nykyään käyn päivässä ainakin kerran lenkillä ja 2 kertaa viikossa kuntosalilla (mitat on 172/58). Kivut ei ole hävinneet minnekkään. Kivut vievät aika useasti minulta yöunet.

13

16419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reumamies

      Voi sua, taitaa lääkärisi olla aika pihalla kun käskee sun laihduttaa. Alipainoinen kohta olet.
      Ei jaksa ohuet lihakset pitää sua pystyssä. Mene toiselle lääkärille, ei paino ole kaikkeen ratkaisu.

      • minä-86

        painan ton 58kg. Ennen painon 70kg. ei mun varmaan enää pidä laihduttaa. Asiani pointti oli se että olen laihduttanut ja liikun päivittäin, niin miksei se ole auttanut. Niinkuin ymmärsin lääkäriltä (että sen pitäis auttaa).


      • Marjukka74
        minä-86 kirjoitti:

        painan ton 58kg. Ennen painon 70kg. ei mun varmaan enää pidä laihduttaa. Asiani pointti oli se että olen laihduttanut ja liikun päivittäin, niin miksei se ole auttanut. Niinkuin ymmärsin lääkäriltä (että sen pitäis auttaa).

        Hei. Sama vaivaa minuakin. Läkärini sanoi minulle, että liikunta, jota harrastan tulee olla sellaista, joka tukee lihaskunnon ylläpitoa ja vahvistaa lihaksia. Eli siis pitkäkestoista liikuntaa ja sellaista, jossa ei ole hyppyjä, äkillisiä käännöksiä ja taitoksia ( ei aerobikkiä, tennistä, laskettelua jne.) Suositteli uintia ja kuntosaliharjoittelua aluksi opastettuna jne.

        Kipuihin olen huomannut auttavan venyttelyn ja kylmän. Lääkitykseksi sain Celebraa, kaksi kapselia päivässä koviin kipuihin. En tarvitse tuota lääkettä läheskään aina, vain jos olen liikkunut väärin tai ollut jalkeilla koko päivän.

        Sano lääkärissä kivuistasi, ja vaadi niille hyvä hoito, vaikkapa tuo Celebra. Ja muistathan tukea kipeät nivelesi liikkuessasi? Tsemppiä, kyllä tämän kanssa pärjäilee!!


      • kumiselkä
        Marjukka74 kirjoitti:

        Hei. Sama vaivaa minuakin. Läkärini sanoi minulle, että liikunta, jota harrastan tulee olla sellaista, joka tukee lihaskunnon ylläpitoa ja vahvistaa lihaksia. Eli siis pitkäkestoista liikuntaa ja sellaista, jossa ei ole hyppyjä, äkillisiä käännöksiä ja taitoksia ( ei aerobikkiä, tennistä, laskettelua jne.) Suositteli uintia ja kuntosaliharjoittelua aluksi opastettuna jne.

        Kipuihin olen huomannut auttavan venyttelyn ja kylmän. Lääkitykseksi sain Celebraa, kaksi kapselia päivässä koviin kipuihin. En tarvitse tuota lääkettä läheskään aina, vain jos olen liikkunut väärin tai ollut jalkeilla koko päivän.

        Sano lääkärissä kivuistasi, ja vaadi niille hyvä hoito, vaikkapa tuo Celebra. Ja muistathan tukea kipeät nivelesi liikkuessasi? Tsemppiä, kyllä tämän kanssa pärjäilee!!

        Olen nyt 26-vuotias nainen, ensimmäiset säryt yliliikkuvista nivelistä tuli jo ala-asteella (joita kukaan ei ottanut tosissaan). Yläaste meni nilkat teipattuina (jotteivät aina luiskahtaneet paikoiltaan), lukio ranne lastassa. Ylioppilaskirjoitukset tuli hoidettua tietokoneella kun ei pysynyt kynä kädessä. Molemmat polvet ovat yliliikkuvuuden takia keränneet nestettä, mutta kunhan välttelen äkkinäisiä liikahduksia niin kivun kanssa pystyy elämään (Nestettä on ollut polvissa n.7 vuotta.) Nyt olen ollut kolmisen vuotta selkäpotilaana... Jonka sanovat johtuvan samasta syystä eli yliliikkuvuudesta. Suomessa asuessani en juuri apua vaivoihini saanut mutta nykyään on onneksi toisin. Asun naapurimaassamme Ruotsissa ja olen löytänyt aivan ihanan fysioterapeutin joka tekee minulle kuntosaliohjelmia ja välillä seuraa harjoitteluani. Olen kokeillut allasjumppaa (ei toiminut) ja akupuktiota kipuihin (toimi hetken). Olen vain puolipäiväisesti töissä koska selkä ei todellakaan kestä enempää. Mutta olen tullut huomattavasti paljon parempaan kuntoon nyt kun minulla on joku joka valvoo treenaamistani ja suunnittelee harjoituksen niin että ne kohdistuvat oikeisiin lihaksiin. Siis niihin jotka ovat tärkeitä nivelten stabiliteetin kannalta. Mutta älä ymmärrä tätä viestiäni väärin, olen saanut harrastaa monipuolisesti nuorempana ja nytkin elän säryn kanssa ilman lääkitystä, koska lääkkeet eivät kuitenkaan poista perusongelmaa. Kummasti on oppinut elämään tämän kanssa, toivotan sinulle tsemppiä ja yritä löytää lääkäri joka ottaa sinut tosissaan!


