Työ ei rasita lentokentällä!

Herra Kummajainen

Aamun (1.2.) Länsi-Savo julkaisi näyttävästi ja isosti "uutisen", kun Puolustusvoimat alkaa lennättää sotaherroja Mikkelin ja Helsingin väliä. Lentoaseman päällikön mukaan armeijan lennot - peräti 1 kpl/arkipvä - on merkittävä tapaus, vaikka siviileillä ei ole lennoille edes asiaa!!!

Länsi-Savolta jäi kysymättä TODELLINEN uutinen. Kentällä on nimittäin lehden mukaan töissä neljä ihmistä.

Se OIKEA uutinen olisi ollut selvittää, mistä näille neljälle ihmiselle maksetaan, kun armeijan lentoja ei ole yhtä enempää/pvä eli mitä ketällä tehdään silloin. Mitä neljä työntekijää tekevät 7 tuntia päivässä, kun sen yhden koneen vastaanotto tuskin vie tuntiakaan työaikaa?? Ja mitä nämä neljä kevyttyöllistettyä ovat tehneet ne 5-7 vuotta, kun Mikkeliin ei ole lennetty reittikoneilla?

Tarvitaanko oikeasti viiden viikkotunnin työhön 160 työtuntia?
Varmasti moni olisi kiinnostunut noin keveistä töistä! Kenen palkkalistoilla mahtavat olla nämä Mikkelin lentokentän kevyttyöllistetyt?
Kannattaisiko kentällä tehdä työmitoitus?

76

2331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhjän toimittajat

      Anttikin jo eläkeiässä, joten siitä voisi jo yhden tinkiä pois.
      Herra nyt ei on aina ollut enemminkin keskustelija, kuin työn tekijä tosissaan.
      Hieno nimike vain on riittänyt nostamaan päätään, jotta ei enää edes halua tuntea kaikkia tuttujaan ja lähes sukulaisiaankaan.

    • Cesna 150

      Kentällä oli aamupäivällä vilkasta toimintaa....2 harakkaa lensi yli. Eivät kuitenkaan laskeutuneet, joten nekin kenttämaksut jäivät saamatta...prkkl :) Voita tätä eteläsavon p-reikää...onneksi noi kenttähenkilökunta palkat maksaa kait valtio, joten talkoisiin osallistuu kaikki suomalaiset. Toisaalta olisiko vaikka 3-henkilön työpanoksen voinut käyttää johonkin sellaiseen jolla olisi leivottu tähän yhteiseen kakkuun lisäarvoa. Yksi henkilö olisi kyllä ehtinyt ko. kentän pitää toiminta kunnossa n.40h/vko..

      Heh. ei kait joku sellainen paikallislehti kuin LÄNSI-SAVO viitsi pilata tunnelmaa, kirjoittamalla tuollaisista asioista. Joten LS väärää foorumi. Oikea paikka varmaan joku liikenneministeriö tai Finnvatia, vai mikä lie Ilmailulaitos..?

      • Rillit huurussa?

        Vuodessa Mikkelin kentällä on 1500 lentoa.


      • Lentoja
        Rillit huurussa? kirjoitti:

        Vuodessa Mikkelin kentällä on 1500 lentoa.

        3000 kpl, jos laskut ja nousut otetaan mukaan.


      • Tilasto=emävalhe
        Lentoja kirjoitti:

        3000 kpl, jos laskut ja nousut otetaan mukaan.

        Näytäpäs sellainen tilasto joka kertoo että Mikkelissä on 3000 lentoa vuodessa. Sehän on Joensuun lentokentän luokkaa! Joensuuhun sentään lennetään monta reittilentoa joka päivä ja jossa on noin 120 000 lentomatkustajaa/vuosi!!!


      • Anonyymi
        Lentoja kirjoitti:

        3000 kpl, jos laskut ja nousut otetaan mukaan.

        miinus harakka-, varis- ja varpusparvet


    • Airbus 320

      Paljonko oikeasti maksaa Mikkelin lentokentän ylläpitäminen yhtä arkipäivälentoa varten?
      Lentokentän päällikkö Antti Seppälä ilkeää vielä kehuskella että siviileiltä suljettu yksi arkipäivälento on merkittävä tapaus!
      Onhan se varmasti merkittävä tapaus, kun pitää kerran päivässä herätä tunniksi tekemään töitä!!!

    • Mistä maksetaan?

      Lentokentällä työskenteleville ihmisille maksetaan mm. harrasteilmailusta, yksittäisistä tilauslennoista ja ilmavoimien lennoista. Yhteensä laskuja on ~1500 vuodessa, joten mukana on myös muuta kuin nuo ilmavoimien lennot.

      • Kiirettä ja vilinää

        Ja sehän tekee ruhtinaalliset neljä lentoa päivässä eli yksi lento/työntekijä!!! Mitkä mahtavat olla tämän yhden lennon/työntekijä/päivä kustannukset???
        Tunnin työ/työntekijä, mutta kahdeksan tunnin palkka/työntekijä - niinkö?
        Taitaa olla melkoinen kiire ja vilinä Mikkelin kentällä!


      • Toimiva kenttä
        Kiirettä ja vilinää kirjoitti:

        Ja sehän tekee ruhtinaalliset neljä lentoa päivässä eli yksi lento/työntekijä!!! Mitkä mahtavat olla tämän yhden lennon/työntekijä/päivä kustannukset???
        Tunnin työ/työntekijä, mutta kahdeksan tunnin palkka/työntekijä - niinkö?
        Taitaa olla melkoinen kiire ja vilinä Mikkelin kentällä!

        Toimivalla kentällä on pakko olla useita työntekijöitä - tai muuten tingittäisiin turvallisuudesta tai muusta tärkeästä toiminnallisuudesta. Työntekijöiden tehtäviin ei todellakaan kuulu pelkkä koneiden ohjaaminen ja tankkaaminen tms., vaan koko kentän hoito, jossa työsarkaa on paljon. Ei ole väliä, laskeutuuko kentälle 1 kone vai 10 konetta päivässä - tärkeintä on turvallisuus.

        Esim. Helsinki-Vantaalla työskentelee 20 000 ihmistä ja lentoja on 300 päivässä. Se tekee 70 työntekijää per lento.


      • Järkeä tuhlailuun!
        Toimiva kenttä kirjoitti:

        Toimivalla kentällä on pakko olla useita työntekijöitä - tai muuten tingittäisiin turvallisuudesta tai muusta tärkeästä toiminnallisuudesta. Työntekijöiden tehtäviin ei todellakaan kuulu pelkkä koneiden ohjaaminen ja tankkaaminen tms., vaan koko kentän hoito, jossa työsarkaa on paljon. Ei ole väliä, laskeutuuko kentälle 1 kone vai 10 konetta päivässä - tärkeintä on turvallisuus.

        Esim. Helsinki-Vantaalla työskentelee 20 000 ihmistä ja lentoja on 300 päivässä. Se tekee 70 työntekijää per lento.

        Mikkeliä ja Hki-Vantaata ei kannata vertailla. Hki-Vantaalla on sellaisia ympärivuorokautisia kansallisia ja kansainvälisiä lento-, huolto- yms. palveluja ja toimintoja, joita Mikkelissä ei ole eikä yhden lennon takia koskaan tule. Volyymit ovat ihan toista luokkaa!

        Ontuva rinnastus on myös koneiden lasketumismäärä. Tuolla turvallisuuslogiikalla esimerkiksi yksi lento per kuukausi vaatisi saman määrän henkilöstöä kuin 10 lentoa per päivä!

        Palvelut voidaan hoitaa taloudellisesti, tehokkaasti ja turvallisesti esim. kilpailuttamalla tai ostopalveluina. Tuskinpa se yksi armeijan reittikone tai ne muut harrasteilmailun koneet yllättäen ja kysymättä Mikkeliin laskeutuvat!
        Päätöstä lennosta ja laskeutumisesta Mikkeliin ei tehdä maisemanäkymien tai "onpa kivannäköinen kaupunki"-perusteilla!

        Mutta edelleenkin on vastaamatta, mitä tämä neljän ihmisen kevyttöinen "täystyöllistäminen" maksaa? Mikä on hinta/lento? Onko kentän ylläpitoon olemassa järkevämpiä keinoja, jos ja kun armeijan kaluunaherroille pitää kenttää ylläpitää päivät ympäriinsä?


      • Kiirettä ja vilinää
        Toimiva kenttä kirjoitti:

        Toimivalla kentällä on pakko olla useita työntekijöitä - tai muuten tingittäisiin turvallisuudesta tai muusta tärkeästä toiminnallisuudesta. Työntekijöiden tehtäviin ei todellakaan kuulu pelkkä koneiden ohjaaminen ja tankkaaminen tms., vaan koko kentän hoito, jossa työsarkaa on paljon. Ei ole väliä, laskeutuuko kentälle 1 kone vai 10 konetta päivässä - tärkeintä on turvallisuus.

        Esim. Helsinki-Vantaalla työskentelee 20 000 ihmistä ja lentoja on 300 päivässä. Se tekee 70 työntekijää per lento.

        Helsinki-Vantaalla on 20 000 työntekijää 1500 eri yrityksen palveluksessa. Lentoja on muuten noin 500 päivässä ja matkustajia n. 13 miljoonaa vuodessa!
        Se hoitaa 90 prosenttia Suomen kansainvälisestä lentoliikenteestä.
        Kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki-Vantaan_lentoasema

        Savonlinnassa lienee n. 16 000 matkustajaa/vuosi ja Varkaudessa n. 8000.

        Mikkelin matkustajamääristä ei edes löydy matkustajatietoja! Joten eipä se anna aihetta lento-, matkustaja- tai henkilöstömäärien vertailuun Hki-Vantaan kanssa!


      • Jonniinmoinen ihme
        Kiirettä ja vilinää kirjoitti:

        Helsinki-Vantaalla on 20 000 työntekijää 1500 eri yrityksen palveluksessa. Lentoja on muuten noin 500 päivässä ja matkustajia n. 13 miljoonaa vuodessa!
        Se hoitaa 90 prosenttia Suomen kansainvälisestä lentoliikenteestä.
        Kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki-Vantaan_lentoasema

        Savonlinnassa lienee n. 16 000 matkustajaa/vuosi ja Varkaudessa n. 8000.

        Mikkelin matkustajamääristä ei edes löydy matkustajatietoja! Joten eipä se anna aihetta lento-, matkustaja- tai henkilöstömäärien vertailuun Hki-Vantaan kanssa!

        Onko Mikkelin lentokentällä ollut matkustajia sitten 2000-luvun puolivälin, kun reittiliikenne loppui?
        Tuolloin Hki-Slinna-Mli -kolmioreitillä oli muistaakseni 7000 matkustajaa, joista varmaan ainakin 3/4 oli naapurikaupungin matkustajia!
        Hyvä jos armeijan reittilento tuo nyt Mikkeliin edes 800 matkustajaa/vuosi.

        Kun tällä palstalla on harrastettu keskiarvolaskentaa, sehän tekisi huimat 3 matkustajaa/päivä yhtä lentoaseman työntekijää kohti. Eipä hommat rasita, mutta saavathan armeijan miehet ja naiset henkilökohtaista palvelua!


      • DC-10
        Kiirettä ja vilinää kirjoitti:

        Helsinki-Vantaalla on 20 000 työntekijää 1500 eri yrityksen palveluksessa. Lentoja on muuten noin 500 päivässä ja matkustajia n. 13 miljoonaa vuodessa!
        Se hoitaa 90 prosenttia Suomen kansainvälisestä lentoliikenteestä.
        Kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki-Vantaan_lentoasema

        Savonlinnassa lienee n. 16 000 matkustajaa/vuosi ja Varkaudessa n. 8000.

        Mikkelin matkustajamääristä ei edes löydy matkustajatietoja! Joten eipä se anna aihetta lento-, matkustaja- tai henkilöstömäärien vertailuun Hki-Vantaan kanssa!

        "Lentoja [Helsinki-Vantaalla] on muuten noin 500 päivässä"

        Jos laskut ja nousut otetaan huomioon, Mikkelissäkin on 8 lentoa/päivä. Ja vaikka matkustajia olisi vain muutama tuhat, vetäisi Mikkelin matkustaja/henkilöstömäärä silti vertoja Helsinki-Vantaalle. Mutta näidenhän kenttien vertaus on ontuvaa.


      • Toimiva kenttä
        Järkeä tuhlailuun! kirjoitti:

        Mikkeliä ja Hki-Vantaata ei kannata vertailla. Hki-Vantaalla on sellaisia ympärivuorokautisia kansallisia ja kansainvälisiä lento-, huolto- yms. palveluja ja toimintoja, joita Mikkelissä ei ole eikä yhden lennon takia koskaan tule. Volyymit ovat ihan toista luokkaa!

        Ontuva rinnastus on myös koneiden lasketumismäärä. Tuolla turvallisuuslogiikalla esimerkiksi yksi lento per kuukausi vaatisi saman määrän henkilöstöä kuin 10 lentoa per päivä!

        Palvelut voidaan hoitaa taloudellisesti, tehokkaasti ja turvallisesti esim. kilpailuttamalla tai ostopalveluina. Tuskinpa se yksi armeijan reittikone tai ne muut harrasteilmailun koneet yllättäen ja kysymättä Mikkeliin laskeutuvat!
        Päätöstä lennosta ja laskeutumisesta Mikkeliin ei tehdä maisemanäkymien tai "onpa kivannäköinen kaupunki"-perusteilla!

        Mutta edelleenkin on vastaamatta, mitä tämä neljän ihmisen kevyttöinen "täystyöllistäminen" maksaa? Mikä on hinta/lento? Onko kentän ylläpitoon olemassa järkevämpiä keinoja, jos ja kun armeijan kaluunaherroille pitää kenttää ylläpitää päivät ympäriinsä?

        Kuten jo ylhäällä viitattiin, kentän hoidosta suuri osa on täysin muuta kuin koneiden kanssa pelailua. Sen toimintakunnossa oleminen (kiitorata/rullaustiet, lennonjohto, peruspalvelut jne.) edellyttää pakosti vakituisia työntekijöitä, jotta homma toimisi lain mukaan. Työn määrää ei lasketa lentojen määrällä!

        Jos työntekijät tilattaisiin ostopalvelusta aina tarvittaessa (mahdotonta ainakin kesän volyymilla), kentän palvelujen taso laskisi kohisten ja saisimme kohta kuulla kaupungissamme olevan maan rappeutunein kentän. Maalaisjärjellä ajateltuna talvellakin kentällä on paljon työtä, vaikka lentoja on roimasti vähemmän.


      • Työt ei rasita
        DC-10 kirjoitti:

        "Lentoja [Helsinki-Vantaalla] on muuten noin 500 päivässä"

        Jos laskut ja nousut otetaan huomioon, Mikkelissäkin on 8 lentoa/päivä. Ja vaikka matkustajia olisi vain muutama tuhat, vetäisi Mikkelin matkustaja/henkilöstömäärä silti vertoja Helsinki-Vantaalle. Mutta näidenhän kenttien vertaus on ontuvaa.

        Milloinkahan Mikkelissä on ollu muutama tuhat matkustajaa/päivä? Olispa kiva nähhä sellainen "tilasto"!
        Harvoinpa ne koneet jää kentälle. Yleensä ne nousee myös paluulennolle - tosin aika harvanlaiseen meillä Mikkelissä!


      • Tilastonikkari 2010
        Kiirettä ja vilinää kirjoitti:

        Helsinki-Vantaalla on 20 000 työntekijää 1500 eri yrityksen palveluksessa. Lentoja on muuten noin 500 päivässä ja matkustajia n. 13 miljoonaa vuodessa!
        Se hoitaa 90 prosenttia Suomen kansainvälisestä lentoliikenteestä.
        Kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki-Vantaan_lentoasema

        Savonlinnassa lienee n. 16 000 matkustajaa/vuosi ja Varkaudessa n. 8000.

        Mikkelin matkustajamääristä ei edes löydy matkustajatietoja! Joten eipä se anna aihetta lento-, matkustaja- tai henkilöstömäärien vertailuun Hki-Vantaan kanssa!

        Nimimerkille Kiirettä ja vilinää:

        Suomen lentokenttien laskeutumis-, tavara- ja matkustajamäärien tilastot löytyvät Finnavia sivuilta: http://www.finavia.fi/files/finavia2/liikennetilastot_pdf/Lentoliikennetilasto_2010.pdf

        Mikkelin vuoden 2010 matkustajamäärä oli 1214 matkustajaa ja laskeutumisia kertyi 1395. Keskimääräinen matkustajamäärä oli 0,87 matkustajaa/lento.
        Vertailun vuoksi toinen "yksityinen" lentoasema Seinäjoella ylsi 33 920 matkustajaan noin 1500 laskeutumisella. Seinäjoella oli 22,7 matkustajaa/lento.

        Mikkeli on harrasteilmailukenttä eikä armeijan eikä muidenkaan yhteisöjen reittiliikenteellä ole höykäsenpöläyksen merkitystä. Edes rahtiliikennettä Mikkelissä ei ole.


      • Airbus 320
        Toimiva kenttä kirjoitti:

        Kuten jo ylhäällä viitattiin, kentän hoidosta suuri osa on täysin muuta kuin koneiden kanssa pelailua. Sen toimintakunnossa oleminen (kiitorata/rullaustiet, lennonjohto, peruspalvelut jne.) edellyttää pakosti vakituisia työntekijöitä, jotta homma toimisi lain mukaan. Työn määrää ei lasketa lentojen määrällä!

        Jos työntekijät tilattaisiin ostopalvelusta aina tarvittaessa (mahdotonta ainakin kesän volyymilla), kentän palvelujen taso laskisi kohisten ja saisimme kohta kuulla kaupungissamme olevan maan rappeutunein kentän. Maalaisjärjellä ajateltuna talvellakin kentällä on paljon työtä, vaikka lentoja on roimasti vähemmän.

        Jos lääkäri- ja vaativa sydänkirurgityö pelaa sairaaloissa ostopalvelupohjalta, niin ei luulisi aura-auton tai lakaisukoneen kuljettajan työn lentokentällä olevan osaamisvaateiltaan sen ihmeellisempää!!!
        Ja kyllä ne yli lentävät lentokoneet ottavat komentonsa muualta kuin Mikkelin lennonjohtotornista. Sitä paitsi onko Mikkelissä edes sen tason lennonjohtajaa, jolla on osaaminen ja valtuudet käskyttää taivaalla liikkuvia masinoita?
        Ilmaliikennettä, sen ohjausta ja kentän puhtaanapitotöitä ei kannata turhaan mystifioida. Maasta löytyy paljon vaativampaakin osaamista ja koulutusta vaativia töitä. Ja monet niistä hoituvat ostopalveluna tai pienemmällä joukolla pätkätyönä kesät talvet!


      • ....
        Airbus 320 kirjoitti:

        Jos lääkäri- ja vaativa sydänkirurgityö pelaa sairaaloissa ostopalvelupohjalta, niin ei luulisi aura-auton tai lakaisukoneen kuljettajan työn lentokentällä olevan osaamisvaateiltaan sen ihmeellisempää!!!
        Ja kyllä ne yli lentävät lentokoneet ottavat komentonsa muualta kuin Mikkelin lennonjohtotornista. Sitä paitsi onko Mikkelissä edes sen tason lennonjohtajaa, jolla on osaaminen ja valtuudet käskyttää taivaalla liikkuvia masinoita?
        Ilmaliikennettä, sen ohjausta ja kentän puhtaanapitotöitä ei kannata turhaan mystifioida. Maasta löytyy paljon vaativampaakin osaamista ja koulutusta vaativia töitä. Ja monet niistä hoituvat ostopalveluna tai pienemmällä joukolla pätkätyönä kesät talvet!

        "Jos lääkäri- ja vaativa sydänkirurgityö pelaa sairaaloissa ostopalvelupohjalta"

        No ilmankos hoitovirheitä syntyy.


      • Outo juttu!
        .... kirjoitti:

        "Jos lääkäri- ja vaativa sydänkirurgityö pelaa sairaaloissa ostopalvelupohjalta"

        No ilmankos hoitovirheitä syntyy.

        "No ilmankos hoitovirheitä syntyy."
        Niin sanopas muuta!
        Lento-onnettomuuksissa kuolee virheitten takia 600-1000 ihmistä/vuosi, vaikka kentillä on töissä läjäpäin "osaavia" lennonjohtajia ja aura-autokuskeja!!!


      • justiinsa juu
        Outo juttu! kirjoitti:

        "No ilmankos hoitovirheitä syntyy."
        Niin sanopas muuta!
        Lento-onnettomuuksissa kuolee virheitten takia 600-1000 ihmistä/vuosi, vaikka kentillä on töissä läjäpäin "osaavia" lennonjohtajia ja aura-autokuskeja!!!

        Ai Suomessa vai!?


      • Sillensä niin
        justiinsa juu kirjoitti:

        Ai Suomessa vai!?

        Ei ku maailmalla! Seuraa uutisia niin tiedät!
        Kai niitä lentokenttäihmisiä on töissä muuallakkii ku Mikkelissä...


      • 303
        Työt ei rasita kirjoitti:

        Milloinkahan Mikkelissä on ollu muutama tuhat matkustajaa/päivä? Olispa kiva nähhä sellainen "tilasto"!
        Harvoinpa ne koneet jää kentälle. Yleensä ne nousee myös paluulennolle - tosin aika harvanlaiseen meillä Mikkelissä!

        mikkelin lentotornissa kaksi miestä istuu vuodesta toiseen variksia laskee tänään
        kaksi varista eilen oli ainakin 6 muistelee nuorempi lennon tiodottaja vanhempi sanoo kyllä niitä oli paljon enemmän ainakin 150


      • Hyvä Mikkeli!
        303 kirjoitti:

        mikkelin lentotornissa kaksi miestä istuu vuodesta toiseen variksia laskee tänään
        kaksi varista eilen oli ainakin 6 muistelee nuorempi lennon tiodottaja vanhempi sanoo kyllä niitä oli paljon enemmän ainakin 150

        On siinä lennontiedottajilla kova homma tehdä lintulaskentaa!


      • Huolestuttaa ihan
        Tilastonikkari 2010 kirjoitti:

        Nimimerkille Kiirettä ja vilinää:

        Suomen lentokenttien laskeutumis-, tavara- ja matkustajamäärien tilastot löytyvät Finnavia sivuilta: http://www.finavia.fi/files/finavia2/liikennetilastot_pdf/Lentoliikennetilasto_2010.pdf

        Mikkelin vuoden 2010 matkustajamäärä oli 1214 matkustajaa ja laskeutumisia kertyi 1395. Keskimääräinen matkustajamäärä oli 0,87 matkustajaa/lento.
        Vertailun vuoksi toinen "yksityinen" lentoasema Seinäjoella ylsi 33 920 matkustajaan noin 1500 laskeutumisella. Seinäjoella oli 22,7 matkustajaa/lento.

        Mikkeli on harrasteilmailukenttä eikä armeijan eikä muidenkaan yhteisöjen reittiliikenteellä ole höykäsenpöläyksen merkitystä. Edes rahtiliikennettä Mikkelissä ei ole.

        Ehtiikö ne mikkelin lentokenttä-äijät ollenkaan nukkua ku noita konneita tullee yhtenään?


      • Lentovaris
        Hyvä Mikkeli! kirjoitti:

        On siinä lennontiedottajilla kova homma tehdä lintulaskentaa!

        Montako varista on kentän yli tänään lentänyt? Voisko lennontiedottaja raportoida!


    • Raha palaa

      Sisäpiirin tietoa, että korttia ne ukot siellä lätkivät. Johan tälle ne kentälle laskeutuvat variksetkin nauraa. "St Michel Airport" on Suomen ainoa kaupungin verorahoin ylläpidettävä kenttä (Plus se valtion avustus). Yksityisenä olisikin jo konkurssissa. Muuten, miksi Launialassa liikkuu päivittäin lentokentän auto? Ja melkosen tarkkaan ruokatunnin aikana? Ja ihan toisella puolella kaupunkia kuin kenttä. Maksetaanko me kaupunkilaiset myös tämä?

      • Tärkeää työtä!!!

        Se Launialassa ajeleva lentokentän auto on varmaan tutkimassa onko taivaalla lentokoneita tulossa Mikkeliin!


      • mie töihin sinne
        Tärkeää työtä!!! kirjoitti:

        Se Launialassa ajeleva lentokentän auto on varmaan tutkimassa onko taivaalla lentokoneita tulossa Mikkeliin!

        lasketaankos lentokentän liikenteeseen tol lentoaseman auto joka siellä Launialassa käy, "henkilmäärä/lento" täsmäisi


      • Maksatte myös sen!

        .


      • Anonyymi
        Tärkeää työtä!!! kirjoitti:

        Se Launialassa ajeleva lentokentän auto on varmaan tutkimassa onko taivaalla lentokoneita tulossa Mikkeliin!

        Jumankauta! Kohta menny tuosta toteamuksesta yhdeksän vuotta ja yhä se saman "firman" auto tuolla liki päivittäin ajelee.
        Taitaa olla vilkas lentoliikenne tuosta suunnasta?


    • aktivistiotavankatu

      Siis laskeutumisia 1500kpl/vuosi...näistä sitten 1000kpl purjekoneella. Voi hyvät hyssykät, onpa hommalla hintaa. Kysymys ei tosiaan ole kentän lakkauttamisesta, vaan siitä voisiko tuon homman hoitaa hieman kohtuullisimmin verovaroin.

      Tästä viestiketjusta lähti kopio linkki seuraaviin paikkoihin.

      [email protected]

      [email protected]

      Joutuvat jollakin tavalla asian käsittelemään ja reagoimaan.

      • Ammattilaiset asiall

        Kohtuullisimmin verovaroin ja samalla tingitään turvallisuudesta?


      • Syrjäytynyt?
        Ammattilaiset asiall kirjoitti:

        Kohtuullisimmin verovaroin ja samalla tingitään turvallisuudesta?

        Niin, voisihan toiminta hoitua myös muilla tavoin kuin Mikkelin verovaroin. MIten muiden Suomen lentokenttien toiminta on järjestetty?


      • Mutumutumutu

        "Joutuvat jollakin tavalla asian käsittelemään ja reagoimaan. "

        Voit kyllä olla varma, ettei valtiovarainministeriö käsittele mitenkään tällaisia "asiantuntevia" ketjuja.


      • Ei valtion kenttä
        Syrjäytynyt? kirjoitti:

        Niin, voisihan toiminta hoitua myös muilla tavoin kuin Mikkelin verovaroin. MIten muiden Suomen lentokenttien toiminta on järjestetty?

        Niissä kulut maksaa valtio. Kentyät ovat siis valtion omistuksessa ja hoidossa. Valtio ei ole joko katsonut tai Mikkelin kaupunki ei ole nähnyt tarpeelliseksi siirtää kenttää valtion omistukseen. Savonlinna hoiti asian kymmenkunta vuotta sitten kuntoon.


      • EVP
        Ei valtion kenttä kirjoitti:

        Niissä kulut maksaa valtio. Kentyät ovat siis valtion omistuksessa ja hoidossa. Valtio ei ole joko katsonut tai Mikkelin kaupunki ei ole nähnyt tarpeelliseksi siirtää kenttää valtion omistukseen. Savonlinna hoiti asian kymmenkunta vuotta sitten kuntoon.

        ei valtionsuojeluun mennä nevalkkaa kukapääsee


      • fgdghf
        Ei valtion kenttä kirjoitti:

        Niissä kulut maksaa valtio. Kentyät ovat siis valtion omistuksessa ja hoidossa. Valtio ei ole joko katsonut tai Mikkelin kaupunki ei ole nähnyt tarpeelliseksi siirtää kenttää valtion omistukseen. Savonlinna hoiti asian kymmenkunta vuotta sitten kuntoon.

        Ei valtio maksa Finavian ylläpitämiä kenttiä, vaan Helsinki-Vantaalta liikennöivät lentoyhtiöt. Finavian kentistä voittoa tuottaa vain Helsinki-Vantaa, jonka tuotoilla ylläpidetään muita Finavian kenttiä ympäri maatamme. Tampere Pirkkala ja Olunsalo taitavat pärjätä omillaan, mutta muuten tosiaan Helsinki-Vantaan tuotot, eli sieltä liikennöivät yhtiöt maksavat nuo muut kentät. No kiertäen Finnairin kautta taitaa tulla hiukan valtionkin rahaa, mutta sekin loppuu, kun valtio lopettaa omistamasta Finnairia.

        Esim. meitä lähellä olevaa Lappeenrannan kenttää ylläpidetään Helsinki-Vantaalta tulevilla voitoilla ja nykyisen, varsin vilkkaan (viime vuonna yli 116 000 matkustajaa) liikenteen kuluja maksaa myös osittain Lappeenrannan kaupunki, joka sponssaa Ryanairia, Air Balticia ja liikenteen aloittavaa Blue1:stä. Lappeenrannasta reittiliikennöidään päivittäin Riikaan (Air Baltic), Milanoon, Dysseldorfiin ja Charleroihin (Ryanair) ja kohta siis Kööpenhaminaan (Blue1) SAS:n solmukentälle. Lisäksi vielä charter liikenne etelän turistikohteisiin. Näillä eväillä kentän liikenteestä n. 90% on kansainvälisiä lentoja. Sponssausraha on tullut kolminkertaisena takaisin kaupungin veropiiriin Keski-Euroopasta tulleiden turistien muodossa ensimmäisen tutkimuksen mukaan. Eniten Ryanair tuo Etelä-Karjalaan ranskalaisia, espanjalaisia, italialaisia ja saksalaisia turisteja Euroopasta. Venäläiset lentomatkaajat eivät juurikaan jätä rahaa Lappeenrantaan, mutta muualta Suomeen tulijat kylläkin.

        Mikkeli on kylläkin eriasia, koska jo yksistään kiitotien pituus (1700m) ja kantavuus karsii Lappeenrannan tyylisen raskaan reittiliikenteen mahdollisuuden Mikkelistä.


      • Tilastoja 2012
        fgdghf kirjoitti:

        Ei valtio maksa Finavian ylläpitämiä kenttiä, vaan Helsinki-Vantaalta liikennöivät lentoyhtiöt. Finavian kentistä voittoa tuottaa vain Helsinki-Vantaa, jonka tuotoilla ylläpidetään muita Finavian kenttiä ympäri maatamme. Tampere Pirkkala ja Olunsalo taitavat pärjätä omillaan, mutta muuten tosiaan Helsinki-Vantaan tuotot, eli sieltä liikennöivät yhtiöt maksavat nuo muut kentät. No kiertäen Finnairin kautta taitaa tulla hiukan valtionkin rahaa, mutta sekin loppuu, kun valtio lopettaa omistamasta Finnairia.

        Esim. meitä lähellä olevaa Lappeenrannan kenttää ylläpidetään Helsinki-Vantaalta tulevilla voitoilla ja nykyisen, varsin vilkkaan (viime vuonna yli 116 000 matkustajaa) liikenteen kuluja maksaa myös osittain Lappeenrannan kaupunki, joka sponssaa Ryanairia, Air Balticia ja liikenteen aloittavaa Blue1:stä. Lappeenrannasta reittiliikennöidään päivittäin Riikaan (Air Baltic), Milanoon, Dysseldorfiin ja Charleroihin (Ryanair) ja kohta siis Kööpenhaminaan (Blue1) SAS:n solmukentälle. Lisäksi vielä charter liikenne etelän turistikohteisiin. Näillä eväillä kentän liikenteestä n. 90% on kansainvälisiä lentoja. Sponssausraha on tullut kolminkertaisena takaisin kaupungin veropiiriin Keski-Euroopasta tulleiden turistien muodossa ensimmäisen tutkimuksen mukaan. Eniten Ryanair tuo Etelä-Karjalaan ranskalaisia, espanjalaisia, italialaisia ja saksalaisia turisteja Euroopasta. Venäläiset lentomatkaajat eivät juurikaan jätä rahaa Lappeenrantaan, mutta muualta Suomeen tulijat kylläkin.

        Mikkeli on kylläkin eriasia, koska jo yksistään kiitotien pituus (1700m) ja kantavuus karsii Lappeenrannan tyylisen raskaan reittiliikenteen mahdollisuuden Mikkelistä.

        Finnavia Oyj on kokonaisuudessaan Suomen valtion omistama osakeyhtiö. Ja on LVM:n omistajaohjauksessa ja maksaa voitostaan osinkoa valtiolle.

        Finnavia ylläpitää ja vastaa 25 kotimaisen lentoaseman (ml. sotilaskentät) verkostoa sekä ylläpitää Suomen lennonvarmistusjärjestelmää.
        Finnavian liikevaihto on runsaat 300 miljoonaa euroa.

        Tammikuussa 2012 Lappeenrannan laskeutumisissa tapahtui 25 % lasku, kotimaan liikenteen laskeutumisissa peräti 94 % lasku! Matkustajia siellä oli tammikuussa runsaat 8700.


      • dfvasdfasdf
        Tilastoja 2012 kirjoitti:

        Finnavia Oyj on kokonaisuudessaan Suomen valtion omistama osakeyhtiö. Ja on LVM:n omistajaohjauksessa ja maksaa voitostaan osinkoa valtiolle.

        Finnavia ylläpitää ja vastaa 25 kotimaisen lentoaseman (ml. sotilaskentät) verkostoa sekä ylläpitää Suomen lennonvarmistusjärjestelmää.
        Finnavian liikevaihto on runsaat 300 miljoonaa euroa.

        Tammikuussa 2012 Lappeenrannan laskeutumisissa tapahtui 25 % lasku, kotimaan liikenteen laskeutumisissa peräti 94 % lasku! Matkustajia siellä oli tammikuussa runsaat 8700.

        Niin mutta Lappeenrannassa tapahtui 2010 vuoden aikana 324,7% nousu ja vuoden 2011 aikana vielä 90,0% nousu! Tuleva Blue1 tulee lisämään matkustajamääriä entisestään.

        Tuo tammikuun notkahdus selittyy sillä että tammi - helmikuu on aina hiljaisempaa aikaa. Kotimaan liikenteestä sen verran että Lappeenrannasta ei ole minkäänlaista reittiliikennettä Suomen aluelle. Kaupallinen liikenne suuntautuu ulkomaille kokonaisuudessaan. Kotimaan liikennettä edustaa vain yksityislennot ja armeijan liikenne.


    • Kevyesti vaan

      Ei tosissaan työkiireet rasita Mikkelin lentokentällä ku noita kirjotuksia lukkee. Miten sinne suojatyöpaikkaan pääsis töihin lonkkaa vetelemmään?

      • vetele

        Vetele vaan kätees kotonas jos sulla noin tökkii. Ja jos nii helvetisti tekee sinne mennä ni kaiva yöllä tunneli.


    • Huomio Länsi-Savo!

      Voisikohan Länsi-Savon toimittaja tehdä jutun lentokentän työpäivästä? Olisi mielenkiintoista tietää mitä siellä oikeasti tehdään.

    • Perusmikkeliläinen

      Joku kaipasi tietoa, mitä lentokentän ylläpito maksaa Mikkelille.

      Kaupungin tämän vuoden talousarviossa lentokentän nettomenoksi Mikkelille on laskettu 286 149 euroa.

      Kenttä maksaa kaupungille noin 71 500 per työntekijä. Yhdestä lennosta tulee kaupungille nettokustannuksena noin 205 euron lasku!

      • Kamalaa

        Eli vuodessa kuluja tulee huimat 5,84 euroa per mikkeliläinen!


      • Korpraali vaan
        Kamalaa kirjoitti:

        Eli vuodessa kuluja tulee huimat 5,84 euroa per mikkeliläinen!

        Mulla olis sille n. 6 e per mikkeliläinen tärkeämpää käyttöä kuin tukea armeijan herrojen lentomatkailua!
        Miks ne muuten ei käytä junaa?


      • Kenokaulat junaan
        Korpraali vaan kirjoitti:

        Mulla olis sille n. 6 e per mikkeliläinen tärkeämpää käyttöä kuin tukea armeijan herrojen lentomatkailua!
        Miks ne muuten ei käytä junaa?

        Kenokaulat ei käytä junaa, kun ne istuu ravintolavaunassa eikä tiijä missä jäähään junasta pois.


    • jotain rotia!

      Täh? Siis yksi purjelentokoneen lento maksaa 205e ? Aika kiva subventaatio harrastukselle :)

      • Pöyristyttävää

        Verorahat nousee ~0,007 euroa, joka kerta kun kentälle laskeutuu kone.


    • Totta ON!!

      Mikkelin lentoaseman toiminta on ollut iso kupla jo pitkään.

      Kupla mistä Länsi-Savo ei uskalla puhua. Päällikkö seppäsen tiedoittaminen on ollut suoranaista valehtelua mm. vuosia takaperin Mikkelin lentoaseman charter lentojen osalta. Se oli täyttä paskapuhetta.

      Tiedän 100% kun kaverini oli kentällä töissä.

      Seppälä puhaltelee muniinsa päivät pitkät ja odottaa isoa eläkettä. Työmiehet läiskivät korttia.

      Asiasta tuskin nousisi näin suurta haloota mikäli päällikkö olisi ollut totuudenmukainen tiedottamisessaan ja Länsi-Savo ei vääristelisi jutuissaan kentän todellista tarvetta ja käyttöä.

      Yksi lokki vuodessa riittää käynnistämään mediasirkuksen Länsi-Savossa.

      Uskomatonta verorahojen haaskausta!

      • l.kone pongaus 8.2

        HIRMU trafiikki kentällä keskiviikkona n, klo 13, kaksi pienkonetta melkein perätysten (5 min välein) nousi mikkelin kentältä ja kaartoivat etelän suuntaan. molemmissa koneissa oli kuskin lisäksi varmaan yksi helsingin herroja tms. Ennen koneita,,,,luultavasti kun moottori käynnistyi myös 2 varista nousi kentältä, ne lensivät karilan koeaseman suuntaan. Tänään torstainakin näin yhden koneen lentävän mikkelin taivaalla,,,en tiedä käyttikö lentoaseman huippupalveluita


    • Niin no Varsi se oO

      Kato, siellähän on olleet äijät hommissa niska limassa tänään:)

      Mahtaa niitäkin naurattaa kun näitä lukevat..

      Länsi-Savon toimitus voisi lähestyä jotain kentän työntekijää ja kysäistä vähän miten asiat on.. No tokkopa tuo uskaltaisi suutaan avata, on se kortin lätkiminen niin kivaa päivästä toiseen. Jossain toisessa duunissa saattais joutua tekemään hommia..:)

      • Mitä iiihmettä??

        Oletko SINÄ limaniska?


      • Kraak!

        Suosittelen, että sinut voidaan palkata sinne, sillä tekisit varmasti nämä neljän miehen työt yksin - ja voisit vielä raportoida variksista tänne Suomi24:ään.


    • ja äkkiä

      Kannattasko sun mennä lääkäriin Herra Kummajainen sä oot Rasittunut

    • Työkiireet alkaa

      Kohta alkaa lentokenttätornissa kiireet. Lennontiedottajat aloittaa tiaislaskennan. Ja sitten jo maaliskuun lopussa tulee kottaraiset!
      Ja muu kenttäporukka ripustelee pönttöjä puihin.

      • Putoukseen

        Voi kun olet hauska.


    • opisto-upseeri

      Hei, nyt kun armeija kerran aloittaa ne reittilennot, tuleeks mikkelin kentälle taxfree-myymälä?

      • saimaan vettä vaan

        Tottakait tule taxFree, ja Uusi hieromolaitos jossa uusi tyttö, mutta nämä vaan armeijan palveluksessa oleville, (sellasille joiden palkka verorahoista)


    • Oikea totuus esiin

      Nimimerkki saimaan vettä vaan. Osuippa oikeaan tuossa tyttöasiassa, olisi laitettava kyllä tarkkailu, että lennolle ei viedä näitä ilolintuja mukaan.
      Armaijan poikain tinanapit ja kultanauhat kun niin kovasti vetävät puolensa naissukukuntaa.

      Olisi siinäkin yksi keino säästää. kun laitettaiisin nämä armeijan äijät itse ostamaan vaatteensa ja vain ja ainoastaan määrätyissä juhaltilaisuuksissa ja tietyt kenraalit ja upseerit, jotka ovat määrätty työtehtävään voisivat esiintyä noissa virka-asuissa.
      Muutoin ei saisi pukea päälle näitä ilmaisia asuja, eihän opettajatkaan koulussa saa vaatteita virkansa puolesta, hekin kouluttavat, eikä yliopistojen opettajilla ole minkäänlaisia virka-asuja.

      Näitä säästöjä voidaan ajatella ja tehdä monella tapaa. Puolustusvoimiin on annetu varoja aivan ylenmäärin, joten nyt sitten aon aika riisua näitä ja mitenkäs onkaan nämä Mikkelin lennot, jos ne yksinomaan on sitä, että nämä herrat haluavat pikaisen paluun kotiin matkatyöstään, ei kun muuttakoot tänne Mikkeliin perheineen, ei mitään lisäetuja enää.
      Kirjat mIkkeliin ja verot kanssa, eikä mitään muttia ja lentoja tänne valtion eikä kaupungin varoin.

      Puolustusvoimien kaikki varat ovat verotuloista eli kansan veronmaksusta maksettavai asioita.

      • Äly ja väläys!!!

        No oletpa aika typerys noine vaate-ehdotuksinesi. Vai tilkkutäkkiarmeijaa olisit perustamassa?
        Samoin sitten esim. poliisit ostakoon vaatteensa mistä tahansa ja kulkekoot minkälaisissa haalareissa hyvänsä. Ja sitten vaikkapa sairaanhoitajat, työskennelköön vaikka omissa kulahtaneissa verkkareissaan...
        Vai opettajien vaatetus esimerkkinä, no ouh jee!


      • Kysynpähän vaan
        Äly ja väläys!!! kirjoitti:

        No oletpa aika typerys noine vaate-ehdotuksinesi. Vai tilkkutäkkiarmeijaa olisit perustamassa?
        Samoin sitten esim. poliisit ostakoon vaatteensa mistä tahansa ja kulkekoot minkälaisissa haalareissa hyvänsä. Ja sitten vaikkapa sairaanhoitajat, työskennelköön vaikka omissa kulahtaneissa verkkareissaan...
        Vai opettajien vaatetus esimerkkinä, no ouh jee!

        Liittyyks nää jutut jotenkii Mikkelin lentokenttään ja kentän raskaisiin töihin?


      • En ole kateellinen..

        Nimimerkillä Oikea totuus esiin ei taida olla kaikki kammarit lämpöisenä.

        Muutama vuosi sitten naapurissa asui Savon prikaatin kapiainen ja ainakin hän maksoi itse noista tinanapeista ja kultanauhoista ja vielä työvaatteistaankin. 10-100% varusteesta riippuen. Aika monessa muussa ammatissa se on työnantaja maksaa 100% työvaatteista. Onpa semmoisiakin jotka saavat kerran vuodessa uuden tyäasun jalkineineen.

        Matkoista mainittu nimimerkki on ihan yhtä pihalla. Esimerkiksi oma työnantajani maksaa tasan saman VES:sin mukaan matkakorvauksia kuin armeijakin, vaikka yksityisellä puolella olenkin. Kun käyn Helsingissä työmatkalla omalla autollani niin saan 210€ matkakorvauksia. Ja päivärahan päälle. Jos käyttäisin työnantajan tarjoamaa matkaa niin sitten jäisi nuokin kilometrikorvaukset saamatta. Mutta kun työnantajani ei tarjoa matkaa.

        Se naapuri muutti muuten sitten Kouvolaan. Kun työnantaja käski. Olet varmaan siitäkin kateellinen.


    • m.n mörkö

      MIKKELIN LENTOKENTÄLLÄ ON ONGELMIA VALTIO SÄÄSTÄÄ PÄIVÄ RAHOISSA MUTTA TUHLAA SAMALLA ISOLLA LENTOKONEELLA LENTÄEN MUUTAMAA HERRAN NAPPULAA MIKKELIN JA HELSIGIN VÄLIÄ KYLLÄ TAVALLISET VERON MAKSAJAT OVAT KERRASSAAN TYHMIÄ KUN EIVÄT NOSTA METELIÄ TÄSTÄ ASIASTA HERÄTKÄÄÄÄ IHMISET PITÄMÄÄN PUOLIANNE.

    • KESKIPOMO

      ON ELETTY AIKOIHIN MIKKELIN LENTOKENTTÄ SAANEE UUDEN ASVATTI
      PINNAN TÄNÄ KESÄNÄ ON SITÄ RAHAA KAUPUNGILLA OLIS MUUTAKIN SILLÄ RAHALLA KÄYTTÖÄ ESIMERKIKSI VANHUSTEN HOITOON ETTEI NÄITÄ VANHUKSIA TARTTEE JÄTTÄÄ HEITTEELLE NIIN KUIN ON KÄYNNYT JO OVATHAN HE AIKANAAN MAKSANEET VEROJA TÖISSÄ OLLESSAAN

      HOJO HOJO ISOPOMO

      • harmittaako ?

        Heh heh... lienee tämän ketjun katkera kirjoittaja yrittänyt päästä joskus ilmailualan hommiin. Eikä oo sitten päässy. Niihin kun tarvitaan tavallista tossunkuluttajaa terävämpiä tyyppejä.


    • kehu,kehu

      "Niihin kun tarvitaan tavallista tossunkuluttajaa terävämpiä tyyppejä! Tyyppi jonka minä tiedän ja oli duunissa kentällä ei kyllä ollut aivan penaalin terävin kynä!

      Suoraan sanottuna HIIROLAN VARALASKUPAIKAN päällikönvirka olisi tänä suvena,kun ei ole laskuharjoituksia tälle terävälle tyypille kympin homma!!

      • ilmailija_

        Joopajoo, päästääkseen kuitenkin tähän penaaliin pitää selvittää monenlaiset testit ja käydä koulutukset. Kovia jätkiä nämä, ei siihen kaikista ole. Koita vaan hyväksyä se.


    • Kevyet hommat ;)

      Käy itse mittaamassa työajan käyttö kentällä, jos niin paljon kiinnostaa. Laadi työpäivästä raportti kentän johdolle ja vaadi muutosta. Kateellinen oot, kun itse raadat jossakin niska limassa tai sitten olet soskarin vakkariasiakas. Elämä on valintoja, toiset vaan pääsee helpommalla ;)

    • Anonyymi

      Voi helvetti millaiset naurut tästä viestiketjusta sai!
      Kentän toimintaa seuranneena tiedän sanoa, että kentällä käy noin 5 rahtikonetta viikossa, armeijan lentoja, harrastusilmailua ja jonkun verran valtion muita lentoja. Onpa tullut kansainvälinen liikesuihkukin nähtyä.
      Ei se kenttä (tai työntekijät) siellä turhaan ole.

    • Anonyymi

      Viidessä vuodessa 5 rahtikonetta. Siis Cessna 172 rahtikonetta ja sillon tällön armeijan pilatus känniläisiä kuskaa.

      Siellöhän piti alottaa joku uav-keskus. Jättimäinen hanke....kansainvälinen...ehe ehe hee...

    • Anonyymi

      Pitäkää vaan kiinni kentästänne. Malmin kenttä Helsingissä, tuossa naapurissa loppuu ihan kohta. Tulee sellainen viesti ettei tänne voi tulla, samaan tapaan kun jos satamat suljettaisiin ja rautatie- ja linja-autoasemat asunnoiksi vaan (ja osittain ei niinkään työtä hakevalle väelle). Sen sijaan koneella saapuva voisi jotain palveluja kaivata ja niistä maksaa, vaan kun laskeutumiseen tarvitaan se kenttä. Nyt Malmilta pääsee vain pois (jos äkkiä lähtee) eikä takaisin enää milloinkaan.

      • Anonyymi

        jaa, mitähän helvatin yhteustä tuolla malmin kentällä on?


    • Anonyymi

      Miksi mikkelin lentoaseman kallista toimintaa jatketaan vaikka kentällä ei ole mitään käyttöä. Veronmaksajaa ilahduttaa enemmän esim toimiva lähikirjasto tai koulu

      • Anonyymi

        Tota olis hyvä kysyy siltä armilta kun sen porukka äänestin kentän puolesta kun satu olis pannu kentän kiinni siihin asti kunnes tuottavaa toimintaa kwksitään??

        Onko se UAV-keskus salainen ja maanalainen laitos??


    • Anonyymi

      Onkohan edellisillä jokin yhteys puolustusvoimiin? Ainakin puolustusvoimien huollon ja hankintojen yhteydessä haisee raha.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe