Lyhyitä pätkätöitä pätkän perään

pätkiskö

Moikka!

Kuinka te, jotka teette lyhyitä pätkätöitä, arjen ja toimeentulon järjestätte? Meinaan jos työsi koostuu 1-5 päivän mittaisista pätkistä ja tunnit kuukaudessa pyörivät siinä 80 h:n paikkeilla. Onko henkisesti rankkaa ja millaisella varoitusajalla lähdette töihin? Onko raskasta henkisesti?

10

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teen keikkatöitä koulun ohella. Määrä ja tiheys riippuvat luennoista ja muusta opetuksesta, mutta keskimäärin 80 h/kk. Työ saattaa olla fyysisesti rankkaa, mutta päivän päätteeksi en ole tuntenut olevani yliväsynyt. On päiviä, jolloin on henkisesti koetuksella. Useimmiten töissä on kuitenkin mukavaa ja se auttaa jaksamaan muussa elämässä.

Lyhin varoitusaika tähän mennessä lienee ollut, että perjantai-iltana soitettiin tulisinko lauantain iltavuoroon - lukuun ottamatta niitä tapauksia, kun jäin aamuvuoron jälkeen iltavuoroon ja tein pitkän päivän klo 7-21.

Oma asenne ja suhtautuminen työhön merkitsevät paljon ;)

• oikeusjoskusauttaa

Oikeudessa oli jo ennakkopäätös tästä että: keikkatöitä tarjoavat firmat eivät saa tarjota väliaikaisia työpaikkoja, VAIN VAKITUISIA NÄMÄ FIRMAT.

Eli eivät saa laittaa toiselta "delegoituja" 2-viikon hommaa, vaan se tulkitaan vakituiseksi työsuhteeksi jos olet firman kautta tuollaisen ottanut.

• ap.

Hei,
      Oma tilanteeni on sellainen, etten ole minkään henkilöstövuokrafirman kautta työllistynyt vaain ihan sairaanhoitopiirin palkkaamana.

• lähihoitaja minäkin

Min tein omasta tahdostani pätkää ja keikkaa suoraan firmalle, vain siis tälle yhdelle palvelutalolle, en siis minkään välitysfirman kautta. Ja kyllä tuli soittoja, että pääsetkö heti, tarve tuli justiinsa nyt. Toki, tiesivät, että yleensä tulen mielelläni nopeallakin aikataululla, niin olin varmaankin se ensimmäinen jota kysyttiin. Sinällään, toimeentulo oli hyvinkin turvattua, ja vapaus oli sanoa myös ei. Eli tämä oli joustava tapa. Sittemmin kyllä suostuin ottamaan pidempiäkin sijaisuuksia, kun se alkoi sopimaan elämäntilanteeseen. Jo vuorokauden varoitusaikakin oli harvinaisen pitkä silloin keikkaillessa. Mutta en siis tehnyt omasta halustani mitään muutamia päiviä pidempiä soppareita. Ja sitten kun itse niin halusin, niin sai niitä pitkiäkin ihan heti. Pitkissähän on se etu, että ne antavat mahdollisuuden elämän suunnitteluun. Mutta ne myös sitovat. Silloin kun halusin itse säännöstellä tekemääni työn määrää, oli keikat paras ratkaisu.

• jämähtänyt..

Hei, ite olen pätkää tehnyt n.7v. Lyhin pätkä 1 pv, pisin vuoden vuorotteluvapaan sijaisuus. Yhteensä olen ollut työssä 82 eri kertaa, aina eri henkilön sijaisena, vaikka tehnyt samaa, tai lähes samaa hommaa...
      Lyhin varoitusaika on ollut aamulla klo 8.10 soitettu, että tuletko sairauslomaa tekemään ja siinä olen ollut työpaikalla klo 9.00.
      Ketjuttaa ei saa, mutta eri henkilöiden sijaisuudet eivät ole ketjuttamista (?) minulle sanottiin.
      Elämä on "pätkäelämää", mitään en voi suunnitella etukäteen, koska voi päästä töihin juuri silloin... Liiton päiväraha sovitellaan ja jos teen yli noin 11 pv/kk, tienaan sen verran, että en saa liitosta mitään, joten yritän olla sitten kaikki mahdolliset päivät töissä, että eläisin... Liiton päivät lasketaan uudelleen 36 viikon täyden "työjaksojen" jälkeen; raha pienenee, koska laskentaan käytetään sitä soviteltua kk-tuloa...
      Henkisesti raskasta, fyysisesti ei niin.. Koko elämä on kiinni pätkistä.. vapaa-aika, viikonloput, ym., lomia ei ole, koska muiden kesä-, joulu ym-lomat sinä sijaistat.. Sanovat, että onhan sinulla lomaa aina, kun et ole töissä??!! Onko se todella lomaa, kun voit saada "työ"puhelun vaikka uimahallissa käynnin aikana... Jollet ota 1-päivän työtä vastaan, et saa pitempiä sijaisuuksiakaan...
      Yritä saada jotain muuta työtä, kun pätkää; siihen juuttuu kiinni, koska työkkäri ei panosta sinuun, kun "sinullahan on jo kiva työpaikka". Jos et ota niitä pätkätöitä vastaan, työnantaja ilmoittaa työkkäriin työn vieroksuntasi ja SINÄ saat 8vk:n karenssin. Siis mitä tahansa muuta työtä, mikäli haluat saada tulevaisuudessa vakaan elämän, jossa saa suunnitellakin jotain....

• sfghh

Et kertonut oletko firmalla vai kunnalla.

• jämähtänyt..
        sfghh kirjoitti:

Et kertonut oletko firmalla vai kunnalla.

No kunnalla..
        Olin siis, en ole enää. Läksin kouluun ja sitten valmistun sosionomiksi, vakka kuulojen mukaan niilläkään ei ole hommia riittävästi täälläpäin. Pitäisi kaikkien valua eteläsuomeen vähintäinkin J-kylä alapuolelle.. Haluan kuitenkin asua täällä kotonani..
        Työkkärin tätit ottaa seuraavana keväällä minut taas iloisesti vastaan :o(

Nyt en aio ottaa YHTÄÄN pätkää, toki sijaisuuksia (kesäloma, äitiysloma ym..) Vakaasti EN aio, ...mutta katotaas ny kui suu pannaan, jos sitä vakituista paikka ei ala löytymään... heh..

• Sote-silppurit

Tollainen pätkätyö ei ole enää mitään pätkätyötä vaan silpputyötä!!!
        Olen itse joutunut myös tekemään vuosikaudet noita lyhyitä "silppuja". Olen niin kyllästynyt työnantajien (Sosiaali- ja terveytoimi) "anteliaisuuteen" töiden suhteen etten viimeksi enää ottanut kun s-postilla tarjottiin 5:n päivän sijaisuutta, joka olisi kutistunut 4:ään pv:ään kun huomasin sen meilin niin myöhään.
        Ilmoitin meilillä etten tee mielelläni noin lyhyellä varoitusajalla ja noin lyhyitä sijaisuuksia. Eipä ole vuoteen tarjottu mitään sen jälkeen, mutta olen onneksi jo niin vanha etten putoa enää ansiosidonnaiselta.

Ajattelin aikanaan kun otin lyhyitä sijaisuuksia että sitten tarjotaan varmaan pitempiäkin, mutta mitä vielä!:( Ajattelivat varmaan että olen hyvä lyhyiden silpputöiden tekijä, kun suurin osa haluaa tietenkin pitkiä sijaisuuksia.
        Eivät kai haluaisi luopua pikkupätkästen tekijöistä kun niistä on tietenkin pulaa. Haluavat pitää silppureservin:(((

• joooooooooooooo

kuulostaa teidän tarinat todella tutuilta. itse teen myös pätkätöitä tai ei sitä voi todellakaan edes pätkäksi sanoa kun teen yleensä muutamien päivien sijaisuuksia. eli hyvin pientä silppu paska duunia. olen tehnyt tätä paskaduunia jo vuosikausia ja muut toitottavat että kyllä sinä vielä saat pitempiäkin pestejä/VAKITUISEN? haahaa sanon minä. pomot ne tietää niin hyvin että jos suostut lyhyisiin ei sua kannata pitempiin ottaa kun muuten huomaat miten kivaa se oliskin ja et ehkä enää suostuisikaa niiden vieterileluksi. ja se on kans ihme juttu kun muut sanoo että voi kyl mäki mieluummi tekisin tollasta ni sais ite aina päättää millon viettää lomaa ja saattaa olla pitkiäkin aikoja "lomaa". ei todellakaan ole noin ikinä et voi tietää koska tulee soitto ja mihin paikkaan ja miten lyhyt mahtaa olla tällä kertaa. jos satut jotain sitten suunnittelemaan kun ei töitä kuulu niin joko silloin sitten tuleekin ja joutuu jostain taas luopumaan. henkisesti todella kuormittavaa. ja aina saa täytellä niitä lappuja liittoon. nautitteko te muut "silpputyöntekijät"?

• keikkailusta,

Nykyisin en tee keikkaa, mutta kokemusta siitä on pitkiä pätkiä useina vuosina.Raskainta on se, että vuoroon soitetaan vähän aiemmin tai jo vuoron alettua. Tai iltavuoroon soitetaan, juuri kun olet asennoitunut, että tänään ei tullut töitä ja alat miettiä muuta tekemistä.Tai raskaan päivän jälkeen tuleekin yövuoro, vaikka oletti ettei töitä enää tarjota. Riippuu elämäntilantteesta millä ajalla töihin lähtee. Jos on yksinelävä, eikä ole paljon suunnitelmia, niin se on helpompi.
      Vapaita ei uskalla ajatellakaan. Jos kieltäydyn esim ma ja ti keikasta, niin voi olla että seuraavat kaksi päivää töitä tulee vasta viikonloppuna. Tällöin viikko jää vain kaksi päiväiseksi, kun joustamalla olisin saanut tehdä neljä. Vapaat pitäisi pitää silloin kun töitä ei tule, ja muutoin aina olla menemässä. Ennakkoon vapaiden suunnittelu voi lyhentää työviikkoja, jos ne työt on juuri silloin kun olet päättänyt olla vapaalla.
      Työtilanteesta ja työn määrästä riippuu miten rajoittavaa ja raskasta se on. Eräässä kaupungissa ja paikassa oli niin paljon keikkoja, että sai valita ja varauksia ennakkoon tuli tasaiseen tahtiin. Silloin se homma mene ihan omalla painollaan ja pystyi miettimään vapaatkin etukäteen, koska työtä järjestyi aina kun halusi. Ei ole silloin ollenkaan raskasta, siinä on tietty mukava vapauskin.
      Jos työtä on vähän, niin on raskasta, koska koskaan ei voi suunnitella mitään. Tällöin on on vain laajennettava keikkapaikkojen määrä, jotta työtarjouksia tulisi mahdollisimman paljon. Keikkatyön raskaus riippuu elämäntilanteesta ja tarjotun työn määrästä. Keikkailu on ihan mukavaa, silloin kun pystyy luottaan siihen että töitä on jatkuvasti.
      Toimeentuloasiat menee siten, että ostetaan vain välttämätön ja loput säästöön. Hankinnat tehdään säästöillä. Noin vain ei voi hankkia mitä vain tai ostaa velaksi,jos varmuutta jatkosta ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      33
      2937
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      145
      2782
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2267
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2193
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1930
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      182
      1489
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1256
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      96
      1254
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1202
    10. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      137
      1198
    Aihe