      • Kesätuuli
        kumiselkä kirjoitti:

        Olen nyt 26-vuotias nainen, ensimmäiset säryt yliliikkuvista nivelistä tuli jo ala-asteella (joita kukaan ei ottanut tosissaan). Yläaste meni nilkat teipattuina (jotteivät aina luiskahtaneet paikoiltaan), lukio ranne lastassa. Ylioppilaskirjoitukset tuli hoidettua tietokoneella kun ei pysynyt kynä kädessä. Molemmat polvet ovat yliliikkuvuuden takia keränneet nestettä, mutta kunhan välttelen äkkinäisiä liikahduksia niin kivun kanssa pystyy elämään (Nestettä on ollut polvissa n.7 vuotta.) Nyt olen ollut kolmisen vuotta selkäpotilaana... Jonka sanovat johtuvan samasta syystä eli yliliikkuvuudesta. Suomessa asuessani en juuri apua vaivoihini saanut mutta nykyään on onneksi toisin. Asun naapurimaassamme Ruotsissa ja olen löytänyt aivan ihanan fysioterapeutin joka tekee minulle kuntosaliohjelmia ja välillä seuraa harjoitteluani. Olen kokeillut allasjumppaa (ei toiminut) ja akupuktiota kipuihin (toimi hetken). Olen vain puolipäiväisesti töissä koska selkä ei todellakaan kestä enempää. Mutta olen tullut huomattavasti paljon parempaan kuntoon nyt kun minulla on joku joka valvoo treenaamistani ja suunnittelee harjoituksen niin että ne kohdistuvat oikeisiin lihaksiin. Siis niihin jotka ovat tärkeitä nivelten stabiliteetin kannalta. Mutta älä ymmärrä tätä viestiäni väärin, olen saanut harrastaa monipuolisesti nuorempana ja nytkin elän säryn kanssa ilman lääkitystä, koska lääkkeet eivät kuitenkaan poista perusongelmaa. Kummasti on oppinut elämään tämän kanssa, toivotan sinulle tsemppiä ja yritä löytää lääkäri joka ottaa sinut tosissaan!

        Selkäni kipeytyi vuosi sitten fyysisen työn takia. Olen pitkä ja hentorakenteinen. Kipu pitkittyi, menin hierojalle ja hierojan kehoituksesta fysioterapeutille. FT totesi alaselän nivelten yliliikkuvan. Menin voimakkaan kivun takia kuitenkin lääkäriin, joka lähetti minut reumapolille. Molemmista SI-nivelistä löytyi tulehdus, muttei sen kummempaa. Kipulääkkeeksi sain MOBICia. Olin siihen asti syönyt Panadolia, joka ei ollut auttanut mitään (se ei kuulemma ole tulehduskipulääke).

        Kipu helpottui jumpan, liikunnan ja MOBICin avulla. Nykyään tulen toimeen istumalla vähän, kävelemällä paljon ja jumppaamalla ohjeiden mukaan joka toinen päivä (juuri sitä stabilisointia). Särkylääkkeitä tarvitsen enää harvoin.

        Rankka vuosi on takana, mutta nyt menee onneksi paremmin. Tsemppiä kaikille selkäkipuisille!


      • Selkä vaivaa
        kumiselkä kirjoitti:

        Olen nyt 26-vuotias nainen, ensimmäiset säryt yliliikkuvista nivelistä tuli jo ala-asteella (joita kukaan ei ottanut tosissaan). Yläaste meni nilkat teipattuina (jotteivät aina luiskahtaneet paikoiltaan), lukio ranne lastassa. Ylioppilaskirjoitukset tuli hoidettua tietokoneella kun ei pysynyt kynä kädessä. Molemmat polvet ovat yliliikkuvuuden takia keränneet nestettä, mutta kunhan välttelen äkkinäisiä liikahduksia niin kivun kanssa pystyy elämään (Nestettä on ollut polvissa n.7 vuotta.) Nyt olen ollut kolmisen vuotta selkäpotilaana... Jonka sanovat johtuvan samasta syystä eli yliliikkuvuudesta. Suomessa asuessani en juuri apua vaivoihini saanut mutta nykyään on onneksi toisin. Asun naapurimaassamme Ruotsissa ja olen löytänyt aivan ihanan fysioterapeutin joka tekee minulle kuntosaliohjelmia ja välillä seuraa harjoitteluani. Olen kokeillut allasjumppaa (ei toiminut) ja akupuktiota kipuihin (toimi hetken). Olen vain puolipäiväisesti töissä koska selkä ei todellakaan kestä enempää. Mutta olen tullut huomattavasti paljon parempaan kuntoon nyt kun minulla on joku joka valvoo treenaamistani ja suunnittelee harjoituksen niin että ne kohdistuvat oikeisiin lihaksiin. Siis niihin jotka ovat tärkeitä nivelten stabiliteetin kannalta. Mutta älä ymmärrä tätä viestiäni väärin, olen saanut harrastaa monipuolisesti nuorempana ja nytkin elän säryn kanssa ilman lääkitystä, koska lääkkeet eivät kuitenkaan poista perusongelmaa. Kummasti on oppinut elämään tämän kanssa, toivotan sinulle tsemppiä ja yritä löytää lääkäri joka ottaa sinut tosissaan!

        Anteeksi pitkä viesti..
        Käyn lukion ensimmäistä luokkaa ja selkäni on usein kipeä. Ensin ajattelin sen johtuvan painavasta repusta mutta nykyään uskon sen tulevan istumisesta.
        Joogaan kaksi kertaa viikossa, kävelen jonkin verran ja harrastan kotona lihaskuntojumppaa aika paljon(kun illalla innostuu niin helposti menee 3 h jumpatessa ja venytellessä tv:n edessä). Hiihdän myös talvisin.
        Kaaduin vamman vasempaan polveeni viime talvena, joka meni ohi. Kävin lääkärillä, joka käski nostaa lihaskuntoa. Harrastin silloin pari kertaa viikossa aaerobickia sekä sählyä ja hiihtoa. Syksyllä oireili oikea: nyt se on vain jäykempi kuin toinen.
        Kokeilin laskettelua tänä viikonloppuna kahtena päivänä. Se otti polviini paljon, enemmän oikeaan. Voinkohan jatkaa harrastustani?
        Kannattaako minun välttää niveliä rasittavia reisiliikkeitä ym.? Näin ehkäisen nivelvaivat mutta liikunnasta tulee tylsää jos kaikki liikkeet ovat nostoa ja muuta ja laskettelu jää pois.
        Pienenä kuulemma taivuttelin polviani inhottavasti ja varpaani naksuvat kävellessä, samoin selkä ja niska kun pyörittää, sormet ja ranteet taipuvat paljon. Minulla on myös lattajalka.
        Ryhtini on todella huono (yritän venytellä ja harrastaa kohentavaa liikuntaa, pilates ym.) ja tänä ja viime vuonna selkärankani on vääntynyt niin että nikamat näkyvät lapaluista alaspäin. Mitään tehtävissä?
        On ollut tarkoitus mennä lääkärille tai fysioterapeutille, mutten ole saanut aikaiseksi.


    • yliliikkuva

      itsellänikin on yliliikkuvat nivelet...koskee esim. lonkkiin tai polviin erilaisissa urheilusuorituksissa tai sitten saattaa tavallisen kävelyn jälkeen alkaa särkemään lonkkiin. lisäksi selkäni on yliliikkuva, josta aiheutuu joskus ongelmia. viestissäsi oli yksi huomiota herättävä asia: ei sinun todellakaan pitäisi laihduttaa! mielestäni olet aivan normaalin painoinen. eikö pitkän pitäisikin painaa tuon verran. enemmänkin sun pitäisi vahvistaa niveliä suojaavia lihaksia.

    • toinen 86

      Joo, tuttu juttu. Mulle sanoi työpaikkalääkäri että on nilkassa rasitusvamma: kotiin, lääkettä ja nukkumaan, paranee kuulemma itsestään(samaa sanoi oma lääkäri edellisellä ja sitä edellisellä kerralla). Itsellä ollut kuitenkin nilkat jo vuosia heikot (löysät) joten tiesin että ei se oo mikään rasitusvamma. Menin sitten mehiläiseen: oikeassa nilkassa paha ja vasemmassa lievänä nivelkalvon tulehdus, lisäksi mm. nilkat niin löysät että kiristysleikkaukseen. Lääkäri jopa sanoi että ihme kun ovat vielä ylipäätään kasassa, tuskin olsi ollut enää kauaa. Huomasi taas eron yksityisessä. On kyllä hintansa väärti.

      Olen harrastanut 7 vuotta salibandya, siitä 4 vuotta käyttäen nilkkatukia. On auttanut tähän asti. Suosittelen sellaisia tukevia missä on muovilastat sivuissa. Vähentävät nilkkaan kohdistuvaa rasitusta ja estävät uusia nyrjähdyksiä. Eivätkä kuulemma pahenna enää tilannetta, niin että omat nilkat heikkenisivät entisestään. Helpottaneet huomattavasti ainakin mun elämää.

    • Hoitaja21v

      ITSELLÄNI ON YLILIIKKUVAY NIVELET.. RASITUKSESTA VARSINKIN VASEN OLKAPÄÄ KIPEYTYY AIKA PALJON..OLEN HOITOALALLA JA KÄTTÄ JOUTUU KÄYTTÄMÄÄN AIKA PALJON... KÄVIN ORTOBEDILLA MUTTA SANOTTIIN VAAN ETTÄ AI TEHHÄ MITÄÄN JOS ON KIPEÄ OTA SÄRKYLÄÄKETTÄ.. KIVA KIVA... 177/62 ET EN IHMETTELE JOS ON YLILIIKKUVAT NIVELET..

    • Minä -76

      Heissan!
      Itse olen 31v. ja minulla on ollut nivelsärkyä jo vuosien ajan. Aluksi särkyjen syy oli aina ylipaino ja sen kun hoidin pois alta niin syynä olikin flunssa. Nivelsäryt pahenivat viime syksynä eivätkä lähteneet pois. Kävin reumalla tämän vuoden tammikuussa ja tuloksena oli yliliikkuvat nivelet. Minulla on jatkuvasti särkyä jonka saan pahemmaksi rasittamalla itseäni. Sain jumppaohjeet työterveysfysiatrilta jota olen noudattanut päivittäin. Kävin kipupolilla ja siellä lääkäri sanoi, että harvoin yliliikkuvat nivelet aiheuttavat kipua, mutta kun sitä on niin sitä on vaikea hoitaa kun lääkettä ei ole. Olen syönyt Triptyliä n. puoli vuotta ilman tulosta. Nyt saattaa olla vaihto toiseen lääkkeeseen, jossa pitäisi olla sama kipukynnystä kohottava vaikutus. Olen tällä hetkellä sairauslomalla koulunkäyntiavustajan työstäni. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun pitempään istuminen, pidemmän matkan käveleminen tuottaa särkyä, joka myös minulta vie usein yöunet. Nyt on lähete fysiatrian osastolle tutkimuksiin ja kenties lisää jumppaohjeita saamaan. Liikuntaa todellakin hankaloittaa hyvin helposti sijoiltaan menevä polvilumpio, atooppinen iho ja astma. Jumppaan vaikka kipeää tekeekin, että eivät voi missään vaiheessa syyttää minua ja sitä etten olisi yrittänyt ja säryt ovat omaa syytä.... Hermo menee, mutta jaksamista kaikille kohtalotovereilleni!!

      • Oneima

        Mulla todettiin yliliikkuvat nivelet noin 6-vuotiaana. Nyt olen parikymppinen ja raajat taipuu vaikka mihin asentoon. Kun nostan kättä viittaus asentoon, olkapää muljahtaa paikoiltaan. (vaiva ollut ala-asteelta asti) Sormeni menevät sijoiltaan ikäänkuin vahingossa vähän väliä. Saan myös nilkan, ranteen ja polveni pois sijoiltaan vaivatta. Saan pääni käännettyä miltei 180 astetta... Mulle on joskus vanhemmat sanonu että kun oon vanha niin ei kauppakassit pysy kädessä kun käsi muljahtelee. Kipuja on ollut todella vähän ja harvoin.. Mua itseäni on ruvennut häiritsemään toi paikkojen löysyys. Oisko jollakin kokemusta tälläsesta tai keinoa millä sais korjattua? Itellä kävi mielessä että senkun menee ruuvauttamaan nivelet paikoilleen..


      • reumanainen
        Oneima kirjoitti:

        Mulla todettiin yliliikkuvat nivelet noin 6-vuotiaana. Nyt olen parikymppinen ja raajat taipuu vaikka mihin asentoon. Kun nostan kättä viittaus asentoon, olkapää muljahtaa paikoiltaan. (vaiva ollut ala-asteelta asti) Sormeni menevät sijoiltaan ikäänkuin vahingossa vähän väliä. Saan myös nilkan, ranteen ja polveni pois sijoiltaan vaivatta. Saan pääni käännettyä miltei 180 astetta... Mulle on joskus vanhemmat sanonu että kun oon vanha niin ei kauppakassit pysy kädessä kun käsi muljahtelee. Kipuja on ollut todella vähän ja harvoin.. Mua itseäni on ruvennut häiritsemään toi paikkojen löysyys. Oisko jollakin kokemusta tälläsesta tai keinoa millä sais korjattua? Itellä kävi mielessä että senkun menee ruuvauttamaan nivelet paikoilleen..

        Minulle sanoi reumalääkäri jo 12 vuotta sitten, että minulla on yliliikkuvat nivelet. Sitten v. 2002 alkoikin vasen polvi muljahdella, ja lopulta kokonaan mennä sijoiltaan. Jonkun täytyy aina vetää se takaisin paikoilleen, milloin kotiväki, milloin ystävät ja naapurit. Olen joutunut muutaman kerran soittamaan ambulanssinkin paikalle, kun ei ole ollut muita vetäjiä saatavilla ... Yritettiin sitä leikkauksellakin korjata, muttei se auttanut. Kerran, pari kuukaudessa se menee pois paikoiltaan. Ja nyt tänä keväänä on alkanut myös toinenkin, oikea, polvi muljahdella ikävästi silloin tällöin. Sillä tavalla tuo toinenkin alkoi temppuilla. Elämä on! :-(


    • kuihtuen

      Naisilla yliliikkuvat nivelet alkavat jäykistyä vaihdevuosien jälkeen. Eri asia sitten, moniko on selvinnyt ilman vammoja siihen asti. Nivelrikkoriski lie suurempi, muista vammoista ja niiden jälkiseurauksista puhumattakaan.

      Itselläni yliliikkuvat nivelet diagnosoi fysiatri. Antoi paperit käteen, ja pyysi hakemaan fysioterapialähetteen terveyskeskuksesta. Terveyskeskuslääkäri sanoin, että yliliikkuvat nivelet ovat normaali ja jopa ihannoitava tilanne. Ei edes lukenut fysiatrin papereita. Tosin unohti, että ballerinoiksi ryhdytään 3- eikä 43-vuotiaana ja että ballerinat myös eläköityvät esim. kansallisoopperasta 45-vuotiaina. Kuka nyt sinne asti yhtenä kappaleena kestää. Eli uusi urani ei ole ballerina.

      Fysioterapialähetteen tk-lääkäri kirjoitti, mutta en todellakaan mennyt, kun asenne oli, että v---uako terve nainen valittaa, sinulla ei ole mitään toiminnan rajoitteita, olet täysin työkykyinen (fysiatri oli määritellyt minut osittain työrajoitteiseksi). Eli en enää valita. Painoa alle 50 kg, ja jokainen kilo vähemmän vähentää selän kuormitusta, mutta niin toki vähentää myös luumassaa.

      Itselläni nivelet ovat liikkuvimmillaan matalimpien hormonitasojen aikaan. Saa nähdä sitten, mitä vaihdevuodet tekevät. Pitkä kipujakso vai armeliaasti alkava nivelten jäykistyminen. Itse aion alkaa käyttää (taas) korsettia fysiatrin estoista huolimatta. Kun lääkärien näkemykset ovat näin erilaiset, teen juuri oman pääni mukaan. Lihakset heikkenevät, jos niitä ei käytetä, mutta ne vahvistuvat kyllä käytössä. Ja moni on saanut korsetista apua, ja käyttänyt sitä hyvin pitkään, ja saanut lihaksensakin takaisin, vaikka olisi lopettanut käytön 70-vuotiaana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe